• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koop deze Opel Manta 400 en ontdek je rallytalent

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 7 december 2018 om 18:09 – 49 Reacties

Afbeelding Koop deze Opel Manta 400 en ontdek je rallytalentAfbeelding Koop deze Opel Manta 400 en ontdek je rallytalentAfbeelding Koop deze Opel Manta 400 en ontdek je rallytalentAfbeelding Koop deze Opel Manta 400 en ontdek je rallytalentAfbeelding Koop deze Opel Manta 400 en ontdek je rallytalentAfbeelding Koop deze Opel Manta 400 en ontdek je rallytalentAfbeelding Koop deze Opel Manta 400 en ontdek je rallytalentAfbeelding Koop deze Opel Manta 400 en ontdek je rallytalent

Koop deze Opel Manta 400 op en vind het rallyvuur
Zoek alle grindpaden in de omgeving af en spijker je stuurkunsten bij.

In de jaren ’80 hebben we dankzij de iconische Group B-rallyklasse een groot aantal fraaie straatauto’s mogen verwelkomen. Dit heeft te maken met de relatief losse regelgeving rondom homologatie die destijds werd gehanteerd. Naast de meer gevestigde constructeurs konden ook autofabrikanten als Toyota en Opel een gooi naar het kampioenschap wagen, omdat er slechts 200 auto’s voor de straat gemaakt hoefden te worden.

Opel was in de jaren daarvoor al actief geweest in de rallywereld met zijn Ascona, maar toen de nieuwe generatie van dit model met voorwielaandrijving op de markt kwam, was deze niet meer voldoende voor de intense serie. De Manta, die altijd achterwielaangedreven was, paste beter in het plaatje en zodoende werd dit model bij de kladden gegrepen om Opel naar rallysucces te rijden.

De straatversie van dit rallykanon, de Manta 400, kwam al vrij snel in beperkte oplage op de markt. Opel produceerde uiteindelijk meer exemplaren dan eigenlijk nodig was. In totaal gingen er 245 de weg op, waarvan ongeveer een tiende voorzien was van een iets andere neus. De exemplaren uit 1981 kregen een grille waarin slechts twee brievenbussen te zien waren, de modellen uit de drie jaren daarna hadden ieder vier gleuven. Dankzij de neus van dit exemplaar kunnen we concluderen dat het er een van de latere jaren is. En dat klopt ook, want volgens de huidige eigenaar is hij in 1983 ter wereld gekomen.

Naast een pikant en sportief uiterlijk had de Manta 400 ook een gepeperde motor. Opel mikte een 2,4-liter viercilinder in de Manta B en deze krachtbron perste er op een goede dag 144 pk uit. Het blijkt allemaal netjes te werken, want net als de auto die we jaren geleden onder de aandacht brachten, heeft ook deze Manta 400 ruim 50.000 kilometer achter de rug. Tevens is de auto in kwestie volledig bijgepunt en weer naar nieuwstaat geholpen.

Hierom zou je wellicht zeggen dat hij nóg duurder is dan de Manta 400 van enkele jaren geleden, maar dit helemaal niet waar. Hoewel hij volgens de verkoper getaxeerd is op ongeveer 100.000 euro, bedraagt de vraagprijs een “magere” 66.500 euro.

Met dank aan Dennis voor de tip!

Ook interessant!

  • Koop de tofste Opel Manta van Marktplaats
  • Opel Manta GSe brengt icoon naar het heden
  • Opel Manta GSe ElektroMOD is officieel een hebbedingetje
  • NEE!! Opel gaat de naam Manta om zeep helpen

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, group-b, manta, manta-b, occasion, Opel, rally

Vorig bericht: « Dit zijn de prijzen van de nieuwe Mercedes B-Klasse
Volgend bericht: Deze MPV met V12 kende je nog niet »

Lees Interacties

Reacties

  1. evdw zegt

    7 december 2018 om 18:41

    Een Opel manta 400 is dus wat anders dan een Opel manta GSI?
    Deze GSI kost iig “maar” 20k.
    https://photos.google.com/share/AF1QipPFr0FT9ULnlX-cKeQxUINL84gsQXbpQcrHGA5Sv7qhUTuv9uUCM5_-H5exhhD6Tw?key=bUwwckFTS2hLcVhCQnhqY25VY2lrYTdHNUgycVNR

    Login om te reageren
    • dees zegt

      7 december 2018 om 18:50

      @evdw: De 400 was een model dat ze maakten voor homologatie redenen voor de Rally.
      Zal ook wel gelimiteerd aantal zijn.

      Login om te reageren
      • evdw zegt

        7 december 2018 om 19:11

        @dees: Aha nou ze dalen in waarde zo te zien want 3 jaar geleden koste deze 75k
        https://www.autoblog.nl/nieuws/te-koop-opel-manta-400-met-heerlijk-interieur-82748

        Login om te reageren
        • dees zegt

          7 december 2018 om 19:47

          @evdw: Zullen ze denk ik ook wel blijven doen.
          Er is een markt voor oldtimers maar de markt voor een manta is dan echt bizar klein. Als mensen voor een oldtimer gaan in deze prijsklasse dan gaan ze vaak voor een M3 BMW ofzo, niet een Manta.

          Login om te reageren
      • henrie zegt

        7 december 2018 om 22:04

        @dees: @evdw: Anders lezen jullie het stukje gewoon even. Daar staat een en ander allemaal in. Hoef je het ook niet te vragen…

        Login om te reageren
        • evdw zegt

          7 december 2018 om 22:14

          @henrie: De enige vraag die ik gesteld heb wordt niet beantwoord in het stukje volgens mij.

          Login om te reageren
          • henrie zegt

            7 december 2018 om 22:22

            @evdw: Je vraagt of een Manta 400 wat anders is dan een Manta GSI. Welnu, in de tekst staat dat de Manta 400 een gelimiteerd homologatiemodel is: “De straatversie van dit rallykanon, de Manta 400, kwam al vrij snel in beperkte oplage op de markt. Opel produceerde uiteindelijk meer exemplaren dan eigenlijk nodig was. In totaal gingen er 245 de weg op (…)” Dan heb je toch je antwoord al?

            Login om te reageren
            • evdw zegt

              7 december 2018 om 22:43

              @henrie: Ik heb weinig vertanding van Opels dus ik haal hier niet expliciet uit dat dit niet hetzelfde zou kunnen zijn als een manta GSI. Geen idee namelijk hoeveel manta GSI er geproduceerd zijn.

              Login om te reageren
              • henrie zegt

                7 december 2018 om 22:52

                @evdw: Je hoeft ook geen verstand van Opels te hebben, het is gewoon een kwestie van begrijpend lezen: Als de Manta 400 het gelimiteerde homologatiemodel is, dan houdt dat automatisch in dat elke willekeurig andere uitvoering

              • henrie zegt

                7 december 2018 om 22:53

                @henrie:…dat niet is, inclusief de GSI…

              • evdw zegt

                7 december 2018 om 23:14

                @henrie: Heeft weinig met begrijpend lezen te maken, meer met Manta kennis. Het zou, in theorie, zomaar kunnen dat hetzelfde model wordt bedoeld. Heb gekkere dingen gezien in autoland.

              • pa045 zegt

                8 december 2018 om 08:21

                @evdw: je wilt het niet begrijpen hè?
                Eindelijk een fatsoenlijk geschreven en informatief stuk van deze schrijver, blijf jij met dezelfde vraag komen..
                Het antwoord staat er! En als je wilt weten wat een Manta Gsi is: https://www.autoweek.nl/auto/445/opel-manta-20i-gsi/
                Ff het eerste google hitje. Kijk dan.

    • desjonnies zegt

      8 december 2018 om 08:28

      @evdw:
      Die i200 dat is geen 2.4 liter 16-klepper , maar een gewone Opel motor met injectie en geen verzwaard onderstel.
      Een 400 heeft 5-gaats velgen en een 2.4 liter 16 kleps motor.
      Een beetje te vergelijken met een Impreza WRX en een WRX STi, die laatste is ontwikkeld voor de autosport en kan door amateur rijders aangeschaft worden.
      Een wereld van verschil tussen die auto’s en de waarde.

      Login om te reageren
  2. pielemuis zegt

    7 december 2018 om 18:47

    Getaxeerd voor 100k ?

    Wil iemand een centje bij verdienen en zijn/haar verzekering opofferen? Je hoeft me alleen geen voorrang te verlenen.

    Login om te reageren
  3. rob5nismo zegt

    7 december 2018 om 18:47

    Waar zijn zijn de driehoek uitnamens in motorkap

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      7 december 2018 om 18:51

      @rob5nismo: op het stuur

      Login om te reageren
    • kennone zegt

      7 december 2018 om 18:53

      @rob5nismo: die zijn zijn weg

      Login om te reageren
      • rob5nismo zegt

        7 december 2018 om 22:03

        @kennone: meestal zijn die wel aanwezig bij een opel 400

        Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          8 december 2018 om 08:45

          @rob5nismo:
          Nee, niet allemaal hebben ze die, hetzelfde geldt voor de vier ronde koplampen.

          Login om te reageren
          • rob5nismo zegt

            8 december 2018 om 16:29

            @desjonnies: ik dacht altijd dat het standaard was de driehoek uitnamens bij de 400 serie van opel

            Login om te reageren
  4. Corrado16v zegt

    7 december 2018 om 18:48

    Het is een erg gaaf ding, maar 65k voor een Opel Manta is wel een smak geld.

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      7 december 2018 om 18:54

      @corrado16v: is een 400, toch wel wat anders. En heb je die stoelen gezien?

      Login om te reageren
  5. kennone zegt

    7 december 2018 om 18:54

    Voor dat geld lekker een normale kopen en er een Calibra 2.0 Turbo in hangen. Heb je nog flink wat geld over voor toffe aanpassingen en een flinke vakantie

    Login om te reageren
    • geelbarrel zegt

      7 december 2018 om 19:01

      @kennone: de 6 cil . 24v van de senator… sjiek

      Login om te reageren
      • p3r0x zegt

        7 december 2018 om 20:44

        @geelbarrel: met de achteras van een 2,3 td van een Omega A

        Login om te reageren
  6. geelbarrel zegt

    7 december 2018 om 19:00

    De groene manta van de New Kids staat ook te koop. Vraagprijs boven de 60.000 eu!

    Login om te reageren
  7. spidermann zegt

    7 december 2018 om 19:40

    Ik vond en vind het nog steeds een geweldige auto. Walter Roerhl reed erin, zegt genoeg.

    Login om te reageren
  8. moveyourmind zegt

    7 december 2018 om 19:48

    Meest blitze stoelen ooit.

    Login om te reageren
  9. quinn zegt

    7 december 2018 om 20:15

    Wat een wanstaltige verschijning

    Login om te reageren
  10. stationcar zegt

    7 december 2018 om 20:41

    Ontdek je innerlijke tokkie.
    ? Wat een gedrocht…

    Login om te reageren
  11. corsapower zegt

    7 december 2018 om 21:29

    ??? 2.4 16v is speciaal ontwikkeld voor de Ascona en Manta 400 en heeft veel potentie. Zijn in 3 verschillende vermogens phases uitgeleverd door Opel.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      7 december 2018 om 22:18

      @corsapower:
      U is iemand die het snapt, het was een 16 klepper en dat was vrij uniek in die tijd, verder zijn delen van de ophanging geleend van de Monza/Senators omdat die zwaarder waren, herkenbaar aan de vijfgaats velgen.
      Guy Colsoul een Belgische rallycrack ging toch goed tekeer met de Manta’s evenals Jimmy mcRae, de vader van, die voor het Rothmans Opel Team reed.
      Deze en de Ascona’s waren populair onder amateur rijders, een betrouwbare wagen die uit vetaalbare onderdelen bestond, een 037 Lancia kostte toen rond de vier ton guldens, een Metro 6R4 in de tammere Clubman uitvoering anderhalve ton guldens, dus tel uit je winst.
      Voor de straatversie van een Groep B wagen, een koopje, een Visa Mille Pistes doet al meer.

      Login om te reageren
      • corsapower zegt

        7 december 2018 om 22:40

        @desjonnies: dank u ???. Mooi stukje techniek uit de rijke historie van Opel. Mensen zeiken Opel graag af maar verdiepen zich nooit in de mooie unieke autos die ze gemaakt hebben.

        Login om te reageren
      • cossiekiller zegt

        8 december 2018 om 09:56

        @desjonnies: Guy Colsoul heeft er nog zo enkele in zijn garage staan. Ben er jaren geleden eens binnen geweest. Die Manta 400’s hebben ook een kevlar dak voor gewichtsreductie of zoiets meen ik me te herinneren.

        Login om te reageren
        • cossiekiller zegt

          8 december 2018 om 12:26

          @cossiekiller: Net eens opgezocht. De deuren, motorkap, spoilers, kofferklep, koplamphouders en wielkastverbredingen waren allemaal uit kevlar. Besparing van 80kg.
          Toch net iets specialer dan een gewone gsi uit die tijd!

          Login om te reageren
  12. jasbelle zegt

    7 december 2018 om 21:29

    Fantastische bak, als ik het geld had, zou ik het wel weten!

    Login om te reageren
  13. ghost zegt

    7 december 2018 om 21:32

    Kan best zijn dat deze al 150.000 km heeft gelopen, de teller gaat maar tot 99.999 en begint weer bij 0 daarna. Wie zal het zeggen.

    Login om te reageren
  14. dedon zegt

    7 december 2018 om 22:11

    Ik blijf er een zwak voor houden. Gave bak!

    Login om te reageren
  15. tjorque zegt

    7 december 2018 om 23:04

    Jammer dat de 400 niet het aantal paarden zijn, das was een beetje een anti-climax ?

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      7 december 2018 om 23:26

      @tjorque: op hun top hadden ze een niet onverdienstelijke kudde van 340 paarden!

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        8 december 2018 om 09:34

        @desjonnies: dat lijkt me al wat meer rally material dan 144 paarden… ?

        Ik heb in m’n eigen auto ook “maar” 150 paarden, wat ik niet behelpen vind, maar een rally kanon is het zeker niet. Maar vroeger zal dat wel heel wat geweest zijn. (Ja we zijn erg verwend dezer dagen)

        Login om te reageren
  16. mpgc zegt

    8 december 2018 om 01:01

    Stukje echte rallyhistorie. Heb Van der Marel er nog mee zien rijden in NL ?.

    Login om te reageren
  17. roadster1976 zegt

    8 december 2018 om 07:48

    66k nondeju

    Login om te reageren
  18. saxoke zegt

    8 december 2018 om 09:02

    Volgens een kameraad van me die best veel over Mantaatjes weet is het geen echte 400 maar een vertimmerde i240. (Ik zeg maar wat hij zei)

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      8 december 2018 om 09:57

      @saxoke: Kan de prijs wel verklaren…

      Login om te reageren
  19. karaya zegt

    8 december 2018 om 10:50

    De Manta en Ascona 400 werden tegelijkertijd ontwikkeld. De Ascona was de betere van de twee, betere gewichtsverdeling.

    Login om te reageren
  20. Brigadier Broekhoest zegt

    8 december 2018 om 12:26

    Nee bedankt. Ik spaar liever door voor de Ascona. Wat een plaatje is dat.

    Login om te reageren
  21. healey zegt

    8 december 2018 om 15:17

    Als kleine jongen vond ik dit prachtig. Te gek voor woorden hoe de reputatie van Opel naar de klote geholpen is.

    Login om te reageren
  22. nikoe1960 zegt

    8 december 2018 om 22:08

    http://www.manta400.nl/mijn_manta.htm Kijk!! Als je er dan een aanschaft, en je hebt wat plek,tijd, en geld, dan kun je er dit van maken!!!! Maar dan heb je ook wat!! ?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North