Deze MPV met V12 kende je nog niet

Auteur: , 33 Reacties
Columbus

Een klein geschiedenislesje voor de vrijdagavond.

Al ken je de auto zelf misschien niet, het ontwerphuis waar hij vandaan komt waarschijnlijk wel. Bloedmooi, hondslelijk, daar precies tussenin, onverwacht of gewoon ronduit bizar. We hebben het over ItalDesign. Wanneer de ontwerpers van het Italiaanse designhuis ons een barstensvol portfolio aan auto’s geeft, is het logisch dat daar wat spreekwoordelijke vreemde eenden in zitten. Maar één van hun creaties in de vroege jaren ’90 slaat alles.

Die past overigens compleet in de huisstijl. Italdesign begon vanaf ongeveer 1985 een compleet andere kant op te gaan. Dit was rond het keerpunt dat auto-ontwerpen veranderden van vierkant naar rond. Denk aan de Subaru SVX Concept, de Jaguar Kensington of de BMW Nazca C2. Die auto’s laten een soort richting zien waar het design van Italdesign naartoe ging.

Nazca C2

Maar tegelijkertijd was Italdesign best realistisch. In 1992, toen zorgen voor het milieu nog niet zo’n ding was (met name in de VS), kwamen ze op de proppen met de Columbus. Een zevenzits MPV, of minivan zo je wilt, maar dan wat groter. De auto moest een soort jacht voor de weg worden, vandaar de botengerelateerde naam Columbus. Het ronde design van de huisstijl komt terug, maar dan op een hele andere manier.

Columbus

Tsja, een auto met zo’n uiterlijk spreekt boekdelen. Mensen klagen wel eens over de Multipla, maar de Columbus maakt het wel heel bont. De cabine zit grotendeels op de motor, waardoor de voorruit eigenlijk een soort dakkapel à la Boeing 747 is. De diagonale lijn die het bestuurdersdeel en het passagiersdeel scheidt, lijkt op wat later gebruikt werd voor de Ssangyong Rodius. Nog zo’n auto waar je je design liever niet mee wilt vergelijken.

Columbus

Maar, zoals in de eerder gelinkte special over de Fiat Multipla werd verteld over dat die auto functioneel was, door zijn lelijkheid heen. Dat was de Columbus ook. En het design mag dan apart zijn, het is wel functioneel. Er kunnen zeven personen mee, die door de enorme lengte niet opgepropt hoeven te zitten. Nee, die zitten alsof het een camper is, in zes luxe fauteuils die kunnen draaien. Kijk alleen al naar het leer en je weet dat dit die heerlijke stoelen zijn waar je in ploft en nooit meer uit komt. Overigens is er dan nog veel ruimte over, want de Columbus kon optioneel met extra stoelen komen. Een negenzitter was niet ondenkbaar.

We hebben het vergelijk met de lelijkste auto’s al gehad: de Columbus is tevens te vergelijken met een paar zeer gave auto’s. De split-tailgate komt rechtstreeks uit een Range Rover. De achterdeuren zijn ook tweedelig: het onderste gedeelte is een normale deur, het bovenste gedeelte gaat naar boven open, zoals een Tesla Model X. Maar misschien het allergaafste is wat er onder de motorkap lag. Een heerlijk dikke 5.0 liter V12 uit de schappen van BMW. Deze werd geleend uit de vroege modellen van de BMW 850Ci en de BMW 750i (E32). Daarom kwam er een vrij magere 299 pk uit, waardoor de loodzware Italdesign Columbus bepaald geen strepentrekker is. Maar de powerunit maakt van de 750i een heerlijke reislimo, dus wat dat betreft is het de juiste motor.

Columbus

Ten slotte heeft de Columbus ook een vleugje McLaren F1. Omdat de bus een zevenzitter is en de passagiers twee-bij-twee gerangschikt zitten, zou de bestuurdersstoel asymmetrisch moeten zijn. Ze kozen echter voor een centrale zitpositie, in zo’n zelfde leren stoel als de passagiers, die óók kan draaien!

Overigens valt het op dat er achter de meeste Italdesigns een merk verscholen zat, dat was bij de Columbus niet het geval. Geen merk durfde het aan om hun signatuur te zetten onder deze ronduit bizarre bus. Vandaar dat de Columbus een stille dood stierf en we alleen de plaatjes nog hebben. Op papier is het eigenlijk best een geniale auto. Maar in de praktijk was het hoogstwaarschijnlijk een grote flop geweest.



33 reacties

Opel vivaro?
Voor wat het is vind ik het eigenlijk wel een dik apparaat… Futuristisch! Lekker veel comfort voor de lange afstand en met een V12 geen gebrek aan koppel!

Als ik in Amerika zou wonen zou ik zeggen “zet maar voor de deur” roadtrip to the max!
Een zevenzits MPV met middenmotor en diagonale lijn die het passagiersgedeelte van eht bestuurdersgedeelte scheidt, waar hebben we dat eerder gezien? https://s3.amazonaws.com/cms.ipressroom.com/152/files/20125/509f908b29371a6a77001497_1995_Toyota_Previa_01/1995_Toyota_Previa_01_534839e0-900c-447a-b9a1-f7f0801e7d09-prv.jpg
@edge: En dan zijn er nog de vele versies van de Hiace, okee een V6 is nog geen V12 maar verder ook allerlei draaistoelen en veel sunroofs.
En daar is dan zelfs een bed van te maken, affabriek al.

Hiace Super Custom of de Granvia
Is het heel erg dat ik ‘m stiekem wel gaaf vind? :/
@geenidee1975: geen idee
Ik vind het wel wat hebben van een dubbeldeks Pagani Zonda
Wat een onwijs gore p#rnobak, supergaaf, ik zou hem willen!!
Gadverdamme wat heerlijk
Lekker hoor!
Kan direct Futurama in. 😉
🤮🤮🤮

Maar om op reis te gaan lijkt het wel een heerlijk slagschip.
Misschien de v12 halveren en van moderne turbo voorzien zodat je hem ook zuinig kan rijden.

Dan motilium pakken en wegwezen 😜
@tjorque: Als je een V6 okee vind en rechtsgestuurde import, dan heb je zoiets voor 4000 euro wel voor de deur staan van Toyota. Standaard al bijna een camper.
@fanboy: er ontbreekt alleen een turbo aan dan denk ik
@tjorque: Wat bedoel je? Er ligt dan een 3.4 liter V6 in met tegen de 200pk. Tja kan nog steeds een turbo op maar rijdt denk ik al lekker zat.
Zoek maar eens op Granvia en Grand Hiace. Op zich niet altijd de mooiste versies, maar wel met al deze luxe en praktischheid. En mega sunroofs.
@fanboy: ik hou gewoon niet van atmosferische blokken… anders mocht die v12 ook gewoon blijven

Alleen op een motorfiets vind ik een atmosferisch blok wel ok maar in auto’s nee dankje
@tjorque: mwah, ik heb paar weken geleden in een auto met V12 gereden. Veel beter komt het niet. Met een automaat helemaal relaxed.

En mijn oude racertje vind ik toch wel erg mooi zonder turbo, denk ik hetzelfde idee als motorrijden, lekker liniear vermogen.
@fanboy: ik ben meer binair ingesteld 😋
m’n motor heeft een kwart-V8 die natuurlijk ademt en dat gaat goed omdat 650 cc voor 280kg genoeg is. Maar het verbruik is ook navenant…
@tjorque: Ah dus je hebt het alleen over redelijk nieuwe turbo motoren die op verbruik zijn afgesteld. Want vroeger waren ze juist onzuiniger, sportwagens oid met turbo.

Verbruik van mn oude racertje valt best mee. 1000 kilo en pittig motortje, als ik daarmee flink aan het doorrijden ben komt mijn gemiddelde nog niet onder de 1 op 12. Circuit is ander verhaal.
BMW V12…
Centrale bestuurderspositie…
En heel toevallig ook nog vier wielen…

Dit is gewoon een soort McLaren F1, maar dan voor grote gezinnen…

De McLaren F1 Refolution
@moveyourmind: de F in F1 staat gewoon voor ‘Family’
@moveyourmind:

Re-full-ution
En die full duidt dan op je vrouw die, om de zoveelste zetel te vullen, weer vol zit… 🤪
@tjorque: Jaja…

Mooi is dat dat je zo over mijn vrouw denkt…

Al heb je wel gelijk.
@moveyourmind: ik bedoelde het maar hypothetisch, maat nu geloof in dat jij je best kan voorstellen dat het niet hypothetisch is…
Heel gaaf die Columbus!
https://goo.gl/images/neP13D

Jaren later wat moderner en dikkere velgen maakt het toch wel geslaagd
@jvthof: Toch een pak kleiner lijkt het wel.

700C? Was dat een voorstel naar Chrysler?
Eigenlijk wel een mooi ding. En tegenwoordig nemen ze voor echte luxe en comfort toch liever een V-klasse oid dan een S-klasse of een Roller
“Deze MPV met V12 kende je nog niet”

Toch wel, wijsneus. Maar was hem al vergeten, verbaasd dat ie er nog steeds erg goed uitziet.

Vind het een zeer gaaf concept, mag gerust een moderne wat teruggedraaide (lichtere) versie van komen, we missen een marktsegment als dit, stijlvolle superluxueuze ruime landyacht…
Alsof iemand zijn Previa vol achterin een Megane Scenic heeft geparkeerd. Maar stiekem wel een gaaf ding.
Zoveel werk in een auto steken en dan de deuren uit kleur spuiten,zonde.
Ik kende hem ook, maar was hem ook vergeten.
En ik vind hem geniaal en niet lelijk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).