Je weet dat je deze wil.
Vorige week bespraken we het verhaal van een vergeten sleeper. De auto in kwestie was een Mercedes-Benz C-klasse die door Kleemann onder handen was genomen. Met 600 pk onder de rechtervoet zag die auto er minder snel uit dan dat ‘ie was. Toch rees bij sommigen de vraag of het wel een ‘echte’ sleeper was.
Een C-Klasse is in principe nooit een écht langzame auto. Zelfs met een standaard C180 Compressor kun je met gemak 200 km/u halen. Natuurlijk niet supercar snel, maar je kan een behoorlijke verkeersboete scoren. Daarom gaan we voor vandaag in de herkansing. De auto in kwestie is een heuse Pontiac Firefly.
De Pontiac Firefly was een piepkleine auto die wij in Nederland kennen als de Suzuki Swift. Destijds wilde General Motors een klein platform voor compacte auto’s. Het probleem was dat General Motors het niet voor elkaar kreeg om er een winstgevende businesscase van te maken. Halverwege verkochten ze het platform aan Suzuki. In ruil daarvoor kon General Motors het eindproduct ook verkopen. In Canada werd deze Swift als Pontiac Firefly verkocht. Nu komt het mooiste, er staat er een hele bijzondere te koop!
Jazeker, want voor een relatief laag bedrag kun je iets wel heel bijzonders bemachtigen. Deze rode auto die je op de foto’s ziet werd negen jaar geleden kocht door een leraar met creatieve ideeën. De Firefly ziet er relatief standaard uit. Er zitten grote wielen op en hij lijkt wat verlaagd, maar dat komt vaker voor.
In het interieur zien we de eerste hints dat dit weleens iets bijzonders kan zijn. De auto is namelijk voorzien van een heuse rolkooi. Of het een FIA-gekeurde kooi is betwijfelen we, maar er zijn dus rigoreuze maatregelen getroffen om de stijfheid te verbeteren. De standaard viercilinder met 55 pk van Suzuki werd vervangen door een dikke V8 iets met heel veel meer vermogen.
Hoeveel meer weten we niet exact, daar wordt niet over gesproken in de advertentie. Het is een 5.7 liter V8 van General Motors. In standaard voor zou dat al voldoende zijn in zo’n kleine hatchback, maar bij dit exemplaar werden er de nodige modificaties doorgevoerd aan onder andere de nokkenassen, ECU en brandstofinjectie. Nadeel van die V8 is dat die letterlijk wat ruimte inneemt, het compartiment voor je voeten is nu nóg kleiner:
Wie mooi wilt zijn, moet pijn lijden. Maar dan heb je mooie wel een V8 die zijn krachten levert aan de achterwielen. Schakelen gaat geheel automatisch via een TH350-transmissie. Voor wie die bak niet kent, dat is een van de sterkste transmissies die GM ooit gebouwd heeft. Het maakt bijna niet uit wat voor motor je eraan koppelt, die TH350 kan het hebben. Kopen? De advertentie check je hier.
ddimi zegt
Ik weet dat ik hem niet wil.
vaakbenjetebang zegt
Dit. Is. Fantastisch.
Wil ik hebben. Handbak er in, APK er op, gaan!
ghengiskhan zegt
@vaakbenjetebang: wel gaaf, maar waar laat je het koppelingspedaal?
vaakbenjetebang zegt
@ghengiskhan: Nou, ik dacht dus eigenlijk dat dat wel zou gaan passen. Krapjes, maar toch. Het is niet zo dat ik op heel grote voet leef. En zo niet, dan is het nog op een vrij lelijke manier te doen en mis je een stukje authenticiteit qua handbak-bediening, maar is het nog altijd leuker dan een slushbox: men neme een SMG-bak + koppeling, montere een knopje op de pook en fröbele wat met een Arduino… Dat gaat niet de schoonheidsprijs krijgen en al helemaal niet de driveability-prijs, maar werken gaat het.
lebeaunl zegt
@ghengiskhan: niet want automaat
drogerijst zegt
@lebeaunl: haha lees ff waar dit gesprek begon
tge1 zegt
Geniaal! Ik hou wel van dit soort absurditeiten.
SimonMc zegt
Jeezes man. Als ie vol in de remmen gaat, doet ie vast een stoppie.
Onehp zegt
@simonmc: nee. Bekijk de foto’s goed en je ziet dat het blok mooi helemaal achter de vooras zit. Dit is dus eigenlijk een middenmotor en zal beter dan verwacht rijden om die reden.
Ultimora zegt
Volgens mij staat de bouw van dit ding op build-threads.com
lithiumion zegt
Geweldig dit, Alleen die velgen al!
cliosport2000 zegt
Bijna meer foto’s van schades aan de auto dan van de rest van de auto, maar wel mooi dat dit soort projecten bestaan!
ghost zegt
Leuke sleeper!
erce zegt
“Wie mooi wil zijn”! Willen is een onregelmatig werkwoord. “Wilt zijn” is niet correct. Verder is dit natuurlijk absoluut epic; een V8 in zo’n koekblik.
mashell zegt
@erce: we nemen het de auteur toch niet kwalijk dat deze hier een beetje wild van wordt?
notsobig zegt
“De standaard viercilinder met 55 pk van Suzuki” Ik denk dat hier orgineel een driecilinder met turbo in heeft gelegen…
emping zegt
@notsobig: yup dat lijkt mij ook.
Dutchdriftking zegt
Tja, het moet wel een automaat zijn, er is namelijk geen ruimte voor drie trappers.
205zonderdak zegt
Is helaas veel te ver rijden…
remco86 zegt
Ik had eerder wat gelezen over deze auto, namelijk hier: http://build-threads.com/build-threads/v8-tube-frame-pontiac-firefly-suzuki-swift/
Gulli zegt
Hoeveel pk’s? Aangezien het om een 5.7l amerikaanse V8 gaat, en het er veel meer zijn dan de 55 die de Suzuki oorspronkelijk leverde, gok ik op zo’n 122pk.
Onehp zegt
Filmpje eerste meters:
https://youtu.be/XSBJh4zREgs
frank2b zegt
@onehp: Een draaicircel van hier tot Jupiter! :)
Onehp zegt
@frank2b: en ook geen stuurbekrachtiging lijkt het. Geen geschikte driftkar dus. En eenmaal gestart is er weinig sleeper aan ;)
rollingstoned zegt
Ding is veel te opvallend om een sleeper te zijn.
sanderz28 zegt
Mijn 1e auto, swift gti van 87. Geweldig ding was dat.
E34M5Touring zegt
Er staat een veel betere te koop (heb ik ook al 2x getipt, you’re welcome…). Die heeft een twin turbo LS achterin liggen en ziet er optisch uit als een basis Swift. Dus ook wieldoppen etc. Vind ik leuker dan deze eerlijk gezegd.