Koop dit AMG wintersportkanon voor 50 mille

Auteur: , 43 Reacties

Een zeer zeldzaam koopje. Handig om mee naar Ischgl te knallen.


We hebben het allemaal weleens gedaan. Zoeken naar de grootste en ruimste stationwagon met een flinke motor. Grote kans dat je op een snelle Audi uitkomt. Hoe leuk zo’n S6 of RS6 ook is, écht ruim zijn ze niet.

Dan doelen we in dit geval op de zogenaamde C5-generatie. In die tijd werd de snelle A6 meer in de markt gezet als lifestyle-stationwagon dan opgevoerde pakezel. Ja, een S6 is sneller dan een V70 R AWD Estate, maar de 850 is dermate functioneler en ruimer dat de vergelijking niet echt te maken is. Een E55 Combi van de S210-generatie is verleidelijk, maar heeft geen vierwielaandrijving.

Althans, dat zou je denken. Zo rond de millenniumwisseling heeft AMG een hele serie snelle Mercedessen gebouwd in zeer beperkte oplage. Genoeg om een leuk lijstje van te maken (wat we ook zeker gaan doen). Een exponent daarvan was deze, de Mercedes-Benz E55 AMG 4Matic Combi.

Nu hoor ik u denken: was die er dan? Jazeker! Er is dus een zeer kleine oplage van gebouwd. De E430 (ook met V8) was er wel met vierwielaandrijving en precies dat systeem is voor de E55 AMG 4Matic gebruikt. De E430 had een 4.3 liter V8 met 279 pk (bij 5.750 toeren) en 400 Nm (beschikbaar vanaf 3.000 toeren. De E55 doet daar een schepje bovenop: 354 pk bij 5.500 toeren en 530 Nm vanaf 3.000 toeren. Wat het precies doet met de prestaties, is niet bekend. Maar reken er niet op dat deze extra zeldzame E55 4Matic sneller was. De E430 was met 4-Matic aandrijving iets langzamer naar de 100 km/u.

Deze E55 AMG heeft nóg een troef achter de hand. Het is namelijk een zevenzitter! De Fransen zouden het een ‘Familiale’ noemen, er zit namelijk een achterbank in. Mocht je alle banken neerklappen, dan is er bijna 2 kubieke meter aan ruimte beschikbaar. Ruimer dan de huidige E-Klasse Estate. Dit exemplaar komt uit 2000 en heeft bijna 175.000 km op de klok staan. Normaal gesproken is de E55 AMG Combi een van de goedkoopste snelle stationwagons, maar dat is in dit geval niet zo. De verkopende partij wil er graag een kleine 50 mille voor hebben. Kopen? De advertentie kun je hier bekijken.

Met dank aan Quirijn voor de tip!

Meer lezen? Dit zijn de gaafste snelle stationwagons!



43 reacties

Voor de wintersport liever een oto, die iets hoger op z’n pootjes staat. Verder wel een lollig ding.
@amghans: Je hoeft met de auto niet off-piste toch?
@amghans: zou deze in de winter niet buiten laten. Nog steeds een model dat graag bruin wordt zeker met extra zout op de weg
Nadat ik de tip verstuurde zag ik dat er nog 1 te koop staat voor iets minder, maar wel meer kilometers. Dus als 2 mensen geïnteresseerd zijn, sla jullie slag!
Man, de W210 E wordt niet bepaald mooi oud.
@toyotafortuner: eens! En juist daarom zou ik deze graag willen hebben👌🏼
@toyotafortuner: ook nooit mooi geboren, gewoon een lelijk hok. De BMW 5 van dat moment was juist de mooiste 5 serie ooit. Dat Mercedes nog verkocht mag een wonder zijn, de bouwkwaliteit was ook niet om naar huis te schrijven geloof ik…
@brammetjedeb: overigens vind ik het interieur juist één van de mooiste van Mercedes…
@brammetjedeb: het zijn roestbakken, maar om mee te rijden zijn het ouderwets Mercedes prettige auto’s om mee te rijden.
@lekbak: ik heb een Mercedes 200 automaat uit 1980 gehad, zou er zo weer één willen. Mercedes rijdt heerlijk. Mijn zwager rijdt BMW, ik geef meer om comfort en zou altijd Mercedes kiezen. Maar buiten dat het lekker rijdt is deze generatie gewoon afzichtelijk.
Strakke bak. Altijd al een zwak voor gehad. Hoop maar dat -ie roestvrij is én een fatsoenlijke Dinitrol-behandeling heeft ondergaan, want die W210 (eigenlijk: S210) kon echt fantastisch roesten.
Een vriend van heeft een tijdje de E300 uitvoering gehad voor trektochten door Europa heen. Naar moderne maatstaven echt een prehistorische auto en het rijdt als een boot / tanker; maar hij is inderdaad echt groter dan een gemiddeld appartement in Tokyo; volgens mij past een V70 nog in de kofferbak …
@dawwg: het rijdt zoals een Mercedes hoort te rijden. Comfortabel zonder te zwabberen. Zoals alle Mercedessen hebben ze voor hun tijd ook nog eens een bovengemiddelde wegligging, ondanks het comfort.
50k…hoe dan?
De W210 is nogal roestgevoelig, verre van mooi en 354pk in zo’n bak met kom-maar-op-AMG logo is het net niet….
Ik zou een W211 E55 met kompressor nemen (476pk) of beter nog een E63 (514pk). De laatste kan ik van harte aanbevelen.
@T5Power: 50k, is een liefhebbers prijs. Beetje vergelijkbaar baar met die gele 850 T-5R’s.
@T5Power: vriend van me had er eentje destijds nieuw gekocht. Na een jaar al roest. Dat op een auto van €60-70K destijds.

Bijzonder op zijn minst.
Ja, het ding zal heus zeldzaam en bijzonder zijn. Maar ’50K met bijna 2 ton op de klok’ zeldzaam en bijzonder…? Lijkt me optimistisch.
Poeh, de W210, samen met de W202 één van de weinige Mercedessen die echt lelijk, onaantrekkelijk en wat mij betreft ruk uitgevoerd waren. Ik hou van dikke stationwagons met dikke motoren en dus zou ik van deze moeten houden, maar ik vind het drie keer niks.

Het rare daaraan is dat de W211 best wel vergelijkbaar is qua styling. En dat vind ik een briljant mooie auto. Daarvan een E55 AMG of een gefacelifte E63 AMG mag bij mij zo voor de deur.
Iets kleinere putdeksels eronder en dan is hij af. Wat een pareltje.
Iemand koop hem en kom stoplichtsprintje van mijn dromen doen tegen mijn V70 R :,)
@nout: V70 R stock of gekieteld?
@dutchdriftking: uitlaatsysteem & ECU-tune vooral om hem hiermee goed om te laten gaan. Geschat 340pk crank, gaat wel wat van af naar de wielen. En handgeschakeld, de automaten hebben bijna allemaal begrensd koppel in eerste en tweede versnelling.
@nout: Moet toch een fijne daily zijn!
@nout: Geen spannende race..
Charismatisch ding, maar 25K te duur. Dit geld mag jr alleen vragen bij ren km stand onder de 50.000.
@racerx: je* een*
Dat zijn concour staat prijzen. Deze reeks wordt wel ‘mooi’ oud maar ik denk dat dit rond de 12K waard is mits geen roest en perfecte onderhoudsgeschiedenis.
@prop: Wat is jouw definitie van ‘mooi’ oud worden?
Hij is stiekem gewoon heel erg gaaf!
Ik zou er niet mee op wintersport gaan. Als hij al niet roest dan gaat hij het zeker daarna wel doen. Verder… Lekker motortje maar verder niet mijn smaak
Dan ga ik echt voor een 2013 RS6 met 170k op de klok.
Beetje duur, staat een sedan met 56000 km voor 16k in Alkmaar. Gad nvm93 niet deze auto?
Kanon? Afschrijvingskanon. Zodra de eerste roestspoortjes komen schrijft ‘ie 90% af.
Waarom zou hier in hemelsnaam 50k voor betalen?
@berlinetta: Omdat er van deze 4matic versie maar 15 stuks zijn gebouwd, zal een hoop verklaren.
Mijn ouders hebben ooit een E430 4matic van deze generatie gehad, reden van verkoop was dat we elke 300km bij de pomp stonden. Gaat je toch tegenstaan.
Toen de 210 serie net uit kwam werkte ik bij een taxibedrijf. Even later kwam ook de facelift, en oh wat was ik gek op die auto’s. Altijd geroepen dat ik wel een combi in de juiste uitvoering wilde. Kwam een paar jaar terug een s210 320 benzine tegen(facelift) en heb die dan ook meteen gekocht. Maar wat een deceptie was dat… rijgedrag zo dynamisch als een baksteen, en doordat alle knoppen vooral op rechte lijnen gerangschikt zijn is de ergonomie niet je van het. En dan de roest duivel. Jezus mina! Oh, en de motor was veel te zenuwachtig voor het type auto. In de taxiritjes waren het vooral de 200cdi uitvoeringen (115pk geloof ik), maar dat paste hem een stuk beter. De ruimte is bijna te vergelijken met die in Amerikaanse stationwagons, enorm!
Zeldzame prijs voor een hok wat normaal 10k doet met die km stand en zonder extra voorwielaandrijving.
Mijn vader rijdt in een E430. Geweldige lijkwagen. Je hoort de roest sissen als je er naast staat.
Wat is überhaupt een “wintersport” auto?
Ik rij al 3 jaar naar de Alpen in een BMW E93 330d en dat gaat buitengewoon voorspoedig (oke, wij hebben geen kinderen maar 2 complete ski-uitrustingen plus bijkomend bagage voor 2 volwassenen past prima in).
Op wintersport met een cabrio kan ik iedereen aanbevelen, het gaat net zo makkelijk als met een sedan of een coupé…..
@bennyweisz: Vliegen naar Innsbruck en taxi naar Westendorf, sneller dan dat wordt het niet. Nog 3 weken, nu maar hopen dat er meer sneeuw valt…
Nooit een mooie auto gevonden en mooi oud wordt die ook niet vind ik.
354pk en 0-100 in 5,8 sec. 0,1 sec langzamer dan de achterwiel aangedreven versie.
De 430 4 matic was een dikke seconde trager. Het dikke koppel van 530Nm in de e55 zal er wel iets mee te maken gehad hebben.
Zou wel eens een hoge prijs kunnen krijgen binnen 10 a 20jaar zoals de oudste e60amg

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).