Koop een cabrio voor puristen, zonder nadelen

Auteur: , 57 Reacties

Althans, we kunnen de nadelen zo snel niet bedenken.

Soms komt een fabrikant met een auto die enkel en alleen voor de liefhebber bedoeld is. Dat zijn meestal geen verkooptoppers, maar wel de auto’s die hoog aangeschreven staan bij de kenners. Op zich heel erg leuk, maar er is zo weinig geld mee te verdienen. Een goed voorbeeld kun je zien bij BMW. De M3 wordt gewaardeerd door liefhebbers, maar ook door mensen die gewoon het dikste van het dikste willen hebben. Terwijl de M Coupe (op basis van de Z3) er enkel en alleen is voor de liefhebbers.

U begrijpt waar wij heen gaan. Honda heeft voldoende auto’s gemaakt, enkel en alleen voor de liefhebber. Denk aan de NSX en de Integra Type-R. De S2000 valt ook in dat rijtje. Ondanks dat de S2000 over veel bijzondere eigenschappen beschikt, is de motor toch wel het huzarenstukje. De F20C motor is een kunstwerk. Een 2.0 viercilinder met zestien kleppen in totaal klinkt niet bijzonder. Wat wel bijzonder is, is dat de motor in staat is om 9.000 toeren te halen.

Honda S2000 (AP2) '06

Dat gaat met deze S2000 absoluut niet lukken. In Europa heeft de Honda S2000 altijd de F20C motor gehad. Ondanks het bijzondere karakter van het blok, waren de Amerikanen er niet over te spreken. Onderin was de motor niet heel erg scheutig met het leveren van Newtonmetertjes. Speciaal voor de Amerikaanse markt werd de motor na de facelift vervangen door de ‘F22C1’. In basis dezelfde motor, maar dan met een slagvolume van 2.157 cc (in plaats van 1.997 cc). De boring bleef gelijk (87 mm), maar de slag was groter. Het resultaat was dat de auto alsnog 241 pk leverde, maar nu al bij 7.800 toeren (in plaats van 8.300 toeren). Hetzelfde gebeurde met het koppel: er was meer (220 Nm) beschikbaar bij minder toeren (6.800 toeren). De Europese S2000 (AP1) leverde 208 Nm bij 7.500 toeren.

Honda S2000 - F22C1 (AP2) '06

Mocht je zin hebben in zo’n Amerikaanse S2000 (AP2), dan hebben we goed nieuws! Er staat er namelijk eentje te koop in Rotterdam. De gele kleur is meteen helemaal goed om het voorjaar mee in te gaan. Tevens is de auto voorzien van een hardtop. Dit exemplaar komt uit 2006 en heeft sindsdien 73.196 km afgelegd. Het zijn echt kilometers en geen mijlen. Honda voorzag waarschijnlijk al dat de auto geëxporteerd ging worden. Met een simpele druk op de knop kun je kiezen uit weergave in mijlen of kilometers, niet alleen voor de km-stand, maar ook de snelheid. Altijd handig, zo’n digitaal dashboard. De advertentie kun je hier bekijken.

Meer lezen? Check dan de special over de Honda S2000.



57 reacties

Ik zou niet weten waarom je nou zo graag persee 9000 toeren zou willen maken. Dat je lekker vooruit komt en een mooi geluid hebt lijkt me belangrijker en dat kan ook zonder 9000 toeren.
@evdw: heb je een s2000 wel eens naar 9000rpm gereden? Dan zou je dat moeten begrijpen.
@mickkok: na 4000 toeren en steeds hoog doorschakelen maakt juist geweldig auto.
@elemento:
Na 3 keer lezen en proberen begrijp ik zon nog niet snappen.
@hallokroket: zon = zin
@evdw: eh… als het gaat over motorgeluid zijn een paar zaken bepalend. Toerental. Aantal cilinders. En geen extra troep in het in- of uitlaattraject (zoals turbo’s). 9.000 toeren is uitzonderlijk. En het klinkt ook zo.
@evdw: Tgoh, voor een 20 jaar oude motor gaat hij echt wel goed vooruit. Volgens mij ongeveer even snel als een moderne golf gti. Verder ben ik ook echt liefhebber van atmosferische motoren. Ik vind het bijzonder aangenaam om de versnelling uit te rijgen tot aan max rpm.
Best een hoop geld aan de ene kant, aan de andere kant; Deze gaat vast nog wel wat verder in waarde stijgen! Lekker kleurtje ook 💛
@ghost: heb in de US 3 jaar geleden een knalrode 2004 s2000 (pre-facelift) getest. Vraagprijs was $16,900 en dat vond ik toen te veel.
Op het moment ben ik bezig mijn hoofd in de muur te rammen en in de tussenpauzes huil ik op de grond in foetushouding.
@okdoei: herkenbaar… alleen dan om 17000 Euro’s..
@okdoei: idd herkenbaar verhaal!
@okdoei: Was veel te leuk geweest om hem te laten staan… met 170.000km op de teller had je gewoon afschrijving gehad ;)
Ik mis een versie, de Japanse had toch 250pk?
@kennone: klopt. Die had een hogere compressieverhouding, maar voldeed niet aan de EU of US emissies.
1 groot rijdend nadeel …
1 nadeel: de prijs.
‘Op zich heel erg leuk, maar er is zo weinig geld mee te verdienen. Een goed voorbeeld kun je zien bij BMW. De M3 wordt gewaardeerd door liefhebbers, maar ook door mensen die gewoon het dikste van het dikste willen hebben.’

Volgens mij verdient BMW zeer lekker met hun M modellen. Mercedes met AMG idem. Audi met S/RS idem.
@camber24: Ik denk dat je het bericht nog eens moet lezen, Dat is precies wat Willeme bedoeld.
@toniominestrone: Vaag omschreven dan. Kan duidelijker, laat teveel ruimte over voor verschillende interpretatie.
@camber24: Lees de zin die erna komt ;-)
@willeme: dan nog maakt het het niet duidelijker. Maar goed. Het is maandag. Voor jou, voor mij, voor iedereen. Was het maar vrijdag…
@camber24:

1. Liefhebbers auto’s verkopen slecht. (S2000, NSX, Integra Type R, M Coupe, Z4 M Coupe etc)
2. Wil je als performance divisie scoren, moet je ook auto’s maken die aanspreken tot petjes, patsers en pooiers. Die zorgen voor de omzet. (denk aan M3, C63, RS3 etc)
@willeme: Ah, okay dan :-)
@willeme: Eigenlijk moet je dan M-line bumpers en soortgelijke treurnis op bijtellingsknallers schroeven. Als je op basis van het imago van ‘the real deal’ maar genoeg van die tupperware weet te slijten kun je jezelf best een slecht verkopende ‘halo car’ veroorloven. Het Phaeton-effect, zogezegd.
Das gvd veul geld!
Schitterend stukje techniek. Mooi dat ze gewoon 240pk uit een NA 2L krijgen, en wat nog beteouwbaar is ook.
@supercarrera: het blok is idd betrouwbaar: nooit wat mee gehad. Het dak niet zo en scheurt waar je bij staat (prijzig om te vervangen). Onderdelen zijn ook behoorlijk prijzig…
Het is een leuke auto als je in ‘bochtig gebied woont’: Alpen, Eiffel, etc. In Nederland vond ik het soms ook allemaal wat minder: de auto heeft bij ‘normale’ toeren amper koppel en je hebt echt geen zin om continu 6000 rpm te rijden… De snelweg opknallen met 8000+ toeren, of even erop en weer af via een tankstation was dan weer EPISCH! :-)
Altijd een prachtige auto gevonden. Op de dashboard na…
Als er één auto is die schreeuwt om een smeuïge zescilinder dan is het deze wel. Interessante motor in een interessante auto maar de combinatie klopt hier niet.
@mashell: Nee… dat is hetzelfde als dat je meer vermogen zou verlangen in een MX-5. Dan snap je de strekking van de auto niet. Met een 6-pitter erin was de S2000 een lekker cabrio geworden, maar nu is dat ding simpelweg ‘episch’.
@posthumus: an epic tale of wrong and right. Episch is het meeste lege woord dat ooit een diepe betekenis had. Een S2000 is qua vorm en layout een klassieke cabrio, maar door de racemotor is het geen goede cabrio en door het cabriodak is het geen goede race auto. Een epic failure zouden ze het in Hollywood noemen.
zal prima rijden, maar toch, voor een pret-auto, mist hij een aantal cilinders, om perfect te kunnen zijn.
Dat is toch wel een lekkere spec zeg!
Enige echte nadeel van een S2000 is het dak welke alles behalve stil is (pre facelift iig). Voor de rest een zeer leuke auto!.
@Rudy: das zonder meer waar ja.. Hardtopje erbij voor als je perse rijden moet of wil in de winter.. Daarmee valt de herrie weer mee.
@galgootje: hardtop is wel een goeie inderdaad, vader heeft 5 jaar een (first gen, 2001) S2000 gehad (helaas al 8 jaar verkocht, stom want veel meer geld voor kunnen krijgen achteraf gezien). Boven de 120-130 verga je van de herrie op de autobaan. Beperkt de auto wat in het maken van langere trips helaas.
@Rudy: helemaal waar, vandaar mijn voornamelijk gebruik op dijkweggetjes enzo. Hard rijden kan maar met doppen in de oren.
Zonder nadelen? Toen ik indertijd eentje wilde kopen, en eigenlijk duur waren ze niet, bleek ik er met mijn lengte niet in te passen :( Menig psycholoog heeft het mogen horen…
@Volvo_440_turbo: is allemaal op te lossen. Er bestaan speciale verlaagde rails voor onder de stoel zodat je met een lengte van 2 meter er ook in past. Het stuur is alleen niet verstelbaar, dat kan nog wel eens een dingetje zijn.
@volvo_440_turbo: Mja, het blijft een Japanse auto he, en Japanners zijn niet de grootste mensen. Had nochtans geen problemen met m’n 1.90m ermee. Het niet-verstelbaar stuur was wel wat minder, want dat zat echt wel in de weg soms.
Hij is bijzonder mooi in deze kleur!
Geweldige auto, maar bijna 30.000 euro….oef
Blijft een geweldige wagen, en lange tijd mijn droomwagen. Echter zijn ze zo hard in waarde gestegen… Ik heb nu voor minder dan de helft van het geld een BMW Z4 3.0i gekocht. Net zo snel (zo niet sneller), ook een heerlijk blok, namelijk een zespitter ipv viercilinder en verder ook een echte roadster. Heb ook van verschillende (oud)eigenaren van zowel de S2000 als de Z4 vernomen dat de Z eigenlijk de betere auto is in de praktijk.
@trustmeiamanengineer: Absoluut is de Z4 de betere auto.
Dé petrolheadcabrio, helemaal in deze kleur!
Geen nadelen? Ik lees altijd over een beetje onvoorspelbaar weggedrag. Ik geloof dat er een facelift geweest is waar ze daar wat aan hebben proberen te doen.
@lightisride: heel wat nadelen ja! Zoals hierboven door @rudy aangekaart: het kabaal met dichte kap. Verder is jouw vraag naar onvoorstelbaar weggedrag het gevolg van totale afwezigheid van hulpmiddelen afgezien van ABS. Voor een dagje spelen met een kart op kenteken vind ik dat persoonlijk juist ern prachtige eigenschap. Gisteren nog een ritje met z’n vieren gedaan (s2000 en z3 van vriend) van Culemborg naar Nijmegen over de dijken. Voor dergelijke ritten vind ik de S2000 gewoon perfect. @trustmeiamanengineer heeft gelijk dat een z4 beter te betalen is én de betere auto van de twee, maar het is maar wat je maatstaven zijn. Ik heb ooit bewust voor de S2000 gekozen vanwege die heerlijke onbeheerste gekkigheid, de Z4 gaf me minder beleving maar 50 keer het comfort, meer vermogen, rustiger weggedrag maar daardoor miste hij voor mij net effe die “geilheidsfactor”. @willeme: leuk artikeltje!
@galgootje: Onvoorstelbare weggedrag word ook overdreven, ja op een licht natte weg moet je uitkijken (zeker in de 1 of 2 als je hem de VTEC in laat komen). Maar zolang je je verstand gebruik is het een vrij veilige auto. Ooit een keer een schrik momentje gehad in de 5 jaar bezit.

Enige echt kritiek (first gen op 16″) is dat het stuurgevoel van de auto niet geweldig is. Zeker vergeleken met b.v. een 997 of R8 (die het nadeel van Quattro op de vooras heeft). Zoals hierboven aangegeven heeft mijn vader er (ruim) 5 jaar een gehad, helaas verkocht in 2011 (voor een R8… dat dan weer wel). S2000 blijft een geweldige auto, helaas hadden we niet de ruimte er 2 te stallen.
@Rudy: mijn schrikmomenten waren er ook, vooral toen ik m net had. Nu zijn dezelfde situaties vooral pretmomenten .
@lightisride: deze gele is facelift, idd zijn die iets minder listig… Later kwam er nog een extra veiligheidsfeature (ben effe de naam kwijt (VSA?)), maar die zit niet op alle facelift modellen…
@lightisride: dit exemplaar heeft VSA; ofwel tractiecontrole. Daarbij is vanaf 2004 inderdaad de afstelling meer vergevingsgezind.
@lightisride: volgens mij zijn er geen autos met onvoorspelbaar rijgedrag (behave als er een draagarm loszit ofzo) maar de s2000 kon nog wel eens listig reageren. Wel voorspelbaar maar je moest soms vlot reageren. Dat hebben ze met de facelift aangepast. Verder kan je prima netjes en beheerst met een s2000 op de grens rijden en er keurig mee driften.
@jmeverts: Nou ja, dat komt een beetje op hetzelfde neer. Als je sneller moet reageren dan je het aan kan zien komen…
Belangrijk is dan dat je veel gevoel in het stuur hebt.
Bovendien: een open auto wil nog wel eens rare torsie in de carrosserie opbouwen, die kan er dan ineens uitkomen. Zo heb ik een keer met een Alfa Spider (916) na een sprongetje bij Flugplatz een hele rare uitbrekende achterkant gehad. Maar die S2000 zal wel steviger zijn.
@lightisride: Noem je ook een auto op, een 916 is zo slap als het maar kan, moet je mooi mee toeren, maar echt boenderen is hij niet geschikt voor.
De auto kan je alleen niet rijden als je tevens in het bezit bent van schouders. Of langer bent dan een dwerg-Japanner. Dat zijn toch best nadelen.
Ze zijn prijzig maar deze is achterlijk prijzig. Je scoort n hele nette voor veel minder je moet wel zoeken…
Ik vind de kentekenplaat wel beter een stuk kleiner als die lappen die we op onze auto’s hebben

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).