• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze Corsa OPC had er gewoon moeten komen

Auteur: willeme, gepost 24 maart 2019 om 21:58 – 24 Reacties

Opel Corsa OPC Concept (C)


Het zou voor nu een geweldige occasion zijn geweest!

Op de één of andere manier gaan Opel en ‘Hot Hatches’ niet altijd even lekker samen. Ten eerste omdat Opel op dit moment geen Hot Hatch aanbiedt. Van de huidige Opel Astra geen snelle versie op komst, de Corsa OPC is verdwenen uit de prijslijsten en de Corsa GSi is te duur voor Nederland.

Ook in het verleden lukte het Opel niet om iedereen te overtuigen, ondanks pareltjes als de Kadett GSi. De VAG-brigade sprak van ‘Slopel’ en ging voor keurig afgewerkte interieurtjes. Aan de andere kant waren de snelle Opels ook niet zo serieus als Ford met zijn RS-modellen. De OPC modellen zaten er precies tussenin. Absoluut leuker dan Volkswagens, maar niet zo hardcore als Fords met een RS-badge.

We hebben al eens een heel overzicht geschreven over alle snelle OPC’s van de afgelopen tijd. Daar ontbrak er eentje, geheel logisch overigens. Het is namelijk de Corsa OPC (C) uit 2002, die nooit het productiestadium haalde. De snelste Corsa van die generatie die wij kregen, was de Corsa GSI.

Opel Corsa GSi (C) '01

Nu was dat niet een verkeerde auto. Het probleem was dat de concurrentie erg hevig was en de Corsa GSI gewoon een vlotte Corsa was. De GSI had een 1.8 zestienklepper tot zijn beschikking, goed voor 125 pk. De motor was ook leverbaar in veel andere Opels. Daar wrong ook een beetje de schoen, het blok had echt nul komma nul karakter. Gewoon iets meer dan voldoende power.

Opel Corsa GSi (C) '01

Tel daarbij op dat Opel verder niet echt heel erg veel werk van de Corsa GSI maakte. Het onderstel was ietsjes strakker, naar niet echt ‘sportief’. Er zaten sportstoelen in, maar die had de Corsa 1.4 Sport ook. Het ergste was nog dat niemand zag dat het een GSI was, in tegenstelling tot vroeger. Je moest in 2001 echt je best doen om te zien of het een Corsa GSI was of een gewone Corsa. Gelukkig waren er enkele accessoires bij de dealer verkrijgbaar in samenwerking met Irmscher (afbeelding onder).

Opel Corsa GSi Irmscher (C) '01

Opel had rond die periode het OPC-label tot leven geroepen. De eerste Astra OPC kwam rond de milleniumwisseling op de markt. Die had toen nog een atmosferische 2-liter motor met 163 pk. In oktober 2002 kreeg de auto een make-over en een nieuwe turbomotor, goed voor 200 pk. Die stijging in vermogen en koppel (250 Nm) zorgde ervoor dat onder de Astra OPC wat ruimte was gekomen voor een kleinere OPC.

Opel Corsa OPC Concept (C) '02

Die stond een maand later te schitteren op de Essen Motor Show. Met de Corsa OPC Concept zette Opel alles recht na het Corsa GSi debacle. Allereerst de looks. De Corsa OPC Concept was een stuk breder en had dikkere bumpers. De voor die tijd enorme 17” velgen maakte het plaatje af. Voor een betere wegligging was het chassis met 25 mm verlaagd.

Opel Corsa OPC Concept (C) '02

Onder de blauwe motorkap troffen we een 1.6 liter viercilinder aan. Deze was voorzien van een turbo en daardoor voor aansprekende cijfers. Het maximum vermogen was 175 pk, terwijl het maximum draaimoment 210 Nm bedroeg. Via een handgeschakelde vijfbak werden de krachten losgelaten op de voorwielen. De Corsa OPC zag er niet alleen dik uit van buiten, ook het interieur mocht er zijn. De blauw alcantara sportkuipen zien er geweldig uit. Het stuurwiel was deels uit het zachte materiaal opgetrokken.

Opel Corsa OPC Concept (C) '02

Ondanks het feit dat de Corsa eruit zag of hij in productie genomen werd, mocht dat niet zo zijn. Het was niet dat Opel het niet wilde of niet kon, maar de tijd was niet zo gunstig. De Corsa C was immers al een paar jaar op de markt, waardoor de Corsa OPC een te korte periode aangeboden kon worden. Aangezien het OPC-team niet groot genoeg was om aan heel veel auto’s tegelijkertijd te werken, besloot Opel eerst voorrang te geven aan de OPC-versie van de Astra H. Uiteindelijk zou de Opel Corsa OPC er wel komen, een jaar na de introductie van de Corsa D.

Opel Corsa OPC (D) '07

Ook interessant!

  • Deze Opel Corsa maakt zijn naam wél waar
  • Opel Corsa-e livery
    Opel Corsa-e livery maakt de blitz, nietwaar?
  • Dit is de sufste Opel OPC van Marktplaats
  • Jongste Astra OPC
    Jongste Astra OPC van Marktplaats: dit is 'm!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, corsa, gsi, opc, Opel, vergeten-concept

Vorig bericht: « Sinistere X5 heeft 865 Nm onder de kap
Volgend bericht: Koop een cabrio voor puristen, zonder nadelen »

Lees Interacties

Reacties

  1. dees zegt

    24 maart 2019 om 21:59

    Lelijke bodykit

    Login om te reageren
  2. str8six zegt

    24 maart 2019 om 22:12

    Was ook populair bij de vrouwtjes geweest zo te zien aan de dame op foto 1 die dr duim opsteekt. ?

    Login om te reageren
    • resulutionNL zegt

      24 maart 2019 om 22:25

      @str8six: bh’s waren toen ook overbodig. +1.

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        24 maart 2019 om 22:28

        @vwtouran75: We zijn bijna 20 jaar verder. Nu komt ze daar vast niet meer mee weg.

        Login om te reageren
      • str8six zegt

        24 maart 2019 om 22:37

        @VWTouran75: +2 dan toch?

        Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        25 maart 2019 om 08:24

        @VWTouran75: lekker los in de tas.

        Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      25 maart 2019 om 13:33

      @str8six: Dat is zo’n dametje net over de Duits-Tjechische grens..

      Login om te reageren
  3. jochempie zegt

    24 maart 2019 om 22:16

    Had liever de Fiesta RS van die generatie gezien!

    Login om te reageren
    • jpo26 zegt

      25 maart 2019 om 08:41

      @jochempie: Of een eerste generatie Twingo RS :)

      Login om te reageren
  4. dave130r zegt

    24 maart 2019 om 22:38

    Zelf rij ik ongeveer 6 jaar lang in een Corsa C 1.8 Silverline uit 2006.
    Het grootste nadeel van deze auto is echt de versnellingsbak, korte versnellingen en een 5 bak is dramatisch.
    Met 130KM/H en 4000 toeren op de snelweg is het behoorlijk rumoerig.
    Om te lezen dat de concept Corsa C OPC ook maar een 5 bak had is het maar goed dat deze nooit in productie is gekomen.

    Login om te reageren
    • boris9397 zegt

      24 maart 2019 om 23:19

      @dave130r: Kan natuurlijk zijn dat de 5 bak van de OPC andere overbrengingsverhoudingen heeft.

      Login om te reageren
      • dave130r zegt

        24 maart 2019 om 23:43

        @boris9397: Ongetwijfeld met flink wat meer vermogen dan de 1.8, toch zal een 6 bak een veel betere keuze zijn.

        Login om te reageren
        • boris9397 zegt

          25 maart 2019 om 19:18

          @dave130r: Hoeft niet persé, hangt allemaal van de vermogens en koppel kromme af. Ik rij zelf met een auto met 200 pk en 200 Nm en een 5 bak en die 6e versnelling mis ik echt niet hoor.

          Login om te reageren
          • boris9397 zegt

            25 maart 2019 om 19:20

            @boris9397: *meer dan 200pk en 200nm

            Login om te reageren
    • bartteeuwen zegt

      25 maart 2019 om 00:16

      @dave130r: klinkt heel bekend. Al heb ik een 1.2 uit 2001, bakverhoudingen zijn hetzelfde. Ik rij hem altijd eerst warm op de snelweg met 90-100 km/h voordat ik 130 rij

      Login om te reageren
    • emping zegt

      25 maart 2019 om 05:04

      @dave130r: waarom blijf je er dan al 6 jaar in rijden?

      Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      25 maart 2019 om 07:24

      @dave130r: zo raar is dat niet. Het is gewoon een kleine stadsauto, die zijn niet primair gebouwd voor snelwegverkeer. Zowat alle handbakken in die tijd waren 5 bakken, zeker in de lagere klasses. Ik heb zelf een Focus 1.8 uit 2009, die zit denk ik ook richting de 4000k, heel misschien 3500. Totaal onnuttig. Flink aandachtspunt, maar de zesbakken kwamen vooral met de nieuwere generatie (turbo_) motoren

      Login om te reageren
  5. ghost zegt

    24 maart 2019 om 22:52

    Grappig!

    Login om te reageren
  6. RiKe zegt

    25 maart 2019 om 00:33

    Heb zelf de Corsa D OPC gehad, was geen fijne auto voor het dagelijks gebruik. 30% gas gaf al 70% koppel, dat is niet lekker in de file maar enorm zenuwachtig. Hij wil alleen maar gaan gaan gaan en dat gaat vaak in Nederland in hrt dagelijkse verkeer niet

    Login om te reageren
    • dave130r zegt

      25 maart 2019 om 01:13

      @rike: Ook enigzins herkenbaar met onze Fiesta ST, boven 2000 toeren in de 2e versnelling tijdens file rijden krijg je continu een schopje onder je reet zodra je het gaspedaal aanraakt.
      Met file rijden schakel ik m dus vrij snel naar zijn 3.

      Login om te reageren
      • mar10us zegt

        25 maart 2019 om 05:26

        @dave130r: en @rike : wat doen die auto’s in de file? Ze horen thuis op smalle dijkjes en bergpassen… Niet op de snelweg.

        Login om te reageren
        • RiKe zegt

          25 maart 2019 om 07:05

          @mar10us: Tja daar horen ze misschien thuis, maar het merendeel van het jaar moet je er gewoon mee naar werk en zijn het geen ritjes voor de lol.

          Login om te reageren
  7. caspart zegt

    25 maart 2019 om 06:47

    Prima wagentje, zo’n Corsa OPC. Stuurt heerlijk direct en onderin veel koppel.

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    25 maart 2019 om 08:26

    Inderdaad erg jammer. De OPC welke er na van de volgende generatie kwam maakte gelukkig veel goed. Helemaal de Nürburgring editie was super!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North