• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koop een Tesla, omdat de beren blijven leven

Auteur: Loek, gepost 18 oktober 2019 om 09:56 – 15 Reacties

Model 3 velgen


Ook daar is Tesla op voorbereid.

Herinneren we ons nog de vreselijke crash tussen een autonome Uber-testauto en een fietser in het pikkedonker? Het was een tragisch ongeval wat nooit had moeten gebeuren. Echter, als je de video ziet, dan zie je hoe ongelofelijk de crash was. Het was zo donker dat het menselijk oog de fietser nooit had kunnen zien: de auto kennelijk ook niet. Sindsdien was er het vraagstuk: wat heb je aan een autonome auto als hij de menselijke mogelijkheden alleen evenaart en niet verbetert?

Voor de autonome auto is er goed nieuws. Een tafereel in de VS laat zien dat Tesla’s Autopilot in de juiste situatie dit ‘probleem’ niet lijkt te hebben. Een Model 3-eigenaar zat ongeveer in dezelfde situatie: donker dus weinig zicht, lege weg, weinig kans op onverwachte situaties. Totdat er uit het niet ineens iets op de weg verschijnt: het blijkt te gaan om een moederbeer met jongen.

De Amerikaan had de auto op Autopilot staan (wij mogen aannemen dat hij zelf niks anders aan het doen was) en daar het pikkedonker is, ziet de auto de in bont uitgedoste dieren op tijd en remt, zodat er geen beer-gerelateerde slachtoffers vallen. De moeder kruipt nog wel even in de intimiderende rol, maar dat kun je het dier moeilijk kwalijk nemen.

Oké, een korte video waaruit blijkt dat Tesla hun autonome systeem in het donker goed onder de knie heeft. De belangrijke vraag is natuurlijk: had de bestuurder dit eigenhandig kunnen voorkomen? Je ziet de auto remmen op het moment dat je oog zelf de beren ook herkent, er van uitgaande dat wat we op de camera zien, precies zo is als in het echt. Die milliseconden tussen de niet bestaande reactietijd van de auto en van de mens kan het verschil zijn tussen leven en dood. Autonomie: kijk ermee uit, maar het is toch mooie techniek.

Ook interessant!

  • Tesla gaat slapende bestuurders eindelijk aanpakken
  • Nederlandse overheid kraakt Tesla-code
  • Video: Tesla Model 3 test autopilot op bochtige weg, gaat fout
    Video: Tesla Model 3 autopilot op bochtige weg gaat fout
  • Tesla Model Y klapt op politiewagen, beschuldigt Autopilot

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

autonoom, autopilot, dieren, model-3, Tesla

Vorig bericht: « Onder welke modale auto liggen deze zes blèrpijpen?
Volgend bericht: Aangeboden: een “bad ass” Kadett met roestige looks »

Lees Interacties

Reacties

  1. RiKe zegt

    18 oktober 2019 om 10:05

    Autonomie, waaronder remsystemen zijn nog altijd hulpmiddelen. Ondanks dat dit op je auto zit, en je misschien wel op Autopilot rijdt, moet je zelf ook nog aandachtig betrokken zijn bij het rijden. Helaas is het zo dat veel mensen hun telefoon interessanter vinden, zelfs als deze systemen afwezig zijn.

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      18 oktober 2019 om 10:12

      @rike: voor die mensen hebben ze dit ook uitgevonden.

      Login om te reageren
    • kle500 zegt

      18 oktober 2019 om 10:16

      @rike: Dat geldt overigens ook voor automobilisten die zonder autopilot rijden…

      Login om te reageren
  2. koeberg zegt

    18 oktober 2019 om 10:21

    > Koop een Tesla, omdat de beren blijven leven
    Ik ben hier op de Veluwe nog geen beer tegen gekomen. (of het moet een mannelijk zwijn zijn)

    Login om te reageren
    • barendbotje zegt

      18 oktober 2019 om 10:29

      @koeberg: Niet zo onaardig over uw vrouw..

      Login om te reageren
    • launchcontrol zegt

      18 oktober 2019 om 10:43

      @koeberg: komt nog wel, de wolven zijn er ook al….

      Login om te reageren
  3. robert110 zegt

    18 oktober 2019 om 10:36

    Ik heb toch liever dat bestuurder gewoon opletten en zich aanpassen aan de verkeerssituatie. Het is niet zo dat op deze situatie niet te anticiperen valt.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      18 oktober 2019 om 11:38

      @robert110: Autopilot is niet getraind om beren te herkennen en voor te laten. De AI ziet gewoon een obstakel en anticipeert daarop, net als wij.

      Echter is AP hooguit een level 4 systeem* en dus niet in staat om tot een oplossing te komen zoals even achteruit rijden.

      *Dat is het niet volgens de wet en praktijkervaring leert mij nooit vertrouwen om mijn aandacht van het rijden af te halen, alleen in de file en zelfs dan hooguit enkele secondes.

      Login om te reageren
  4. karhengst zegt

    18 oktober 2019 om 10:39

    Ik mag toch hopen dat dergelijke systemen ook met een vorm van night view werken? Dat is al sinds jaren te krijgen op de duurdere modellen en op een gewone 508 is het nog net niet standaard.

    Snel de alarmbellen af laten gaan en de bestuurder op scherp stellen wanneer er een voor het oog nog nauwelijks zichtbaar levend object nadert.

    Login om te reageren
  5. baklava zegt

    18 oktober 2019 om 10:52

    De enige bruine beer die ik tegenkom is die in de wcpot

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      18 oktober 2019 om 11:11

      @baklava: daarvoor is de Popla Model Ass uitgevonden.

      Login om te reageren
    • olivier420 zegt

      18 oktober 2019 om 12:05

      @baklava: Ik noem m altijd Nelson Mandela.

      Login om te reageren
  6. unknown234 zegt

    18 oktober 2019 om 11:55

    Nou, dit zie je toch wel goed aankomen. Als je dit knapt vindt dan is het misschien beter om gewoon helemaal niet te gaan rijden.

    Login om te reageren
  7. ty5550 zegt

    18 oktober 2019 om 12:37

    Denk dat de meeste vergeten dat ze op de link geklikt hebben omdat ze weten dat er in het filmpje iets gaat gebeuren en benieuwd zijn wat juist. Vervolgens gaan ze als een detective het filmpje bekijken op signalen van beren (want dat hebben ze ook in de beschrijving gelezen). Tuurlijk is het gemakkelijk te reageren als je weet dat er iets komt. Zo alert rijd je echter niet om 11u ’s avonds naar huis terwijl je waarschijnlijk best al wat moe bent en al kilometers lang dezelfde eentonige weg aflegt.

    Login om te reageren
  8. niels_keurentjes zegt

    18 oktober 2019 om 13:54

    Wat een dom artikel, het mist driekwart van de relevante nuttige informatie.

    Natuurlijk ziet de Tesla dit wel. Hij heeft namelijk radar. Radar ziet, met of zonder licht, grote objecten ter ondersteuning van de camera die vervolgens moet herkennen wat het is. Als de radar iets groots voor de auto ziet dat de camera niet niet ziet default hij naar de veiligste optie – in de ankers. Dat is gewoon wat hier is gebeurd.

    Het samenspel van de diverse sensoren spreekt meestal voor zich, echter wordt het spannend als ze elkaar tegenspreken. Iets groots op de radar dat de camera niet ziet door licht of obscurement, of andersom bijv. een paaltje die te klein is voor radar maar de camera wel kan herkennen. Dan moet de software van de auto slim besluiten welke input hij in welke mate vertrouwt, omdat ie ook moeilijk bij iedere twijfel vol in de ankers kan gaan (het concept van “phantom braking” is wel bekend bij gebruikers van Tesla Autopilot). De kunst is om de balans van zekerheid van waarneming zo te kiezen dat hij zo min mogelijk onterecht op de rem stampt, en nooit fietsers dood rijdt. Dat is feitelijk wat er bij Uber gebeurde – de software besloot de input van de radar te negeren omdat hij andere sensoren betrouwbaarder vond. Een bug met nare gevolgen.

    Voor de mensen die (correct) tot de conclusie komen dat bovenstaand betekent dat autonomie nooit perfect kan werken – klopt, de wereld is namelijk ook niet perfect en natuurkundige wetten blijven geldig. Neemt niet weg dat de hedendaagse zelfrijdende systemen van Tesla, Uber en Waymo al veel beter zijn dan die zakken botten met al hun oogafwijkingen, vermoeidheid en afleidende Whatsappjes die dagelijks al die duizenden mensen doodrijden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North