
Dat kan dus eigenlijk alleen maar een geweldige app zijn…
Waarschijnlijk is de wereld blijven draaien zonder dat je er vanaf wist, maar in februari zijn de eerste ‘slimme verkeerslichten’ gerealiseerd op de N205 bij Schiphol. Het gaat om de zogeheten iVRI’s, wat kort is voor Intelligente Verkeersregelinstallaties (video). Zes kruispunten krijgen hiermee kunstmatige zintuigen en kunnen daardoor aankomend verkeer herkennen en anticiperen op de actuele verkeersdrukte. Denk daarbij aan het voorrang geven aan grote groepen fietsers, bussen en zwaar vrachtverkeer om te doorstroming te verbeteren. Vooruitgang alom dus, mits er niet teveel voorrang verleend wordt aan fietsers.
Het grootste voordeel van de slimme verkeerslichten hebben we dan echter nog niet behandeld. In een ronkend persbericht laat Elisabeth Post, de gedeputeerde Mobiliteit van de provincie Noord-Holland, met trots optekenen dat de verkeerslichten het ook mogelijk maken dat weggebruikers via een app geïnformeerd worden hoe lang ze nog moeten wachten voor een rood licht. Een geweldige innovatie dus voor iedereen die stoplichtsprintjes wil winnen. Telefoon in de hand, appje aanvuren, toerental op het juiste moment laten stijgen en dan BAM, de Clutch Dump des doods! Je tegenstander zal zich nog maanden herinneren dat hij inferieur is. Tenzij hij (m/v) ook de app heeft natuurlijk…
De techniek staat voor niks. Maar helaas, professioneel spelbederver Koos Spee heeft het persbericht een kleine maand na dato ook onder ogen gekregen. De notoire snelheidsduivel vindt deze vooruitgang helemaal niet tof en vraagt zich op Twitter af waar het heengaat met de wereld.
Zeg het maar reaguurders, een app gebruiken om precies te weten hoe veel seconden dat rode licht van je leven afpakt, mag dat?
Eerlijk gezegd voel ik mee met Koos!…word ook al wat ouder
@p993: *wordt.
En om Koos te quoten “Ben ik nou gek of wordT ik gek …” . *word en JA !
@dawwg: de ik vorm is met een d
@welkom101: Dat is dus ook zijn punt. Koos schrijft ik wordt met D-T. lekker bezig Koos, ik loopt er ook mee weg die nieuwe innovaties.
@kilum: is t geen rotterdammert?
Wordt ik gek.. Met -dt ook..
@xahc: Precies. Z’n vraag is direct beantwoord.
Het lijkt me niet verstandig. En ik vind zelf dat ik, door dit te zeggen zonder vloeken of schelden volwassen heb gereageerd godverdomme.
@mikje90: ?
Dit vent was altijd al gek!
handig toch? al zitten de kinderen achterin te zaniken: hoelaaaaaaaaaannnggggg duuuuuurrttttt het nog pappppppaaaaaaaa?! zeg je: 22 seconden jochie/meisie/dingie.
@gwnbmw: doen de mijne toch niet hoor, zeker niet met zo’n intonatie. ?
Och vent. Maak je niet druk. Wat kan jou het schelen? Op je 72e.
@viezefreddyw: ergens heeft hij wel gelijk.
@boomhauwer: Oh maar dat ontken ik ook niet. Ik vind het ook maar een belachelijk idee, maar goed. Ik zou me er alleen wat minder druk om maken op zo’n leeftijd.
Hij heeft het grootste gelijk van de wereld, trouwens Elisabeth Post is een plaag voor de provincie Noord Holland, dit vrouw wezen braakt altijd onzin uit, niet geremd door enige kennis van zaken.
@toniominestrone: oh, maar da’s een karaktereigenschap die standaard aanwezig dient te zijn om in Nederland als politicus te kunnen functioneren… Sterker nog, volgens mij is dit een vereiste.
@RRRobert: Of als vrouw…
Je kan toch ook gewoon een bordje onder het stoplicht plaatsen met over zoveel sec mag je rijden?
@bmwe46m3balling: dat doen ze in Den Bosch gewoon IN het verkeerslicht. In het vlakje van oranje wordt afgetelt terwijl t licht op rood staat. Werkt fantastisch. Vooral in combinatie met start-up. Op 2 seconden druk ik de koppeling in, slaat de motor aan, zet ik ‘m in 1, en terwijl het stoplicht van rood naar groen gaat, trek ik op. Ideaal.
@postzegel: bij 2 seconden activeer ik launch control ?
@postzegel: alleen niet iedereen begrijpt het doel ervan. U en ik wel. De rest komt pas in actie als groen is.
@postzegel: Hier in CZ worden stoplichten eerst Oranje voor dat ze groen worden. Komt op het zelfde neer.
@bmwe46m3balling: of net als in DEU, rood+oranje vlak voordat het groen wordt. Niks moeilijks aan, iedereen snapt het daar (behalve veel Nederlanders).
Ondertussen achter de schermen…
https://goo.gl/images/VefthQ
Koos (kwijl) we zagen net een bestuurder voor het stoplicht die op de app keek hoe lang het stoplicht op rood zou staan…
Maar Koos (kwijl) ik weet er ook nog één…
Hoe lang is een Chinees…
Vat je ‘m Koos (kwijl)… Goeie hé…
Wie kan het wat schelen wat ome Koos ervan vindt.
Koppelen aan apps als Flitsmeister/Waze/Apple Kaarten/Google Maps en het is bijzonder nuttig. Zeker als er een snelheidsverlaging aangeheven kan worden waarmee je (zonder overig verkeer te hinderen) bij de stoplichten groen pakt (die groene golf waar I&M het ook over heeft) en dus helemaal door kan rollen. De stoplichten moeten dan ook kunnen communiceren met die apps (waarmee ze geanonimiseerd kunnen lezen of er mensen langs de route komen) zodat er helemaal optimaal geregisseerd kan worden.
Enfin, Spee krijgt een te groot podium. Laat die ouwe toch lekker genieten van z’n pensioen of biedt hem een enkeltje Argentinië, deden meer van “zijn soort”. (He Koos, grapje he? Satire, niet dat je ineens gaat trappen en huilen op een bureau en aangifte doet van smaad en laster)
@vonklausenburg: Maar wat is er mis met de borden? Er zijn al plekken waar in het bord aangegeven wordt hoe hard je moet rijden om precies bij groen bij het stoplicht te zijn. Hoef je niet naar je telefoon te kijken of de zoveelste app open hebben staan.
@lohran: Niets mis mee, maar als je een melding krijgt (gesproken feedback wel hoor, geen tekst) en die systemen werken met elkaar moet het in theorie mogelijk zijn om meer verkeer zonder vertragingen te laten rijden.
Dat er voor zulke onzinstoplichten geld wordt uitgegeven! Kijk verdomme uit je doppen! Dan zie je vanzelf wanneer ’t groen wordt. Op je telefoon moeten kijken om te zien hoeveel seconden je nog moet wachten? ’t Moet inderdaad niet gekker worden!
Eigenlijk heeft Koos gewoon gelijk.
Het klinkt raar, maar toch is het zo.
Dank Koos voor je mening… doen we helemaal niks mee!
Ik heb wel eens ergens gelezen dat voetgangersoversteekplaatsen waarbij je kunt zien hoe lang het verkeerslicht nog op rood staat veiliger zijn omdat mensen geduldiger zijn als ze weten hoe lang ze moeten wachten op groen, en dus minder vaak bij rood oversteken. Wellicht werkt dit ook voor gehaaste automobilisten.
@henk_he: die zijn er inderdaad in verschillende steden al een aantal jaren. Werkt prima en soort van rustgevend. Je staat niet meer op scherp te wachten tot de laatste 10 seconden oid in gaan. En je ziet ook dat er ingespeeld wordt oont verkeersaanbod want de tijd loopt niet lineair af.
@henk_he: In mijn omgeving hebben die dingen een jaar of 4 gestaan. Ik weet niet hoe ze het programmeren, maar er klopt geen bal van. Soms telt hij terug door de nul heen, en begint gezellig aan een nieuw rondje.
Soms stopt hij met tellen als hij er bijna is. Soms verandert de terugtelsnelheid halverwege. Gerust x3 of x1/3. Of hij telt door terwijl hij al op groen is. Maar het vaakst stond hij rustig terug te tellen, om ruim voor het zover is op groen te springen.
@mout: klinkt als de “groene golf” op de rondweg in Breda. De verkeerslichten lopen ongeveer 2x per dag synchroon ?
@henk_he: Alleen als je daar veel te hard of veel te langzaam rijd kun je inderdaad gebruik maken van de groene golf ?
Waarom geven ze de resterende tijd niet gewoon aan op het verkeerslicht? Doen ze bij veel fiets en voetganger lichten ook.
@robert110: omdat het verkeerslicht dan een soort van startlicht wordt voor de testosteronbommetjes ….
Koos heeft altijd gelijk.
Ook als hij geen gelijk heeft.
Is dit geen 1 aprilgrap?
Een gemiddeld verkeerslicht staat 8 seconden op groen. dus als je de verkeerslichtenvolgorde kent, kun je ook uitrekenen, wanneer je mag gaan rijden. Of het bijhouden van elk nieuw ander verkeerslicht, als je auto’s ziet die beginnen te rijden, staat het verkeerslicht al een seconde op groen, dus na acht seconde kan jij aan de beurt zijn. Voet bij het gaspedaal en gaan wanneer hij groen wordt.
Heb ik geen app, of slimme verkeerslichten voor nodig.
Het is al zo’n grote ergernis, die telefoon. En dan gaan ze ook nog steeds weer nieuwe dingen bedenken waarbij je dat klere ding moet gebruiken in de auto. Wat een onnozele wereld leven we tegenwoordig in zeg…
@lekbak: je moet niets …..
@erik2907: Maar anderen gaan het wel doen. En ik zit straks wel met zulke lui op de weg.
@lekbak: Moderne auto’s hebben tegenwoordig internet, kun je het via de infortainmentschermen in je auto direct zien, misschien wel op je dashboard, dus in het normale gezichtsveld, zo heel vervelend hoeft dit niet te worden.
Het enige wat je nodig hebt, is een modern vehicle, of je dat wilt, ja dat is eigen keus.
@orichy: Daar heb ik ook totaal geen problemen mee. Maar dan moeten de het dus in de software van de auto verwerken en niet een app voor een telefoon maken. Die telefoon moet eigenlijk gewoon verdwijnen uit de auto, dat moet je niet stimuleren.
Ik mis Koos. En zijn azijnzeikerij.
En dat post onze Koos dan om 02:13. Hij ligt er letterlijk wakker van.
En die app via screen mirror op je dashboard? Dan kan je start/stop er op aansluiten.
https://www.engadget.com/2018/03/14/audi-traffic-light-countdown-in-washington-dc/ lijkt me dan nog handig, heb alleen geen audi en probeer DC verkeer te vermijden maar om het nou op een app te moeten bekijken en dan op de fiets werkt denk ik niet echt.
Ik woon gelukkig in Den Bosch, bij 2 draai ik het knopje naar Sport + om vervolgens de rem te vloeren en toeren te maken. Bij groen licht ben ik weg
@joortje2: Aha. Besef je wel dat er een paar zullen zijn die je zien wegrijden denken van: “wow”; maar het overgrote deel het een beetje zielig gedrag vinden.
@ruud1954: ja maar gaat om mijn eigen plezier en niet om wat anderen vinden toch?
Ik snap Koos wel. Zelf rijdt ik ook teveel met dat ding in mijn hand…. Als je op het scherm kijkt hoelang een groem licht nog duurt, en er komt op dat moment een appje binnen, lees je die toch. Ik laat m’n telefoon ook bewust thuis met hardlopen, want bij een notificatie leidt ’t toch af, en das met sporten niet handig. En autorijden eigenlijk ook niet?
@rrk147: Je laat hem bewust thuis bij het hardlopen (waarom eigenlijk? Tenzij je aan dat scherm vastgeplakt zit lijkt me smartphone gebruik bij de beperkte snelheid van hardlopen wel te overzien), maar ondanks dat je zelf ook aangeeft dat het niet handig is in de auto blijf je hem daar wel stug gebruiken? Kijk dat snap ik dan weer niet.
On-topic: ergens snap ik Koos wel. De gedachte is misschien dat mensen bijvoorbeeld 45 gaan rijden waar je 50 mag zodat ze lekker alles groen hebben, maar wij Nederlanders (haast haast haast) zijn denk ik eerder geneigd de snelheid te verhogen om nog even het groen mee te kunnen pakken.
Over iets meer als 11 dagen…
Reaguurders? Zijn wij nu ook al reaguurders? Je mag ons wel wat hoger inschatten!
Die app heb ik gekoppeld aan mn lauchcontrol. Goed voor de doorstroming!
In Roosendaal heb je stoplichten staan die aftellen van 3naar groen
Ik wacht wel.
Gewoon.
Al dat opgefokte gedoe in het verkeer.
Rijden doe ik ergens op een binnenweggetje in de Dordogne of de Eifel ofzo.
En dan meteen een agent naast de weg om iedereen te bekeuren die er de telefoon voor pakt… Handig!
Prima topic foto trouwens.
Dus de ene ambtenaar wil het gebruik van de telefoon in de auto op wat voor manier dan ook verbieden terwijl de andere ambtenaar het aanmoedigt. Ik snap het niet.
Samenvatting:
Afgezien van enkele mensen die, na het zien van de naam / het smoelwerk van Koos Spee al niet meer verder lezen en hun scheldkanonnade tegen Automobilisten Aartsvijand Nr. 1 beginnen af te steken, vinden alle autoblog reaguurders dit een slecht idee…
Beetje naast de kwestie, maar waarom worden er nog altijd gewone verkeerslichten met drie lampen gebruikt?
Volgens mij moet het mogelijk zijn om dat te vervangen door één led-paneel. Dan kan het volledige paneel in één kleur worden gezet, dus rood, oranje of groen. Daarnaast kan het gebruikt worden om met pijlen aan te duiden welke richtingen groen of rood hebben, kan er een aftelklok in verwerkt worden enz…
Ook kan er, naargelang de drukte, makkelijker geschakeld worden tussen verschillende configuraties.
Meer flexibiliteit, en met de huidige technologie denk ik niet dat dat zoveel duurder zou zijn. Tot ze gestolen worden natuurlijk…
@esprit_de_flandre: je had me al bij het woord ‘pijlen’.
@Esprit_de_Flandre: weet je niet wat dat zal kosten? Ff alle verkeerslichten vervangen…
@ikleesookoverautos: Ze hoeven daarvoor niet allemaal onmiddellijk vervangen te worden. Beginnen op nieuwe/heringerichte kruispunten…