• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kopen: bijzondere Spyker op Nederlands grondgebied

Auteur: Loek, gepost 1 oktober 2019 om 17:53 – 36 Reacties

Afbeelding Kopen: bijzondere Spyker op Nederlands grondgebiedAfbeelding Kopen: bijzondere Spyker op Nederlands grondgebiedAfbeelding Kopen: bijzondere Spyker op Nederlands grondgebiedAfbeelding Kopen: bijzondere Spyker op Nederlands grondgebiedAfbeelding Kopen: bijzondere Spyker op Nederlands grondgebiedAfbeelding Kopen: bijzondere Spyker op Nederlands grondgebiedAfbeelding Kopen: bijzondere Spyker op Nederlands grondgebiedAfbeelding Kopen: bijzondere Spyker op Nederlands grondgebied

Spyker C8
Een stukje Nederlandse bijzonderheid, maar dan extra bijzonder.

Spyker, tsja. We willen trots zijn op het geestekindje van Victor Muller en het feit dat ze het maar blijven proberen. Het wil maar niet lukken om auto’s te verkopen, maar in de tijd dat ze het wel deden kwamen er pareltjes uit de fabriek rollen. Elke Spyker is een bijzondere auto, dus kun je nagaan wat de vereisten zijn voor een bijzondere Spyker. Eén van de (extra) speciale auto’s die ze in Zeewolde in elkaar hebben geschroefd is de C8 Double 12S.

Spyker heeft een groot verleden als het gaat om de racerij, naast een F1-team werden ook C8’s omgebouwd tot race-specificatie. Net als de McLaren F1 kon je dan genoegen nemen met een gestripte en bespoilerde straatversie, maar ook net als de McLaren F1 was er een extra speciale ‘long tail’-versie die alleen gebruikt werd in de racerij. Die was dan weer zo gaaf dat men vond dat er een straatversie van moest komen. Dat is de Spyker C8 Double 12S in het kort. Een C8 met kont.

Dat is belangrijker dan je denkt. Het is makkelijk voor Spyker om hem halfbakken af te maken ‘want het is een raceauto’. Nee, Spyker maakte hem op basis van de C8, wat betekent dat er niks verloren ging van de op de luchtvaart geïnspireerde binnenkant. De signatuurstukken van Spyker zijn er: het vierspaaks stuur, de versnellingspook met mechanische stang die door het interieur loopt en gewoon het hele luxe gevoel. De motor is ook ‘gewoon’ die van de C8, een 4.2 liter V8 van Audi. De prestaties zijn vergelijkbaar met de reguliere C8, maar zoals Bugatti ons leerde met de Chiron SS: een extra lange achterkant is goed voor de topsnelheid.

Spyker C8

Klinkt goed toch? Als je hier nou een hele bak geld voor over hebt, dan kun je terecht bij Classic Youngtimers in Uden. Zij hebben één van de vijftien Double 12S’en te koop staan. Een grijs exemplaar met zwart leren interieur, niet zo gewaagd maar wel tijdloos lekker. Hij is van 2002 en heeft sinds die 17 jaar slechts 875 km gereden. Een echt verzamelstuk, dus.

Hebben? 550.000 euro. Bijzonder spul en gewoon op te halen in Nederland. Het is echter zo weinig kilometers dat je er eerst even voorzichtig mee moet doen, de inrijperiode is nog niet eens achter de rug.

Met dank aan Dennis voor de tip!

Spyker C8

Ook interessant!

  • BREEK! Spyker komt terug in 2022
    BREEK! Spyker keert terug in 2022
  • hoogtepunten uit Spyker historie
    Deadline voor Victor Muller: betalen of Spyker definitief kwijt
  • Wie haalt deze brute Spyker weer terug naar Nederland?
  • Spyker-saga duurt voort: voorbereiding verkoop kost meer tijd

Nieuwste artikelen

  • Gespot – De 992 GT3 R rennsport wordt uitgelaten in Maastricht
  • Overheid weigert pro-EV-onderzoek te publiceren
  • 782 pk en de BESTE! Bentley Flying Spur Mulliner #test
  • Een van de dikste SUV’s van dit moment wordt binnenkort goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

c8, double12, nederlandse-automerken, occasion, Spyker

Vorig bericht: « Gelekt: dit is de ‘opvolger’ van de McLaren Senna
Volgend bericht: Lezersvraag: wat is jouw ideale auto interieur? »

Lees Interacties

Reacties

  1. dees zegt

    1 oktober 2019 om 18:04

    Jammer dat de muts die de leiding had alles moest verneuken.
    Hadden echt wel een goede basis.

    Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    1 oktober 2019 om 18:04

    Ik zat mij al zo te verbazen over de lelijke lange overhang, maar dat is dus de bedoeling….

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      1 oktober 2019 om 22:11

      @dutchdriftking: buiten de extra snelheid was er volgensmij ook de bedoeling om er V12 in die lange reet te leggen.

      Login om te reageren
  3. lompey zegt

    1 oktober 2019 om 18:30

    Vandaar dan mijn eend met koffer ook zo hard liep

    Login om te reageren
  4. meneerbergsma zegt

    1 oktober 2019 om 18:36

    Wel bijzonder dat die dingen wereldwijd zo hun waarde houden.

    Login om te reageren
    • dees zegt

      1 oktober 2019 om 19:17

      @meneerbergsma: Er zijn er niet veel van gemaakt, en ze hebben enkele design features die geen enkele andere auto heeft.
      Ze vallen niet uit elkaar, hebben daadwerkelijk racing pedigree etc

      Login om te reageren
  5. lekkerlinksrijden zegt

    1 oktober 2019 om 18:38

    Ik weet dat er veel zijn die Spyker mooi vinden, maar ik vind en vond het echt een vreselijk merk. Te opzichtig en zeg maar kitsch

    Login om te reageren
  6. basman147 zegt

    1 oktober 2019 om 18:43

    Op zich vindt ik die lange achteroverhang er niet slecht uitzien, beter dan de normale korte eigenlijk. Ik hoop alleen dat Adrian Newey die diffusor nooit ziet, die arme man zou spontaan een hartaanval krijgen. Hij lijkt er gewoon een beetje onder te hangen (vastgemaakt met popnagels zo te zien?) en sluit niet aan op de achterbumper bij de zijkanten. Daarnaast zitten een aantal geleide armen van de achterwielophanging nog vol in de aanstromende lucht. Let wel, ik ben geen aerodynamicus, maar of dit ding nou zo effectief is?

    Login om te reageren
    • cabriohater zegt

      1 oktober 2019 om 20:32

      @basman147: Nu kan ik het niet goed zien en ben ik ook geen expert. Maar het lijkt er inderdaad niet echt op dat de defuser vast zit aan een gestroomlijnde onderkant, dus enorm efficient zal het niet zijn. ?

      Login om te reageren
  7. E34M5Touring zegt

    1 oktober 2019 om 18:52

    Vind die kont echt serieus lelijk. Dan maar wat minder topsnelheid.

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      1 oktober 2019 om 19:26

      @E34M5Touring: ik denk dat ’t idee was om die kont icm de “koepel” nóg meer een straaljagerachtig concept meer te zetten.

      Login om te reageren
  8. bmwpowerm5 zegt

    1 oktober 2019 om 19:03

    volgens mij heeft dit ding een blok van bmw

    Login om te reageren
  9. bmwpowerm5 zegt

    1 oktober 2019 om 19:04

    https://www.classiccars-forsale.com/sold/2002-spyker-c8-double-12/

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      1 oktober 2019 om 19:27

      @bmwpowerm5: u heeft bijna gelijk. In de basis is het een BMW blok, alhoewel er heftig aan is gesleuteld…

      Chassis number 008 is unique in that it was fitted with a 4 liter BMW based racing engine built and tuned by Swiss engine builder Hendri Mader, at the time a major force in the racing world. The 90 degree V8 is capable of revving to a mighty 7500 RPM in street tune, producing 450HP and 425Nm of torque at max. RPM, however with all the safeties and durability programs off its capable of far more. With the engine built to handle 1000 RPM in race trim.

      Jammer alleen dat zo’n bedrijf, als ze een auto in deze prijsklasse aanbieden, niet even een gecertificeerde vertaler naar zo’n stukje Engelstalige tekst laat kijken – en corrigeren, waar nodig.

      Login om te reageren
      • ghost zegt

        1 oktober 2019 om 19:44

        @RRRobert: zeurpiet!

        Login om te reageren
        • Robert zegt

          1 oktober 2019 om 19:48

          @ghost: sorry, ik heb jaren ervaring met het schrijven, vertalen en corrigeren van technische documentatie. Dan wordt je vanzelf een ‘grammar nazi’…

          Login om te reageren
          • ghost zegt

            1 oktober 2019 om 19:50

            @RRRobert: oké vooruit voor deze ene keer dan ?

            Login om te reageren
      • papa zegt

        2 oktober 2019 om 06:18

        @RRRobert: zo zo… 1000 rpm…

        Login om te reageren
    • Loek zegt

      1 oktober 2019 om 23:03

      @bmwpowerm5: Classic Youngtimers heeft het over de 4.2 liter V8 van Audi.

      Login om te reageren
  10. jeroenwz zegt

    1 oktober 2019 om 19:09

    Ruim een half miljoen aftikken voor deze auto? Nooit! Nimmer! Jamais! Never!
    Voor hetzelfde geld:
    https://www.autowereld.nl/ferrari/365/gtb-4-daytona-31361372/details.html
    Of deze: een 911 2.7 RS. Iets duurder, maar zoveel aansprekender. Een icoon. Ik durf zelfs te stellen dat de 911 als icoon hier is begonnen.
    https://www.autotrack.nl/tweedehands/porsche/911/34948596?
    Voor iets minder de Genesis van Lamborghini:
    https://www.autowereld.nl/lamborghini/350-gt/only-84-000-km-matching-numbers-original-colour-only-120-made-30093408/details.html
    Voor bijna een ton minder een Ferrari Boxer:
    https://www.autowereld.nl/ferrari/512/bb-27632238/details.html

    En nog veel meer. Stuk voor stuk auto’s die naar mijn mening mooier, meer bijzonder zijn en stuk voor stuk meer geschiedenis en betekenis hebben.

    Login om te reageren
    • cabriohater zegt

      1 oktober 2019 om 20:08

      @jeroenwz: Tja meningen verschillen op de 911 na allemaal auto’s die mij koud laten.

      Login om te reageren
      • papa zegt

        2 oktober 2019 om 06:19

        @cabriohater: de 911 doet mij dan weer niks… Veel liever de bb

        Login om te reageren
    • meneerbergsma zegt

      1 oktober 2019 om 20:15

      @jeroenwz: Maar je denkt tocht niet dat diegene die deze Spyker koopt het zijn eerste auto is? Die heeft alles wat jij opnoemt al in zijn garage staan…

      Login om te reageren
      • jeroenwz zegt

        1 oktober 2019 om 21:44

        @meneerbergsma: goh, echt? Ik dacht het zijn daily zou worden. Duh. Ik vind de auto’s die ik noemde stuk voor stuk interessanter.

        Login om te reageren
        • seicilindri zegt

          2 oktober 2019 om 00:08

          @jeroenwz: Dat is en blijft een heel persoinlijk iets. Een 911 zou ik voor geen goud willen hebben. Zo’n ding staat op elke straathoek. En voor je gaat vertellen dat ie zo bijzonder is omdat hij toen zo snel was en blah blah. Voor mij blijft het de zoveelste platgeslagen kever, of hij nu voorzien en draai ik mijn hoofd er niet voor om. En de Ferrari Boxer heb ik eerlijk gezegd ook nooit mooi gevonden.De Lambo ga ik wel helemaal met je mee , maar dan weer niet in zilver natuurlijk. Ik wil maar zeggen : Dit zijn aankopen met emotie . En dat is iets heel persoonlijks. Als het dan toch een Spyker moet zijn, en ik vind dat interieur dus wel erg mooi, dan graag die Zagato die recent werd aangeboden.

          Login om te reageren
    • 2wheeler zegt

      1 oktober 2019 om 23:22

      @jeroenwz: fucking hel, die Lambo ?

      Login om te reageren
    • lambowambo zegt

      2 oktober 2019 om 09:59

      Ik vind de reguliere C8 toch wat mooier.

      Login om te reageren
  11. subaru555 zegt

    1 oktober 2019 om 19:14

    Hier zit een BMW-motor in, geen Audi V8 (in dit specifieke exemplaar).

    Login om te reageren
    • bmwpowerm5 zegt

      1 oktober 2019 om 20:31

      @subaru555: u heeft bijna gelijk ;)

      Login om te reageren
  12. ghost zegt

    1 oktober 2019 om 19:46

    Some say that he almost immediately goes bunkrupt when playing monopoly but in the end he always wins the game.

    All we know is, he’s called The Vic!

    Dank voor de vermelding @720s, vond deze idd wel het tippen waard.

    Login om te reageren
  13. zesinlijn zegt

    1 oktober 2019 om 20:12

    Hij staat onder het kopje ‘Sold’, ik zou denken dat ‘ie dan al verkocht is…

    Login om te reageren
  14. macz46 zegt

    1 oktober 2019 om 22:51

    Kijk die collectie van dat bedrijf…daar staat een hoop cult

    Login om te reageren
  15. Pino143 zegt

    2 oktober 2019 om 06:09

    Deze stond ook op de Techno Classica eerder dit jaar (en als ik me het goed herinner, vorig jaar ook).

    Login om te reageren
  16. unavailable zegt

    2 oktober 2019 om 08:28

    Ik krikg van die traanplaten niet echt een luxegevoel. Verder een toffe wagen.

    Login om te reageren
  17. ericd zegt

    2 oktober 2019 om 22:12

    Eigenlijk was de eerste Spyker nog de beste. Erna werd het echt een amalgaam zonder duidelijke signature, behalve dan het interieur. Zijn er al Spykers verkocht met de Koenigsegg motor?

    Login om te reageren
  18. Eduardo Cuvelier zegt

    2 juni 2024 om 17:30

    Spyker C8 Double 12S Apposite Anthracite – Score :
    – Briskey : ‘Conchita’s Cabin’
    – https://www.youtube.com/watch?v=52Qud0A8tZQ

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North