Lezersvraag: wat is jouw ideale auto interieur?

Auteur: , 73 Reacties

Knopjes of schermpjes?

Lezersvraag: wat is jouw ideale auto interieur?

De ontwikkelingen binnen de autoindustrie gaan hard tegenwoordig. Het ene automerk is daar verder in dan de ander. En dan zijn er ook nog verschillen in smaak. Bij Lexus krijg je bijvoorbeeld een soort muis om de infotainment te bedienen. Auto’s binnen de Volkswagen Groep zijn fan van aanrakingen, terwijl BMW touchscreen combineert met de degelijke iDrive-knop.

Met de aankoop van een (tweedehands) auto of het kiezen van een leaseauto kijk je naast rijeigenschappen, motorkeuze en de kleur natuurlijk ook wat voor interieur de auto heeft. Daar beng je immers de meeste tijd door, dus dat moet wel aangenaam zijn.

Het kopen van een auto brengt consessies met zich mee. Je moet het doen wat de autofabrikant heeft bedacht. In deze lezersvraag ben jij, de lezer, aan zet. In deze lezersvraag vragen we wat wat jouw voorkeuren heeft met betrekking tot het interieur van een auto. Analoge klokken in combinatie met een scherm, of een geheel scherm voor je neus? En hoe het zit het met de middenconsole. Lekker veel fysieke knoppen, aanraak-knoppen of hier toch liever een touchscreen? Laat hieronder in de comments je voorkeuren weten en waarom dat zo is!



73 reacties

Nou, doe mij maar knopjes :)
Analoge klokken met een beeldscherm. Nu zijn er geen nieuwe auto’s met analoge klokken meer, ik vind dan het 911 interieur het mooist.
Ideaal?

Alles zwart. Analoog dashboard met veel metertjes maar minimaal met olietemperatuur- en oliedrukmeter. Geen schermen. De achtergronden van de metertjes zijn zwart, de symbolen oranje. Bediening verwarming/ventilatie met draaiknoppen. Meer vraag ik niet.
@vaakbenjetebang: Misschien niet per se een interieur-eis, maar de metertjes voor temperaturen en drukken moeten niet ‘gestabiliseerd’ zijn. Ik wil het verschil kunnen zien tussen koelvloeistof die 86 en 94 graden is. Dus niet zoals in een Volkswagen, dat alles in dat bereik wordt weergegeven als ‘strak 90 graden’. Dat soort Ritalin-meters wil ik niet.
@vaakbenjetebang: idd, dat had mijn 306 ook. In de zomer volgas de berg op? Metertje richting de 100. Strenge vorst en tegenwind in de polder? Metertje naar 80. Nasty was dan de E46, die stond dus normaal ook altijd strak op 90, maar toen ie nét eronder stond bleek dat een “signaal” dat de Er-thermostaat stuk was 🙈
Een goede combinatie van displays en fysieke knoppen is het fijnst. Knoppen voor Climate, Stoelverwarming en – ventilatie, etc. en de navigatie en multimedia met schermen. Wel graag met remote touch, een touchscreen in een rijdende auto is ehhhm ruk…
Mijn voorkeur gaat uit naar bruin kleur interieur, ongeveer 1,70m met goed stel airbags en lekkere zetel. Ohja, knopjes mogen ook, maken het leven soms net wat makkelijker.
Knopjes en analoge klokken, ik hoef die goedkope (in productie) digitale troep niet.
Tesla model 3 interieur :)
@rogers: dat heel zeker niet
@rogers: Neen bedankt ik heb al een flat screen in mijn woonkamer in mijn auto hoef ik er geen.
@rogers: nu met v10 helemaal geweldig! Theater mode en de games, de auto wordt steeds leuker :)
Interieurs zijn als vrouwen. De ene keer wil je wat spannends, dan weer een die goed voor de kinderen is en soms ben je het zo zat dat je er geen meer wilt zien.
Mijn ideale interieur zou altijd blij zijn dat ik er ben, me een heerlijk kopje koffie aanbieden (of een goede rode wijn, we gaan toch autonoom rijden), een massage geven en goede muziek opzetten.
Met andere woorden ik wil een interieur dat zelf de grootste narcist tevreden maakt, dan ben ik dat ook.
@JanJansen: deels geef ik je gelijk, een aanpasbaar interieur is mooi. Ik heb een testrit gehad met de ds7, mooie lederen zetels, met verwarmde/gekoelde zetels met massage functie echt zalig. Maar de knoppen onder de display voor de bediening van de radio, navigatie en dergelijke was afschuwelijk. Je kon de interieur kleur aanpassen beetje zoals de led verlichting van mercedes maar beperkt tot de display van de radio en scherm van de kilometer teller. Persoonlijk vind ik dat mercedes en audi grotendeels heel mooi aanpakt voor de dashboard. Grootste nadeel is dat je ook een mooi bedrag moet neertellen voor die schoonheid.
Goeie zitpositie: voorkomt een hoop vermoeidheid en pijntjes op lange ritten. Heb wel auto’s gehad waarbij het leek/voelde alsof je er ‘scheef’voor zat. Dan ga je dat proberen te corrigeren en dus een beetje ‘typisch’ zitten.

Analoge meters voor de belangrijke dingen met een ondersteunend scherm voor de boordcomputer etc.
Echte knoppen, liever geen touchscreen. Dat werkt rijdend voor geen meter vind ik.
Wel een beetje overzichtelijk allemaal. Hebben een XJS gehad thuis en dat leek wel ingedeeld door een blind konijn ofzo. Overal zaten knoppen en de meesten hoorden niet echt bij elkaar. Dat had de Aston ook een beetje.
Goeie stoelen natuurlijk met goeie verstelmogelijkheden. En een goed soundsystem. Dat vind ik ook echt belangrijk. Heb er wel eens een auto voor laten staan, klonk echt als blik en ik heb geen zin om dan alle deurpanelen er af te halen om er nwe speakers in te zetten. Sinds kort een Peugeot 306 1.8 16V erbij voor m’n broertje, daar heb ik de fabrieks hoedenplankspeakers vervangen omdat ze kapot waren, die klinkt nu ook weer top. Maar dat was een makkelijk klusje en die auto kon ik niet laten staan (eerste eigenaar, lage km stand en dirtcheap, XT dus climate, alles electrisch etc. zelfs een goedwerkende regensensor).
Mooiste style interieur tot nu toe gehad: M’n Alfa 159. Die klopte gewoon, precies de goeie spec voor mij.
Drukste interieur tot nu toe: C4 Grand Picasso demo
Fijnste interieur tot nu toe: De Camaro en de M5. Simpel maar toch speciaal (vind ik dan) en qua lay out echt prettig en makkelijk te bedienen.
Slechtste tot nu toe: Golf 3 GTI, dat vond ik helemaal niks, viel ook uit elkaar waar je bij stond, die was ook gauw weer weg overigens. (Die van de 6 GTI die ik nu heb bevalt overigens zeer goed. Niet spannend maar wel erg comfortabel voor mij).
Zolang het maar geen touchscreen heeft. Dat vind ik een groot nadeel. Het prettigst vind ik analoge meters die alleen de broodnodige informatie afgeven zoals snelheid, toerental en temperaturen. Wat betreft infotainment is een draaiknop zoals iDrive bijzonder prettig.

Wat interieur verder betreft is het afhankelijk van het type auto natuurlijk.
Een schoon interieur. Knopjes en bedieding is ook leuk maar kan mij vaak weinig interesseren.
iDrive systeem is optimaal. Ik zie (tot nu toe) alles wat daar van afwijkt als een stap terug.
@vondick: same here. Dat BMW nog lang door mag gaan met de huidige setup en niet zwicht voor de verleiding om ook alleen maar met die goedkope touchscreens te komen.
@vondick: Ja, ook een liefhebber van, laat zich intuïtief bedienen. Vind ik erg belangrijk.
@vondick: als ik de reacties zo een beetje lees is vrijwel iedereen het met je eens!
Lichtbruin / beige of zwart interieur vind ik het mooist, en dan de dashboard het liefst met analoge snelheidsmeter en toerenteller met een kleine digitale snelheidsmeter. Zo heb ik het liefst.
Het interieur uit een Lancia Delta Integrale 16v HF Evo2 met lichtbruin leer. Flinke bak met tellertjes voor de neus, fijne sportstoelen. Zalig. Zo worden ze niet meer gemaakt.
Analoge snelheidsmeter, een vaste oldschool radio met draaiknop voor volume, en een dock waar ik mijn grote smartphone in kan zetten, waar dan vervolgens android auto op verschijnt, en kan communiceren met de auto. Dus bijvoorbeeld ook achteruitrijcamera. Heb je zelf geen enkel scherm in je auto nodig, want gewoon je telefoon.
Zo veel mogelijk analoge meters. Een analoge turbodruk meter is bijvoorbeeld altijd 100. Sowieso een goeie kleur, zwart of grijs is echt not done. Motor uitvoering is heel belangrijk. En het liefst natuurlijk pindakaas leder. Juiste velgen zijn ook een enorme pré.
@dutchdriftking: … jij rijdt met losse velgen in je interieur rond? ;)
@vaakbenjetebang: haha op de juiste velgen voelt je interieur fijner.
Een interieur wat werkt
Vind het interieur uit m’n 205 nog steeds erg mooi.. het is een XS uit ’91, het laatste jaar met het streepjesmotief op de kuipstoeltjes (werd vanaf 92 saai grijs/bruin), en het eerste jaar met het zwarte stuur en dashboard (was eerder grijs, oogt goedkoper naar mijn mening). Ultieme combi dus! Perfect driespaaks stuurtje, simpele draaiknoppen. Oranje verlichte meters en knoppen, prettig af te lezen en het geeft iets warms!

Sinds vorig jaar een S60 uit 2005 als dagelijkse auto, ook een erg mooi interieur met dikke leren stoelen. Bedieningsconsole is breed en iets naar de bestuurder toe gedraaid. Die van ons bewust uitgezocht omdat ie géén navigatie heeft. De exemplaren die dat wel hebben zijn uitgerust met een lelijk klein schermpje en gedateerde kaarten, sterk gevoelig voor veroudering dus. Daar zal ik bij de volgende auto ook serieus op gaan letten.
Tijdje terug een Volvo XC60 inscription meegehad. Mooi lichtbruin leer, van dat wat vergrijsde hout. Heerlijke stoelen. Knoppen voor dingen die je veel gebruikt. Duidelijke displays voor de rest. Zou zelf niet snel een suv kiezen, maar dat interieur was wel echt een heel fijne werkplek.
Een mooie auto met een vanilla interieur koop ik niet. Veel japanners zijn daar door geen optie voor ondergetekende. Ik ben erg gecharmeerd van het interieur van de Jaguar XJ.
Anaologe klokken, knoppen, fijne leren stoelen, een fijn stuurwiel zonder knoppen, navigatie/multimedia hoeft eigenlijk niet perse dat raakt toch maar verouderd. Verder boeit een knuffelbaar dashboard, deurpanelen etc mij eigenlijk niks.
Ik ben groot fan van geruite stofjes op de zitting, rugleuning en deurpanelen.

Zoals een Golf GTI. De Porsche 928 Pasha 928 of zeer recent, de Pon editie 911.
@reactief: ik vind het ook wel fijn als je de verlichting kan instellen. In het donker alles zo min mogelijk fel is heerlijk rustig voor de ogen.
@reactief: dat kan toch in elke auto van na 1974 ofzo?
@mashell: Nee, zeker niet. Heb er meerdere gehad die het niet konden.

Maar als het kan is het ook vaak alleen de tellers en bijvoorbeeld niet de radio / infotainment. Of niet gedimd genoeg.
@reactief: Ja, Pascha 928, dat is fantastisch! Een 928S met zo’n interieur, daar zie ik wel wat in.
Het moet kleur hebben! Er moet veel licht naar binnen vallen en het moet goed doordacht zijn. Touchscreen mag, maar dan wel van de moderne soort met haptic en tactile feedback. Een iDrive controller zoals bij BMW is erg handig en dan graag voor de rest zo min mogelijk knoppen. Maar stuurwiel bediening voor cruisecontrol en infotainment moet er wel zijn.
@mashell: 5serie dus
Scherm a la model S, maar dan met idrive knop erbij
De ergonomie dient top te zijn, niet alleen qua zitpositie, maar ook wat betreft de bereikbaarheid van alle bedieningselementen – alleen al dáárom ben ik voorgoed genezen van Franse en Italiaanse auto’s; die vind ik prachtig, maar de voorrang van ‘vorm boven functie’ gaat me elke keer weer tegen staan.

Wat ik overigens twintig jaar geleden al heel gaaf vond, was die blauwe tellerverlichting waar VW zo tussen pak-em-beet 1997 en 2007 de blits mee maakten. Het ziet er daardoor nu wel wat gedateerd uit, maar lelijk kan ik het nog steeds niet vinden.
@rrrobert: onpraktisch was dat wel die blauwe verlichting. In de Golf IV kon ik met zonnebril op geen getal meer zien op het snelheidsmeter, contrast tussen blauw en zwart was te klein. En in een Golf V werd je bijkans verblind door de blauwe gloed van de radio.
Ik vind gelijk in nieuwe 3 serie van BMW het wel goed gedaan. Een Touch screen maar dankzij iDrive kan je meeste nog doen zonder dat je echt op scherm moet kijken. Het ‘alles touch’ zoals in nieuwe Audi met 3 Touch screens ofzo vind ik zelf heel slecht. Je moet in de wagen nog op verkeer kunnen letten. Tesla bvb vind ik ook maar niets door dat hele touch gedoe. Voor de rest ‘less is more’
In elke auto waar je nog zelf in moet sturen, moet je alles op de tast kunnen vinden. Heb genoeg gezegd.
Het irritantste is met het aanraakscherm wat ik nu heb (5008, 2019) dat je altijd in minimaal twee stappen bij de functie komt die je wilt bedienen, vooral airco en radio moeten eigenlijk gewoon een fysieke knop hebben. Voor de rest moet het doordacht zijn en overzichtelijk. Stomste misser in de 5008 vind ik het ophangen van de telefoon, noet je eerst weer in het telefoonscherm en dan kan je de ophangknop pas induwen,en andere grote irritatie is dat je als je de ruitenwisser op automatisch hebt staan en hij moet even een keer tussendoor handmatig een extra swieper maken dat het hendeltje twee keer naar beneden geduwd moet worden, één keer voor de extra keer wissen, en dan nog een keer voor het weer inschakelen van de regensensor. Verder ben ik erg tevreden, alles digitaal vind ik wel vet, zolang je genoeg kan personaliseren.
Wat ik nu heb in de Audi S3 (2018 model) vind ik echt prachtig. Virtual cockpit en RS-interieur, de knoppen op de juiste plaats en nog een extra scherm in het midden van het dashboard. Perfect!
Renault 25 had een hele gave.
Spyker C8 staat hoog op het lijstje
Bijna elke Maserati en Lancia zijn van binnen om te smullen.
Lekkere comfortabele fauteuils, veel glas om me heen, knop om temperatuur te regelen En grote snelheidsmeter in het midden.
Ohja, en zeker geen deprimerend zwart in interieur.
Zwarte of grijze bekleding, mag met stoelverwarming/verkoeling, elektrisch bedienbare stoelen, knopjes op het stuur om de radio en cruise control te bedienen. Tellers mogen analoog, maar als je kijkt naar hoe de premium merken een scherm ipv tellers aanpakken, mag dat ook. En als je er een heel scherm van maakt, doe er ook zoals de Kia K900 van die dodehoekcamera’s in die aangaan als je je knipperlicht aandoet. Dat is echt heel goed bedacht.

Van mij hoeft er geen overdaad aan knopjes, maar ook geen gigantische touchscreens. Ik vind touchscreens opzich prima, er zijn veel mogelijkheden daarmee wat betreft functies, maar tijdens het rijden is het enorm ruk en afleidend. Je mag niet met een iPhone achter het stuur maar wél met een nog groter scherm pielen. En dat ‘het leidt niet af’ is kolder.

Dat heeft Mazda goed begrepen. Weet niet of ze dat nog steeds doen, maar als je stilstaat is het een touchscreen, als je rijdt is het geen touchscreen en als je dan echt zo nodig iets moet verzetten, doe het met een draaiknop. Mijn Hyundai blokkeert sommige features, vooral pielen met instellingen, maar je kan nog steeds een hoop aanpassen. Bij Mazda is het scherm dan gewoon absoluut bevroren tenzij je de draaiknop gebruikt. Slim, lekker bezig Mazda.

Moet wel zeggen, ik reed laatst in een Audi e-tron en als elke auto zulke touchscreens krijgt, dan scheelt het al heel wat. Nogmaals, niet perfect, maar als je stilstaat en bijvoorbeeld een bestemming wil invoeren werkt dat echt subliem met die hele woorden schrijven met je vinger.
Stoel, stuur, 3 delige pedalen set, roer-pook, en een raamslinger voor wat frisse lucht👌🏼
Bugatti chiron
Voor mij is dit het ideaal.

https://proxy.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fimages.cdn.autocar.co.uk%2Fsites%2Fautocar.co.uk%2Ffiles%2Fstyles%2Fgallery_slide%2Fpublic%2F_P__7290.JPG%3Fitok%3DVYOF_e0-&f=1&nofb=1

Geen schermpjes, weinig knopjes, weinig metertjes. Behalve bij een elektrische auto. Daar is een interieur als de nieuw Honda E dan weer perfect.
Doe maar een Pagani interieur! En exterieur….
Ik vond het dashboard van de kadett gsi die gehad heb wel leuk qua beleving. Verder vind ik toerenteller,oliedruk en temperatuur wel belangrijk en goede stoelen en wat knoppen betreft zo spartaans mogelijk gewoon wat je nodig hebt verder niks dat staat ook opgeruimd
Geen touchscreens, gewoon knoppen, oogt mooier en werkt ontelbaar fijner, verder graag veel alcantara, en in een gave/kekke/unieke kleur!
Doe mij maar een combo, mooie analoge klokken, en wat knoppen voor de meest gebruikte functies als airco en blower en dan een schermpje met de navigatie, een paar goede stoelen met zijdelingse steun en als het kan dat lekkere kleine stuurtje uit de peugeot, wat vond ik dat heerlijk rijden.
Toerenteller, olietemperatuur, watertemperatuur, meer hoef je toch niet als je écht wil rijden?
Het dash van de huidige Audi TT. Beter wordt het niet.
Ik ben bijzonder te spreken over het interieur van mijn nieuwe CLA. Heel fijn.
BMW M5 F90 of 991.2 Porsche 911
Een zwarte vrouw komt bij de gynaecoloog en gaat in de stoel zitten voor een onderzoek. De dokter kijkt tussen haar benen en zegt; “oei nee!!”.
“Wat scheelt er?!”, vraagt de vrouw.
“Tja” zegt de dokter, “we waren van plan om een nieuwe zwarte 911 te kopen met een rood lederen interieur. Maar we gaan het niet doen”.
Voor mij maken knopjes of schermen weinig uit als de deur panelen maar lekker zacht zijn dat je daar makkelijk je arm 8 uur lang op kan leggen!🙈
kan je geen poll toevoegen op de site?

knopjes voor mij namelijk.
Voor mij valt touchscreen sowieso af, heb het ervaren in een Model 3 en in een 308. Vooral in laatstgenoemde om te janken.
In prefereer een interieur van een E90 LCI met Idrive professional navigatie met mooie cognac bruin lederen sportstoelen in combinatie met M sport stuur en pook. Oh ja en met bekerhouders aub (is helaas een optie). En een mooie blonde met goeie airbags op de bijrijdersstoel.
Interieur van een oude Citroën Cx kan mij bekoren. Perfecte zitpositie op mooie leren fauteuils, mooie middentunnel met een paar knopjes en wieltjes voor de kachel. Bovenop 4 lcd schermpjes voor de koelvloeistof, olietemperatuur, buitentemperatuur en klokje. Voor je neus kleine meters met een old-school turbodrukmeter. En de rest bedien je met je vingertoppen dmv satellieten.
Nadeel vind ik alleen de radio tussen de voorstoelen…. Maar verder is dit voor mij een perfect interieur!
Het liefst een Jaguar MK2 met rood leer.

Dat is echter niet haalbaar, dus ik neem bijzonder graag genoegen met mijn huidige S-Type met zoals het heurt crème leder met donkere piping.
En notenhout.
Een interieur moet wat kleur hebben, maar wel rustig. Basisdingen gewoon met knoppen. Ik vind dat blackout display van Saab wel slim, als een keuze. Belangrijke info tonen, en als bv de motor warm wordt dat laten zien, en als de turbo flinkt blaast laten zien, anders niet. En als keuze alle info beschikbaar.
Idd; het dahsboard van de Porsche Taycan. Vooral het virtual cockpit is om van te smullen. Ik vind de schermen een tikkeltje overdreven en dan vooral het scherm dat zich richt op de passagier. Je moet wel heel lange armen hebben om dat te bedienen als bestuurder.

Ik ben benieuwd hoe het dashboard van de nieuwe volkswagen golf VIII eruit komt te zien op de foto’s en in het ecchie. Volkswagen gaat de goede kant op wat natuurlijk volkswagen-eigen is.

Het is tegenwoordig nog moeilijk om een fatsoenlijke dash te maken. Het begint te knikken. Een auto moet lang meegaan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).