Kopen: een Abarth 500 die van A tot Z is aangepakt

Auteur: , 52 Reacties

Het koddige is er vanaf.

Built, not bought. Deze kreet die iets wegheeft van de manier waarop James Bond zijn Vodka Martini drinkt, is wat autofanaten gebruiken om te laten zien dat een auto zelf helemaal aanpakken leuker is dan een fabrieksexemplaar kopen. Dan kun je zeggen dat je gezwicht hebt om het beste eruit te halen. Fanatiekelingen zijn er ook zat en ook kan bijna elke auto wel rekenen op een tuning-kuurtje.

De Abarth 595 lijkt dat kuurtje in eerste instantie helemaal niet nodig te hebben. Al is de 500 normaliter een beetje een schattig autootje waar vooral de dames lol mee hebben, de Abarth-versie is veel heftiger. Zowel optisch met dank aan een dikke bodykit en bijpassende striping, als onderhuids, waar een vederlichte body van 1.045 kg voortbewogen wordt door een 180 pk sterke turbomotor. Moet je daar wel aan willen zitten? Ja, aldus Tanya op Marktplaats.

500 Abarth

Even er vanuitgaande dat Tanya een vrouw is en de Fiat een roze wrapje heeft gekregen, zouden we kunnen generaliseren op basis van de vrouwelijke reputatie van de 500. Dat doen we niet, want het is serieus heftig spul wat hier aangeboden wordt op Marktplaats. Behalve de algehele vorm is er niks meer origineel aan dit koddige racemonster. Het visuele is dankzij een chroomkleurige roze wrap nogal in your face!, maar daarnaast zijn er ook dikke velgen, een widebody, splitters en spoilers rondom gemonteerd. Dat is al gaaf, maar het verbleekt met de items die Tanya onderhuids heeft veranderd. Lees maar even mee.

Car model
– Type: Abarth 595C Competizione
– Year: 2016
– Country: Netherlands (lefthand drive)
– Colour: Red (currently with Avery RoseGold Chrome carwrap)
– Mileage: 30.207 km
– Investment costs: ~€100.000

Performance
– Power: 310-320 bhp
– Torque: 421 Nm
– Boost: ~1.75 bar
– Max. rpm: raised to 7500 rpm
– Tuned by: Savali, DP Engineering

– Forged engine (pistons, connection rods).
– Upgraded camshafts (Scara73).
– Upgraded fuel injectors (Scara73).
– Upgraded fuel pump (Scara73).
– Upgraded oil pan + skid plate (Prometeo, +2 ltr).
– Upgraded lightweight flywheel+clutch (FX350: 05500-HDFF-D from Clutch Masters).
– Upgraded Air intake (BMC/CDA, position front right for optimal/direct cool air intake).

– Aluminium intake manifold (Scara73).
– Tubular exhaust manifold (Scara73, ceramic coated / heatwrapped / hole for tuning sensor).
– Decat downpipe (Scara73, cat downpipe still available for use at APK/MOT).
– High performance flexpipe + centerpipe (Scara73).
– Upgraded water-cooled turbo.
(Note 1: latest modification: balancing, upgraded ball bearings, new water-cooled Garrett housing, billet compressor wheel for +4% flow).
(Note 2: not dyno’d yet, but previous dyno resulted in 306 bhp w/o use of WMI -> this should now bring it to approx. 320 bhp).
– Turbo blanket (PTP turboblankets).
– Watermethanol injection system (AEM) with custom 8 ltr tank in compartment of reserve tire, professional installed (by DP Engineering).
(Note 1: dynamic controller with settings dials in dashboard compartment, plus on/off switch and LED indicator at drivers side).
(Note 2: reserve tire replaced by two aircans).
– Lightweight Pulley System (RRM).
– SuperSprint exhaust muffler with black exhaust tips.
– Exhaust (open/close) valve system with remote control, professional installed (by EPS Uitlaten).
– Blowoff valve (BMC).

Cooling / Styling
– Oil cooler (Scara73, position front left, making use of original OEM airscoop).
– Front Mounted Intercooler (Scara73).
– Professional customised frontopening for optimal (blacked out) radiator cooling (by Custom Dreams).
– Romeo Ferraris bonnet, professional enhanced with functional air vents and battery cover shield (by Custom Dreams).
– Matching air/pattern grids for bonnet airvents, radiator cooling, also matching pattern other (air) grids (by Custom Dreams).
– Customised aluminium piping throughout engine bay (from air intake to intake manifold) for optimal cool and fast airflow (w/o possible loss of pressure due to otherwise silicon tubing).
– Assetto Corse front grill (Scara73).

Suspension / Handling
– Shortshifter (RRM).
– Japan Racing 17″ Flatblack wheels (JR-11, front 8.5J, rear 9.5J).
– Hankook Ventus tires (front 215/30/17, rear 235/30/17).
– Wheel spacers (front: 30mm, rear 20mm).
– KW V3 coilovers.
– Sper. differential (OEM Abarth 695).
– Front strut bar kit (DNA).
– Front sway bar tie rod kit (DNA).
– Front torsion bar kit (DNA).
– Rear torsion bar kit (DNA).
– Front suspension arms kit (DNA).
– Front lateral subframe tie rod kit (DNA).
– Negative camber plates kit (DNA).
– Tarox Big Brake kit (8 pots, front 330mm, rear 300mm).

Exterior / Styling
– Widebody kit (Fly1 motorsports, 8-piece), professional installed / customised (by Custom Dreams).
– Tinted headlights, DRL, foglights and rearlights, professional customised (by Custom Dreams).
– Carbon sideblades (Fly1 motorsports), professional installed (by Custom Dreams).
– Carbon Forza frontlip (RRM).
– Carbon Forza frontlip diffuser (RRM).
– Carbon rear diffuser (Extreme diffuser from Koshi Group).
– Carbon mirror caps with Abarth logo (from Koshi Group).
– Carbon doorhandles (from Koshi Group).
– Carbon rear handlegate (from Koshi Group).
– Carbon cabrio roofspoiler (from Koshi Group).
– Xenon-white lightbulbs for DLR (LedPerf).
– Bi-xenon headlights (standard).

Interior / Styling
– Full stylish black leather+alcantara+red stitching interior (doors, pillars, dashboard, climate control, console, etc.), professional installed (by BMS Autobekleding).
– Carbon dashboard (matt/shiny combo, from Koshi Group).
– Carbon backs for Sabelt seats (from Koshi Group).
– Lowering brackets for Sabelt seats left+right (TMC Motorsports).
– Depo Racing Boost multi-display gauge (turbo pressure, oil.temperature, oil.pressure, volts).
– Carbon interior sidesteps with “competizione” (standard).

Audio / Comfort
– Automatic Airco system (standard).
– Cruise control.
– Upgraded audio/nav/phone: Pioneer AVIC-F980BT+DSP+speakers+subwoofer and sound insulation, professional installed (by Navishop).
– Additional Lithium battery in rear (for extra battery life, used for dashcam+halo rings), professional installed (by Navishop).
– Oracle Halo kit (ColorSHIFT WiFi controller), professional installed (by Navishop and Retrofit/Syb Zijlstra).
– Mobile phone stand (fitted in TomTom plug).
– Double toned Airhorn (Wolo Bad-boy+Big Bad Max from Valkmotive).

Security / Safety
– Defa DVS90R class 3 alarm, professional installed (by Navishop).
– Mi50 (MiBlock), professional installed (by Navishop).
– Mi9 tracker, professional installed (by Navishop).
– Blackvue DR650GW (1CH, 64Gb) dashcam, professional installed (by Navishop).
– Front camera below license plate.
– Fire extinguisher.

Voor wie het allemaal even beknopt samengevat wil hebben: door het compleet uit elkaar halen en alles opnieuw bouwen aan de motor, met vervolgens een dikke upgrade erop, mobiliseert het kleine Fiatje zo’n 320 pk en 421 Nm. Voor lekker ouderwets brullen is de redline verhoogd naar 7.500 toeren per minuut. De tuning is te danken aan Savali en DP Engineering.

De auto wordt overigens beveiligd door een klasse 3-alarm met tracker en blokkeersysteem. Ook krijg je er een dashcam bij en een cameraatje in de voorbumper, zodat je zeker weet dat je de splitter niet te hard over een drempel ragt. Het is en blijft een zelfgebouwde Italiaan, dus ook voor de zekerheid krijg je er een brandblusser bij.

Dan even de info waarmee je er een dealtje mee kan maken: het is een auto van iets meer dan 30.000 euro waar naar verluidt voor 100.000 euro aan upgrades op zit. Dat maakt de vraagprijs van 30.000 euro zeer netjes. De auto heeft er 30.207 km op zitten. Een uniek project en een unieke kans om hem te bezitten. Geniet ervan, of sleutel hem zelf tot je eigen voorkeur. Bieden kan hier.

Met dank aan Richard voor de tip!



52 reacties

Ja Tanya is een vrouw, en nee, ik zou der niet doen..😆
@ghost: uiteraard mag je zelf oordelen:

https://instagram.com/tanyaroars?igshid=1xnoo42twu6dr
@ghost: wel toffe insta
@ghost: haha nee laat maar zitten.
@ghost: maak anders ff een accountje aan op GeenStijl…. 🙁
@drdre1: ach man, zo gaat het toch altijd, is hier niet anders hoor..
@ghost: heb je een foto dan?, vraag ik voor een vriend..
@ghost: gewoon leuke vrouw toch met een passie voor autos en een behoorlijk luxe levensstijl.
OT: Je moet wel erg overtuigd zijn van je uiteindelijke doel als je er € 100.000,- in propt, er 30k mee rijdt en ze vervolgens weer voor € 30k verkoopt? 🤔
@drdre1: het lot van een gemiddelde cadillac rijder in NL bedoel je? :-)
Poe poe, een hele lijst maar de ‘reserve tyre’ zit er niet eens meer bij.
OT, zal verschrikkelijk leuk scheuren zijn, eerst de wrap en dan met het kanonnetje
@jpsienen: Oef! Jij hebt dat lijstje helemaal gelezen of wat???Ramptoerist! :D
@Volvo_440_turbo: Ik had nog nooit gehoord van een reserve tyre. Mooi Engels.
En ja ik was het die vanuit z’n tuinstoel met een koude Freddy zat te kijken laatst toen je je turbo had opgeblazen. Of kwam die rook van je hoofd omdat je geen airco hebt in je 440?
100k aan tuning voor je fiat 500… die is nie wijs
@towi1989: en dat bedrag dan in drie jaar en op iets meer dan 30dkm vrijwel volledig afschrijven…
😲
@towi1989: Goeie sponsor of goeie baan, dan kan je je dat prima veroorloven.
@tge1: als je dan de modball rally rijdt was ik toch voor een Ferrari F430 gegaan..
@ghost: Te gemakkelijk en cliché.
Gaaf project!!
Leuk om te zien dat er nog zulke petrolheads rondlopen (en rijden)
Opkopen en in onderdelen verkopen!
Vind die van Abarth met Batman wrap dikker en staat óók te koop..
Op dr insta staan ook een paar filmpjes. Dat opgefokte opdondertje klinkt best wel geinig moet ik zeggen!
100k geïnvesteerd en voor 30k verkopen?!?Die is niet goed. Ik wil de 100k bonnetjes wel zien;)
De centjes zijn verdient met Bitcoins.
Ronald Vermeulen van Savali wordt ook wel de “pk tovenaar” genoemd, en kan uit ervaring melden dat dat best wel klopt.
@gamma81: Nou, vertel…
@johnhert:
Doblo 1.6 van 105 naar 142 pk, op maat geprogrammeerd, geen seconde spijt van.
@gamma81: van die pk’s niet, dat snap ik, maar van die Doblo dan?
Volgens mij moet er nog een rechtopstaamde stang achterop om contact met het electrische net te maken in de botsautotent.
“Dan kun je zeggen dat je gezwicht bent”…wait, whut??!
@hooesi: gezwicht hebt staat er dus!?!
Wat een apparaat zeg… hier is serieus aandacht en geld in gestoken.
Nette verkoopprijs ook.
Built not bought betekent voor mij dat ’n auto in een schuurtje of partytent is opgebouwd. Niet via een lijst aan onderdelen door een club bedrijven gebouwd…
@davelepeef: goed punt.
@davelepeef: misschien in dit geval wel dat ze er niet voor heeft betaald
@davelepeef: en ook dan is het nog altijd bought… of ga jij je eigen ijzer erts winnen, etc? nee ? ow maar dan is het toch niet build… 1 vd meest domme uitspraken in de auto scene,
@spykerboy: en dan noem je mijn opmerking dom… Hoe oud ben je, 13? Er zit een verschil tussen zelf dingen bouwen en dingen MAKEN. En zelfs bouwen gebeurt bij restauraties en modificaties zat. Dit is een auto met een boodschappenlijst, in elkaar geschroefd door bedrijven die daar keurig netjes factuurtjes voor hebben gestuurd. Built by several companies, not bought. Laten we die nuance dan maken?
@davelepeef: dan moet je dat ook schrijven…. ik lees gewoon puur wat jij schrijft en dat klopt dan niet…
@spykerboy: ik leg het voor aan de text approval commissie :)
@davelepeef: het is op vele manieren interpreteerbaar. Zoals dat draadje van een tijdje geleden van een gast die zelf een paar simpele modificaties op een Passat heeft geschroefd. Letterlijk gezien hoef je één bout vast te draaien en dan heb je zelf ook iets ‘gebouwd’ aan je auto.

Feit blijft dat dit waarschijnlijk de enige 500 ter wereld is die exact op deze manier in elkaar is geschroefd, terwijl je net zo makkelijk een 695 Biposto kunt kopen. Ook een zeer heftige 500.
@720s: als ik hetzelfde geld naar dezelfde bedrijven slinger, krijg ik precies hetzelfde. Built not bought staat mi ook voor de persoonlijke arbeid, “elbow grease” die erin geïnvesteerd is. Hierin zie ik alleen geld geïnvesteerd en sta ik in dubio of de eigenaar een held of een idioot is… Begrijp me niet verkeerd, ik vind het gaaf gedaan, bijzonder project zo. Maar bij de built not bought-term heb ik een heel ander referentiekader…
Tja 100k in een 500 is wat idioot, maar hij is wel stoer. Gezien de speclist valt het vermogen nog mee.
Nou wrapje dr af en je hebt echt wat leuks. Wel een enorm slechte investering van de huidige eigenaar, maar daarmee nu een leuke deal!
Vraagprijs van 30k voor een verneukte abarth is netjes? LMAO!! Die blokjes tunen is zo geweldig niet, bij dergelijke lange beschrijving van alle geweldige “mods” haak ik sws af. Koop gewoon een nieuwe scheel alweer verwijderen van die fugly wrap.
Die wrap maakt het af…
Keihard aanpakken die hap…
Elk, even nadenken ….. nee
Waarsschijnlijk 1 van de weinige vrouwen in nederland die echt inhoudelijke kennis heeft van autos, ipv alles doen voor de instafame aan dr auto (is een gevoel, kan dit niet bevestigen)
Als je dan een advertentie in ’t Engels wil doen, doe ’t dan goed. Dit is echt tenenkrommend… De auto ook trouwens, maar een Abarth 500 vind ik sowieso een mislukte poging tot een stoer handtasje.
En bij de eerst volgende apk lekker afkeuren vanwege die verschrikkelijke getinte lampen.
Lekker bezig, wat een hok.
Wrap eraf en scheuren met die bak

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).