• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Krijg nou wat: Volkswagen biedt extra pk aan met abonnement

Auteur: Loek, gepost 17 augustus 2025 om 11:02 – 17 Reacties

Dacht jij dat je het gekste qua abonnementen op auto’s al had gezien, dan ken je het abonnement van Volkswagen op extra pk nog niet.

Het is het nieuwe normaal: dingen kosten geen geld meer om te kopen, maar maandelijks geld om het af te sluiten. In theorie is het de ultieme vrijheid: je betaalt wanneer je het nodig hebt en betaalt het niet wanneer je het niet nodig hebt. Dat argument kun je nog gebruiken voor zoiets als stoelverwarming: in de zomer heb je dat liever toch niet. Het probleem is echter dat je op die manier hoopt dat het niet gebruiken van de optie de auto an sich goedkoper maakt. De realiteit is andersom: omdat de hardware voor de optie er al in zit, heb je daar toch al voor betaald. En dus is alles wat het merk er nog uit vist alleen maar duurder.

Experimenteren

Je kan er wat van vinden, maar goed, het zit nog ietwat in de testfase. Als in: automerken peilen echt wel of het een beetje aanslaat en trekken waar nodig de keutel in. Bovendien hebben bepaalde merken aangegeven dat er grenzen zijn. Wat natuurlijk haaks staat op het feit dat BMW zaken als adaptieve onderstellen achter een abonnement verstopt. Nu is het moment daar: rasechte paardenkrachten worden achter een betaalmuur gezet bij Volkswagen. Je kan in de ID.3 extra betalen voor meer pk.

Abonnement voor extra pk

Als je nu een Volkswagen ID.3 configureert in het Verenigd Koninkrijk, krijg je de melding dat het vermogen van 150 kW (204 pk) kan verhogen naar 170 kW (231 pk). Dit gaat je wel een maandelijks bedrag kosten: 16,50 pond per maand, of 19,11 euro. Voor 191 euro mag je er een jaar van genieten (en krijg je dus twee maanden gratis), inclusief een gratis proefperiode. En, dat is hoe deze abonnementen niet als een volledige rip-off klinken: voor 649 pond (750 euro) is de optie permanent. Permanent voor de auto, dus dan is het gewoon alsof je de optie hebt aangevinkt in de configurator.

27 pk

Ietwat opvallend dat het hebben van 231 pk afhankelijk is van of je een abonnement betaalt bij de Volkswagen ID.3. Minstens zo opvallend is de gekozen upgrade: ‘slechts’ 27 pk. Als je nou voor een maandelijks bedrag van je normale ID.3 met 204 pk een 326 pk sterke ID.3 GTX kon maken, is het wellicht een leuk idee. Maar ga je die extra paar pk’s merken? Bovendien komt wederom de reden bovendrijven dat abonnementen nog niet helemaal gemeengoed is: dat betekent dat elke 204 pk sterke ID.3 in theorie klaar is voor meer pk, die je dus niet krijgt.

Nederland

De optie staat dus prominent in beeld in de Engelse configurator: als je een Nederlandse Volkswagen ID.3 bestelt zie je niks behalve 204 pk. Toch blijkt dat de optie ook geldt in Nederland en je de extra pk’s kan bestellen op abonnementsbasis. Voor vergelijkbare bedragen: 19,50 per maand, 195 euro per jaar of 759 euro voor altijd.

Ook interessant!

  • Volkswagen doet echt z'n best voor ons met een nieuwe extra hete GTI
  • Unieke Volkswagen Touran R36(!) met 315 pk kan van jou zijn
  • Techbaas Volvo: "abonnement op stoelverwarming gaat te ver"
  • 240 pk sterke Passat op Marktplaats bleef ons bespaard

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

abonnement, ID3, Volkswagen

Vorig bericht: « Zo belachelijk veel kost de duurste geveilde nieuwe auto ooit
Volgend bericht: Video: Aso gooit afval uit de auto »

Lees Interacties

Reacties

  1. nofxke zegt

    17 augustus 2025 om 11:14

    Hoe werkt dat met de verzekering ? Als je de wagen koopt is hy verzekerd voor het originele vermogen. Moet je dan elke maand je verzekering op de hoogte brengen dat je met meer vermogen dan op de polis op de baan bent? In Belgie is de verzekeringspremie toch afhankelijk vanbhet vermogen

    Login om te reageren
    • SuperQ zegt

      17 augustus 2025 om 18:47

      Verzekering wordt dan inderdaad duurder. Ik werk zelf bij Audi en mijn collega’s bij VW hebben het enkele weken meegemaakt dat de verzekeringsmaatschappij belde om te vragen waarom er 170kw op het gelijkvormigheidsattest staat ipv 150kw wat op de bestelbon stond. Bleek dat dit dus te zijn, collega’s wisten er zelf niets van, nooit gecommuniceerd door VW in België. Verzekering werd dus inderdaad duurder door het hogere vermogen.

      Login om te reageren
  2. beetec zegt

    17 augustus 2025 om 11:15

    Dit is in NL ook zo. Voor €19,50 per maand kun je naar 170kw. €195 voor een jaar en €759 voor altijd.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      17 augustus 2025 om 11:24

      @beetec: zoiets las ik al, maar kon het nergens bevestigd vinden. Staat erbij!

      Login om te reageren
  3. Johanneke zegt

    17 augustus 2025 om 11:35

    Hoeveel euro per maand voor werkende cruise control knoppen op het stuur?

    Login om te reageren
  4. Autokenner zegt

    17 augustus 2025 om 12:08

    Handig voor de verzekering, maar een chiptune bij de fabrikant zelf is gewoon oplichting

    Login om te reageren
    • MrSkyline zegt

      17 augustus 2025 om 15:15

      Er valt nog wel een argument te maken voor verhoogde slijtage en dus een issue voor de garantie, maar een abonnement is belachelijk. Ik weiger abonnementen te nemen op dingen die geen achterliggende activiteit nodig hebben om te functioneren. Voor een online multiplayer spel is bijvoorbeeld een server en een platform met up to date beveiliging nodig. Voor stoelverwarming of extra vermogen in een auto is dit niet van toepassing en iemand die daar een abonnement voor afsluit is te dom om te poepen.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        17 augustus 2025 om 17:04

        Ook voor de abonnementen in de auto is een server met update beveiliging en een systeem met licenties op basis van je abonnement nodig.
        Op zich is het best handig, de fabrikant bouwt wagens met een beperkt aantal onderdelen. Jij betaald niet voor 21pk extra of stoelverwarming en die heb je dus ook niet. Wil je die alsnog kun je een abonnement nemen. Met abonnement kun je voor de periode dat je de auto bezit goedkoper uit zijn dan dat je de optie full time neemt. Slim bezig met abonnementen!

        Login om te reageren
  5. jaso013 zegt

    17 augustus 2025 om 13:25

    En dit dames en heren gaan ze compleet uitmelken. Nog enkele jaren en je koopt enkel nog een standaard “kale” auto de rest mag je pm gaan bijbetalen. En dat gaan ze zover doortrekken dat je idd voor je cruise control, etc etc etc mag gaan dokken.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      17 augustus 2025 om 13:57

      Waar jij een probleem ziet, zie ik een kans voor ons als autokopers. Alle hardware en software om die functies te ontgrendelen zit dan al in die auto. Dan is het slechts een kwestie van tijd tot je een OBD II plug of USB-stickje kan kopen waarmee je alles voor een fractie van de prijs kan ontgrendelen. Het geld dat je bespaart kan je dan gebruiken voor een leuke lakkleur, fraaiere set velgen of iets heel anders.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        17 augustus 2025 om 17:06

        De fabrikanten hebben tienduizenden medewerkers, daarvan kun je er wel een paar honderd zetten op cryptografie.

        Login om te reageren
        • Johanneke zegt

          17 augustus 2025 om 18:34

          Wordt altijd gekraakt. Er is geen model veilig.

          Login om te reageren
      • Ghettoblaster zegt

        17 augustus 2025 om 19:33

        Ik zie hier een uitdaging. Misschien kan men dan nog andere modes inschakelen die je zou ontdekken
        Driftmode of zoiets LOL

        Login om te reageren
      • mpc007 zegt

        17 augustus 2025 om 19:52

        Ohja? Waar blijft dat dan? Want zaken als Iconic Sounds by BMW zijn al jaren en optie en er is nog steeds niemand die dat ‘gekraakt’ heeft om zelf te kunnen activeren.

        Login om te reageren
  6. verdebosco zegt

    17 augustus 2025 om 14:04

    Erg sneue business die abonnementen. Software en manipulatie, het is aan de orde van de dag.

    Login om te reageren
  7. driver79 zegt

    17 augustus 2025 om 14:46

    Eigenlijk “chip” tuning met behoud van garantie (als die er nog op zit). Zijn wel meer OEM’s die hier mee spelen/gespeeld hebben met ICE’s. En ja, OEM’s zijn wat conservatief in vergelijking tot de aftermarket chiptuners.

    Login om te reageren
  8. Onehp zegt

    17 augustus 2025 om 23:41

    Testen een maand, bevalt het, kopen die chiptuning. Krijg je er nog garantie op, waarschijnlijk ook goodwill én een betere herverkoop. Alleen die verzekering.

    Gelukkig valt die goed mee hier, ik heb twee gelijkaardige auto’s op mijn naam, één EV heeft 420pk meer dan de andere en kost slechts 20€ meer per maand…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North