
Sympathiek van Volkswagen
Volkswagen werkt achter de schermen hard aan een ‘Clubsport’-topversie van de nog op komst zijnde ID. 2 GTI en daarmee gaat VW duidelijk de oude GTI‑traditie nieuw leven inblazen. Terwijl de reguliere ID. 2 GTI later in 2026 een bescheiden 223 pk uit de elektromotor moet trekken, mikt de Clubsport-versie op een stevige 282 pk.
De ingenieurs in Wolfsburg stoppen niet enkel meer vermogen in het ding. Ze introduceren ook een heus mechanisch sperdifferentieel, dus geen artificiële tractiehulp via remmen, maar een ouderwetse torque-vectoring tussen de voorwielen. Klinkt als fun‑engineering uit vervlogen tijden, met name omdat er zelfs wordt gespeculeerd over een virtuele gearchange-functie die reacties wat ouderwets zou laten voelen, alsof je schakelt met een valse koppeling .
Volkswagen doet echt z’n best voor ons
Deze Clubsport moet, meer dan de inmiddels wat saaie GTI, gaan demonstreren dat een elektrische R‑auto wél karakter en rijplezier kan hebben. Geen lazy EV-sprintkannonen, maar een geoliede funmachine die voelt als een go-kart op wielen – met power én precisie. Het pragmatische nadeel: met 282 pk blijft het onder de Giga-wattcategorie, waardoor het een kwestie van slim tunen is in plaats van monstervermogen.
Even terug naar de gewone ID. 2 GTI: die front‑wheel‑drive‑variant verschijnt tegen het eind van 2026, volgt het ID GTI‑concept van 2023 en belooft dus 223 pk. Geen onzin maar ook geen overkill .
VW’s retoriek hier is opvallend: het motorlabel GTX wordt verlaten om plaats te maken voor het goede oude GTI‑ en R‑duo in het elektrische tijdperk .
Samengevat: Volkswagen gooit het roer niet radicaal om, maar kiest voor evolutie met een retro knipoog. De ID. 2 GTI is al een slimme, compacte EV‑hot hatch, maar de Clubsport‑versie tilt dat naar een nostalgisch elektro‑performance‑niveau.
Kom maar door!





Leuk voor mensen die denken dat slechte eigenschappen hetzelfde zijn als beleving. Maar het heeft pas toegevoegde waarde als het ook uit kan. Wel de schakelschokken als je aan het boenderem bent maar niet als je woon/werk verkeer rijdt.
Tja, er zijn ook mensen die vinden dat ze een r line pakket met 20 inch velgen met banden zonder wang nodig hebben op hun crossover (die ze graag als suv betitelen). Zo ken ik er nog wel een paar.
Maar daar wordt zo’n Tiguan heel erg sportief van. Heus…
Verloren van de Koreanen, dus nu maar een Ioniq 5 N klonen? De omgekeerde wereld…
Meestal hele kleine mannetjes achter stuur van getinte zijramen en zo’n koperen warmtewerende voorruit. Koop je zo’n opvalding, ga je je erin zitten verstoppen…
Het zijn gewoon koele kikkers die geen warm interieur willen. Maar waarom maak jij zo druk om de voorruit van andere auto’s?
223 en 282 pk dat is toch veels te weinig voor een ‘sportieve’ EV.. zeker gezien de zware accu’s..
Goed punt. Misschien omdat het MEB platform niet meer kan? Want een Smart #3 rijdt straks rondjes on zo’n GTI.
Vergeet de e-208 GTi, VW komt met bloedsnelle ID.2 R
https://www.autoblog.nl/nieuws/vergeet-de-e-208-gti-vw-komt-met-bloedsnelle-id-2-r-7123779
5 dagen geleden op autoblog de ID2 R krijgt 400 pk
O gee grandpa 282Pk uit een EV voor die extra hete uitvoering,, wat is dat voor een magie!
Maar euhm 282 PK terwijl je nu “al” een motor hebt met 286Pk?