• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen doet echt z’n best voor ons met een nieuwe extra hete GTI

Auteur: nicolasr, gepost 23 juni 2025 om 18:00 – 10 Reacties

Sympathiek van Volkswagen

Volkswagen werkt achter de schermen hard aan een ‘Clubsport’-topversie van de nog op komst zijnde ID. 2 GTI en daarmee gaat VW duidelijk de oude GTI‑traditie nieuw leven inblazen. Terwijl de reguliere ID. 2 GTI later in 2026 een bescheiden 223 pk uit de elektromotor moet trekken, mikt de Clubsport-versie op een stevige 282 pk.

De ingenieurs in Wolfsburg stoppen niet enkel meer vermogen in het ding. Ze introduceren ook een heus mechanisch sperdifferentieel, dus geen artificiële tractiehulp via remmen, maar een ouderwetse torque-vectoring tussen de voorwielen. Klinkt als fun‑engineering uit vervlogen tijden, met name omdat er zelfs wordt gespeculeerd over een virtuele gearchange-functie die reacties wat ouderwets zou laten voelen, alsof je schakelt met een valse koppeling .

Volkswagen doet echt z’n best voor ons

Deze Clubsport moet, meer dan de inmiddels wat saaie GTI, gaan demonstreren dat een elektrische R‑auto wél karakter en rijplezier kan hebben. Geen lazy EV-sprintkannonen, maar een geoliede funmachine die voelt als een go-kart op wielen – met power én precisie. Het pragmatische nadeel: met 282 pk blijft het onder de Giga-wattcategorie, waardoor het een kwestie van slim tunen is in plaats van monstervermogen.

Even terug naar de gewone ID. 2 GTI: die front‑wheel‑drive‑variant verschijnt tegen het eind van 2026, volgt het ID GTI‑concept van 2023 en belooft dus 223 pk. Geen onzin maar ook geen overkill .

VW’s retoriek hier is opvallend: het motorlabel GTX wordt verlaten om plaats te maken voor het goede oude GTI‑ en R‑duo in het elektrische tijdperk .

Samengevat: Volkswagen gooit het roer niet radicaal om, maar kiest voor evolutie met een retro knipoog. De ID. 2 GTI is al een slimme, compacte EV‑hot hatch, maar de Clubsport‑versie tilt dat naar een nostalgisch elektro‑performance‑niveau.

Kom maar door!

Ook interessant!

  • Aankomende speciale Golf GTI wordt écht speciaal
  • Oei, er komt tóch een Volkswagen ID.3 GTI
  • De vernieuwde Volkswagen Golf GTI heeft een prijs!
  • Goedkoopste Golf 8 GTI met garantie
    Goedkoopste Golf 8 GTI met garantie

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

gti, Volkswagen

Vorig bericht: « Gespot – De 992 GT3 R rennsport wordt uitgelaten in Maastricht
Volgend bericht: Je auto wassen gaf nog nooit zo’n voldaan gevoel »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    23 juni 2025 om 19:49

    Leuk voor mensen die denken dat slechte eigenschappen hetzelfde zijn als beleving. Maar het heeft pas toegevoegde waarde als het ook uit kan. Wel de schakelschokken als je aan het boenderem bent maar niet als je woon/werk verkeer rijdt.

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      23 juni 2025 om 20:22

      Tja, er zijn ook mensen die vinden dat ze een r line pakket met 20 inch velgen met banden zonder wang nodig hebben op hun crossover (die ze graag als suv betitelen). Zo ken ik er nog wel een paar.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        23 juni 2025 om 22:37

        Maar daar wordt zo’n Tiguan heel erg sportief van. Heus…

        Login om te reageren
  2. nineelevenheaven zegt

    23 juni 2025 om 20:31

    Verloren van de Koreanen, dus nu maar een Ioniq 5 N klonen? De omgekeerde wereld…

    Login om te reageren
  3. pietertje123 zegt

    23 juni 2025 om 21:16

    Meestal hele kleine mannetjes achter stuur van getinte zijramen en zo’n koperen warmtewerende voorruit. Koop je zo’n opvalding, ga je je erin zitten verstoppen…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 juni 2025 om 07:20

      Het zijn gewoon koele kikkers die geen warm interieur willen. Maar waarom maak jij zo druk om de voorruit van andere auto’s?

      Login om te reageren
  4. PunicaOase zegt

    23 juni 2025 om 22:11

    223 en 282 pk dat is toch veels te weinig voor een ‘sportieve’ EV.. zeker gezien de zware accu’s..

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 juni 2025 om 07:23

      Goed punt. Misschien omdat het MEB platform niet meer kan? Want een Smart #3 rijdt straks rondjes on zo’n GTI.

      Login om te reageren
      • nofxke zegt

        24 juni 2025 om 20:30

        Vergeet de e-208 GTi, VW komt met bloedsnelle ID.2 R

        https://www.autoblog.nl/nieuws/vergeet-de-e-208-gti-vw-komt-met-bloedsnelle-id-2-r-7123779

        5 dagen geleden op autoblog de ID2 R krijgt 400 pk

        Login om te reageren
  5. bevano zegt

    24 juni 2025 om 01:19

    O gee grandpa 282Pk uit een EV voor die extra hete uitvoering,, wat is dat voor een magie!

    Maar euhm 282 PK terwijl je nu “al” een motor hebt met 286Pk?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North