• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Krijgen Tesla’s binnenkort een iets grotere accu?

Auteur: hayte, gepost 22 februari 2020 om 09:01 – 28 Reacties

Grijze Tesla Model S

De steeds grotere aanwezigheid van software in auto’s betekent dat knappe koppen sneller achter nieuwsfeiten kunnen komen. Zo heeft een hacker ontdekt dat in de Tesla-code aanwijzingen zijn voor een 109 kWh-accupakket…

Een van de grote voordelen van Tesla-auto’s zijn de updates die je op je Model S, 3 of X kunt installeren. Toen je vroeger een auto kocht, was daarmee het verhaal van de fabrikant klaar. Oké, soms besluit een fabrikant als Honda om jaren later nog nieuwe onderdelen voor de S2000 uit te brengen, maar dit is eerder uitzondering dan regel.

Nee, bij Tesla lijkt de auto nooit echt klaar te zijn. Verbeterde infotainment, langere actieradius en geüpgradede Autopilot zijn allemaal onderdeel geweest van eerdere Tesla-updates. Die software-updates kunnen echter ook gevaarlijk zijn voor Tesla. Althans, voor de PR-afdeling.

Code zit namelijk nooit stil. Achter de schermen wordt de code bijvoorbeeld gebruikt om nieuwe onderdelen te testen, die voor de buitenwereld nog niet bekend zijn. Ook kan er al code worden toegevoegd die bij een hardwarewijziging (lees: een grotere accu, bijvoorbeeld) kan worden gebruikt.

Die software kan niet alleen door Tesla en de auto’s worden gelezen. Ook mensen met genoeg tijd en kennis weten vaak tot in de diepste krochten van de software te raken. En daar dus nieuwigheden te zien, waarvan de marketingafdeling liever had dat je dit nog niet wist.

Dat is precies wat de zelfbenoemde Head Tinkerer Jason Hughes uit North Carolina, VS heeft gedaan. In de code heeft hij aanwijzingen gevonden voor een accupakket met een bruikbare accucapaciteit van 109 kWh. Ter vergelijking: in de huidige Model S en X zit slechts accu met een capaciteit van een schamele 100 kWh. In de Model 3 stopt de capaciteit bij 75 kWh.

Spent a little time RE'ing some recent Tesla BMS firmware.

Some variables were tweaked to fit 108 cell groups (~450V pack).

There is a packID that starts life set to ~109 kWh usable (400+ miles).

Bunch of other tweaks suggest prep for new S/X/3 pack configs at some point. 🔋

— Jason Hughes (@wk057) February 19, 2020

Met die 100 kWh-accu kan de Model S 390 mijl ver komen. Als we daar basisschoolwiskunde op toepassen, kunnen we gokken dat de Tesla Model S met de grotere 109 kWh-accu op 425 mijl zou uitkomen. Of, zoals we hier in Europa zeggen, 684 kilometer. Bij de Model X zou die range uitkomen op 616 kilometer.

Nu is het weer slag-om-de-arm-tijd: Tesla heeft hier nog niets officieels over gezegd en kan dan ook nog besluiten de grotere accu niet toe te passen. Toch zou het niet voor het eerst zijn dat Hughes voor Musk iets op Twitter knalt. In 2016 vond hij in de code aanwijzingen voor de P100D, pas een paar maanden later was Tesla zo ver om het aan te kondigen. Zien we van de zomer dus een P109D?

Foto: Soms zit ’t ‘m in de details.. van Rogue, via Autojunk.nl.

Ook interessant!

  • Tesla maakt Model 3 en Model Y nu ook kneiterduur
  • Tesla maakt Model S en Model X kneiterduur
  • Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
    Tesla Model 3 station beter dan een Model Y?
  • Tesla verkoopcijfers Q1 2021 zijn indrukwekkend

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

accu, Elektrisch, Elon Musk, model-3, model-s, model-x, model-y, p100d, Tesla

Vorig bericht: « Autoblog-lezer toont zijn Tailor Made Ferrari 488 Pista
Volgend bericht: Jammer voor Mercedes: stuurtruc vanaf 2021 verboden »

Lees Interacties

Reacties

  1. autodrome zegt

    22 februari 2020 om 09:36

    Rond de 500-550kn praktische range, niet gek …

    Login om te reageren
    • banderas zegt

      22 februari 2020 om 10:17

      500 is al haalbaar met de 100 kWh-batterij in de laatste versie.

      Login om te reageren
      • Ot92 zegt

        22 februari 2020 om 10:37

        Ook momenteel met de (stoel)verwarming aan enz. ?

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          22 februari 2020 om 10:38

          @ot92: stoelverwarming is juist beter dan cabine verwarming.

          Login om te reageren
  2. superfunky zegt

    22 februari 2020 om 09:55

    Kan iemand mij eens uitleggen waarom de code in een Tesla steeds aanleiding is voor dit soort fake-news? Iedere fabrikant past de software van de auto geregeld aan en iedere auto is van alles te vinden in de software, maar bij Tesla is dat wereldnieuws. Het zal wel, boeiiiieeeee….

    Login om te reageren
    • tievdz zegt

      22 februari 2020 om 10:31

      @superfunky: kan iemand mij eens uitleggen waarom mijn Spotify constant stopt als ik een artikel op Autoblog wil lezen

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        22 februari 2020 om 10:42

        @tievdz: omdat de app geluid reserveert voor reclame.

        Login om te reageren
    • mr27 zegt

      22 februari 2020 om 10:36

      @superfunky: omdat je bij Tesla met de software veranderen, een andere auto kan maken. En dan is het alsof je de nieuwe Audi RS6 update met 20pk meer, een snellere versnellingsbak, een grotere brandstoftank etc. Bij de andere merken is een software update dus vaak alleen uitstoot gerelateerd.

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      22 februari 2020 om 10:46

      @superfunky: waarom is dit “fake-news” of heb je een term gehoord en zit je al maanden te wachten tot je deze kan gebruiken?

      De software van Tesla is een betrouwbare voorbode op wat gaat komen. Dat andere fabrikanten van alles in hun software zet geloof ik wel, dat maakt het waarschijnlijk allemaal zo traag net zoals bloatware op Windows en Android.

      Login om te reageren
      • superfunky zegt

        22 februari 2020 om 12:12

        @flutterby: “waarom is dit “fake-news” of heb je een term gehoord en zit je al maanden te wachten tot je deze kan gebruiken?”

        Grappig joh, leukste van het Fansla clubje? Zal een dolle boel zijn op jullie clubdagen, wel elektrisch bbq-en, he. Denk aan het milieu!

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          22 februari 2020 om 13:13

          @superfunky: heb je net gegoogled wat het betekent?

          Login om te reageren
    • RutgerK zegt

      23 februari 2020 om 10:49

      Het is net als bij een nieuwe mobiele telefoon. Meeste nieuws begint met een code die in software wordt gevonden

      Login om te reageren
  3. tjorque zegt

    22 februari 2020 om 10:02

    Voor mij een model S P123D aub.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      22 februari 2020 om 10:33

      @tjorque: voor mij een model Volv O850R aub

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      23 februari 2020 om 11:49

      @tjorque: of een model M550D ?

      Login om te reageren
  4. scolopax zegt

    22 februari 2020 om 10:49

    Nog meer accucapaciteit zorgt er ook voor dat het nog langer duurt tot dat zo’n tesla minder co2 uitstoot dan een brandstofauto. En nog meer accu’s is een nog zwaardere auto….

    Login om te reageren
    • crepito zegt

      22 februari 2020 om 16:55

      @scolopax: Daar kun je nog niks over zeggen.

      Login om te reageren
    • RutgerK zegt

      23 februari 2020 om 01:04

      Gaat om kw per kilo.

      Login om te reageren
  5. frank2b zegt

    22 februari 2020 om 10:51

    En daarmee is de range van een modelletje S in pakbeet 7 jaar tijd dus zo’n beetje verdubbeld naar een bruikbare kleine 700 kilo’s meter.
    Niet gek.,

    Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    22 februari 2020 om 11:04

    Nog grotere accu’s…

    Draait er alleen maar op uit dat er straks in Duitsland nog meer kostbaar tropisch regenwoud gekapt gaat worden.

    Login om te reageren
    • durashift zegt

      23 februari 2020 om 00:06

      Welnee, dat batterijpakket blijft fysiek even groot van vorm en het aantal penlights dat erin ligt.
      Wat er zal gebeuren is dat er een groter gedeelte van die batterij beschikbaar wordt gesteld voor voeding aan de aandrijflijn. Daar is dat Batterij Management Systeem voor bedoeld.

      Login om te reageren
    • ty5550 zegt

      23 februari 2020 om 01:00

      @moveyourmind: Kostbaar tropisch regenwoud? Je bedoelt dat bosje dat zowiezo geoogst ging worden voor kartonproductie en waarbij voor een driemal grotere oppervlakte echt duurzaam bos wordt gepland. Dat bosje dat allesbehalve een tropisch regenwoud is gezien de tropen rond de evenaar liggen

      Login om te reageren
    • misterBo zegt

      23 februari 2020 om 01:14

      In duitsland? Tropisch regenwoud? Climatechange doet ook veel met het “denkende vermogen” van veel mensen. Of hebben 1000 wetenschappers gezegd dat met een waarschijnlijkheid van 80% er tropisch regenwoud in duitsland aanwezig is? (Altijd grappig dat mensen dan altijd meegaan in het gelijk meegaan, terwijl de geleerden al aangeven het niet 100% zeker te weten, dus impliciet al aangeven het mis te kunnen hebben)

      Login om te reageren
  7. Yzord zegt

    22 februari 2020 om 11:10

    Zoals Plasterk al zei: eigenlijk zijn Tesla’s maar asociale auto’s. Trekken het netwerk plat in de wijk en daarvoor moet dus het hele netwerk aangepast worden en de kosten komt te liggen bij iedereen.
    Nu met een nog grotere accu wordt er dus nog meer energie gevraagd voor 1 auto.

    Om nog maar niet te spreken over het gedrag van de rijders die de oplaadplaatsen gebruiken als prive parkeerplaats. Mijn buurman met een E-tron had laatst ruzie met een Tesla rijder. Die zei letterlijk dat hij meer recht had op de plek dan mijn buurman want de Tesla heeft voor een revolutie gezorgd. De arrogantie ook gewoon.

    Heb me meteen van de lijst afgehaald voor de E-tron GT en heb gewoon weer een S model gekocht. Ik doe niet mee aan die arrogante revolutie ?

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      22 februari 2020 om 12:13

      @yzord: lijkt mij een heerlijke discussie om de roetende diesel bij te starten!

      Login om te reageren
    • RutgerK zegt

      23 februari 2020 om 01:08

      “Nu met een nog grotere accu wordt er dus nog meer energie gevraagd voor 1 auto.”

      En eigenlijk stopt hier een discussie. Leg maar uit wat je bedoelt. Ik heb een A6 Avant met 70 liter tank ben ik dan asocialer dan een Passat rijder met 55 liter tank. Stoot je meer CO2 per kilometer uit omdat je tank groter is?

      Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    22 februari 2020 om 12:13

    Bijna 700km range is toch wel heel erg goed!

    Login om te reageren
  9. RutgerK zegt

    22 februari 2020 om 14:08

    De vraag blijft wat bedoel je met ‘groter’. The batterijen met Grafeen worden steeds bereikbaarder waardoor de wh per kilo kunnen toenemen. De fysieke accu hoeft niet te groter voor een grotere laadcapaciteit. Het gebruik van Grafeen is sowieso zeer interessant omdat er meer laadcycli mogelijk zijn met dit materiaal en de laadsnelheid drastisch wordt verhoogd. Ik zag dat Samsung SDI vorig jaar technologie heeft laten zien waarmee binnen 20 minuten 600 km actieradius geleden kan worden.
    Ik mag alleen maar hopen dat in de toekomst oude accu’s vervangen kunnen worden door nieuwe types. Zou toch perfect zijn als je over 10 jaar de oude 75 kW accu van je Model 3 kan laten vervangen door een accu van dezelfde grote maar dan met 100 of 125 kW capaciteit.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North