• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van de Eifel 2020

Auteur: jaapiyo, gepost 10 oktober 2020 om 16:06 – 17 Reacties

F1 Kwalificatie Eifel

Wie trotseert de koude het beste, in de kwalificatie voor de Grand Prix van de Eifel?

Een race in de Eifel in oktober, dat kan maar een ding beteken, toch? Een lekkere chaos met regen, dat was de hoop en vrees van eenieder. We wachten af wat morgen brengt, maar tot op heden hebben we weinig plezier gehad van het weer. Gisteren was het zo mistig dat er helemaal niet gereden kon worden omdat de heli’s niet mochten vliegen. Vandaag schijnt er gewoon een laf herfstzonnetje.

De derde vrije training ging vaochtend wel door en bracht een verrassing met zich mee. Een slechte verrassing als je Lance Stroll heet, want de jonge Canadees kwam niet in actie door ziekte. Zodoende doemde zich de vraag op of hij dan wel de kwalificatie en de race zou doen. Inmiddels weten we het antwoord: Nico Hulkenberg komt voor de derde keer dit jaar in actie voor Racing Point. Dat wordt dus in ieder geval iets om in de gaten te houden, come rain or shine…

Q1

Herintreder Hulkenberg is níet de eerste die een rondje op de klokken neerzet. Dat is namelijk Romain Grosjean die in de Haas naar een 1:28 gaat. Achter de Fransman is het dan wel Nico die maar snel even de baan opzoekt. Zijn eerste getimede ronde is een 1:32-er, waaraan je ziet dat zelfs ervaren F1 coureurs niet meteen het eerste rondje alweer op vol blazen zitten. We gaan gewoon even in de gaten houden hoe ver Nico komt deze sessie.

De Mercs nestelen zich vervolgens uiteraard in de bovenste regionen van de tijdlijst, maar Verstappen is ietsje sneller. Goed nieuws voor Red Bull, hoewel we natuurlijk weten dat Das Haus nog niet voluit gaat. Opvallend is dat Ferrari er -relatief gezien- redelijk bijzit. In VT3 waren Leclerc en Vettel derde en vijfde. In Q1 ziet het er ietsje minder rooskleurig uit. Desalniettemin: met LEC op P5 en VET op P9 lijkt een exit in Q1 een iets minder realistisch scenario voor de Scuderia dan bij andere recente races.

Met nog een paar minuten te gaan zet Grosjean een goede tijd op de klokken, maar die wordt afgepakt vanwege het overschrijden van track limits. Hulkenberg gaat al een stuk sneller dan voorheen, maar komt een kleine vier tienden tekort op Russell, die op de hot seat zit. De Duitser heeft de pech dat Racing Point sowieso niet super snel oogt. Ook Perez hangt een beetje aan de onderkant van het veld.

De Mexicaan weet zich op het laatst echter voldoende te verbeteren om Q2 te halen. Voor Hulkenberg zit dat er niet in, hij eindigt op een paar tienden achter Raikkonen als twintigste. Perez is bijna een seconde sneller, maar ja, dat is dus wat een beetje roest op de botten doet. Raikkonen en de Hulk worden vergezeld door Grosjean en de twee Williamsen als uitvallers in Q1. Russell behoudt zijn ongeslagen status in kwalificaties, maar het verschil met Latifi is nog maar twee tienden. Magnussen en Giovinazzi leveren het ‘knapste’ werk af, want zij gaan in hun matige auto’s wel naar Q2. Voor GIO is dat voor het eerst dit jaar.

De afvallers: Grosjean – Russell – Latifi – Raikkonen – Hulkenberg

Q2

De hoop sterft het laatst. En met Verstappen op P1 in Q1 begint bij de oranje brillen de positieve spanning toch een beetje op te bouwen. Mercedes mag de motor immers niet meer opschroeven, toch? Snel is die notie alweer voorbij. Bij Mercedes halen ze het blokje even onder het gaspedaal vandaan en rijden ze een klap sneller. Hierbij valt op dat Hamilton wederom heel veel tijd pakt op Bottas.

Men lijkt niet helemaal zeker te zijn of kwalificeren op de gele band een voordeel is. Ook de Mercs geven er een setje softs aan om richting Q3 te gaan. Met de koude temperaturen is zacht rubber misschien wel lekker in de race. En als het regent bij de start (de hoop sterft het laatst) heb je sowieso niks aan kwalificeren op mediums.

Aan het einde van de sessie laat Max zien dat ‘ie toch serieus snel is. Hij nadert Hamilton tot minder dan een tiende van een seconde. Bottas staat daar een halve seconde achter. Ook Albon laat zien dat Red Bull een goede pace te pakken heeft, zij het op een andere manier. De Britse Thai is weer bijna negen tienden langzamer dan Max, maar staat comfortabel zesde.

De anderen die Q3 halen zijn de twee McLarens, de twee Renaults, Perez en Leclerc. Vettel redt het dus weer niet, maar zwaait wel naar de fans. De twee Alpha Tauri’s gaan voor P12 en P13, waarbij Gasly weer net iets sneller is dan Kvyat. Giovinazzi droogt Magnussen af voor P14, zijn beste startplaats van het jaar.

De afvallers: Vettel – Gasly – Kvyat – Giovinazzi – Magnussen

Q3

Nou ja, krijgen we dan echt een gevecht om de pole of pakt Hamilton ‘m gewoon? Tot onze vreugde zien we dat het eerste het geval is. Bottas is namelijk na de eerste runs maar liefst dertien duizendsten sneller dan Hamilton. Logisch ook, ik heb vlak voor de race Hamilton nog even op pole voorspeld in plaats van Bottas in het managerspel na dat twee keer andersom te hebben gedaan. Maar dan komt de echte verrassing: Verstappen is nipt sneller dan de beide Mercs.

In de tweede runs lijkt Hamilton het niet te hebben. Bottas zit echter wel onder de tijd van Verstappen. Maar MV33 is zelf ook sneller onderweg dan in zijn eerste run. Dat wordt dus een nagelbijter. Bottas pakt de tijd van Verstappen af. Ook Hamilton is toch nog sneller dan Verstappen, maar niet sneller dan Bottas. Max Emilian is echter de laatste op de baan van het trio. Helaas zit het er niet in. Verstappen sluit aan als derde.

Achter de drie gebruikelijke hoofdrolspelers doet Leclerc goede zaken met de vierde plek. Die grist hij aan het eind van de sessie uit handen van Alexander Albon. AA23 is nu een halve seconde langzamer dan MV33. Valt mee, hoewel het je ook doet denken dat Max misschien toch nog sneller had kunnen gaan? Ricciardo en Ocon plaatsen hun Renaults op de plekken zes en zeven, voor Norris, Perez en Sainz.

F1 kwalificatie voor de Grand Prix van de Eifel 2020: De volledige uitslag

  1. Bottas – Mercedes
  2. Hamilton – Mercedes
  3. VERSTAPPEN – Red Bull
  4. Leclerc – Ferrari
  5. Albon – Red Bull
  6. Ricciardo – Renault
  7. Ocon – Renault
  8. Norris – McLaren
  9. Perez – Racing Point
  10. Sainz – McLaren
  11. Vettel – Ferrari
  12. Gasly – Alpha Tauri
  13. Kvyat – Alpha Tauri
  14. Giovinazzi – Alfa Romeo
  15. Magnussen – Haas F1
  16. Grosjean – Haas F1
  17. Russell – Williams
  18. Latifi – Williams
  19. Raikkonen – Alfa Romeo
  20. Hulkenberg – Racing Point

Ook interessant!

  • Dit kun je verwachten van de sprintraces in de Formule 1
  • Formule 1 vindt straaljagers écht niet meer kunnen
  • Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Turkije 2021
  • "Alfa Romeo Racing krijgt nieuwe (bekende) investeerder"

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Alexander Albon, Charles Leclerc, Ferrari, Formule 1, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Nico Hulkenberg, Racing, Racing-Point, Red Bull Racing, sebastian-vettel, Sergio Pérez, Valtteri Bottas

Vorig bericht: « Mijn Auto: Porsche 911 Carrera 4S van Joris
Volgend bericht: Koop deze Mansory Mercedes op Marktplaats »

Lees Interacties

Reacties

  1. vaakbenjetebang zegt

    10 oktober 2020 om 16:09

    Dat doet die Leclerc toch weer knap met die perenkist.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      10 oktober 2020 om 17:47

      @vaakbenjetebang: of doet Albon het slecht?

      Login om te reageren
      • bastiaanhd zegt

        10 oktober 2020 om 17:58

        @lekkerlinksrijden: dat is een pleonasme

        Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        10 oktober 2020 om 18:08

        De prestatie van Leclerc staat op zichzelf, die meet ik niet af aan Albon. Het hele jaar is al pijnlijk duidelijk dat Ferrari ternauwernood een top 10-auto heeft gebouwd, dus met dat ding op P4 kwalificeren is domweg top.

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          10 oktober 2020 om 18:43

          @vaakbenjetebang: ze hebben verbeteringen aangebracht op de auto dat speelt mee, plus het is meer een technisch circuit dan puur vermogen. Dat scheelt ook.

          Login om te reageren
  2. viezefreddyw zegt

    10 oktober 2020 om 16:34

    Zo dichtbij maar alsnog ver weg, jammer! Maar kan een leuke race worden morgen. De pace leek gelijk met de Benzen.

    Maar wat een fraai circuit blijft dit toch. Waanzinnig.

    Login om te reageren
  3. amphiby zegt

    10 oktober 2020 om 16:41

    Hahahahaha die header foto ???

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      10 oktober 2020 om 19:45

      “I’m blue ba da bie ba da ba” – Eiffel 65. De horror. Maar wel een toffe fotosjop.

      Login om te reageren
  4. Crosscabouter zegt

    10 oktober 2020 om 17:03

    @jaapyo: hoe doe je dat elke keer met die headerfoto…. je moet op z’n minst goed spul gebruiken om dit soort fotosoepjes te creëeren….

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      10 oktober 2020 om 18:22

      Ik neem elke ochtend een meligheidspil. Staat bij AH in het schap naast de Brinta.

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        10 oktober 2020 om 18:43

        @jaapiyo: ik dacht bij de zonnatura

        Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        10 oktober 2020 om 20:37

        @jaapiyo: Staat hier naast de fopkapjes… ?

        Login om te reageren
      • spacemoon24 zegt

        10 oktober 2020 om 22:28

        @jaapiyo: heb je dan voor iedere polesitter een andere headerfoto klaarstaan of verzin je die ter plekke?

        Login om te reageren
        • jaapiyo zegt

          10 oktober 2020 om 22:47

          Deze was vandaag ter plekke. En hoewel we natuurlijk extreem goed voorbereid zijn bij autoblog is dat eigenlijk wel de norm. Maar dit is een running gag inmiddels met BOT, ook als ‘ie niet wint.

          Login om te reageren
  5. mark383 zegt

    10 oktober 2020 om 22:32

    Leuk voor Bottas. Althans, waarschijnlijk zal Hamilton er bij de start wel weer langs zeilen… We gaan het zien.

    Login om te reageren
    • brammetjedeb zegt

      11 oktober 2020 om 09:14

      @mark383: ik denk ook dat ie niet wint. Maar of het hammie gaat zijn? Racepace red bull erg benieuwd naar!

      Login om te reageren
  6. ericd zegt

    11 oktober 2020 om 10:50

    “Hoe’st weer?” wordt strakjes de grote vraag. Ik hoop elk geval dat dit permanent wordt: https://pbs.twimg.com/media/Ej94gIbWAAE2ux1?format=jpg&name=small

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North