Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Mexico 2018

Auteur: , 149 Reacties

Zal het dan toch gaan gebeuren?

Max Verstappen - Mexico 2018

Van alle circuits die (redelijk) recentelijk zijn toegevoegd aan de de F1-kalender, is die van Mexico (sinds 2015) een zeer welkome verrassing. Het is een unieke baan inclusief een geweldige krappe bochten-sectie met een stadion eromheen gebouwd. Zo kan het thuispubliek genieten van de acties van ‘hun’ coureur, Sergio Perez. Voor ‘onze’ nationale trots, Max Verstappen, is Mexico ook een geweldige GP. Tot nu toe komt de Red Bull er uitstekend uit de voeten. Dankzij de behoorlijke hoogte waarop het circuit gelegen is, 2 kilometer boven zeeniveau, kan het vermogen van de motoren niet volledig benut, vanwege de ijlere lucht. Op de rechte stukken komen de Red Bulls dus minder te kort dan normaal.

Dat beeld was al te ze zijn in de vrije trainingen. Ondanks dat het ons volkomen duidelijk is dat er géén punten verdeeld worden tijdens de FP-sessies, kun je wel degelijk zien wie er kan verrassen en wie tegenvalt. Verstappen wist de FP1, FP2 én FP3-sessies als snelste af te sluiten. Dat is geen garantie voor pole, maar wel een redelijke indicatie voor een goed startplek. Over pole gesproken, Verstappen moet dit jaar pole positie rijden wil hij de jongste coureur worden die ooit pole position heeft gepakt. Vorig jaar wist hij de tweede startpositie te bemachtigen, dus geheel ondenkbaar is het niet.

Tot zover de oranje bril, want net als vorig jaar spelen er grotere dingen op Mexico. Wederom is het op Autódromo Hermanos Rodríguez dat (hoogstwaarschijnlijk) Lewis Hamilton zijn vijfde wereldkampioenschap gaat pakken. De Brit moet minimaal op P7 eindigen om zijn titel te prolongeren. Dat moet Hamilton toch wel gaan lukken, toch? Daarvoor moet hij zich eerst op een goede positie kwalificeren. Vorig jaar starte hij vanaf de derde positie, Verstappen pakte P2 en Vettel haalde pole. Benieuwd wat er ditmaal gaat gebeuren!

Q1
Het weer ziet er voor de neutrale toeschouwer gunstig uit. Het is droog, maar er hangen donkere wolken in de lucht. Het is Gasly die als eerste naar buiten gaat. De Mercedessen en Ferrari’s volgen niet veel later. Vrij logisch, gezien de dreigende wolken en Suzuka in het geheugen. Gasly zet, zoals te verwachten viel, de eerste tijd neer: 1:17.876. Maar we kijken direct even naar Bottas, Raikkonen en Vettel die er direct onderduiken. De Duitser is nu het snelst met 1:16.089, sneller dan welke tijd er gereden werd in de vrije trainingen. De ‘party-modus’ van de motoren lijkt te werken. De ogen zijn nu gericht op Verstappen en Ricciardo, die nu bezig zijn met hun outlap. Leuk voor het Mexicaanse publiek is dat Perez best of the rest is, voorlopig.

Dan komt Ricciardo eraan die laat zien dat de snelheid er goed in zit: 1:15.868. Wat kan Verstappen doen? Het lijkt erop dat hij in de twee sectoren langzamer is, maar uiteindelijk weet hij de tijd van zijn teammaat te verbeteren. Het is pas Q1, maar dit ziet er vooralsnog veelbelovend uit. Maar de Mercedessen weten zich te herpakken. Aan het einde van Q1 pakken Bottas (1:15.6) en Hamilton respectievelijk P1 en P2. De race achter de top 6 is erg spannend.

Mercedes Lewis Hamilton - Valtteri Bottas

De uitvallers van Q1 zijn:
Grosjean
Vandoorne
Magnussen
Stroll
Sirotkin

Q2
Omdat het veld behoorlijk dicht bijenkaar zit qua rondetijden, gaat het erom spannen. Durven de top 3-teams een minder zachte compound banden te gebruiken? Dat zou ze bij de race een strategisch voordeel kunnen opleveren. Op Hartley en Alonso na, gaat iedereen direct de baan op. Hamilton staat voorlopig op 1, met Vettel er vlak achter. Ricciardo bijt zich stuk op die tijd (P3). Verstappen duikt met vier duizendsten onder de tijd van Hamilton!

Betreft het weer, de regen gaat er niet komen. Integendeel, het klaart een beetje op en de temperatuur stijgt een beetje, de baantemperatuur eveneens. Met minder drie minuten te gaan, vertrekken de meeste coureurs gelijktijdig de pitsstraat. Vooraan verandert er niets. Spijtig voor Perez, maar hij haalt Q3 niet. Beide Saubers halen wél Q3, knap!

Red Bull - Max Verstappen

De uitvallers van Q2 zijn:
Ocon
Alonso
Perez
Gasly
Hartley

Q3
Het moment is aangebroken. 12 minuten heeft Verstappen nog om zijn eerste pole ooit te pakken. De vorige keer miste hij hem met 83 duizendste van een seconde. De FIA heeft gemeld dat het droog zal blijven deze kwalificatie, de regen is te ver weg. Dit is vooral een feestje voor de top 6. Het zijn Vettel en Raikkonen die de eerste twee plaatsen bezetten. Hamilton schurkt zich tussen de twee Ferrari’s. Ricciardo rijdt een toptijd in de laatste sector, maar het is niet voldoende. De Australiër komt achter Hamilton terecht. En wat dat Verstappen? Die rijdt een 1:14.785 en pakt daarmee voorlopige pole. Nog zes minuten te gaan.

Ondertussen is het billenknijpen voor gevorderden. Het zweet vindt plaatsen die voorheen nog niet ontdekt hadden bij ondergetekende. Nog nooit duurden minuten zó lang. De auto’s rijden de pits uit. Verstappen rijdt als één na laatste de baan op, de koning van de kwalificaties (Hamilton) komt als laatste. Raikkonen komt al te kort in sectie 2. Vettel gaat ook niet beter dan voorheen: hij blijft tweede. Bottas blijft vijfde. Maar dan Ricciardo, die steekt er WEL voorbij. Hij pakt pole, Max weet zijn tijd NIET te verbeteren. Zal Ricciardo er blij mee zijn? Reken maar van yes!

Daniel Ricciardo

De uitslag van de kwalificatie is als volgt:
1. Ricciardo
2. VERSTAPPEN
3. Hamilton
4. Vettel
5. Bottas
6. Raikkonen
7. Hulkenberg
8. Sainz
9. Leclerc
10. Ericcson
11. Ocon
12. Alonso
13. Perez
14. Gasly
15. Hartley
16. Grosjean
17. Vandoorne
18. Magnussen
19. Stroll
20. Sirotkin

De GP van Mexico start morgenavond om 20:10



149 reacties

26 honderdsten… spannend als een jongensboek, dit.
26 duizendste… Bijna gewoon… Bijna.
Ach ja, een 1-2 voor RBR is toch ook erg fijn.
@toyotafortuner: iig bijna als ik verkeerd heb gezegd…
@toyotafortuner: nee, jij had het goed, ik had het fout…
@RRRobert: het blijft wel kut om je pole met zo’n verschil te verliezen.
@toyotafortuner: inderdaad, helemaal als je zo’n beetje het hele weekend het snelste van allemaal bent geweest. Maar goed, als je alle pech van Ricciardo ná z’n overwinning in Monaco bij elkaar optelt, dan is hij degene aan wie dit nog het meeste gegund mag worden.
@toyotafortuner: er is eens een pole verloren met 0.002 sec ik dacht vettel en button toen
@rob5nismo: er zijn er zelfs eens drie op EXACT dezelfde tijd op pole gekwalificeerd. Zou me niets verbazen als ze in die tijd nog met tienden werkten ipv duizendsten.
@gulli: Jerez 1997: Villeneuve (Williams), Schumacher (Ferrari) en Frentzen (Williams) reden toen alledrie de snelste tijd. Toen werd er ook op duizendsten gemeten.
@sportevo: Ah kun je nagaan
@sportevo: zalige strijd geweest, heb ik nog live meegemaakt.
@toyotafortuner: net zwanger is ook zwanger, net mis is ook mis, 2e is ook geen 1e. Snap je punt niet
Ondanks dat ik keihard hoopte op Verstappen ben ik toch blij met Ricciardo. Het is hem na al de pech dit seizoen meer dan dik verdiend. Nu maar hopen voor hem dat hij de race eindelijk eens kan uitrijden want dat is voor hem dit seizoen bijna wel een unicum.
@viezefreddyw: alleen heeft hij geen prio meer bij dit team. Verstappen blijft en hij gaat weg! Maar ik ben het met je eens, ik gun het hem van harte!
@viezefreddyw: zelfs als hij kan uitrijden zie je dat max tijdens races doorgaans beter presteert. Ik gun ric een overwinning, maar zie toch liever max winnen.
Zo, Max baalde als een stekker.
@mennok: en naar zeggen dat hij niet bezig is met pole 😂
@henk_he: *maar
@henk_he: precies wat ik ook dacht
@henk_he: dat zei mijn vriendin ook. Max is niet bezig met pole hij wil graag P2 staan… jaja.. en daarom rijdt hij dat bordje met een klap omver?

Als Hamilton dat doet is hij een slechte verliezer, geldt dat nu eigenlijk ook voor Max?
@sportevo: Nee. Als Verstappen het doet is hij ‘een sportman’. Als Hamilton het doet, is het ‘een diva’ en in het geval van Vettel is het een ‘huilebalk’. Met een oranje bril op ziet het er dus zonniger uit!
@mennok: Hij baalt vast, maar heeft in de race een klein voordeel..want de eerste bocht gaat ‘zijn’ kant op.
Wát een kwalificatie, geweldige tijd van Ricciardo. Jammer van de reactie van max
@jaimeeus: sportman op en top, niks raars aan
@henk_he: eens.. alles of niks
@henk_he: Ik snap dat-ie teleurgesteld is, maar een op en top sportman feliciteert ook gewoon iemand die beter is geweest op dat moment. Dan train je gewoon door om de volgende keer weer te winnen ipv zo zuur te reageren.
@jaimeeus: hij feliciteerde ric meteen
@lavoro: Gaat mij vooral om de reactie daarna, die viel me tegen.
@jaimeeus: volgens mij vond je de “zure” reactie van Verstappen niet zo heel erg anders had je dat wel als eerste benoemd. Nu kwam je eerst met het verhaal dat een echte sportman zijn teamgenoot eerst feliciteert. Daar wordt je dan op gewezen en dan zeggen dat het om de “zure” reactie ging vind ik dan een zeer slap excuus.
@rhellema: Ik heb nergens gezegd dat een echte sportman zijn teamgenoot eerst moet feliciteren. Ik zei dat een echte sportman m.i. de tegenstander/teamgenoot feliciteert wanneer diegene eerlijk wint. Ja ik zag ook dat-ie naar ricciardo kwam en hem een hand gaf, maar de reactie daarna vond ik niet sportief, zuur en dat voor mij af aan dat eerdere handje. Dat is heel iets anders
@jaimeeus: dat is de reactie vN een op en top sportman!
@jaimeeus: nou, dat kan ik me in dit geval wel heel goed voorstellen. Het hele jaar beter en sneller, maar je teamgenoot haalt 2 keer pole. Niet normaal.
@pomoek: ja dat is zuur voor max, zeker. Maar de reactie valt me tegen. Ricciardo heeft ook veel pech gehad dit seizoen.
@pomoek: in Monaco kan Max Ricciardo niets kwalijk nemen, daar heeft hij het zelf verprutst.

Nu is het wel zuur. Al races lang klopt hij Ricciardo en dan op dit moment, als het het hele weekend gewoon goed loopt en je steevast sneller bent, pakt Ricciardo toch de pole.
@sportevo: het meest positieve dat ik eruit kan halen is dat Verstappen Ricciardo heeft getergd en het beste uit hem naar boven heeft weten te halen. Toch wel een prachtig klein stukje F1 historie wat we gisteren hebben gezien.
@jaimeeus: Niks jammer van Max. Jammer van jou dat je een winnaarsmentaliteit niet begrijpt en het extra zuur is dat hij niet meer de jongste polesitter kan worden.
@venividivici: Zijn wel een hoop aanname’s die je maakt door dit meteen te stellen. Een echte winnaar reageert ook gewoon sportief wanneer een ander eerlijk van ‘m wint. Dan ben je mijns inziens een groot sportman.
@jaimeeus: aannames*
@jaimeeus: wat moet ie doen dan? Hij gaf hem toch gewoon een hand toen hij uitgestapt was. Prima reactie.
@jaimeeus: A, hij gaf Ricciardo netjes een hand en B, Ayrton Senna zei ooit, “When you become second, then you are the winner of the losers!”. En zo denkt Max ook.
@jaimeeus: dat bord met de 2 erop die had het echt gedaan bij hem
De teleurstelling droop van zijn gezicht. Begrijpelijk, hoewel hij nog anders beweerde gisteren.
Dus geen jongste pole-sitter ooit… 😟😢
@tonino: Ach ja… het positieve is wel dat Max zeker weten meervoudig WK gaat worden en Ricciardo nooit!
@venividivici: spijker op zijn kop!
@gjvp: edit: nutteloze bijdrage
@venividivici: zeker weten? De meeste talenten verlaten de F1 zonder wereldtitel. Je moet ook op het juiste moment op de juiste plek (team) zijn en hopen dat er niet een ander talent voorbij komt dat de aandacht steelt. De carrière van die andere Verstappen ging immers ook vrij snel al weer bergafwaarts. Max is er zeker goed genoeg voor maar het ligt niet alleen aan Max.
@mashell: die ging bij zijn debuut in 1994 al bergafwaarts. Af en toe wat moois laten zien maar meestal ook niets.

Maar je hebt zeker gelijk. Zat talenten die op de verkeerde plek zaten en die zonder kampioenschap of zelfs overwinningen afdruipen.
Wat.was het spannend zeg. Jammer voor Max dat hij nu niet record voor jongste pole zal halen.
-EDIT: klopt, moest Ericcson zijn!-

Verder wel een super spannende qualifing
@onbekendegebruiker: Bollenknijpen ipv. Billenknijpen vind ik nog leuker. Op naar het groene boekje met deze uitspraak. ” Ff lekker bollenknijpen”
Wat een zuurpruim. Zeurt om zijn auto dat ‘ie niet goed is. Wordt verslagen door dezelfde auto. Tssss.
@willeme: dat viel mij inderdaad ook erg tegen. Max rijdt het hele weekend zowat vooraan en nu opeens is z’n hele auto ruk.
@jaimeeus: als je gekeken had en boord radios geluisterd had tijdens de trainingen dan wist je dat hij al het hele weekend met problemen rijdt. Dit is de beste uitkomst voor Max. Slipstream van Ricciardo werkt super voor het rechte stuk en dan is Ricciardo de buffer. Ik zeg kom maar op
@willeme: ja, een iets te zure reactie. Het had hem gesierd als hij op zijn minst had gezegd ‘blij te zijn voor het team’. Of andersoortig slap geklets waardoor hij zichzelf iets minder laat kennen.
@willeme: hij kan toch een probleem hebben gehad dat Ric niet had met zijn motor?
@nerekop: Dat is zeker waar! Even de tijden vergelijken. Vond de reactie erg zuur, P2 op 0.026. Hoeveel sneller moest ‘ie dan gaan? (dit ervaren Vettel fans bijna elke race ;-))
@willeme: hoeveel sneller ie moest gaan? 0.027 seconden, aangezien 0.026 niet genoeg was ivm met het later de tijd zetten als ricciardo.
@gwnbmw: Dat begrijp ik ook nog. Maar het is niet een onoverkomelijk gat. Het is vóór de Ferrari’s en Mercedessen. Hij zit net achter Ricciardo. Zoals hij het brengt is er van alles mis met de aandrijflijn. De zure toon door de teleurstelling lijkt aan te geven dat het een halve seconde of meer scheelt. Als je op zo’n marge pole verliest, kan het niet zijn dat je auto zó slecht is als wordt gesuggereerd.
@willeme: dat klopt maar misschien was de auto in de eerste run wel goed en waren er problemen in de tweede run in Q3.

@sportevo: Dat wil ik nog best geloven, absoluut. Misschien zit ik er compleet naast. Maar dan zou het betekenen dat hij een tandje sneller had gekund. Dan is zijn prestatie helemaal geweldig en had hij met overmacht pole kunnen pakken. Dat vind ik alleen lastig te geloven. Stel dat het waar zou zijn, dan kun je toch niet teleurgesteld zijn? Dan heb je een meesterlijke prestatie geleverd.

En dan nog: het afzeiken van het materiaal begint nu wel heel erg irritant te worden. Hij staat 2e potjandorie. Voor de twee topteams. Dan doen ze het echt niet slecht, toch?
-edit: nutteloze bijdrage-
@willeme: wat dan, blij zijn dat je eerste pole aan je neus voorbij gaat?
@rovadepo: Hij komt natuurlijk nét uit die auto, dus is het heel erg zuur. Een beetje sportman kan dit wel iets hoffelijker brengen. In de mixed-zone is ‘ie overigens veel genuanceerd. Heat of the moment momentje, dus.

Toch vind ik dat Ricciardo wel een paar keer ook zo had kúnnen reageren, maar het juist wel iets minder zuur bracht.
@willeme: dat is het verschil tussen een topsporter met maar 1 doel en een gewone sterveling. Als het geen winnen is, is het verliezen.
@willeme: Specifiek dat engine breaking niet werkte zoals het moet en hij daardoor o.a. problemen had met het differentieel. Met andere woorden, hij vindt Renault maar weer eens kudt.
@edge: Gevoelsmatig klinkt het alsof Verstappen dus VEEEEL verder voor Riccardo moest staan. Materiaal zal ongetwijfeld niet optimaal zijn, maar als je zo knap op P2 staat, lijkt de reactie overtrokken, toch?
@willeme: ik als Belg zijnde vind het chapeau dat de redactie toch wel objectief kan blijven. Max was heel het weekend snel maar nu word hij helaas door ricciardo gepakt op snelheid. Zijn reactie vond ik nu ook wel beneden peil. Winnaar of niet, je moet groot zijn in zowel winst als verlies, dat maakt een kampioen
-edit: nutteloze bijdrage-
@gjvp: copy/paste is je ding wel hè. De enige nutteloze bijdrage lijken die van jou te zijn, de rest lees ik met veel plezier!!!
@chrisvis: Max is toch ook een Belg?
@willeme: gewoon menselijk.
@willeme: je gaat er dan van uit dat Max en Daniel dezelfde set-up en mapping gebruiken. Toch denk ik dat beiden hun eigen wensen in de engine mapping, afstelling en in het schakelen hebben.. ik denk dus dat auto’s best veel verschillen en dat het probleem dat Max heeft niet aanwezig is bij Daniel of anders aanwezig zijn. Misschien zijn dat dus de honderdsten waar het uiteindelijk om gaat. Blijft sowieso dat als het gevoel niet goed is bij Max hij er van baalt dat iets wat in fp3 weg leek opeens weer terug is.
@w0o0dy: Het zit te dicht bij elkaar om te zeggen dat de auto van Ricciardo goed is en die van Max helemaal slecht.

Het was de heat of the moment, dat begrijp ik ook wel. Maar om na zo’n knappe P2 WEER je materiaal af te fakkelen, ben je gewoon een verwend nest en een slechte verliezer. Als Vettel duo zou reageren… Niet een sportman waardig. Klaar.
@willeme: ik zou zeggen volg de detail analyse van Robert Doornbos over de rondjes die naar pole en plek 2 hebben geleid. Er zit een flink verschil tussen beide wagens dat je terugziet in de afwijkende sectortijden. Misschien had Max wel een paar tienden sneller gekund zonder rare engine braking fratsen? Hij zegt dat hij de rembalans naar voren moet zetten om het blokkeren van de achterwielen bij het aanremmen te voorkomen.. dat is nogal een dingetje. Niet direct optimale set-up due.
@w0o0dy: Ja, ik heb het gezien. Alhoewel ik Ziggo heel moeilijk te geloven vind als objectieve graadmeter als het gaat om Verstappen. Het is een goede coureur, geen god ofzo.

De reactie was en is zwaar overtrokken. Dat zijn auto niet helemaal optimaal zou zijn, kan best. Maar als je zo dicht bij je teammaat staat vind ik dat erg lastig te geloven. Zeker de mate waarin hij teleurgesteld was. Meteen zijn materiaal affakkelen. Lekker bezig… Het valt en staat met het materiaal, daardoor rijdt hij bijvoorbeeld ook vooraan en niet achteraan zoals zijn pa 10 jaar lang gedaan heeft. Dus gewoon slikken, rug recht, kop naar voren en iedereen gemotiveerd houden. En dan zie je waar Hamilton véél sterker is dan Verstappen. Kan gelukkig groeien, dat zeker.
@willeme: ik denk dat een groot deel van de frustratie komt van het feit dat Max weet dat met beter materiaal hij ze allemaal kan hebben… Nu komt hij tekort maar dat is niet helemaal zijn schuld. Dus baalt hij. Ik snap het wel.
@willeme: Ja het zijn dezelfde auto’s….maar ook weer helemaal niet als je gedetailleerder kijkt. De setup, mappings, etc van je auto bepaalt de coureur met zijn team en dus is de auto van Max anders dan die van Ricciardo.
@willeme: Typisch Nederlands, we maken hem al kampioen voor 2019. We hadden hem al deze pole doebedicht tijdens de race in monaco… ‘Helaas’ barst Max toch vaak nog onder druk.
@airc: Het zit wel iets genuanceerder dan dat natuurlijk. Zoals jij het brengt is het natuurlijk voornamelijk om te trollen. Verstappen ‘bezwijkt’ niet, zijn teamgenoot is ook erg goed en weet af en toe ook te verrassen. Tot nu toe scoort Verstappen beter dan Ricciardo. De Nederlander heeft nu wat meer geluk en de Australiër wat meer pech. Vergeet niet dat pole extreem lastig is in een langzame Red Bull.
@airc: je kletst weer uit je nek. Max barst helemaal niet onder druk. De set-up van de engine braking is kennelijk ruk en dus zou Max wel pole hebben gehad als het probleem van Fp1 en 2 (wat opgelost leek te zijn in FP3) niet opnieuw de kop op had gestoken in de kwalificatie. Dus natuurlijk is hij boos. Een probleem los je op en dan is het weg.. hoe heeft het team de auto gewijzigd waardoor het terugkwam?
@w0o0dy: en ricciardo heeft het wel voor elkaar. Het hdle weekend er niet over gehoord maar nu hij de pole verliest wel.
@peug206: dan heb je niet opgelet. Max klaagde na FP2 op vrijdag behoorlijk over het probleem. Na FP3 niet maar vanaf het begin in de kwalificatie klaagde hij dat het probleem terug was..
Op naar de jongste F1 champ dan maar!
Bizarre kwalificatie! Puik gereden in Q3 door Ricciardo. Ondanks dat ik Max zijn frustratie begrijp, hoopte ik op een felicitatie richting Ricciardo en een iets blijer gezicht. Ook de 1-2 voor RBR is natuurlijk geweldig. It’s been a longgggg time coming!
@barryyy: Het eerste wat hij deed was Ricciardo feliciteren.
@aapuitdemouw: excuus. Ik bedoelde tijdens het interview. De felicitatie toen hij uitstapte was onderling gewoon goed.
@barryyy: waarom moet hij tijdens de persconferentie dan nog een keer felicitaties doen aan Ricciardo?
@rhellema: hij MOET niets, dat hoor je mij ook niet zeggen. Persoonlijk had ik dat wel gedaan omdat ik het netter vind staan. Niet alleen voor de fans, maar ook voor m’n eigen persoonlijkheid. Be humble.
@barryyy: maakt toch niet uit wanneer je iemand feliciteert? Als je hem maar feliciteert! Verstappen koos er voor om dit direct na het uit stappen te doen. Dat vind ik zelf vele malen persoonlijker, als je het doet tijdens de persconferentie dan doe je dat in mijn ogen alleen maar voor de media en om te laten zien hoe politiek correct je bent. Dan wordt het een trucje wat je uithaalt.
Nu is het Verstappen’s beurt om ff keihard fuuuuuuuck te roepen en een deur in te slaan.

Ach ja, het is zo als het is. Pole’s gaan vanzelf wel komen.
Hij heeft RIC keurig gefeliciteerd hoor. Teleurstelling mag imho
@henk_he: was reactie op @baryyy bedoeld
Zonde voor Max, had het meer verdiend dan Daniel imo.

Ferrari is het ook ff kwijt. En wat is er met gebeurd met Haas, wat een wanprestatie.

Renault prima gedaan. Had overigens ook meer verwacht van Point Force Race India ofzo.

Vroeger had je nog dat die mindere teams op dit soort circuits nog echt met low downforce setting reden om veel topsnelheid te hebben. Kan mij herinneren dat Super Aguri en nog meer van dat soort teams vaak dan bovenaan de topspeedsheet stonden. Dat zie je ook niet meer he..
Gelukkig hield de deur het hier. Wat ongelooflijk klote op 0.026 seconden. Jammer dat hij dit record niet op zijn naam kon zetten 😩. Dan maar de jongste kampioen is ook leuk. Ik gun het Ricciardo vandaag en mag Max morgen de race winnen. 😉
Als ik Ricciardo was zou ik Max de jongste polesitter gegund hebben. Maar dat Ricciardo er even goed voor ging zitten om Max van P1 af te schoppen (dé laatste kans van Max) voelt een beetje als met een dolk in de rug steken! 1 geluk… Max start morgen op de schone kant en hoop dat hij Ricciardo in de race oprolt!
@venividivici: hou op, ricciardo rijdt voor zichzelf en max moet het zelf afdwingen. Dat is een winnaarsmentaliteit. Een echte winnaar dwingt het zelf af.
@jaimeeus: Deze reactie van je is wat doordachter en wijzer dan eerdere voorgaande hè haha
@venividivici: Nee, maar jij hebt het over een winnaarsmentaliteit en dan kom je aan met gunnen van een winst. Ik sport zelf al m’n hele leven en ik word liever tweede dan de winst ‘gegund’ krijgen. Alles geven en op je bek gaan en doortrainen om de volgende keer wel te winnen. Daar doe je het voor. Dan zo zuur reageren door max vind ik tegenvallen.
@jaimeeus: dat afdwingen komt wel goed morgen. Heeft RIC nog nooit gedaan in zijn F1 carriere.
@venividivici: schone kant? De pole staat toch gewoon links?

Of is Balestre weer terug en hebben we een Japan 1990 situatie?
Ben ik de enige die een beetje klaar is met dat overdreven blije schouwspel als RIC een prestatie neerzet?
Afgezien van de jongste polezitter, hij heeft in 2,5 jaar geen pole gereden bij RB. Begint nu echt een dingetje te worden.
@pomoek: dat zou natuurlijk iets te maken kunnen hebben met de mogelijkheid van MB en Ferrari om tijdens de kwalificatie wat extra power op de weg te brengen… de twee circuits waar die power waardeloos is, betreffen Monaco en Mexico. Daar heeft ie inderdaad nog niet eerder een pole gepakt. Ik kan me niet voorstellen dat ze hem daar bij RBR op aankijken!
@schoen85: je hebt helemaal gelijk. Maar het ziet er in de statistieken zo rottig uit. Van de rijders van de 3 sterkste teams is hij de enige zonder pole.
@pomoek: hij rijdt ook het minst lang F1, en steeds in een wagen die in de qualif de zwakste van de 3 is
Ricciardo staat toch wel weer na 15 rondjes naast de baan met z’n nieuwe Renault motor
@kevin1400: ik ben juist bang dat de auto van Max het einde niet gaat halen. Teveel problemen al hele weekend. Zijn vaak voortekenen.
@aapuitdemouw: tja we zullen zien..
@aapuitdemouw: ach, dat heeft Max wel vaker geroepen en dan wist hij er toch nog een goed resultaat uit te halen. Laten we van het positieve uitgaan!
@aapuitdemouw: nou niet na 15 maar 62 rondjes maar de voorspelling was goed Riccardo eruit
@kevin1400: jouw glazen bol doet het nog prima. Deze problemen van Ricciardo beginnen erg veel op die van Max vorig jaar te lijken. Zou het dan toch kunnen dat ze de motoren “overdriven” hij moest wel heel veel van zijn PU vragen om Vettel achter zich te houden.
K#t Ricciardo.
@HZW: zielig hoor… zegt meer iets over jou. Als er iemand de gunfactor heeft, is het Ricciardo wel.
@ewoudhoed: Hij mag van mijn morgen de race winnen, vandaag was de laatste dag dat Max de jongste Polesitter in de geschiedenis van F1 kon worden, en precies vandaag komt hij met een opleving.
Morgen bereikt geen van beide Red Bull’s de 2de bocht.
@hzw: das niet waar man
Er zijn meer zeurders dan mensen die echt begrip tonen.. pfff Riciardo was gewoon beter accepteren klaar. Morgen weer een dag ik gun beide een zege maar Riciardo meer.
@jasg: Zei iemand die Ricciardo met 1 C typt haha…
@venividivici: ja, daarmee kun je hem volledig afschrijven…

Ik zie liever iemand een naam fout schrijven dan dat er een flauw woordgrapje van wordt gemaakt.. dat is pas lagere schoolniveau.
Waarschijnlijk wordt Verstappen niet de jongste polesitter ooit.

En nog waarschijnlijker is het voor Ricciardo de laatste pole. In ieder geval de komende 12 maanden
@ijoost: Max gaat meervoudig WK worden. Ricciardo nooit.
@venividivici: dat is nog maar af te wachten, hij heeft de potentie ervoor, net zoals Fernando Alonso de potentie had om meer dan vijfvoudig wereld kampioen te worden en dat niet heeft bewerkstelligd.
Max gaat geen wereld kampioen worden met Ferrari, want daar is het een Italiaanse puinhoop elk seizoen.
Volgend jaar in de Red Bull Honda kan hij een kans maken, maar Mercedes zal zeker niet stil zitten, en Hamilton zal zeker voor zijn 6de titel gaan.
Max kan steeds in de verkeerde auto zitten en nooit wereldkampioen worden.
@HZW: Ik bekijk het wat positiever. Met de RB/Honda kan het, maar na 2020 gaat Max rijden voor Mercedes als vervanger voor Hamilton. Mercedes heeft het vizier allang op Max gericht voor de toekomst.
@venividivici: Laten we het hopen, wat ik zie max alleen maar meervoudig wereldkampioen worden als hij bij Mercedes gaat rijden.
@ijoost: Vettel houd dat record met 21 jaar en 72 dagen.
Max is nu 21 jaar en 27 dagen en in de resterende raceweekenden is er geen mogelijkheid meer om de pole te behalen.
Dit circuit was de laatste kans, Ricciardo rijd als een natte krant en toevallig vandaag heeft hij een opleving.
@HZW: pole kan theoretisch nog steeds. Interlagos in de regen??

Ik vind Riccciardo zeker noet op zijn top rijden de laatste tijd. Maar een natte krant? Niet met je eens…
@ijoost: natte tosti dan?
@ijoost: theoretisch kan alles nog in de F1, genoeg voorbeelden uit het verleden.

En Murray Walker zei altijd: “in Formula 1 anything can happen and it usually does!”

Jaaaaaa, Hulkenberg op P7. Wat een held!
En nu niet botsen tegen elkaar
@elemento: die kans is serieus aanwezig.
@HZW: ik denk dat er wel een paar mensen zijn die de heren het een en ander in de oren fluisteren. In het geval van Max zal Jos hem ook nog wel wat vertellen.
Haha, kijk jullie fangirls eens fanatiek zijn. Fakkel elkaar en de sportmannen toch niet zo af man.
Max en ricciardo vechten in de eerste bocht, nemen hamilton mee en vettel wint. Op naar t volgende circuit
Toch jammer misschien op Interlagos nog, als het regent.
@ikleesookoverautos: nee met regen werkt de aerodynamica van de RB14 niet. Echter bij droog maakt hij een goeie kans. C spec erin en vol opblazen dat ding. In de race heeft ie hem toch niet nodig.
Max gaat full bananas morgen en kan zich weer eens niet inhouden. 1e bocht hij en RIC contact….
Ik heb ook zon gevoel dat max perse als eerste de eerste bocht in gaat duiken. en dat de kans groot is dat zijn teammaat hem geen ruimte gaat geven. de rest is (een herhalende) geschiedenis. geinig hoeveel mensen “zeker weten” dat max meervoudig wk gaat worden. laten we met 1 beginnen. net als een pole kan het best lastig zijn zon wk. en boeien dat ie dat record niet pajt van vettel, gaat immers om dagen. er komt heel snel iemand die dat record ruim gaat pakken!
Kunnen ze niet van alles aan Max’s wagen verbouwen? Dan start hij weer achteraan. Voor het raceresultaat maakt dat bij Max geen verschil maar het is een stuk leuker om naar te kijken.
Fantastisch om te lezen hoe allemaal internethelden beter weten dan een “echte sportman” hoe die “echte sportman” zou moeten reageren.
Onze Max zat ook zichtbaar chagrijnig bij de persco. Topsportmentaliteit of niet, dat is nergens voor nodig met een P2 en RBR op P1 en 2. Hoop dat Horner ze voor de race even voor een kopje koffie uitnodigt voor dat ze een Bakoetje gaan doen. Je weet zeker dat RIC de deur dicht houd, die heeft niks meer te verliezen.
@cloverleaf: ik verwacht juist dat Ric ingezet gaat worden om de rest af te blokken. Bij een normale start krijgt hij Max meteen om zijn oren. Daar is geen houden aan. Maar als ik Red Bull was zou ik afspreken beide breed houden tot eerste bocht. Dan Ric als eeeste erdoor en dan Max en bij een voorsprong van minimaal 5 seconden op de rest vrij om te racen.
Whahaha heerlijk genieten hier van al die zure Max fanboys… Duidelijk dat Ric zonder pech minstens even goed is als Max.
@airc: even goed als Max met pech bedoel je. Iedereen hier denkt dat ie weet hoe het zit, maar betaal als fan wat voor de F1 app en luister naar de boordradios, zelfs na zijn P1 in Q2 hoor je duidelijk dat Max ontevreden is door engine issues en balance issues. Dit is niet iets nieuws hij rijdt al meerdere races met een galbak
Toch wel een kater overgehouden aan deze kwali. Dit was het moment om hem eindelijk te pakken en dan komt die %#$@-Austaliër die het hele weekend wel in de buurt zat (FP1 en FP2) met een opleving hem afpakken. Heel knap van die vrolijke clown en gegund maar ik ben een Kimi-fan en had dit keer Max op pole willen zien staan. Snap Max zijn reactie ook zeker, dit had hem moeten zijn. En zo voelde ik me ook na Q3. Spannend was het wel! Eigenlijk heel onverwacht dat Daniel hem pakte, dat maakt het dubbel-kl@te. De eerder genoemde quote van Senna is hoe ik me als Max zijnde zou voelen. En 26 duizendste is, hoe close ook, geen P1 maar P2. Erg jammer…in de race gaat hij het echter wel rechtzetten.
136 reacties onder een artikel over kwalificatie Formule 1. Het maakt veel tongen los.
Ik verdenk Ricciardo er serieus van dat hij er alles uit gehaald heeft om Max van de pole te houden, om hem dat record van jongste polesitter te onthouden.
Hij ziet het hele seizoen al dat hij langzamer is dan Max, en ik den ook dat steeds meer gaat inzien dat hij de verkeerde keuze heeft gemaakt door voor Renault te kiezen.
De komende 2 jaar wordt kommer en kwel, Renault heeft nog steeds de Spec-C motor niet op orde, en op hoogte is hij al helemaal niet bruikbaar.
Als het verhaal klopt dat Renault volgend jaar met een geheel nieuwe motor gaat komen, geeft maar aan hoe slecht de motoren nu zijn.
Door p2 wint ie straks, kijk de start van 2017 maar terug

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).