Top 5 automerk zegt enige relevante beurs af

Auteur: , 35 Reacties
Ford Can Am - Gordon Murray

Waarom zouden ze dat doen?

Voor wie de AutoRAI nog steeds mist, dat is niet een uniek Nederlands gevoel. Het auto’s kieken en folders verzamelen wordt overal met uitsterven bedreigd. Autobeurzen staan op dit moment behoorlijk onder druk. Voor veel merken is het te duur, te omslachtig en kost het teveel tijd. Daarbij zijn er in de tussentijd veel meer manieren bijgekomen om je potentiële clientèle te informeren over de modellen in het aanbod. Vroeger ging de tijd veel langzamer, waardoor een autobeurs een zeer belangrijke positie innam.

Ford Thunderburd '89
Fotocredit: @crashinduke via AutoJunk.nl

Een nieuw model werd onthuld op een beurs. De eerste twee dagen van die beurs was alleen de pers aanwezig, die er artikelen van maakte voor kranten en tijdschriften. De consument moest wachten totdat deze uitkwamen, of zelf naar de beurs gaan. Tegenwoordig is dat met internet compleet anders. De eerste informatie, tekeningen, teasers, renders, interviews, ‘spashots’ en dergelijke worden (bewust) van te voren gelekt. Zo zijn er veel meer contact-momenten met de klant. Via uitgebreide aankoopadviezen, introducties, tests en configurators die er online te vinden zijn, blijven er nog maar weinig redenen over om een beurs te bezoeken.

Ford C-Max website '18

Wat we dus zien is dat veel (kleinere) beurzen niet meer levensvatbaar zijn. Gelukkig maakte Parijs enigszins een opleving met een behoorlijk aantal primeurs, met de nieuwe 3 Serie als ster van de show. Maar we kunnen stellen dat er drie relevante shows zijn waar alle merken tóch bij willen zijn: de North American International Auto Show in Detroit, de Tokyo Motor Show in Japan en de Salon van Geneve in Zwitserland. Dat zijn de drie belangrijkste shows per continent, vrij logisch eigenlijk.

Ford Fiesta ST '18

Het is echter juist Genève dat verstoken zal blijven van een gigantische autobouwer. Ford zal namelijk níet aanwezig zijn op de komende Salon van Geneve in 2019. Een woordvoerder laat aan het Britse AutoCar weten dat het simpelweg niet uitkomt. Ford heeft een paar belangrijke lanceringen gepland staan voor 2019, maar Geneve komt simpelweg te vroeg. Ford heeft geen zin om met klein nieuws naar Zwitserland af te reizen en zegt helemaal af.

Ford Mustang Bullit '18

Daarmee is Ford de eerste grote speler die Genève afzegt. Het was een soort ongeschreven regel dat in Zwitserland wél alle merken te vinden waren. In plaats van Genève kiest Ford waarschijnlijk voor het Goodwood Festival of Speed. Bij dat event is er meer interactie tussen merk, pers en publiek. Er worden dan twee nieuwe modellen onthuld: de gefacelifte Ford Mondeo en de nieuwe Ford Focus ST.



35 reacties

Ben op meerdere beurzen (Frankfurt, Parijs, Rai) geweest maar uiteindelijk is het gewoon een soort collectie van showrooms samen onder een dak. Zelfs als autoliefhebber kon ik maar met moeite een boeiende dag hebben daar.
@airc: Eens. Vooral dat je in een rijtje moet gaan staan wachten om in een best wel gemiddelde auto te kunnen zitten. Ga naar een autoboulevard, heb je ook alle merken dicht bijelkaar. Krijg je nog koffie en een folder ook ;-).
@willeme: Ik ben meerdere keren naar het autosalon geweest in Bxl voor het werk, en 1x prive. Daar wilde ik graag in de toen nieuwe m135i gaan zitten omdat ik twijfelde tussen die en een 318d. Er stonden voor mij 20-30 snotapen van 10 a 16 jaar die er telkens inkropen voor selfies. Sindsdien nooit meer naar een autobeurs geweest. Vreselijk!
@unknown32: je twijfelde tussen een m135i en een 318d??? Hahaha
@mrrallycross: tussen een M135i of een 318d +200€/maand extra (zonder boetes en brandstof gerekend). Op dat moment was ik aan het sparen voor een nieuw appartement. Prioriteiten stellen hé :-D
Ondertussen andere dingen in de garage staan, dus niet te klagen! Maar eerlijk gezegd komt die M140i er wel een keer… Blijft een knap ding.
@unknown32: Twijfelde tussen een M135i en een 318d?

Bijzondere shortlist. Wat is het geworden toen?
@baardmijt: ik spreek over 5-6 jaar geleden zoiets. Ik heb uiteindelijk de 318d genomen omdat ik voor de m135i te veel VAA moest betalen (soort bijtelling in BE). Dat schol mij 200€ netto per maand, terwijl de auto op zich even duur was. Boetes en verschil in verbruik niet meegerekend:-D
@unknown32: Haha! Dat laatste zou ook nog wel eens een forse kostenpost kunnen zijn geweest in geval van de kleinere benzinedrinker.

Niets mis met een 318d, wel echt een compleet ander type auto.
@willeme: minus de beursbabes 😉
@willeme: en eventueel een proefrit maken uiteraard ;)
@airc: Niet helemaal met jou eens, waar je in een stoffige showroom een stoffige oude verkoper tegen komt had de Rai toch echt wel wat (godnondeju super) mooie vrouwen staan
Tijdperk van die beurzen is ook wel een beetje voorbij. Ik snap al die fanatiekelingen ook niet zo die dan jammerlijk blijven zeuren dat de AutoRAI niet meer is. Het is toch kinderlijk eenvoudig te begrijpen dat het te weinig opbrengt voor automerken tegenwoordig? Bovendien komen veruit de meeste kopers niet eens naar zo’n beurs.
Bijzonder om te zien hoe conservatief wij mensen eigenlijk zijn, op elk vlak.
@granlusso: als mensen het gevoel krijgen dat ze moeten aanpassen of dat hen wat ontnomen wordt dan worden het aasgieren.
IAA is belangrijker en groter dan Genève.
@kraakensmaak: dat zou ik ook denken inderdaad
@kraakensmaak: Ja en nee, IAA is voornamelijk een Duits feestje waarbij enorm wordt uitgepakt. De Duitse merken en grotere tuners zijn daar aanwezig. Echter, veel merken slaan de IAA al over. Qua omvang is de IAA inderdaad groter, daar heb je zeker gelijk in.

Geneve is/was de enige beurs waarop alle merken vertegenwoordigd waren. De beurs is qua oppervlakte (veel) kleiner, maar qua nieuwswaarde veel belangrijker. Voor pers en voor de lezers dus veel interessanter dan het enorme machtsvertoon van Audi, BMW en Mercedes met hun walhalla tempels.
Niet leuk! Enige merk op Geneve waar je gratis goede koffie en snelle Wifi had! :-0
@m3_lover: WiFi? Tegenwoordig is je databundel gewoon in het buitenland geldig en vaak veel sneller.
@chrisvonmeer: niet in Zwitserland ;-) althans T-Mobile iig niet…
@punicaoase: Vodafone wel
@punicaoase: kpn wel
@chrisvonmeer bij mij toch niet voor Zwitserland in buiten roaming EU… je kan natuurlijk wel tijdelijk een extra bundel activeren… Klopt is meestal sneller.
@M2_lover: idd voor een tientje heb je genoeg voor een weekje

On topic: als kind en tiener vond ik het fantastisch… nu al 10 jaar niet meer geweest naar een beurs… boeit me echt niet meer… alles al uitgebreid op het internet gezien… vroeger was het interessanter dan had je hoogstens een paar matige foto’s in een autoblaadje gezien vooraf…
Ik zie wel toekomst voor een beurs met een testbaan/circuit erbij, zodat je de auto’s ook kunt rijden. Die beleving krijg je niet online. En meer uitvoeringen naar de beursvloer mee, zodat je alle bijv. alle stoelvarianten kunt uitproberen. Alleen kijken naar blik is saai.
@intimrasiert: De rijen om er even in te mogen zitten schijnen al lang te zijn…
Ok, niet zo groot als Ford.
Maar Volvo is toch geen kleine speler en slaat Geneve ook over.

Op zich wel begrijpelijk, maar zelf ben ik al meerdere keren naar een buitenlandse beurs gegaan om een nieuwe auto te bekijken die ik ging kopen. Bij de dealer kun je vaak minder uitvoeringen en kleuren zien en zeker voor nog te introduceren auto’s moet je gewoon naar een beurs.
Gelijk hebben ze bij Ford, er zijn veel effectievere manieren om de doelgroep te bereiken.

*








* Hier had ook uw advertentie kunnen staan.

Wilt u ook uw automerk op een doeltreffende wijze promoten, neem vandaag nog contact op met Moveyourmindmarketingagency!
Advertenties onder mijn reacties al vanaf
€ 450,- per week!
@moveyourmind: ik zou je bedrijfsnaam aanpassen. Dit is niet echt catchy.
@moveyourmind: maak er dan mymma van. Dat bekt wat sneller dan “Moveyourmindmarketingagency”.
@jeroenwz: Zou dat geen verwarring opleveren met de naam van het moederbedrijf?

MymmM: MoveyourmindmakesMoney
Je kan beter een dag naar de ring gaan dan een autobeurs…
Saai en achterhaald concept zo’n autobeurs. Jan met de pet geld uit zn zak kloppen om naar auto’s te mogen kijken die hij toch niet kan betalen en bovendien gratis kan zien in 3D en VR online. Dit bestaat over 5 jaar niet meer of moet radicaal veranderen naar meer exclusieve experience.
Kleinere events zijn wel populair, sluiten beter aan bij de voorkeuren van de bezoeker. Zie Auto Moto d’Italia afgelopen week, waar de bezoekers gewoon rondom de Ferrari’s en Lambo’s konden lopen ipv achter de touwen moeten blijven.
Dit was toch al een paar maanden bekend?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).