• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kwaliteitsonderzoek nummer zoveel: “Audi is de beste!”

Auteur: Author, gepost 2 maart 2017 om 12:17 – 65 Reacties


We worden onderhand een beetje tureluurs van die kwaliteitsonderzoeken, maar uiteindelijk staat het informeren van de consument (ja jij ja) natuurlijk voorop.

Voor zover je je door dit soort nutteloze lijstjes laat leiden dan, want veel wijzer worden we er niet van. Wel valt er een bepaalde lijn te ontdekken in met name Amerikaanse onderzoeken. De Fiat-Chrysler merken eindigen vrijwel altijd onderaan, ongeacht de criteria op basis waarvan de lijst is samengesteld.

Ditmaal gaat het om de lijst van het Amerikaanse Consumer Reports. Zij rangschikten autofabrikanten op basis van rijtesten, “de voorspelde betrouwbaarheid”, klanttevredenheid en veiligheid. Hoe het ook zij: op het podium is het een Duits feestje met Audi, Porsche en BMW in die volgorde op de eerste plaatsen. Daarna volgen Lexus en Subaru.

Verder valt de aardig hoge notering van Tesla op, de toko van Musk pakt P8. Van de premium tijgers doet Mercedes het kalm aan op P20 en de onderste plaatsen zijn inderdaad bezet door enkele FCA-merken. Of dit onderzoek nuttig is en je dus iets uit de resultaten kunt afleiden? Geen idee, maar het levert altijd zulke lekkere discussies op.

Consumer Reports

Foto: een beruchte Audi S4, via Autojunk

Ook interessant!

  • Video - Porsche en haar vijf beste bijnamen
  • Audi R-modellen
    Alle Audi R-modellen worden geheel elektrisch
  • Audi e-tron GT vs Porsche Taycan rijtest video
  • Audi gaat tóch McLaren
    Audi gaat tóch McLaren kopen, Porsche ook naar F1

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, BMW, consumer-reports, lijstjes, Porsche

Vorig bericht: « Koop deze ouwe Clio voor 19.000 euro
Volgend bericht: Jep, dit was een serieuze concept car van BMW »

Lees Interacties

Reacties

  1. oemplus zegt

    2 maart 2017 om 12:22

    De Fransosen zijn zo slecht dat ze helemaal niet in het lijstje voorkomen?

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      2 maart 2017 om 12:27

      @oemplus: hoeveel franse merken verkopen in amerika onder eigen naam?

      Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      2 maart 2017 om 12:45

      @oemplus: zou je wel willen he, those days are long gone!

      Login om te reageren
  2. edjedonnie zegt

    2 maart 2017 om 12:23

    Zeg is 3 keer hardop: ik mix de whiskey in de whiskeymixer

    Login om te reageren
    • joost1990_2 zegt

      2 maart 2017 om 12:24

      @edjedonnie: eens*

      Login om te reageren
      • edjedonnie zegt

        2 maart 2017 om 12:28

        @joost1990_2: je ken t niet uitspreken eh?

        Login om te reageren
        • joost1990_2 zegt

          2 maart 2017 om 12:29

          @edjedonnie: kan*

          Login om te reageren
          • edjedonnie zegt

            2 maart 2017 om 12:30

            @joost1990_2: komde gij zeker nie ut broabant

            Login om te reageren
            • Joost1990_2 zegt

              2 maart 2017 om 12:40

              @edjedonnie: dat klopt, ik kom uit Friesland.

              Login om te reageren
              • peug206 zegt

                2 maart 2017 om 12:43

                @Joost1990_2: dan is het ook is, maar met een extra letter: sis it/ris

              • stuko zegt

                2 maart 2017 om 16:25

                @Joost1990_2: een Fries die de Nederlandse taal beheerst dan jij.. heftûggg!

              • mikkeloentje zegt

                2 maart 2017 om 17:51

                @stuko: beter*

            • kilum zegt

              2 maart 2017 om 13:14

              @edjedonnie: Je wordt gewoon verbeterd op je Nederlands door een Fries. Pijnlijk.

              Login om te reageren
              • autoriteit zegt

                2 maart 2017 om 18:39

                @kilum: Friezen kunnen ook gewoon Nederlands praten hoor, althans de meesten :).

              • sr20det zegt

                2 maart 2017 om 18:42

                @autoriteit: das niet waar

              • autoriteit zegt

                2 maart 2017 om 18:56

                @sr20det: dat is zeker wel waar, ik ben zelf ook een Fries en heb daar 20 jaar gewoond. Iedereen praat daar naast de Friesche taal ook Nederlands met uitzondering van wat oudere mensen. Vaak kun je wel een licht Friesche tongval ontwaren, maar dat betekent niet dat ze geen Nederlands praten. Eigenlijk zijn er maar heel weinig mensen in dit kleine kikkerlandje die accentloos Nederlands (ABN) praten.

              • sr20det zegt

                2 maart 2017 om 19:49

                @autoriteit: hap hap

              • kilum zegt

                3 maart 2017 om 15:31

                @autoriteit: Mijn hele referentie kader over die opmerking bestaat uit 1 weekend Friesland om te zijlen. Ik ben na een tijdje van ellende maar Engels gaan praten. Ik begreep er helemaal niet meer van. Voor mijn gevoel had ik net zoveel kans om met de locals te communiceren als ik in Bhutan was geweest.

              • autoriteit zegt

                3 maart 2017 om 18:21

                @kilum: haha had je mij als tolk moeten vragen dus :).

              • edjedonnie zegt

                2 maart 2017 om 18:57

                @kilum: weet je wat pas pijnlijk is? Discussies proberen te maken over fking spelling via internet…

          • autodrop zegt

            2 maart 2017 om 20:00

            @joost1990_2: haha iemand verbeteren en het fout hebben, jammerr. Het is *Kunt.

            Login om te reageren
  3. dare2think zegt

    2 maart 2017 om 12:25

    Ik snap totaal niet hoe ik de afbeelding moet lezen. Fijn dat dat goed uitgelegd wordt in het artikel.

    -edit: zie de link naar Consumer Reports in het artikel-

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      2 maart 2017 om 12:28

      @dare2think: je hebt de merken. Vanaf het merk gaat een lijntje met een kleur. Als je deze lijn volgt kom je op hoe tevreden de klant is met zijn auto.

      Login om te reageren
    • por100 zegt

      2 maart 2017 om 12:31

      @dare2think: idem hier,

      Ik denk wel te snappen dat Chrysler-eigenaars zeer positief verrast zijn met hun voiture. Tesla telt niet … dat zijn sektariërs, net als appel-eters.

      Login om te reageren
    • dare2think zegt

      2 maart 2017 om 12:40

      @dare2think: Bedankt voor de link.

      Login om te reageren
  4. ruudbmw zegt

    2 maart 2017 om 12:28

    Er is toch geen touw aan vast te knopen.. je moet vaak gewoon geluk hebben met een auto’s. Sommige nieuwe auto’s als je die van de boot rijd draaien ze al in elkaar.. tuurlijk er is wel kwaliteitsverschil maar betrouwbaarheid is vaak gewoon geluk hebben. Kennis van mij kocht een nieuwe Polo. Na 50.000km zowat alles al vervangen wat er vervangen kon worden. Just say it.. je moet vaak gewoon geluk hebben

    Login om te reageren
    • por100 zegt

      2 maart 2017 om 12:33

      @ruudbmw: dat is mij bij zulke aantallen te gemakkelijk beredeneerd

      Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      2 maart 2017 om 13:38

      @ruudbmw: Onzin, er zijn echt wel merken waarbij de betrouwbaarheid niet van geluk aan elkaar hangt! Gaat om de productie: wat voor materialen gebruik je, hoe worden ze getest, welke normen hanteren je, hoeveel investeer je in kwaliteitscontrole, etc., etc.

      Even Saab als voorbeeld: de T5 turbomotoren werden volledig bullet proof geproduceerd. Gingen niet kapot. Toen kwam GM en moest alles goedkoper: gietijzer werd aluminium, metalen leidingen werden slangetjes, injectie cassettes moesten de helft goedkoper, bezuinigd op kwaliteitscontrole en ga zo maar door. Resultaat : de T7 motor. En ja, die ging wel stuk…

      Als je vervolgens een gemiddelde pakt over 73886257893 auto’s, kun je precies zien hoe de kwaliteit en betrouwbaarheid in het productieproces is geweest. Dat je een VW als voorbeeld neemt is ook niet zo gek: al een groot aantal jaren ligt de focus op ehhhm geen idee, maar niet op kwaliteit in ieder geval…

      Login om te reageren
    • vondudenstein zegt

      2 maart 2017 om 14:00

      @ruudbmw: Maar… Polo of VW is misschien niet het beste voorbeeld op dit moment? Pak dan de Toyota Yaris die vanaf dag 1 kak is.

      Ben met je eens dat auto’s per definitie geluk hebben is, maar er zijn wel verstandige en minder verstansige keuzes om te maken.

      Ik weet niet in hoeverre ik al die lijstjes ‘exact’ moet geloven, maar heb nog nooit ergens gelezen dat je Toyota beter niet kunt kiezen in de categorie ‘betrouwbaar’. Tov bijvoorbeeld de ‘sportieve rij eigenschappen’ in een BMW. Ik noem maar wat. ‘Uiterlijk’ is zo van persoonlijke smaak afhankelijk.

      Login om te reageren
      • nasty zegt

        2 maart 2017 om 14:33

        @vondudenstein: kak op gebied van? Mn vrouw heeft eentje van 2005. 195 000km en enkel de gloeibougies kapot. Dan sla je zoveel geld kapot op je polo zodat je er bijna twee gekocht hebt.

        Login om te reageren
        • vondudenstein zegt

          2 maart 2017 om 15:04

          @nasty: Maar heeft ze nou de Polo of de Yaris? Want mijn punt was dat de Polo wellicht niet meer het stijlicoon van betrouwbaar is. Dat de Yaris dan een beter voorbeeld is, omdat Toyota daar (voor zover ik weet) bekend om staat. Dus dat het niet alleen om geluk gaat, je kunt ook slimme keuzes maken. Ik zou Toyota daarom per definitie overwegen.

          Login om te reageren
          • nasty zegt

            2 maart 2017 om 15:06

            @vondudenstein: ze heeft de yaris :)

            Login om te reageren
            • vondudenstein zegt

              2 maart 2017 om 15:27

              @nasty: Kijk :) dan is mijn punt met in ieder geval al 1 voorbeeld onderbouwd.

              Login om te reageren
  5. boerenkool zegt

    2 maart 2017 om 12:32

    Dus bij dezelfde Owner Satisfaction is Audi beter dan Lexus terwijl Lexus betrouwbaarder is volgens de grafiek? Dat vind ik erg vreemd…

    Login om te reageren
    • robert110 zegt

      2 maart 2017 om 12:51

      @boerenkool: Dat komt omdat klanttevredenheid niets zegt over de kwaliteit van de auto maar over de mentaliteit van de eigenaren.
      Lexus eigenaren zijn gewoon wat kieskeuriger als het op auto’s aankomt. En een groot deel van de Audi eigenaren is waarschijnlijk (een soort van) liefhebber.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        2 maart 2017 om 13:54

        @robert110: of die Audi rijders zijn worden gewoon gelukkig van de zachte kunststoffen en die hadden de Lexus rijders ook graag gehad.

        Login om te reageren
      • super zegt

        2 maart 2017 om 14:29

        @robert110:
        zelfbenoemde “liefhebbers”; als er een groep is waar je geen zinnige discussie mee kunt voeren…

        Login om te reageren
        • autoriteit zegt

          2 maart 2017 om 18:45

          @super: je kunt er geen zinnige discussie mee voeren? Omdat ze het niet met je eens zijn?

          Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      2 maart 2017 om 12:54

      @boerenkool: Tevredenheid over een onbetrouwbaar product is een heel raar iets…

      Iedere keer als ik de Jaguar ophaal bij de garage nadat er weer eens iets duurs stuk is gegaan en een rekening mag aftikken waar je u tegen zegt ben ik de weken erna ineens heel opmerkelijk veel blijer met de auto en ben ik er nog meer overtuigd van hoe geweldig hij wel niet rijdt en hoe betrouwbaar hij eigenlijk wel niet is voor een auto van 17 jaar oud…

      Diep van binnen weet ik ook wel dat ik het voor mezelf goed zit te praten dat ik voor een auto heb gekozen die bij lange na niet perfekt is en waar je helemaal leeg kan lopen op de onderhoudskosten…

      Ik herken me wel een beetje in de Audirijders die hun auto de allerbeste vinden.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        2 maart 2017 om 23:18

        @moveyourmind:
        Toen men ooit wijlen mijn Vader vroeg ‘Waarom in ’s hemelsnaam de Princess 2200 HLS ” ; antwoordde de beste man :
        ” Als’ie rijdt, dan rijdt het zo lekker en ben ik zo gelukkig dat’ie het doet ”
        Volkomen herkenbaar dus !

        http://www.carandclassic.co.uk/uploads/cars/austin/7390523.jpg

        Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      2 maart 2017 om 13:41

      @boerenkool: Vandaar misschien ook ‘predicted reliability’ : het voorspelt veel door de Teutoonse Marketingmachines, maar in de praktijk valt het erg tegen… ;)

      Login om te reageren
  6. rufctr01 zegt

    2 maart 2017 om 12:43

    Motorolie is zeker ook een stuk goedkoper in de USA! Tegen de tijd dat je met je ‘premium’ auto in een aflevering van Radar moet staan omdat het olieverbruik hoger is dan het benzine verbruik moet je ophouden.

    Login om te reageren
  7. reistje zegt

    2 maart 2017 om 12:52

    De voorspelde betrouwbaarheid was misschien gewoon heel erg laag bij Audi?

    Maar goed weer een onderzoek dat zo onduidelijk is dat het meer vragen dan antwoorden oplevert, een beetje jammer.

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    2 maart 2017 om 12:53

    @Wouter wat heb je toch een heerlijke S4! Helemaal origineel, of licht gekieteld?

    Login om te reageren
  9. super zegt

    2 maart 2017 om 12:55

    “predicted reliability” op basis waarvan? piswater?

    Login om te reageren
  10. freeze zegt

    2 maart 2017 om 12:59

    Wat is dit voor rare grafiek? Predicted reliability is de vooraf gedachte betrouwbaarheid door de klant voor aanschaf en owner satisfaction is hoe de klant de auto ervaart na aanschaf? Dan verwachten de klanten van Tesla middelmatige kwaliteit en zijn bovenverwachting tevreden. Maar bij Mercedes verwacht men bovengemiddeld en krijgt men 1 stap daarboven. Bij Lexus verwacht men een 10 maar krijgt een 8 maar toch staan ze hoog?! Onbegrijpelijk onderzoek :)

    Login om te reageren
  11. macready zegt

    2 maart 2017 om 13:04

    Dit onderzoek is wel het minst interessant omdat het vooral meeweegt hoe sterk de cognitieve dissonantie is bij eigenaren van de verschillende merken. Dat zegt weinig over de daadwerkelijke betrouwbaarheid “in de toekomst” en veiligheid. Natuurlijk, tevredenheid van de klant zou je als belangrijkste factor kunnen aanmerken, maar dat gaat voorbij aan de invloed van de marketing machines, hearsay en perceptie versus realiteit.

    Login om te reageren
  12. mrrallycross zegt

    2 maart 2017 om 13:08

    Dikke vinger naar deze bullshit. Is zeker betaald door Audi zelf

    Login om te reageren
  13. E34M5Touring zegt

    2 maart 2017 om 13:18

    Dus iedereen dacht een slechte auto te kopen en dat viel achteraf blijkbaar mee… Goed onderzoek…

    Login om te reageren
  14. kermit123 zegt

    2 maart 2017 om 13:24

    Ach oud nieuws . Dat wisten we allang dat audi de beste is. Mercedes maakt alleen maar troep

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      2 maart 2017 om 14:22

      @kermit123: jup. Vraag maar aan de taxi chauffeurs op het station, die hoogstwaarschijnlijk allemaal mercedes rijden.

      Login om te reageren
      • kermit123 zegt

        2 maart 2017 om 14:43

        @peug206:
        Zo denken de taxichauffeurs van schiphol die alleen maar Tesla tijden ook zo over

        Login om te reageren
        • c-greg zegt

          2 maart 2017 om 15:12

          @kermit123: er waarom rijden ze Tesla op Schiphol? omdat Schiphol dat verplicht of in ieder geval ontmoedigd om een auto met verbrandingsmotor te kopen. is echt niet omdat ze Tesla willen rijden..

          Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      2 maart 2017 om 16:19

      @kermit123: https://www.google.nl/amp/www.autoblog.nl/top-10-automerken-met-de-meeste-motorproblemen%3Famp%3D1

      Kruip maar gauw weer onder je steen, er is nog steeds niks veranderd bij Audi!

      Login om te reageren
      • kermit123 zegt

        2 maart 2017 om 16:52

        @rufctr01: zeker ook een vag hater! Haha slaap lekker verder met een bericht van 4 jaar geleden.

        Login om te reageren
      • bofkont zegt

        2 maart 2017 om 22:34

        @rufctr01: Is onzin, VAG/audi is heel gemiddeld kwa kwaliteit.

        Login om te reageren
  15. kapiteinaudi zegt

    2 maart 2017 om 13:29

    Grappig. VAAG haters zijn net Trump supporters; alles is fake news tenzij het hen uitkomt.

    Login om te reageren
    • kermit123 zegt

      2 maart 2017 om 14:41

      @kapiteinaudi:
      Haha ja ik lach me ook rot. Het is gewoon jalouzie . Het is en blijft een feit dat Audi gewoon top is. Maar dat kunnen de vag haters niet hebben . Laten de vaghaters een keer naar de parkeergarage schiphol gaan .ik denk dat ze gek worden als ze zien hoeveel Audi’s daar staan

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        2 maart 2017 om 17:18

        @kermit123: Staan allemaal te wachten op de ANWB :p

        Login om te reageren
  16. tttijn zegt

    2 maart 2017 om 14:13

    Begrijp t wel. Ben er ook zeer over te spreken. Wagen voelt erg solide aan en is vrij veilig snel te rijden, precies goed voor een amateur als ik.

    Login om te reageren
  17. rikus zegt

    2 maart 2017 om 14:20

    Dit “kwaliteitsonderzoek” roept meer vragen op dan dat het antwoorden geeft.

    Login om te reageren
  18. Rick-dos zegt

    2 maart 2017 om 14:21

    In een ander onderzoek eindigt Audi net boven het gemiddelde…

    http://www.jdpower.com/press-releases/2017-vehicle-dependability-study

    Login om te reageren
  19. spanko zegt

    2 maart 2017 om 19:35

    Heb elke winter weer gezeik met de Audi TT. Vooral computers en electro. Kost een vermogen en slechte service. Veel erger en duurder dan de Renaults en Fiats die ik heb gehad.Ford staat bij mij met afstand bovenaan de lijst. Prima auto’s

    Login om te reageren
  20. pa045 zegt

    2 maart 2017 om 19:41

    Onbegrijpelijk onderzoek.
    Als voorbeeld Audi: verwacht wordt iets meer dan gemiddeld, klant ervaart: iets meer dan gemiddeld.
    Waar eindigen zij: plek 1.
    Crysler: ervaart slecht, ontvangt super betrouwbaarheid. Eindigt in het midden.
    Kan iemand mij dit uitleggen?

    Login om te reageren
  21. tttijn zegt

    3 maart 2017 om 08:24

    @spanko welk type/jaar?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North