De Japanners gaan voor een record: dik tien miljoen auto's verkopen.
Toyota is dankbaar voor de zwakke Yen, want daardoor weet het Japanse automerk voor het derde achtereenvolgende kwartaal VAG en G< ver achter zich te laten qua verkoopcijfers.
Er werden in de eerste drie maanden van dit jaar zo’n 2.580.000 Toyota’s verkocht, zo bracht de autobouwer vandaag naar buiten. Maar de Aziaten voelen de hete Westerse adem in hun nek: zowel Volkswagen Group als General Motors verkochten 2,4 miljoen auto’s.
Ondanks de groei die VW zichzelf dit jaar toedicht dankzij een aantrekkende Europese markt en uitbreiding naar China, verwacht Toyota tot 2016 of 2017 de titel ‘grootste autofabrikant ter wereld‘ vast te houden. Alleen al dit jaar belooft Toyota een recordwinst te maken van 18,5 miljard dollar.
Niet dat alles hosanna is, Toyota moest zijn winstverwachting fors bijstellen dankzij een van de grootste recalls in de geschiedenis van de automobiel. Dik zes miljoen auto’s werden terug geroepen om diverse redenen. Iets waar zowel VAG als GM ook wel eens last van heeft *kuch* 13 sterfgevallen *kuch*. (Via Autonews)
26 reacties
Kift?
Face it. Toyota doet het wereldwijd beter dan VAG, zowel qua kwantiteit als kwaliteit..
Lees dit artikel dan maar even.
http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/22541110/__Tegenstand_overname_Scania__.html
Iets wat je niet in eigendom hebt kan je moeilijk bij je bedrijfsresultaat optellen.
Zowel in MAN als in Scania hebben zij een controlerend belang, ze zijn dus geen eigenaar.
Die zullen er dan heus wel bij zitten denk je niet?
Toyota mag Hino immers ook gewoon meetellen, dat hebben ze al bijna 50 jaar in bezit.
Blijft het simpele feit over dat Toyota geen tig merken nodig heeft om die aantallen te halen.
Ach het zal mn reet roesten, zolang ze maar autos bouwen..
Belangen hebben in of eigenaar zijn van is een wezenlijk verschil.
Toyota haalt die aantallen dus met slechts 4 merken, al kun je Scion niet echt als een merk betitelen, die verkopen gewoon auto’s die ook onder de Toyota badge verkocht worden, die hebben geen brand specifieke modellen.
Dat zijn er toch fors minder dan bij VAG.
Laat dat nu net bij GM het geval zijn, bij de Corolla, RAV4, Hilux, Yaris daarintegen hebben we het over een ander niveau fout. Ondermeer iets met een airbag die uitvalt. Maar dan nog zie je een waarschuwing lampje aangaan. Dus al bij al kunnen ze het als positieve marketing gebruiken.
Yep, die komen pas met een recall als er al doden gevallen zijn.
Helaas herinnert bijna niemand zich meer dat de TT pas werd aangepast nadat er 5 ongelukken waren gebeurd met dodelijke afloop. Toen gaven ze pas toe dat het eigenlijk een levensgevaarlijk instabiel hok was.
Met andere woorden, kwalitatief gezien stond Skoda al op plek 1 boven Toyota (hoezo Toyota kwalitatief beter?!) en kwantitatief is dus nog discutabel… Dus wat nou face It?
Vraag t eens aan iemand die in de advocatenwereld zit.
Het zijn juist de VAGinaaltjes die ervan overtuigd zijn dat de een betrouwbaar product kopen terwijl dat aantoonbaar niet klopt.
De Toyota rijder verschilt niet heel niet veel van de VAG rijder, de eerste koopt ratio en de tweede illusie. Dat is het enige wat hen onderscheidt.
Iemand die zijn (m/v) smaak baseert op verkoopcijfers kán zichzelf geen autoliefhebber noemen en is beter af met de goedkoopst mogelijke oplossing, de fiets !
Sommige Toyota producten zijn heerlijk (GT86, WRX) andere zijn gewoon afgrijselijk (Prius/Verso) het zelfde geld voor GM (Camaro/Corvette vs. Aztec/Tacuma) en voor VAG (GTI/RS-en/911 vs. Sharan/Bluemotions/A7) Iedereen koopt toch gewoon wat hij/zij leuk/mooi vind binnen het zijn/haar budget. Einde verhaal !