• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kwartaalcijfers: Toyota powned GM en VAG

Auteur: carmiggelt, gepost 23 april 2014 om 15:54 – 26 Reacties

Toyota powned VAG en GM


De Japanners gaan voor een record: dik tien miljoen auto’s verkopen.

Toyota is dankbaar voor de zwakke Yen, want daardoor weet het Japanse automerk voor het derde achtereenvolgende kwartaal VAG en G< ver achter zich te laten qua verkoopcijfers.

Er werden in de eerste drie maanden van dit jaar zo’n 2.580.000 Toyota’s verkocht, zo bracht de autobouwer vandaag naar buiten. Maar de Aziaten voelen de hete Westerse adem in hun nek: zowel Volkswagen Group als General Motors verkochten 2,4 miljoen auto’s.

Ondanks de groei die VW zichzelf dit jaar toedicht dankzij een aantrekkende Europese markt en uitbreiding naar China, verwacht Toyota tot 2016 of 2017 de titel ‘grootste autofabrikant ter wereld‘ vast te houden. Alleen al dit jaar belooft Toyota een recordwinst te maken van 18,5 miljard dollar.

Niet dat alles hosanna is, Toyota moest zijn winstverwachting fors bijstellen dankzij een van de grootste recalls in de geschiedenis van de automobiel. Dik zes miljoen auto’s werden terug geroepen om diverse redenen. Iets waar zowel VAG als GM ook wel eens last van heeft *kuch* 13 sterfgevallen *kuch*. (Via Autonews)

Ook interessant!

  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86
  • Subaru en Toyota
    Subaru en Toyota maken auto die wél in NL scoort
  • toyota elektrisch
    Toyota strijdt in de VS tégen elektrische auto's
  • kogelwerende Camry
    Kogelwerende Camry is ideaal survival auto

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, GM, terugroepactie, Toyota, vag

Vorig bericht: « Hier staat de heilige graal onder Porsches weg te rotten
Volgend bericht: Mercedes komt met AMG-wannabe: C450 AMG Sport »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jipp zegt

    23 april 2014 om 15:59

    Cijfers zijn nog niet geheel correct. Waar Toyota de vrachtwagen divisie Hino al aan de cijfers heeft toegevoegd is dit bij VAG nog niet gebeurd (Scania en MAN). Dus tot die tijd is het nog niet zo zeker dat Toyota het meeste heeft verkocht!

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      23 april 2014 om 16:04

      @Jipp:
      Kift?
      Face it. Toyota doet het wereldwijd beter dan VAG, zowel qua kwantiteit als kwaliteit..

      Login om te reageren
      • lamborgfan zegt

        23 april 2014 om 16:30

        @tupperware: Lees zijn comment nog eens en face it dan beter..

        Login om te reageren
        • tupperware zegt

          23 april 2014 om 17:08

          @lamborgfan:
          Lees dit artikel dan maar even.
          http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/22541110/__Tegenstand_overname_Scania__.html
          Iets wat je niet in eigendom hebt kan je moeilijk bij je bedrijfsresultaat optellen.
          Zowel in MAN als in Scania hebben zij een controlerend belang, ze zijn dus geen eigenaar.

          Login om te reageren
          • lamborgfan zegt

            23 april 2014 om 17:22

            @tupperware: VW verkoopt ook trucks in zuid amerika

            Login om te reageren
            • tupperware zegt

              23 april 2014 om 17:41

              @lamborgfan:
              Die zullen er dan heus wel bij zitten denk je niet?
              Toyota mag Hino immers ook gewoon meetellen, dat hebben ze al bijna 50 jaar in bezit.
              Blijft het simpele feit over dat Toyota geen tig merken nodig heeft om die aantallen te halen.

              Login om te reageren
              • lamborgfan zegt

                23 april 2014 om 18:13

                @tupperware: jipp zegt dat ze er niet bij zaten dus daar ging ik van uit.

                Ach het zal mn reet roesten, zolang ze maar autos bouwen..

              • mashell zegt

                23 april 2014 om 20:45

                @tupperware: Toyota heeft ook meerdere merken, Lexus wordt ook hier verkocht en er zijn er nog wel meer zoals Scion in de VS. Ook hebben zij belangen in Subaru, Isuzu en Daihatsjoe. Toyota is niet wezenlijk anders dan VW AG.

              • tupperware zegt

                24 april 2014 om 00:23

                @mashell:
                Belangen hebben in of eigenaar zijn van is een wezenlijk verschil.
                Toyota haalt die aantallen dus met slechts 4 merken, al kun je Scion niet echt als een merk betitelen, die verkopen gewoon auto’s die ook onder de Toyota badge verkocht worden, die hebben geen brand specifieke modellen.
                Dat zijn er toch fors minder dan bij VAG.

  2. G-Ammo zegt

    23 april 2014 om 16:07

    Ach… grootste of niet; voor mij blijven ze de beste ;)!

    Login om te reageren
  3. endofline zegt

    23 april 2014 om 16:17

    Grootste of niet de recall is een goede zet is van Toyota. Na de Prius Pedalgate kunnen ze beter voorzichtig zijn. Als je dergelijk volume wagens maakt kan je natuurlijk fouten maken. Het gaat er om hoe je ermee omgaat, zeker als de defecten ongevallen kunnen veroorzaken.

    Laat dat nu net bij GM het geval zijn, bij de Corolla, RAV4, Hilux, Yaris daarintegen hebben we het over een ander niveau fout. Ondermeer iets met een airbag die uitvalt. Maar dan nog zie je een waarschuwing lampje aangaan. Dus al bij al kunnen ze het als positieve marketing gebruiken.

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      23 april 2014 om 16:39

      @endofline: beter een recall dan geen recall, zoals bij vag vaak het geval is. Fouten kan je uiteindelijk toch niet voorkomen, hoe je er mee omgaat is dan heel belangrijk.

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        23 april 2014 om 16:44

        @lambo4all:
        Yep, die komen pas met een recall als er al doden gevallen zijn.

        Helaas herinnert bijna niemand zich meer dat de TT pas werd aangepast nadat er 5 ongelukken waren gebeurd met dodelijke afloop. Toen gaven ze pas toe dat het eigenlijk een levensgevaarlijk instabiel hok was.

        Login om te reageren
  4. speedie zegt

    23 april 2014 om 16:54

    Toyota rekent wel de wagens bij zoals Hino (vrachtwagens) of Daihatsu waar ze blijkbaar maar 51% in handen hebben. Daarbijgelaten Toyota is inderdaad de grootste in recalls en middelmatigheid.

    Login om te reageren
  5. norge zegt

    23 april 2014 om 17:40

    “Dik zes miljoen auto’s werden terug geroepen om diverse redenen. Iets waar GM ook wel eens last van heeft” @carmiggelt Nou laat je het voorkomen of VAG hier geen last van heeft. Iemand zijn achterklep nog laten vastzetten de laatste tijd?

    Login om te reageren
    • carmiggelt zegt

      23 april 2014 om 17:43

      @norge: Point made, niet m’n bedoeling onvolledig te zijn. Ik heb het ietsjes genuanceerd.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        23 april 2014 om 17:48

        @carmiggelt: Takker og bukker for en fint reaksjon, oftewel bedankt voor de re-actie @carmiggelt :)

        Login om te reageren
  6. Jipp zegt

    23 april 2014 om 19:46

    @ Tupperware en lamborgfan; doordat controlerende belang (vag heeft gewoon vrijwel alle aandelen van MAN en via MAN weer in Scania wel bij het totaal optellen. Omdat deze cijfers nog niet bekend zijn zijn ze niet meeberekend. Het artikel in Telegraaf is daarbij niet volledig juist, zoals wel vaker in die krant.

    Met andere woorden, kwalitatief gezien stond Skoda al op plek 1 boven Toyota (hoezo Toyota kwalitatief beter?!) en kwantitatief is dus nog discutabel… Dus wat nou face It?

    Login om te reageren
    • redbeams zegt

      23 april 2014 om 23:55

      @jipp:

      Vraag t eens aan iemand die in de advocatenwereld zit.

      Login om te reageren
  7. parker zegt

    23 april 2014 om 20:00

    Vergrijzing is a bitch.. Zoals iemand hier op AB al eens treffend opmerkte: Toyota’s zijn auto’s voor bange mensen. Bang dat hun autootje kapot gaat, bang voor hoge garagerekeningen, bang om op te vallen. En dan dus maar een emotieloos, saai unisex-barrel rijden in afwachting van de dag dat je eindelijk sterft..

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 april 2014 om 20:53

      @parker: Mensen die het niet kan schelen wat anderen van hun auto denken, die niet de gedachtenkronkel hebben dat een premium auto je status geeft, mensen die wat anders durven te kiezen als de grijze massa die denkt dat als het Duits is dat het dan goed is. Ik zou die niet als bange mensen omschrijven, misschien zijn juist zij wel de ware helden.

      Login om te reageren
      • parker zegt

        23 april 2014 om 21:16

        @mashell: keep on dreaming.. Reden nummer één waarom al die angsthazen voor een Toyota kiezen is omdat ze de illusie hebben dat het een ‘betrouwbare’ auto is.. Sterker nog: ze zullen het minder snel toegeven als de kwaliteit in de praktijk tegenvalt omdat ze zichzelf en de reden voor hun merkkeuze daarmee te kakken zetten.

        Login om te reageren
        • tupperware zegt

          23 april 2014 om 22:59

          @parker:
          Het zijn juist de VAGinaaltjes die ervan overtuigd zijn dat de een betrouwbaar product kopen terwijl dat aantoonbaar niet klopt.
          De Toyota rijder verschilt niet heel niet veel van de VAG rijder, de eerste koopt ratio en de tweede illusie. Dat is het enige wat hen onderscheidt.

          Login om te reageren
        • roppp zegt

          23 april 2014 om 23:00

          @parker: en degene die gelooft dat VAAG-producten betrouwbaar zijn, worden met spoed opgenomen in een gesloten inrichting.

          Login om te reageren
  8. numpty zegt

    24 april 2014 om 21:10

    Och och och, daar gaan we weer. Piemelmeterij. Lekker belangrijk allemaal ! Dit soort cijfertjes kunnen alleen grijze, uitgekauwde boekhouders interesseren. Sommige vinden GM beter, sommige Toyota, anderen geven weer de voorkeur aan een VAG product.
    Iemand die zijn (m/v) smaak baseert op verkoopcijfers kán zichzelf geen autoliefhebber noemen en is beter af met de goedkoopst mogelijke oplossing, de fiets !
    Sommige Toyota producten zijn heerlijk (GT86, WRX) andere zijn gewoon afgrijselijk (Prius/Verso) het zelfde geld voor GM (Camaro/Corvette vs. Aztec/Tacuma) en voor VAG (GTI/RS-en/911 vs. Sharan/Bluemotions/A7) Iedereen koopt toch gewoon wat hij/zij leuk/mooi vind binnen het zijn/haar budget. Einde verhaal !

    Login om te reageren
  9. pursuit zegt

    25 april 2014 om 11:52

    Mooi, als je gemiddeld genomen het kwalitatief beste product maakt – hoor je ook de grootste te zijn. Het zou mij storen als een actie-groep als GM bovenaan zou staan. Over de weinig vernieuwende VAG groep maar niet te spreken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North