
Het lijken wel stoelen voor in het vliegtuig, het ene laadtarief is het andere niet.
Als je in het vliegtuig zit weet je één ding zeker. Al die mensen om je heen hebben een andere prijs moeten betalen voor datzelfde stoeltje. De vergelijking gaat niet helemaal op natuurlijk, maar ook met de laadtarieven voor elektrische auto’s gaat het alle kanten op.
Verschillen in laadtarieven
Er waren al verschillen in laadtarieven tussen aanbieders in dezelfde wijk, dorp of stad. Maar sinds 1 januari de overheid een energiebelasting in rekening brengt loopt het helemaal de spuigaten uit. Volgens het AD lopen de verschillen op tot wel tientallen procenten in dezelfde straat. Dat betekent dat de elektrische auto van Pietje in dezelfde straat veel goedkoper of duurder heeft staan laden in vergelijking met de EV van Klaasje.
Het imago van publieke laadpalen wordt er niet beter op. Prijstransparantie is al vaak een ding. Op de paal zelf is het meestal onmogelijk om direct een prijs af te lezen. Maar goed, dat probleem is eenvoudig op te lossen met een app op je smartphone. Maar die enorme verschillen in het laadtarief door komst van de energiebelasting is een nieuw ding.
De wirwar aan prijzen komt omdat aanbieders met verschillende modellen werken. De ene partij heeft bijvoorbeeld de prijzen nog vastleggen, waardoor de komst van de energiebelasting op 1 januari 2024 nog geen effect heeft. Terwijl bij een andere partij de energiebelasting al wel is opgenomen in het laadtarief.
Het probleem is niet beperkt tot één regio. Maar met name in gebieden boven de rivieren in Nederland zijn de verschillende laadtarieven te merken. Een tegenvaller voor de elektrische auto-rijder, die geconfronteerd worden met vaak hogere prijzen. Als ze het al doen. Dan komt ook nog eens die motorrijtuigenbelasting er bovenop. Het valt niet mee hè.





Bij mij in de straat varieert het van 0,31 tot 0,58. Bijna het dubbele dus.. Je snapt wel waar het druk is en waar niet.. Alleen sommigen met pasje van de zaak boeit het niet..
Je bedoelt: sommigen = 85% van het totaal?
Bij ons er er zelfs een laadpaal die meer dan 70 cent per kilowatt durft te rekenen voor doodgewone 11kW, die wordt dan ook alleen door de onwetenden gebruikt.
Het lijken net net tankstations die een andere prijs rekenen; de boeven…
Bij tankstations weet je van te voren het kost en is de prijs met een Rabobank pas, multitankcard of ING gewoon gelijk, hoogstens krijg je een paar cent korting. Bij elektrisch staat de prijs niet op de laadpaal (systeemfout 1) en kan de prijs per laadpas aanbieder enorm verschillen (systeemfout 2). Dat moet echt gaan veranderen want de huidige situatie lokt cowboys/oplichters uit die absurde tarieven per kilowatt durven rekenen (voorbeeld: centrum garage Deventer kost met mijn laadpas 85 cent per kilowatt, dat is meer dan twee keer wat normaal is.
Bij het klikken op de link hoopte ik op een wat meer onderbouwd artikel.
Wat je zult gaan zien is dat de particulier aan het kortste eind gaat trekken. Simpelweg omdat deze geen enorme inkoopvoordelen kan verkrijgen.
Grote laadpas aanbieders werken steeds meer op basis van vaste prijzen (bijv. €0,45 kWh).
Dit schept voor de bedrijven een betere forecast van geschatte laadkosten op het gehele wagenpark. Vervolgens verkrijgt deze laadpasaanbieder een grote(re) klantportefeuille en gaat met deze aantallen onder de arm naar de partijen als Shell Recharge / Total / Fastned voor aangepaste tarieven voor deze grote klantgroep.
En zie daar je verdienmodel van enkele centen per kWh maar wel op een dermate grote schaal dat er een riant verdienmodel is. Stap 2 is kijken wat je met de back-end informatie kan doen op voertuigniveau welke je weer door kunt verkopen aan bijvoorbeeld de McDonalds of Starbucks langs de snelweg voor gepersonaliseerde aanbiedingen als je toch al staat te laden bij Fastned of Shell Recharge.
Wat is een pompstation dan toch een mooie uitvinding he. Je weet voordat je gaat tanken en meestal zelfs voordat je het pompstation oprijdt wat een liter kost. Heb je ook vaak nog keuzes uit kwaliteit en als kers op de taart zit je binnen 5 minuten weer in je auto met maximale acceradius/kilometers.