
Volkswagen is druk bezig om de allergrootste te worden maar het is niet alleen maar rozenschijn en manengeur binnen het VAG concern. Zo boekten Seat, Bentley en Lamborghini in 2010 zware verliezen.
VAG verkocht 7,2 miljoen auto’s en scoorde een winst van 7,1 miljard euro. Dat was niet te danken aan Seat, dat klom weliswaar een heel klein beetje uit het dal en verkocht 0.08% meer auto’s, maar boekte desondanks 311 miljoen verlies. Luxemerk Bentley verloor 245 miljoen euro ondanks het feit dat ze meer auto’s verkochten (totaal 5117 stuks). Hoeveel Lamborghini precies verloren heeft is onduidelijk, maar de omzet daalde met 10 miljoen euro tot 271 miljoen. Dat kwam mede doordat er 14 procent minder auto’s verkocht werden.
Bij Bentley gaat de “nieuwe” Continental GT wellicht wat verandering in de zaak brengen, men hoopt in 2011 zwarte cijfers te schrijven, mede dankzij een aantrekkende markt in Azië, maar dat is nog niet zeker. Bij Lamborghini is de Aventador natuurlijk de nieuwe speerpunt van de verkopers die opereren in een markt die aantrekt.
Bij Seat lijken de problemen groter, die spelen al een tijd en het lichtje aan het eind van de tunnel lijkt steeds minder helder te worden. Toch is CEO Winterkorn optimistisch nu Seat in thuisland Spanje voor het eerst in 31 jaar weer marktleider is. Vraag is hoeveel tijd Seat nog krijgt van VAG, het is duidelijk dat er snel het één en ander moet veranderen aan de resultaten van de Spanjaarden.
Waarschijnlijk veel ontwikkelingskosten voor nieuwe modellen?
Misschien omdat Skoda betere auto’s maakt voor het zelfde geld dan Seat??
Vind nou niet dat de laatste seats echt mooi zijn.
De Leon loopt ook al jaren mee.
Misschien wat meer modern uitziende modellen uitbrengen voor een schappelijke prijs.
@JamesBond007: Sorry maar ik vind dat als je de modellen van seat vergelijkt met die van skoda, de seats toch behoorlijk moderner aandoen.. Maar dat zal misschien aan mij persoonlijk liggen want ik word warm nog koud van een skoda. De gemiddelde volkswagen doet nog spannender aan dan één van hun ‘RS’ modellen.. (oké dat is misschien wel overdreven ja :D)
@NielsGP: Skoda overklast seat op alle fronten. Kwaliteit, uitrusting, verkopen en in mijn ogen ook design. Seat zijn zeker in het interieur plastic en erg simpel vormgegeven. Skoda is misschien wel saai, maar hebben over het algemeen mooiere en betere materialen.
@NielsGP:
Ja maar alsof mensen een auto kiezen omdat ‘ie spannend is?
Kijk eens naar buiten en tel hoeveel auto’s er zijn, en hoeveel er spannend uit zien.
1/10?
Iets klopt er niet aan deze zin: :S
Hoeveel Lamborghini precies verloren heeft is onduidelijk, maar de omzet daalde met 10 miljoen euro tot 271 miljoen.
@Kuukske:
Iets klopt er niet aan mijn ogen, want de zin klopt wel (na 10x lezen) :P
@Kuukske: wat niet dan?
@CasperH: hij klopt wel want de omzet is gedaald maar er is niet bekend wat het nettoverlies is. Misschien jaarverslag opvragen?
@CasperH: ’t is in elk geval rozegeur en maneschijn. :D
@As_long_as_it_is_fast: joh…
:P
Seat = fail
@rockandroll22: NOT, jij = fail
En begrijpelijk, stond vorige week weer stil met een storing in mijn 2 jaar oude Seat Altea 2.0 TDI FR. Moest naar de dealer gesleept worden om volledig gereset te worden.
@kraakensmaak: Dan kan elke auto overkomen. Is zeker niet een fout van Seat. Met de dikste Mercedes of BMW kan je exact hetzelfde overkomen. Elektronica he :)
@kraakensmaak: oh ja, logisch… omdat jij een storing had aan je Altea, maakt Seat 311 miljoen verlies… Best een dure reparatie dan!
@Svenska_Aeroplan_AB: haha :p die is mooi ,
mogelijk een fatale kortsluiting met een gigantische brand tot gevolg waarna een heel dorp afbranden en seat had de verzekering die maand nog niet betaald en dan krijg je dit :p
Laten we allemaal samenleggen en een Aventador kopen! Seat en Bentley kunnen me gestolen worden (hoewel Bentley toch ook een groot verlies zou zijn).
@xilver: Shame on you! Bentley mag er niet aan, ik wil een continental supersports!
@As_long_as_it_is_fast: Heb je gelijk in, maar ik red dan liever Lamborghini dan Bentley.
@xilver: ja idd, liever lamborghini
En wat dan met die Bugatti: die zou dan per definitie geen winst kunnen maken toch?
Het gaat hier trouwens allemaal om het intern alloceren van kosten. Wat wel interessant is is om te zien wat de som van marginale kosten van het in elkaar zetten van de auto’s vs de omzet is. Kan je daarna kijken hoeveel kosten ze her en der alloceren. Ook zullen verschillende belastingtrucjes her en der wat invloed hebben om de resultaten.
Dus uiteindelijk zegt dit bericht helemaal niks.
@gregorius: Ik vol aan het typen, heb jij praktisch hetzelfde neergezet! :) Vergeet ook MAN niet! ;)
Weet niet precies wat hun cijfers zijn kwa verkopen, maar dat moet toch ook zeker snor zitten!
@gregorius: Klopt, het alloceren van kosten heeft GM ook jaren bij Saab gedaan. Winst maken in Zweden, met de hoge belastingen, was niet handig… Dus schuiven maarrrr!
Het moet zijn ‘het speerpunt’, niet ‘de’. Maareh, ja dat krijg je met opgewarmde hapjes (eigenlijk bij alle drie).
Ach, zal wel komen door de ontwikkelingskosten van de nieuwe Bentley’s en Lambo’s.
Wat Seat de das om doet is dat ze in feite nog maar 2 fatsoenlijke modellen in hun gamma hebben zitten namelijk de Ibiza en de Exeo. Daarnaast heeft Seat geen USP meer t.o.v. VW en Skoda. Als die Tribu nou morgen bij de dealers staat met 14% bijtelling, misschien word het dan nog wat….
@Gideon: de leon kan ook nog wel..al is hij alk ernstig verouderd
Ik denk dat vag verliezen van merken als Lamborghini en Bentley op de koop toe neemt. Seat daar in tegen is het geadopteerde kind met twee linker handen en voeten.
Bentley heeft te lang met z’n hoofd op het ijs gelegen en voor Lambo zou een nieuwe Gallardo voor meer verkopen zorgen dan de Aventador vermoed ik zo.
Seat heeft alleen maar succes met de Ibiza. Een exeo is een omgebouwde a4 en de alahambra kan je net zo goed een sharan voor nemen. De andere seats zijn nog meer van plastic dan een barbie…
Stumpers toch! Ondanks deze teleurgang toch nog azen op Alfa Romeo. Het V(A)AG-concern moet eerst maar eens zorgen dat ze de ‘eigen’ merken boven water houden.
@brekkenbats:
Denk dat ze van Seat altijd een soort van Alfa hebben willen maken, maar dat Seat is mislukt omdat het te veel op de groeps componenten rust.
VW kan beter gaan oppassen voor in-house concurrent Skoda.
Da’s veel meer Volks-Wagen voor je geld.
@desjonnies: 10 jaar geleden leek dat wat zo te worden, toen kwamen ze ineens met familiewagens. Groepscomponenten maakt VAG klanten niet uit, hoe meer hoe liever. Skoda is het nieuwe Seat binnenkort nog met een C-segment auto.
@autoblog wanneer krijgen WP7 gebruikers zon logotje net als android en iphone gebruikers?
@GOD: oja en app.
@GOD: het is maar waar je je druk om kunt maken..
@Atenza: ey yo, da’s toch supercool, kan je aan iedereen tonen dat je zo’n superhip iDing hebt! ;)
*opent speciaal z’n android*
@LPJ: :lol: haha ja precies zo iets ja.
Maar als de Bentley’s niet meer zo denderend verkopen, verkopen de Phaeton’s denk ik ook aan geen kant!
Maar het is toch een pot nat dus denk dat de winst en verlies rekening op een hoop worden gegooid en kijken welke getallen er aan het einde uitkomem rollen :) Volkswagen en Skoda maken nog wel voldoende winst, toch? :D
Kortom, het verlies bij het ene “bedrijf”, haalt men dubbel en dwars weer binnen via het andere “bedrijf”
@RickB: vergeet Audi niet die dragen serieus bij aan de winst.
wow, kan ik toch een keer zeggen dat mijn seat in een rijtje met lambo’s en bentleys staat!
hihi, maar het is wel zo, heb nog een vorig model ibiza, die vind ik er leuk uitzien, eind dit jaar een nieuwe leaseslet, en nee het wordt zeker geen nieuwe seat.
wat heeft lambo een lage omzet, sowieso gewoon, een middelgroot bedrijf heeft net zon omzet maar iedereen ter wereld kent lambo
Nu de Murcielago weg is heeft Lamborghini ook weinig interessants meer. De Gallardo is een leuke auto, maar is mij te klinisch, en nu ik die Aventador gehoord heb haak ik daar ook af.
Ik kan me niet voorstellen dat die de cijfers weer zwart gaat kleuren.
Maar goed, VAG zegt over Alfa Romeo dat ze die cijfers kunnen verviervoudigen. In dat geval moet ze dat met Lamborghini, Bentley en Seat ook wel lukken.
Seat is in select gezelschap.. ;)
Dus elke Golfrijder betaalt indirect mee aan horizonverziekende Altea’s en Léon’s? Ga heel anders tegen die mensen aankijken nu. Stelletje filantropen. ;)
Bizar dat Bentley geen winst maakt. Je zou denken dat er per auto toch een flinke winst gemaakt wordt. Of zouden de ontwikkelkosten voor de Mulsanne geheel op 2010 geboekt zijn. Om een belastingvoordeeltje te kunnen scoren ofzo.
Mja Lamborghini maakte waarschijnlijk verlies door de hoge ontwikkelingskost van die Aventador…. Zullen ze er waarschijnlijk wel weer uithalen hoor…
Van Bentley verschiet ik niet. Komt allemaal door Top Gear/ JC er ééntje te weigeren… :)
Vraag is hoeveel tijd Seat nog krijgt van VAG, het is duidelijk dat er snel het één en ander moet veranderen aan de resultaten van de Spanjaarden.
tot alfa is overgenomen lijkt me zo
Zo zie je maar dat Ferrari wèl degelijk goed bezig is. Zij verkochten (15%) meer en maakten meer winst…
Zonder onderbouwing kan je geen conclusies trekken. Heel positief is zoiets zeker niet, dat begrijp ik. Zoals gezegd zijn voor 2 (Seat en Bentley) de verkopen hoger dan voorheen. Dus aan het product ligt het niet (tenzij men vorig jaar meer verlies leedt). Zonder jaarverslag is hier niets zinnigs op te zeggen. Behalve dat Seat al een tijdje slechte resultaten boekt. Wellicht iets voor Victor Muller om over te nemen….
Vindt je het gek.Je moet ook niet met een exeo aankomen.Dat loopt gewoon niet.
Seat zit met hetzelfde probleem als Alfa Romeo en (voorheen) Pontiac: voor een massamerk met een sportieve snit is het heden ten dage maar lastig om consequent te blijven. Kijk maar naar een Alhambra. Prima auto, daar niet van, maar een Sharan nemen en die voor 1.500 euro minder verkopen lijkt me een wat rare insteek voor een merk dat ‘emocion’ hoog in het vaandel heeft staan. En dat je een overjarige A4 hergebruikt is tot daar aan toe, maar waarom dan niet ook een Exeo Cupra maken met wat er tot je beschikking staat?
Volkswagen kan dan wel op Alfa Romeo azen, maar dat merk zit in exact hetzelfde schuitje als Seat, dat binnen de groep nu vooral zijn best moet doen om de andere merken niet voor het hoofd te stoten in plaats van zelf te excelleren.
Lambo en Bentley zijn nicheproducten. Bentley voor bepaald soort publiek en daarom misschien gevoeliger voor tendenzen. Lambo maakt extreme sportwagens ook voor beperkt publiek maar daar is grote winsten maken in de ogen van VW van minder belang. Het is net zoals Bugatti vooral te doen om nieuwe technieken, materialen en extremen uit te testenen en die ervaring te benutten voor toepassingen in massaproductie. Seat heeft de fout begaan om te goedkope auto’s te willen maken. De Leon is wel mooi maar materiaalkeuze dan weer stuk minder. Zelfs als VW Seat zou willen opdoeken of beperken in aantal modellen. De andere fabrieken zijn snel omgebouwd om VW, Audi’s en skoda’s te bouwen. Of toekomstige hybriden van de grote merken te bouwen. Nu al kunnen bestaande fabrieken van VW e.a. de productie niet volgen en zullen dus nieuwe implanten moeten voorzien worden. Met eigen design en kwaliteit (skoda kan het wel dus..) is voor Seat echter nog een mooie toekomst te verwachten.
De Exeo hebben ze 3mille goedkoper gemaakt om te kijken of ze er dan wel kopers voor kunnen vinden… lijkt me niet al te best voor de resultaten, lol. En VW wil dan maar Alfa kopen.. laat ze eerst maar hun eigen shit opruimen voor ze zich tegen Alfa aan gaan bemoeien.