• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lancia HF is terug: dit is de Ypsilon HF!

Auteur: machielvdd, gepost 27 mei 2024 om 17:08 – 8 Reacties

Er komt een rallyversie én een versie die jij en ik kunnen kopen.

We schreven het vorige week al: in plaats van modellen met exact dezelfde specificaties komen er nu ook wat meer onderscheidende Stellantis-modellen. Jeep lanceerde vorige week de Avenger met vierwielaandrijving. En Lancia komt nu ook met een model wat technisch afwijkt van de 208 en de Corsa. Daarvoor hebben ze het legendarische HF-label afgestoft.

De nieuwkomer heet dus de Lancia Ypsilon HF. Om de link met de historie compleet te maken komt er ook een heuse rallyversie. Het is echter niet zo dat de straatversie afgeleid is van de rally-auto. De rallyversie krijgt namelijk een verbrandingsmotor, waar de Ypsilon HF voor de consument elektrisch is.

Lancia Ypsilon HF Rally

Lancia Ypsilon HF Rally
Lancia Ypsilon HF Rally
Lancia Ypsilon HF Rally
Lancia Ypsilon HF Rally

De Ypsion HF Rally krijgt de welbekende 1.2 driecilinder van Stellantis, maar dan met 212 pk. Zoals een rallyauto betaamt is de Lancia voorzien van een handbak en een mechanisch sperdifferentieel. Het enige wat ontbreekt is vierwielaandrijving: de Ypsilon HF Rally is gewoon voorwielaangedreven.

Aan het uiterlijk ligt het niet: met de klassieke Martini-kleuren, het HF-logo en de witte velgen is het gewoon een hele toffe verschijning. Nu was het maken van een rallyauto voor het voor Lancia vrij makkelijk, omdat Peugeot en Opel ook al rallyrijden met de 208 en de Corsa. Maar toch is het leuk om de naam Lancia na meer dan 30 jaar weer terug te zien in de rallysport.

Lancia Ypsilon HF voor de straat

Wat Opel en Peugeot NIET hebben is een sportieve versie voor de straat. Meer dan 156 pk kun je in de e-208 en de Corsa Electric niet krijgen. De Lancia Ypsilon HF krijgt echter 240 pk (zoals al eerder aangekondigd), wat toch een stuk meer is. Daarmee sprint deze B-segmenter in 5,8 seconden van 0 naar 100 km/u.

Dat laatste is niet meer zo indrukwekkend anno 2024, maar het onderstel is ook aangepast. De Ypsilon HF is lager en heeft een grotere spoorbreedte. Qua uiterlijk is de Ypsilon HF voor de straat makkelijk te herkennen aan de agressieve voorkant, met een groot zwart paneel. Ook zien we speciale velgen. Binnenin de Ypsilon HF kun je plaatsnemen op fraaie sportstoelen.

Of de Ypsilon HF rijdt als een hot hatch valt nog te bezien, maar het uiterlijk krijgt alvast een dikke duim omhoog. En een extra snelle versie is natuurlijk altijd welkom. Helaas moeten we nog even geduld hebben: de marktintroductie is pas in mei 2025, dus dat duurt nog een jaar.

Ook interessant!

  • Snelle Lancia Ypsilon HF (met 240 pk!) wordt moderne Integrale
  • Officieel: Lancia is terug in Nederland!
  • Lancia Ypsilon: bijzonder design, bekende basis
  • Lancia is terug: dit is de nieuwe Ypsilon!

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Lancia, ypsilon, ypsilon-hf

Vorig bericht: « Prijs BMW M4 CS is echt krankzinnig hoog
Volgend bericht: Halve gare probeert donuts met Cybertruck, rijdt publiek in [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jeroen zegt

    27 mei 2024 om 18:03

    Heb de Ypsilon bij de dealer gezien. Wow… dat is niet te vergeleken met de oude Ypsilon. Schitterende auto! Mooie verwijzingen naar vorige modellen zitten erin. Vond hem alleen wat aan de dure kant, maarja… dat is bij Lancia altijd wel het geval geweest.

    Login om te reageren
  2. MarcoM zegt

    27 mei 2024 om 18:42

    Bij het lezen van een 1.2 en dan 3 cilinder, kon je mij opvegen. Zoiets moet knallen in de rally en niet dit. Overigens wel een eyecatcher.

    Login om te reageren
    • torsen zegt

      27 mei 2024 om 23:59

      Zoek eens naar filmpjes van de 208 Rally4 auto met dezelfde motor.
      Herrie komt het niet tekort en knallen al helemaal niet met die anti-lag.

      Login om te reageren
  3. allesmetturbo zegt

    27 mei 2024 om 18:59

    Wat weegt zoiets?

    Login om te reageren
  4. mc96 zegt

    27 mei 2024 om 19:30

    De rally versie zal ontwikkeld zijn voor de R2 of R3 klasse. Relatief betaalbare rally auto’s. Grote concurrent is de Clio.

    Login om te reageren
  5. HZW zegt

    27 mei 2024 om 20:18

    Er zou ook nog een Abarth 500e Competizione komen met deze 240 pk motor.
    En ook de Abarth 600e krijgt deze 240 pk motor.

    Login om te reageren
  6. awesome zegt

    27 mei 2024 om 22:27

    Stellantis, stahp!

    Login om te reageren
  7. geecee zegt

    28 mei 2024 om 07:06

    Als je dan toch elektrisch moet gaan rijden van je baas…..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North