• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lancia Ypsilon Hybrid is teken van leven

Auteur: willeme, gepost 8 maart 2020 om 11:59 – 18 Reacties

De Lancia Ypsilon Hybrid is een bewijs dat het eens zo legendarische merk nog altijd actief is.

Lancia Ypsilon Hybrid

Ondergetekende heeft een beetje een ambivalente relatie met het FCA concern. Aan de ene kant zijn ze verantwoordelijk voor producten specifiek gericht op de petrolhead. Denk bijvoorbeeld aan de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio of Dodge Challenger Hellcat. Helaas heeft het concern er ook een handje van om modellen niet te voorzien van een opvolger en het voortbestaan van eens legendarische merken aan een zijden draadje laat hangen. Dat geval kwam naar boven met het zien van deze Lancia Ypsilon Hybrid.

Lancia primeurs

Neem Lancia. Dat merk heeft zoveel historie en zoveel betekend voor de autoindustrie. Zo was Lancia in 1950 het eerste merk met een V6 motor in de Aurelia. Volledig elektrisch circuit? De Lancia Theta had het in 1913! Eerste auto met vijf versnellingen? Lancia Ardea in 1948. Ook in de wat meer recente historie had Lancia voldoende primeurs. Volvo heeft nu een viercilinder met mechanische compressor en turbo, Lancia had daar in 1983 al aan gedacht. Of wat dacht je van al die uitschuifbare spoilers van tegenwoordig? De Lancia Thema 8.32 was in 1987 het eerste.

Crossn over een plein

Ypsilon

Enfin, hopelijk vergeeft u mij de ietwat lange en tamelijk melancholische gedachtegang. Gelukkig is er een teken van leven op de Lancia site. We moeten specifiek de Italiaanse Lancia site zeggen, want dat is nog de enige markt waar het merk verkocht word. Ze bouwen slechts één model: de kleine Ypsilon. Deze was ooit ook in Nederland leverbaar sinds 2011.

Logo

Stabiel

Naar alle omstandigheden lijkt het stabiel te gaan met Lancia. Sterker nog, laatst verkochten ze beter dan Alfa Romeo, alhoewel dat meer zegt over de staat van dat merk dan Lancia. In Italië is de Ypsilon een populair kleintje, zo blijkt. Om de auto wat toekomstbestendiger te maken, is er een compleet nieuwe aandrijflijn in de vorm van de Lancia Ypsilon Hybrid.

Lancia Ypsilon Hybrid

FireFly

De Lancia Ypsilon Hybrid heeft een driecilinder FireFly motor. Deze 1.0 liter driecilinder turbomotor is goed voor 70 pk. Deze motor wordt ondersteund door een 12V-generator, die Lancia ‘BSG’ noemt (Belt-integrated Starter Generator). Het is dus niet echt een ‘volledige’ hybride, maar meer een ondersteuning voor de verbrandingsmotor. De Lancia Ypsilon Hybrid heeft trouwens wel een piepkleine lithium-ion accu om de 12V motor te voorzien van energie.

Lancia Ypsilon Hybrid

Vooruitstrevend

De reden dat Lancia kiest voor een dergelijke oplossing is simpel: het is lichter en behoorlijk effectief. Mocht de techniek van de stijlvolle stadsrakker je bekend voorkomen, dan kan dat kloppen. Onlangs lanceerde Fiat exact dezelfde aandrijflijn voor de Fiat 500 Hybrid en de Fiat Panda Hybrid. Lancia levert op het moment alleen maar vooruitstrevende aandrijflijnen, want naast de Lancia Ypsilon Hybrid is er een Ypsilon op LPG en CNG. Een ‘normale’ benzine of diesel is níet meer mogelijk. De Ypsilon Hybrid zal alleen in Italië geleverd worden.

Lancia Ypsilon Hybrid

Ook interessant!

  • Lancia komt met drie nieuwe modellen
  • Lewis Hamilton en SkySports
    Lewis Hamilton geeft teken van leven
  • Lancia is springlevend en wordt premium
  • Lancia gaat Mercedes kopiëren
    Lancia komt terug en gaat Mercedes kopiëren

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

Hybrid, italie, Lancia, ypsilon

Vorig bericht: « GP van Bahrein wordt gehouden achter gesloten deuren
Volgend bericht: Aimé Leon Dore Porsche 964 is retrotastisch »

Lees Interacties

Reacties

  1. peter_akerboom zegt

    8 maart 2020 om 12:31

    Heb er eentje gehad met zo’n TwinAir motor.
    Echt een leuke auto, mis ‘m nog wel eens. Jammer dat alles wat kapot kan gaan, dat ook doet..

    https://imgur.com/paEr6Cg

    Login om te reageren
  2. Jochempie zegt

    8 maart 2020 om 12:43

    Ik vind het een prachtige auto, nog steeds. En ik kijk ook verlekkerd naar een 1.3 multijet diesel-variant met weinig km op de teller. Lijkt me een fantastisch alternatief voor een Punto of een 500.

    Login om te reageren
  3. moveyourmind zegt

    8 maart 2020 om 13:02

    Dankjewel Willeme, je hebt met dit artikel weer bij mij de gevoelige snaar weten te raken. Sterker nog alleen al van de twee eerste woorden in de titel werd ik al emotioneel…

    Mijn gedachten gaan terug naar 1998. Imoest én zou ik een Lancia Ypsilon hebben en kocht een gloednieuwe met alles er op en eraan voor ruim 30.000 gulden.

    Waarvan zo’n duizend gulden voor de speciale lak, één van de ruim 130 kleuren waarin je hem kon bestellen: Rosso Cottage, kleurcode 648.

    Die kleur was echt geweldig! En tegelijk het enige aan die Ypsilon wat wel deugde.

    Login om te reageren
  4. henkp1 zegt

    8 maart 2020 om 13:21

    Volgens mij begrijpt op dit moment niemand en zal ook in de toekomst niemand begrijpen waarom FCA dit mooie merk de nek om heeft gedraaid. Met alle middelen die het concern tot beschikking stonden/staan, zou het iets heel moois (en winstgevend!) kunnen zijn.

    Login om te reageren
    • nissanfairladyz zegt

      8 maart 2020 om 18:51

      Wat is tegenwoordig nog een “merk” of “type” plaatje als alle automerken onderdelen samen ontwikkelen of complete modellen op basis van modellen van andere merken bouwen..

      Je doet net alsof het naampje, en type plaatje nog iets voorstelt in 2020. Ach… waarom zou ik jou ook wakker maken. Blijf maar lekker dromen in het verleden.

      Login om te reageren
  5. pielemuis zegt

    8 maart 2020 om 13:41

    Lancia, zo’n merk waarvan je de auto’s alleen bejaarden mee kan opzadelen of mensen die echt 0 om auto’s geven en gewoon in een lekker verkooppraatje trappen.

    En als blijkt dat je geld hebt, smeren ze je wel een Maserati aan.

    Arme consumenten.

    Login om te reageren
    • bierbuik zegt

      8 maart 2020 om 14:34

      @pielemuis: noem mij maar een bejaarde dan, want een Thema, Delta of Stratos mag je zo bij mij voor de deur zetten!

      Login om te reageren
      • emping zegt

        8 maart 2020 om 15:45

        @bierbuik: Kappa en Dedra in de juiste uitvoering ook.

        Login om te reageren
    • goodvibrations zegt

      8 maart 2020 om 22:07

      @pielemuis: damn.. Ik wordt blijkbaar snel oud…? Ik rijd nu Lexus.. Zeg maar de betrouwbare, net wat minder “sensuele” Lancia.. Maar wat blijft het een pracht merk. Ook de thesis droogt mooi op vind ik.. Niet zo goed als de Duitsers maar wel begeerlijker als je het mij vraagt..

      Login om te reageren
      • goodvibrations zegt

        8 maart 2020 om 22:07

        @goodvibrations: word?

        Login om te reageren
  6. denx zegt

    8 maart 2020 om 14:48

    Grappig dat Lancia eerder met electro komt dan Alfa.

    Login om te reageren
  7. db87 zegt

    8 maart 2020 om 15:54

    Tegen de tijd dat deze auto verkrijgbaar is is de koets al 10 jaar oud…

    Login om te reageren
  8. Calimero zegt

    8 maart 2020 om 16:01

    Ik heb deze serie van Ypsilon nooit zo leuk gevonden als de serie die gebaseerd was op de Punto 176.
    Toen heette de auto nog Y i.p.v. Ypsilon voluit.
    En natuurlijk de Y10 wat eigenlijk een Autobianchi was of toch een Lancia, of toch niet…..

    Login om te reageren
  9. Hennep zegt

    8 maart 2020 om 16:21

    Ik had de Ypsilon in Italië als huurauto, een jaar of zes geleden. Niet heel krachtig, maar het reed leuk en de auto ziet er goed uit. Mooi stuk over een mooi merk.

    Login om te reageren
  10. haroldt zegt

    8 maart 2020 om 18:15

    Blijft een tijdloze auto.

    Login om te reageren
  11. nissanfairladyz zegt

    8 maart 2020 om 18:49

    Lancia. Graag een nieuwe Lancia Delta Intergrale Evolution 2 please. Met 4 elektromotoren, torque vectoring voor de rally. Thanks waar kan ik pre-order plaatsen.

    Login om te reageren
  12. stupendo zegt

    9 maart 2020 om 01:11

    @Willeme

    Onze Alfa 90 2.5 QO van januari 1985 had al een automatisch uitschuifbare spoiler. Aan de voorkant, dat dan weer wel ;-)

    Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    9 maart 2020 om 09:59

    Kan er alsjeblieft een rijke Chinees, Indiër of wat dan ook FCA overnemen? Fiat onderaan de boom, via Lancia, Alfa, Maserati naar Ferrari als kers op de taart van dit schitterende concern. Wat minder lang lunchen, wat minder nieuwe plannen bedenken en wat meer haalbare plannen uitvoeren met buitenlands geld. Het is maar een idee….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North