Zoals verwacht. Deze Land Rover DC100 toont een mogelijke ontwerprichting voor de toekomstige generatie Defender…
De Land Rover DC100 is een moderne interpretatie van de iconische Land Rover Defender, maar is helaas veel te klinisch. De concept zal volgende maand worden onthuld op de Internationale Automobilausstellung (IAA) 2011 in Frankfurt, Land Rover heeft daarbij bevestigd dat het de intentie is om de productie van de nieuwe Defender in 2015 te starten. De huidige Defender moet dus nog een paar jaartjes mee, vandaar de nieuwe motorisering.
Gerry McGovern, Director of Design van Land Rover: “Het vervangen van een absolute klassieker als de iconische Defender is één van de grootste uitdagingen voor een auto-ontwerper; het is een auto die mensen van over heel de wereld inspireert. Dit is géén productieklaar concept, maar het begin van een vier jaar lange reis naar het definitieve design van een relevante Land Rover Defender voor de 21e eeuw.”
Ruben00 zegt
Te soft voor een interpretatie van een Defender.
Neptukker zegt
Skoda Yeti II zou ik ook geloven.
florisw zegt
@Neptukker: Yeti is het eerste wat ik dacht ;-)
jackl zegt
@Neptukker: Same here.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Neeee! Dit is hm toch niet hoor… Maak hem dan in ieder geval ehhhm vierkant genoeg.
Kvgorp zegt
Hij lijkt wel een beetje op een Yeti idd. Het enige wat je aan een defender moet veranderen is dat je niet meer met je linker schouder tegen je zijruitje en je deurstijl aan zit want wat staan die stoelen toch ver uit elkaar en dicht tegen de deuren aan. Op die eerste foto liggen wel mooie terrein bandjes. Daar kom je wel ver mee denk ik. De velgen vind ik ook minder
lemster zegt
@Kvgorp: Ach lekker hangen op langere tochten ;) Je moet gewoon niet te breed zijn. Ik vind het vervelender dat je bij stevige hobbels met je kop zo makkelijk tegen de deur aan slaat.
deeheeventer zegt
Skoda Yeti anyone?
verstelbarevoorwielen zegt
Houdt aub de carroserie hetzelfde, onderhuids kunnen ze wat mij betreft alles veranderen, maar deze versie is verschrikkelijk.
Esprit_de_Flandre zegt
@verstelbarevoorwielen: Het probleem is dat ze er onderhuids ook niet zoveel aan kunnen veranderen. Het ding is wat het is. Het rijdt al een vrachtwagen. Als je dat wil veranderen, moet je helemaal opnieuw beginnen…
Den zegt
Hoekig, maar LandRover krijgt het nog lastig om de huidige te evenaren
RickB zegt
Doe eens in productie gaan nemen! :O
beno zegt
Landrover vertelde er wel bij dat ze afhankelijk van de reacties op dit prototype hun koers verder gaan bepalen…
raoulkroes zegt
De voorkant lijkt op die van de nieuwe Fiat Panda en de rest op een Skoda Yeti… Jammer, want de rest van de auto’s uit de Landrover collectie zien er wel goed uit.
Klassiekerrally zegt
Probleem met dit soort herinterpretaties van iconen is toch dat het origineel altijd ontstaan is vanuit het principe ‘Form follows function’.
De nieuwe versies zijn daarentegen nooit gebouwd vanuit praktisch oogpunt, maar vanuit esthetisch oogpunt. En daardoor worden het snel karikaturen. Dat pakt niet altijd slecht uit, maar de scheidingslijn tussen slagen en falen is wel dun…
Alwood zegt
@Klassiekerrally: daarbij wordt de Defender naast mode-accessoire ook nog heel veel als werkpaard gebruikt… dus met een retro-ish nieuw wagentje dek je sowieso niet het hele klantenbestand :S
Dat het wat veiliger moet zie ik wel in, dat kunnen ze beter laten evolueren op het huidige model volgens mij.
Alwood zegt
@Alwood: Neemt niet weg dat ze bij het aanpassen van chassis e.d. wel de stap kunnen nemen voortaan alleen 100 en 120 inch aan te bieden ofzo.
Vooral die 100 is volgens mij een goeie vervanging van de 90. 110 komt ook nooit echt lekker uit de verf, te kort om echt handig te zijn, te lang om echt wendbaar te zijn.
piebepost zegt
@Klassiekerrally: Beter kun je het volgens mij niet omschrijven.
valetparker zegt
Welk gedeelte van vierkant hebben ze niet begrepen?
floryn zegt
@valetparker: Haha. Modern en interpretatie geeft associatie rond misschien.
kooiker84 zegt
Yeti?! Panda? haha wat een mix en max van een auto,,,
Brum zegt
Een vriend van mij rijdt een defenender omdat deze goed een zware kar kan trekken, de auto geen onnodige opschmuck heeft en gewoon doet wat hij moet doen. Als ik deze plaatjes zie, dan vraag ik me af die vriend van mij in de toekomst deze auto aan zou schaffen. Ik denk dat ie dan bij Iveco aanklopt voor de oude defender met een ander neusje.
Alwood zegt
Dit gaat hem gewoon niet worden, misschien dat Land Rover er nog het beste aan doet gewoon de klassieke body met lichte aerodynamische aanpassingen op een nieuw onderstel/chassis te zetten..
Zo ging dat in de jaren ’80 immers ook, toen een sterk gemoderniseerde Defender de Series 3 opvolgde. Een volledige nieuwe carrosserie e.d. gaat alleen maar bestaande klanten afschrikken, op tenen van fans trappen en noem maar op.
Verder heeft Ford ook flink aan de carrosserie van de Defender ontwikkeld, volgens mij zijn de laatste versies zelfs redelijk waterproof ;)
Jipp zegt
Persoonlijk vind ik hem ern stap in de goede richting, een aantal duidelijke overeenkomsteb met de oer landrover!
Je moet wel moeite doen hier een yeti of panda in te zien dus hou die onzin voor je!
beno zegt
@Jipp: defender is (was) oerlandrover, gebruikswagen voor alle terreinen. Een stalen ros dat multifunctioneel is op multiwegen. Deze zal het ook wel kunnen maar overeenkomsten? Wat ben je met zo een velg/band verhouding en carosserie? Waar zijn de charmes van de meebuigende, met rivetten vastgezette beplating, de grille van voor en het gevoel dat je in een tank aan het rijden bent?? Nee voor mij is dit een stap in de andere richting, juist omdat het zijn oergenen tegengaat, ik versta dat ze in de toekomst willen kijken, maar zoals vele zaken is het verleden vaak beter omdat het een deeltje geschiedenis meedraagt. Deze veredelde jeep gaat het hem nou net niet behouden, jammer! Dan liever een oldskool defender met die nieuwe 2.2 dieselerin !
Jipp zegt
@beno: zo’n mening die je niet eens fatsoenlijk kan onderbouwen zonder hem in het echt te hebben gezien, de oude def is letterlijk een beer, en dat zou deze ook zomaar is kunnen zijn. Alles gaat met zijn tijd mee, dus ook de defender. Je ziet hierin duidelijk de oer defender en dat is het belangrijkste, details komen later.
love4sportcars zegt
toffe velgen, maar domme koplampen!
floryn zegt
Zonder de fantastische wielen zal het een beetje tegenvallen vrees ik. Maar geen slechte poging an sich.
dennisr zegt
Dit zal me voor mij niet worden, sowieso al afschuwelijke velgen, maar los daarvan is de oude defender gewoon mooier :)
Ze zullen echter wel deze kant op gaan.. ze kunnen niet eeuwig verder gaan met wat nu de defender is..
vale46 zegt
Ik vind het nog niet eens zo slecht! (ik tegenstelling tot de rest hier)
Waarom moet een Defender er altijd uit zien als een blik op wielen? De carrosserie moet natuurlijk oerdegelijk blijven, maar zoals hier mogen ze er ook wel een klein beetje design in steken.
Zolang de terrein capaciteiten maar blijven als de auto!
Ik vind dat ze met de nieuwe Defender wat de kant van de Discovery mogen opzoeken, wat hier duidelijk hun doel was.
PeugeotGTI zegt
Geen lelijke auto wat mij betreft, maar niet herkenbaar als Defender.
Ik mis echt echt designhints als de iconische koplampen van het origineel.
FIAT127 zegt
Ik had meer hyper praktische zaken verwacht. Die voorbumper zit er uit alsof je hem bij schade compleet moet vervangen. Daar wordt de gemiddelde plattelandsgebruiker niet blij van
floryn zegt
@FIAT127: Goed punt.
Esprit_de_Flandre zegt
@FIAT127: Dit is dan ook niet gemaakt voor de plattelandsgebruiker. Defenders worden alleen nog gekocht door mensen met veel geld, voor het prestige. Hetzelfde voor de G-klasse. Dit sluit perfect op de doelgroep aan. Misschien dat ze de oude Defender nog houden voor het zware werk, maar ik denk het niet. Face it, Land Rover is dan wel begonnen als werkpaard, maar is Premium 4×4 nu…
Klassiekerrally zegt
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het geen lelijk ontwerp. Het is alleen geen Defender. Een Defender is een werkpaard. Niet bang voor een kras of een deuk. Hoe smeriger hoe mooier.
Van dit model gaan ’tuners’ rare varianten maken, met glimmertjes in de velgen en roze leer in het interieur en opbergvakjes voor de Prada zonnebril en zo. Denk niet dat dat de bedoeling is/mag zijn.
lincoln zegt
@Klassiekerrally:
de eigenaren gaan er ook niet mee de modder in ..
daar staan ze bekent om bij 4X4 meetingen ..
de Toyota,s Nissans en MB gaan de bagger in ..
de Defenders staan er alleen voor een foto ..
verdict .. tis al een poser-bak ..
Alwood zegt
@lincoln: tss, fotografisch bewijs van het tegendeel staat in ‘relevant’ rechts op de pagina hoor ;)
mrdjm zegt
Tjah een moderne interpretatie van de Defender kan ik het niet noemen. Wel een mooi ontwerp dat ook als verlengde versie goed kan werken. Van opzij is de neus echter teveel Mitsubishi Pajero.
Ze hebben nog wat werk te doen dus en als kleintje voor erbij is dit ontwerp prima. De moderne variant moet echter gewoon nog net zo hoekig zijn en eigenlijk net als de Jeep Wrangler, ze grove scharnieren behouden. Dat hoort er gewoon bij!
Freewarefreak zegt
Ik vind hem niet zo mooi. Niet stoer genoeg. Net een Yeti inderdaad zoals iedereen zegt. Is ie ook oplaadbaar via je pc? Die lier aan de voorkant.. net een USB poort. ;)
adyton zegt
@Freewarefreak: Haha :-) Daar lijkt het inderdaad een beetje op.
adyton zegt
De lijn is iet of wat behouden. Dat is goed, maar ben toch niet overtuigd. Leuk concept, maar niet om de Defender te vervangen.
niic zegt
Hij ziet eruit alsof ‘ie niets kan presteren.
norge zegt
Ach wel aardig ,gewoon naast de oude Defender produceren en Skoda wat royalty’s betalen.
lincoln zegt
goed zo .. weg met die ouwe Defender ..
dat ding was 30 jaar geleden al oer-oud ..
met de naam kan Tata nog wat mee verdienen ..
die ouwe bak niet meer ..
floryn zegt
Details als de geintegreerde lier en honingraatstijlen achter voor verbeterde zichtbaarheid zijn mooi! Ook zitten er camera’s in de spiegels. Iemand een idee waarom dat handig zou zijn? Nog meer interessante details?
floryn zegt
@floryn: Deurgrepen die je nog met arctische wanten open kan krijgen. En sleepogen als je in de blub ligt.
Modus zegt
Imo moeten ze hiervoor een model ontwerpen dat er eik bijna hetzelfde uitziet als die van nu, alleen dan met modernere technieken uitgerust. De 3e gen. Range Rover had ook veel duidelijke verwijzingen naar het oermodel maar was ook wel herkenbaar als nieuw model, zoiets dus.
Mercedes staat trouwens voor hetzelfde probleem wanneer ze de G-Klasse zouden willen gaan vervangen. Voor zover ik begrepen heb is de GL-Klasse niet echt bedoeld als diens opvolger namelijk.
rs_1989 zegt
Dacia Yeti…Skoda Duster.. doe het gwn niet
fluvioglacialeafzetting zegt
Ik vind m wel leuk enzo, maar maak toch maar weer wat anders want ik vind het vergeleken met de echte defender nogal slap…
alfamail zegt
Hoop dat dit Lifestyle ding niet de roots van LR vergeet; WERKEN moet je met het ding kunnen, en na een dagje Green Lanen met een hamer repareren, zelf!
Esprit_de_Flandre zegt
Soft, klinisch… Misschien allemaal wel waar, maar dit wordt een verkooptopper! Een echte Defender is nu ook niet echt een pretje om te rijden, en zij die er mee rijden doen dat eigenlijk vooral voor het prestige…
estacado zegt
geduld.. er gaan nog verandering plaats vinden, ze hebben namelijk nog 4jaar de tijd. @Esprit de Flandre onderhuids gaat er heel wat veranderen. Het ladderchassis dat de Defender al sinds het begin heeft, wordt vervangen doordat van de Disco. De Discovery is de laatste jaren hun beste offroader geworden. Daar willen ze verandering in brengen door die technology, nog iets verder ontwikkeld, in de Defender te plaatsen. Ik vind het spijtig dat de Defender er anders uitgaat zien. Ik ben opgegroeid met LandRovers, mijn vader heeft al altijd Defenders gehad, mijn nokel rijdt een RR classic V8, ik zelf een Freelander. Maar door een nieuwe wetgeving van Europa moet de Defender mee evolueren. Spijtig maar noodzakelijk.