• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lange tijd ontkend: Porsche GT3 R Hybrid in Genève

Auteur: Dennis, gepost 2 maart 2010 om 22:22 – 33 Reacties

Porsche GT3R Hybrid


In een ver verleden had ik verkering met een meisje dat naar anderen maar bleef ontkennen dat ze een vriendje had. Zwaar irritant kan ik je vertellen en de relatie heeft dan ook niet lang geduurd. Mijn onverwerkte frustraties ter zijde (Autoblog is ook mijn uitlaatklep) maar Porsche heeft eveneens heel lang ontkend dat zij hybride technologie zouden toepassen op hun sportwagens. De termen Porsche en hybride waren immers niet verenigbaar. En toch moeten de autofabrikanten er stuk voor stuk aan geloven, zelfs de stoere jongens!

En wanneer ze dan eindelijk uit de kast komen en niet langer bepaalde gevoelens hoeven te onderdrukken, dan kunnen ze het wel van de daken schreeuwen. Porsche heeft de term “Hybrid” o.a. zelfs levensgroot op de picknicktafel achterop de GT3R geschreven. Iedereen mag en zal het weten!

Critici zeggen dat je deze auto eigenlijk nog geen hybride mag noemen, omdat er enkel een soort KERS systeem is toegepast dat remenergie opvangt en van tijd tot tijd weer kan vrijgeven voor een korte powerboost. Toch is hier wel degelijk sprake van een hybride aandrijfsysteem. En ach, het maakt ook niet uit. Het begin is er, want zelfs het macho Italiaanse Ferrari is op de groene hybride toer en vele zullen volgen.

Lange tijd ontkend, maar Porsche is nu trots op de GT3 R Hybrid en hij staat keurig opgepoetst op de stand.


Ook interessant!

  • Porsche 992 GT3 Touring rijtest
    Porsche 992 GT3 Touring rijtest
  • Video: hier gaat de Porsche 992 GT3 RS!
    Video: hier gaat de Porsche 992 GT3 RS!
  • Porsche 992 GT3 rijtest video
    Porsche 992 GT3 rijtest video
  • GT3
    Video: nieuwe Porsche 911 GT3 RS gespot in actie

Nieuwste artikelen

  • Video: De aanhangwagen van Snollebollekes
  • BMW van volkszanger met drie kinderen erin gestolen
  • Elon Musk moet van hoge rechter één Dollar betalen
  • Saboteerde Porsche echt haar Russische klanten met ‘kill switch’?
FacebookTweetPinLinkedIn

geneve-2010, gt3-r, Hybride, Porsche

Vorig bericht: « Pas mal du tout: Peugeot SR1 Concept in Genève
Volgend bericht: Seat IBE Concept in Genève »

Lees Interacties

Reacties

  1. Chrisss zegt

    2 maart 2010 om 22:24

    er is maar 1 woord voor: ‘Jammer’..

    Login om te reageren
  2. timo zegt

    2 maart 2010 om 22:24

    Als Porsche iets doet, doen ze het goed.. :D Wat een grove auto!

    Login om te reageren
  3. SimonMc zegt

    2 maart 2010 om 22:24

    Ja zoals je zegt, iedereen moet er aan geloven.

    Het is ofwel mooi meedoen, of gewoon stoppen.

    Login om te reageren
  4. OJ zegt

    2 maart 2010 om 22:26

    “Lange tijd ontkend, maar Porsche is nu trots op de GT3 R Hybrid en hij staat keurig opgepoetst te glimmen op de stand.”

    Terwijl de auto mat-lak heeft xD

    Login om te reageren
  5. Freude_am_Fahren zegt

    2 maart 2010 om 22:28

    toch liever die 918 spyder!

    Login om te reageren
  6. Dennis zegt

    2 maart 2010 om 22:30

    @OJ: Je bent scherper dan ik op dit tijdstip. “hij staat keurig opgepoetst te glimmen op de stand” Was vooral figuurlijk bedoeld, maar inderdaad ongelukkig gekozen in het geval van een matte auto. ;) Ik heb het aangepast.

    Login om te reageren
  7. Freude_am_Fahren zegt

    2 maart 2010 om 22:32

    Wel spijtig dat ze hem niet “GT3 R Kers” noemen in plaats van “Hybrid” want het is geen hybride.

    Login om te reageren
  8. Freude_am_Fahren zegt

    2 maart 2010 om 22:34

    Owja, hij ziet er best wel bruut uit!

    Login om te reageren
  9. Laue zegt

    2 maart 2010 om 22:37

    @ dennis,

    als je ooit hulp nodig hebt weet ik nog wel een adresje.

    ontopic:
    haha, grote bek, valt hard

    Login om te reageren
  10. BenjaminvL zegt

    2 maart 2010 om 22:38

    Hybride is toch dat er 2 verschillende motoren zorgen voor de aandrijving? Dan valt KERS daar ook onder ;)

    Ach, en in theorie is een elektromotor velen malen sterker dan een verbrandingsmotor. Altijd zn volle vermogen tot zn beschikking en niet zoals bij een verbrandingsmotor op een bepaald toerental. Daarom kan ik dit natuurlijk alleen maar toejuichen, jeej! Nog sneller zo’n apparaat :D

    Login om te reageren
  11. mc zegt

    2 maart 2010 om 22:39

    tsja. Eerst kon Porsche en SUV niet in 1 zin. Toen kon Porche en diesel niet in 1 zin. What’s next? een porsche driewieler?

    Login om te reageren
  12. Dimglor zegt

    2 maart 2010 om 22:41

    Not another one….

    Login om te reageren
  13. mc zegt

    2 maart 2010 om 22:43

    En dan vergat ik nog: een 911 met vier deuren, en een instap porsche met een viercilinder motor… Waar gaat het heen met porsche..

    Login om te reageren
  14. jangroothuijse zegt

    2 maart 2010 om 22:44

    De term hybride zou je zelfs kunnen gebruiken voor iets wat tussen een “electro motor + benzine motor” en “benzine motor” inzit, dat is namelijk de betekenis van hybride, iets er tussen in. Het is een misopvatting van de term om te zeggen dat iets niet onder hybride valt.

    KERS zou ik wel cooler hebben gevonden.

    Heeft dit niet te maken met het feit dat ze de CO2 targets in USA niet gaan halen als ze dit niet zouden doen?

    Login om te reageren
  15. AlfaGTV zegt

    2 maart 2010 om 22:48

    Toch heb ik niet echt een “groen” idee bij deze auto. De KERS geeft hem eigenlijk alleen maar een extra boost, dus maakt het de auto sneller. Maar ik denk echt niet dat deze auto gemaakt is om wietplantages te redden hoor.

    Login om te reageren
  16. Foramen zegt

    2 maart 2010 om 22:49

    @Chrisss
    Of gewoon even de tekst lezen in plaats van enkel de titel.. dit Hybride systeem lijkt in nergens op dat van een bijvoorbeeld prius.
    Gebruik maken van het KERS systeem heeft enkel als doel sneller over het circuit te gaan en niet om het milieu te besparen.

    Login om te reageren
  17. integralechubasco zegt

    2 maart 2010 om 22:51

    en waarom is dit jammer in godsnaam. is vooruitgang jammer tegenwoordig… er zit een 3,8 liter boxer racemotor in met 450+pk!
    gaan we straks de dynamo en accu ook jammer vinden…

    Login om te reageren
  18. Donder zegt

    2 maart 2010 om 22:59

    @mc
    Mag ik een gokje doen?? Porsche motorfiets.. Je weet wel, zo’n ding op 2 wielen ;)

    Login om te reageren
  19. bassie zegt

    2 maart 2010 om 23:09

    mc [ reply ]
    2 March 2010 om 22:39

    tsja. Eerst kon Porsche en SUV niet in 1 zin. Toen kon Porche en diesel niet in 1 zin. What’s next? een porsche driewieler?

    Kan nog steeds allemaal niet!!

    Login om te reageren
  20. floris zegt

    2 maart 2010 om 23:18

    @ bassie….

    conservatief? wees blij dat de 997 nog steeds dezelfde opbouw heeft als de eerste 911.

    niet zeuren, wees blij dat Porsche op verschillende niche markten actief kan zijn.

    halleluja!

    Login om te reageren
  21. mc zegt

    2 maart 2010 om 23:28

    @ floris
    ik zie het meer als het verbreken van je succesvolle roots… De 911 heeft succes gebracht en die niche modellen doen afbreuk aan hun imago. Ik blijf met name de Cayenne een miskleun vinden, net als de X5M, X6M, RangeRover supercharged , Q7 V12 TDI. Ook al druk je een enorm dikke motor in een SUV, het wordt nooit een sportief rijdende auto. En sportief rijdende auto’s zijn toch HET handelsmerk van Porsche. Critici zullen zeggen dat de Cayenne sportief rijdt voor een SUV, maar dat geldt niet voor een Porsche.

    Login om te reageren
  22. timberleek zegt

    2 maart 2010 om 23:37

    @benjaminvL

    Dat is niet helemaal waar.

    Een elektromotor kan maximale koppel leveren bij 0 toeren. Het is alleen afhankelijk van de motor wat er daarna gebeurt. Veel motortypes kunnen dat maximum ook alleen maar leveren op 0 toeren. Daarna neemt het af.

    Er zijn wel motoren waar het koppel redelijk constant blijft, maar dan is het ook een lager (gemiddeld) koppel. En de motoren zijn ingewikkelder (duurder) om te maken en aan te drijven.

    daarnaast vereist de koppelpiek bij 0 toeren dat er enorm sterke mechanica en hoog vermogen elektronica nodig is (een elek motor verbruikt in stilstand enorm veel stroom). Omdat die mechanica en elektronica duur is, en veelvuldig gebruik van die piek de levensduur verkort (kijk naar launch control) wordt de koppelpiek vaak een stuk afgevlakt.

    Login om te reageren
  23. jah zegt

    2 maart 2010 om 23:37

    Hier word ik niet vrolijk van.

    Login om te reageren
  24. timberleek zegt

    2 maart 2010 om 23:47

    toevoeging:

    elek motor verbruikt in stilstand enorm veel stroom

    als hij daadwerkelijk aangedreven wordt natuurlijk. als je voor het stoplicht wacht dan is dat niet zo.

    Login om te reageren
  25. Henk zegt

    3 maart 2010 om 00:51

    Gelukkig zijn Lamborghini en Bugatti nog niet zo ver heen

    Login om te reageren
  26. PJ zegt

    3 maart 2010 om 10:05

    Ik weet niet waarom jullie allemaal zo lopen te klagen over hybride of niet hybride, en waarom dit niet met Porsche of eender welk ander sportief merk verenigbaar zou zijn.

    Als de techniek, zoals hier, overduidelijk op prestaties is toegespitst in plaats van op zuinigheid, kan dit toch enkel aangemoedigd worden?

    Login om te reageren
  27. Timmie zegt

    3 maart 2010 om 11:52

    Tja, dit konden ze niet blijven ontkennen. Het schip is eindelijk gezonken. Natuurlijk draait het allemaal om winst maken. Zo getuige de grote aandacht die ze bij Porsche aan het woord “Hybrid” geven. Een commercieel ingestelde geest probeert altijd zwaar uit te pakken. En zo positief mogelijk, wat de eigen geloofsovertuigingen ook zijn. Op zulke momenten is de eigen merkfilosofie zelfs een blok aan het been, dat ze zonder een seconde twijfel afschudden. Je ziet maar. De mensen wordt als het ware een imago voorgelogen. Het imago wordt ten voordele gebruikt indien mogelijk, en aan de schandpaal genageld indien nodig. Wat zijn bedrijven als Porsche zo toch zwak…

    Login om te reageren
    • JanC zegt

      3 maart 2010 om 12:21

      @Timmie: Nou “zwak”, Porsche is een sportwagenmerk. Als je dat kan combineren met een groen imago, dus een groen sportwagenmerk – hoe misplaatst dat mag zijn in jouw ogen – zal dat de verkoop zeker niet doen verminderen. En daar gaat het toch om? Remenergie omzetten in aandrijving lijkt me overigen wel degelijk een vorm van hybride en deel van de hybridetechniek van Auto-Mixte uit het begin van de vorige eeuw, of die van Toyota.

      Login om te reageren
      • Timmie zegt

        3 maart 2010 om 14:52

        @JanC: De combinatie tussen groen en sport juich ik alleen maar toe. Alleen vind ik het wel hilarisch dat een sportwagenmerk harde beloftes expliciet uitspreekt, en die dan weer intrekt. Dat bedoel ik met zwakte! Eigenlijk zou de gemiddelde koper daartoe al dat marketing-gedoe moeten negeren (want het zijn loze uitspraken, zoals dat anti-hybridegedoe). De verkopen zullen veel lager uitvallen!

        Login om te reageren
        • JanC zegt

          5 maart 2010 om 16:48

          @Timmie: Wat is tegenwoordig een harde belofte ;). Kijk maar naar de regering. Maar ik ben het met je eens dat we door die marketingtalk eens heen zouden moeten kijken.

          Login om te reageren
  28. Cantago zegt

    3 maart 2010 om 15:25

    Erg lelijke achterkant… Maar het idee van een extra boost is nooit verkeerd natuurlijk!

    Login om te reageren
  29. BananaFlip zegt

    4 maart 2010 om 16:08

    Dit is wel de juiste manier om elektriciteit te gebruiken. Niet voor het verbruik, of de uitstoot. Dat heeft toch geen zin. Maar een korte powerboost is natuurlijk nooit weg.

    Login om te reageren
  30. silversurfer zegt

    7 maart 2010 om 21:39

    hahaha ja zelfs de petrolheads moeten er aan geloven. binnen 20 jaar rijdt iedereen op stroom, waterstof of iets anders. hahaha

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North