
Auto Emoción is de slogan van Seat en als je dat probeert te vertalen naar een elektrisch concept voor een sportcoupé, dan krijg je het IBE Concept dat het Spaanse merk in Genève presenteert.
Wat mij opvalt is dat de designers van dit concept er vermoedelijk toch een beetje mee in hun maag zaten dat een elektrische auto geen uitlaten heeft. Dit terwijl een paar dikke pijpen een behoorlijke bijdrage leveren aan het sportieve uiterlijk van een auto. Dat beeld moeten we kennelijk langzaam afleren, maar gelukkig hebben we daar nog voldoende tijd voor. Als een soort van overbrugging is er bij dit concept achter in het midden een soort roostertje gemaakt dat (puur cosmetisch?) de optische taak van de uitlaat moet vervangen.
De auto is volgens Seat ontworpen als een compacte 2+2 sportcoupé, maar kan door de lange daklijn ook prima 4 personen vervoeren. Met z’n lengte van 3,78 meter is hij ruim 25 centimeter korter is dan een Ibiza. Verder is de auto 1,80 meter breed en 122 hoog.
De aandrijving wordt verzorgd door een 75 kW/102 pk sterke elektromotor, met een continue vermogen begrensd op 50 kW/68 pk. De acceleratie van 0 naar 50 km/u, veel gebruikt in stadsverkeer, vergt slechts 3,4 seconden, binnen 6,3 seconden bereikt de IBE de 80 km/u en na 9,4 seconden rijdt hij 100 km/u. Seat doet nog geen uitspraken over de actieradius, behalve dat dit voldoende zal zijn om de dagelijkse vervoersbehoefte in de stad te vervullen.
Het lijkt erop dat de nieuwe Leon heel hoekig design gaat krijgen ten opzichte van nu.
Auto Emotcion?
Niet mijn ding, erg hoekig, niet echt passend.
Hmm, wat is dat voor stom ding onder de nummerplaat?
Verder ziet het er best leuk uit, al herinnert het me enig sinds aan de Renault Megane van de zijkant.
prachtauto! ziet er productieklaar uit.
@Joshua: Heb je de tekst gelezen? Dat is dus de “uitlaat”.
Het is Auto Emoción, niet Auto Emotcion!
-edit: check-
ziet er trouwens niet productieklaar uit…
Ziet er toch goed uit van de zijkant.. ik had deze lijnen (of profiel) van de zijkant eigenlijk op de Audi A1 willen zien..! Ben benieuwd naar de productieversie..
Veel Audi A1 nieuws de laatste paar dagen.
Blij dat Zorro niet weer z’n handtekening op de zijkant van een Seat moest zetten. Dat gedrag riep bij mij geen positieve emocion op.
brera iemand?
sorry, voor mij is alfa toch echt het enige merk wat zijn imago waarmaakt van gepassioneerde auto’s.
doet me een beetje denken aan de a3….
wat iemand hiervoor schreef ben ik het met eens, jammer dat dit niet de lijnen zijn van de a1
Wanneeer een Audi A3 en een VW Scirocco en kindje krijgen zal het er ongeveer zo uit zien.
Die achterkant heeft wel wat mee van die nieuwe Alfa..
Voor mij is deze iets te hoekig… Vind hem niet echt geslaagd…
Niet zo mooi zijn de uitlaat??? en de (te) aparte lichten, maar al de rest mag er imo best zijn ;)
Hij deed me meteen denken aan een Alfa toen ik ‘m in het klein zag.
Ik vind deze auto zeer goed gelukt! Mooie lijnen!
Vind Seat altijd wel goed maar deze lijkt een verstopte neus te hebben…
Dat ding heet vast niet ‘Ginebra’, zoals op de nummerplaat staat; ‘Ginebra’ is namelijk Spaans voor… ja ja, ‘Genève’.
Verder een mooi ding. Doe maar in productie als nieuwe León.
@Lustigson: duh;) ik herken conceptcars altijd aan het kenteken
Ziet er best netjes uit, enkel een ander paar velgen eronder ^^
Auto Emocion…
@Svenska: Verdorie, ik ging net dezelfde foto plaatsen.
Maar dan met bijschrift: You’ve come a long way, baby.
Seat heeft niets te zoeken in het segment van de elektrische coupes. Ze zitten stalgenoten als Audi in de weg (en Seat heeft bepaald geen dikke vinger in de pap), en het kostenplaatje van al dat gedoe is veel te hoog voor de doelgroep.
Erg lelijk, vooral die nep-uitlaat!
@Dennis: oeps, ben een alinea te laat beginnen met lezen na de inleiding :)
@ Esprit: Hahahaha!
Heb hem ook al eerder geplaatst bij het artikel ‘Seat, al 25 jaar sportiviteit’…
;)
@Svenska: deze past ook wel bij die auto emocion / sportiviteit.
Best dik van achteren. En ik weet nou niet of dat zo positief is…