Lease maar: Audi A7 of Mercedes CLS

Auteur: , 92 Reacties
Audi A7 - Mercedes CLS

Beide modellen zijn helemaal gloednieuw. Wie wint ditmaal de lease-battle?

Nog niet zo heel lang geleden hadden we deze vergelijking tussen dezelfde twee titanen. Dat waren toen de absolute uitloopmodellen. Waarschijnlijk waren ze bij Mercedes zelf ook vergeten dat ze die auto nog maakten, want enkele dagen later was het over en uit voor de Mercedes-Benz CLS. We zijn inmiddels aanbeland op de derde generatie van een ware trendsetter.

Ook voor Audi heeft dit segment geen windeieren gelegd, vandaar dat er inmiddels ook een nieuwe Audi A7 is verschenen. In de vorige vergelijking keken we naar de schrale instapversies met een viercilinder benzinemotor, de gruwel. Nu gaan we kijken naar hoe je deze auto’s écht wil hebben: met een dikke zescilinder diesel en schofterig veel koppel.

Merk:
Audi
Mercedes-Benz
Type:A7 Sportback (B8)CLS Coupé (C267)
Uitvoering:50 TDI quattroCLS 350d 4-Matic
Catalogusprijs:€ 89.335€ 93.241
Fiscale prijs:€ 88.040€ 91.936
Leasetarief:€ 1.520 p.m.€ 1.740 p.m.
Vermogen:286 pk bij 3.500 tpm286 pk bij 3.400 tpm
Koppel:620 Nm bij 2.250 tpm600 Nm bi 1.200 tpm
Topsnelheid:250 km/u250 km/u
0-100 km/u:5,7 sec.5,7 sec.
Verbruik:1 op 18,21 op 17,9
CO2 uitstoot:142 gr/km151 gr/km

Bij beide auto’s zijn we uitgegaan van een looptijd van 48 maanden een jaarkilometrage van 40.000 km. De prijzen zijn een gemiddelde van grote leasemaatschappijen. De prijs kan afwijken bij andere kilometrages, looptijden of opties. De prijzen zijn exclusief BTW.

Wat ons opvalt
Dit zijn hele dure auto’s. De auto’s worden gepositioneerd als een soort compact en sportief alternatief op een A8 of S-Klasse. In technisch opzicht zijn ze nauw verwant aan de E-segment aanbiedingen: de A6 en E-Klasse. In principe zijn beide auto’s redelijk goed uitgerust, maar de klanten in dit marktsegment zijn enorm veeleisend. Je kan het zo gek niet bedenken, of het is mogelijk op de deze twee vierdeurs coupé’s. Voor 57.000 euro aan opties aanvinken is geen enkel probleem.

Audi A7 50 TDI quattro '18

Qua uitrusting zijn de verschillen niet heel erg groot. Op het gebied van actieve en passieve veiligheid zit alles wat zo’n beetje mogelijk is er standaard op. Toch scoort Audi zijn eerste 1-0 hier, want de A7 heeft net even wat meer aan boord dan de Benz. Een alarm, dimmende spiegels, inklapbare buitenspiegels, parkeersensoren aan de achterzijde en lederen bekleding zijn standaard in de A7 en optioneel op de CLS. De Mercedes zet er elektrisch verstelbare stoelen, een knie-airbag en koplampsproeiers tegenover.

Mercedes-Benz CLS 350d 4-Matic

Exterieur
Deze auto’s kies je vanwege hun uiterlijk. Anders kun je (veel) beter kiezen voor een Audi A6 of Mercedes-Benz E-klasse. De Audi A7 stelt ook absoluut niet teleur. Sommige redactieleden hebben voorkeur voor de vorige A7, maar er is niemand die de A7 uitgesproken lelijk vind. Het is wel een auto die je echt moet aankleden om hem goed te laten smoelen. S-Line, 21″ wielen en een lekker kleurtje doen wonderen voor de uitstraling van de auto. Ja, dat is een prijzige aangelegenheid. Maar hey, iemand kiest een Audi A7 omdat hij/zij een gave auto wenst, geen goedkope. Bij deze merken weet je dat het geld kost.

Audi A7 50 TDI quattro '18

Voor de Mercedes geldt min of meer hetzelfde. De lage daklijn en ranke achterpartij geeft de auto een bijzonder aanzien. Aan de voorkant lijken de koplampen iets te klein en komt het geheel een beetje non-descript over. Een AMG-pakket biedt een oplossing voor visueel spektakel, maar het kan ook snel een ‘foute’ auto worden. Probeer daarom matgrijs of wit te vermijden, dat doet het ontwerp geen goed. Per generatie lijkt de CLS iets braver te worden qua uitstraling. Voor de buitenstaander kan het lastig zijn om te begrijpen dat zo’n CLS echt iets bijzonders is. Dat kan ook een voordeel zijn.

Mercedes-Benz CLS 350d 4-Matic '18

Interieur
Qua interieurs zit je bij Audi al jarenlang aan het goede adres. Omdat ze kiezen voor een voordelige FWD-layout hebben ze waarschijnlijk extra budget over voor het dashboard. Met de nieuwe A7 heeft Audi echt een enorme stap gezet en niet omdat de oude Audi A7 zo slecht was. Qua infotainment en schermen staat Audi nu duidelijk bovenaan. De helderheid, de scherpte, de intuïtieve bediening, de haptische feedback: het draagt bij aan de feestvreugde aan boord. Verder is de A7 keurig afgewerkt en is alles opgetrokken uit eerste klas materialen. Twee nadelen: het design kan voor sommigen té clean zijn. Ook is de ruimte achterin niet denderend. Met name de hoofdruimte valt tegen. Nu hoor ik je zeggen: dat heb je met dit soort auto’s. Toch is het opmerkelijk dat je in een twee ton zware auto van 5 meter lang niet fatsoenlijk achterin kunt zitten.

Audi A7 50 TDI quattro '18

De Mercedes-Benz CLS is achterin ook niet de ruimste. Het is een nadeel van dit type auto. Over een ‘te clean’ interieur hoef je je in de CLS geen zorgen te maken. Integendeel, de stijl is zeer barok te noemen. Wees overigens bijzonder zorgvuldig met hoe je je CLS samenstelt, want voor je het weet is het meer burlesque. In ouderwets Nederlands, met dat rode leer en alle lampjes is het net even teveel een pooierbak. Wel heb je het gevoel dat je in iets bijzonders zit, meer dan in de Audi. Ook hier zien we grote schermen, die net niet het niveau van de Audi halen. Qua bediening is het echter eveneens uit de kunst.

Mercedes CLS

Rijden
De motorspecificaties van de Audi en Mercedes zitten belachelijk dicht op elkaar, zoals je kunt zien in de tabel. Ze geven elkaar geen duimbreed toe. De 3.0 V6 TDI van Audi is een absolute heerlijkheid. Bizar krachtig, zo smeuïg als een pot Calvé pindakaas en relatief zuinig. De wegligging is typisch Audi. De A7 ligt als een blok op de weg, een echte Autobahnstormer. Wel is het zaak het goede onderstel uit te kiezen dat het beste bij je smaak past: er zijn namelijk vier (!) opties mogelijk. De besturing is typisch Audi: behoorlijk direct en behoorlijk gevoelloos. Klik verder voor onze rijtest met de nieuwe Audi A7.

Audi A7 50 TDI quattro '18

Eindelijk kan de CLS nu wat punten terugpakken, want de CLS rijdt namelijk geweldig. Net als vele andere auto’s is het mogelijk om te kiezen tussen een comfort- en sportstand. Meestal is het verschil lastig op te merken, de boel wat zwaarder en harder: that’s it. Maar nee, niet in de CLS. In standje comfort is het een heerlijk relaxte auto. Kies je voor sport, dan voelt de auto echt daadwerkelijk sportiever, zelfs iets kleiner, aan. Dat is echt heel erg knap. De motor is een heerlijkheid, de zes-in-lijn is net even wat soepeler dan de V6 van Audi. Nog een verschil is de layout: de Mercedes heeft zijn zes-in-lijn voor een groot gedeelte achter de vooras en is in basis achterwielaangedreven. De Audi heeft zijn V6 voor de vooras hangen. Uiteraard is er ook een rijtest met de Mercedes-Benz CLS.

Mercedes-Benz CLS 350d 4-Matic '18

Conclusie
We maken graag grapjes over hoe behoudend Audi en Mercedes-Benz te werk gaan. Alles lijkt op elkaar en er is geen vooruitgang. Dat is dus een foute aanname. Welke van deze twee wint het vergelijk? Dat is een beetje lastig om te zeggen. Voor een groot gedeelte zijn de auto’s enorm aan elkaar gewaagd. De Audi A7 is efficiënt, berekenend en koel. Echt zwakke punten kent de auto eigenlijk niet. Ondanks dat beide modellen dit jaar op de markt zijn gekomen voelt de A7 moderner aan.

De Mercedes is wat meer polariserend. Het design ligt niet bij iedereen even lekker op het netvlies en het interieur is weliswaar gezelliger dan dat van de Audi, maar ook ouderwetser en iets over the top in bepaalde kleurstellingen. De CLS is echter een uitstekend rijdende automobiel met net dat randje extra verfijning. De verschillen zijn overigens bijzonder klein. Of je nu de A7 of een CLS onder de leasebips hebt, in beide gevallen heb je te maken met een bizar goede automobiel.



92 reacties

Doe mij maar die A7, puur omdat de achterkant van die CLS lijkt op een dooie cavia.
@basr32: Heb zojuist even de nek omgedraaid van de cavia van mijn zusje, maar ik zie die gelijkenis niet zo.
@berlinetta: Ik weet nier wat erger is, de achterkant van de CLS of het feit dat jij de cavia van je zusje vermoord…
@basr32: achterkant van de cls
@lekkerlinksrijden: Misschien wel ja :)
@basr32: die hele CLS. Beetje Maserati principe. Ze worden ipv steeds mooier steeds lelijker. De A7 is hier toch echt altijd de betere keuze. Alleen al omdat de lichten 10x mooier zijn en de auto veel mooier gevormd is.
@berlinetta: Alles voor die duimpjes he!
@exotic: Ja klopt. Ik heb niet eens een zusje.
De A7 vind ik mooier, de CLS komt ook over de straat niet als iets bijzonders over, de A7 wel.
Overigens snap ik niet helemaal waarom je een CLS zou nemen, wil je een coupe dan is de E-klasse coupe heel veel mooier en eigenlijk is de E-klasse sedan ook mooier. Ik zou dus voor een E-klasse coupe gaan.
@berlinetta: die heb je ook het nekje omgedraaid? 😂
@berlinetta: mag de cavia van mijn zusje wel de nek omdraaien
@exotic: ach meid toch
@basr32: als jij zo vaak naar de achterkant van je auto kijkt denk ik dat er wat mis is met de voorkant of het is gewoon een lelijke voorkant.
Grappig hoe deze auto’s op papier redelijk gelijk aan elkaar zijn en toch een sterke voorkeur voor de Audi heb. Ik heb ze beide in het ‘wild’ kunnen aanschouwen en ik vind de A7 toch net wat meer in balans van achteren, een perspectief waar ik ze beide minder vind ogen. In het echt vind ik de CLS beetje raar ogen, wie weet met de tijd dat het mooi opdroogt. De Audi kan mij dan toch iets meer begeren met die achterlichten. Daarnaast vind ik het interieur van Audi ook veel frisser ogen dan die van de Mercedes.
Geen van beide. Graag de shooting brake van de vorige generatie.
@cossiekiller: Jeps! Prachtige wagen was dat. Vraag me af of BMW nog met een concurrent komt nu de 8-serie gelanceerd werd. Ik hoop alvast van wel.
@cossiekiller: Inderdaad, zeer mooie auto en nog redelijk praktisch! Nu zou ik eerder naar de A7 gaan kijken moest ik in deze categorie kunnen shoppen :-)
Kwam gisteren de A7 tegen op de autobahn: wat een verschijning zeg!
Alleen als die verlichting in de Mercedes anders/uit kan, dan wil ik hem het voordeel van de twijfel geven. Het lijkt wel een Belgisch bordeel.
Hoewel ik nog steeds moet wennen aan het uiterlijk van de CLS, kies ik toch die. De Audi vind ik niet heel fraai. Ook rijdt de CLS volgens mij een stuk beter. Keuze snel gemaakt dus.
@berlinetta: Oh ,al met beide gereden? Of denk je maar det de Mercedes beter rijdt??
@dijan: ook rijdt de CLS beter VOLGENS MIJ. Gewoon omdat iemand niet de voorkeur heeft voor je heilige VAG producten betekent niet dat de A7 meteen ruk is…
@dijan: Ja, ik denk inderdaad dat de Mercedes beter rijdt, en nee, ik heb ze niet allebei gereden. Waarom denk ik het dan toch? Door rijtesten te lezen/kijken. En die Audi zal heus niet slecht rijden, maar het heeft gewoon niet mijn voorkeur. Ik vind autorijden leuk en dat doe ik het liefst in een auto die rijden ook leuk maakt. Zelfs jij moet toegeven dat Audi dan niet het eerste merk is waar je aan denkt. Verder vind ik helemaal niks mis met Audi. Ze maken mooie auto’s, maar ik heb er gewoon niet zoveel mee.
@berlinetta: je moet niet denken en onzin roepen. Ga zelf rijden voordat je onzin hier aan het roepen bent. Je gelooft aales wat die autojournalisten. Als zo een journalist tegen je zegt om met je hoofd tegen een muur te stoten want dat doet niet zeer doe je het ook
@kermit123: Perfecte vergelijking maat. Ik ga het meteen uitproberen.
@dijan: Je hoeft niet met beide te rijden om te weten welke er lekkerder stuurt.

Pas al Audi het motorblok dwarsplaatst ipv lengterichting. Of er een rwd van maakt ipv in de basis een fwd met quattro om het te camoufleren.
Moet je jij als Audifan toch onderhand wel eens weten, niet?

Liefs Monsieur Le Loure.
@dijan: Laat je vriendin op het stuur van je fiets plaatsnemen en rij een rondje.

Zo rijdt de Audi. Kwestie van de verkeerde lay-out. (wist je natuurlijk allang al)
Direct de CLS, moest even wennen in het begin maar wat een porno-baron apparaat is dat zeg
De CLS, maar zou wachten op de 8-GC.
@str8six: BMW gaat qua styling achteruit maar toch denk ik dat gebaseerd op styling, ik die ook zou kiezen. En je kiest in dit segment obv styling want een E Klasse of A6 is sowieso goedkoper. Tussen deze twee de A7 overigens.
Beide….. helemaal niets, gewone sedan is vele malen mooier en ruimer
Zag laatst zo’n CLS rijden, in het echt vind ik het echt een hele lelijke auto. De A7 daarentegen vind ik best geslaagd.
Ik wil niet dood in het interieur van de Mercedes liggen.
@wimof: Heb je je uitvaartverzekering reeds van je wens op de hoogte gesteld?
@karhengst: Ik zal ten allen kosten vermijden dat dit zal gebeuren, dus laat ik die Mercedes aan mijn neus voorbij gaan en stap ik in de Audi.
De CLS heb ik in het echt gezien en wat is dat ding verschrikkelijk lelijk. Heb het interieur van Mercedes trouwens ook nooit echt mooi gevonden. Dus zeker de Audi in dit geval.
Die A7 ziet er echt mislukt uit in basisuitvoering, heeft echt een duurder pakket nodig.

Bij de CLS eerder andersom. Die witte vind ik mooier dan de rode, hooguit één maatje grotere velgen en in donkerblauw!

Doe die dus maar.
De A7, mooier van binnen en van buiten. In het donkerpaars met cognac interieur en grotere aftermarket velgen. De velgen die Audi biedt zijn niet mijn ding.
Die CLS 53AMG is wel een geweldig apparaat in technisch opzicht. Maar in geval van andere motorvarianten, zou ik gaan voor een E en het wisselgeld in opties steken. Zo leuk/bijzonder vind ik deze 2 surrogaat coupé-achtige nou weer niet. BMW zijn strategie kan mij nog minder bekoren, maak een sedan (5-serie), maak daar een coupe van (6/8-serie) en vervolgens maak je weer een sedan van die coupe (een GC).
@jorden: De 6GC is in feite ook niks anders dan een veel te dure 5-serie, maar ik vind hem wel behoorlijk geslaagd. In mijn ogen een van de mooiste BMW’s ooit gemaakt.
In mijn ogen is het net of dat BMW toegeeft dat hun reguliere 5-serie sedan niet zo goed gelukt is.
@jorden: Dat ben ik niet met je eens. Een 6GC ziet er (in mijn ogen) beter uit, maar qua hoofdruimte is het achterin toch een stuk krapper dan in de 5-serie. Dat is bij de concurrenten ook het geval. Ik kan met mijn 1,90 niet achterin een A7 zitten bijvoorbeeld. Er is dan toch een hele grote groep klanten die eerder gaat voor het praktische van een sedan ipv de mooie styling van een vierdeurscoupe.
@berlinetta: weet je zeker? Ik pas er wel in namelijk, beenruimte nog verrassend als je achter jezelf zit.
@bitd: Ja ik heb achterin een A7 gezeten en ik moest of flink onderuit zakken of mijn hoofd schuin houden. Voor mij zat niet bepaald de grootste persoon. Toen ik zelf achter het stuur zat, zat ik heerlijk.
@berlinetta: daar verschillen we van mening. Ik vind de 6GC maar een raar uitgerekt model, de 5 sedan was een veel sterker ontwerp. Verhip, zelfs de nieuwe 6GT vind ik een beter ontwerp dan de 6GC. En in het lijstje mooie BMWs horen toch echt de 507, M1, de vooroorlogse 328, de 2002, de 440i, een hele rij 3 serie coupes, de 635 CSI allemaal ver voor de 6GC.
@mashell: Meningen verschillen uiteraard. Opzich snap ik wel wat je bedoelt met uitgerekt. Het is inderdaad een lel van een auto die oorspronkelijk is ontworpen als driedeurs en vervolgens moesten er nog 2 deuren extra bij worden gepropt. De driedeurs is wat beter in verhouding, maar ondanks dat vind ik de GC nog steeds echt fraai.
Ik vind deze heel moeilijk. Ik kan eigenlijk niet kiezen.. Is de CLS een hatchback tegenwoordig? Zo niet, ga ik voor de A7.
FWD…..RWD….beiden zullen dagdagelijks goed rijden. In alle opzichten dan toch de A7, cleaner design, klopt visueel meer, grootser, nog een financieel voordeel in aanschaf of lease (ook al koop je dit obv emotie ) om over het verschil in interieur maar niet te spreken. Wat een drukke, wanstaltige bende zo’n Merc. Als de kamer van m’n dochter er zo uit zou zien dan maakte ik me zorgen!
@eselkaa: je moet natuurlijk niet vergeten dat je met een Audi veel vaker bij de dealer zult staan dan met een Merc. Al maakt dat qua geld de eerste 2 jaar niet zoveel uit natuurlijk
@henkhekje: Want? Heb meerdere audi’s gehad waarvan ook een A7. Stond er wel vaker maar dat lag aan mijn vele kilometers. Nooit gedoe en extra garagebezoek en kosten
@eselkaa: Zakgeld geven is dan niet meer nodig.

Kleedgeld daarentegen…
A7 at any time. Al moet ook ik constateren dat de vorige generatie een iets prettiger design had, en dan met name de achterzijde omdat deze een aantal designgrapjes kende die stuk voor stuk een erg fraaie verwijzing waren naar de oervader, de Audi 100 Coupé.

Wat verder opvalt is het m.i. toch wel grote gat in de maandelijkse leasekosten. Het zal niet de eerste overweging zijn voor de meesten die shoppen in deze categorie, maar procentueel gezien kan 15% net het verschil maken tussen een duimpje omhoog of omlaag van de boekhouder.
@rrrobert: Helemaal eens. Heb de vorige A7 ook gehad en vond die fraaier. Maar mss dat deze nog moet inbranden op mijn netvlies. Geld is niet het eerste issue maar toch. Lease is aanzienlijk hoger en de bijtelling ook nog eens een beetje. Bij elkaar toch jaarlijks 3 a 4k
Lastige keuze, ik vind ze beide niet echt mooi!
Ik denk dat ik dan bij het rijdersmerk ga kijken voor een BMW!
De CLS. Geheel toevallig reed ik er twee uurtjes geleden nog achter en moet zeggen dat ik het dan nog best vind meevallen. In eerste instantie was ik nog sceptisch over het ontwerp maar ik vind het een mooie auto geworden. Zeker het interieur is voor mij dé reden om voor de CLS te gaan. Geen touchscreen hebben is misschien niet ‘modern’ maar dat is voor mij juist het grootste pluspunt. Die twee joekels van een schermen in de Audi vind ik geen gezicht. Nog erger is de vingerafdrukken die je er mee achterlaat. Nee, zo’n draaiknop-systeemachtig ding vind ik veel idealer werken.
Voor dat bedrag per maand?

Een RS3 😂
Voor de looks van zowel interieur als exterieur zou ik voor de audi kiezen, echter de rijeigenschappen van de benz zijn weer fijner. Lastig..
@allesmetturbo: 90% van de tijd breng je door op de snelwegen en provinciale wegen. En daar ga je weinig van het betere weggedrag merken. Liggen beide als een blok op de weg.
Ik kan niet zo goed tegen die neppe “uitlaten” van de Audi
Leuk stuk! maar een airbag voor je portemonnee? Lijkt me voor je knieën. ;) Maar Willeme, door jouw stijl schiet je soms wel wat te veel door, en wordt het helaas leugenachtig. Een lijn 6, achter de vooras bouwen (het blok, niet de transmissie) maakt het effectief een middenmotor. Dat lijkt me onmogelijk: het verijst een enorm lange motorruimte en verplaatst de passagiers ver naar achteren: denk SLS AMG met haar V8 of menig Ferrari. Geloof mij, dit blok ligt gewoon boven de vooras en zal daarmee ook voor uitsteken. Waarschijnlijk minder dan de Audi, maar die heeft (verrassend) voor een V blok gekozen, omdat deze zo kort zijn. Om je een idee te geven. De mercedes heeft een front overhang van 888mm vanaf de as, en de audi 927mm, dat is 3,9 cm meer over een autolengte van 5 meter. Dat is niet zo dramatisch als dat het vroeger was, maar men blijft er (jammergenoeg) een beetje in hangen.
@macchina: De zes-in-lijn bevindt zich toch echt voor het grootste gedeelte achter de vooras. Heb de bijvoeglijke naamwoorden ervoor je bijgezet ;-). Om het ‘leugenachtig’ te noemen vind ik niet zo’n prettige benaming. Uiteraard kan erover gediscussieerd worden, maar het is echt niet zo dat de CLS het blok voor de vooras heeft hangen ;-)
@willeme: Sorry, feitelijk onjuist was misschien netter geweest. Bij deze. ;) Gelukkig heeft idd mercedes dat niet gedaan, hun motorenontwikkeling is sowieso interessant te noemen, zeker in de 400d configuraties :).
Toch maar een A8. Of mag dat niet bij deze keuze?
En clean design in het interieur: vind ik een voordeel. Maar dat is kwestie van smaak, zoals zovaak bij (dergelijke) auto’s.
Ik denk niet dat tussen beide merken heel veel ‘gebuurt’ wordt, dus wat dat betreft is dit een leuke en vermakelijke maar evengoed dus hypothetische en onzinnige vergelijking.
@eaudi: eens. Denk idd dat buurten in zogenaamde premium klasse niet veel gebeurt en boven de 70K sowieso matig. Ervan uitgaande dat ook de niche modellen door betreffende merk worden geleverd. Alhoewel ik ben onbewust VAG adept en zou niet voor elke segment/model nu nog per definitie kiezen voor VAG
Gisteren voor het eerst de nieuwe CLS gezien. In het zwart, AMG-pakket met gewoon chrome lijsten e.d en wat een schitterende auto staat er dan zeg. Achterkant blijft lastig maar komt in het echt wel beter tot z’n recht. Qua interieur ga ik sowieso voor de CLS. Het nieuwe audi interieur lijkt echt nergens op met al die vingerafdrukgevoelige touchscreens. Al zet ik in de CLS dan wel de sfeerverlichting uit of op een neutrale kleur.
Vind ze beide niet om aan te gluren. Dus ik vraag m’n baas wel om wat anders.
Wat is die Benz een kermis van binnen zeg! En dan die achterkant, brrrr…
@techniekmeneer: idd. Misselijk om het aan te zien. En het rijden kan me ook niet bekoren. Geef me maar een quattro
Ik heb best een goed salaris maar geen lease auto. Nu vroeg ik me af. Wat zou het gemiddelde salaris zijn van iemand die 1700 euro kan/mag of wil besteden voor een leasebak?
@cloverleaf: sorry, maar dat is een beetje een domme vraag, want dat is natuurlijk volledig afhankelijk van je overige vaste lasten en variabele uitgaven. Woon je in een kartonnen doos of in in een Villa in Wassenaar. Ben je alleen of een gezin met 11 kinderen. Doe je boodschappen bij de Aldi of ga je iedere dag eten bij Jonnie Boer… en zo kan ik nog wel even door gaan…
@henk_he: ga maar niet door. Staat toch gemiddeld? Vroeg me af wat voor een salaris een leasewagen van 1700e toelaat… hoezo domme vraag
@cloverleaf: ik zou zeggen het jaarsalaris is grofweg 2x de catalogusprijs van de leasert? Is natuurlijk behoorlijk verschillend per sector.
Gevoelsmatig denk ergens bruto € 80.000 per jaar. Maar kan eerlijk gezegd niet omschrijven waarom.
@jack_abarth: ik had hoger geschat. 80k per jaar is uiteraard niet slecht maar dat zou betekenen dat je auto meer kost dan je jaarsalaris… ik ben echt een noob in leasewagens btw!
@jack_abarth: ik denk meer. Mijn zwager zit op 100k bruto en least een Passat voor ik meen 700 per maand.
@jack_abarth: denk meer.
Ik schurkte vorig jaar (toen nog in loondienst) daar tegenaan, en no way dat ik 1.700 per maand kon besteden daaraan.

Nu als zelfstandige peins ik er helemaal niet aan!!
Makkelijke keuze, de A7! Wat een afschuwelijk design heeft die CLS zeg. De vorige generatie was heel mooi van de CLS. Maar Mercedes’ designtaal van tegenwoordig gaat echt de verkeerde kant op.
Model S
Wat is die Mercedes toch weer afschuwelijk lekiijk. De achterkant van de Mercedes is niet om aan te zien. Het is net of de achterkant de voorkant is . Nee voor mij makkelijk de Audi. Audipowerrrrr
De Mercedes, waarom, omdat het geen Audi is.
Mercedes.

Ik zou me doodschamen in een Audi.
Niemand die het raar vindt dat parkeersensoren optioneel zijn op de CLS? Die zitten tegenwoordig al standaard op een nieuwe Picanto!
@henk_he: de regel is hoe meer opties, hoe meer premium. Daarom zijn doodgewone zaken als parkeersensoren, neerklapbare achterbank, knipperlichten, asbak etc allemaal optioneel.
Gek dat bijna iedereen de achterkant van de mercedes zoveel lelijker vind dan de audi. Ik vind het uitgaande model één van de, misschien de lelijkste achterkant van de laatste 20 jaar met die afgehakte kont. Deze is iets minder lelijk maar nog steeds een afgehakte kont. Alleen daarom al de Mercedes. Maar eigenlijk wil ik gewoon een E-klasse stationwagen met een ster op de neus…
Ik sla ze allebei even over. Ik heb liever een Jaguar I-Pace. Ook als de “Tesla Tax” ingaat en je gewoon een hele bak bijtelling betaalt.

Deze motoren zijn achterhaald. En voordat je roept dat dit niet zo is; rij eens een stukje in die Jag.
@nicolasr: woon 430 kilometer van mn werk. Red ik niet in de winter…
@cloverleaf: dan zit er maar 1 ding op… De hele winter vrijnemen! ;-)
@nicolasr: Deal!
Eigenlijk is het van de gekke dat de overheidssteun alleen geld voor zakelijke bakken. Ik zou best elektrisch willen rijden dmv bijvoorbeeld een privatelease mocht het gunstig gemaakt worden door de overheid. Maar op dit moment is mn dieseltje de beste oplossing…
hoe fout de CLS ook is, ik kies deze omdat de A7 een audi is.
@willeme: leuke kolom, maar als je spreekt over “lease maar” zoek dan twee auto’s die in de lease hetzelfde kosten. Cataloguswaarde is alleen interessant voor de bijtelling, maar dat scheelt geen honderd euro per maand.
@flutterby: Het zijn twee directe concurrenten. er is genoeg overlap. De motoren zijn exact even sterk, de afmetingen zijn grotendeels gelijk, de prestaties komen overheen en de doelgroep is ook behoorlijk hetzelfde. Kortom, toe auto’s die enorm aan elkaar gewaagd zijn. De leaseprijs kan bij dit soort auto’s iets grotere verschillen vertonen dan bij een Astra vs Focus.
Hoef ik niet lang over na te denken, voor mij de Audi A7. Prachtige auto qua exterieur en interieur. Oogt een stuk moderner en is qua ontwerp veel beter gelukt dan de Mercedes CLS.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).