Stijlvolle budgetbakken voor de veelrijder. Welke is de beste keuze?
In 2004 heeft Mercedes-Benz een meesterzet gedaan met de introductie van de CLS. Een ranke, stijlvolle en bijzondere auto op basis van een huis,- tuin en keuken E-Klasse. Voor Mercedes was het handig: zo veel meer kost het niet om een CLS te bouwen in plaats van een E-Klasse, maar de marges liggen een stuk hoger. De CLS boorde tegelijkertijd een nieuw segment aan. Je hebt de exclusieve uitstraling van een coupé, maar nog wel twee extra deuren. En het smoelt een stuk lekkerder. In de tussentijd zijn er een hoop concurrenten bijgekomen, waaronder de Audi A7.
Het liefste heb je natuurlijk een RS7 Sportback en een CLS 63 AMG. Dat zijn machtige auto, maar die zijn bijzonder prijzig. Zeker als je veel kilometers maakt. Zijn er dan ook opties voor iemand die veel kilometers maakt en niet duizenden euro’s per maand kwijt wil zijn? In het begin van de levenscycli van de A7 en CLS was dat niet het geval. Je kon enkel dikke motoren bestellen. Gaandeweg zijn er een kleinere en goedkopere motoren leverbaar. We kijken nu naar voordelige dieselvarianten.
Merk: | Audi | Mercedes-Benz |
---|---|---|
Type: | A7 | CLS |
Uitvoering: | 3.0 TDI Ultra S-Tronic | 250d 9G-Tronic |
Catalogusprijs: | € 70.265 | € 70.681 |
Fiscale prijs: | € 68.980 | € 69.373 |
Leasetarief: | € 1.340 | € 1.270 |
Vermogen: | 190 pk bij 3.250 tpm | 204 pk bij 3.800 tpm |
Koppel: | 400 Nm bij 1.250 tpm | 500 Nm 1.600 tpm |
Topsnelheid: | 230 km/u | 242 km/u |
0-100 km/u: | 8,2 sec. | 7,5 sec. |
Verbruik: | 1 op 22,2 | 1 op 21,7 |
CO2 uitstoot: | 118 g/km | 120 g/km |
Wat ons opvalt
Traditiegetrouw zitten de Duitse tegenstrevers bijzonder dicht bij elkaar. Als je de specificaties naast elkaar zet is te zien dat de Mercedes die overhand heeft. Meer vermogen, meer koppel en dus betere prestaties. Toch zijn er drie wezenlijke verschillen. De Audi in de vergelijk heeft voorwielaandrijving, de Mercedes heeft achterwielaandrijving. De Mercedes heeft een traditionele automaat met 9 verzetten, de Audi heeft een automaat met dubbele koppeling en 7 versnellingen. Laatste grote verschil betreft de motor. De Mercedes heeft een 2.1 liter viercilinder, de Audi heeft een 3.0 V6. Een ander puntje dat we aan moeten tekenen: beide auto’s zitten aan het einde van hun loopbaan. Ze stammen beide stammen uit 2010. Van de nieuwe A7 hebben we al een glimp mogen ontvangen. Bij de CLS is minder bekend, op deze details na.
Exterieur
Het design is bij dit type auto heel erg belangrijk. Anders had je de normale variant wel gekozen. De Audi A7 is een van de weinige Audi’s die je van een afstandje al kan herkenen. Het gestrekte ontwerp met de lage, brede kont geeft de auto een kenmerkend silhouet. De neus is laag en indrukwekkend. Het is wel een auto die gevoelig is voor kleur. De auto op de foto’s heeft het S-Line exterieur en interieurpakket. In het geval van de A7 geeft dat wat extra smoel met grotere bumpers, velgen en sportstoelen.
De CLS is een van de weinige Mercedessen die nog niet de huisstijl heeft aangemeten. Dat is niet erg, want het is een plaatje om te zien. Met name de gebogen daklijn en de derrière liggen bijzonder prettig op het netvlies. Zo prachtig gestrekt als de eerste CLS is de huidige niet, maar het is nog altijd een schoonheid. Ten opzichte van de vorige E-Klasse (waar de CLS nog op is gebaseerd) is de CLS veel gracieuzer. Maar de huidige E-Klasse heeft flink aan elegantie gewonnen en is een stukje moderner. Desalniettemin: voor de looks laat je hem zeker niet staan.
Interieur
Bij dit soort auto’s mag je een prachtig interieur verwachten. Dat van de Audi is overbekend. We kennen het uit de A6 en alle derivaten van dat type. Grappig om te zien hoe snel de tijd gaat. Het extra grote navigatiesysteem is nu net goed. Verder zitten alle knopjes precies daar waar je ze verwacht. De afwerking is dik voor elkaar en op een paar details na het materiaalgebruik ook. Je merkt wel dat de ambiance aangenamer wordt als je de nodige opties aanvinkt. En die zijn nogal prijzig. Standaard heeft de A7 bijvoorbeeld geen lederen bekleding. Ja, dat lees je goed.
De Mercedes heeft dat overigens ook niet. Ook hier kijk je tegen een typisch Duits interieur aan. Maar je ziet wel dat ze bij Mercedes iets extroverter zijn dan bij Audi. Het komt allemaal wat gezelliger over. Het materiaalgebruik staat op een iets hoger plan dan bij de Audi, maar beide scoren een dikke voldoende. Wat overigens ook voor allebei de auto’s geldt: de ruimte achterin houdt niet over. Zowel de achterbank als kofferruimte zijn minder ruim. Dat is de prijs die je betaalt om mooi te zijn.
Rijden
De Audi A7 staat op een licht aangepast onderstel van de A6. De rijeigenschappen lijken er sterk op. Ja, je voelt dat die dikke V6 over de voorhangt. Storend is het echter nooit. In tegendeel, voor langere snelwegritten is het best prettig. De A7 voelt er onverzettelijk door. De motor is een pareltje. De 3.0 V6 diesel is stil en soepel. De bak is in orde. Het is zo’n S-Tronic die op zich zijn werk goed doet, maar de Tiptronic transmissie is alleen te krijgen op de 320 pk sterke BiTDI.
De Mercedes heeft van nature een mooiere balans dankzij een betere layout. Maak overigens niet de fout door te denken dat dit een sportieve auto is. Dat is het namelijk absoluut niet. Maar de rust aan boord is wel prettig. Iets minder brengt de motor. Dat is nu eenmaal inherent aan het aantal cilinders (vier stuks). Voor een viercilinder is de Mercedes diesel best gecultiveerd, maar het is geen match voor de V6 uit de Audi. Daar staat tegenover dat de Mercedes aanmerkelijk sneller is. Ook is de transmissie prettiger: net even wat soepeler met overschakelen. De rijtest kun je hier bekijken.
Conclusie
Twee auto’s die op papier voldoende prestaties bieden met een zeer gunstig verbruik. Ze zijn er geweldig uit. Je hebt echt het gevoel iets speciaals onder de bips te hebben. In de Mercedes misschien iets meer dan de Audi. Nog een reden om te kijken voor deze twee auto’s: ze gaan bijna uit productie. Dat betekent dat er goede deals zijn te doen, met name qua uitrusting. Want laten we eerlijk zijn: dat is eigenlijk het enige écht grote nadeel aan deze twee auto’s.
57 reacties
Elk artikel heeft voor dat soort mensen dus eigenlijk als titel “wat zou jij doen met €….”
Leuk voor je vriend
Qua model geef ik je echter volledig gelijk! Prachtige bak die 6GC!
Maar goed, rationeel gezien ben je beter af met een A6 of E-klasse met leuke goodies of een sneller blok. Of een mooie en moderne A5 SB met een niet-teruggetunede 3.0.
de middenconsole ziet er precies hetzelfde uit als een B klasse.
En wel voor een premium prijs.
Waarom zou je dan niet voor een E klasse gaan?
http://4.bp.blogspot.com/-GYM2159MZhM/VpxAdNP629I/AAAAAAASEoM/hl9VJCHejgE/s1600/New-Vs-Old-E-Class-26.jpg
Waar ik op doel is dat bij de CLS alles van plastic is en bij de E klasse bijvoorbeeld alles van aluminium en mooi gestroomlijnd is. Het intereur van CLS komt zo uit de B klasse maar je betaald er wel een premium prijs voor.
http://www.eurocarnews.com/media/pictorials/1318/6066-web.jpg
De Mercedes CLS vind ik een fraaie auto maar een stukje minder fraai dan zijn voorganger. Het was echt een verrassing toen Mercedes daarmee op de proppen kwam. Een heel nieuw segment werd ontstaan en dat deden ze met een prachtig ontwerp. De huidige CLS vind ik net iets minder strak maar wel erg mooi. Vooral het facelift model met zijn onder andere LED-koplampen. Ik vind de Mercedes ook de mooiste van de 2. Ik zal dan ook voor de Ster gaan. Ik vind hem net wat eleganter ogen, mede door zijn kont. Die is wat minder hoekig dan bij de Audi. Ook het interieur van de Mercedes vind ik mooier.
Ik vind de A7 ook echt prachtig. Daarnaast ook de enige Audi met een beetje durf in het ontwerp. De CLS verbleekt ernaast.
De A7 heeft wel een fijnere motor en een moderner interieur, maar dat vind ik niet zo storend. Daarnaast vind ik de A7 ook niet zo prettig rijden. Op de snelweg is het inderdaad wel een prima auto, maar in de bochten miste ik veel gevoel. Toen reed ik ook nog eens in een BiTDi met quattro en een beter onderstel dus dat zal in deze voorwielaandrijver niet beter zijn.
Maar als het om de “exclusieve uitstraling van een coupé” te doen is dan neem je toch gewoon de E-klasse coupe. Een echte coupe!
Overigens, is het niet dat de 2.0TDI 190 pk heeft i.p.v. de 3.0TDI zoals hier boven weergeven?
Ondanks mijn MB-hart, zou ik voor een AUDI A6 Avant 2.0 TDI gaan, in het antraciet grijs met S-line pakket en zwarte raamlijsten. Vind dat een erg dikke verschijning voor een ‘normale’ A6.
Een van de meer opvallende eigenschappen van het exterieur is, dat die achterkant behoorlijk afwijkt van de overige Audi’s, omdat met hier een vleugje onvervalst retro-design heeft toegepast: dit is een knipoog naar de Audi 100 Coupé waarmee de Duitsers ons begin jaren zeventig mee verblijdde. Voor de meeste carspotters is het een houvast om de A7 van een A5 te onderscheiden.
De CLS is geen lelijke auto maar ik vind het verre weg de minst mooie uit het MB assortiment.
De rest mag voor de 2e keus gaan, dat zal altijd de Audi blijven!