Lease maar: Audi A7 of Mercedes-Benz CLS

Auteur: , 57 Reacties

Stijlvolle budgetbakken voor de veelrijder. Welke is de beste keuze?

Audi A7 Mercedes CLS Lease

In 2004 heeft Mercedes-Benz een meesterzet gedaan met de introductie van de CLS. Een ranke, stijlvolle en bijzondere auto op basis van een huis,- tuin en keuken E-Klasse. Voor Mercedes was het handig: zo veel meer kost het niet om een CLS te bouwen in plaats van een E-Klasse, maar de marges liggen een stuk hoger. De CLS boorde tegelijkertijd een nieuw segment aan. Je hebt de exclusieve uitstraling van een coupé, maar nog wel twee extra deuren. En het smoelt een stuk lekkerder. In de tussentijd zijn er een hoop concurrenten bijgekomen, waaronder de Audi A7.

Het liefste heb je natuurlijk een RS7 Sportback en een CLS 63 AMG. Dat zijn machtige auto, maar die zijn bijzonder prijzig. Zeker als je veel kilometers maakt. Zijn er dan ook opties voor iemand die veel kilometers maakt en niet duizenden euro’s per maand kwijt wil zijn? In het begin van de levenscycli van de A7 en CLS was dat niet het geval. Je kon enkel dikke motoren bestellen. Gaandeweg zijn er een kleinere en goedkopere motoren leverbaar. We kijken nu naar voordelige dieselvarianten.

Merk:
Audi
Mercedes-Benz
Type:A7CLS
Uitvoering:3.0 TDI Ultra S-Tronic250d 9G-Tronic
Catalogusprijs:€ 70.265€ 70.681
Fiscale prijs:€ 68.980€ 69.373
Leasetarief:€ 1.340€ 1.270
Vermogen:190 pk bij 3.250 tpm204 pk bij 3.800 tpm
Koppel:400 Nm bij 1.250 tpm500 Nm 1.600 tpm
Topsnelheid:230 km/u242 km/u
0-100 km/u:8,2 sec.7,5 sec.
Verbruik:1 op 22,21 op 21,7
CO2 uitstoot:118 g/km120 g/km

Wat ons opvalt
Traditiegetrouw zitten de Duitse tegenstrevers bijzonder dicht bij elkaar. Als je de specificaties naast elkaar zet is te zien dat de Mercedes die overhand heeft. Meer vermogen, meer koppel en dus betere prestaties. Toch zijn er drie wezenlijke verschillen. De Audi in de vergelijk heeft voorwielaandrijving, de Mercedes heeft achterwielaandrijving. De Mercedes heeft een traditionele automaat met 9 verzetten, de Audi heeft een automaat met dubbele koppeling en 7 versnellingen. Laatste grote verschil betreft de motor. De Mercedes heeft een 2.1 liter viercilinder, de Audi heeft een 3.0 V6. Een ander puntje dat we aan moeten tekenen: beide auto’s zitten aan het einde van hun loopbaan. Ze stammen beide stammen uit 2010. Van de nieuwe A7 hebben we al een glimp mogen ontvangen. Bij de CLS is minder bekend, op deze details na.

Exterieur
Het design is bij dit type auto heel erg belangrijk. Anders had je de normale variant wel gekozen. De Audi A7 is een van de weinige Audi’s die je van een afstandje al kan herkenen. Het gestrekte ontwerp met de lage, brede kont geeft de auto een kenmerkend silhouet. De neus is laag en indrukwekkend. Het is wel een auto die gevoelig is voor kleur. De auto op de foto’s heeft het S-Line exterieur en interieurpakket. In het geval van de A7 geeft dat wat extra smoel met grotere bumpers, velgen en sportstoelen.

Audi A7 Sportback

De CLS is een van de weinige Mercedessen die nog niet de huisstijl heeft aangemeten. Dat is niet erg, want het is een plaatje om te zien. Met name de gebogen daklijn en de derrière liggen bijzonder prettig op het netvlies. Zo prachtig gestrekt als de eerste CLS is de huidige niet, maar het is nog altijd een schoonheid. Ten opzichte van de vorige E-Klasse (waar de CLS nog op is gebaseerd) is de CLS veel gracieuzer. Maar de huidige E-Klasse heeft flink aan elegantie gewonnen en is een stukje moderner. Desalniettemin: voor de looks laat je hem zeker niet staan.

Mercedes-Benz CLS

Interieur
Bij dit soort auto’s mag je een prachtig interieur verwachten. Dat van de Audi is overbekend. We kennen het uit de A6 en alle derivaten van dat type. Grappig om te zien hoe snel de tijd gaat. Het extra grote navigatiesysteem is nu net goed. Verder zitten alle knopjes precies daar waar je ze verwacht. De afwerking is dik voor elkaar en op een paar details na het materiaalgebruik ook. Je merkt wel dat de ambiance aangenamer wordt als je de nodige opties aanvinkt. En die zijn nogal prijzig. Standaard heeft de A7 bijvoorbeeld geen lederen bekleding. Ja, dat lees je goed.

Audi A7

De Mercedes heeft dat overigens ook niet. Ook hier kijk je tegen een typisch Duits interieur aan. Maar je ziet wel dat ze bij Mercedes iets extroverter zijn dan bij Audi. Het komt allemaal wat gezelliger over. Het materiaalgebruik staat op een iets hoger plan dan bij de Audi, maar beide scoren een dikke voldoende. Wat overigens ook voor allebei de auto’s geldt: de ruimte achterin houdt niet over. Zowel de achterbank als kofferruimte zijn minder ruim. Dat is de prijs die je betaalt om mooi te zijn.

Mercedes-Benz CLS

Rijden
De Audi A7 staat op een licht aangepast onderstel van de A6. De rijeigenschappen lijken er sterk op. Ja, je voelt dat die dikke V6 over de voorhangt. Storend is het echter nooit. In tegendeel, voor langere snelwegritten is het best prettig. De A7 voelt er onverzettelijk door. De motor is een pareltje. De 3.0 V6 diesel is stil en soepel. De bak is in orde. Het is zo’n S-Tronic die op zich zijn werk goed doet, maar de Tiptronic transmissie is alleen te krijgen op de 320 pk sterke BiTDI.

Audi A7

De Mercedes heeft van nature een mooiere balans dankzij een betere layout. Maak overigens niet de fout door te denken dat dit een sportieve auto is. Dat is het namelijk absoluut niet. Maar de rust aan boord is wel prettig. Iets minder brengt de motor. Dat is nu eenmaal inherent aan het aantal cilinders (vier stuks). Voor een viercilinder is de Mercedes diesel best gecultiveerd, maar het is geen match voor de V6 uit de Audi. Daar staat tegenover dat de Mercedes aanmerkelijk sneller is. Ook is de transmissie prettiger: net even wat soepeler met overschakelen. De rijtest kun je hier bekijken.

Mercedes-Benz CLS 250 CDI

Conclusie
Twee auto’s die op papier voldoende prestaties bieden met een zeer gunstig verbruik. Ze zijn er geweldig uit. Je hebt echt het gevoel iets speciaals onder de bips te hebben. In de Mercedes misschien iets meer dan de Audi. Nog een reden om te kijken voor deze twee auto’s: ze gaan bijna uit productie. Dat betekent dat er goede deals zijn te doen, met name qua uitrusting. Want laten we eerlijk zijn: dat is eigenlijk het enige écht grote nadeel aan deze twee auto’s.



57 reacties

Doe maar gewoon de 6 Gran Coupe. Stukken mooier dan de twee hierboven.
@str8six: Doe maar gewoon een M6 coupe, een stuk rapper dan de drie hier boven.
@atrak: Er staat toch niet RS7 vs. CLS63 AMG S ?!
@roberto: Voor veel mensen is autoblog een site waar ze ongevraagd hun auto-wensen uitsproeien.

Elk artikel heeft voor dat soort mensen dus eigenlijk als titel “wat zou jij doen met €….”

Leuk voor je vriend
@roberto: Haha niet zo happen kids, ik maak een geintje omdat de comment boven mij over een 6 serie begint die er idd niet tussen staat.
@atrak: Doe mij maar een Bugatti Chiron. Een stuk rapper dan alles wat je tegenkomt.
@viezefreddyw: doe mij maar een Tesla. Een stuk saaier dan alles wat je tegen komt
@kennone: doe mij maar een Multipla
@cpp1: de enige waar je met z’n 3e voor in kan. Ik snap jou keuze!!
@kennone: mag het ook 15 jaar oud zijn? Goed voor de bijtelling
@lekkerlinksrijden: de CLS C219 starte in 2004, dus nog ff geduld…
@kennone: kan ook in de Honda FR-V
@atrak: Doe mij maar een Bugatti Chiron. Die is een stuk rapper.
@str8six: Dat ben ik helemaal met je eens, maar die is ook een stuk duurder.
@str8six: groot gelijk als ik toch in dit segment een auto ga kopen dan de 6 gran coupe ten allen yijde de overhand hebben boven deze 2. Zowel exterieur als interieur is zo veel mooier. Dan hebben we het nog niet over de motorisaties gehad.
@acizane80: behalve dat daar geen 20d blok in is geleverd en je dus meteen in het 250 PK+ segment aan het winkelen bent, met een prijskaartje wat waarschijnlijk niet in de buurt komt van de hier genoemde modellen.

Qua model geef ik je echter volledig gelijk! Prachtige bak die 6GC!
@karhengst: precies dat is de reden. Het ging in dit geval om basismotoren. Bij BMW begint het waar het bij Audi en Mercedes stopt.
@willeme: wat dat betreft is het lovenswaardig dat Audi hier een 3.0 onder de kap legt. Uiteraard zwaarder en mogelijk minder zuinig, maar het past een stuk beter bij het type auto dan een 2 Liter viercilinder. De 250d is best een aardig blok qua kracht, heb ‘m zelluf ook, maar qua raffinement niet echt “spitzenklasse”.

Maar goed, rationeel gezien ben je beter af met een A6 of E-klasse met leuke goodies of een sneller blok. Of een mooie en moderne A5 SB met een niet-teruggetunede 3.0.
@str8six: GC 6 heeft hogere vanafprijs.
Ik snap het doel niet van de CLS
de middenconsole ziet er precies hetzelfde uit als een B klasse.
En wel voor een premium prijs.
Waarom zou je dan niet voor een E klasse gaan?
@thebest07111: Zoveel verschil zie ik niet, behalve de bediening voor de climate-control. De CLS heeft een iPad-achtig scherm, de E-klasse had hem geïntegreerd. Voor de rest nagenoeg hetzelfde.
http://4.bp.blogspot.com/-GYM2159MZhM/VpxAdNP629I/AAAAAAASEoM/hl9VJCHejgE/s1600/New-Vs-Old-E-Class-26.jpg
@viezefreddyw:
Waar ik op doel is dat bij de CLS alles van plastic is en bij de E klasse bijvoorbeeld alles van aluminium en mooi gestroomlijnd is. Het intereur van CLS komt zo uit de B klasse maar je betaald er wel een premium prijs voor.
@thebest07111: Met interieur bedoel ik middenconsole
@thebest07111: In het interieur van de W212 E-klasse is ook heel veel plastic te vinden. Bij de CLS lijkt het misschien wat meer omdat het houtwerk groter is dan in de E-klasse, maar het is in werkelijkheid niet zo.
@thebest07111: Noem mij een ouwe lul, maar een interieur als dit vind ik prachtig. Wat een samenstelling!
http://www.eurocarnews.com/media/pictorials/1318/6066-web.jpg
Ik kan echt niet kiezen… cls helaas nog niet gereden. Beide zijn prachtige auto’s.
De CLS is inmiddels uit productie … alleen nog enkele dealer voorraad is leverbaar.
@e21e30: nou dan nog zou ik er daar 1 van zoeken, in plaats van die hondslelijke A7 te bestellen…
De Audi A7 vind ik vandaag de dag nog steeds de mooiste Audi in de bestellijst bij het merk. Normaliter ben ik geen groot fan van Audi, maar de A7 deed mij positief verrassen. Tegenwoordig kijk ik nog steeds wel even naar de auto als er een mooi exemplaar voorbij komt rijden. Als RS7 is het ook een beul van een machine om te zien.

De Mercedes CLS vind ik een fraaie auto maar een stukje minder fraai dan zijn voorganger. Het was echt een verrassing toen Mercedes daarmee op de proppen kwam. Een heel nieuw segment werd ontstaan en dat deden ze met een prachtig ontwerp. De huidige CLS vind ik net iets minder strak maar wel erg mooi. Vooral het facelift model met zijn onder andere LED-koplampen. Ik vind de Mercedes ook de mooiste van de 2. Ik zal dan ook voor de Ster gaan. Ik vind hem net wat eleganter ogen, mede door zijn kont. Die is wat minder hoekig dan bij de Audi. Ook het interieur van de Mercedes vind ik mooier.
@viezefreddyw:
Ik vind de A7 ook echt prachtig. Daarnaast ook de enige Audi met een beetje durf in het ontwerp. De CLS verbleekt ernaast.
Altijd de CLS, vind ik mooier dan een 6GC. Gewoon omdat het qua styling echt een eigen model is. Vond de eerste erg fraai, deze helemaal. De A7 vind ik vooral van achter niet mooi. Trekt de hele auto naar beneden als je het mij vraagt. Wel leuk dat je een 6pitter diesel hebt, die zal wel tot flinke waarden te chippen zijn.
Voor mij de CLS. Die vind ik namelijk mooier, lijkt me fijner rijden en is iets sneller. Het liefst zou ik hem als SB willen, in het donkerrood of blauw. Heel fraai.

De A7 heeft wel een fijnere motor en een moderner interieur, maar dat vind ik niet zo storend. Daarnaast vind ik de A7 ook niet zo prettig rijden. Op de snelweg is het inderdaad wel een prima auto, maar in de bochten miste ik veel gevoel. Toen reed ik ook nog eens in een BiTDi met quattro en een beter onderstel dus dat zal in deze voorwielaandrijver niet beter zijn.
Duidelijk de A7. Echt een bijzondere auto. Ook geen 4 deurs wannabee coupe maar gewoon een mooie 5 deurs liftback. De CLS is gewoon een Mercedes en de 6 gran coupe is rare mengeling tussen een 5 serie en stuk trekdrop.
Maar als het om de “exclusieve uitstraling van een coupé” te doen is dan neem je toch gewoon de E-klasse coupe. Een echte coupe!
Ik ga voor de CLS, al was de keuze wel moeilijk.
Overigens, is het niet dat de 2.0TDI 190 pk heeft i.p.v. de 3.0TDI zoals hier boven weergeven?

Ondanks mijn MB-hart, zou ik voor een AUDI A6 Avant 2.0 TDI gaan, in het antraciet grijs met S-line pakket en zwarte raamlijsten. Vind dat een erg dikke verschijning voor een ‘normale’ A6.
@roberto: De Audi A7 is volgens mij nooit eerder geleverd met een 2.0 TDI. De 3.0 TDI heeft/had 190 pk. Wat je hierboven hebt gelezen klopt dus wel.
@viezefreddyw: Excuus, heb de AUDI website is geraadpleegd. Ze hebben in de A6 een 2.0TDI Ultra S-tronic (190pk), en in de A7 een 3.0 TDI Ultra S-tronic (190pk) blijkbaar..
Jeetje wat is die Audi toch vlees noch vis, en dat voor deze bedragen. De Mercedes straalt z’n vraagprijs tenminste nog uit. En voorwielaandrijving in dit segment? Ik pas fijn!
De Mercedes voor mij aub. Altijd fan geweest van de looks. Ook de A7 heeft zijn verdiensten qua exterieurndesign maar maar het interieur is me iets te klinisch.
Heb je er ook 1tje van 15 jaar oud om te leasen?
De A7 vind ik net zo lelijk als zijn verre voorganger: de Audi 100 coupé. Duitsers en coupe’s….voor mij niet een geweldige combinatie, smaken verschillen nu eenmaal. Eerlijk gezegd zijn de 4-deurs varianten zoals deze 2 nog wel iets minder erg dan de 2 deurs varianten, waarvoor er in de jaren 80 al het begrip “Reeperbahn auto” is gecreërd. Zegt genoeg. Doe mij maar iets anders.
Idd 6 serie mooier……verder vertrouw ik die 3.0 tdi met 204 pk niet
@elemento: Dit gaat om lease. Dan kan je best een gokje wagen
Audi want 6 cilinder
Altijd de MB, de A7 is een draak van een miskleun. Zou dan wel een 6 cilinder pakken want een 2.1tje in zo’n auto is echt te armetierig.
CLS. Geen VAG voor mij…
Net zoals bij vrouwen is een lekker kontje erg belangrijk, de A7 heeft zo’n dikke hangreet met pruil lippen gatverdamme
Zonder twijfel de CLS. Zonder twijfel géén witte!
Lekker laten staan deze twee en ik zou voor een BMW 530d gaan.
De A6 nemen en stiekem chippen? Er moet veel meer te halen zijn uit die dikke V6 TDI.
Mijn keuze zou de A7 zijn, en eerlijk gezegd, zónder het S-line pakket. Dat maakt hem wat mij betreft net ff wat gracieuzer.

Een van de meer opvallende eigenschappen van het exterieur is, dat die achterkant behoorlijk afwijkt van de overige Audi’s, omdat met hier een vleugje onvervalst retro-design heeft toegepast: dit is een knipoog naar de Audi 100 Coupé waarmee de Duitsers ons begin jaren zeventig mee verblijdde. Voor de meeste carspotters is het een houvast om de A7 van een A5 te onderscheiden.
Zeker weten de Audi! De Mercedes oogt erg ordinair, De Audi straalt veel meer klasse uit.
@oemplus: haha, ik vind het andersom. Audi staat voor mij synoniem aan een merk voor criminelen.
@rufctr01: Ik had van jou ook niks anders verwacht… :)
A7 vind ik zelf echt top. Ontwerp al vanaf het begin zeer gewaardeerd. Ook leuk dat de meningen over de kont zo uiteenlopen. Love it or hate it.. ik hou daar wel van. De mb trekt mij dan weer echt niet. Vind het ook van binnen niet fraai, hoewel dd a7 van binnen ook wel wat gedateerd aan gaat doen inmiddels. Leuke lease vergelijking!
@probono: Ik ben een liefhebber van MB maar in dit geval… die Audi.
De CLS is geen lelijke auto maar ik vind het verre weg de minst mooie uit het MB assortiment.
De Mercedes punt.
De rest mag voor de 2e keus gaan, dat zal altijd de Audi blijven!
De CLS. Toch wel de mooiste in zijn segment

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).