Lease maar: BMW X1 of Volvo XC40

Auteur: , 90 Reacties
BMW X1 - Volvo XC40

Helemaal hip, zo'n kekke crossover, maar welke moet je nu eigenlijk hebben? Team Autoblog zoekt het voor je uit!

Stel, je wilt een auto hebben die eigenlijk alles kan. Inzetbaar voor zakelijke doeleinden, praktisch genoeg om mee op vakantie te gaan en vlot genoeg. Niet alleen qua prestaties, maar ook qua uiterlijk. Zo’n crossover toont voor een overgroot gedeelte van de klanten een stuk beter dan een saaie hatchback of duffe stationwagon. In het compacte segment was BMW er vroeg bij met de X1. De eerste generatie (E84) kwam in 2009 op de markt en hield het uit tot 2015. Tegenwoordig staat de ‘F48‘ in de showrooms, klaar om dynamische leaserijders te verleiden met een hoge instap en een flitsende folder.

De Volvo XC40 is compleet nieuw. Er was wel een V40 XC, maar dat was een iets ruigere versie van de V40. Dat deze auto enorm belangrijk is voor Volvo kun je concluderen uit het feit dat de auto voorrang kreeg op verouderde V60. De XC40 is eind vorig jaar op de markt gekomen. Voor vandaag vergelijken we een X1 en XC40 met de op-een-na basismotor, voorwielaandrijving en automaat.

Merk:
BMW
Volvo
Type:X1XC40
Uitvoering:sDrive20i Steptronic (F48)Base T4 Geartronic
Catalogusprijs:€ 46.502€ 44.475
Fiscale prijs:€ 45.287€ 43.495
Leasetarief:€ 700 p.m.€ 655 p.m.
Vermogen:192 pk bij 5.000 tpm190 pk bij 4.700 tpm
Koppel:280 Nm bij 1.350 tpm300 Nm bij 1.400 tpm
Topsnelheid:226 km/u210 km/u
0-100 km/u:7,6 sec.8,4 sec.
Verbruik:1 op 17,51 op 14,7
CO2 uitstoot:130 g/km154 g/km

Wat ons opvalt
Ze zijn niet goedkoop, deze twee. In guldens spreek je over een auto van een ton! Bij de BMW dealer had je er vroeger een keurige 523i Touring voor. Maar goed, de eerste generatie X1 was gebaseerd op de E90 3 Serie en was bijzonder lelijk. De tweede generatie is een stuk fraaier om te zien, ondanks een minder bijzondere basis, die de X1 deelt met onder meer de 2 Serie Active Tourer en MINI Countryman. De BMW heeft een gunstigere CO2 uitstoot: ondanks de betere prestaties is de BMW een stukje schoner. Wat ook opvalt is dat de X1 een stukje duurder is in de lease, ondanks bijna gelijkwaardige nieuwprijzen.

BMW X1 sDrive20i '18

Ook de XC40 zou in Oud Geld een ton kosten. Daar kocht je vroeger een keurige Volvo V70 T5 voor, om maar eens een zijstraat te noemen. Op het gebied van veiligheidsvoorzieningen staat de XC40 echter op een veel hoger plan. Ten opzichte van de X1 heeft de XC40 net wat meer voorzieningen. Denk aan het City Safety-systeem dat in de gaten houdt wat er om de auto heen gebeurd. Het is aan te raden om de XC40 te bestellen in een ‘smaakje’ Standaard ziet het er op zich niet verkeerd uit, maar een Inscription of R-Design uitvoering doen wonderen voor de standaarduitrusting en de uitstraling van de auto.

Volvo XC40 T4 '18

Uiterlijk
De uitstraling van zo’n crossover is erg belangrijk. Sterker nog, het is een van de belangrijkste redenen om voor zo’n auto te kiezen. Zoals gemeld staat de BMW op een compleet ander platform in vergelijking met zijn voorganger. Voor het uiterlijk heeft dat de auto veel goed gedaan. De auto toont veel volwassener en sportiever. Het grappige is dat dat door de gewijzigde layout eigenlijk niet het geval is. Standaard oogt de X1 heel aardig, maar een xLine, SportLine of M-Sport uitvoering doet de uitstraling veel goed, zeker in combinatie met een leuke kleur.

BMW X1 sDrive20i (F48) '18

Volvo heeft met de XC90 een compleet nieuwe designtaal neergezet. Platte ‘Thor’-koplampen, eenvoudige doch strakke lijnen en hoge achterlichtarmaturen. Deze ontwerpstijl is nu ook toegepast op de XC60, V90 en dus ook XC40. De XC40 heeft in tegenstelling tot de XC60 meer een eigen gezicht. De koplampen zijn minder plat en vooral aan de achterkant is de XC40 duidelijk anders. Waar je bij BMW qua uitvoeringen voornamelijk kunt kiezen uit gradaties in sportief, is het spectrum qua diversiteit bij de XC40 in uitvoeringen groter.

Volvo XC40 T4 '18

Interieur
Het voordeel van een premium crossover is dat je in elk geval zeker weet dat je een strak interieur voor je hebt dat je helemaal naar wens kan aankleden. De BMW X1 stelt daarin zeker niet teleur. Alhoewel… het is een auto die ongeveer hetzelfde kost als een 3 Serie, en dat niveau haalt de X1 (net) niet. Zoals gebruikelijk bij veel (Duitse) auto’s wordt het interieur fraaier naarmate je kwistig de optielijsten gaat aanvinken. Er is veel mogelijk, maar daar betaal je wel voor. De nieuwe X1 is zeker ruimer dan zijn voorganger, maar geenszins echt een ruime familieauto. Met kinderen tot 12 jaar gaat het allemaal wel, maar zodra het nageslacht gaat puberen heb je een probleem (met de ruimte). Hopelijk heb je in die tussentijd promotie gemaakt en kun je overstappen naar een X3 of X5.

BMW X1 (F48) '18

Hier slaat de XC40 de X1 op de vingers. Ook het interieur van de XC40 is overgenomen van de XC90. Niet alleen diens stijl en lijnvoering, maar ook het materiaalgebruik. Dat betekent dat de ambiance gewoonweg op een hoger niveau staat. Als je niet alle opties hebt gekozen, heb je in de XC40 nog steeds een rijk gevoel. Dat komt mede door het grote scherm, waarmee je alle functies kan bedienen. Hierdoor heeft het interieur nauwelijks knopjes. Desondanks oogt het geheel niet kaal of sfeerloos. Nog een voordeel is de ruimte, die is in de XC40 wat beter voor elkaar. Het is overigens geen wereldschokkend verschil, maar je kinderen kunnen een jaar langer puberen, alvorens je een upgrade moet maken naar een XC60 of XC90.

Volvo XC40 T4 '18

Rijden
Sterke motoren, een strak uiterlijk en een luxe interieur. Dat moet wel goed rijden, nietwaar? Nou, eh, daar wringt het een beetje. We beginnen met de X1 (rijtest). De eerste X1 was verreweg de best sturende auto in zijn klasse. BMW kwam erachter dat niemand zit te wachten op dynamische capaciteiten bij dergelijke auto’s. In de folder moet staan ‘comprisloze rijdynamiek’ en dan hebben de onderstel-ingenieurs hun werk erop zitten. De X1 rijdt zeker niet slecht, maar verwacht geen 3 Serie qua sportiviteit. Dat biedt de auto niet.

BMW X1

Ook bij de Volvo XC40 komt de coureur in spe niet aan zijn trekken, want ook hier zijn de rijeigenschappen ondergeschikt geweest. Althans, de dynamische rijeigenschappen. De XC40 (rijtest) is een stukje comfortabeler en dat past wel bij de auto en het merk. De motor is op papier sterker, maar lijkt iets geknepen aan te voelen. De BMW is aanzienlijk vlotter. Je gaat er niet voor de lol een bochtig weggetje mee pakken, maar voor de dagelijkse kilometers is het een fijne kameraad.

Volvo XC40

Conclusie
Voor de ware autoliefhebber misschien niet de meest aantrekkelijke auto’s, maar voor de merken onontbeerlijk om in hun gamma te hebben. De BMW X1 verkoopt al heel aardig en reken maar dat je binnenkort struikelt over XC40’s. Welke te kiezen? Dat hangt heel erg af van je smaak. De BMW toont iets sportiever en heeft een aandrijflijn die daar beter bij aansluit. De Volvo is meer de stijlvolle variant die vooral op comfort mikt.



90 reacties

Voor dit geld? Een T-ROC met 2.0 TSI DSG en stage 2 chip graag..
@ihrte: dat is niet een van de gegeven opties of wel?
@str8six: nu je het zegt..
@ihrte: en dan is de garantie op vakantie
@ihrte: voor dit geld? Nooit een VW
@ihrte: Even de leaserts buiten beschouwing gelaten: voor 45K kun je een hele dikke en superjonge 5 Touring uit Duitsland halen. Als je dan hier in gaat zitten heb je toch gewoon een grove fout gemaakt?
@vondick: Even de leaserts buiten beschouwing gelaten: dan blijft er bijna geen BMW over. Meer dan 75% van de (nieuwe) BMW’s is een leasesl*tje.
Iedere keer als ik een dergelijke auto als gezinswagen overweeg, zoek ik nog eens op beelden van ongevallen met makkelijk(er) kantelende SUV’s/crossovers/hoger op de wielen staande auto’s en dan ben ik weer genezen.
@poursuivant: omvallen gebeurt niet zomaar, maar je zit wel in een hogere, zwaardere auto. ik zit liever in een x1 als in een 1serie bij een ongeluk.
@gwnbmw: in dat (on)geval zou ik liever in een Volvo zitten.
Wie wil er nou in een mini X5 rijden? Daar wil je toch niks mee te maken hebben?…
Bovendien zijn afwerking en materiaalgebruik bij BMW niet op het niveau waarvoor je wel moet betalen.
Ik vind de Volvo echt kapotlelijk. Dus doe de BMW dan maar. Liever een hele volle 1 serie.
@e34m5touring: #me2 , net een Suzuki Ignis, en dat is dan weer een soort brommobiel!
Ik ga nog liever met de skelter naar mijn werk dan met één van deze twee auto’s.
@viezefreddyw: Maar goed, jij bent het dan ook gewend op met een dure plank met oogstrelende v8 te verplaatsen ;)
BMW > Volvo
@str8six: de XC40 is thans 6 cm groter dan de X1?
@winkeb: +1!
Geen van beide. Ik weet het was niet de vraag, maar voor dit geld is er wel wat mooiers te koop
Ik zou voor de VOLVO gaan, deze bied voor die prijs meer extras. Zou hem wel niet in het wit nemen, lelijke kleur voor de auto.
In het blauw is hij vrij mooi.
Dynamische leaserijders…..
Nog een bijkomend weetje: levertermijn vd XC40 bedraagt op dit moment 10 maanden. Ze kunnen niet volgen met de vraag. X1 dan!
Geen idee wie deze test heeft uitgevoerd, maar in vergelijkbare tests heeft de X1 meer ruimte dan de XC40. Twijfel daardoor wel erg aan de objectiviteit van Autoblog.
Zie bijvoorbeeld: https://www.whatcar.com/news/bmw-x1-vs-volkswagen-tiguan-vs-volvo-xc40-space-and-practicality/
@mars2: Tja. Wie zegt dat deze mensen objectief zijn? Mijn ervaring met de XC40: verrassend ruim. Ruimer dan hier wordt uitgelegd. Maar dat is mijn beleving.
@pa045: Nog een voor jou dan: https://www.autozeitung.de/volvo-xc40-bmw-x1-test-193969.html
@mars2: Duitsers keuren wc-eend. Die geloof ik bij voorbaat al niet..
Zo’n sneu segment dit. Wil wel, kan niet.
@troljedemoeder: past wel goed bij de gemiddelde NLse leaserijder wiens ballen zich in het piepkleine rugzakje van hun vrouw met kort pittig haar bevinden.
@tymo: Nou nou nou.. gefrustreerd ?
@olivier420: nee hoor, ik ben kennelijk een van de weinigen die nog gewoon een auto (kunnen) kopen.
@tymo: Ik heb een auto gekocht en rijd een lease auto met bijtelling. Passen mijn ballen dan half in het rugzakje van mijn vrouw met een halflang pittig kapsel?
@olivier420: Werk jij al 100 jaar ofzo? Of heb je ergens zwart geld?
@tymo: of in de leasebudgetten die niet meegroeien met de stijgende autoprijzen
@troljedemoeder: zo kun je het noemen maar ook gewoon het “meer heb je echt niet nodig segment” hierboven zit je al heel snel bij de protsmobielen.
@mashell: Hierboven, maar ook gewoon in deze prijsklasse, zijn nog genoeg auto’s te vinden die niet ‘kijk mij gaver zijn dan mijn buurman’ uitstralen.
@troljedemoeder: Oh jij bent er zo een. Die z’n buurman (ver)oordeelt op basis van z’n auto.

Wat bepaalt of een auto een “kijk mij eens”-gevaarte is?

@olivier420: Inderdaad Olie, je bent wat je rijdt.
Volvo motoren zijn altijd goed te tunen. Bijvoorbeeld, mijn vader heeft een V70 D3 (2.0 diesel 150pk). Die is te tunen naar 200pk, dus +50pk. Gaat dat ook zo zijn bij de XC40, dan is een XC40 een leuke auto die dan te tunen is tot meer dan 200pk.
@jonasautoliker: ik heb dezelfde motor in mijn wagen en ben hier zeer tevreden van.

Je hebt gelijk: BR Perfomance stage 1 geeft 225pk en 400Nm (+100Nm!!).
Bmw minst lelijke van de 2.
Puur op de bediening zou ik bij de BMW uitkomen. Dat hij sneller is komt ook mooi uit.

Maar eigenlijk is dit weer een geval liever een 3-serie / S60, of een dikke 1-serie / V40.
@willeme: volgens mij heb je het verbruik van de 2 omgewiseld gezien de co2
@gove: Wel heel erg onzuinig 1km op 17,5 liter.
@gove: Zijn de fabrieksopgaven. Ik kan er niet meer van maken :-D
@willeme: dacht dat de 2 aan elkaar gelinkt waren, nvrmind dan
@gove: Klopt. Zijn ze ook. De BMW is zuiniger en kent een lagere uitstoot. De Volvo zuipt meer en stoot meer uit.
@willeme: fock it ik ben scheel, heb niks gezegd
@willeme: Zo maar een vraag: is de BMW nog NEDC getest of reeds naar de WLTP norm aangepast?
V40XC voet V40CC (Cross Country) zijn.
@pa045: Cross Country wordt verkort naar XC (want de X is een cross).
@willeme: Dat is zo. Maar bij Volvo is het onderscheid er wel tegenwoordig. XC modellen en de opgehoogde, normale modellen, genaamd volluit Cross Country, afgekort CC. Ik kan het niet anders maken.
@pa045: CC wordt niet gebruikt door Volvo zelf, XC is letterlijk de verloting van Cross Country. Het wordt echter wel languit uitgeschreven. CC is echter niet correct ;)
@willeme: Heb je trouwens antwoord op mijn vraag hoe het verbruik is getest? Vanaf wanneer is de nieuwe test verplicht voor alle auto’s op de markt?
@pa045: auto’s die NA september 2017 gelanceerd zijn, is ALTIJD volgens WLTP. Auto’s daarvoor is nu nog NEDC. Maar dat veranderd NA september 2018. Dan moeten alle auto’s voldoen aan WLTP norm.
City safety kijkt niet om je heen maar alleen voor je bij een kop staart botsing, intellisafe daarentegen wel. Ongelooflijk die prijzen, heb het er niet voor over. Maar als ik moest kiezen zou het de XC40 worden. Net wat stoerder dan de X1. Al zal iDrive van BMW wel moeten missen…
Ik denk de BMW, de Volvo vind im niet echt mooi!
lui allemaal moeilijk doen hier, is toch een ideale auto als je vervoer zoekt van a naar b met een beetje comfort, valt allemaal best mee die x1 rijdt zo slecht niet. zeker niet voor een hoge auto
@gove: Waarom zou je meer betalen voor een hoger verbruik en slechtere prestaties wanneer je nog jong genoeg bent in een normale hatchback, sedan of station te kunnen zitten?
@karhengst: hogere zit- makkelijker parkeren – meer overzicht- meer beenruimte – hoger trekgewicht(denk ik) – uitstraling – rijcomfort – enz. ik kan me voor stellen dat mensen dit op prijs stellen, ik zou er zelf niet in rond willen rijden maar mn meisie rijdt altijd hogere auto’s en die vind(t) het ideaal.
Kijk ik er over, of is nergens de cilinderinhoud vermeld?
Doe dan de X1 maar. Heb een V40 gehad, maar die rammelbak heeft me niet overtuigd van de kwaliteit van Volvo.
Simpel: de Volvo
Heb met beiden gereden, want ben in de markt voor zo’n auto (al durf ik dat hier nauwelijks toe te geven) Voor mij stak qua rijden de Volvo er bovenuit. Dit soort auto’s koop je niet om een rondje haarspeldbochten te gaan doen, maar in redelijk comfort rechtuit te gaan en de mogelijkheid om onverhard te rijden (in mijn geval zeer regelmatig) Half oktober komt ‘ie!
@roesplace: Ben ook in de markt voor een nieuwe en vind de Volvo erg chique. Of hij mij weet te overtuigen qua rijeigenschappen, dat weet ik pas na een proefrit. Je hebt in ieder geval een zeer nette en complete wagen uitgekozen! Veel rijplezier toegewenst!
Voor de liefhebber van ‘normale’ auto’s;
De vraag is natuurlijk:
Lease maar: BMW 3-serie of Volvo S/V60
@ramshoek: 3 serie
@ramshoek: Het mocht eens tijd worden dat die vraag gesteld kan worden, want beide wagens vallen al 2 jaar in de categorie uitloopmodel.
BMW natuurlijk!
Ik verkies de pil van drion boven deze auto’s. Als die pil er niet meer is, dan maar de Volvo. De X1 oogt gewoon “zie mij een zielige functie hebben maar ik wil wel lekker meedoen op de hockey en in m’n Vinex-wijk maar kan gewoon niet meedoen”. Ofwel: te graag willen, niets kunnen. De Volvo daarentegen is gewoon gek, strak en bijzonder. Je hebt schijt aan de publieke opinie (want lelijk) maar wil wel luxueus rijden.
Doe maar gewoon een lekkere dikke station ipv die rare opgehoogde hatchbacks
Ik ga voor geen van beide: ik ga geen 40% van mijn maandloon wegsmijten! En van dat upgraden naar een groter model: dan ga je er bijna van uit dat je 5 jaar bij hetzelfde bedrijf werkt. Dat is toch niet meer van deze tijd?
De Volvo. Misschien geen mooie auto maar duidelijk het mooiere interieur en deze is tenminste anders dan anders, heeft een karkater. De BMW heeft best wel een beetje een Hyundai uitstraling.
@f1tim: Je kan hier een mooie passat station of 3 serie van rijden. Ga je toch niet in een opgehoogd Cliootje zitten? WTF? Alleen als je oud en slecht ter been bent en echt niet anders meer kan zou ik de BMW kiezen omdat het ondanks de achterlijke verhoudingen nog netjes rijdt en er van binnen schitterend uit ziet. Verder een rare opmerking, zie geen enkele reden om minder dan 15 jaar bij 1 bedrijf te werken. De eerste 5 jaar ben je net een beetje bezig met inwerken.
@vondick: Beeld je eens in dat je op het einde van de maand weinig overhoudt. Dan ga je wel 2x nadenken over een dure leasewagen!
Echt belachelijk dat ons belastingstelsel ons dwingt om topprijzen te moeten betalen voor instapmodellen!
@freezzr: niemand dwingt u om premium te gaan, en dus premium te betalen. Verwend n*st…
@freezzr: ga dan voor niet-premium!
Ik ben het bmw design een beetje moe, zowel exterieur als interieur. Is al decennia slechts in detail gewijzigd. Dus veel liever de Volvo maar dan elektrisch (leaserijder en te lui om te tanken). Dus ik wacht lekker tot 2020 met m’n v60 twin engine.
@hans12670: “m’n” twin-engine? Die van je werkgever zeker? Jij bent slechts een leaser…
Terugkomend op de titel van dit artikel; ik lease niet en een bak geld uitgeven voor dit begin ik ook al niet aan.
Ik zou voor een aangeklede Peugeot 3008 gaan, scheelt ongeveer 15K
@peurst: en een stuk aangenamer om te zien.
Als Volvorijder ga ik voor de BMW. Deze volvo klopt gewoon niet.
Ik dacht dat er in de header stond: “Laat maar: BMW X1 of Volvo XC40”.
Ik laat ze alle 2 met liefde en plezier staan
Ik ben groot Volvo fan maar deze is echt niet om aan te gluren. Liever de BMW dus in dit geval.
Gelukkig hoef ik deze keuze nooit in mijn leven te maken.
Mijn vrouw net 1 x1 gekozen. Lease. Had 2x een 3 touring hiervoor. Qua gezinsuitbreiding hoger model handiger. Volvo is lelijk, minder premium dan bmw imo en heel laat leverbaar.
Deze week demo van XC40 gereden met veel toeters en bellen. Mooie wagen die ik verkies boven de X1
De X1 want de XC40 doet mij denken aan de Suzuki Ignis
Ik zie de X1 met bosjes rijden. Ik dacht dat zo’n wagen niet weggelegd was voor de particulier? Of word de gemiddelde kader-krent rotverwend?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).