Vettel: “wie klaagt over saaie races begrijpt niets van F1”

Auteur: , 41 Reacties

En zo is het.

Kortzichtig, dat is het volgens viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel. Vettel, die zichzelf na zijn dominante optreden in Montreal de leider van het kampioenschap mag noemen, is de criticasters volledig en helemaal beu. De Formule 1 is allesbehalve saai, en wie een uitleg zoekt om de hoeveelheid saaie wedstrijden te verklaren moet daar maar eens maar ophouden, aldus de Duitser.

Het lijkt een trend te worden om de Formule 1-wedstrijden direct af te wuiven als oersaai, of te bejubelen als een waar spektakelstuk. Zie je het niet terug op social media, dan wel in onze eigen reaguurdershoek. Of dit terecht is laten we (voor nu) even in het midden, maar Vettel is het allesbehalve eens met deze eenvoudige tactiek om de races te beoordelen.

“I don’t think it’s justified to criticise the racing, or criticise this race. I don’t know if it was boring. From my point of view, it’s still busy inside the car no matter where you are. I don’t like…I don’t know why people today are so short-sighted. We had seven races this year, some were phenomenal, some were boring.”

Door de overvolle wereld van informatie waarin we tegenwoordig leven is het gemakkelijk om het perspectief te verliezen. Toch zijn de reacties niet geheel onlogisch. De wedstrijd in Monaco was niet bepaald de meest spectaculaire race die we dit jaar hebben meegemaakt, en als de race daarop dan ook geen titanenstrijd is, is het gemakkelijk het seizoen als bedorven te bestempelen. Echter moeten we niet vergeten dat we dit jaar wel degelijk spannende wedstrijden voorgeschoteld hebben gekregen. We moeten er dan ook niet te hard aan trekken, aldus Vettel.

“Next week the [football] World Cup is starting and I promise you that a lot of the games will not be exciting, but still people will watch it, some games will be incredible. That’s what we always look forward to, but it can’t just always continue to go up and get better. We do our job inside the car and if we can race, we race but obviously, we also do our job inside the car and try to avoid racing – disappear, stay in front, or not get overtaken. And then some races are just exciting and others are not.”

Precies, Sebastian, eb en vloed; zo hoort het leven te gaan.

Beeld: ShellMotorsportTeam



41 reacties

Helemaal mee eens. En als er af en toe een saaie race is waardeer je een spannende race nog meer.
Gelijk heeft ie. Het kan saai ogen voor de kijker, maar ze razen toch even met 300+ km/h over een circuit heen. Een gemiddelde zwemwedstrijd is voor een leek ook saai om naar te kijken, als je er geen verstand van hebt.
@chimaera: helemaal eens! Tijdens de tour de France kunnen ze alle chateaus, ruïnes en elk ander hoopje oude stenen van Frankrijk in beeld brengen én becommentariëren. Maar als je het spelletje begrijpt is het toch vaak enorm boeiend :p
@jorden: nee nee nee sorry.. niet dit moment aangrijpen om wielrennen te promoten.. wielrennen is mega saai en wielrenners zijn over het algemeen verschikkelijk irritant.
De meesten snappen het spelletje niet. Zijn dan ook geen autosportliefhebbers maar Verstappen fans.
Ik zou Seb willen aanraden om de races in het BTCC eens te bekijken. Die rijden 10 weekenden per jaar 3 spannende races vol actie per weekend. Dat saaie races erbij horen is bullshit. Dan zijn de regelementen verkeerd.
@dper4mance: niet vergelijkbaar met open-wheel racen
@dper4mance: de gemiddelde MotoGP race is spannender met meer positiewisselingen. Inhalen is lastiger geworden in de F1. Zorg voor meer inhaalactie en je krijgt meer spektakel. Het moet alleen wel via natuurlijke weg. Het “hinderen” van je achterligger door aërodynamica maakt het niet leuker. Vroeger kon je juist slipstreamen (aerodynamisch drs) en er zo voorbij. Het kan dus wel degelijk spannender.
Dus omdat Vettel dat zo ziet moet ik nu dat ook vinden? Dacht het niet. Na de crash van Brandon/Stroll ben ik pas opgeveerd drie ronden voor het einde, toen Bottas de boel liet fieren. 21 super spectaculaire races gaat het niet worden, dat snap ik best. Maar met alleen de ronde tijden op de F1 app komen we er niet.
Roerend eens met der Seb. Vroeger waren de verschillen in de F1 nog veel groter en waren de races objectief gezien nog “saaier.” Ook in het “gouden” Mansell/Prost/Senna/Schumacher tijdperk. Ga op youtube maar eens een volledige race uit begin jaren ’90 kijken. Vroeger konden de mensen hiermee dealen en waardeerden men de sport voor wat het was. De huidige Justin Bieber yoloswag generatie echter verwacht continue actie en auto’s die kriskras door elkaar heen vliegen als ware het Mario Kart. Het probleem is dat de F1 deze mensen serieus neemt en kunstgrepen zoals DRS geïntroduceerd heeft. Het wachten is nu tot de F1 strafgewichten en reverse grids gaat introduceren in een wanhopige poging om “de show te verbeteren.”
Kom op, de race was oersaai. Heb je net een paar honderd euro neergekapt voor een kaartje, krijg je een parade te zien. Er waren nul gevechten op de baan en er gebeurde verder niets spannends. Dat is niet aan Vettel te wijten, maar het is wel iets waar Liberty rekening mee moet gaan houden. In vergelijking met andere Amerikaanse raceseries is de F1 ook gewoon doodsaai af en toe. Maar het kan gebeuren. Wat wel spannend is, is de titelstrijd. Want door de snaarstrakke race van Vettel en het aanmodderen van Lewis staan ze op één puntje na gelijk. Die spanning heeft de F1 al héél lang niet gehad.

Betreft het WK voetbal: die eerste wedstrijden doen ook pijn aan je ogen. Al die kleine landen willen niet op hun muil gaan en parkeren de bus er voor. Opstelling: keeper, 9 verdedigers en een héle diepe spits. Dat is voor elke ploeg lastig te bespelen. Pas na de poulefase worden de wedstrijd de moeite waard, alhoewel WK’s over het algemeen, voor de neutrale toeschouwer, niet bijster interessant zijn om te kijken.

Sport, Formule 1 of voetbal, het eerste doel ervan moet zijn dat het de toeschouwer vermaakt. Op het moment dt spektakel of spanning ontbreekt, mag je daar best over zeuren.
@willeme: denken sporters er ook zo over? Entertainen gaat toch niet voor winnen? Natuurlijk geeft een spannende wedstrijd iets extra’s aan het gevoel maar ik was liever saai 3 x wereldkampioen geworden in 1974,1978 en 2010 dan met spanning tweede.
@maferick74: we hebben de finale driemaal verloren, maar het was wel spann0nd!!1!
@willeme: precies.
Probleem is dat de fans nu al 2 jaar aan het zeiken zijn dat het met deze bredere auto’s er niet beter op is geworden.
Echter, de coureurs die je wil horen, zijn de gene die vooraan rijden. De gene die vooraan rijden, vinden dit prima: geen druk van achter, lekker rijden en goed finishen.
Als Alonso vooraan zou rijden en Sebbie op plaats 13, zal je Sebbie ook wel horen over het feit dat er met deze auto’s niet valt in te halen of dicht achter de voorganger valt te rijden. Alonso loopt nu te zeiken en hij heeft gelijk.
Vertel zal best enigszins gelijk hebben, maar als je F1 vergelijkt met motoGP, dan weet ik wel wat spannender is. Tot de laatste bocht is het op een tweewieler met kleine 300 pk onzeker wie er als eerste over de meet is.
@marinepower: MotoGP is dan ook heel anders opgezet vergeleken met F1…sprintrace vs. endurance. Snap nooit zo goed waarom iedereen deze twee klasses altijd met elkaar vergelijkt aangezien het iets totaal verschillends is.
Bij het voetballen passeren ze wel…
Vettel snap wellicht niet dat hij alles op zichzelf moet betrekken. Je mag dan wel op nummer 1 staan maar niet alles draait om jou. Voor de kijker was het een saaie race, voor de coureurs die in hun high-tech F1 bolide met 300km/h over een circuit denderen vanzelfsprekend niet.
@2wheeler: Kort gezegd… het is maar aan welke kant je van de bar staat :-)
Kan wel zo zijn dat Vettel lekker druk bezig is in z’n stoeltje. Maar als ik mijn telefoon erbij pak als ik naar de tv kijk, dan is het saai. Die snelheidssensatie krijg je natuurlijk niet (genoeg) mee op je tv. En dat ligt aan allerlei zaken, zoals geluid, gebrek aan inhalen, het probleem dat ze niet dicht achter elkaar kunnen rijden etc.
Als je meerdere races aan moet gluren waarbij coureurs de gehele race op een seconde achter elkaar racen zonder 1 enkele inhaalactie te (kunnen) doen, dan is de sport bedorven ja. Kijk, een Ric die op 80% van z’n motorvermogen Monaco wint is jammer, maar meer typerend voor de baan. Dat er geen enkele inhaalactie en dus spanning is, dat is slecht voor de sport, maar goed. Ik ben dan (blijkbaar) ook geen kenner.
@Breinstein: ik ben zelfs van mening dat Vettel in Monaco mede debet was aan de saaie race. Volgens de verhalen had Ricciardo 150 pk minder maar Vettel heeft 0,00 % gedaan om überhaupt maar iets te laten zien wat zou kunnen leiden tot een inhaalactie. Dus feitelijk zit hij zijn eigen gedrag goed te praten.
Ik kijk al sinds begin 90s naar de F1, de laatste 10 jaar nog maar sporadisch omdat het DOOD SAAI is.
Neem de crashes weg en er is gewoon niets meer aan. Er word nauwelijks om positie gestreden vooraan, plek winst gebeurd teveel via pitstops (welke ook saai zijn) of falen fan de techniek.

In de 90s en begin 00 had je nog felle duels, dit is volledig weg. Uitrijden is het belangrijkste.

Vettel moet eens terug kijken naar de duels tussen Hill en Schumacher of Schumacher en Hakkinnen. Kijken of hij dan nog durft te beweren dat de huidige F1 niet saai is.

Ja ik kan me goed voorstellen dat ook al rijd je van start tot finish op de eerste plek dat je zwaar aan het werk bent, dat lijkt me logisch. Maar voor de toeschouwer is het saai.
Ik zou zelf de volgende veranderingen willen zien om het spannender te maken:

Max aantal crewleden die aan een auto mogen werken tijdens de pitstop. Deze duurt hierdoor langer en word belangrijker omdat je inplaats van tienden van een seconde je plots secondes kunt verliezen.
Meer inhaal mogelijkheden.
Hardere banden. Minder grip zou de voordelen van betere aerodynamica kleiner maken en zou inhalen kunnen verbeteren.
@dees: super hard, mega hard, ultra hard, Google hard, diamant hard
@dees: volledig mee eens.

Aanvullend kun je stellen dat het afschaffen van tankstops de racestrategieën flink heeft versoberd. Ook het feit dat motoren tegenwoordig 6 of 7 races mee moeten gaan maakt dat auto’s veel minder technisch op de limiet worden gereden. En dan heb ik het nog niet eens over de ‘kwalificatie-trim’ die motoren soms tot 40-50% meer vermogen gaf gedurende drie rondjes. Dat is onvergelijkbaar met de ‘party mode’ die Mercedes schijnt te kunnen gebruiken. De enige reuring in een race komt pas als er regen valt, een safetycar situatie is of een combinatie van beiden.

Laten we wel zijn, toen Mercedes zo domineerde was het ‘saai’. Nu kwalificeren Mercedes, Ferrari en Red Bull zich binnen een halve tel en nog steeds maken de rijders nauwelijks het verschil. Daar ligt het dus ook niet aan.
@dees: niet mee eens. In de tijd van Schumacher bij Ferrari heb ik ook een paar seizoenen maar een paar races gekeken omdat hij alles won. In de tijd van Mansell bij Williams waren er ook zat van die races bij.
Als je nu zelf in het stoeltje zit ben je natuurlijk gewoon anderhalf uur volop aan het strijden. Als coureurs op gegeven moment zo veel ervaring hebben dat er nauwelijks fouten gemaakt worden (of iedereen op safe speelt) is de enige variabele de auto. De snelste(/meest betrouwbare) rijdt dan voorop, de langzaamste achteraan, de minst betrouwbare vallen uit. Als toeschouwer is daar is niets spannends aan.

De sport is gewoon langzaam hier naartoe geëvolueerd. Als je tegenwoordig nog voor de spanning een autosport wil kijken kun je beter wat anders dan de F1 zoeken.
In het verleden waren races vaak saai omdat sommige teams simpelweg (veel) sneller waren dan de rest van het veld. Het kampioenschap was daardoor totaal niet spannend, maar achter de leider zagen we tenminste nog inhaalacties.

Vandaag de dag kan zelfs de snellere auto een voorligger bijna niet meer inhalen, of de omstandigheden moeten wel heel bijzonder zijn.

Een voetbalwedstrijd waarin niet wordt gescoord kan enorm spannend zijn, een race waarin niet wordt ingehaald is dat niet.
Als de sport saai is dan is er iets mis met het regelement.
Ja er zit gewoon heel weinig verschil tussen de top 6. Wat doe je er aan? Als ze nauwelijks voor elkaar onder doen, wordt er ook niet ingehaald. Max probeerde het te veranderen door tikketje te spelen. Ook dat initiatief werd niet door iedereen gewaardeerd.
@jorden: als er weinig verschil zit tussen de top 6 zouden ze juist meer moeten inhalen. Mensen van de baan rossen wordt niet gewaardeerd nee, een mooie cleane inhaalactie wel.
Totaal zinloze discussie, andere tijden andere races andere coureurs andere auto’s.
Honestly gaat hij nu over klagers klagen?
Meneer Vettel is natuurlijk ervaringsdeskundige Numero Uno als het aankomt op het aanschouwen van F1-races, thuis op de bank met een pilsje in de hand en een zak chips op schoot…
Gelukkig is dit weekend de 24H van Le Mans. Met Alonso. Ff lekker wat gaafs en spannends kijken. Sorry Seb. 😅
@soes750: Zal mij benieuwen of AB er heerlijk veel over gaat berichten/schrijven…
@venividivici: als jullie het massaal lezen wel natuurlijk. Oh nee. Wacht. We willen alleen over Verstappen lezen ;-). We doen vaak een verslag van de race en kwalificatie, dus veel leesplezier gewenst!
@willeme: Haha nee we willen ook over het grote uithoudingsvermogen van mens en machine lezen. En team Jumbo in het bijzonder :-)
Ik ben door Max weer F1 gaan kijken en ik vind elke race spannend, maar de beleving is voor iedereen anders.
Ik zou het niet leuk vonden als Max voor Ferrari of MB gaat rijden dan zou het te makkelijk worden voor hem.
Maar zoals het nu gaat geniet ik ervan, het blijft onvoorspelbaar met hem, dat is leuk!
Vettel: “We had seven races this year, some were phenomenal, some were boring.”
Nou, dan zijn we het toch helemaal eens?
Ik zeg: Ferrari eruit een extra Honda team erin smallere auto’s budgetcap en….Geen aanpassingen meer aan de auto’s tijdens het seizoen. In 2018 wordt de auto voor 2019 ontwikkeld en daar mag na de eerste vrije training in Australie geen splinter carbon meer aan veranderd worden of lijntje code aan worden toegevoegd. Geen speciale voor of achtervleugels voor Monaco en Monza, overal hetzelfde. De auto die dan in Spanje dramatisch rijdt doet het in Engeland perfect en heeft geen grip in Monaco. Je hoeft dus maar een configuratie te maken in plaats van 21 zoals nu. Scheelt een hoop knaken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).