Volvo verwacht veel van hun nieuwe compacte SUV/crossover!
Er was al een en ander bekend over de XC40. Zo gaven we je een kleine week geleden al een stapeltje gelekte foto’s. Het uiterlijk van de nieuweling is dus niet echt een verrassing meer. Verder staat de XC40 op het Compact Modular Architecture (CMA) platform, waarop bijvoorbeeld ook de Lynk & Co. 01 is gebaseerd. Daarnaast verwacht Volvo dat de crossover hun bestverkopende model gaat worden, dus ga er maar vast van uit dat je deze XC40 veel op de weg gaat tegenkomen. De concurrentie is echter stevig. Denk aan modellen als de eveneens nieuwe Jaguar E-Pace en de Audi Q3.
Het nieuwe model is zojuist onthuld in Milaan en Volvo belooft dat de XC40 de best uitgeruste SUV van het segment wordt. Zo wordt de auto geleverd met zaken als Pilot Assist, City Safety, Run-off Protection & Mitigation, Cross Traffic Alert en Rear Collision Warning. De 360°-camera helpt bovendien een handje bij het manoeuvreren in krappere ruimtes. Bovendien is dit de grootste auto in z’n segment op de X1 na en meet de bagageruimte 460 liter. Da’s slechts 7% kleiner dan die van de XC60.
In eerste instantie wordt de XC40 geleverd met een D4 dieselblok met 190 pk en 400 Nm of een T5 benzinemotor met 254 pk en 350 Nm. Later zullen meer motorvarianten volgen. Verwacht in elk geval een elektrische versie en natuurlijk de driecilinder die ook in de reeds genoemde Lynk & Co. te vinden is.
Volvo zet met de XC40 in op personalisatie. Zo kun je de crossover bestellen in verschillende kleurcombinaties (two-tone) en kun je in het interieur precies het sfeertje creëren dat bij je past. Qua uitvoeringen valt te kieen uit Momentum, R-Design en Incription.
Autobezit is tegenwoordig een stuk minder hot dan enkele decennia geleden. De Zweden introduceren daarom “Care by Volvo”. Bij deze dienst betaal je een vast maandbedrag (net als bij private lease) en Volvo levert aanvullende diensten. Zo kun je de auto laten tanken, schoonmaken en is er een haal- en brengservice. In eerste instantie komt de dienst nog niet naar Nederland, maar het merk biedt Care by Volvo in een later stadium ook hier aan.
Voor verdere informatie zul je nog even geduld moeten hebben. Volvo geeft alle cijfers en prijzen vrij op 29 september.
UPDATE 1: live foto’s zie je HIER, bewegend beeld vind je DAAR!
UPDATE 2: we waren bij de onthulling en maakten een video!
UPDATE 3: de prijzen zijn nu ook bekend.
Leuke auto! Ik vind hem een stuk leuker om te zien dan zijn Duitse concurrenten. Ik heb alleen mijn twijfels bij de C-stijl. Die lijkt me niet erg bevorderend voor het zicht naar achteren toe.
@berlinetta: Ik lees in het artikel dat hij 360! camera’s heeft
Ze zitten dan wel goed verstopt vind ik.
Waar lees je dat?
@MauritsH: Ok te moeilijk grapje dus..
@damrakker: Nah, gewoon te flauw…
Die C-Stijl verpest het hele design.
@porschepdk: De massa ‘meent’ dat ze weet wat ze wil en daar wordt handig op ingespeeld. In mijn ogen een van de weinige gegronde reden om afscheid te nemen van de auto zoals we hem nu kennen.
@porschepdk: Volvo maakt nu eenmaal spuuglelijke auto’s. Nu ja, is subjectief weet het maar toch. Maar we kunnen nu eindelijk terug zeggen: They are boxy but good.
@porschepdk: Het laat me een beetje denken aan de Nissan Qashqai, al vind ik die beter geslaagd.
http://cdn.images.express.co.uk/img/dynamic/24/590x/secondary/Nissan-Qashqai-2017-854873.jpg
Tsja. Ik heb dit segment nooit begrepen, maar als dit is wat de massa wil…
“Zo wordt de auto geleverd met zaken als Pilot Assist, City Safety, Run-off Protection & Mitigation, Cross Traffic Alert en Rear Collision Warning. De 360°-camera helpt bovendien een handje bij het manoeuvreren in krappere ruimtes.” Zijn dit nog hulpmiddelen, of zegt de fabrikant gewoon recht in je gezicht dat je niet kan rijden? Waar ligt de grens?
@jules713: Volvo kent zijn klandizie blijkbaar.
@jules713: De grens ligt bij compleet autonome auto’s. Gezien de hoeveelheid verkeersslachtoffers kun je wel stellen dat we ook niet kunnen rijden met z’n alle. Dat is gewoon waar, los van of je liever zelf rijdt of niet.
@jules713: ik heb zelf o.a. Cross Traffic Alert, blind spot detectie, City Safety en lane assist op mijn auto zitten en vond ze voordat ik die functies zelf had ervaren vrij overbodig. Maar ik kan nu niet meer zonder. Vooral cross traffic alert is super handig als je vanuit bijvoorbeeld een parkeervak achteruit de weg op moet rijden (en dat moet ik vaak) en er staat een grote SUV of bestelbus naast je. Dan heb je dus totaal geen zicht naar links of rechts. Cross traffic alert heeft dat wel door 2 radars in de achterbumper en de eerste 1,5 meter dan je geen zicht hebt rijdt je dus op je cross traffic alert, als die piept weet je dat je moet stoppen. Als je zicht hebt kun je het overnemen en rij je op je eigen zicht.
City Safety is vooral handig als je even niet oplet en er schiet bijvoorbeeld een kind tussen twee geparkeerde auto’s de weg op. Voordat jij dat door hebt heeft de city safety al zijn werk gedaan en kan het kind zonder verwondingen verder spelen. Kortom, die optie scheelt een hoop leed. Gelukkig heb ik die functie nog niet in de praktijk ervaren maar kan me voorstellen dat veel mensen die regelmatig op hun telefoon appen etc tijdens het rijden zo’n optie heel goed kunnen gebruiken. Die hebben totaal geen zicht op de weg dan.
Blind spot kan veel ongelukken op de snelweg voorkomen door mensen die niet goed kijken en van baan wisselen terwijl dat niet kan. Dus zulke functies willen niet zeggen dat je niet kan rijden, het zijn vooral hulpmiddelen om het rijden voor met name andere veiliger te maken ;)
@Rice09: werk je bij Volvo?
@Rice09: als zulke functies er zijn om bijvoorbeeld het wisselen van rijstrook veiliger te maken dan kan de bestuurder toch niet autorijden, of zie ik het nu verkeerd.
@rhellema: als je kijkt naar moderne auto’s dan worden de vensters steeds kleiner, 3 deurs modellen worden steeds zeldzamer. Het zicht wordt steeds slechter. Het scheelt niet veel meer met een tank met kijksleuven. Dit soort hulpmiddelen worden steeds nuttiger.
Uiteraard kan ik uitstekend autorijden maar de onvoorspelbare capriolen van de andere weggegebruikers voorspellen valt nog niet mee. Ook daar is het handig als de auto mee helpt.
@mashell: auto’s worden steeds groter, daarmee lijkt het dat het zicht rondom minder is echter het totale glasoppervlakte van bijvoorbeeld de huidige Seat Ibiza is vele malen groter dan die van het eerste type. Iemand die (in welke auto dan ook) niet capabel is om goed te kijken bij het wisselen van rijstrook kan gewoon niet rijden.
@rhellema: Zonde dat we niet allemaal zo perfect kunnen autorijden als jij. Ik maak jaarlijks 50.000km en heb wekelijks wel een actie waar ik niets trots op ben. Zou graag jouw perfectie hebben.
@piebepost: heeft helemaal niets met perfectie te maken. Ook ik maak fouten maar niet kijken bij iets cruciaals als het wisselen van rijstrook is gewoon not done. Dat je een keer een verkeerde inschatting maakt kan altijd gebeuren maar ik zie dagelijks bestuurders die gewoon niet kijken en toch heerlijk gaan verplaatsen.
@rhellema: Fair enough maar dat is een heel ander punt. Dit soort systemen zijn er voor bedoeld om in te grijpen als je een fout maakt. En fouten maakt iedereen, dus lijkt mij dat je alleen maar kunt concluderen dat dit soort systemen nut hebben. Niet alleen voor barslechte chauffeurs, net zo goed voor briljante.
@piebepost: tenzij bestuurders juist gaan vertrouwen op dit soort systemen wat een veel groter gevaar oplevert. Denk bijvoorbeeld eens aan de klassieker dat heel veel mensen nog steeds van mening zijn dat een auto met ABS een kortere remweg heeft dan een zonder.
@rhellema: Ik heb meer vertrouwen in de hedendaagse techniek dan in de mens. Ik werk in de automatisering en ben er al lang van overtuigd dat automatisering wellicht niet altijd 100% vlekkeloos werkt, maar dat de mens altijd nog foutgevoeliger is. Laat maar komen, die zelfrijdende auto.
In potentie heeft ABS de remweg ook korter gemaakt bij harde remacties, dat kan ABS veel beter dan 95% van de bestuurders.
@Rice09: gratis tip: achteruit inparkeren, dan zie je wel wat er aan komt.
@rice09: En het is gewoon fijn. Ik reed laatst in een V50 met blind spot information. Brandt er een lampje als er iets in je dode hoek rijdt. Handig bij invoegen, hoef je niet meer over je schouder te kijken. Kun je je ogen voor je houden en heb je meer comfort.
Ziet er erg goed uit! Volvo maakt grote stappen. Ik zou de XC40 sowieso verkiezen boven zijn Duitse concurrenten. Ik hoop dat ik hem vaak op het Nederlandse wegennet aantref, maar dat komt wel goed denk ik.
Nice car, over 2,5 jaar een kanshebber als opvolger van de Megane.
Gewoon weer een mooie auto, zoals we van Volvo gewend zijn
Als je hem net zo Kek kan maken als een renegade bijvoorbeeld of zoals vroeger de C30 met leuke interieur stofjes en patroontjes. En veel exterieur aanpas mogelijkheden en kleuren zou dit nog wel de beste auto voor rond en onder de 50k kunnen worden. ?
Best wel een strakke kar, en in eerste instantie behoorlijk zwaar gemotoriseerd!
Zal wel kannibaliseren van de XC60 denk ik dan, gezien het formaat, motoren en aanwezige technologie.
Kekke kar, zeker met 254 pk lijkt het me leuk vooruit komen
Raar ding zeg
Ziet er gewoon geinig en goed geproportioneerd uit. Volvo is lekker bezit.
Ok. Het is officieel. Ik ben helemaal klaar met deze digen. Op de IAA stond het er veelsnte vol mee. En nu ook de merken die NIET op de IAA staan komen met compacte crossovers.
De toegevoegde waarde is nul. Onzuiniger, minder goede wegligging, lelijker, duurder en pretentieuzer dan de auto’s waar ze van zijn afgeleid. Het is een crossover, maar in het terrein kun je niets meer dan een gewone hatchback.
Een GTI begrijp ik, een MPV ook. Een stationwagon is briljant. Een sedan is keurig. Een terreinwagen heeft ook zijn appeal. Neem een Jimny, LandCruiser of Pajero. Dat zijn daadwerkelijk stoere auto’s. Dit is gewoon 3 paar sokken in je onderbroek stoppen. Als het erop aan komt en je tot weinig in staat ben, sta je toch voor de spreekwoordelijke pielemuis.
@willeme: Het is wat de massa wil blijkbaar. Ikzelf begrijp er ook helemaal niets van. Maar ja, als het verkocht wordt, dan heeft de auto bestaansrecht en het segment ook.
@viezefreddyw: tsja, Coldplay verkoopt miljoenen albums. Is ook verschrikkelijk.
@willeme: Haha zeker!
Hear hear!
@mauritsh: ik hoor anders liever helemaal geen Coldplay…
@willeme: je weet dat we last hebben van vergrijzing? :P
@willeme: de hoogte komt de binnenruimte, instap en zicht ten goede. Een ruime station is al snel 30-50cm langer.
Waarschijnlijk zal die nooit het wegdek verlaten, dus off-road is zinloos. Net zo zinloos GTI met een top snelheid van meer dan 200 km/u….
Vooral het zijprofiel vind ik erg geslaagd, achterkant moet ik misschien even aan wennen
Best geslaagd, maar waarom van die hondslelijke velgen… ?
Mooie Volvo Ateca.
Ik ben bijzonder benieuwd naar de prijzen.
Daarmee zal snel duidelijk worden of ze deze auto naast de Q3 gaan positioneren, dwz een beetje aangeklede versie kost € 45.000…
Van voren en achteren een hele mooie auto en heel herkenbaar als Volvo. Ik vind alleen dat die vreemde c-stijl het complete ontwerp verpest als je vanaf de zijkant kijkt. Die stijl is bovendien ook totaal geen stijlelement van Volvo. Als ze de c-stijl zoals de XC60 hadden gemaakt had de auto zoveel mooier geworden. Nu lijkt het net een KIA of Hyundai van de zijkant.
Als volvo liefhebber vind ik dit echt een hondslelijke auto in een zeer twijfelachtig segment.
Zoals ik al in andere reacties lees vraag ik mij echt oprecht af wat de toegevoegde waarde is van dit segment:
– Auto is zwaarder, meer luchtweerstand meer verbruik
– Hoger zwaartepunt –> slechtere wegligging of minder comfort
– nauwelijks meer bagageruimte
Kortom het is vooral uiterlijk vertoon al zit het uiterlijk bij deze auto ook niet echt mee ;)
@roelth: Met de hogere zitpositie heb je beter zicht op de weg en minder last van je rug bij het in- en uitstappen. Meer bodemvrijheid zorgt ervoor dat je met een hogere snelheid de drempels in je woonwijk kunnen nemen. En omdat de wagen redelijk compact is voelt het niet als een marteling zoals bij de XC60 of XC90 als je eens in een parkeergarage wilt parkeren. Er is zeker wel iets voor wagens in deze klasse te zeggen.
@mashell:
Met de hogere zitpositie heb je beter zicht op de weg en minder last van je rug bij het in- en uitstappen.
>> Ok, ja kan ik inkomen, al zit ik zelf liever lager. Waarschijnlijk ben ik nog niet oud genoeg voor dit soort auto’s ;)
Meer bodemvrijheid zorgt ervoor dat je met een hogere snelheid de drempels in je woonwijk kunnen nemen.
>> Ik probeer al zo min mogelijk in vinex buurten te komen dus heb daar gelukkig niet zo veel last van. Maar dit is misschien een indicatie dat er vooral vinex tijgers in gaan rijden. :P
En omdat de wagen redelijk compact is voelt het niet als een marteling zoals bij de XC60 of XC90 als je eens in een parkeergarage wilt parkeren. Er is zeker wel iets voor wagens in deze klasse te zeggen.
>> Bij de rest van alle SUV segmenten (XC60, XC90 etc.) zie ik eigenlijk nog alleen meer nadelen, maar dat maakt het voor dit kleine SUV segment nog geen voordeel naar mijn idee.
@roelth: als niet-volvoliefhebber vind ik praktisch alle modellen tot ca 10 jaar terug hondslelijk. Geinig hè, smaak? ;)
Alle specificaties zijn reeds hier te vinden:
http://www.volvocars.com/nl-be/modellen/gamma/xc40/specificaties
@tom307: en de Belgische prijzen:
http://www.volvocars.com/nl-be/configurator/suv/xc40
Hoi Suzuki Ignis!
Kan aan mij liggen, maar als de front zie denk ik meteen aan Opel Grandland X
@328rifat: van de week nog gezien. Niet onaardig voor een “suv”. Overigens een mooie auto maar ik sla hem toch even over. Doe maar gewoon een station of coupe. Alleen een lekkere G-klasse zou ik waarderen.
@henkhupelschoten: Nog niet in het wild gezien maar ziet er inderdaad best leuk uit. Bedoelde het ook niet negatief ofzo maar vind ze van voren erg op elkaar lijken.. Een G-klasse zou ik ook wel waarderen maar een Grandland zit er dan eerder in qua prijs en kosten. Alleen die naam klinkt zo suv..
Ik denk dat Lancia 10 jaar geleden nooit had kunnen bevroeden dat echt ieder merk tweekleurige auto’s zou gaan aanbieden.
@lalancia: en dat andere merk, dat ook niet meer bestaat, en het al veel eerder op haar legendarische Gran Move inzette al helemaal niet.
Ik denk dat de knop onder dat gigantische scherm voor het multimedia gebeuren is? Betekend dit dan dat je de airco via dat touchscreen moet bedienen? Gatver….
wat de verkopen betreft: Ik neem aan dat Volvo denkt wereldwijd veel van deze dingen af te zetten? Ik hoop toch dat de Hollandse nuchterheid er voor zorgt dat de gemiddelde Nederlandse Volvo rijder voor een hatchback kiest. Is ook beter voor de gezondheid van @willeme. en die van mij.
Ben ik de enige die deze auto een gedrochtje vind?
@peterv: Dat vind ik nog een understatement. Ik verbaas me ook over de vele positieve reacties.
Waarom kunnen ze dat raamlijn niet gewoon recht tot de c-stijl laten lopen…
Die rode en fris blauwe zien er helemaal niet zo verschrikkelijk uit. Eigenlijk vind ik het zelfs best ok. Aan het dak kun je zien dat het panaramadak weer open kan, wat ik toch een groot een gebrek aan de V40 vond. Interieur is gewoon heel netjes. Ik zou er wel in durven rijden.
Voorkant is Volvo. Strak. Vanaf het midden naar achter vind ik het een lelijk ding. De knik en die rare kont. Niks voor mij.
Als het dan toch een verkoopstopper moet worden hadden ze beter meteen de lichtste motorvarianten uitgebracht. Dan pas zal hij een verkoopstopper worden.
@crainn: verkoop-stopper?
@sntial: typfoutje, verkooptopper moest het zijn. Verkoopstopper is wel een mooie woordspeling achterafgezien.
@crainn: inderdaad :) ben benieuwd welke van de 2 het wordt
@sntial:
verkooptopper als ze heel binnenkort kleinere en zuinerige motoren introduceren
Verkoopstopper als ze het niet doen
Verkooptopper als ze heel binnenkort kleinere en zuinerige motoren introduceren
Verkoopstopper als ze het niet doen
Voorkant is Volvo, achterkant is Chinees.. Gemiste kans
Niet erg verassend. Wel weer een knap karretje opzich.
Ziet er netjes uit, zou hier persoonlijk zo in wegrijden. En misschien ligt het aan mij hoor, ik krijg hier een VW Golf gevoel bij. Het is geen Golf maar toch als je er Volkswagen op zou plakken… Ik weet ook niet precies waarom, kan de vinger er nog niet opleggen.
Verkooptoppertje denk ik
Waarom zo’n grote dikke lellen van hoofdsteunen op de achterbank? Veilig zicht naar achteren? Dacht het niet. Die “komma”-hoofdsteunen zijn veel praktischer.
Wat een gruwelijk lelijk hok. Net een chinees concept. Wie heeft die lelijke achterdeur gemaakt? Een cokesnuiver?