Lease maar: Ford Fiesta of Nissan Micra

Auteur: , 37 Reacties

Goed nieuws: je mag upgraden! Maar welke compacte kilometervreter wil jij voor de deur hebben staan?

Ford Fiesta - Nissan Micra

Nog niet zo heel lang geleden bespraken we de keuze tussen deze twee leaseauto’s. De instappers waar je uit mag kiezen bij je eerste kantoorbaantje. Maar stel je voor dat je het helemaal niet onaardig doet en je een promotie krijgt. Van een A- naar B-segmenter is een fijne stap. Je bevindt je niet meer aan het onderste einde van de automotive foodchain. Je moet wel wat meer kilometers gaan maken en dus is een dieseltje wel zo prettig.

Tot een paar jaar geleden werd deze markt gedomineerd door krap bemeten, zuinige torretjes als de Polo Bluemotion, Corsa EcoFlex en allerlei andere milieuvriendelijke wereldverbeteraars. Het nadeel van die auto’s was dat de motor de beleving domineerde. In de NEDC waren ze superzuinig, maar in real life viel haalde je nooit de cijfers. Gelukkig zijn er twee nieuwe gegadigden op de markt gekomen. De Ford Fiesta is net vernieuwd en de verse Nissan Micra staat sinds kort bij de dealers. In onderstaande tabel kun je zien hoe ze zich tot elkaar verhouden.

Auto:
Ford 1.5 TDCI Titanium
Nissan dCi 90 Tekna
Catalogusprijs:€ 20.795€ 22.590
Fiscale prijs:€ 20.095€ 21.840
Leasetarief:€ 500€ 480
Vermogen:85 pk bij 3.750 tpm90 pk bij 4.000 tpm
Koppel:215 Nm bij 2.500 tpm250 Nm bij 2.000 tpm
Topsnelheid:175 km/u179 km/u
0-100 km/u:12,5 sec.11,9 sec.
Verbruik:3,5 l/100km 3,5 l/100km
CO2 uitstoot:89 gram/km92 gram/km

Bij beide auto’s zijn we uitgegaan van een looptijd van 48 maanden een jaarkilometrage van 40.000 km. De prijzen een gemiddelde van grote leasemaatschappijen. De prijs kan afwijken bij andere kilometrages, looptijden of opties. De prijzen zijn exclusief BTW.

Wat ons opvalt
Het eerste waar we nu naar kijken is het verbruik. De NEDC-cijfers zijn behoorlijk gelijk aan de muesli-hatchbacks van een paar jaar geleden. Dat is bijzonder knap, want dit zijn behoorlijk luxe uitgeruste B-segmenters met een normale viercilinder dieselmotor. Over uitrusting gesproken: zowel de Ford als de Nissan zijn behoorlijk compleet. Beide beschikken ze over items als Cruise Control, Climate Control, audio met USB-poort, lichtmetalen velgen, regensensor, lans-assist en hill-hold assist. De Micra is ietsjes duurder, maar dat komt omdat parkeersensoren, achteruitrijcamera-camera en met name een navigatiesysteem standaard aanwezig zijn. De Fiesta pareert met sportstoelen en een automatisch dimmende binnenspiegel.

Uiterlijk
De Fiesta van de vorige generatie was een kekke verschijning. De huidige lijkt er veel op, maar is al met al iets volwassener geworden. De verschillen neemt @dizono door in dit artikel. De achterlichten zijn niet meer die hoge exemplaren en ook het vooraanzicht is iets minder scherp. Dat is aan de ene kant een beetje jammer, aan de andere kant is het nu meer een allemansvriend geworden. Het is wel een ontwerp waarbij de uitvoering een enorm verschil kan maken. Pastelkleuren (zoals op onderstaande foto) passen niet echt bij de auto, de grote velgen dan weer wel.

Ford Fiesta 1.5 TDCI Titanium

Bij Nissan hebben ze wel werk gemaakt van de nieuwe Micra. De vorige twee generaties waren vooral heel erg schattig. Gelukkig hebben ze die stijl overboord gegooid ten faveure van een stoerder ontwerp. Het front is typisch Nissan anno 2017, met meer dan een hint van de GT-R. Je kan het erger treffen. De achterkant is meer gedrongen terwijl het zij-aanzicht verraadt dat de auto eigenlijk een Renault Clio is. De designers hebben overigens knap werk gericht.

Nissan Micra Tekna 1.5 DCI 90

Interieur
Dit was geen sterk punt van de oude Fiesta. Dat zag er op zich wel geinig uit, maar was geen klasse-leider op het gebied van materiaalgebruik en afwerking. Dat is bij de nieuwe veel beter voor elkaar, mede dankzij deze Nederlander. Je kijkt nu tegen een prima dashboard aan. Het is wat zakelijker en saaier dan voorheen, maar als je veel kilometers maakt is het wel prettig om in een ordentelijke omgeving te zitten. Met name het grote navigatiesysteem ziet er prima uit. Beter dan de iPad-achtige schermen in sommige ‘premium’ automobielen.

Ford Fiesta 1.5 TDCI Titanium

Bij de Micra is het ook veel volwassener dan voorheen. Nu was dat ook niet zo heel erg moeilijk, maar het geheel toont coherent. Op de foto’s toont het zowaar fleurig, maar dat komt ook door de gekozen kleurstelling. Die oranje balk en diverse oranje accenten fleuren het geheel goed op. Ook hier is het navigatiesysteem keurig weggewerkt, dat is wel eens anders geweest bij B-segment auto’s.

Nissan Micra Tekna 1.5 DCI 90

Rijden
Normaliter is dit altijd het terrein van Ford. De Fiesta kennen we als een vrolijke pretletter. Zelfs in een basale uitvoering kon je de grootste lol hebben. We hebben nog niet met de nieuwe Fiesta gereden, maar de kans is aannemelijk dat de rij-eigenschappen nog steeds op een hoog niveau staan. Maar als we kijken naar de laatste Focus en Mondeo is het scherpe randje er iets af (om zo een bredere doelgroep aan te spreken). Voor de sportieve rij-eigenschappen scheelt het niets, maar voor de looks misschien wel: de Fiesta is er ook als driedeurs.

Ford Fiesta 1.5 TDCI Titanium

Net als met de Ford hebben we ook nog geen kilometers gemaakt met de Nissan Micra. Maar is dat wel zo? Want technisch gezien is de auto voor een groot gedeelte gelijk aan de Clio. Casper heeft vorig jaar gereden met de gefacelifte Clio en was met name te spreken over het fijne dieselblokje: smeuïg, soepel, stil en best vlot.

Nissan Micra Tekna 1.5 DCI 90

Conclusie
Twee maal een prima aanbod in deze klasse. 20 mille voor een B-segment auto lijkt heel erg veel (dat is bijna 40.000 gulden). Maar qua veiligheid, verbruik en uitrusting zijn ze helemaal up-to-date. De Ford Fiesta is nu iets minder karakteristiek, terwijl Nissan juist dat karakter aan het zoeken was voor de Micra. Dus is nu de keuze aan jou. Voor welke kies jij? En dan vooral: waarom?



37 reacties

De Micra. Het nieuwe ontwerp smoelt wel lekker tegenover het saaie, alledaagse design van de nieuwe Fiesta.
Normaal zou ik blind voor de Ford gaan, vanwege de rijeigenschappen. Maar het iets meer koppel is wel lekker, iets wat ik vooral mis bij de uitgaande 1.6 tdci die ik van de baas weleens rij.

Overigens is de Micra echt met the Hulk-sprongen vooruit gegaan zeg. Het is een kek autootje geworden.
@87sandyd: 215Nmkoppel in zo’n karretje is echt al heel ruim voldoende hoor. Ik vraag me af hoe vaak je dat volledig aan gaat spreken. Ik heb een Mondeo MKIII 2.0tddi gehad van ruim over de 1500kg met 245Nm en die kon ik al op koppel rijden. Zeker, de Micra heeft meer koppel, maar ik vraag me af of je in de praktijk dat verschil echt gaat merken.
@amphiby: ik rij regelmatig met het uitgaande model diesel, en het houdt niet over. Het verschil merk je weldegelijk….
20K in euro’s is niet bijna 40K in guldens; het is ruim 44K in guldens :)
En de Nissan is inderdaad een Clio in een andere verpakking, maar dat is misschien alleen maar een pro …
@dawwg: zo moet je eigenlijk niet meer denken want dan kost mijn auto ook 132k gulden – en dat had ik er 20 jaar terug echt niet voor betaald
@dawwg: Zo geredeneerd heb ik ook net een huis gekocht van ruim een half miljoen gulden. Klinkt toch wel als heel erg veel geld. Maar gelukkig word ik ook betaald in euro’s ;)
@dawwg: google eens op inflatie. ;)
@menaz: inderdaad….. ik word zo simpel van die kortzichtige terug-reken-acties….. als je dan toch appels met appels wil vergelijken reken het dan even na(uitgaande van 2,5% inflatie per jaar): 1,025^15=1,45.
Iets wat in 2002 dus 20000 gulden kostte zou inmiddels puur alleen op basis van inflatie ook al 29000 gulden kosten…
@harie: dit ja. Dankuuu
Qua design ook absoluut de Nissan; wat een lekker wagentje is de Micra geworden (dat ik dat ooit zou zeggen). Verder zal de Ford vast net een wat scherper onderstel hebben, maar daar valt atm niet over te oordelen.
Beiden leuke autootjes,

Ik ben bevooroordeeld, dus voor mij de nieuwste Fiesta in titanium of als ST. Dat aziatische design van de Nissan spreekt mij zo aan.
@fiestacruizer: Ik heb enkele jaren een Fiesta van de vorige generatie (pre-facelift) gehad en vond dat toen de leukste in het segment. Maar deze nieuwe vind ik echt niet mooi meer. Zelfs de driedeurs niet. Ik zou nu de Micra kiezen (als het tussen deze twee gaat)…
Voor mij de Micra. Heb hem afgelopen weekend in het echt mogen aanschouwen en ik vind het een verdomd mooie wagen. Kan ik van de Fiesta niet meer zeggen. Wel jammer, want het uitgaande model van de Fiesta vind ik wel weer erg fraai.
Nissan had eigenlijk een andere naam moeten kiezen. Want Micra associeert toch wel heel gauw aan het ronde boodschappenautootje dat het altijd geweest is (die overigens niet eens heel slecht reed). Desondanks toch de Nissan. Leuk bakkie.
Ik zou ook de Micra kiezen. Zeer geslaagde design. Niet zo steriel als de hudige Fiësta
Jeetje die dingen zijn wel erg sloom zeg, 0-100 ook in meer dan 10 sec. Lijkt me niets aan. Maar qua design vind ik de micra wel verfrissend, het onderstel vd fiesta is denk ik fijner om mee te sturen
@allesmetturbo: 7.5 seconden zou ook wel weer erg vlot zijn voor dit segment daarentegen,
@granlusso: mijn vorige auto dr fiesta ST deed dat standaard al in 6,9s en na Tuning zelfs in 6s dus het kan makkelijk.
De Micra dan maar, die is erg opgeknapt.
Maar ik wist niet dat de fabrikant ze nog steeds als truttenschuddertjes ziet, aangezien er Lans-Assist op zit?
40000km in een b segment. … ja dahaaag
@baasbas: 115k in 14 maand met een DS3 zonder een centje pijn. Was echt onder de indruk van dat ding. Helaas was de lease het niet helemaal eens met mijn kilometrage en hebben ze hem daarna ook ingenomen. Jammer, vond het echt een fijne kar.
@E34M5Touring: Dat is waarschijnlijk erg persoonlijk en hangt ook af hoe lang de enkele ritten zijn. Heb regelmatig Duitsland doorkruist in een DS3 en daarvoor was er ergonomisch gezien nog best de nodige verbetering nodig.

Leuke auto’s voor de beginnende leaser die tweedehands ook geen D-segmenter zouden rijden, maar als er regelmatig lange afstanden worden gereden word je een segment hoger beter bediend.
@karhengst: Ik reed er regelmatig mee naar Zwitserland en dat ging prima. Ik ben vrij fors (2.07m en 140kg) maar dat ging zonder problemen. Tuurlijk is een maatje groter fijner en inmiddels heb ik dat ook maar voor het formaat en de prijsklasse was ik echt positief verrast. Maar dat is inderdaad wel persoonlijk.
De Micra! Echt een tof, vlot ding geworden! En die extra Nm’s zijn altijd lekker.
Afgelopen week als huurauto de Micra van de vorige generatie mee gekregen. Wat een vergeetauto is dat zeg. Werkelijk in elk opzicht, uiterlijk, comfort, rijeigenschappen. Hij ging niet stuk, dat dan weer wel. Deze ziet er een stuk beter uit. goed gedaan Nissan!
Ik waardeer de Micra heel erg maar de nieuwe Fiesta is heerlijk strak. Beste hatchback die er op de markt is op het moment vind ik.
Ik vind de Fiesta er mooi op vooruit gegaan, ziet er minder geknepen uit dan de voorganger.
Motor heeft wat weinig punch in deze uitvoering, ik wacht op de ST Line (120 of 140pk)
Lekker voor de Mazda2 gaan. Dat zou ik doen.
Micra graag, wat is die Fiesta een lelijk autootje geworden. Die schele vissenbek voorop zijn al niet mijn smaak, maar dat de achterlichten niet uitlijnen in de kofferbak vind ik echt een onbegrijpelijke designkeus. De Micra ziet er wel modern en vernieuwend uit en het interieur is ook enorm goed geslaagd. Doe mij die naar.
De vorige Fiesta reed echt uitstekend. Sinister kleurtje en dikke sloffen eronder, sportstoelen erin en klaar ben je. Als deze nieuwe net zo goed stuurt als de vorige is de keus snel gemaakt. De Nissan moet wel heel erg goed blijken te sturen wil die mijn voorkeur krijgen.
De Nissan valt qua looks al af, dat interieur lijkt van net zoals dat van de Clio direct bij Mattel van de band te rollen, terwijl het bij de Fiesta flink beter oogt dan voorheen.

Verder kijk ik vooral eerst naar de stoelen en zitpositie. Ik moet er blij van worden als ik instap, niet wanneer ik uit mag stappen. Ik vermoed dat Ford ook hier de betere auto levert.
De fiesta zonder enige twijfel!
Heb een 2014 ST2 gehad en die stuurde als de beste in zijn klasse.
20000€ voor een micra/fiesta……. sorry dat ik dit ff niet begrijp. Als ik moet kiezen: de micra!
Waarom is de fiesta nu duurder in lease dan de micra? Zijn de lease maatschappijen bang dat de nieuwe een verkeerde exterieurdesigner heeft gehad?
De Nissan, echt verschil van dag en nacht met de vorige. De fiesta is in deze uitvoering te hoog en te bejaard qua uiterlijk. Overigens nam ik ze allebei niet: als je 20k stuk slaat op een auto wil je niet langer over 0-100 doen dan tien seconden. Deze gebakjes zijn ondergemotoriseerd.
Upgraden? Dit zijn toch instappers en aan de onderkant van het segment?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).