• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Leaseauto wordt zo duur, dat je privé gaat rijden

Auteur: Wouter, gepost 7 oktober 2025 om 22:22 – 43 Reacties

Wat een leuke auto's.

Ergens verstopt in alle stukken rond Prinsjesdag stond iets over een pseudo-eindheffing. De brandstofauto-boete is een betere benaming.

Vanaf 2027 voert de overheid namelijk de zogenaamde ‘pseudo-eindheffing voor fossiele auto’s’ in. Wat houdt deze eindheffing precies in? Je werkgever moet straks 12% van de cataloguswaarde van de fossiele auto afdragen aan de staatskassa. Een benzine- of dieselauto van de zaak wordt nog steeds niet verboden, maar wel sterk ontmoedigd. Veel bazen zullen hun werknemers straks verplichten om EV te rijden. De werkgever moet namelijk de extra heffing betalen en mag dit NIET doorberekenen aan de werknemer. Niet direct in ieder geval, maar je weet hoe het werkt. 

De “leaseauto” wordt heel, heel erg duur

Ik gebruik het woord leaseauto, maar het gaat natuurlijk over de zakelijk ingezette auto. Die heet in de volksmond leaseauto, maar binnenkort kunnen we die term wellicht ten grave dragen. 

Laten we eens gaan rekenen. De pseudo-eindheffing geldt niet voor elektrische auto’s, dus voor het rekenvoorbeeld pakken we een benzineauto.

Wat kost een leaseauto de werkgever eigenlijk?

Behalve de leaseprijs, zijn er nog diverse kosten gerelateerd aan de inzet van de zakelijke auto. Strikt genomen zou je ook de wagenparkbeheerder in stukjes moeten snijden en bij de kosten van iedere leaseauto moeten optellen. Dan wordt het echt te ingewikkeld, maar gelukkig vraagt Den Haag ook nog een leuke bijdrage voor een leaseauto.

Voor een Volvo V60 B4 van 58.914 euro wordt de pseudo-eindheffing 589 euro per maand. Dat is best een hap uit de budgetten, maar daar houdt het niet op. Er is ook nog de befaamde BTW-correctie. Als je de btw bij aanschaf van de auto hebt afgetrokken en dit niet langer dan 5 jaar geleden is, dan heb je te maken met een correctie van 2,7% van de catalogusprijs (inclusief btw en bpm). Belasting over belasting – ze zijn er dol op in Den Haag.

De totale kosten voor jouw dikke leasebak bedragen dus 1.691 euro per maand, zonder de salamiplakjes wagenparkbeheerder. Stel jouw werkgever keert dit aan jou uit als mobiliteitsbudget: dan blijft er nog 836,89 euro over.

Mobiliteitsbudget en private lease is goedkoper

Als jij privé rijdt in die dikke leaseauto van je, dan mag je daarover nog even de bijtelling aftikken. Bij benzineauto’s is dat 22% van de nieuwwaarde, de meeste mensen betalen wel het hoogste tarief voor inkomensbelasting. En dat telt dus lekker op.

Een nieuwe Volvo kost slechts 1.172 euro per maand en die kan je dus RUIMSCHOOTS betalen van je mobiliteitsbudget en bespaarde bijtelling.

Een kleine voetnoot: de brandstofkosten zitten nog niet in. Die bedragen ook zo’n 200-250 euro per maand, maar die betaalt de werkgever natuurlijk ook. Strikt genomen zou je het mobiliteitsbudget met 200 euro moeten ophogen, waar netto 100 euro van overblijft. Het voordeel voor de private lease-klant is nog steeds 50-100 euro per maand. 

En dan kan je ook nog naar een tweedehandsauto gaan kijken, dan wordt de rekensom nog leuker (maar minder zuiver). 

Er zit overigens vaak 100% belasting op de zakelijke auto. Leuker kunnen we het niet…

De oplossing is natuurlijk om elektrisch te gaan rijden, maar daar is de belastingdruk inmiddels ook aardig opgelopen. Vanaf 1 januari 2026 heeft de EV gewoon 22% bijtelling, dus daar is niet meer zo voordeel te halen.

Ook interessant!

  • Kilometervergoeding 2025: het is niet eerlijk!
  • Nederlandse overheid maakt elektrisch rijden nog wat duurder
  • Gaat BMW rijden op waterstof dan wél groot maken?
  • Invalide spotter mag rijden in unieke M3

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

belasting, bijtelling

Vorig bericht: « Renault 5 Turbo 3E beleeft debuut en krijgt daarvoor iconische kleuren
Volgend bericht: Nieuwste Aston Martin heeft 700 pk, maar toch missen we iets »

Lees Interacties

Reacties

  1. Houthakker zegt

    7 oktober 2025 om 22:37

    Prima artikel, dank!
    Weten jullie ook of dit een plan is, of daadwerkelijk definitief besloten ?

    Wellicht een goede aanvulling voor het artikel.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 oktober 2025 om 06:23

      In het artikel staat dat het in de prinsjesdag stukken staat, dus besluit. Deze materie is veel te ingewikkeld voor de populistische kamerleden (Omtzigt zit immers thuis) dus het is gewoon door de algemene beschouwingen gerold.

      Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      8 oktober 2025 om 07:54

      Prima? BTW wordt volledig niet genoemd en impact op heffingskorting en toeslagen ook niet. Een leaseauto is als arbeidsvoorwaarden niet interessant, enkel wanneer je de auto voor je werk toch al nodig hebt. Daar is de regeling ook voor bedoeld, niet om kantoorpikkies voordelig nieuw te laten rijden.

      Login om te reageren
  2. audirs3 zegt

    7 oktober 2025 om 23:32

    Misschien de titel aanpassen naar “Fossiele leaseauto wordt zo duur…”
    Want voor een EV veranderd er niks, en daarnaast snap ik sowieso niet waarom je een verbrandingsmotor nodig hebt voor woon-werk verkeer.

    Login om te reageren
    • gilettelubbers zegt

      8 oktober 2025 om 11:03

      Woon-werkverkeer idd prima. Maar je snapt dat je bijtelling betaalt voor het privégebruik van een zakelijke auto?

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      8 oktober 2025 om 14:13

      Jawel voor ev’s gaat de bijtelling ook naar 22%

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      8 oktober 2025 om 14:14

      Je hebt helemaal geen verbrandingsmotor nodig net Als je ook niet een dure telefoon elke 2 jaar nodig hebt, maat men doet het omdat het kan eh omdat men het wil. Aankoop/ gebruik is zelden rationeel

      Login om te reageren
  3. pignon zegt

    7 oktober 2025 om 23:45

    En als je dan de aankoop en kosten privé hebt genomen, maar je rijdt er ook zakelijk mee, dan kan je werkgever je natuurlijk nog wel deze kilometers vergoeden, ook meer dan de onbelaste vergoeding

    Login om te reageren
  4. verdebosco zegt

    8 oktober 2025 om 05:25

    Stemadvies.. je zou denken ‘rechts’. Maar onze Minister van Financiën is VVD, met goedkeuring van BBB. Ooit zelfs gesteund door PVV en NSC. Op naar ‘links’ wordt niet beter natuurlijk.

    En geldt het bezit of het moment van aanschaf? Want anders zit je met je net aangeschafte ICE- of PHEV dik in het schip.

    De elektrificering kan wel eens bloedsnel gaan vanaf nu. Nu die laadpalen nog bijplaatsen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 oktober 2025 om 06:25

      Best verkochte auto’s volgend jaar: Renault 5, Renault 4, Tesla Model 3 Standard.

      Login om te reageren
      • audirs3 zegt

        8 oktober 2025 om 09:36

        En vergeet de Kia EV3 en Volvo XC30 niet

        Login om te reageren
        • lekkerlinksrijden zegt

          8 oktober 2025 om 09:54

          De Kia EV2 komt ook begin 26, voor de junior

          Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      8 oktober 2025 om 07:55

      Ons land heeft wel grotere problemen dan de auto.

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      8 oktober 2025 om 14:15

      Het zal zijn voor alle nieuwe leasecontracten

      Login om te reageren
  5. cdlop01 zegt

    8 oktober 2025 om 06:17

    Meeste bedrijven bieden al EV only keuze voor personeel, goede ontwikkeling. Vind wel dat veel teveel ‘ kantoor’ personeel auto van de zaak krijgen, pak dit ook aan, complete onzin. Of zet deelauto in als bedrijf, voor diegene die even op die dag auto nodig heeft. Leaseauto moet in de ban.

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      8 oktober 2025 om 07:46

      Volledig eens. De leaseauto was ooit een statussymbooltje van de vertegenwoordiger. Nu verwachten veel werknemers dat er een leaseauto in het beloningspakket zit, want dan vallen ze gelijk in zwijm. Niet realiserende dat het meer en meer een nadeel wordt tov gewoon extra salaris ontvangen. Nog los van het feit dat voor 90% een leaseauto nonsens is. Iedere werknemer heeft woon-werkverkeer. Daar is niet per se een leaseauto voor nodig.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 oktober 2025 om 07:53

      De afgunst straalt er weer vanaf. De leaseauto is de drijfveer van de Nederlandse automarkt. Het is een stuk salaris waarover de werkgever geen premies hoeft te betalen en een stuk omtzorging voor de werknemer. En een bron van inkomsten voor de overheid. Niks mis mee.

      Login om te reageren
      • DeWitteCondor zegt

        8 oktober 2025 om 07:58

        Nederlandse automarkt? Je bedoelt buitenlandse producenten die leveren aan leasemaatschappijen met buitenlandse aandeelhouders? Tussenkomst van een NL dealer lijkt me nu niet de kurk waar we op drijven. En wat een onzin over afgunst. Omdat mensen kritisch kijken naar nut en noodzaak van een leaseauto is dat afgunst? En ik ontvang liever wel salaris met daarover pensioenopbouw. Leaseauto gezien, gedaan en na 1 termijn weer afscheid van genomen.

        Login om te reageren
        • jcjc zegt

          8 oktober 2025 om 08:27

          Het is geen onzin, het is afgunst.

          Wat maakt het in hemelsnaam uit dat een ‘kantoorpikkie/poesje’ nieuw mag rijden van de baas? Vrijwel iedereen heeft een auto nodig. Dus als je het van de baas niet ‘krijgt’ als arbeisvoorwaarde, koop je zelf een (meestal) occasion.

          En als we gaan praten over ‘het is niet nodig’, kunnen we dat lang gaan trechteren. Want in de basis kun je ook gaan werken bij de supermarkt om te hoek (want minder verdienen is niet erg, want geen auto meer nodig. Of je doet voortaan álles maar met openbaar vervoer.

          Laten we de volgende keer eens zeggen tegen iemand: ‘gaaf dat je werkgever je een nieuwe auto gunt, tof man. Geniet ervan!’

          Login om te reageren
      • Aalbert zegt

        8 oktober 2025 om 09:35

        Ik vind dat een leaseauto niet standaard moet zijn……..voor een kantoorfunctie. Dat heeft helemaal niets met afgunst te maken. Wij zijn zelf ondernemer en onze buitendienst medewerkers hebben een leaseauto, diegene die op kantoor zitten krijgen een km vergoeding. Daarnaast hebben wij een aantal auto’s staan voor het ‘grijpen’, 2 stuks, die kunnen worden gebruikt door medewerkers.

        Login om te reageren
      • Reinier zegt

        9 oktober 2025 om 21:34

        Als de werkgever er geen premies over hoeft te betalen zijn het dus juist geen inkomsten voor de overheid. En daarom is er de bijtelling.

        Het grote verschil tussen prive en zakelijk leasen is de BTW die de werkgever kan aftrekken en de particulier niet.

        Login om te reageren
  6. BRT zegt

    8 oktober 2025 om 06:59

    Hoe draaien we dit terug? Het kan toch niet nog duurder worden, zeker in verhouding met onze buurlanden waar het nu al zo veel mee scheelt.

    Login om te reageren
    • RUBERG zegt

      8 oktober 2025 om 09:00

      Hoeveel scheelt de bijtelling met bijvoorbeeld Duitsland? Google even…

      Login om te reageren
  7. Robert zegt

    8 oktober 2025 om 07:36

    Feitelijk wordt (vanaf 2027) de EV niet langer meer gesubsidieerd, maar de ICE auto zwaarder belast. Ergo: er vloeien niet langer meer miljarden aan belastingcenten naar de (bovenmodale) inkomens met leaseauto’s. En dan worden er tranen met tuiten gehuild, maar eerlijk waar, dit is de beste stap die men 25 jaar afgedwongen ‘vergroening’ van ons wagenpark heeft kunnen maken.

    Je moet ook heel eerlijk zijn, dit had een keihard ‘links’ wetsontwerp kunnen zijn, maar het komt dus uit de koker van ons dubbel demissionaire rechtspopulistische Kabinet! De wonderen zijn de wereld nog niet uit

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 oktober 2025 om 08:23

      De maatregel is kosten neutraal voor bedrijven want die verplichten werknemers gewoon om elektrisch te rijden. De werknemers zijn meer geld kwijt omdat de wegenbelasting voor EV’s de leaseprijs omhoog jaagt en de bijtelling op 22% komt. Zoals de titel van het artikel zegt zullen veel mensen dan privé gaan rijden, een oud benzine gebakje waarschijnlijk. Dus qua vergroening zal het waarschijnlijk niet positief uitpakken. De burger wordt wel weer op kosten gejaagd en het bedrijfsleven ontzien, dus dit is duidelijk rechts beleid. Nu de regering uit VVD bestaat en uit een BBB die alleen maar mee stemt zolang het niet over boeren gaat mag je ook niet beter verwachten.

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        8 oktober 2025 om 10:37

        “De werknemers zijn meer geld kwijt” moet je eigenlijk lezen als “de werknemers raken hun subsidie op de auto van de zaak kwijt”. De prikkel die voor vergroening moest zorgen, leidde vooral tot een overstap uit financiële overwegingen. Mensen die toch wilden blijven rijden op dinosap accepteerden gewoon de volle 22% aan bijtelling. Nu wordt de prikkel neergelegd bij de werkgevers. Voor zover zij zelf al niet die keuze voor hun werknemers hadden gemaakt.

        Ik herinner me nog wel verjaardagen waar leaserijders pochten dat ze dankzij ne lage bijtelling voor vijf tot zeven tientjes per maand(!) in een splinternieuwe auto konden rijden – maar vervolgens wel klagen dat hun PHEV 1 op 10 reed, zonder bijladen… Daar heb ik, als (noodzakelijk) occasionrijder, geen enkel medelijden mee.

        Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      8 oktober 2025 om 09:42

      @robert Eens, en eigenlijk ook een goede stap. Milieubeleid zou niet iets van links of rechts moeten zijn. Ook is energie onafhankelijkheid (minder import van fossiele brandstoffen uit Midden Oosten) juist erg nationalistisch en rechts.

      Login om te reageren
  8. potenza zegt

    8 oktober 2025 om 07:52

    Analyse klopt. Ben 4 jaar geleden overgestapt naar mobiliteitsbudget. En met ev en zonnepanelen zit ik nu op 0 kosten.
    Collega’s willen echter niet want lease is zorgeloos en niet iedereen heeft het budget beschikbaar om in een gelijkwaardige auto (als de leasebak) te rijden.

    Login om te reageren
  9. cloverleaf zegt

    8 oktober 2025 om 08:08

    De lease auto is altijd al een stukje verkapt loon geweest om de belastingdruk omlaag te brengen. Dat verdwijnt nu. Opnzich goed, moet wel de IB omlaag.

    Login om te reageren
  10. raymster zegt

    8 oktober 2025 om 09:19

    Ik vraag mij ook af hoeveel mensen een private lease auto van €1100,- per maand er door krijgen bij de creditcheck. Zeker een alleenstaande die alle vaste lasten alleen draagt. Kijkt men dan ook naar het mobiliteitsbudget of alleen naar het “kale” loon?

    Login om te reageren
  11. petroldrinker zegt

    8 oktober 2025 om 09:27

    Tja, ze zullen het immers nooit goedkoper maken, wetende dat iedereen dan massaal weer naar een ICE lease auto gaat ipv een duracell konijn… (wij hebben recent zelfde gedaan immers, van een EV terug naar een Non plugin hybrid benzine lease auto, ZO ONTIEGELIJK VEEL FIJNER!!! we merken dat we gelijk weer meer dingen doen buiten huis nu we niet meer met dat gekloot met laden zitten en rijbereik etc

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      8 oktober 2025 om 09:46

      @petroldrinker wat voor EV had je voorheen? Ik kan me dat voorheen goed voorstellen, auto’s met weinig rijbereik en traag ladend. Bijvoorbeeld de eGolf.
      Maar met auto’s als de Ioniq 5 of iX3 wordt dat wel steeds meer verleden tijd. Sta je binnen NL in ieder geval nooit meer aan de laadpaal.

      Login om te reageren
      • Bert zegt

        8 oktober 2025 om 22:30

        Alles valt of staat met het wel of niet thuis kunnen opladen. Bij thuis opladen heb je echt zelden tot nooit stress

        Login om te reageren
    • pier zegt

      8 oktober 2025 om 10:55

      Ik had eerst een Nissan Leaf met in de winter <200km rijbereik. Dat is ruk. Maar nu eentje die rond de 375km zit in de praktijk. Dat is prima. Ik ga echt niet meer terug naar brandstof voor alledaags vervoer.

      Login om te reageren
  12. acavs zegt

    8 oktober 2025 om 10:30

    Heb een tijdje geleden bij het artikel over de eindheffing na prinsjesdag een berekening gemaakt. Toen kwam ik erop uit dat het alsnog wel goedkoper blijft om zakelijk te rijden, al zij het net aan. Ik ging er bij die berekening van uit dat de eindheffing maar één keer plaatsvindt, dus wanneer de auto wordt verkocht, maar dit schijnt dus jaarlijks te zijn. Als dat inderdaad zo is, dan is het echt een heel forse belastingverhoging en is de zakelijke brandstof- / plug-inauto echt morsdood. Het bijtellingstarief is nu in de praktijk gewoon 33,4%. Vind het verbijsterend dat dit zo tussen neus en lippen door besloten is!

    Login om te reageren
  13. pier zegt

    8 oktober 2025 om 10:56

    Wel mooi dat Wouter er vanuit gaat dat iedereen minstens 77k per jaar verdient haha. Verder zou ik met mobiliteitsbudget nooit private leasen, als je een keer wilt verhuizen kan je niks.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      8 oktober 2025 om 11:58

      Een bruto jaarsalaris van 77k is ongeveer 150% van een bruto modaal jaarsalaris. Dan praat je over de top 20% van de werkende bevolking…

      Login om te reageren
  14. lekkaah zegt

    8 oktober 2025 om 13:22

    Snapt de belastingdienst het zelf nog allemaal?

    Nog even en ze verhuizen zelf hun kantoor naar Guernsey

    Login om te reageren
  15. RuVi zegt

    8 oktober 2025 om 14:26

    Het rekenvoorbeeld gaat er van uit dat de werkgever de kosten voor de pseudo eindheffing zou storen in een mobiliteitsbudget. Maar zo gaat het natuurlijk niet worden.
    Het is gewoon hetzelfde budget als iemand zou krijgen die een EV van de zaak neemt.

    Login om te reageren
  16. Hawkeye72 zegt

    8 oktober 2025 om 18:08

    Wat zijn we toch klein in dit land. Linksom of rechtsom is dit een rare en niet passende maatregel, daarnaast is er ook duidelijk sprake van belasting over belasting, een fundamentele faux pas.
    Em toch lees ik hierboven zoveel nare, jaloerse knijpreacties…. Niemand gunt in dit land een ander iets meer dan hij zelf heeft en dit forum lijkt wel vergeven van kneuterige types die nivileren een feestje vinden omdat ze te lui en te dom zijn om zelf iets van hun leven te maken. Bah, ga je schamen en gun een ander zijn/haar succes eens.

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      8 oktober 2025 om 18:42

      Ik zie niet echt een correlatie tussen succes en een leasebak van de zaak als ik eerlijk ben… ik als overheidsmedewerker maak sowieso geen aanspraak op zakelijke lease, maar als ik kijk waar vrienden met overeenkomstige salarissen (voor bijtelling) mee rond rijden… nee dankje, die Enyaq, EV6 of Model Y mag je houden. Ik gun het m’n vrienden van harte, een nieuwe auto, maar moet er niet aan denken om zelf in zo’n ding te moeten rijden.

      Login om te reageren
  17. Bert zegt

    8 oktober 2025 om 22:32

    Weet iemand hoe het zit voor zzpers en DGA’s?

    Login om te reageren
  18. thezwart zegt

    9 oktober 2025 om 15:30

    Bizarre maatregel! Als DGA betaal ik netto al een groot appartement per maand voor mijn BMW.
    Ik ga de auto in 2026 dan ook eruit doen, er komt voor bestaande auto’s namelijk ook deze heffing bij.
    Autorijden is in Nederland al bizar duur, nu is het ook zakelijk niet meer te doen (op benzine/PHEV).

    Het is niet aan anderen om te oordelen of een ander een auto van de zaak mag rijden. Het gaat erom dat de belastingdruk nog veel hoger wordt en buitenproportie is. Dan ben ik nog een persoon die meer budget aan een auto wil besteden…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North