• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwste Aston Martin heeft 700 pk, maar toch missen we iets

Auteur: machielvdd, gepost 8 oktober 2025 om 08:06 – 17 Reacties

Aston Martin DB12 S

Vier dingen eigenlijk.

Twee jaar geleden werd de Aston Martin DB11 vervangen door de DB12. Dit is geen compleet nieuw model, maar een doorontwikkeling. De DB12 kreeg onder meer een frisse neus en een compleet nieuw interieur. Geslaagde upgrades, maar helaas was er nog maar één motorvariant: een V8 met 680 pk.

Daar komt nu verandering in, want Aston Martin presenteert vandaag de DB12 S. Voor degenen die net wat meer willen. Deze versie heeft op de kop af 700 pk. Hartstikke leuk, maar toch missen we iets, namelijk vier cilinders. De DB12 heeft nog steeds een V8. Wil je een V12, dan zul je toch moeten doorsparen een Vanquish.

Het verschil in vermogen is ook maar 20 pk, terwijl het koppel van 800 Nm gelijk blijft. Wel is de Launch Control verbeterd, waardoor de auto sneller schakelt. Daarmee is een tiende van de sprinttijd afgesnoept. 0-60 mph (96,6 km/u) duurt nu 3,4 seconden.

Aston Martin DB12 S
Aston Martin DB12 S
Aston Martin DB12 S
Aston Martin DB12 S

De DB12 S heeft standaard carbon-keramische remmen, wat bij de normale DB12 optioneel is. Dit scheelt ook meteen 27 kg in gewicht. Verder is het onderstel anders afgesteld, waardoor de DB12 lichtvoetiger moet aanvoelen.

Ook leuk: de DB12 S heeft een nieuw uitlaatsysteem, waardoor de V8 wat bruter klinkt. Op zich geen overbodige luxe, want de standaard DB12 klinkt niet enorm spectaculair. Bijkomend voordeel: het nieuwe uitlaatsysteem is 11,7 kg lichter.

De uitlaten zijn ook meteen de makkelijkste manier om de Aston Martin DB12 S te herkennen. De S heeft twee boven elkaar geplaatste uitlaten aan weerszijden. Verder heeft de S een grotere diffuser en prijkt er een carbon spoilerlipje op de kont. Aan de voorkant is de DB12 S te herkennen aan de splitter en de louvres op de motorkap.

Al met al zijn de wijzigingen subtiel, maar de DB12 is wel een stukje dikker en leuker geworden. Een prijskaartje is er nog niet, maar reken op een vanafprijs van rond de €350.000. De leveringen starten in het eerste kwartaal van 2026.

Ook interessant!

  • 1.079 pk Aston Martin Valhalla: een PHEV die wél hebberig maakt
    1.079 pk Aston Martin Valhalla: een PHEV die wél hebberig maakt
  • Q by Aston Martin Volante
    Bloedmooi en gelimiteerd: Q by Aston Martin Volante
  • In deze Aston Martin mag je dronken worden
  • Koop de enige Aston Martin Cygnet V8
    Koop de enige Aston Martin Cygnet V8

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Aston Martin, DB12, DB12-S

Vorig bericht: « Leaseauto wordt zo duur, dat je privé gaat rijden
Volgend bericht: Pijnlijk: Lancia verkoopt minder auto’s dan Ferrari »

Lees Interacties

Reacties

  1. jerudo zegt

    8 oktober 2025 om 08:15

    Het kan zijn dat ik niet goed opgelet heb op school maar ik dacht dat als je twee cilinders bij een V8 plakt je dan een V10 krijgt.
    On topic: Zo’n V8 is goed genoeg voor mij, ik krijg steeds de indruk dat V12 gelijk staat met torenhoog onderhoud. Maar ik ben dan ook niet het doelpubliek.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      8 oktober 2025 om 08:24

      Machiel heeft zo te zien z’n koffie kick nog niet gehad, vanochtend 😉

      Bij automodellen met een V12 (of V10) onder de kap hoor je toch al snel weer de opmerking ‘dat de V8 eigenlijk de betrouwbaardere en dus betere optie is’, zie o.a. BMW, VAG en Mercedes. In dat licht bezien missen we dus niets aan de DB12 S.

      Login om te reageren
    • BussoGT zegt

      8 oktober 2025 om 08:30

      Tja met meer cilinders wordt standaard onderhoud ook iets duurder vanwege meer onderdelen en werk. Mogelijk ook meer arbeid omdat een motor er eerder uit moet ivm bereikbaarheid.
      Verder lijkt me niet dat het meer/duurder onderhoud nodig heeft.

      Maar misschien wel een goede reden om een lekkere 3 cilinder er in te lepelen?

      Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      8 oktober 2025 om 08:32

      Tsja, rekenen is nooit mijn sterkste punt geweest. Is gefixt!

      Login om te reageren
  2. cloverleaf zegt

    8 oktober 2025 om 08:15

    – Edit: dank u, is inmiddels gefixt –

    Login om te reageren
    • Motomoto zegt

      8 oktober 2025 om 08:27

      Ja duidelijk, maar je hoeft niet zo hard te schreeuwen. Het is nog vroeg.

      Login om te reageren
      • cloverleaf zegt

        8 oktober 2025 om 08:35

        Moet je maar niet zoveel zuipen op een woensdag avond😏

        Login om te reageren
        • lecomte zegt

          8 oktober 2025 om 09:15

          Gaat hij dat vanavond doen dan? 😉

          Login om te reageren
  3. BussoGT zegt

    8 oktober 2025 om 08:15

    – Edit: dank u, is inmiddels gefixt –

    Login om te reageren
  4. pignon zegt

    8 oktober 2025 om 08:15

    – Edit: dank u, is inmiddels gefixt –

    Login om te reageren
  5. Motomoto zegt

    8 oktober 2025 om 08:26

    Prachtige wagen. Zo stijlvol!
    Jammer dat Astons zo hard afschrijven. Ik zou deze graag wat meer zien ipv de zoveelste Porsche 911

    Login om te reageren
    • coupedriver zegt

      8 oktober 2025 om 19:10

      Verkoop hem dan gewoon niet, simpel.

      Login om te reageren
  6. thezonda zegt

    8 oktober 2025 om 09:33

    Als ze de DB12 een V12 hadden gegeven, werd de Vanquish misschien wat overbodig…

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      8 oktober 2025 om 09:48

      Volgens die logica zouden de V12 Vanquish, de DBS, de tweede generatie Vanquish en de DBS Superleggera ook overbodig zijn geweest. Die werden allemaal geleverd naast een DB7/DB9/DB11 met V12.

      Login om te reageren
  7. 850t5restate zegt

    8 oktober 2025 om 09:37

    Lekker hoor, doe mij er maar één in chiltern green met zilveren wielen en een tan leather interieur met groengrijs stiksel. Oh ja en het dak gewoon in kleur svp.

    Login om te reageren
    • coupedriver zegt

      8 oktober 2025 om 19:09

      Groen met cognac interieur, antraciete velgen en koper kleurige remklauwen voor mij. Prachtige auto’s. Ze verdienen om veel meer verkocht te worden , zoveel mooier dan de zoveelste Porsche of de nu tegenwoordig lelijke Ferrari’s. Ook Maserati zou best een pak meer verkocht mogen worden…

      Login om te reageren
  8. Exit Luminar zegt

    8 oktober 2025 om 12:38

    Ik mis niks zet maar voor de deur. 4 uitlaatjes jammie jammie!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North