• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Legendarische Bentley V8 is niet meer

Auteur: willeme, gepost 3 juni 2020 om 12:09 – 23 Reacties

Legendarische Bentley V8

Helaas, helaas. De legendarische Bentley V8 is niet meer onder ons.

Er zijn merken die ‘hun’ motoren hebben. Van die huzarenstukjes waar ze bekend mee zijn geworden. Of waaraan ze hun imago hebben te danken. Denk aan de Mercedes OM 606 of de Nissan RB26DETT.

L380

De Legendarische Bentley V8 L-series motor past ook in dat rijtje. De eerste variant van deze motor, de L380, zag in de jaren ’50 het levenslicht. Toen werd er er voornamelijk mee getest. Leuk feitje: de cilinderinhoud was toen slechts 5,2 liter groot.

Legendarische Bentley V8

L410

In 1959 werd de motor (L410 genaamd) leverbaar in de Bentley S2. Oh ja, en de Rolls-Royce Phantom en Silver Cloud II. Bentley was toen nog een gerebadgede Rolls met een iets sportievere aankleding. Bentley Boy Tim Birkin vond het verschrikkelijk.

S2

L410D

De eerste 6.75 versie van de V8 kwam in 1970, wederom met de L410-motorcode. Een belangrijke toevoeging kwam in 1982 met de L410D. Dat was geen dieselversie, maar eentje met een flinke turbo. Deze maakte zijn debuut in de Bentley Mulsanne.

Legendarische Bentley V8

L410I

In 1986 zag de L410I het levenslicht. Dit was dezelfde 6.75 zonder turbo, maar met brandstofinjectie. Uiteraard vraag je je niet af: waarom hebben ze de turbo en injectie niet gecombineerd? Wat dat betreft had je bij Bentley kunnen werken, want dat dachten zij ook. In 1987 werd de L410TI in gepresenteerd.

Turbo

L410ITI

Bentley ging langzaam maar zeker door met de ontwikkeling van de motor. In 1991 was het tijd voor de L410ITI, de L410 Intercooled Turbo Injection. Ofwel, met de toevoeging van een intercooler. Deze kon je krijgen in de Bentley Turbo R en de latere Continental coupé’s.

Legendarische Bentley V8

L410MT

In 1997 zagen we nog een L410MT (lage druk turbo) en L410MT/S (hoge druk turbo) varianten van de Legendarische Bentley V8 . Deze werden in de uitloopmodellen geleverd van Continental-reeks.

Geel

BMW

Het zag er naar uit dat het einde van de motor in zicht was. In de jaren ’90 waren Volkswagen en BMW aan het stoeien over de voogdij van de Britse merken. Volkswagen had Bentley, BMW had Rolls-Royce. Echter, de Silver Seraph had een BMW V12 en de Arnage een door Cosoworth getunede 4.4 V8. De Bentley V8 leek hierdoor geen toekomst te hebben.

Legendarische Bentley V8

L675

Volkswagen gaf Bentley een lading cash om écht even met die motor aan de gang te kunnen. De motor was ernstig verouderd en kon wel de nodige upgrades gebruiken voor meer vermogen, koppel en efficiency. Het resultaat was de L675, de debuteerde in de Arnage Red Label. Het vermogen was 405 pk met een achterlijk hoog koppel van 875 Nm.

RedLlabel

L410HT

De naam van het blok werd overigens snel omgedoopt naar L410. In de daaropvolgende jaren werd de motor af en toe wat fijngeslepen. In 2007 arriveerde de L410TT, een biturbo versie van de motor. De laatste iteratie van de motor is de L410HT. Deze motor debuteerde in de Mulsanne en beschikte over variable nokkenastiming. het resultaat: 1.100 Nm!

Legendarische Bentley V8

Einde verhaal

Na 61 jaar is het dan eindelijk afgelopen met de Legendarische Bentley V8 . De motor kan niet meer aangepast worden om aan de telkens stringenter wordende eisen te voldoen. Misschien nog wel belangrijker is het feit dat de Mulsanne niet meer gebouwd wordt. Sedan-liefhebbers kunnen overstappen naar de Flying Spur.

Legendarische Bentley V8

Ook interessant!

  • Bentley Flying Spur V8 S rijtest
  • Bentley Continental is officieel geen ouwelullenbak meer
  • Bentley Continental GT Gymkhana
    Bentley Continental GT Gymkhana video is ongepast
  • Urban Bentley Continental is subtiel bruut

Nieuwste artikelen

  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
  • Politiehelikopter stopt dronken automobilist bij Lelystad
FacebookTweetPinLinkedIn

arnage, Bentley, continental, mulsanne, Rolls-Royce, V8

Vorig bericht: « Volkswagen Arteon Shooting Brake bevestigd
Volgend bericht: Stofzuigergigant geeft uitleg over gefaalde elektrische auto »

Lees Interacties

Reacties

  1. baklava zegt

    3 juni 2020 om 12:39

    Wat komt er voor terug? 1.0 3 cylinder?

    Login om te reageren
    • rhellema zegt

      3 juni 2020 om 12:56

      @baklava: dat zal dan een 6,75 liter 3 cilinder worden.

      Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      3 juni 2020 om 17:21

      Nee, wel 3 *cilinder.

      Login om te reageren
  2. petroldrinker zegt

    3 juni 2020 om 12:43

    En wat komt er voor terug? wss een of ander 48V downsize blok… zucht

    Login om te reageren
  3. barchettadriver zegt

    3 juni 2020 om 12:56

    Wat een joekel van een blok zeg. Da’s wat anders dan de 898cc van de Seicento die je zo optilt.

    Straks vervangen door een elektromotor van 30 x 30 x 60, die 2 keer het koppel en vermogen levert, met nagenoeg 0 onderhoud.

    Overigens, vind ik EV wel weer passen bij Rolls en Bentley; in stijl zoeven.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      3 juni 2020 om 13:02

      Qua comfort en rust past het er wel bij, maar qua techniek weer niet vind ik. Een Rolls of Bentley vind ik net als een duur en automatisch horloge. Een batterij is eigenlijk beter, maar de techniek is schitterend en daar koop je het in mijn ogen ook mede voor. Hetzelfde geldt voor een V8 of een V12.

      Login om te reageren
      • mr27 zegt

        3 juni 2020 om 16:46

        @berlinetta: precies dit.

        Login om te reageren
      • timberleek zegt

        4 juni 2020 om 08:44

        Maar ja, in het moderne spul is er niks van die “schitterende techniek” te zien.

        Bij de oude dure auto’s was het nog een mooi schouwspel van mechanica, allemaal keurig afgewerkt en dergelijke.
        Nu is een anoniem blok met plastic buizen en een grote plastic kap eroverheen.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          4 juni 2020 om 10:08

          Dat ben ik dan ook weer met je eens. Zou leuk zijn als de exclusieve fabrikanten weer meer laten zien wat voor kunstwerkje ze hebben gemaakt.

          Login om te reageren
  4. karaya zegt

    3 juni 2020 om 13:27

    Snap nooit dat ze zeggen dat het blok niet meer aan te passen is aan de emissie eisen.

    Volgens mij bepalen de cilinderkoppen of een blok aan emissie eisen kan voldoen. Lijkt me niet zo moeilijk om een paar moderne koppen te ontwikkelen.

    Gelukkig hebben Bentley klanten de middelen om oprekkende kettingen en een exorbitant olieverbruik te bekostigen. En van een beetje gesjoemel zijn ze doorgaans ook niet vies.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      3 juni 2020 om 16:29

      @karaya: op een gegeven moment ben je wel uitontwikkeld met een bepaalde motorarchitectuur. Mmotoren zijn tegenwoordig veel lichter en efficiënter. Op een gegeven moment moet je zoveel aanpassen, dat je beter een nieuwe motor kunt ontwikkelen. Daarbij was de motor ook geen hardloper, dus het loont dan ook niet de moeite om er nog veel meer moeite in te steken. VW heeft motor die BMW al eens eerder om de zelfde reden had afgedankt toch nog 21 jaar in productie weten te houden. Op zich best knap :-D

      Login om te reageren
    • blo3to3t zegt

      4 juni 2020 om 15:56

      @karaya: joh, jij moet bij Bentley gaan werken, met die insteek kunnen ze er nog 60 jaar aan plakken.

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        4 juni 2020 om 23:18

        Je bedoelt VAG. Bentley is bij deze ten grave gedragen.

        Login om te reageren
  5. ttr6 zegt

    3 juni 2020 om 13:42

    Wat een leuk stukje, @ willeme. En wat een mega groot blok is dat, ongelofelijk. Jammer dat zo’n stukje historie dan toch eindigt. Als we het over heritage hebben…….net als die V12 van Lamborgini. Die heeft ook pas in de Aventador moeten wijken. Is toch voor de beleving super gaaf als je een nakomeling van de Miura in je auto hebt? Zelfde geldt voor Bentley. Ze hadden eigenlijk dit blok gewoon moeten blijven gebruiken en in 1 keer naar elektrisch over moeten gaan….past wel bij Bentley.

    Login om te reageren
  6. Design_Driven zegt

    3 juni 2020 om 15:31

    Heerlijk stuk met veel informatie. RIP de L V8, ik denk dat er V48 voor terug komt.

    Login om te reageren
  7. jaapiyo zegt

    3 juni 2020 om 15:37

    Jammer jammer. De Mulsanne ga ik ook wel missen. Vooral de versie voor de lift was een karakterbak met die gekke oogjes. Na de lift was de grille helaas verRolls-Royced, wat de brute uitstraling wat minder maakte.

    Login om te reageren
  8. lincoln zegt

    3 juni 2020 om 16:36

    Alleen al het formaat van dat blok !!

    Login om te reageren
  9. cappie zegt

    3 juni 2020 om 17:03

    Kijk dit waren nog echte motoren niet die nep zooi 1.0 3 cilinders.

    Login om te reageren
  10. jometdebanjo zegt

    3 juni 2020 om 18:20

    Echt f*ck dat milieu!!!

    Login om te reageren
    • tenaci zegt

      3 juni 2020 om 20:47

      @jometdebanjo: gokje, je bent 14?

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        3 juni 2020 om 22:21

        Kinderen van 14 wordt op school geleerd dat juist niet te zeggen.

        Login om te reageren
  11. cabriohater zegt

    3 juni 2020 om 23:02

    Zelf zie ik het toch wel een beetje als de Bentley motor dus jammer dat hij weg gaat.

    Login om te reageren
  12. cossiekiller zegt

    4 juni 2020 om 08:47

    Die gele Continental! Prachtig.
    Maar dan wel in het donkergroen aub…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North