• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Legt BMW een tri-turbodiesel in de X5?

Auteur: RubenBaeten, gepost 11 april 2009 om 17:16 – 85 Reacties

Afbeelding Legt BMW een tri-turbodiesel in de X5?Afbeelding Legt BMW een tri-turbodiesel in de X5?Afbeelding Legt BMW een tri-turbodiesel in de X5?Afbeelding Legt BMW een tri-turbodiesel in de X5?Afbeelding Legt BMW een tri-turbodiesel in de X5?Afbeelding Legt BMW een tri-turbodiesel in de X5?Afbeelding Legt BMW een tri-turbodiesel in de X5?Afbeelding Legt BMW een tri-turbodiesel in de X5?

BMW X5

Het is niet alles M wat de klok slaat. Er zijn ook gewoon mensen die kilometers moeten maken met hun pseudo-offroader. Dat snapt BMW best, en daarom zijn ze naar verluidt druk aan het sleutelen aan een dieselmotor met drie turbo’s, die momenteel zijn rondjes draait op de Nürburgring. Dag Porsche, met je A4-motortje.

Het zou gaan om dezelfde drieliter zescilinder diesel die we al kennen uit de 35d-modellen, maar dan dus met een extra blazertje. Het vermogen stijgt hierdoor naar 354 pk. Normaal gezien moet je bij zulke cijfers ook iets vaker je plastic handschoentje aantrekken; deze krachtpatser behoort echter tot de Efficient Dynamics-familie en zal dus uitgerust zijn met een start-stopfunctie en Brake Energy Regeneration. Dat scheelt weer.

Het uiterlijk van de nieuwe überdiesel zal niet zo uitgesproken zijn als dat van de X5M, maar wel herkenbaar als een top-of-the-line sportief model. De motor zal na enige tijd ook zijn weg naar de X6 vinden, waarna de volgende generatie 5-serie en de 7-serie zullen volgen. Hoe de motorvariant precies gaat heten is nog niet bekend, maar het schijnt dat “xDrive iSd” wordt overwogen. Wij dachten zelf meer aan “xDrive sportsDiesel iSd turbo3 highPerformance”, als het op het voorspatbord past tenminste. (via germancarzone)

Ook interessant!

  • BMW X5 op waterstof gaat nu echt rijden
    BMW X5 op waterstof gaat nu echt rijden
  • Video: BMW X5 M50d kan Audi A7 niet bijhouden
  • Uitgesproken: de enige Java Green BMW X5 M Competition
    Uitgesproken: de enige Java Green BMW X5 M Competition
  • BMW X5 subtiel
    Kijk, zó pak je een BMW X5 subtiel aan

Nieuwste artikelen

  • Ook met de ‘verkeerde’ motor is deze Italiaanse coupé bijzonder
  • BMW en abonnementen op opties: zo zit het echt in elkaar
  • Dit is de eerste hybride 911 Turbo S op Nederlands kenteken
  • Volkswagens bekritiseerde ID-reeks was wél een succes
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Diesel, X5

Vorig bericht: « Great Wall gaat eens een sedan proberen
Volgend bericht: Video: Redman heeft een nieuwe ride! »

Lees Interacties

Reacties

  1. FiXeR zegt

    11 april 2009 om 17:22

    Hoe stom de naam dan ook is. Het is wel het pijnlijke begin dat diesel, benzine gaat inhalen.

    Login om te reageren
  2. fjc zegt

    11 april 2009 om 17:22

    NOOOOOOOOOOOOOOOO waarom moesten ze dat nou doen

    Login om te reageren
  3. Edman zegt

    11 april 2009 om 17:23

    Als ze dat nou ook met de 35i motor deden :D

    Hmmm… Even langs Ziptuning ofzo en je rijdt een M3 helemaal zoek!

    Login om te reageren
  4. renaultfreak zegt

    11 april 2009 om 17:24

    enige specificaties? dit kan wel eens leuk worden!

    Login om te reageren
  5. Edman zegt

    11 april 2009 om 17:25

    @ fjc

    Wat is er mis met 354pk? Het is trouwens ook gek dat mensen denken dat benzine motoren beter in een SUV passen dan diesel motoren. Ik zou in zo’n bakbeest toch echt een Nm kannon de voorkeur geven.

    Login om te reageren
  6. ripjans zegt

    11 april 2009 om 17:26

    Das lekker, 354pk uit je diesel. Ben benieuwd naar de verbruikscijfers, als dan straks die belastingen een beetje recht getrokken worden qua benzine/diesel kan iedereen schoner rijden ;)

    Login om te reageren
  7. RenJie zegt

    11 april 2009 om 17:28

    wat moet het voor turbo zijn dan? Eentje kleiner dan de kleine turbo(huidig), of eentje tussen de kleine en de grote turbo in of eentje groter dan de grote turbo?

    Login om te reageren
  8. CrazyHenkie zegt

    11 april 2009 om 17:28

    Mercedes had in 2005 al een concept studie van een SLK met een zescilinder dieselmotor met eveneens 3 turbo´s, alleen jammer dat deze er nooit gekomen is; dan Mercedes BMW´s 35d motor van repliek kunnen dienen. Nu zal BMW het vermogen van veel achtcilinder diesels zelfs overtreffen; de sterkste achtcilinder was de 745d, met 330 pk, toch?

    ´The SLK 320 CDI tri-turbo, meanwhile, can generate an impressive 286 hp and 630 Nm of torque from three litres of displacement (70.3 kW and 211 Nm per litre of displacement).´

    Login om te reageren
  9. rakim zegt

    11 april 2009 om 17:32

    ik vindt tripleturbo dan beter klinken

    Login om te reageren
  10. Yeelen zegt

    11 april 2009 om 17:33

    @ renjie
    zal groter worden, gezien de vermogensstijging

    Login om te reageren
  11. robbie zegt

    11 april 2009 om 17:33

    Het zou zomaar een kunnen. Een aantal jaar geleden heeft Mercedes al een keer een tri-turbo diesel motor gepropt in een SLK.
    http://www.autoblog.nl/archive/2005/03/02/superdiesels_van_mercedes

    De SLK 320 CDI Tri-Turbo, 290 pk & 630 Nm.

    Maar die 356 pk van BMW klinkt nog een stuk lekkerder :D

    Login om te reageren
  12. phantom zegt

    11 april 2009 om 17:34

    Dit gewoon uberDIK!! go bmw!!, laat die maar eens in de 3 serie komen, gna gna.

    Wat zal dat lopen…., en het koppel??

    Login om te reageren
  13. robbie zegt

    11 april 2009 om 17:34

    @CrazyHenkie, lol! We dachten allebei aan dezelfde auto :D

    Login om te reageren
  14. Catch2 zegt

    11 april 2009 om 17:35

    leuk en aardig hoor, die opmerkingen van ‘diesel haalt benzine in’, maar leg es 3 turbos op een goeie 3 liter inline6…

    Login om te reageren
  15. vla zegt

    11 april 2009 om 17:37

    xDrive sportsDiesel iSd turbo3 highPerformance
    Past ‘PREMIUM’ daar nog ergens tussen?

    Login om te reageren
  16. CrazyHenkie zegt

    11 april 2009 om 17:41

    @ Robbie

    Idd, was de eerste triturbo-auto die in me opkwam :D ook een Mercedes-liefhebber? ;)

    Login om te reageren
  17. Project America zegt

    11 april 2009 om 17:48

    @ de vlaeminck, liever niet anders krijgen Audi en de Audi fanboys het heet onder hun poten….:P

    Login om te reageren
  18. Micheloo0 zegt

    11 april 2009 om 17:49

    Als ze die nu ook maar in de 3 reeks gaan leggen dan hebt ge een dieselbom die eene e46 eruit rijdt . :D

    Login om te reageren
  19. -[E`46]^. zegt

    11 april 2009 om 17:56

    BMW blijft koning met motors!

    Login om te reageren
  20. VTEC-Tedje zegt

    11 april 2009 om 18:09

    Maarr, wat is nu de configuratie van de turbo’s? Een turbo per cilinderbank van een V-motor (of per 3 cilinders van een 6lijnmotor een turbo) en daarna nog een grote turbo waarin beide ‘downpipes’ in uitlopen?

    Misschien leuk idee om per 3 cilinders een grote turbo te doen en dan als laatste een klein turbootje om de hele zwik op gang te pompen. Met een by-pass natuurlijk! Of per 2 cilinders een turbo en dan …

    ( Voor mij is zo’n bericht veel toffer als er ietsje meer technische details inzitten. Net als bij de Revo-knuckle van de Focus RS )

    Login om te reageren
  21. CrazyHenkie zegt

    11 april 2009 om 18:09

    @ -[E`46]^.

    Motoren, tenzij je een Belg bent, want ik weet niet wat het Belgische meervoud is van motor ;)

    Login om te reageren
  22. Guido zegt

    11 april 2009 om 18:11

    Lol @ De vlaeminck.

    Maar dit wordt een mooi ding! Een X3 2.0D voor de vrouw en deze voor jezelf :P

    Login om te reageren
  23. CrazyHenkie zegt

    11 april 2009 om 18:12

    @ Guido!

    Ben je gek?! Een X3 1.8d mét automaat, is snel zat voor de vrouw! :P

    Login om te reageren
  24. kyanite zegt

    11 april 2009 om 18:13

    Haha een BMW TT X5….

    Login om te reageren
  25. T-Bird zegt

    11 april 2009 om 18:14

    Kan best lekker uitpakken :P Alleen.. ff offtopic: Waarom zijn die achterbanden zo overdreven dik ? =0

    Login om te reageren
  26. VonStroke zegt

    11 april 2009 om 18:19

    Wat een belachelijke namen bij BMW tegenwoordig.

    Login om te reageren
  27. robbie zegt

    11 april 2009 om 18:30

    @CrazyHenkie, niet direct een Mercedes liefhebber, meer iemand met een aardig geheugen ;)

    @VTEC-Tedje, we zouden je graag meer info willen geven, maar aangezien het hier om geruchten gaat is dat natuurlijk een beetje moeilijk.

    @VonStroke, so true!

    Login om te reageren
  28. M-lover zegt

    11 april 2009 om 18:37

    wat moet je daar nu op zeggen… nice :D

    de turbodiesel heeft een 2e adem gevonden!

    Login om te reageren
  29. CrazyHenkie zegt

    11 april 2009 om 18:42

    @ robbie

    Aha, vandaar ;) toch jammer, maar je kan je altijd nog bekeren! :P

    Login om te reageren
  30. Guido zegt

    11 april 2009 om 18:45

    @ CrazyHenkie

    Dan zal er ook niet snel vandoor gaan, of bedoel je dat niet?:P

    Login om te reageren
  31. CrazyHenkie zegt

    11 april 2009 om 18:51

    @ Guido

    Precies ;) je kan ook een Track & Trace-systeem op je auto installeren, maar dit scheelt geld en verbruikt minder (in theorie), dus idd ja ;)

    Login om te reageren
  32. WieAndersDasAuto zegt

    11 april 2009 om 19:03

    Dat wordt vast een kanon van een diesel. Het is wel een goede keuze om het in een X5 te doen want daar zou het in kunnen passen. Maar we zullen het zien…

    Login om te reageren
  33. johnny t-jet zegt

    11 april 2009 om 19:10

    ja een kanon , weer meer . Is 286 pk dan niet voldoende ? Ze geven in ieder geval geen gehoor aan de klant . Die zal liegen in zijn antwoord dan.

    Login om te reageren
  34. johnny t-jet zegt

    11 april 2009 om 19:10

    weet iemand trouwens nog een plekje in ned. waar ik mijn jetje kan uitlaten ?

    Login om te reageren
  35. bozewolf zegt

    11 april 2009 om 19:33

    Ben wel idd wel benieuwd (a la V-Tec Tedje) wat het verhaal achter de derde turbine nou precies is.

    Wel ’n interessant idee. Als het op gewone motoren aankomt is BMW toch al jaren echt King of the Hill.

    Login om te reageren
  36. Almanzo zegt

    11 april 2009 om 19:36

    Ik ben het nog steeds met Clarkson eens… Diesel is the fuel of satan haha :P

    benzine! En zet daar maar is die turbo op ;)

    Login om te reageren
  37. Pordon zegt

    11 april 2009 om 19:37

    @ -[E`46]^.

    Hoezo blijft? Dit gaat om een dieselmotor en volgens mij is Mercedes toch de ‘gekroonde koning’ als het gaat om dieselmotoren.

    denk maar aan de Common rail techniek en lees in de reacties dat Mercedes ook al een keer een tri-turbo ‘concept’ gemaakt heeft.

    Uiteraard is het wel lekker rijden met zo’n bak aan Nm’s

    Login om te reageren
  38. Guido zegt

    11 april 2009 om 19:44

    @ CrazyHenkie

    Ik heb voor 5,- een kuisheidsgordel gekocht in afganistan. Werkt ook best goed ;) Af en toe wat kruipolie erop..

    Login om te reageren
  39. robbie zegt

    11 april 2009 om 20:02

    @M-lover, een derde adem zal je bedoelen ;)

    @CrazyHenkie, doe je best zou ik zeggen…

    Login om te reageren
  40. Rick dos zegt

    11 april 2009 om 20:14

    Nou dan zal het niet lang duren voordat er ook een quadturbo komt…

    Login om te reageren
  41. super zegt

    11 april 2009 om 20:24

    @Pordon
    common rail werd uitgevonden door een zwiters maar is vooral ontwikkeld door fiat/magneti-marelli. mercedes diesels zijn volgens mij niet echt “bijzonder” meer vergeleken met die van andere automerken.

    @Almanzo @FiXeR
    benzinemotoren hebben nog steeds een superieure vermogen/gewichts verhouding tov dieselmotoren, daarom horen diesels nog steeds niet in sportwagens. diesels zijn wel zuiniger maar daar gaat het uiteraard niet om in een sportauto.

    Login om te reageren
  42. robert zegt

    11 april 2009 om 20:30

    waarom wordt er bij benzine motoren nauwwelijks gebruik gemaakt van turbo’s? Een diesel zonder turbo is helemaal lachwekkend. Weet iemand dat?

    Login om te reageren
  43. Edman zegt

    11 april 2009 om 20:32

    @ Rick dos

    Ooit van de Bugatti Veyron gehoord? Dat is dan wel een W16 (4x (VR6 + turbo) eigenlijk), maar dan nog :D

    Maar wordt het verbruik ook niet idioot hoog? Als je veel lucht in de cilinders pompt, moet er ook veel brandstof bij om tot een redelijke vebranding te komen, toch?

    Login om te reageren
  44. RDS zegt

    11 april 2009 om 20:34

    Wtf 120 pk per liter uit een diesel, wanneer komt de V12 met 708 pk en 2200 Nm

    Login om te reageren
  45. RDS zegt

    11 april 2009 om 20:36

    @ Edman

    EH 4 keer VR6 is volgens mijn 24 cilinders…

    Login om te reageren
  46. CrazyHenkie zegt

    11 april 2009 om 20:47

    @ Rick dos

    Veyron heeft toch vier turbo´s? Die is weliswaar op benzine, maar toch ;)

    @ Guido

    :lol: heb je er goede ervaringen mee? Want ik overweeg bij mijn harem een paar te laten besnijden, een neef van me is gediplomeerd.

    @ Robbie

    Ze hebben fraaie interieurs, krachtige AMG´s en zuinige diesels :P

    Login om te reageren
  47. CrazyHenkie zegt

    11 april 2009 om 20:48

    @ Edman

    Tweemaal W8 dacht ik ;)

    Login om te reageren
  48. Patrick zegt

    11 april 2009 om 20:55

    @Edman volgens mij heeft een Bugatti Veyron 2x een w/v8 motor met dubbele turbo ;)

    Login om te reageren
  49. Patrick zegt

    11 april 2009 om 20:56

    oeps.. had me pagina nog niet vernieuwd maar idd 2x een w8

    Login om te reageren
  50. super zegt

    11 april 2009 om 21:30

    @robert
    Ik ben geen expert op turbo gebied maar volgens mij is de “boost” bij een benzine turbo een stuk hoger dan bij een diesel turbo, daarnaast hebben benzine uitlaatgassen denk ik een hogere tempratuur dan diesel uitlaatgassen. Verder hebben benzine motoren een grotere variatie in toerental waardoor “turbo-lag” een grotere rol speelt. Nog een verschil is dat benzine motoren last kunnen krijgen van “klop” bij te hoge drukken en moeten daarom of een lagere compressie verhouding gebruiken of een hogere octaan brandstof (die nieuwe turbo VW’s rijden volgens mij alleen op super?)

    Al met al lijkt het me dan dat turbos voor benzine motoren een stuk gecompliceerder/robuuster en dus duurder moeten zijn dan voor diesel motoren, dat is dus ws. de reden dat ze minder worden toegepast.

    Login om te reageren
  51. Project America zegt

    11 april 2009 om 21:35

    @ Edman

    4 X VR6 he? dat is dan …. ff tellen….. 24! cylinders! da’s bizar! voor zover ik weet heeft de Veyron er 16 in W vorm…. get your facts right.

    Login om te reageren
  52. Edman zegt

    11 april 2009 om 21:40

    Ja, shit… Ik heb volgens mij een pils teveel op…

    Login om te reageren
  53. Project America zegt

    11 april 2009 om 21:46

    @ Edman

    Het lijkt er wel op ja xD

    Login om te reageren
  54. w0o0dy zegt

    11 april 2009 om 21:52

    @Super en Robert: een diesel gebruikt voor het “ideale” mengsel veel meer lucht dan een benzinemotor. Daardoor is een diesel ook zuiniger. Een turbo zorgt voor een betere/grotere luchttoevoer naar de motor….. het heeft dus simpelweg meer nut om een turbo te gebruiken bij een diesel dan bij een benzinemotor want de diesel heeft die extra zuurstof harder nodig.

    Daar komt bij dat een benzinemotor door hogere toeren meer vermogen kan leveren en dat het maximale toerental van een diesel onder de 6000 toeren blijft/moet blijven. Diesel ontbrandt namelijk relatief langzaam en bij hogere toerentallen is er niet lang genoeg (in tijd) voldoende compressie in de verbrandingsruimte om volledig te verbranden. De motor remt zichzelf in feite af en klimt niet verder in de toeren.

    Ik hoop dat de jip en janneke uitleg een beetje licht op de zaak heeft kunnen brengen (ook al ben ik absoluut geen techneut).

    Login om te reageren
  55. SimonMc zegt

    11 april 2009 om 22:12

    @super: nee, de boost ( turbodruk bedoel je? )is vele malen hoger bij een diesel dan bij een benzine.

    @robert: ik vermoed dat we in de toekomst veel meer benzine auto’s met turbo’s gaan zien, maar wel met een kleinere cilinderinhoud.Een 1400 of een 1600 met turbo.

    @W0o0dy: zijn er dan straatauto’s met dieselmotoren die tot 6000 toeren kunnen gaan?Ik dacht altijd 5000 max omdat dan het vermogen wegvalt ( te trage ontbranding zoals je zegt ).

    Login om te reageren
  56. Edman zegt

    11 april 2009 om 22:22

    @ RDS

    Heel leuk, maar met 2200 Nm heb je zelfs met xDrive vrijwel altijd wielspin…

    Login om te reageren
  57. Benjamin1 zegt

    11 april 2009 om 22:35

    Stom om 3 turbo’s te doen, ga dan gelijk voor de 4, 2 per cilinderbank. Of doe net als VW, turbo en compressor naast elkaar. Ik vind 160pk uit een 1.4 knapper dan 350 uit een 3.0

    Maar, omdat het een BMW motor is is het bij voorbaat al fantastisch en veel beter dan concurrerende blokken……

    Login om te reageren
  58. Mao zegt

    11 april 2009 om 22:43

    @Bejamin

    Dit is een diesel :)

    Login om te reageren
  59. Mao zegt

    11 april 2009 om 22:49

    BeNjamin ;)

    Login om te reageren
  60. Rick dos zegt

    11 april 2009 om 22:52

    @Edman en crazyhenkie

    Ik weet dat de Veyron 4 turbo’s heeft. Maar dat is dan ook een unieke motor. ;)

    Waar ik eigenlijk met mijn comment op doelde, was dat dit mogelijk weleens een nieuwe “oorlog” in autoland kan ontketenen. Ik bedoel waar houdt het uiteindelijk op?

    Login om te reageren
  61. Died zegt

    11 april 2009 om 23:14

    OK, I’m a petrolhead, maar dit gaat aan mijn voorstellingsvermogen voorbij, drie turbi op een diesel, YEH…

    Login om te reageren
  62. Benjamin1 zegt

    11 april 2009 om 23:22

    Ja, maar toch, straks roepen de bmw fanboys weer dat dit een fantastische uitvinding is, ongeveer in dezelfde orde van grootte als de common rail technologie…

    BTW

    Meer turbo’s is niet altijd even goed:

    http://www.autoblog.nl/archive/2008/03/13/hogan-crashfotos-vrijgegeven

    Login om te reageren
  63. ///M-POWER zegt

    11 april 2009 om 23:43

    @ Crazy henkie

    Veyron heeft 2x twinturbo 8,2L V8, dus 2x V8 is W16 ;)

    Login om te reageren
  64. RenJie zegt

    12 april 2009 om 00:37

    @///M-POWER

    gast, waar heb jij het over. Ook lam toevallig? Dat motorblok is 8,0 liter groot, niet 16,4 liter.

    Login om te reageren
  65. GOD zegt

    12 april 2009 om 01:35

    @ Benjamin

    draai het eens om, de haterboys roepen al voordat er wat gezegd word dat de fanboys zus en zo…

    Login om te reageren
  66. JosJ zegt

    12 april 2009 om 07:02

    hmmm… Audi Q7 V12 tdi….

    BMW….pussy boys….

    Login om te reageren
  67. BmwMPower zegt

    12 april 2009 om 07:18

    @ JosJ

    Slimmerik, een Q7 V12 heeft ook een moddervette turbo!
    Welk ander merk heeft 152 groene labels? Audi niet hoor!
    Wen der maar aan dat het er zo aan toe gaat.

    Login om te reageren
  68. mike zegt

    12 april 2009 om 08:49

    turbo’s zitten niet onder de modder hoor, bmwmpower

    Login om te reageren
  69. Rutger zegt

    12 april 2009 om 09:25

    Drie turbo’s vind ik ook wat veel voor een lijnmotor. Een triturbo V-motor zou ik iets beter kunnen plaatsen.

    Login om te reageren
  70. RDS zegt

    12 april 2009 om 09:28

    @Josj en mike

    Leuk zo een Audi met 84 pk per liter.

    Dus BMW heeft een diesel die 120pk per liter levert, is dit een primeur voor \

    productie auto’s?

    Login om te reageren
  71. Rutger zegt

    12 april 2009 om 09:29

    @Pordon, Ik dacht eigenlijk dat Fiat de ongekroonde koning was met diesel. Was het niet het Fiat concern die het commonrail systeem het eerst in personenauto’s bracht?

    Login om te reageren
  72. BananaFlip zegt

    12 april 2009 om 10:00

    Ach, laten we eens gek doen.
    Zet gewoon een subwoofertje ergens in de luchtinlaat.
    Die blaast het net zo hard weg.

    OT: Waarom niet vier?
    Symmetrie is ook belangrijk voor de mens.

    Login om te reageren
  73. Emmanuel zegt

    12 april 2009 om 10:39

    @RDS

    Dit is volgens mij inderdaad een primeur voor productieauto’s. Zo sterk zelfs dat ik twijfel aan de juistheid van deze geruchten.

    Om 118pk/liter uit een dieselmotor halen moet je astronomische turbodrukken halen (minstens 2 bar overdruk, totale druk 3 bar, als ik me niet vergis). Ter vergelijking: de turbo van een Golf GTI levert 0.7 bar overdruk..

    De krachten die de turbo’s, cilinderkoppen, zuigers, enz. moeten opvangen bij die drukken lijken mij stilaan moeilijk nog te kunnen leiden tot een betrouwbare motor.

    Maar in theorie kan je een 2.0 diesel maken met zware turbo’s en 1000pk he, alleen zal de praktijk toch moeilijk worden, tenzij je nieuwe materialen uitvindt :)

    Login om te reageren
  74. Laurens zegt

    12 april 2009 om 11:12

    Toepasselijk citaat uit dit draadje: “ook al ben ik absoluut geen techneut”, ik leuter lekker mee lijkt het credo te zijn ;-)

    OT: prima, BMW, al worden die verbrandingsmotoren langzamerhand zo complex, dat ik daarom misschien nog wel electromotor fanboy word. Maar die zware accu’s he. Overigens financieren de toekomstige CO2 boetes wel de dure technologie. Kwestie van geld overmaken naar de overheid, of naar BMW!

    Login om te reageren
  75. PCCB zegt

    12 april 2009 om 11:27

    Mooi aantal pk’s, maar het zijn de Newtonmeters die me werkelijk interesseren in dit geval. De X-men35 Drive heeft al 500Nm.

    Login om te reageren
  76. M-lover zegt

    12 april 2009 om 13:01

    ja, met al die Nm’s… nu maar hopen dat de rest het houdt :P

    Login om te reageren
  77. phantom zegt

    12 april 2009 om 13:17

    @pccb: 580 nm bedoel je?

    Login om te reageren
  78. Laurent zegt

    12 april 2009 om 13:46

    Was er een tijdje geleden niet een bericht op autoblog over Alfa Romeo die met een V6 bezig was met 3 turbo’s?
    De huidige 35d levert al 580 nm, dit wordt wel erg grof geweld.

    Login om te reageren
  79. Timmie zegt

    12 april 2009 om 15:22

    Ik dacht al dat ze met iets bezig waren, want er zou eigenlijk ook opvolging moeten komen voor de 335d… De 330d presteert bijna even goed en verbruikt veel minder. Bovendien is de 535d zijn positie als alleenheerser nu bijna kwijt aan Jaguar (met de 3.0dS die maar liefst 600Nm uitbraakt en dezelfde acceleratie- en verbruikscijfers kan vorleggen). Nu stel ik mij nog de vraag: in hoeverre kan je met meer turbo’s je prestaties blijven verhogen?

    Login om te reageren
  80. ///M-POWER zegt

    12 april 2009 om 16:06

    @RenJie

    jongen je weet blijkbaar niks over auto’s. ik zou zeggen begin er niet mee je bakt er niks van. ;)

    Login om te reageren
  81. Guido zegt

    12 april 2009 om 17:54

    @ CrazyHenkie

    Jazeker goede ervaringen, het is alleen lastig als je al in een opgewonden mood bent. Het duurt even voordat het hangslot eraf is. Maar oej, een besnijdenis.. dan snij je jezelf ook in de vingers :P

    Login om te reageren
  82. Onehp zegt

    12 april 2009 om 20:23

    @VTEC-Tedje:
    BMW maakt 6-in-lijn motoren. De enige config die mij redelijk lijkt zijn twee kleine turbo’s voor elke 3 cylinders die op deze manier een heel goede respons geven bij lage toeren maar met een redelijk kleine laaddruk (a la 335i), en daarna een grote vette turbo die de boel overneemt bij hoge toeren en lekker hard blaast (+-2,5 bar overdruk nodig voor 354pk).

    @robert:
    Omdat de uitlaattemperatuur bij een diesel lager (meer lucht = meer koeling) is kan je die makkelijker meer turbodruk geven zonder rare temperatuurproblemen. Verder gaat een diesel nauwelijks meer verbruiken met een turbo, iets wat niet het geval is met een benzine (bij constant motorvolume). Diesel + turbo = symbiose. Benzine + turbo = gewoon meer van alles ;-)

    Login om te reageren
  83. Onehp zegt

    12 april 2009 om 21:11

    …verder draai een diesel ook koeler omdat die effektiever is en minder restwarmte geeft.

    Login om te reageren
  84. manfrednl zegt

    12 april 2009 om 23:15

    En nu even een reaktie van iemand die dan een x35d rijdt: Ik kan je vertellen dat 1 kleine turbo voor een 6-lijn al prima oppakt bij 1200-1300rpm. Vanaf 2000rpm tot 2900rpm werken de kleine turbo en de grote samen en bij 2900rpm krijg je nog een flinke boost van alleen de grote. De reden van een triturbo van BMW lijkt me duidelijk: Mercedes, Jaguar, Renault, allemaal komen ze met dezelfde 2-turbo configuratie dus gaat BMW een stapje verder.
    In tegenstelling tot Mercedes durft BMW een 3-turbo configuratie door te zetten. Niet voor niets heeft BMW vaak de motor van het jaar.

    Login om te reageren
  85. Onehp zegt

    12 april 2009 om 23:55

    @manfred: twee kleine turbo’s geven dan wel meer laaddruk voor dezelfde respons van 1 kleine, en daardoor kan de grote dan groter zijn. Ik rijd zelf ook BMW dubbelturbodiesel en kan niet klagen ;-)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2026 Autoblog · Powered by Truer than North