Lekkage: de Volvo XC40!

Auteur: , 62 Reacties

Supertoevallig dat de nieuwe compacte SUV vlak na de belangrijkste nieuwsdagen in Frankfurt het web op lekt.

Volvo laat grote autobeurzen voor wat ze zijn. In plaats daarvan kiezen de Zweden hun eigen momentjes om nieuwe modellen te presenteren. Daar kunnen we ons iets bij voorstellen, maar qua lekkage loopt Volvo wel gewoon in de pas met andere merken. En dus kunnen we nu een klein weekje voor de officiële introductie (21 sept) alvast uitgebreid naar de nieuwe XC40 gluren.

De Hongaarse tak van het merk heeft namelijk een volledige trailer online gezet waar we eigenlijk nog maar een klein deel van mochten zien. Desalniettemin is het uiterlijk van de XC40 geen complete verrassing meer, want we zagen al een concept car die in hoge mate op de nieuweling lijkt.

Het Compact Modular Architecture-platform wordt door Volvo voor de eerste keer op deze XC40 gebruikt. Het platform wordt gedeeld met moederbedrijf Geely, dat eerder al de Lynk & Co. 01 presenteerde. Exacte details over het motorenaanbod zijn nog niet bekend. Wel lijkt de komst van een geblazen 1.5 driecilinder een zekerheidje. Mogelijk wordt een hybride-versie omgedoopt tot T5.

Zoals je in de gallery ziet loopt de XC40 qua vormgeving in de pas met de XC60 en de XC90. Dat geldt ook voor het interieur. Strak, zakelijk en een touchscreen dat prominent aanwezig is. Volgend jaar neemt de nieuweling het op tegen concurrenten als de Audi Q2 en de BMW X2.



62 reacties

Dit gaat hem worden de/mijn nieuwe leasetopper. Stoere bak, iets meer vooruitstrevend dan de XC90 en XC60 qua ontwerp. Two tone dak doet het goed. Ben benieuwd naar de vanafprijs, hoop ergens vanaf 35 en dan een beetje leuk aangekleed tot 55 a 60.
@loewie1984: ben wel benieuwd naar aantal liter bagageruimte
@loewie1984: Ik sta er nog steeds van te kijken hoeveel mensen willen (laten) betalen voor een auto. Even 75% aan opties tot 60k, koekoek. Zelf zou ik bij 35 proberen onder de 45 te blijven.
@phaeton: volvo modellen zijn vrij luxe aangekleed (iig de xc60), dus dat moet wel lukken.
@phaeton: inderdaad, en veel van die opties gebruik je de eerste zes weken en daarna nooit meer. Neem alleen het essentiële. Telefoonverbinding. DAB+. Adaptieve cruise, parkeerhulpje en klaar. Zelfs climate control is onzin, die verstel je net zo vaak als de handmatige airco.
@jochempie:
Lijkt me fel overdreven dat je die enkel de eerste 6 weken zou gebruiken….
Ik geniet nog elke keer van:
– mijn elektrische bestuurderszetel wanneer ik hem moet verzetten
– de automatische regensensor en lichtsensor: alles springt automatisch op
– de LED-lichten: elke keer weer overvloedig veel licht
– alle mulitmedia snufjes: elke keer als ik in de auto stap, gebruik ik er minstens een paar van
– alle rij-assistentiesystemen zoals lane assist en ACC die het dagelijks rijden zo veel aangenamer maken
– comfort snufjes zaken zoals zetelverwarming
– Qua climate control vind ik de mijne perfect, zelf verstel ik maar zeer zelden de temperatuur (1 op 20 ritten ofzo) waarna het telkens weer op de juiste temperatuur gaat.

Als je jouw opties niet meer gebruikt, heb je niet goed nagedacht bij de opties die je hebt aangekocht en zijn ze voor jou overbodig OF voldoen de opties niet aan de verwachtingen.
@phaeton:
Ik sta er nog steeds van te kijken hoeveel mensen zich blind staren op het bedrag aan opties in plaats van enkel en alleen de totaalprijs van een wagen te bekijken.
Opties zijn enkel en alleen een mogelijkheid van de fabrikant om de wagen zo kaal mogelijk aan te kopen of geïndividualiseerd naar wens van de klant.
Het enige wat telt is die eindprijs.
@eskape1994:, Dat klopt. En op die prijs ga je afschrijven. Maar je bent toch niet goed in je knar als je bijna twee keer de basisprijs betaalt.

Over daarboven: niet iedereen heeft dezelfde eisen. Ik heb echt geen lane assist of auto cruise control nodig ter begeleiding. Sterker, ik vind het bloed irritant. Dus soms is het leuk als het er op zit, maar niet meer dan dat. Hoewel persoonlijk.
@loewie1984: Als ze de concurrentie aan willen gaan met de Tiguan, Kadjar, 3008 en Kuga (om er een paar te noemen) zullen ze wel wat lager inzetten met het basismodel denk ik.
Maar inderdaad, een beetje leuk model zal wel rond de 35k zitten..
@thearchitect: directe concurrenten worden de Q3 en de X1 (XC40 is zelfs iets langer). Prijs is dus ook hoger dan Kadjar enzo. Vanaf 43.000 euro’s paar maanden na introductie.
@thearchitect: Ja in het hypothetische geval ze dat zouden willen wel ja.
@loewie1984: Vanaf 35 kan je echt vergeten denk ik. De “goedkoopste” XC60 begint bij 58 voor een T5. Deze gaat zeker boven de 40 beginnen. Kijk ook maar naar de concurrentie ( BMW X1 vanaf 42, LandRover vanaf 46 enzovoort ). Alleen de Merc GLA is 39, maar dat is niet echt een SUV. Maar als je toch leaset heb je alleen wat meer bijtelling.
@antoonniels: Gaan ze ‘m zo premium inzetten ?
@thearchitect: Ik heb even gekeken bij Volvo en wat andere merken. Een V40 Momentum is 31k. Dan zou de opslag naar een SUV “maar” 4k zijn. Daar geloof ik niet in. Misschien dat je op 38k uitkomt voor een Momentum met mueslimotor. Dan zit je op wat een V60 kost als D2. Ik heb ook liever dat hij bij 35k begint want ben er zelf ook in geïnteresseerd!
@antoonniels: leaserijders kunnen ook het beste voor een Business sport gaan. Deze zijn in de vorm van een D3 (150pk diesel) T4 (190pk benzine). met metallic lak zit je dan ook op 31k ong.
@jweelden: Dat soort uitvoeringen komt vaak niet bij de introductie al uit. Hebben ze ook niet gedaan op de XC60/90 en nieuwe S/V90. Ik ga even uit van dezelfde indeling als de andere nieuwe Volvo modellen dus een Momentum, Inscription en R-Design. Dat er later nog “voordelige” actiemodellen komen lijkt me inderdaad logisch. Denk eerder dat je een Launch Edition pakket krijgt met veel gekozen opties.
@antoonniels: weet ik, maar de V40 is daarom ook geen vergelijking om de prijs op te baseren.
@thearchitect: De XC60 is net zo duur of zelfs iets duurder dan een GLC, X3 en Q5. Dus ja het premium kwaliteit tegen een niet premium prijs is er wel een beetje vanaf bij Volvo.
@loewie1984: denk dat die 60k wel meevalt en de vanafprijs 5k lager ligt. V40 begint bij 25k, topper (R-design) 33k waarbij veel al op zit.

Verder: oh ja. Dit gaat een knaller worden en ook ik heb hem hoog staan als volgende lease auto :-).
Mooie wagen. Daar kunnen de Duitse primijum merken nog wat van leren.
Wie shopt er alvast een nieuwe V40 in elkaar?
@phaeton: niet nodig. Dit ding is identiek aan de 40.1 concept, op de spiegels en uitlaten na. (En een klein facetrandje naast de achterruit). Dus verzin deze spiegels en fugazi-knalpijpstukjes op de 40.2 concept en je hebt de nieuwe S40.
Die C-stijl stijl (no pun intended) is nu toch wel weer het laatste nieuwe designfoefje? Bijna alle compacte SUVs hebben dat nu… Eenheidsworst die SUV rage. Hopelijk is hij snel voorbij, dat ik weer wat kan zien uit mijn lage coupé
@breakingpoint: Dat gezeur over SUVs onder autobeminnend Nederland (lees autoblog) vind ik zo’n lul op een drumstick aan het worden.

Als de meerderheid zo’n ding nou wil, dan is het toch meer dan logisch dat fabrikanten er vol op inzetten?

Bovendien, wat is er nu zo erg aan het design van een SUV? Ben allang blij dat die MPV’s zijn uitgestorven. Dat had helemaal niks meer autoplezier te maken :-).
@olivier420: ga jij lekker meelopen met de kudde. Dan jagen de wolven je wel op.
@stephane8200: Te makkelijk – Ik rij een hatchback en een sedan.

Niet echt kudde-proof…
@olivier420: edit: 3deurs hatchback :-).
@olivier420: dat is waarschijnlijk omdat je er voor 3 of 4 jaar aan vast zit. Als je nu zou moeten kiezen, wat zou je dan kiezen?
@stephane8200: die hatchback is privé, zit ik niet aan vast.

Privé zit ik te kijken om de hatchback in te ruilen op een Z4 coupe.

Zakelijk wilde ik graag voor de BMW 3 station (ook een in populariteit afnemend model ?) gaan, maar nu ik de bovenstaande XC40 zie, vrees ik dat ik in zakelijk opzicht toch de kudde volg ;-) .
@olivier420: laat ik beginnen met het feit dat ik geen enkele loyaliteit aan een merk heb. Ik heb over de jaren en zeker de afgelopen maanden ontzettend veel verschillende auto’s gereden. Vanuit die ervaring kan ik de 3-serie touring wel als een goede keuze aanmerken. Ik vind dat BMW als geheel het pakket erg goed voor elkaar heeft.

Mijn ervaring met verschillende SUVs, zoals de F-pace, Evoque en Discovery helemaal is dat het gewoon allemaal auto’s zijn die echt merkbaar hoger zijn – omdat ze dat ook zijn. In vergelijking met sedans rijdt het gewoon zo veel minder. Niet mijn ding.
@stephane8200: en daar zijn we aanbeland bij mijn punt.

Het gros van auto-kopend Nederland (en andere landen) maalt daar niet om.

Wel om het aanzien, de hoge zit, de ‘stoere’ vormgeving. Dat autofabrikanten daar handig op in springen kan ik alleen maar begrijpen. Dat wij “autominnend” dat niet willen, is een ander verhaal.
@olivier420: ik zou graag een shooting break willen. Dus dan maar een Panamera Sport Turismo. Veel meer keuze is er niet. Ook niet praktisch of zoiets maar dat maakt mij dan weer weinig uit.
Vind het nu wel een beetje uitmelken worden dat XC concept..
Ik vind het interieur mooi maar het exterieur vind ik werkelijk helemaal niets. Die plak metaal op de C-stijl en ‘wheelgap much’ zijn dingen waar ik niet blij van word.

Maar ja, de Outlander PHEV ging ook hard als SUV en dat is ook geen schoonheid.
@stephane8200: bij een SUV klagen over wheelgap?
Ja het is een kleine SUV. Maar nog steeds..
@pa045: je snapt het niet, maar dat is niet erg. Een SUV heeft wheelgap omdat het erbij hoort. Net zoals gaten in een spijkerbroek zijn die niet functioneel maar alleen voor het beeld. Ik houd daar niet van. Geef mij maar een strakke, goedgelijnde sedan waar geen kunstgrepen uitgehaald hoeven te worden om hem goed te laten rijden.
@stephane8200: ik snap het wel. Jij legt het verkeerd uit. Je hebt het over een plaat c-stijl (specifiek voor deze auto) en gelijk erachter schrijf je wheelgap. Dus interpreteer ik dat specifiek op deze auto.
Maar maakt niet uit. Je kan niet altijd begrepen worden..
@pa045: het is heel gemakkelijk om mensen een bepaalde kant op te duwen om een soortgelijke reactie te triggeren. Je snapt dus nog steeds niet wat er gebeurt.

Je laat je meenemen in plaats van afstand te nemen. Het is niet eens de C-stijl maar de achterdeur. Een Hofmeister yoga-beweging in plaats van een knik. Ik vind het designtechnisch niet in balans.
@stephane8200: Ja. Ik hoop dat jouw vrouw jou wel snapt. Gaat dat in ieder geval wel goed.
@pa045: vrouw? Als in getrouwd? Dat vind ik zo’n burgerlijk en mijn vriendin ook. Hebben jullie ook zo’n Facebook account samen pamaenderestvan045?
@stephane8200: Ja. Ik moet toch laten zien dat ik een leven heb.. Hoort bij mijn leeftijd. Kom je nog wel een keer achter.
@pa045: leeftijd? Hoe oud ben je dan wel niet? Wat komt er dan. Ben wel benieuwd!
@pa045: vrouw? Als in getrouwd? Dat vind ik zo’n burgerlijk gebeuren en mijn vriendin gelukkig ook.
Hebben jullie ook zo’n Facebook account samen pamaenderestvan045?
@stephane8200: honestly, who gives a fuck. Hoop dat jullie je aandacht in een andere gap hebben kunnen stoppen, ondertussen :)
Gegarandeerd een verkooptopper voor Volvo. Leuke auto en de interieurs van Volvo zijn fenomenaal.
Mooie auto. Nu nog volledig elektrisch en dan heb ik een alternatief voor m’n andere optie: Tesla Y. (mag pas over 2 jaar weer eentje uitkiezen van m’n baas, dus dat komt qua timing hopelijk goed uit).
@hans12670: Lol, dat moet wel een flop worden.. waarom zouden ze ‘m moedwillig “Tesla… Why?” Noemen?
Deze gaan we heel veel zien! Mooiste in het segment
Neh…Ik vind dit Weinig met Volvo te maken hebben. En die afwerking van de kofferbak vind ik ook maar jaren 90 look hebben. Jammer..
Grøte Høfmeister knåkke!?
@krantenbak: Dit lijkt toch echt niet op de Hofmeister knik…
@futse: nee dat klopt
@krantenbak: ok, dan zijn we t eens :-)
@futse: het lijkt op de Hoffmeisterknickebrøt
Gaaf ding. Volvo is echt lekker bezig. Ze rijden fijn en de interieurs zijn super mooi. En alles voor behoorlijk redelijke prijzen. Die wielen mogen alleen wel een heel stuk groter willen ze de wielkasten een beetje vullen.
Ik zou nou niet meteen willen stellen dat de XC60 in het rijtje thuis hoort van de nieuwe S90, V90, XC90 en nu dus de XC40. De XC60 in z’n “nieuwe” jasje is qua vormgeving gewoon een opfrisbeurt, lees stevige facelift, van de vorige versie. En als facelift is die, typisch, minder aantrekkelijk dan wat er vanaf nul wordt ontworpen. Er kleeft aan de XC60 nog echt te veel vormentaal van de vorige generaties om geslaagd te kunnen noemen. Een typisch “tussenmodel”, mossel noch vis. De XC40, btw, ziet er op foto bijzonder lekker uit.
@bara: huh? De nieuwe XC60 heeft alleen dat oplopende randje van de vorige overgenomen. Dat moest ook wel omdat het voor de rest helemaal een XC90 is, net zo hoekig en strak. Exterieur, interieur, alles precies XC90. Het ronde bollige van de vorige XC60 is helemaal weg. Net als de S90 en V90.
Ik ben geen fan van two tone en de sterk oplopende lijn bij het achterportier met het grote vlak aan wit blik oogt ook wat goedkoop. Ik krijg er een eerste Jeep Compass gevoel bij en dat is geen lekker gevoel.
Maar het interieur is echt prachtig. De rode vloerbedekking in combinatie met de zwart en zilveren accenten is zeer smaakvol.
Wat een lelijk design met die achter deuren C style.
Mijn oude Volvo 360GLT uit 1989 was een vee beter design.
http://volvoadventures.com/TM1.jpg
Wat is deze op zich mooie auto verpest door de C-stijl.. Jammer
Als Volvo liefhebber hoop ik, tegen beter weten in, dat deze flopt.
Zo zeg die ziet er niet uit

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).