6 dingen die we weten over de Volvo XC40

Auteur: , 42 Reacties

De nieuwste telg van de Volvo XC-serie komt eraan. Wat kunnen we eigenlijk verwachten van dit model?

6 dingen die we weten over de Volvo XC40

Enkele jaren geleden kwam Volvo met de nieuwe XC90. Begin dit jaar was het de XC60 en deze herfst komt de Zweedse autofabrikant met de XC40. Volvo verwacht dat laatstgenoemde het meest succesvolle model gaat worden in de XC-serie. Een voorspelling die zomaar uit kan komen. Neem het aantrekkelijke design van de XC90/XC60, combineer dit met een puik interieur, hang er een scherp prijskaartje aan en je hebt een topper in wording. In dit artikel verdiepen we ons in de XC40 en wat er tot nu toe bekend is over het model.

Het platform
De XC40 zal op het nieuwe Compact Modular Architecture (CMA) platform komen te staan van Volvo en Geely. Het platform is sinds 2013 in ontwikkeling. Naast de XC40, staat ook de Lynk & Co. 01 op dit nieuwe platform. De eerste volledige elektrische auto van Volvo zal ook worden gebaseerd op het CMA-platform. Naar verwachting komen de Zweden in 2019 met dit model.

Jongeren moeten de auto ook gaan kopen/leasen
Met de frisse ontwerpen van de XC90 en de XC60 heeft Volvo het ‘ouwenlullen imago’ van zich afgeslagen. Met de XC40 zetten ze die lijn door. Naar verwachting kan de compacte SUV op veel punten persoonlijk worden samengesteld. Denk aan wat Opel deed met de Adam, Toyota met de Aygo en Citroën met de C3 en C4 Cactus. Dat worden dus vuistdikke folders vol kleuren, wielen, leersoorten en materiaalkeuze voor de ventieldopjes.

Diverse uitvoerigen
Net als andere modellen van Volvo, zal ook de XC40 in diverse uitvoeringen komen. Naar verluidt komt de XC40 in de uitvoeringen Momentum, R-Design en Inscription. Momentum is ‘standaard’, R-Design voor de sportieve looks en de Inscription-modellen zijn lekker luxe.

Motoren
Over de motoren is nog niet veel bekend. Verwacht een 1.5 driecilinder als instapper. Daarnaast zullen er de nodige viercilinders komen, benzine en diesels. Dromen over een vijfcilinder is hopeloos. Die tijden zijn -helaas- echt voorbij. De XC40 zal een urban SUV worden. De modellen met voorwielaandrijving zullen het leeuwendeel voor hun rekening nemen.

Concurrentie
Het is geen verrassing als we vertellen dat dit segment razend populair is. De XC40 krijgt dan ook met serieuze concurrentie te maken. De Volvo zal het moeten opnemen tegen onder andere de Mercedes GLA, BMW X1, Audi Q3, Range Rover Evoque en de Jaguar E-Pace. Niet de minste concurrenten.

Wanneer?
De verwachting is dat Volvo deze herfst de XC40 gaat presenteren. De auto hoef je niet in september in Frankfurt te verwachten. Volvo is al enkele jaren niet meer aanwezig op de Duitse beurs. In plaats daarvan organiseert het merk zelf evenementen. Tegen het einde van de jaar moet ‘ie bij de dealer staan.

UPDATE: Jawel, de XC40 is op 21 september officieel onthuld (video) en inmiddels hebben we ook een rijtest met de Volvo XC40.



42 reacties

Komt er überhaupt een diesel?
@dutchdriftking: Lees het kopje ‘motoren’ eens.
@dutchdriftking: of een vijfpitter??..
@kennone: misschien een T8
Jammer, gewoon een 5-cilinder er in zou geen slecht idee zijn. Kijk maar naar Audi met de RS Q3, die doen ook gewoon gek en bouwen ‘m gewoon!
@jobberns: Audi met hun gekke ideeën ook altijd…
@florisje: Jep, maar wel toffe ideeën!
@jobberns: denk dat er best markt voor is. Weer eens wat anders als de duitse 3. Zonder in te leveren op afwerking.
@marc94: zeker, zolang er auto’s als de RS Q3, Evoque 2.0 Si4 verkocht blijven worden, die beiden toch al gauw €80.000-€90.000 kosten, lijkt me dat er ook wel mensen in de markt zijn voor een wat duurdere Volvo cross-over/SUV met lekker blok er in. De XC90 wordt ook prima verkocht en bevind zich ook in een hogere prijsklasse, dus aan vraag geen gebrek lijkt me.
@jobberns: die 5pitter ging toch ook naar de R8?
@kennone: had ik wel wat over gehoord inderdaad, maar wanneer dat dan gaat gebeuren, geen idee!
@jobberns: en die verkopen veel.. echte winstpakkers.
Ik zat even naar de modellen te kijken die Volvo nu heeft. En eigenlijk zijn het nog maar 5 basismodellen:
De S/V90/crosscountry;
De S/V60/crosscountry;
De V40/crosscountry;
De XC90 en de XC60.

Dat zijn er net zo veel als Alfa Romeo heeft.
@pomoek: ja, dan heeft Audi ook maar 6 modellen:
A1/S1/Q2
A3/Q3/S3/RS3/TT/TTS/TTRS
A4/A5/S4/S5/(RS4)/RS5/Q5
A6/A7/S6/S7/RS6/RS7/Q7
A8/S8
R8
Maar als je ze allemaal uit elkaar zet zijn het er tóch wel wat meer 😉
@pomoek: met de xc40 zijn het er 6. Laat bij Alfa de 4C vallen voor t gemak, want wel héél niche, en dat zijn er 4. En bij Volvo berline en station versies van verschillende modellen. K weet toch wel merk de markt het best bespeelt…
@pomoek: Je kunt de basis nog verder terugbrengen: SPA (het platform van de 60- en 90-reeks) en CMA (platform van de 40-reeks). Dit zou je magertjes kunnen noemen, maar ik denk dat het precies is wat Volvo nodig heeft. Het SPA-platform is over het algemeen goed ontvangen, zelfs ondanks dat het geen ruimte biedt voor 5- of 6-cilinders. In het CMA platform heb ik ook wel vertrouwen. Vanuit die goede basis kunnen ze verder gaan bouwen. Denk bijvoorbeeld aan de geruchten over de elektrische sportwagen waar Polestar mee bezig is.
1 Verplicht voor hockeyfamilies.
2 Gaat vaak stuk
3 Te duur
4 Duur onderhoud
5 Niet veiliger dan concurrenten
6 Kan niet off road
@snorrewietskie:
1. Die zullen voor een maatje groter gaan.
2. Ik verwacht niet dat de niet-hybride versies significant vaker stuk gaan dan de concurrenten en ik heb goede hoop dat Volvo de ervaring die ze inmiddels hebben met hybrides goed verwerken in toekomstige producten.
3. Autocar.co.uk schat in dat hij enkele duizenden ponden goedkoper wordt dan zowel de E-Pace, de Q3 als de Evoque.
4. Ik verwacht niet dat dit significant duurder gaat zijn dan de concurrenten.
5. Met name op het gebied van actieve veiligheid scoort Volvo nog steeds hoger dan de concurrenten (vergelijk de score van 62% van de E-klasse met de score van 93% voor de S90/V90)
6. Een berg kom je er niet mee op, maar cross-country (waar XC voor staat) over een onverhard weggetje gaat prima lukken.
@loremipsum: Bij punt 5 heb ik het overigens over de scores die zijn uitgedeeld door Euro NCAP
@loremipsum:
Met een dacia logan kom je ook prima mee over een onverhard weggetje.
@super: Zeker waar. Ik zou zelfs veel liever in een Dacia (waarvan ik de bumper wel weer vastplak met duct tape als ik door een iets te grote kuil rijd en waarvan ik een tweede auto kan kopen voor een totale uitgave van minder dan de nieuwprijs van 1 XC40) over een zandweggetje rijden dan in een XC40. Dat betekent echter niet dat de XC40 aangerekend kan worden dat hij niet de offroadcapaciteiten van een Defender heeft. Zo wordt hij niet in de markt gezet en Volvo pretendeert niet dat hij die capaciteiten wel heeft. Hij wordt als crosscountry in de markt gezet en die taak kan hij prima volbrengen.
@snorrewietskie:
1. Ik ben jaloers
2. Jij bent jaloers
3. Wij zijn jaloers
4.
Ik vind dat Volvo het best aardig doet zo. Nu nog wachten op de C90 of hoe ze het uiteindelijk gaan noemen 😃
Zit in Spanje en reed voorbij een anwb punt voor reparaties en staat vol met Volvo’s naast de gebruikelijke aantal Duitse auto’s…denk dat men ook wat meer naar de kwaliteit moet gaan kijken…
@johanw: Want die Avensis verkoopt zo goed…
@johanw: waren ’t geen auto’s van Logicx?
Bedoel je niet “Neem een te heet gewassen XC90/XC60” ipv “Neem het aantrekkelijke design van de XC90/XC60”?
Haha concurrenten De GLA en X1. En dan als instapper een 3 cilinder. Ga toch weg. Saaaaaaaaaaaie autos die Volvo. Geen dynamiek, geen wegligging, geen gevoel in het stuur en geen emotie. Althans dat is mijn mening
@730ld: Nee een GLA of een X1 dat zijn pas auto’s. Het hele segment is gewoon drie keer niks.
@730ld: Wel een concurrent voor de GLA of Q2/Q3. Maar X1 vind ik een heel andere auto, net als de Evoque. De huidige V40 kost 35-40k, zet de nieuwe wat marge voor de XC op 45k. Dan moet je nog ff tot het budget van een Evoque.
@phaeton: een X1 is anders ook net niks. Heb een paar dagen in een 18da gereden. Vond het niet veel soeps. Te kort onderstel en de motor is uitgekakt bij 140. Dan moet je al gaan voor een 2.0 en dan gaat de prijs richting xc60.
@730ld: want BMW levert geen 3-cilinder als instapper?
@730ld: Jou moesten we ook maar niet al te serieus nemen hè? Je hebt het model nog nooit gezien en dan weet je al dat ‘ie geen partij is voor een X1 en dat dan nota bene baseren op dat je instapt met een 3 cilinder. Weet je bij welk model je ook instapt met een 3 cilinder?

https://www.youtube.com/watch?v=svJiFfdZ4Yo&t=109s
@730ld: Over wegligging: Mijn baas rijdt een 118D met een M onderstel en ik een V50 met sportonderstel. We gaan allebei even hard over de rotonde alleen rij ik ook nog fatsoenlijk over drempels. Stuurgevoel wint de BMW dan wel weer ruim.
Maak nou maar een nieuwe C30, moet je kijken hoeveel jongeren je dan aantrekt!
@gulli: dat is de V40 toch al? Maar dan wel praktisch(er). En mooier. Daar rijdt genoeg ‘jong’ publiek in. Jonger heeft toch geen zin, want dan hebben ze nog niet voldoende leasebudget. Dan moet Volvo met een Polo/Ibiza/Fiësta concurrent komen.
@poes: vind ik ook wel een goed idee, een C20 dan. Maar je hebt gelijk, op papier is de V40 idd de opvolger van de C30 én de S40/V50. Maar de C30 was toch veel gaver als je het mij vraagt.
Geen melding over de plugin hybrid van 250pk op basis van een 1.5 driecilinder en electromotor? Thans op veel andere plekken wel al nieuws….
Volvo schiet eens op met die nieuwe V60! Heb een nieuwe auto nodig en op dit moment begint alle nieuwe lekkers vanaf 55k!
@freezzr: neem je toch een XC60?
@bartsmit: kost 65.000 in de D4 met 1 kutpakketje erbij. S90 rond de 56.000 voor een D3. V90 rond de 58.000 voor een magere D3. Mijn V60 heb ik net 2 ton mee gereden ( top auto!) Maar helaas heeft Volvo nog steeds geen V60 opvolger….
@freezzr: Geen haast, daar draai je moeiteloos nog 2 ton bij.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).