• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Let op, je gaat meer wegenbelasting betalen

Auteur: RubenPriest, gepost 13 december 2022 om 07:46 – 22 Reacties

Let op, je gaat meer wegenbelasting betalen

Tenzij je in één van de zes provincies woont waar het tarief voor wegenbelasting in 2023 hetzelfde blijft.

De titel boven dit artikel is fifty fifty. Niet als je kijkt naar de verdeling van het aantal inwoners in Nederland onder de provincies, maar wel als je naar het aantal provincies kijkt. In namelijk zes van de twaalf provincies ga je in 2023 meer wegenbelasting betalen. In de overige zes provincies zal er niets veranderen. Het ligt er dus maar net aan waar je woont.

Zuid-Holland grootste stijging

Het tarief voor de motorrijtuigenbelasting verschilt per provincie. De Rijksoverheid geeft provincies zelf in enige mate de vrijheid welk tarief ze vragen en of er jaarlijks sprake is van een verhoging of zelfs een verlaging. Dat noemen ze het opcententarief. Voor 2023 is het in elk geval zo dat in zes provincies de tarieven stijgen. Het gaat hier om Zuid-Holland, Limburg, Gelderland, Utrecht, Noord-Brabant en Groningen. Daarover bericht het CBS. Inwoners van Zuid-Holland gaan de meeste pijn voelen: automobilisten die in deze provincie wonen gaan 3,9 procent meer wegenbelasting betalen in 2023.

Door de verhogingen verwachten het Rijk en de provincies in 2023 gezamenlijk ruim 6,3 miljard euro te ontvangen. Een stijging van 220 miljoen euro in vergelijking met de begroting van 2022.

Elektrische auto

Automobilisten met een elektrische auto zijn nog altijd vrijgesteld van het betalen van MRB. De vrijstelling geldt tot en met 2024. 2025 is een overgangsjaar met een korting van 75 procent op de wegenbelasting.

Het gewicht van een auto is een belangrijke factor voor het tarief van de MRB. Elektrische auto’s zijn absolute zwaargewichten en zonder korting kan de wegenbelasting fors aantikken. In 2030 volgt er echter een nieuw systeem voor de automobilist in Nederland. De motorrijtuigenbelasting is dan op basis van het aantal kilometers dat je maakt. Oftewel, betalen naar gebruik.

Ook interessant!

  • In deze 6 provincies betaal je nu meer wegenbelasting
    In deze 6 provincies betaal je nu meer wegenbelasting
  • CBS: Het gaat een stuk beter met de autobranche!
    CBS: Het gaat een stuk beter met de autobranche!
  • Aankoopadvies: fun met weinig wegenbelasting
    Aankoopadvies: fun met lage wegenbelasting
  • ANWB verwacht het ergste op zwarte zaterdagen
    Officieel: je reiskostenvergoeding gaat omhoog

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

cbs, geld, wegenbelasting

Vorig bericht: « Porsche bevestigt hypercar, eindelijk 918 opvolger!
Volgend bericht: Het is 1,5 jaar geleden dat je voor deze prijs kon tanken »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    13 december 2022 om 08:30

    Ik ontspring de dans weer met m’n dieseltje, toch fijn.

    Login om te reageren
  2. petroldrinker zegt

    13 december 2022 om 08:35

    Tuurlijk, vooral de mensen op nog meer kosten jagen, idioten

    Login om te reageren
  3. eMbe zegt

    13 december 2022 om 08:36

    Tijd dat ze MRB op EV’s gaan heffen. Nu betaal ik met mijn relatief lichte auto voor het feit dat een 2 keer zwaardere EV de weg kapot rijdt.

    Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      13 december 2022 om 08:53

      Mrb wordt niet betaald om de weg te repareren…. Mrb is gewoon een belasting op het gebruik vd auto. Geld wat in de algemene pot vd overheid gaat.
      Vrachtwagens van 50ton betalen ook bijna geen mrb… dus je theorie gaat sowieso niet op.

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        13 december 2022 om 15:05

        Volgens mij is het vooral belasting op het bezit, belasting op gebruik zit verweven in de accijns (en straks rekeningrijden).

        Login om te reageren
  4. MetalLaires zegt

    13 december 2022 om 09:17

    EV zijn sowieso voor de rijkere, en maar steeds afvragen waarom de kloof tussen rijk en arm steeds groter wordt.
    Alles wordt duurder, behalve voor de rijkere mensen.
    Vervolgens spotjes op de radio over hoe ik als armer doorsnee persoon geld kan besparen door zuiniger met stroom om te gaan, zodat de elektrische EV van de rijkere zonder probleem kan worden opgeladen.

    Ja ja ja ja….
    Ik geef heel erg veel melk

    Login om te reageren
    • Habanero zegt

      13 december 2022 om 09:50

      100% gelijk. Het is haast onaanvaardbaar dat onze overheden die er alles zouden aan moeten doen om het inflatoire te bestrijden, zelf de levenskost nog wat hoger opdrijven met extra belastingen. Ook dat de vals-groene EV’s in vele EU-landen de dans van fiscale druk ontspringen is onvoorstelbaar, neigt naar een auto-xenofobie die asociaal is.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 december 2022 om 10:49

      Die spotjes zijn zodat jij als armer persoon minder aan energiekosten kwijt bent, met mijn EV heeft dat niks te maken. De kloof tussen rijkere en armere wordt helemaal niet groter. De mensen met een lager inkomen worden enorm gepamperd in dit land, huursubsidie hier, toeslag hier, toeslag daar, op vrijdagmiddag naar de voedselbank. Terwijl iemand die wat meer verdiend in het hoogste belastingtarief betaald, geen toeslagen krijgt, niet naar de voedselbank mag en dan ook nog gezeik moet aanhoren over de lage bijtelling op zijn EV (terwijl dat nogal altijd om forse sommen gaat). Die lage bijtelling is met de hypotheekrente aftrek (inmiddels ook niet meer zo interessant) het enige voordeeltje dat zo iemand typisch heeft. Realiseer je wel dat je loopt te klagen over mensen die jouw luxe leventje financieren!

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        13 december 2022 om 11:26

        Aangezien jij een Audi e-tron zakelijk kunt leasen via je werk zul je waarschijnlijk ook niet veel te klagen hebben denk ik zo. Tuurlijk heb je geen recht op toeslagen en betaal je veel belasting, maar je zult het nog altijd een stuk beter heben dan Jan Modaal die eveneens geen toeslagen ontvangt, veel belasting betaalt, maar verder maar net kan rondkomen.

        Login om te reageren
  5. horch zegt

    13 december 2022 om 10:03

    -dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  6. berrychello zegt

    13 december 2022 om 10:11

    Het artikel klopt niet helemaal: in zes provincies blijven de provinciale opcenten dan wel gelijk, maar het rijkstarief wordt sowieso geïndexeerd met 6,3%. Dus voor alle provincies gaat het tarief omhoog.

    Login om te reageren
    • Jagris zegt

      13 december 2022 om 10:25

      Precies, ook het rijksdeel gaat omhoog. Deze stijgt mee met de inflatie.

      Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      13 december 2022 om 10:35

      Bummer ! 😖

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North