
Eens even zien of er een leuke toercabrio is voor dit geld.
Toerritten. De aanvraag ging specifiek over toerritten. Daarbij moesten we ons eventjes achter de oren krabbelen. Autorijden speciaal voor de fun, dat gebeurt dus gelukkig nog! Edwin is op zoek naar een leuke cabriolet. Hij heeft op dit moment een BMW 7 Serie, maar die mag gelukkig nog eventjes blijven.
Hij zoekt er een leuke auto voor de fun bij. In het bijzonder voor de toerritten. Hij is op zoek naar een cabriolet voor zo’n 4.000 euro. Hij snapt dat hij daarvoor geen gloednieuwe auto heeft en ook geen bijna nieuwe. We moeten dus op zoek naar een goedkope cabrio met één keiharde eis: er moet een stoffen kap op zitten.
Een klapdak, nee, dat kan niet voor Edwin. Dus al die Coupé-Cabrio’s (die je – eerlijk is eerlijk – eenvoudig in het budget kunt vinden) vallen bij voorbaat af. Het is gelukkig niet de eerste auto en de aanwezigheid van de grote BMW doet ons vermoeden dat een keer een goede onderhoudsbeurt geen probleem is, maar dat weten we niet zeker. We gaan dus niet vol inzetten op Jaguar XJ12’s die aan restauratie toe zijn.
Wensen eisen voor toercabrio
Enfin, de wensen en eisen van Edwin voor leuke toercabrio kun je hieronder lezen.
Huidige / vorige auto’s: | BMW 7 serie |
Koop / lease: | Lease |
Budget: | 4000 |
Jaarkilometrage: | 20000 |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Auto voor de toerritten. |
Gezinssamenstelling: | Alleenstaande ouder met kind van 6 |
Voorkeursmerken / modellen: | Golf 4 cabrio, Mx 5 cabrio |
No-go merken / modellen: | Auto’s met een klapdak. Een echte cabrio heeft een stoffen dak. |
Algemene tips
De Cabrio-markt is een beetje een rare. De meeste cabrio’s zijn verkocht tussen 1995 en 2005 ongeveer. In de winter zijn ze aanzienlijk goedkoper, in de zomer worden ze iets prijziger wanneer de zon eerder opkomt. Dus in principe is het nu goede moment om te kopen.
Er zijn een hoop aanbieders voor leuke toercabrio’s. Gezien de leeftijd en kilometerstanden hoef je niet te verwachten dat een handelaar garantie gaat geven. Koop dus van een particulier. Check de kentekens en hoe lang de auto in bezit is geweest. Staar je niet blind op kilometerstand. In sommige gevallen zijn cabrio’s de tweede of derde auto geweest. Ook komt het bij cabrio’s geregeld voor dat ze altijd binnen hebben gestaan. Dat heeft een enorm effect op de staat van de kap. Bekijk alle algemene cabrio tips hier!
BMW 318Ci Cabriolet (E46/2C)
€ 3.995
2002
220.000 km

Wij stonden er ook van te kijken: dit past gewoon in het budget! Een heuse E46-generatie van de BMW 3 Serie. Volgens @jaapiyo is dat de beste BMW ooit gebouwd (en daarmee ook de beste auto ooit gebouwd). Dat is niet helemaal het geval hoor. In dit geval heb je wel de fraaie koets van een cabriolet, in combinatie met een nogal futloze 1.9 viercilinder. Het ding is echt niet vooruit te branden. Qua wegligging en stuurgedrag is het tegenwoordig een vrij hopeloze auto, maar destijds was dit niet verkeerd qua stijfheid.

Dat zegt trouwens ook veel over de rijdende panna cotta’s waar de E46 mee concurreerde. In het budget is het wel enorm uitkijken geblazen. Standaard en kaal heeft de voorkeur over niet-originele accessoires. Een sobere uitvoering met sluitende historie zal je veel blijer maken. Qua onderhoudskosten is het een oude BMW, dus deze heeft gewoon zorg nodig. Als je het bij houdt, valt het mee. Als je het laat verslonzen, is het heel erg lastig om weer op niveau te geraken. De aandachtspunten bespreekt @Wouter met je in dit BMW 3 Serie Aankoopadvies!
Mini Cooper Cabrio (R52)
€ 3.950
2005
200.000 km

De Mini vinkt een behoorlijk aantal hokjes aan. Er is een achterbankje dat enigszins bruikbaar is, er is een softtop aanwezig en voor wat het is, stuurt het goed. Dat vingervlugge van de hatchback is helaas verloren gegaan. En in plaats van ‘net vlot genoeg’ is het prestatieniveau acceptabel. Maar het ziet er leuk uit en is behoorlijk waardevast. Als je er een beetje zuinig op bent, verkoop je ‘m over twee jaar ook voor dit geld.

Onderhoud is wel een dingetje, want het is geen 206 qua kosten of een Yaris qua betrouwbaarheid. Dus check even goed van te voren wat voor vlees je in de kuip hebt qua onderhoud en storingen. Dat geldt in principe altijd als je voor 4 mille gaat shoppen, maar bij de Mini moet je er extra scherp op zijn. Bekijk hier ons Mini R50-aankoopadvies voor de aandachtspunten!
Saab 9-3 Cabrio 2.0t S Cabriolet
€ 3.950
2000
185.000 km

Waarom niet gaan voor de allerslechtste Cabriolet ooit gebouwd? Het is tevens namelijk een van de beste toercabrio’s ooit. Dat klinkt tegenstrijdig en dat klopt ook. Deze Saab is een beetje ambivalent. Het koetswerk zo ontiegelijk slap, dat als je met een wiel de stoep op rijdt met het portier open, je deze niet kunt sluiten. Echt, de carrosserie is slapper dan de excuses van Alfred Schreuder na een potje voetballen tegen Napoli.

Dat gezegd hebbende, Saab heeft alle sportiviteit er bewust uit gehaald en er een heerlijke cruiser van gemaakt. Als rustgevende toermachine zijn er weinig betere auto’s. De motor is een absolute heerlijkheid en die 154 pk versies zijn niet stuk te krijgen en heerlijk smeuïg. Ook handig, elke 9-3 Cabrio heeft standaard lederen bekleding. Wel zo praktisch. Onderdelen zijn verrassend goed verkrijgbaar. Er zijn contreien waar men nog graag rijdt met Saabs. Deze doelgroep beschikt vaak over de pecunia om ze rijdend te houden.
Mazda MX-5 1.6i Cabrio (NB1)
€ 3.990
1998
200.000 km

Ja, je noemde ‘m zelf al, de Mazda MX-5. Het is in principe de beste keuze als je een leuk sturende auto wenst. Geen elektrische stuurbekrachtiging, een atmosferische motor, geen directe injectie, nauwelijks luxe aan boord en een laag gewicht. Dit rijdt serieus leuk. Geen luxe toercabrio, maar een sportieve toercabrio! Elke rotonde is een feestje. Ze zijn niet supersnel, maar met het dak open maakt dat niet uit. In het budget kun je kiezen uit enigszins nette 1.6i’s of 1.8i’s met ietsje meer ervaring. De motoren zelf zijn heel erg betrouwbaar.

Waar je wel op moet letten bij deze Mazda is roest, roest en nog eens roest. We hebben het hier over een 24 jaar oude auto. Het is dus niet afwachten of de auto roestvrij is, maar hoe het roestprobleem is aangepakt. Sommige MX-5’jes hebben veel binnen gestaan en dat zie je meteen. Als het gaat om onderhoud en upgrades ben je aan het juiste adres: er zijn enorm veel specialisten en onderdelen zijn goed verkrijgbaar.
MG TF135
€ 3.999
2005
125.000 km

Lekker Brits rijden kan dus ook gewoon voor dit geld, zonder dat er Mini op staat. Deze MG TF is een gefacelifte MG F. Het is een sportwagentjes met midden motor waarbij het lastig te bepalen is wat het moet zijn: een comfortabele cabrio of sportieve roadster? Gezien de plaatsing van de motor en aandrijfassen, denk je het laatste.

Qua aankleding (veel TF’s zijn lekker luxe aangekled met fraai leder) weer het eerste. Naar moderne maatstaven is het geen bijzonder sportieve of strakke auto, maar wel eentje waarbij je echt aan het rijden bent. De stuurbekrachting is hydraulisch, de Rover K-Serie viercilinder is gretig en het gewicht is relatief laag. Verwacht echter geen Lotus Elise met stoelverwarming.
Smart Roadster (R452)
€ 3.950
2004
170.000 km

Dat Lotus Elise-verhaal mag je wél bij deze auto toepassen. De Smart Roadster is namelijk een raszuiver sportwagentje. De filosofie erachter is ook briljant. De meeste ‘echte’ sportwagens met achterwielaandrijving zijn vrij prijzig, ook in gebruik. Het idee van de Smart Roadster was dat er zoveel mogelijk onderdelen van de reguliere smarts werden gebruikt. Er gaat nogal wat eens kapot aan een Smart en ook aan de Smart Roadster, maar alle onderdelen zijn goedkoop.

Om te rijden zijn het echte sportwagentjes. Je zit laag en de besturing is prettig direct. De balans is fabelachtig en de reden waarom je deze auto moet willen. De transmissie is de grote angel. Die is echt verschrikkelijk. Anno 2022 heeft het wel iets geinigs en er zijn effectie software-upgrades voor. Gezien de eisen van het advies, -zo leuk mogelijk voor de weekenden voor zo min mogelijk geld – moet je eigenlijk deze kiezen. Je zit wel aan de onderkant van het aanbod.
Ford StreetKa
€ 3.500
2005
80.000 km

Net als bij de Mazda MX-5 moet je gaan zoeken naar een exemplaar dat binnen heeft gestaan. Deze auto’s kunnen namelijk notoir roesten. En dan bedoelen we écht hard. Wanneer zag jij voor het laatst een originele Ford Ka? Precies. De StreetKa is een Ka, maar dan met een Italiaans koetswerkje. Deze leuke toercabrio is namelijk door Pininfarina ontworpen en gemaakt (voor de puristen, Ghia deed de conceptversie). Net als de Smart is de StreetKa lekker krap, maar wel een echt bochten-riddertje. Wel zit je in de Ka misschien net iets te hoog.

De motor daarentegen is geinig blokje. 100 pk schoon de haak is niet extreem veel, maar voldoende om lol te hebben met deze Ford. De transmissie heeft vrij korte overbrengingen. Het is een lekker obscuur karretje die – op de roestpreventie na – niet al te veel kost in onderhoud. En je hebt een cabriokapje van stof. Man, wat wil een mens nog meer? Met toercabrio bedoelen we meer: je hebt veel lol op normale wegen. Een rit naar Italië is nogal afzien.
YOLO: Audi A4 3.0 TDI quattro (8H)
€ 3.999
2006
390.000 km

Ja, het is een beetje lastig om een Yolo te vinden. Alles met een open dak en dikke motor is namelijk best wel duur. En toen kwam deze voorbij… Een Audi A4 Cabriolet is stiekem nog altijd een mooie auto om te zien. De faceliftversie die wij hier hebben is wél frisser en moderner, maar niet fraaier dan het veel strakkere origineel. Maar daar gaat het niet om. De techniek aan boord van dit monster. Het is namelijk een adem in: drie liter zescilinder vierentwintig kleps commenrail turbodiesel met automaat én vierwielaandrijving (let op dat kan dus ook allemaal stuk).

Waar veel cabrio’s gebouwd zijn voor een paar leuke tochtjes, kun je met deze A4 alles doen. Dus ja, op een dijkweggetje zal je meer lol in de Smart hebben. Met deze Audi kun je echter ook op wintersport, zomervakantie, zakenreis, boodschapjes doen en al het andere. Het is een machtige auto met bijzonder fijne stoelen. Alhoewel, we kunnen ons voorstellen dat je met een kilometerstand als deze te maken hebt met een beetje ingezeten stoelen. Een ander dingetje dat inherent is aan de kilometerstand: onderhoud. Dat is lekker prijzig. Net als de motorrijtuigenbelasting. En de brandstof. Check hier dan ook ons Audi A4 Cabrio aankoopadvies!
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
De Audi. Wat een fijn ding was dat. Met als tweede de Saab. Ook een leuke auto, maar wel echt een maatje minder dan de A4.
Die audi rijd serieus fijn! Mijn schoonvader heeft een 2.4 v6 met 170 pk. Niet snel maar rijd echt lekker. Zou mijn keuze zijn
In die periode won de Saab cabriolet anders steevast alle vergelijkende testen van de A4…
Ik heb ze allebei gehad, de Saab met de 2.0t en de Audi de 2.4 V6 en de Audi reed echt op alle fronten beter dan de Saab. Het voelde echt als 1 of zelfs 2 klassen hoger.
Wat niet betekent dat ik de Saab slecht vond, helemaal niet zelfs, maar de Audi was gewoon veel beter!
MX-5 of Z3, 20k per jaar moet 2k zijn neem ik aan?
Dit zijn de leukste advies-vragen. Met allemaal leuke antwoorden. Ik voeg er nog een aan toe: Peugeot 306 cabrio. Een klassieker in wording. Goedkoop te rijden. Altijd sympathieke uitstraling. En als er weer een partner in het spel is kan je dochtertje ook mee.
Ja eens. Echt leuk model. Latere cabrio’s van dit merk hebben het niet echt meer.
Peugeot 306
https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/peugeot-306-cabriolet-1-8-roland-garros-leer-apk-06-2023-benzine-blauw-cb6f503d-06ac-464f-9f00-e7cb7487993c?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
Verkoopprijs: € 2.499,-
Kilometerstand: 154.524 km
Bouwjaar: 03/1997
100% de Mazda MX-5. Al jarenlang een NB met 1.8 in de garage staan. In de winter geschorst, in de zomer af en toe wat ritjes.
Heerlijke wegligging, stuurt sportief en schakelt fijn! Achterwielaandrijving is ook meteen heel mooi meegenomen. Jaarlijks een beurtje met verse olie en filters, de distributie een keer vervangen, alles preventief tegen roest behandeld en verder never nooit onkosten aan gehad buiten standaard slijtageonderdelen als remmen en banden.
Laat de mensen maar grapjes maken hoor, het is echt dé ‘budget’ cabriolet voor de autoliefhebber!
+1
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
OT: met een Saab zit je wel goed, met m.i. een mogelijke waardestijging. Bij een dergelijke prijs zou ik geen scheurijzer kopen, daar een dergelijke auto waarschijnlijk al toerijkend daarvoor gebruikt is (reparatierisico).
Wij hebben een 318i Cabriolet. Wegligging is echt meer dan prima, ook nog maar hedendaagse maatstaven. Laatst een stuk in een 2013 A4 cabriolet gereden met een tonnetje op de klok. Die vind ik niet beter rijden dan onze goed onderhouden E46.
Zodoende vind ik de YOLO (A4 diesel met 4 ton op de klok) echt om te janken.
Als je deze eisen hebt met dit budget, moet je eigenlijk niet kiezen. Dan moet je bijna het hele lijstje meenemen en de rest van het jaar gaspedaal en marktplaats in de gaten houden. Want het aanbod zal schaars zijn, en na het kaf van het koren scheiden is het aanbod nog veel schaarser.
Die BMW wordt best mooi oud moet ik zeggen, mooier dan de Audi! Als ik zelf moest kiezen zou ik toch voor een fiatje 124 gaan. Beetje meer karakter dan de meeste van deze opties vind ik persoonlijk.
Ik zou voor de mx5 of Saab gaan, afhankelijk of je wat meer comfort wil of wat meer sportiviteit.
Alfa Spider misschien ook nog wel een leuke optie, die rijden / sturen redelijk sportief maar ook nog aardig comfortabel. Heb je ook binnen het budget met km stand van rond de 200.000
Persoonlijk zou ik de grote jongens (Audi A4, BMW 3-serie, SAAB, etc.) overslaan. Een kleine tweezitter rijdt niet alleen fijner, maar zijn ook prettiger voor de portemonnee. Mazda MX-5, Audi TT, MG-TF en FIAT Brachetta zijn leuke auto’s. Hebben ook allemaal wel hun nukken, dus daarom zou ik me niet blind te staren op één enkel model. Met dit budget zal ik vooral een paar modellen selecteren en dan gewoon geduldig gaan zoeken tot er een fris exemplaar voorbij komt die de juiste snaar raakt.
En als de Golf cabriolet op je wensenlijstje staat, neem dan ook de Peugeot 306 en de Renault Megane mee in je overweging. Trouwens, over Peugeot gesproken; ik snap op zich dat je liever geen stalen klapdak wil, maar als het je puur om het open rijden gaat is een 206 CC echt geen verkeerd karretje….
Bij een 206cc moet je wel elektronica kunnen repareren. Anders wordt het snel duur.
Mis de Alfa Romeo 916 en Fiat Barchetta. Beiden erg vriendelijk geprijsd. Zeker de 916 met 1.8 of 2.0 TS motoren zijn behoorlijk betrouwbaar en zijn in relatief grote aantallen geleverd en nog scherp qua prijs. Die motoren zijn ook in 147 / 156 en GT gezet. Een V6 busso voor dit bedrag raad ik echt af want dan heb je nog voor vele duizenden achterstallig onderhoud.
Leuke suggesties. Bij de BMW heb ik toch snel een afgeragd gevoel, de Saab is slapper dan een natte krant, de MX-5 is 20kg roest verloren en niet vooruit te branden, Audi wordt toch wel (optisch) niet heel mooi oud, Mini is (met alle respect) toch een vrouwenauto geworden.
Met de juiste velgen is de Alfa echt nog wel gaaf om te zien, dat zou mijn keuze zijn. De Fiat Barchetta heb ik alleen moeite met de achterkant, zo erg dat het een dealbreaker zou zijn voor mij.
Wij hebben een BMW Z3 2.0 voor dergelijke ritjes. Een scheurijzer is het definitief niet, maar de M52-zescylinder met 150pk is voldoende om dynamisch te cruizen en de lage zitpositie, de lange motorkap en het motor/uitlaatgeluid geven een heerlijk roadstergevoel…
De mx-5 is dan eigenlijk de enige keuze…
Wel lastig om een nette te vinden maar wie zoekt..
Is de mini nu echt een leuke cabrio om mee te toeren ?
Datzelfde argument is er ook voor de streetka alhoewel dat nog een best leuk karretje is mits ie niet is doorgerot..
De audi , beamer en saab hebben de nodige ervaring en zitten toch in een andere klasse imho , misschien als je meer volk en spullen moet meezeulen maar anders ?
In het voorjaar een Barchetta gekocht en kan met de beste wil van de wereld de grijns niet van m’n gezicht krijgen wanneer ik er in rij.
Als je het budget iets kan ophogen: een MR2? Stoffen dak, 950 kg en RWD!
Een paar jaar geleden nog voor een prikkie te krijgen. Prijzen van de MR2 zijn serieus gestegen en wat mij betreft volledig terecht. 2zzGE er in swappen en je hebt een serieus leuke cabrio!
Ik zocht onlangs iets in deze categorie en heb een Smart Roadster gekocht. Stuurt gewoon erg leuk en is in de gebruikskosten aanzienlijk goedkoper dan de grotere cabrio’s.
MGF of MG TF. Persoonlijk vind ik een F mooier dan een TF (en heb ik dus een F). De beruchte koppakking hebben ze inmiddels wel allemaal gehad, dus dat is geen issue meer. Verrassend goede stoelen en redelijk geschikt voor langere mensen, wat bij een MX-5 een puntje kan zijn (bij de NA, de NB is misschien ruimer).
Je kunt er uitstekend rustig en comfortabel mee toeren, maar als je wilt spelen is ie meteen bij de les. Klaverbladen en rotondes zijn een feestje. Aanrader!
Mis de Z3…
Maar afgaand op de ervaringen die vrienden met een MX-5 en MG-F hebben zijn alledrie een goed idee op basis van de wens.
Lekker toeren, geen circuit monster.
Na 5 jaar met de Z3 is het ding betrouwbaar gebleken en was onderhoud relatief goedkoop.
Bij de MG-f hielp wat aandacht aan de vering (das een speciaaltje bij de MG) om de auto zowel wat hoger als ook stukken comfortabeler te maken.
Wat mij betreft zou een ‘roadster’ met 4 cilinder en handbak altijd de voorkeur hebben boven een cabrio op basis van een ‘normale auto’ zoals een megane, 306 of golf. Ook leuk, maar minder fun op de bochtige weggetjes..
Ow, en de belangrijkste tip: kopen van zo’n ding is een. Maar daarna ook echt lekker gaan toeren! Wij gaan jaarlijks met een groepje richting de Moezel en Eiffel, leuke wegen door mooie omgeving, super eten en dus altijd veel plezier.
Have fun!
Die Audi is blijft prachtig…. voor wat minder, een Barchetta of een Alfa Spider
Ik ben zelf eigenaar van een Smart Roadster en ik kan oprecht zeggen dat het een hele leuke auto is om te besturen. Bochten kan je ontzettend hard nemen en zelfs als je niet hard gaat, voelt het wel zo. Als je de versnellingsbak in de handgeschakelde stand zet valt er overigens prima mee te leven. Qua snelheid is het alsof je zelf schakelt.
Voor 4k kan je echt een goede Barchetta zonder roest en nieuwe distributieriem vinden. En daarbij nog een kilometerstand onder de 150k. Heb je weinig kosten aan. Ik zie ook in het lijstje van de eerste serie MIni. Om die op de weg te houden ben je wel wat meer geld kwijt
De MG TF in dit lijstje. Tenzij je toch 4 zitplaatsen wil… Dan zou ik voor een CLK met 6-cilinder gaan.
Miata is always the answer! Mijn NB 1.8 staat te koop voor 3.750 ;)