• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Levensgevaarlijk: autofabrikanten vertragen noodoproep

Auteur: machielvdd, gepost 25 november 2020 om 15:16 – 17 Reacties

Nein! ADAC stelt problemen met automatische noodoproepsystemen aan de kaak!

Een systeem waarbij de auto zelf 112 belt bij een ongeluk is een bijzonder nuttige innovatie. Zo’n systeem kan heel veel mensenlevens sparen. Volgens een schatting van de EU kan het op jaarbasis 2.500 verkeersdoden schelen. Dat wil zeggen: als het optimaal zou werken. Als dat echter niet het geval is kan het juist averechts werken.

ADAC

Dat is ook wat er in de praktijk gebeurt, zo blijkt. ADAC (dat is Duits voor ANWB) luidt hierover de noodklok. Dit doen ze naar aanleiding van een gründlich onderzoek dat ze hebben ingesteld naar eCall-systemen. Daaruit bleek dat er soms kostbare tijd verloren gaat.

Vertraging

Hoe komt dat? Fabrikanten willen graag zelf als eerste op de hoogte zijn als er een ongeval gebeurd. Met die informatie kunnen ze namelijk extra diensten aanbieden. Het probleem is alleen dat dit ten koste gaat van de alarmering van de hulpdiensten. De noodoproep gaat dan namelijk via de fabrikant in plaats van direct naar de alarmcentrale. Dit levert vertraging op, terwijl iedere seconde telt in zo’n situatie. Een kwalijke zaak dus.

Zie onder een voorbeeld waarbij het wel vrij vlot ging.

Eigen systemen

Het probleem geldt niet voor het gestandaardiseerde eCall-systeem, maar voor de eigen systemen van fabrikanten. Hoewel eCall sinds maart 2018 verplicht is op nieuwe auto’s, staat de EU ook toe dat fabrikanten hun eigen systeem toepassen. Dat blijkt dus niet zonder nadelen te zijn.

Oplossingen

ADAC stelt verschillende oplossingen voor. Ze pleiten onder andere voor het beter informeren van klanten over de verschillen tussen eCall en de noodoproep van een fabrikant. Ook willen ze dat de klant een voorkeur aan moet kunnen geven als beide systemen aanwezig zijn in een auto. Bovendien vinden ze dat de wetgever ervoor moet zorgen dat er überhaupt geen vertraging optreedt bij systemen van fabrikanten. Het is te hopen dat deze adviezen niet tegen dovemansoren gericht zijn.

Foto: ambulance met bijpassend kenteken, gespot door @branko

Ook interessant!

  • Mercedes roept meer dan een miljoen auto's terug
  • Nederlandse bermen zijn levensgevaarlijk
  • Dit autostoeltje is levensgevaarlijk, aldus de ANWB
  • Tesla trekt Full Self Driving beta 10.3 terug door problemen
    Games spelen in Tesla is levensgevaarlijk, maar mogelijk

Nieuwste artikelen

  • Dit is de goedkoopste Lancia Beta Spider Zagato van Marktplaats
  • Kwalificatie F1 Monaco: wie wint de pole en dus de race in het Prinsdom?
  • De Bovensiepen Zagato is een hele dikke BMW
  • BREEK: kinderzitjes bevatten levensgevaarlijk PFAS
FacebookTweetPinLinkedIn

adac, crash, ecall

Vorig bericht: « Video – Surfmevrouw doet stunts achter de brute Mercedes EQC 4×4²
Volgend bericht: Pakt deze auto volgend jaar weer de Formule E-titel? »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    25 november 2020 om 15:46

    “Met die informatie kunnen ze namelijk extra diensten aanbieden”
    Dat klinkt net alsof terwijl je op de ambulance ligt te wachten er een verkoper aan de lijn komt om je over een nieuw model te informeren. Zo is het natuurlijk niet.
    Omdat een automatische noodoproep veel eerder gestart wordt kan het zelfs met een extra telefooncentrale er tussen nog sneller zijn dan zelf je mobieltje zoeken in de puinhoop na de crash en proberen 112 te bellen.

    Login om te reageren
    • pindakoning zegt

      25 november 2020 om 16:25

      @mashell: haha, tevens zal Thuisbezorgd bellen of je tijdens het wachten op de hulptroepen iets te eten wil bestellen

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      25 november 2020 om 18:49

      @mashell: het gaat erom dat deze dienst om extra te verkopen komt in plaats van het eCall systeem wat direct de hulpdiensten belt. Achter een noodgeval mag nooit een commercieel doel zitten.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        26 november 2020 om 06:13

        @flutterby: nee, het gaat om extra diensten. De EU eCall is audio waarin beperkte data verstuurd wordt (denk aan het minimum zoals locatie) terwijl de fabrikanten een data verbinding met de wagens kunnen maken en heel veel meer kunnen uitlezen. Zoals bijvoorbeeld hoe vol de tank was of hoeveel gordels er vast zaten. Dat soort informatie kan gunstig zijn voor de hulpdiensten.

        Login om te reageren
  2. rutgerg zegt

    25 november 2020 om 16:04

    Ja en nu wil ik, en vast ook alle andere lezers weten, wat zit er op mijn auto en hoe kom ik daar dus achter.

    Login om te reageren
    • NLS zegt

      25 november 2020 om 16:13

      @rutgerg: moet je even met 60 tegen een boom rijden. Dan kom je er vanzelf achter. Even zonder gekheid, het boekje/handleiding app zou uitkomst bieden toch?

      Login om te reageren
      • rutgerg zegt

        25 november 2020 om 16:20

        @nls: kaboem * goedemiddag BMW Klantenservice wat kan ik voor u doen?

        Zoiets zeg maar…

        Login om te reageren
      • rutgerg zegt

        25 november 2020 om 16:38

        @nls: er staat dus inderdaad in het boekje dat het via de noodoproepcentrale van BMW loopt. In sommige gevallen kan ook een directe verbinding met de alarmcentrale tot stand worden gebracht staat er nog bij.

        Login om te reageren
  3. NLS zegt

    25 november 2020 om 16:22

    Ja precies dat. Kun je direct even vragen welke andere opties er op je auto zitten en hoe je de wintertijd kan instellen.

    Login om te reageren
  4. torsen zegt

    25 november 2020 om 16:24

    Hopelijk werken die systemen ondertussen wat beter.
    Kan me nog een filmpje van een Corvette C7 herinneren waarbij de auto op het circuit zelf ging bellen.

    https://www.youtube.com/watch?v=_IRmS_yshb4&t=4s

    Login om te reageren
  5. pindakoning zegt

    25 november 2020 om 16:31

    Tijdens een overtocht op een veerboot op een Italiaans meer moest ik van de passagierskant naar de bestuurderskant klimmen (vraag niet waarom..), terwijl ik dat deed drukte ik onbewust met m’n petje tegen de sos knop en kreeg ik de hulplijn van Mercedes aan de lijn. Zal een gek gezicht zijn geweest toen ze de locatie van de auto op de kaart zag. Toen ik vertelde dat er niets aan de hand was hoorde ik daarom ook een lichte twijfel/verbazing in haar stem

    Login om te reageren
    • henkp1 zegt

      25 november 2020 om 18:18

      Waarom?

      Login om te reageren
      • derx zegt

        26 november 2020 om 14:47

        Omdat Italianen die veerboten zo vol proppen dat je vaak de deur maar een paar cm kunt openen.
        Heb dat ook gehad op en overtocht van Genoa naar Sardinie. Die Italiaan wilde me mn auto zo laten parkeren dat mijn deur acherm 8cm op kon. Hij was flink aan het gebaren dat ik er dan maar aan de andere kant uit moest. Ik heb hem toen in internationale handgebaren laten weten dat ik het daar niet mee eens was, en ben toen zelf maar even aan het steken gegaan totdat ik mijn deur wel zo open kreeg dat ik eruit kon. Hij was daar niet zo blij mee volgens mij, maar dat kon me niet echt boeien op dat moment :)

        Login om te reageren
    • flutterby zegt

      25 november 2020 om 18:57

      @pindakoning: Bjorn Nyland heeft (dacht ik) met de EQC eens getest wat gebeurt als de auto de bestuurder niet meer detecteert. De mevrouw van de alarmlijn vond het maar vreemd, maar zag wel dat het een automatisch oproep was.

      Login om te reageren
  6. pjoes zegt

    25 november 2020 om 16:42

    Welkom bij SOS. Om u beter van dienst te zijn hebben wij een keuze menu gemaakt. Toets 1 als u in EU bent. Toets 2 buiten de EU. Vervolgens: belt u voor een storing toets 1. Voor pechhulp toets 2 Voor offerte toets 3. Uw keuze is niet goed ontvangen. Toets 1, 2 of 3. Na 30 seconden: geen keuze gemaakt verbinding wordt verbroken. Zet muziekje SOS van Abba op, tuut tuut tuut groetjes aan Ruud.?‍♂️?

    Login om te reageren
  7. skid zegt

    25 november 2020 om 19:29

    Als medewerker van een van Nederlands grootste alarmcentrales, kan ik vertellen dat veel E-Calls die bij ons binnenkomen in de categorie “ruis” vallen. Het is goed dat er nog een schakel tussen zit.

    Zelf bellende auto’s in een showroom, vanaf de autosloperij of per ongeluk de knop ingedrukt. Fouten zowel technisch als menselijk van aard.

    Dit alles ook heel veel met geëxporteerde auto’s waarbij de telematica niet omgezet is naar het nieuwe land van registratie. In Nederland kunnen we dan alleen de oproep doorzetten naar de alarmcentrale van het merk in dat land. Wel warm doorverbinden, dat wel.

    Als al die ruis direct bij 112 binnen zou komen, van alle merken, dan komen ze om in de onzin en gaat het ten koste van de echte noodoproepen.

    Daarbij zijn er mensen die een handmatige E-call verkeerd gebruiken. Deze zoeken wel hulp bij de bediening van hun auto, informatie over service of bij pech, maar daar is de knop uiteraard niet voor bedoeld. Vaak is er een 2e knop die daar wel voor bedoeld is (die er dan vlak naast zit….)

    Login om te reageren
    • shizzle zegt

      26 november 2020 om 08:25

      Erg interessante aanvulling!

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North