Lexus geeft uitleg over de 5.0 V8 uit de RC F

Auteur: , 62 Reacties

Lexus noemt het nieuwe blok uit de RC F 'de snelste V8 die ze ooit in een straatauto hebben gehangen'. Laten we eens kijken wat dat precies voor een blok is, want Lexus heeft alle data over hun blok vrijgegeven..

Het merk dat doorgaans paradeert met luxe voitures en bijtellingsgusntige hybrides doet met de RC F opnieuw een gooi naar het domein van de M4 en de C63 AMG. Het hart van dit scheurijzer is volgens Lexus gebaseerd op de achtcilinder uit de vorige IS F, maar dan met de nodige aanpassingen voor een hogere power output. Het vermogen groeide namelijk met 54 pk naar een totaal van 477 en de toerenbegrenzer schoof op van 6.800 naar 7.300 tpm. Dit wordt op de weg gebracht via een Sports Direct Shift achttrapsautomaat. De begrensde topsnelheid van de Lexus RC F bedraagt 270 km/uur en in 4,5 seconden tik je de 100 km/uur aan.

De compressie van de 4.969 cc tellende V8 werd verhoogd (12.3:1), waar het koppel van profiteerde en nu een maximum van 530 Nm bereikt tussen de 4.800 en 5.600 tpm. Intern heeft Lexus ook het nodige vernieuwd aan de motor. Het gaskleppenhuis is nieuw, evenals de zuigers, drijfstangen, de titanium inlaat(kleppen), en het D-4S injectiesysteem.

Om het drinkgedrag te beteugelen heeft Lexus het elektrisch aangestuurde VVT-iE kleppensysteem gebruikt om de klephoogte te kunnen aanpassen, en de motor bij kruissnelheden in een Atkinson-loop te gooien. Dat houdt in dat de in- en uitlaatslag een verschillende lengte krijgen. Dit wordt bereikt door de inlaatklep kort open te laten staan als de zuiger omhoog gaat om aan de compressieslag te beginnen. Omdat de inlaatklep later sluit, is deze slag effectief korter dat de arbeidsslag. Daardoor wordt er meer rendement uit het brandstofmengsel gehaald. Eenmaal het gas vloeren en de motor gaat weer terug naar de reguliere Otto-cyclus.

Active Sound Control: motorherrie door een speakertje

Wat ons wel verbaasde is dat Lexus vals speelt met het motorgeluid. Van BMW zijn we inmiddels gewend dat ze motorroffels fingeren via het audiosysteem, maar bij de RC F grijpt ook Lexus naar een dergelijke methode. Ze noemen het Active Sound Control en houdt in dat aan de hand van de gereden snelheid, het toerental en de gaspedaalpositie een motorbrom het interieur in wordt geknald. Via een aparte speaker onder het instrumentenpaneel, die los staat van het audiosysteem. Tot 3.000 rpm creëert het een lage brom, daarboven wordt een hoger klinkende motortune gegenereerd om de mechanische klanken van de achtcilinder bij te staan en bestuurders te laten denken dat ze in een LFA-light zitten. Ofzo. We weten ook niet precies waarom Lexus het doet.

Enfin, in het eerste kwartaal van volgend jaar staat ‘ie bij de dealer. Wat de RC F gaat kosten is nog niet bekend gemaakt.



62 reacties

Lekkee specs!

En oranje staat de RC F ook goed
Het domein is inmiddels de m4
@sleepyj: Inderdaad, heb het cijfer verhoogd.
Is dit nou een mooie auto ofniet
@piquet1986: Ik weet niet wat ik ervan moet vinden. Apart is het wel.
@piquet1986: van veraf wel.
@piquet1986: van voor en van de zijkant wel maar de kont is echt vreselijk.
Dik! Maar toch liever een C63 AMG….
Alleen jammer je 2 amerikanen in een m3 moeten stoppen voordat ze hetzelfde wegen. En ze het voor elkaar hebben gebokst om een 2deurs coupe gruwelijk lelijk te maken. Wat ook een prestatie is. Utter faillure deze lexus..
@lambo4all: deze Lexus heeft een hogere stijfheid dan de M4 en mede daardoor is de auto op een circuit eigenlijk wel heel snel ondanks het gewicht. Het verschil met de M4 was minimaal. Het grote voordeel van de Lexus is het beter comfort, meer refinement en een leuke auto voor leuke wegen maar iets minder geschikt voor het circuit. Utter failure is nogal overdreven. Wat andere filosofie en een andere propositie en dat lijkt me juist goed. Kopieën van de M4 maken wordt niemand blij van.
@w0o0dy: ja want de andere m4 concurrenten , zoals de c63, rs4 en die caddy, zijn echt kopieën van de m4.. Feit is dat hij onnodig zwaar is en als je “comfortabel” zoekt je beter een normale 6cil kan kopen. Ook twijfel ik of dat comfortabele nogwel zo comfortabel gaat zijn als dr nieuwe c63 op de markt komt. Anyways, ik denk dat de verkoopaantallen wel gaan aantonen wat men er van vindt. Heb nog weinig mensen gezien die goede hoop hebben.
En wat mag het wegen? 4,5 seconden naar de 100 met 477 pk lijkt me best ‘sloom’ als je bedenkt dat een MC stradale met minder pk en meer gewicht dat ook doet.
@maseratizzzzzzzz: Zo gemakkelijk dan hier niet niet naar kijken. bakratio’s spelen bij acceleratie ook een zeer grote rol.

Gewicht is trouwens rond de 1700kg, dit helpt natuurlijk ook niet echt mee.
@maseratizzzzzzzz: Die weegt met zn 1670kg minder en is ook een fractie trager dan de rcf.
Heerlijke old school NA V8, kom daar nog maar eens om bij onze oosterburen.
Dat speakertje zou ik er gelijk uit slopen, ik hou niet van fake..
@tupperware: Ik denk dat als je het speakertje eruit sloopt je niets meer hoort. Kennelijk klinkt het blok nergens naar, anders zou je toch geen speaker nodig hebben? Of ze hebben hem te goed geisoleerd (ik zou denken dat je ook gericht geluid zou kunnen laten doorkomen).

Iedere truc met een uitlaat is natuurlijk ook al een vorm van versterking/manipulatie, maar door de speakers een geheel ander/op zich zelf staand geluid afspelen is wel wat sneu.
Lijkt mij een heerlijk blok, auto ziet er ook gaaf uit.
Deze auto moet het dan maar van het blok hebben… Het is geen elegante schoonheid zeg maar
“Wat ons wel verbaasde is dat Lexus vals speelt met het motorgeluid. ”

Wil niet veel zeggen maar dat deden ze al met de LFA. Daarnaast zul je helemaal versteld staan als je eens wist dat bijna alle merken het motorgeluid manipuleren. Het is gewoon een gevolg dat auto’s steeds beter geluidsdicht worden gemaakt. Iedereen valt nu over BMW heen omdat zij de eerste waren die het ook promootte. Achteraf gezien misschien wel een beetje een pr fail.
@Rick-dos: helemaal waar. Audi doet het ook en voor je het weet wordt het ook bij AMG ontdekt. Bij BMW’s kan het me niet echt schelen omdat het maar een erg klein deel van het geluid binnenin is en ze van buiten ook echt goed klinken.
@Rick-dos: in de LFA was het geluid ” enhanced” met een resonantie”kamer” en een buis die een directe verbinding met het interieur mogelijk maakte. Onvergelijkbaar met onzinnvia de speakers zoals BMW doet en nu Lexus dus ook. Maar idd Ford doet het ook in de economist Mustang en waarschijnlijk doet Mercedes/Amg het ook met de AMG45 modellen.
@w0o0dy: Audi doet het zelfde. Ook via de speakers.
@Rick-dos: Nog steeds alive and kicking ? Nog steeds german fanboy zeker maar nog steeds tegen beter weten in zoals alle german fanboys.
Zie vergelijking op 15.18 en dat voor minimaal de helft van het geld/onderhoudskosten en dubbele betrouwbaarheid. (Wel vergeleken buiten NL met dat gekke belastingstelsel natuurlijk)
@RobUSA: lol fanboys afmaken.misschien ligt de kwaliteit op hetzelfde nivo maar gaan Audi eigenaren anders met hun auto om dan lexus eigenaren.
Hahaha economist Mustang, grappige auto-correctie maar het moest natuurlijk Ecoboost zijn
Toevallig keek ik vanochtend de vergelijkingstest tussen de youngtimers Mercedes 190E Evo en de BMW M3 E30 nog steeds prachtbakken met goede rijkwaliteiten.

Deze twee hebben jarenlange ervaring met het bouwen van dit soort auto’s voor Europa, Lexus zal net als Audi overigens altijd in de schaduw staan van Merc en BMW.
@mercbenzbmw: En bmw en merc zullen weer in de schaduw staan van Mustang en Camaro.
Ringtijden : m4 plaats 88 en c63 amg blufserie plaats 72 .
Camaro ZL1 plaats 57 en Mustang GT500 plaats 51 en als klapper Camaro Z28 plaats 43 !
Over schaduw gesproken.
@RobUSA: Wie zegt dat ik het heb over snelheid? Alsof je iets aan ringtijden hebt in het dagelijks leven ;)
@mercbenzbmw: Ok je hebt gelijk ik had het alleen over snelheid/bochten/handling ;)
@RobUSA: Nogmaals zoals @dawwg: het zegt appels en peren. Een C63 AMG of M3 vergelijken met een Mustang en Camaro what’s your point? Grappig als het je uitkomt kom je met ringtijden (die jou uitkomt) vervolgens kijk je naar de M4 en C63 meten met twee maten noemen ze dat. Dan kan ik net zo goed de SLS AMG BS erbij betrekken of de nieuwe AMG GT als die de ring heeft gereden.

Daarnaast doe dat elke dag een jaar lang kijken wat er heel blijft van die Amerikaanse blokken. Ik hoef je niet te vertellen dat er genoeg Benzen zijn met meer dan een miljoen km op de teller.
@mercbenzbmw:
Wie er gelijk heeft in deze “discussie” laat ik maar in het midden, maar volgens mij is een Mustang prima te vergelijken met een M4.

Ze zijn beide ongeveer even groot en pretenderen beide een sportieve coupe te zijn. Hoezo niet vergelijkbaar?
@mercbenzbmw: Dus jij vindt dat de Mustang/Camaro meer in het rijtje thuis hoort van de SLS en AMG GT nou dat vinden GM en Ford wel een super groot compliment.
Dus eigenlijk ga je van 2/3x duurder naar 4/5x duurder in vergelijking en dat vind je wel ok , vreemd niet ?
Daar heeft de USA de Corvette (ZR1/Z06) en de Viper voor om deze MB’s hun achterlichten te laten zien.
@RobUSA: Nope de AMG GT en de SLS zijn evenmin concurrenten van de Mustang of Camaro. Die noemde ik op als antwoord omdat je met die Amerikanen kwam, om aan te geven dat het auto’s zijn van een andere klasse
Muscle cars zijn andere type wagens dan een M4 of een C63. Rijgedrag van die auto’s, de evolutie in de loop der jaren en het ontstaan ik vind het niet vergelijkbare auto’s. Ik houd het beknopt omdat het zaterdagvond is, anders sta ik een heel pagina te typen :).

Je hebt ook een punt alleen zeggen ringtijden niet alles, iedereen ervaart een auto anders en stelt ook andere eisen. Niemand hier rijdt de F1 of moet met 160 km/h de bocht om. Kortom iedereen heeft zo zijn/haar voorkeur, niemand laat een auto schieten als zijn voorkeur een aantal seconden trager is dan de ander.
Verder is het ook wel leuk dat wij duidelijk van mening verschillen zou een saaie boel zijn als iedereen dezelfde mening had.
@mercbenzbmw: Je moet ze toch ergens mee vergelijken ?
Allen coupe ….check.
Allen V8 (of anders met veel pk) …check.
Allen achterwiel aangedreven …check.
Allen ongeveer dezelfde maat …check.
Allen ongeveer hetzelfde gewicht …check.
Allen ongeveer dezelfde prijsklasse (in NL) …check
Allen ongeveer dezelfde doelgroep ….check.
Dus ?
Een andere grappenmaker hier wilde een Mustang vergelijken met een Lotus Elise das pas appels met peren toch ?
En wat betreft die super test , weet ik al dat de Z06 zal winnen. :-)
@RobUSA: Aan de andere kant zou het een zeer gave vergelijkstest worden waarin de AMG GT het opneemt tegen de F-Type R, 911, Corvette en Viper. Iets voor Topgear zou echt top zijn.
@mercbenzbmw: P.S. Ringtijden zijn volgens alle fabrikanten en andere autoliefhebbers juist een goede test om auto’s te kunnen vergelijken op kracht/snelheid/bochtenwerk/wegligging.
Allemaal op hetzelfde circuit mooier kan toch niet, zelfs de Amerikaanse merken brengen hun laatste auto’s helemaal daarheen , dat doen ze toch niet zomaar denk ik.
@RobUSA: Appels met peren kerel; die Amerikaanse plastic troep is niet te vergelijken met kwaliteitsproducten van MB of BMW …
@dawwg: Dus jij denkt dat nog steeds kerel, welkom in de 21e eeuw.
Beetje te veel mb en bmw reclames/PR campagnes gekeken ?
De m4 zal best van een zachter plastic gemaakt zijn maar het blijft plastic kerel.
Boeien, voor dat prijs verschil laat ik hem van walvispenisleer maken kerel.
Maar wat blijft is dat de m4 alleen maar dawwg hoort als een US car voorbij raast.
USA V8 motoren zijn de betrouwbaarste motoren ter wereld met het minst aan onderhoudskosten btw.
@RobUSA: Ik maar denken dat mustangs echte mannen auto’s waren, Maar zijn blijkbaar voor kerels…
@lamborgfan: ja kerel! Haha
@dawwg:
Gelukkig hebben die Duitsers ook de kortste mankementen lijstjes bij de occasiontests.., O W8..
@tupperware: Oh vandaar dat zachte dashboard bij die duitsers…kan je ze tenminste een beetje aaien als je langs de kant van de weg staat ;)
@mercbenzbmw: Helemaal juist :)
@mercbenzbmw: Hihi, Audi staat in de schaduw van BMW. Jij hebt er dus duidelijk niks van begrepen.
Wat is de neus toch een bij elkaar geraapte puinhoop, het lijkt wel of ze lampen van een compleet ander model er met geweld in gehamerd hebben.
Heb een test gezien van deze lexus en de m4. Deze is gewoon te zwaar, maar heeft wel een dikke v8
Totaal kansloos vergeleken met een C63 of M4, deze zullen beide op alle fronten beter zijn.
@bofkont:
Allemaal aannames, deze Mercedes liefhebber gaat daar pas uitspraken over doen als ik ze beide gereden heb.
Dat de Lexus kwalitatief de slimste keuze is, die uitspraak durf ik wel aan..
@tupperware: kwalitatief wellicht wel ja, maar voor de rest denk ik niet.
@bofkont:
Gelukkig zeg je het zelf al, je DENKT van niet….
Zeker weten doe je het dus niet.
Mijn advies, zet die fanboy bril eens af en kijk met een open blik de wereld in. Zelfs merken waar je het niet van verwacht maken soms pareltjes die je beleeft moet hebben.
Dit zou zomaar eens zo’n pareltje kunnen zijn….
@jrk68: heeft niks met fanboy gedrag te maken maar met persoonlijke voorkeur,en die van mij is voornamelijk iteliaans/Duits.
Uiteraard zal de lexus goed zijn, maar het hele design spreekt mij minder aan.
@bofkont: hahahah ondetschat de Japanners nou maar niet…
@pikes83: Kwalitatief zal ik dat zeker niet doen, mijn vriendin heeft een Honda civic vtec-E, en die is technisch beter dan mijn Benz.
@bofkont: zoals ik eerder zei: mocht je niet met het oudste beroep v/d wereld geassocieerd willen worden en torenhoge onderhouds kosten incl. onbetrouwbaarheid, kom je automatisch uit bij een model zoals dit. Dus niet kansloos denk ik, we zijn nu eenmaal niet allemaal bezoekers in de “rode zone”
@Sracerr: dus jij denkt fat deze lexus goedkoop in onderhoud zal zijn ?? Nou de Honda bij ons thuis zijn de onderdelen duurder dan van mijn mercedes, dat beroep wat je aanhaalt niets Anders dan vooroordelen.
@Sracerr: en die zogenaamde betrouwbaarheid zijn alleen maar aannames .
Meh, saai. In dit segment neem ik wel de RS5 of de nieuwe C Coupe wanneer die er is.
@kapiteinaudi:
Blijft lachen met jou, de Lexus vindt je saai en dan ga je voor de saaist mogelijke optie..
Je kan een hoop zeggen over het uiterlijk van de Lexus, die biedt zeker voldoende ruimte voor discussie maar saai is hij absoluut niet..
@kapiteinaudi:
Saai? Dit ding is knal oranje en heeft meer tierelantijnen dan de gemiddelde woonwagen op het kamp.
Aarslelijk, dat wel, maar saai?
@kapiteinaudi: Hoe kun je dit nou saaier vinden dan een RS5? De Audi is een prachtige coupe, maar spannend kan ik hem niet noemen.
Deze japanner is pas uit ontwikkelt als die uit productie gaat…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).