• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lexus LS is een blijvertje, zo blijkt

Auteur: Bart Oostvogels, gepost 23 juni 2022 om 12:01 – 5 Reacties

Lexus LS

Ook in de toekomst legt de Lexus LS het vuur na aan de schenen van de BMW 7 Serie en Mercedes-Benz S-Klasse.

Hoe weten we dat? Simpel, we hebben gesproken met Spiros Fotinos, Director Lexus Europe & EV Planning bij Toyota Motor Europe. Hij kan het weten dus. Een ding is zeker: er is een toekomst voor de LS.

Fotinos: “Een vlaggenschipmodel is voor een luxury brand heel belangrijk om je technologische kwaliteiten te tonen. In China en Verenigde Staten zijn die segmenten vrij groot, in Europa is dat door strengere regels minder. Begrijpbaar ook, maar in andere landen – zelfs in Japan – zijn deze luxury saloons een lucratieve business. In Europa is het segment minder groot.”

Elektrificatie van Lexus LS

Historisch gezien is het segment van de Lexus LS een vooral door diesel gedreven segment. Fotinos: “Daar hebben we bij Lexus eigenlijk nooit aan meegedaan. Maar ook in die segmenten is sprake van elektrificatie. Als we zeggen dat we in elk segment waarin we actief zijn een 100 procent elektrische auto zullen aanbieden, dan bedoelen we ook echt alle segmenten, dus de toekomst van de LS laat zich al raden.”

Volgens de topman kijkt Lexus ook aandachtig naar waterstoftechnologie. “Waterstof speelt voor ons een grotere rol. Met name voor bussen is het ontzettend interessant, omdat die een vaste route rijden en keer op keer eindigen bij dezelfde locatie. Daar kan een mobiele waterstoftankplaats worden geplaatst”, zegt hij.

Waterstof

Maar waterstof is ook interessant als energieopslag, stelt Fotinos. “De Toyota Mirai is een voorbeeld waarbij waterstoftechnologie is toegepast in een auto. Kunnen we een fuel cell Lexus maken? Zeker! Die is niet ver weg, het platform vormt allemaal geen uitdaging. Maar voor de koper moet er nog wel het nodige gebeuren. Infrastructuur, groene energie, alles moet zich nog verder ontwikkelen. Het feit dat we waterstoftechnologie al in huis hebben, betekent dat we snel kunnen schakelen als er is sprake is van een verschuiving.”

En dan nog niets: de Lexus CT. Wie kent hem nog? Het was het benjaminmodel van Lexus, maar nadat de CT verdween werd de UX het nieuwe instapmodel van Lexus. Dat poogt de Japanse autobouwer in de nabije toekomst op te gaan lossen.

Jonger koperspubliek

Fotinos: “De Lexus UX heeft het goed gedaan om een jonger koperspubliek naar Lexus te halen, maar we kijken nu vooral naar wat er naast de UX moet komen te staan om jongere meer stadse kopers over de streep te trekken om voor Lexus te kiezen. We hebben sterke groeiambities voor Europa.”

“De Lexus RZ zit voor ons in een optimale positie omdat we historisch gezien in die segmenten goed scoren. De combinatie van NX, RX en RZ is voor ons ontzettend belangrijk omdat ze voor grote volumes zorgen. Momenteel zorgt de UX voor nieuwe aanwas. Dit zijn mensen die wellicht doorstromen naar een van deze drie modellen.”

Lexus UX

Meer ruimte voor Lexus UX

“Toch moet de UX wat ons betreft meer ruimte krijgen. De precieze invulling kunnen we op dit moment nog niet zeggen, maar het is voor ons heel duidelijk dat we de aantrekkingskracht van Lexus willen vergroten voor een jongere kopersgroep.”

Volgens Fotinos kijkt Lexus nu vooral naar de evoluties binnen segmenten. Hij zegt: “We moeten een solide keuze maken die niet alleen nu zijn vruchten afwerpt, maar ook de toekomst. Dus ook na 2030, als we naar een volledig geëlektrificeerd gamma willen gaan. In 2030 zijn we 100 procent BEV ready. Dit houdt in dat we in elk segment waarin we opereren een 100 procent elektrische auto willen aanbieden.”

Ook interessant!

  • Verrassende details over opvolger Lexus LFA
  • De prijs van de nieuwe Lexus NX is niet niks
    Lexus gaat Porsche na-apen
  • Lexus ES rijtest
    Lexus ES (2022) rijtest
  • achtcilinder Lexus IS-F
    Achtcilinder Lexus IS-F komt boven IS500

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

interview, Lexus

Vorig bericht: « Video: Ferrari F40 crasht tijdens heuvelklim
Volgend bericht: Huurauto tijdens vakantie? Trek dan maar je portemonnee! »

Lees Interacties

Reacties

  1. kenner zegt

    23 juni 2022 om 13:35

    Dacht dat we wel een nieuwe CT op de planning stond een paar jaar geleden?

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      23 juni 2022 om 16:37

      Daar is toch de UX voor gekomen

      Login om te reageren
  2. e36thuglife zegt

    23 juni 2022 om 17:47

    Te veel front overhang lijkt op fwd mazda dus doe mij maar gwn bimma of benz.

    Login om te reageren
  3. frank2b zegt

    23 juni 2022 om 18:06

    De LS is een waar slagschip van een wagen. Ik zal ‘m nooit kopen, de GS past me beter. Helaas is de GS als model geschrapt …. :(

    Maar MAN wát is die LS schitterend! Elektrificatie past’m prima. Je hoort tóch niet dat de motor z’n werk doet in die wagen.

    Ik sta wel elke keer verbijsterd over die merkwaardige fascinatie van Toyota/Lexus met waterstof …..

    Login om te reageren
    • redbeams zegt

      23 juni 2022 om 20:01

      Precies en zo denk ik er ook over.Hoe mooi de LS ook is…toch vind ik de GS een grotere aantrekkingskracht hebben.Vooral nu ik serieus op zoek ben naar een jong gebruikte GS-F.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North