De Lexus UX: een eigenzinnige crossover

Auteur: , 13 Reacties

Maar is 'ie ook mooi?

Nadat we eerder enkele plaatjes van de volledig nieuwe Lexus UX voorgeschoteld kregen, onthult het merk de auto vandaag in zijn volledigheid. De op de UX Concept gebaseerde crossover voor het C-segment komt er in twee varianten en heeft een geheel eigen design.

De twee verschillende varianten hebben ieder een eigen aandrijflijn. Te beginnen met de UX 200, die aangedreven wordt door een 2-liter benzinemotor met een thermische efficiëntie van 40 procent. (hoi Toyota!) Daarboven vinden we de UX 250h, die een nieuw ontwikkelde hybride aandrijflijn heeft met een 2-liter viercilinder. Dit model, eventueel ook beschikbaar als 4×4, heeft een gecombineerd vermogen van 178 pk. De achteras van het vierwielaangedreven model wordt aangedreven door een extra elektromotor. De 2-liter benzinemotor is in beide configuraties gekoppeld aan de Direct Shift-CVT, die het schakelen soepeler en comfortabeler maakt.

De wagen is eveneens voorzien van het nieuwe Predictive State of Charge, waarmee de UX de navigatie in de gaten houdt en de auto zo alvast oplaadt. Dit kan handig zijn wanneer je een heuvel afrijdt, of een verkeeropstopping nadert.

Het uiterlijk van de UX neemt verscheidene kenmerken van het studiemodel op zo’n manier over dat de auto minder overdreven oogt. Dit is ergens wel vervelend, aangezien de wagen nu voor een ietwat mislukte middenweg gekozen lijkt te hebben. De dimensies spreken voor zich. De Lexus UX is net geen 4,5 meter lang, 1,52 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,64 meter. Daarnaast is de UX voorzien van de nieuwste versie van het Safety System+, waarbij o.a. het Pre-Collision System en Co Drive zijn inbegrepen.

Lexus levert de UX ook als F SPORT. Dit model ziet er, voor zover dat mogelijk is, iets stoerder uit. De F SPORT heeft een andere grille en achterbumper en heeft speciale 18″ lichtmetalen velgen.

UPDATE: Lexus laat weten dat de UX 250h vanaf maart 2019 in de showroom staat, voor een prijs vanaf 44.495 euro.



13 reacties

Brrrrrrrr, wat een kakafonie van hysterisch getekende lijnen, zonder dat er echt iets lekker uit de verf komt. En een doorlopend achterlicht is de nieuwe zwarte velg zo te zien?
@erce: Vind je? Ik vind de tekenstijl een stuk rustiger ten opzichte van andere modellen van Lexus. Zoals de NX.
Ik zie een Mazda CX-3 met Lexus-kenmerken en de achterlamp van een A7. En nee, ik vind hem niet mooi.
Net zoals wel meer Lexussen zijn ze niet al te best op de foto, maar wel indrukwekkend en mooi als je ze in het echt voorbij ziet rijden.
Ik ben totaal geen cross over fan maar heb wel veel respect voor Lexus, ik heb er een 9 jaar gereden. Ongetwijfeld zit deze nieuweling ook weer zeer goed in elkaar , al zal ‘ie niet ieders smaak zijn. Ik vind het wel jammer dat deze auto nu alleen op het uiterlijk wordt beoordeeld. Er zit hele mooie techniek in waarmee Toyota/Lexus echt voorloopt op andere merken, dat zou in het artikel wel meer benadrukt mogen worden. Wat ook “cool” is, is dat Lexus voor zijn huidige modellen geen hele hoge topsnelheden meer opgeeft. Vaak niet meer dan 180 km/u , wat ook in de meeste gevallen hard zat is. Zij willen zich profileren met techniek, zuinig, kwaliteit en dat tussen al het (Duitse) PK geweld. Best wel cool. Uitzonderingen zijn natuurlijk de nieuwe coupé’s , maar dat is een nich markt.
@ttr6: mijn GS450h haalt -begrensd- 250.
@406_v6: mooi, dat bespaart Lexus een persbericht!
Fijn dat de middenconsole naar de chauffeur gericht is. Zou van mij veel meer mogen gebeuren. Verder niet mijn meuk maar het is wel knap dat ze hun koppige zelve blijven bij het exterieur. Het is eens wat anders.
@honinggraat: Tja, dat komt omdat de nieuwe designtaal een groot succes is wereldwijd. Maar in Nederland-steek-je-kop- vooral-niet-boven-het-maaiveld-uit-en-alles-wat-anders-dan-anders-is-is-eng-land, zal dit wel weer anders liggen…
@svenska_aeroplan_ab: ik zie de eigenzinnige Toyota CHR toch aardig vaak rijden. Die is ook, euh, bijzonder..
Ik heb respect voor het merk.

Maar dit is lelijk. Lekker eigenzinnig. Gelukkig maar.
Geen fan van zijn doorlopende achterlampen. Voor de rest heb ik eigenlijk helemaal geen moeite met Lexus’ kleinste.
Ongelofelijk hoe ze het presteren om een auto van voren en van achteren zo lelijk te tekenen en dan ook nog eens uitbrengen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).