• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lezersvraag: de ideale maximumsnelheid voor Nederland?

Auteur: RubenPriest, gepost 20 mei 2020 om 15:47 – 138 Reacties

Lezersvraag: de ideale maximumsnelheid voor Nederland?

Wat zou de norm moeten zijn? Iedereen heeft immers een andere mening over de ideale maximumsnelheid voor Nederland.

Sinds een aantal maanden mag je overdag nog maar enkel 100 km/u rijden op de snelweg. Die beslissing is genomen vanwege de stikstofcrisis, maar kijk er niet gek van op dat het blijft hangen op die 100 km/u. Het is niet alleen beter voor het milieu, maar overheden willen ook het aantal verkeersdoden terugbrengen.

Autofabrikanten hebben ook zo een eigen mening. Zo kwam Volvo eerder vandaag met het nieuws dat iedere nieuwe Volvo begrensd zal zijn op 180 km/u. Een hoogstens illegale snelheid in Nederland, maar in Duitsland op onbegrensde stukken autobahn een niet heel spannende topsnelheid.

En dan zijn er nog tal van verkeersorganisaties die een mening hebben over de maximumsnelheid voor Nederland. Denk aan het onderzoek van de SWOW (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) die kijkt naar een maximumsnelheid in de bebouwde kom van 30 km/u. Bijvoorbeeld op gedeelten waar fietsers ook op de rijbaan rijden en auto’s hier nu nog 50 km/u mogen.

Een verandering van de regels raakt iedere automobilist. Vanzelfsprekend heeft ook iedereen daar weer een mening. Daarom is vandaag de Autoblog-lezer aan het woord. Wat is volgens jou de ideale maximumsnelheid voor Nederland?

Ook interessant!

  • Nederlanders willen hogere maximumsnelheid
  • Maximumsnelheid stoeploze straten
    'Maximumsnelheid stoeploze straten naar 15 km/u.'
  • "Je kunt (bijna) nergens sneller rijden dan Nederland"
  • Maximumsnelheid Spanje naar 30
    Spanje verlaagt maximumsnelheid in bebouwde kom naar 30

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

lezersvraag, maximumsnelheid

Vorig bericht: « Hakim Ziyech ruilt Lamborghini om voor motorscooter
Volgend bericht: SEAT Leon 2020 – rijtest en video. Beter dan de Golf 8? »

Lees Interacties

Reacties

  1. petroldrinker zegt

    20 mei 2020 om 15:48

    Onbeperkt natuurlijk, stomme vraag op deze site…

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      20 mei 2020 om 18:22

      Pcies. Beetje liberaal. Jij wint de virtuele AB-mok.

      Login om te reageren
    • goodolddays zegt

      20 mei 2020 om 21:09

      @petroldrinker: met een minimum van 120…

      Login om te reageren
  2. berlinetta zegt

    20 mei 2020 om 15:49

    Voor bestelbusjes 90. De rest 150.

    Login om te reageren
    • screamer zegt

      20 mei 2020 om 16:02

      Voor busjes vind ik een goede, misschien dat je dan geen bedrijfsbusjes meer ziet van bedrijven 200KM verderop.

      Maar dan zeg ik 100 voor busjes en vrachtwagens, en 130 voor de rest, 30km/h snelheidsverschil is niet te groot en iedereen die 150 wil rijden, doet dat dan ook gewoon.

      Login om te reageren
      • striker4051 zegt

        21 mei 2020 om 19:16

        Dat is onzin, die busjes rijden daar alleen maar omdat consumenten dingen kopen bij bedrijven 200 km verderop.

        Login om te reageren
    • vdbrink zegt

      20 mei 2020 om 16:35

      @berlinetta: dit slaat dus volkomen nergens op, ik heb dus altijd last van mensen zonder bestelbus die voor mij en mijn caddy zitten die niet aan de kant willen

      Login om te reageren
    • audiadrie zegt

      20 mei 2020 om 16:37

      @berlinetta: en waarom dan?

      Login om te reageren
    • tim12321 zegt

      20 mei 2020 om 20:31

      @berlinetta: hoezo bestelbusjes 90 in plaats van 120?

      Login om te reageren
      • risl zegt

        21 mei 2020 om 07:35

        @tim12321: zodat ze niet meer links rijden en daar al je zicht ontnemen.

        Login om te reageren
        • audiadrie zegt

          21 mei 2020 om 11:07

          @risl: dat is meestal je eigen probleem want dan zit je gewoon te dicht op je voorganger.

          Login om te reageren
          • risl zegt

            21 mei 2020 om 14:44

            @audiadrie: ja, nadat zo’n busje ‘m links ervoor gooit, zit het idd te dicht op. Als het aan mij ligt, gaat alles met een grijs kenteken lekker 90 rijden. Over het algemeen rijdt men als idioten in de bedrijfsbus.

            Login om te reageren
          • rickthestig zegt

            21 mei 2020 om 22:34

            @audiadrie: nee hoor, bumperklevers zijn al jaren een van de de grootste verkeers ergernissen. Vooral die aan je voorbumper kleven.

            Login om te reageren
    • arjanst zegt

      22 mei 2020 om 01:23

      Dus ik mag met mijn bus maar 90?
      Das lekker met een bus die ruim het dubbele als top heeft.

      Login om te reageren
  3. viezefreddyw zegt

    20 mei 2020 om 15:54

    130 vind ik prima, alleen de boetes vind ik extreem. Die zijn in Duitsland een stuk milder. Kreeg van de week eentje op de post voor 9 km/u te hard. Een tientje…

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      20 mei 2020 om 16:02

      @viezefreddyw: omdat jij er geen puntje voor krijgt op je rijbewijs valt het mee. Na vijf tientjes volgen er serieuzere maatregelen.
      Dat gezegd hebbende ben ik daar ook wel voor in Nederland eigenlijk. Ik snap dat geld remmend werkt voor velen maar sommige bedragen voelen ook als de kas spekken. Ik vind kleine bedragen maar meer risico om je rijbewijs kwijt te raken een veel betere.

      Login om te reageren
      • inoh zegt

        20 mei 2020 om 16:17

        @Loek: Bij uitbreiding van recidiveregeling tot alle overtredingen kan worden besloten de eerste boetes lager te laten zijn. Alleen is het vervelende daar weer aan dat de uitvoeringskosten hoger zijn.

        Login om te reageren
    • gazonson zegt

      20 mei 2020 om 16:33

      @viezefreddyw: 60 km/h te hard en je kan duizend euro’s aftikken?

      Login om te reageren
      • gettothechipper zegt

        20 mei 2020 om 16:53

        @gazonson: EN bij 60 te hard en staande houding mag je je rijbewijs inleveren hoor?

        Login om te reageren
        • gazonson zegt

          21 mei 2020 om 15:47

          @gettothechipper: Ahahaha wellicht, 8 maanden geen autobahn ?

          Login om te reageren
    • dennisdd zegt

      20 mei 2020 om 16:52

      @viezefreddyw: in Duitsland draait alles om de punten. Maar ook als Nederlander krijg je daar vrij snel een maand rijverbod, ik dacht bij 30 te hard op snelwegen en in de bebouwde kom al bij minder.

      Mooie is dat je dan wel zelf mag kiezen wanneer die maand in gaat.

      Login om te reageren
      • gettothechipper zegt

        20 mei 2020 om 16:56

        @dennisdd: bij snelheden vanaf 31 km/u te hard is het 1 punt. Want ik ben aangehouden met 30 te hard na correctie (130 op 100 weg) en ik kreeg geen punt om rijbewijs. En een vriend van mij reed 101 na correctie op een 70 weg en die wel.

        Login om te reageren
        • alloallo zegt

          20 mei 2020 om 18:17

          Regele zijn recentelijk aangescherpt! 26km te hard op autobahn is een maand rijbewijs kwijt.

          Voordeel: zelf maand kiezen en uitsluitend in rijbewijs in Dld kwijt

          Login om te reageren
        • jaapiyo zegt

          20 mei 2020 om 18:24

          Kijk, dat is tenminste empirisch onderzoek waar we wat aan hebben.

          Login om te reageren
        • thefizzlee zegt

          21 mei 2020 om 23:32

          Nee het zit zo, buiten de bebouwde kom krijg je een punt boven de 40km/h te hard, binnen de bebouwde kom vanaf 30 km/h, en het is tegenwoordig ook zo dat vanaf 2 punten ben je je rijbewijs al kwijt (voor hoelang hangt af van de officier van justitie)

          Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        21 mei 2020 om 11:35

        Maat van mij kreeg 2 maanden rij ontzegging omdat ie bumper klevend achter zn voorganger zat, zat er schijnbaar volgens de paal 20M achter en werd gezien als bumper klevend… beetje belachelijk maar kreeg hem terug omdat ie in nl wel mocht rijden, alleen in DE tijdelijk nit

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 mei 2020 om 18:23

      Ik heb al eens €666 voor 54 te snel betaald in Duitsland. Dat doen we dus ook niet nog een keer.

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        20 mei 2020 om 20:14

        @mashell: Verduveld snel! Had je Iron Maiden aan staan?

        Login om te reageren
      • arhanso zegt

        21 mei 2020 om 00:47

        “Herr, Sie maggen hier jetz onbeperkt hard fahren. Aber sie gets zu snel. 54 km/u zu snel. Sie mochten niet sneller fahren dan unbeperkt. Is das duidelijk?” ;-)

        Login om te reageren
    • Bart_V zegt

      22 mei 2020 om 23:29

      @viezefreddyw: valt wel mee heb een keer 30 te hard gereden in Duitsland 100 euro boete en geen gevolgen

      Login om te reageren
  4. leefvrij zegt

    20 mei 2020 om 15:56

    Een flexibele, die afhankelijk is van de verkeersdrukte, met een max van 130. Boven veel snelwegen hangen matrix borden. Die kunnen aangeven wat de ideale snelheid is. Dus is het rustig, dan kan de snelheid omhoog. Bij drukte is een hoge snelheid niet sneller en zorgt alleen voor meer verbruik en uitstoot.
    Onbeperkt is nutteloos in ons land. Ook in Duitsland is het door verkeersdrukte vaak onzinnig en ben je met de cc op 115 vaak evensnel als degene die je met 150+ inhalen. Bij de volgende vrachtwagen rijden ze weer voor je.

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      20 mei 2020 om 16:04

      en dat is gewoon echt niet waar. Beetje doorkarren op een ritje grens – Berlijn of grens-Basel kan je makkelijk een uur schelen. Er zijn nog meer dan genoeg rustige momenten en rustige snelwegen in Duitsland.

      Login om te reageren
      • leefvrij zegt

        20 mei 2020 om 17:06

        Ik heb het dan ook over de drukke momenten. Dan is hardrijden alleen goed voor een draaikolk in je benzinetank.
        Bij een lege snelheid scheelt het als je een uurtje 180 kan blazen of 120 blijft sukkelen.

        Login om te reageren
        • leefvrij zegt

          20 mei 2020 om 17:24

          snelheid = snelweg

          Login om te reageren
        • jaapiyo zegt

          20 mei 2020 om 18:26

          Als je een ouderwetse blepper hebt, zoals bijvoorbeeld een e46 320ci, maakt 130 of 160 niet zoveel uit voor de kolk in de tank. Als je zo’n moderwets turbotorretje hebt misschien wel.

          Login om te reageren
        • tvr1974 zegt

          21 mei 2020 om 10:41

          @leefvrij: benzinetank? Rijdt u met een oldtimer of zo?

          Login om te reageren
      • superfunky zegt

        20 mei 2020 om 19:39

        @gregorius: precies! Heerlijk die corona.
        Afgelopen weken 2x Zug-Gooi gedaan. Eerste keer 6 uur en 30 minuten, incl 25 minuten Mc, 1x tanken. Tweede keer 6:10, incl 20 min Mc.
        Dus, on topic, maximum snelheid afhankelijk van omstandigheden en verder onbegrensd waar mogelijk. Schiet tenminste beetje op!

        Login om te reageren
        • gregorius zegt

          20 mei 2020 om 20:25

          Zug, heb ik 10 tot 7 jaar geleden nog gewoond (en gewerkt). Was niet veel aan in het weekend.
          Wel vaak teruggereden toen. Ik merkte wel dat als ik, toen, vol doortrapte ik 2 keer moest tanken, terwijl als ik max 190 reed ik maar 1x moest tanken en een uiteindelijk wel relaxter aankwam. De a6 4.2 v8 zoop een hoop als je steeds vol bleef doortrekken tot 280 op de teller (zal 250 in het echt zijn geweest).
          Andere tijden, andere tijden.

          Login om te reageren
    • SpeedGeek zegt

      20 mei 2020 om 16:11

      Dat zal met de huidige deelnemers aan het verkeer nooit wat worden. Wanneer ik via de A7 van Hoorn naar Amsterdam ga sta je versteld van het aantal bestuurders die de groene pijlen op de matrixborden niet zien of niet begrijpen. Het lijkt mij dat wanneer je daar de snelheid op gaat aangeven het juist verwarrend zal zijn.

      Overigens vind ik het wel een goed idee hoor.

      Login om te reageren
    • tvr1974 zegt

      21 mei 2020 om 10:40

      @leefvrij: uitstoot hoger? Welke uitstoot heeft u t over of heeft u geen Tesla?

      Login om te reageren
    • rickthestig zegt

      21 mei 2020 om 22:39

      @leefvrij: Als iedereen sneller rijdt, is de drukte sneller voorbij.

      Login om te reageren
  5. E34M5Touring zegt

    20 mei 2020 om 15:56

    120/130km/h werkte prima. Gewoon weer invoeren. Gezeik met dat 100…

    Login om te reageren
    • npdw zegt

      20 mei 2020 om 15:58

      klopt. je kon in de spits toch vaak niet harder dan 100. en in het weekend bij lange afstanden doe je er echt veel langer over.

      Login om te reageren
  6. gregorius zegt

    20 mei 2020 om 15:58

    Op snelwegen waar het gewoon kan: 180 lijkt me prima.
    Matrixborden staan er vrijwel overal: ‘kijk goed links voordat je in gaat halen’.
    Sommige stukken 140 max rondom de randstad.
    Op deze stukken moeten de vrachtwagens en aanhangers ook gewoon 100 mogen.
    En tijdens file / spits 100 of 80. Maar voor een wakkere lul die niet die borden op 80 of 100 laat staan terwijl er al lang niks meer aan de hand is.
    Alle lokale wegen B: 100 Als die aan vervanging toe zijn , maak je het overal breder en zet je zo’n 1m to 1m50 brede strook in het midden tussen 2 lijnen.
    In de stad 50.
    Rondom scholen tijdens de drukke tijden, 20-30 en duidelijk camera’s installeren.

    Je ziet het nu ook weer tijdens corona. De dommen kan je maar even in bedwang houden, daarna gaan ze gewon weer dom doen. Dus probeer ze niet in te perken waar het niet hoeft.

    Login om te reageren
  7. tommot zegt

    20 mei 2020 om 15:58

    140

    Login om te reageren
  8. kniesoor zegt

    20 mei 2020 om 16:01

    130 km/u is voor snelwegen een mooie max. 30/50, al naar gelang de verkeerssituatie ter plekke is prima voor de bebouwde kom. De rest 80 km/u. Kortom : alleen die 100 optrekken naar 130 en het is goed wat mij betreft.

    Login om te reageren
    • rutger97 zegt

      20 mei 2020 om 19:16

      @amghans: 100 provinciale weg, 80 is daar echt wat 100 op de snelweg is… Te traag

      Login om te reageren
  9. arjan916 zegt

    20 mei 2020 om 16:04

    Heel realistisch, het nivoverschil tussen weggebruikers is te groot om grote onderlinge verschillen te hebben. Ik zou zeggen 130 is prima, dan is er voldoende verschil met vrachtverkeer voor vlotte inhaalacties en 130 is voor het merendeel van de mensen onder controle te houden. Bovendien is dat niet zo slaapverwekkend als huidige 100 limiet die voor veel afleiding zorgr.

    Login om te reageren
  10. kennone zegt

    20 mei 2020 om 16:05

    Geen max, gewoon goan!!

    Login om te reageren
  11. reactief zegt

    20 mei 2020 om 16:08

    Wat mij betreft gewoon veel flexibeler: Overal matrixborden en als het druk is lagere snelheid, of als er een tijdelijk piek is in luchtvervuiling voor mij part… En wanneer het rustig is mag snelheid omhoog naar 130km/u of zelfs nog iets meer.

    Login om te reageren
  12. flutterby zegt

    20 mei 2020 om 16:12

    100 km/u voor brandstof overdag en 120 daarbuiten. Voor 0 gram uitstoot 130/150 km/u voor 0 gram uitstoot.

    1) Extra inkomsten van energiebelasting.
    2) Stimulans elektrische rijden.
    3) Elektrische auto’s zijn gemiddeld nieuwer, moderner en dus veiliger.
    4) De range gaat naar de knoppen dus niet iedereen zal het gebruiken.
    5) de meeste EVs redden dat niet eens.
    6) Gemakkelijk handhaven.

    Login om te reageren
    • V8Vantage zegt

      20 mei 2020 om 16:26

      En als ik nu CO2 neutraal tank? Bv die geraffineerde zonnebloemolie van Neste. Je zou moeten brandstof namelijk moeten vervangen door fossiele brandstof in je statement…

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        20 mei 2020 om 17:31

        @vantagev8: dat maak ik zelf nog wel uit. Stop je biospul maar in een biocentrale om de Canadese bomen in te vetten.

        Login om te reageren
    • willeme zegt

      20 mei 2020 om 16:48

      @flutterby: Hahaha! Een elektrische auto op hoge snelheid is veel minder efficiënt. Dat enorme voordeel wat je in stadsgebruik hebt, heb je totaal niet op die snelheden. Dus met je EV ben je meer energie aan het verspillen en CO2 uit aan het stoten. Alleen niet op de plaats waar je rijdt. Het is dus naast levensgevaarlijk (CO2!!!!) ook nog eens asociaal.

      Elektrische auto’s zijn veel zwaarder dan normale auto’s. Een Honda e is 1.500 kg. Een e-tron is 2.560 kg. Een Model 3 alt mee met met 1.750 (op kenteken). Een Model S gaat over de 2.250 kg.* Harder rijden is dus levensgevaarlijk en asociaal naar andere weggebruikers.

      Nieuwe en moderner hoeft geen reden voor beter te zijn.

      Het is een ramp om het te handhaven. Sowieso is het niet eens in te voeren.

      Dus ik zou het idee niet doorvoeren ;-) Klassenscheiding!

      *gewichten zijn kentekengewichten

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        20 mei 2020 om 17:26

        @willeme: een EV op hoge snelheid is nog altijd efficiënter dan een brandstofauto op hogere snelheid. Je merkt er alleen weinig van omdat een brandstofauto makkelijk 3 tot 5x zoveel energie in een brandstoftank kwijt kan dan een EV in de accu.

        Het is altijd efficiënter om brandstof in een biocentrale te knallen, te transporten en er een EV mee te laden dan direct in een auto auto te laden.

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          20 mei 2020 om 17:49

          @flutterby: bwoah: energiedichtheid van een accu is inderdaad knudde, dat ben ik met je eens.

          Meeste EV’s hebben geen transmissie, terwijl het koppel en vermogen dan juist afnemen. Motortje moet kneiterhard werken voor nauwelijks meer snelheid.

          Maar mensen schijnen tegenwoordig heel veel stops te willen maken, dus het is wel beter zo ?

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            20 mei 2020 om 18:47

            @willeme: dat motortje heeft nauwelijks interne weerstand dus kan heel goed hard werken. Een versnellingsbak brengt meer verliezen met zich mee dan een fixed gear. Zo verbruikt een Passat GTE véél meer in EV only (en max 130 km/u) dan de Model 3 motoren die probleemloos tot de 260 km/u gaan en tot 130 km/u ligt het verbruik +/- 40% lager ondanks de 250 kg extra (van de LR).

            Login om te reageren
      • flutterby zegt

        20 mei 2020 om 17:29

        @willeme: Ga je voor het gewicht van de auto van jezelf uit als bestuurder? De Model 3 SR+ zit rond de 1650 kg..

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          20 mei 2020 om 17:45

          @flutterby: verrek! Dat valt me mee. Nederlands kentekengewicht of rijklaar?

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            20 mei 2020 om 18:40

            @willeme: 1684 rijklaar.

            Login om te reageren
      • balboni zegt

        20 mei 2020 om 17:30

        @willeme: check je cijfers, je zit er rustig een paar honderd kilo naast

        Login om te reageren
    • racerx zegt

      20 mei 2020 om 20:23

      Wat een giller, alsof dat te handhaven is. Daarnaast ook nog eens vrij oneerlijk richting mensen die zo’n ding niet kunnen betalen, want naar mijn mening heeft iedereen recht op dezelfde maximumsnelheid. Het excuus ‘had je maar beter je best moeten doen op school’ kom je in deze niet mee weg.

      Mij persoonlijk maakt het weinig uit trouwens, ik rijd ook nu geen 100 overdag. Daarbij ben ik vooralsnog niet geïnteresseerd in EV’s.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        20 mei 2020 om 22:42

        @racerx: waar valt het recht van dezelfde maximumsnelheid precies onder? Religie? Meningsuiting?

        Login om te reageren
        • racerx zegt

          21 mei 2020 om 09:09

          Ga dit juridisch maar eens hard maken dan, succes, mooie EVangelist. Ik beroep me intussen wel op de Nederlandse grondwet, iets met artikel 1…

          Je voorliefde voor EV’s is ons inmiddels wel bekend, maar het begint nu wel fascistische trekjes te vertonen ;-).

          Login om te reageren
          • gilettelubbers zegt

            21 mei 2020 om 11:35

            @racerx: precies dit! Het slaat mooi door, idiote gedachte

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              21 mei 2020 om 20:55

              @gilettelubbers: Idiote gedachte? Kom eens met een solide argument en in plaats van “discriminatie” om in je eigen doen en laten niet benadeeld te worden.

              Login om te reageren
          • flutterby zegt

            21 mei 2020 om 20:53

            @racerx: “Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.”

            Wat heeft dit te maken met welke auto je rijdt en hoe hard je mag rijden? Anders kunnen we dit ook wel even vertalen naar toeslagen, inkomstenbelasting en wat dacht je van de 101 verschillende motorrijtuigenbelastingtarieven?

            Login om te reageren
          • flutterby zegt

            21 mei 2020 om 21:02

            @racerx: Naast mijn voorliefde voor EVs heb ik ook een voorliefde voor een kleine goedkope overheid en simpel belastingsysteem.

            Die gekken in de EU willen de BTW verbieden en in Nederland gaan ze subsidie uitdelen op aanschaf van bepaalde modellen. Dan is de variatie op maximumsnelheid toch zo gek niet?

            Login om te reageren
            • sizedoesmatter zegt

              22 mei 2020 om 10:39

              @flutterby: idd EU is gek (geworden?) en die auto’s die op accu’s lopen moeten gewoon tussen de vrachtwagens blijven; als juist zij harder gaan, gaat de milieuwinst naar de knoppen!

              Login om te reageren
              • flutterby zegt

                22 mei 2020 om 20:25

                @sizedoesmatter: het maakt niet uit hoe je de vergelijking maakt, maar een EV stoot minder uit (van bron tot aan het wiel), dus ook een EV geladen met kolenstroom die 150 km/u rijdt met de verwarming op 20 graden in de winter.

              • sizedoesmatter zegt

                23 mei 2020 om 00:15

                @flutterby: als echte milieuman moet je het dus wel met mij eens zijn; waarom anders een ev?
                De echte EVangalist zal vrijwillig niet harder gaan dan willekeurig welke vrachtwagen. Waarom anders al die kortingen en subsidies?
                Nee, een ev rijdt je uit idealisme, dus gedraag je daarnaar en rijdt max 90. Daar is het subsidiesysteem ook op gebaseerd, jullie idealisme…..

    • tvr1974 zegt

      21 mei 2020 om 10:49

      @flutterby: en wat als ik dan plugin rijd? Normaal woon werk doe ik 99% electrisch. Op vakantie naar Oostenrijk of in de zomer naar Portugal niet in de file hoeven aansluiten achter al die vol elektrische auto’s is een verademing..

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        21 mei 2020 om 20:58

        @tvr1974: lekker blijven doen! Alleen alles met tailpipe emissies is een lagere maximumsnelheid. Als dat voldoende motivatie is om volledig elektrische te gaan rijden en die paar keer laden onderweg voor lief te nemen maakt het een bijzonder goed plan. Het kost de belastingbetaler niets, sterker nog het levert geld op!

        Login om te reageren
  13. vonklausenburg zegt

    20 mei 2020 om 16:14

    Vrachtwagens 90, op ringwegen rondom grote steden en knooppunten 110 met variabel naar 80 als de doorstroming verbetert bij een lagere snelheid. Op de langere trajecten, bijvoorbeeld de A15 tussen Gorinchem en knooppunt Rijssen en Bemmel, 140.
    Daarbij een vast percentage correctie van 10% en hogere boetes bij frequentie overtreding. 1-5 keer per jaar een boete? Duitse tarieven. Daarboven hoge bedragen en sneller een rijontzegging.

    Qua inrichting van de wegen zouden een aantal snelweg verminderde afslagen moeten krijgen zodat je de snelheid over een langer traject constant kunt houden.

    Login om te reageren
  14. Ot92 zegt

    20 mei 2020 om 16:15

    Overdag, waar het kan 130 en na 19:00 uur tot 6:00 uur onbeperkt op stukken waar het kan.

    Login om te reageren
  15. ruudjuh1986 zegt

    20 mei 2020 om 16:15

    Ik heb geen probleem met 100km/uur, relaxed rijden mits iedereen zich aan deze snelheid zou houden. Maar nu zijn er medeweggebruikers die 100km/uur te langzaam vinden en gewoon 130km/uur blijven rijden. Gevaar in snelheidsverschil is hierdoor groter, dus dan mag van mij de maxsnelheid ook 130km/uur worden. Het grootste probleem nu is de verschillende regels per tijdstip (plek etc.) hierdoor is het overzicht volledig zoek en dit spekt alleen maar de staatskas en werkt averechts ten opzichte van de veiligheid.

    Login om te reageren
  16. geenidee zegt

    20 mei 2020 om 16:22

    Vatiabel. In de huidige tijd zou het perfect mogelijk moeten zijn om te berekenen hoe hard iedereen mag rijden opdat er geen files en opstroppingen ontstaan. Zo rijdt iedereen veiliger en zonder dat remmen/accelereren/stilstaan is het ook nog eens beter voor het milieu, zonder meteen overdag op een lege snelweg in slaap te vallen aan 100 km/h.

    Login om te reageren
  17. V8Vantage zegt

    20 mei 2020 om 16:23

    15- 30 – 50 – 80 -100 -130 en die stomme elektrische fietsen verbieden voor oudjes/mensen die hun snelheid (op de fiets) niet goed in kunnen schatten. Daar vallen de meeste slachtoffers.

    Login om te reageren
    • roadrage78 zegt

      20 mei 2020 om 16:30

      @vantagev8: boven de 65 moet je oudjes sowieso verplichten hun tweewieler in te ruilen voor een driewieler. Weet je hoeveel verkeersdoden dat scheelt op jaarbasis. En dan heb ik het nog niet eens over de afname van het aantal ongevallen… ;)

      Login om te reageren
  18. julian06 zegt

    20 mei 2020 om 16:26

    Mij lijkt het heerlijk om in de auto gewoon lekker 130 km/u te kunnen rijden, voor busjes en vrachtwagens is 105 km/u wel goed denk ik.

    Login om te reageren
  19. roadrage78 zegt

    20 mei 2020 om 16:27

    Ze zouden het van mij wel mogen inrichten zoals de banden die bij karate behaald kunnen worden. Het basis examen is goed voor 100 km/h. Door mensen aanvullende examens te laten doen kan je vervolgens met stappen tussen de 10 en 20 km/h verhogen.

    Login om te reageren
  20. wessel04 zegt

    20 mei 2020 om 16:27

    Gewoon zelfde als Duitsland. Delen begrensd waar nodig en andere stukken, waar mogelijk onbegrensd. Werkt daar, zie niet in waarom hier niet.

    Login om te reageren
    • Joris24 zegt

      20 mei 2020 om 16:36

      Omdat de Duitsers globaal gezien een hele andere categorie auto bezitten dan de Nederlanders. In NL zijn het veel schraapmotoren en a-segmenters, de Duiters hebben liever degelijke kilometervreters (behalve de smartjes in de steden). Dat rijdt op veel fronten heel anders, bijv. acceleratie, remweg, ophanging, veiligheidssystemen, et cetera.

      Login om te reageren
    • dennisdd zegt

      20 mei 2020 om 16:59

      @wessel04: omdat je in Duitsland om de 25 kilometer een op- en afrit hebt en in Nederland elke 5 km.

      Een paar kilometer voor de op en afrit begint het gewissel vaak al want Nederlanders zijn gek op wisselen en te-laat anticiperen.

      Login om te reageren
  21. bennyyy zegt

    20 mei 2020 om 16:33

    Geen maximum op de snelweg, buiten de ring wegen uiteraard. Iedereen zal toch niet continu +200 gaan rijden, sta je binnen 30 minuten weer aan pomp.

    Login om te reageren
  22. Joris24 zegt

    20 mei 2020 om 16:34

    130 lijkt mij prima. Als je wilt kun je zonder al te veel consequenties 140 of 150 rijden (vooral op de teller), in een land met zoveel op- en afritten als in NL en vaak maar tweebaans wegen met soms redelijk wat vrachtverkeer lijkt mij dat verantwoord maar acceptabel. Volgens mij waren de meeste mensen wel akkoord met de 130. Niks onrealistisch of gevaarlijks aan wat mij betreft.

    Login om te reageren
  23. mwti zegt

    20 mei 2020 om 16:36

    Vrouwen moeten weer gaan koken en alle auto’s onder 50K moeten bij wet verboden worden. Dat ben je dus ook van al die Picanto’s en andere rugzakjes af.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 mei 2020 om 18:28

      Nee hoor. Als je auto’s onder de 50k gaat verbieden dan worden gaan de Picanto’s gewoon 50k kosten en de rest wordt dan dus nog duurder. Beter is het om een maximum prijs van 50k te zetten. Dan heb je voor 49k en een beetje een 911 Turbo S!

      Login om te reageren
  24. baserace zegt

    20 mei 2020 om 16:39

    Overdag in de randstad en op notoir drukke wegen (bijv. A2/A67) 100, buiten de randstad en ‘s avonds overal 130

    Login om te reageren
  25. Calimero zegt

    20 mei 2020 om 16:41

    Ik ga er vanuit dat dit artikel zoals ik aanneem inderdaad over de autowegen/ snelwegen gaat?
    In dat geval:
    90 km/urondom de steden tijdens de spits (waar nu 80 km/u de max is)
    Overige wegen 110 km/u overdag tot 19u, ook waar 80 km/u op de wegen rond de steden waar tijdens de spits nu 80 km/u de max is.
    Na 19u 130 km/u

    Samengevat:
    90 km/u
    110 km/u
    130 km/u

    Al naar gelang de situatie en tijdstip zoals aangegeven.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 mei 2020 om 18:44

      vous êtes francophile?

      Login om te reageren
  26. 440i zegt

    20 mei 2020 om 16:46

    Wat een domme vraag.
    60 in de stad, 110 buitenweg en onbeperkt op de snelweg.
    Go go go.

    Login om te reageren
  27. phaeton zegt

    20 mei 2020 om 16:50

    110 overdag en 130 ’s nachts. Autowegen ook naar 110, dat kan vaak prima. 80 binnendoor is prima, in Nederland hebben we teveel wegen met woningen en opritten om 90-100 toe te staan.

    Login om te reageren
  28. frederik zegt

    20 mei 2020 om 17:08

    120 was gewoon prima. De verhoging naar 130 heeft de partijen in het land alleen maar tegen elkaar opgezet, wat er volgens mij uiteindelijk toe geleid heeft dat we nu met dat suffe 100 zitten. Terug naar 120 dus.

    Login om te reageren
  29. ericc zegt

    20 mei 2020 om 17:09

    Als je de maximumsnelheid wil optrekken naar +150, dien je ook de rijopleiding aan te passen. Meerderheid van de bestuurders is niet in staat om veilig een hoge snelheid aan te houden en correct te reageren op onverwachte situaties op de snelweg.

    Login om te reageren
  30. tge2 zegt

    20 mei 2020 om 17:12

    Minimumsnelheid van 180km/u. Langzamer rijden resulteert in een boete.

    Login om te reageren
    • Joris24 zegt

      20 mei 2020 om 17:19

      Geldt dat ook voor vrachtwagens?

      Login om te reageren
  31. mout zegt

    20 mei 2020 om 17:23

    Ik ben best tevreden met de 100 van nu.
    Het scheelt me netto maar een procent of 3 reistijd, en in ruil daarvoor geen gedoe meer met steeds wisselende snelheden. Minder gedoe met snelheidsverschil tussen voertuigen, ook. Bovendien schijnt tussen de 90 en 100 de doorstroming het best te zijn, en dus de filevorming het laagst. ‘Leuk’ rijden bereik je ook niet bij 120 of 130.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 mei 2020 om 18:41

      Ik kan de 100 ook wel accepteren, bij 100 is het nog lekker rijden met het schuifdak open maar bij 130 was dat niet het geval. En van huis tot de grens is maar 30 kilometer (met daarna 70km Bundesstrasse waar je ook maar 100 mag tot de Autobahn).

      Login om te reageren
    • ericc zegt

      21 mei 2020 om 10:13

      @mout: je kan toch ook 100 rijden indien de maximumsnelheid boven de 130is! Blijf dan wel op de rechter rijstrook, hé!!!

      Login om te reageren
  32. frank2b zegt

    20 mei 2020 om 17:26

    30.

    30 km/uur. Overal en altijd. Geen vergissingen meer, altijd zekerheid.

    Gewoon 30.

    Login om te reageren
  33. baklava zegt

    20 mei 2020 om 17:34

    130 was prima

    Login om te reageren
  34. lekbak zegt

    20 mei 2020 om 17:39

    130 op de snelweg, waar het druk is met matrixborden verlagen. 30 en 50 in de bbk vind ik ook prima. Alleen al die 60 zones op het platteland moeten ze gelijk afschaffen en weer 80 maken zoals vroeger.

    En het moet verplicht worden een weg in te richten naar de geldende snelheid. Dus geen 20 meter brede geasfalteerde rechte weg zonder kruisend verkeer in de bebouwde kom waar je 30 mag. Of al 3km voor de stad een naambordje plaatsen en zonder enige verandering in de weg de snelheid daarmee van 80 naar 50 verlagen (Leeuwarden, lezen we mee?)

    Login om te reageren
  35. Dutchdriftking zegt

    20 mei 2020 om 17:50

    Tja, op deze site ga je natuurlijk geen gemiddeld antwoord krijgen. Maar mijn ideale snelheden :

    Woonwijken (zones) gewoon 30km/h zoals nu, wel zo veilig voor spelende kinderen. Woonerven uiteraard stapvoets

    Binnen bebouwde kom 50, of 70 waar veilig mogelijk (Beneluxbaan Amstelveen is een schitterend voorbeeld)

    Buiten bebouwde kom 100km/h in geval van een gescheiden fietspad (80 op N-wegen schiet echt niet op)

    Autowegen 120 km/h

    Autosnelwegen tussen 06:00 en 22:00u 130 km/h, na 22:00u onbeperkt tenzij anders aangegeven (op de ring A10 is het niet zo handig)

    Daarnaast op iedere Autosnelweg van drie rijstroken of breder een inhaalverbod, en de meest rechter rijstrook reserveren voor trucks en auto’s met aanhanger. Op deze rijstrook is 90 km/h de maximaal toegestane snelheid.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 mei 2020 om 18:38

      100 buiten de bebouwde kom klinkt leuk maar met het vrachtverkeer is dat helemaal niet leuk, dan ontstaat er het gevoel dat je moet inhalen met alle gevaren van dien. Of als wat mensen die druk niet voelen moet jij dan zomaar 3 personenauto’s en een vrachtwagen gaan inhalen, wat ook weer gevaarlijk wordt.
      Ik ken dat van Duitse Bundestrassen en het voelt heel onbevredigend met 80 achter een vrachtwagen te zitten terwijl je 100 mag, Als zelf toch maar 80 mag neem je afstand van de vrachtwagen, zet je de cruisecontrol op 80 en tuf je gewoon voort.

      Login om te reageren
  36. racerx zegt

    20 mei 2020 om 18:01

    Gewoon 120, zoals het was. Prima snelheid voor ons landoppervlak en tevens de snelheid die ik nu ook aanhoud, zowel overdag als na 1900.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      20 mei 2020 om 18:31

      Gewoon 120 maar dan zonder toestanden als: “bij gesloten spitstroken en als het ma-vr 6:00-19:00 volle maan is”. Gewoon 120, 24h per dag, spitstrook, plusstrook maakt allemaal niet (dat je bij een spitstrook, plusstrook maar 100 mocht wist toch niemand want die borden waren door de veel te lange palen uit het zicht geplaatst).

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        20 mei 2020 om 20:25

        Yes, volledig mee eens. Wat mij betreft mogen ze de ringwegen om de grote steden 100 per uur maken, maar verder ‘gewoon’ 120. Dank voor de aanvulling.

        Login om te reageren
  37. rfocus zegt

    20 mei 2020 om 18:08

    80 voor vrachtwagen en touringcars 90 voor busjes en auto met aanhanger 110 voor personen auto’s

    Login om te reageren
  38. techniekmeneer zegt

    20 mei 2020 om 18:21

    130 beviel prima.

    Login om te reageren
  39. spidermann zegt

    20 mei 2020 om 18:41

    Ik ben hier op DDR blog geloof ik.
    Freude am Fahren, en zelfs 60 is teveel bij een school maar > 160 kmh bij een lege autosnelweg is geen enkel probleem.

    Login om te reageren
  40. maferick74 zegt

    20 mei 2020 om 18:50

    100 km/u is hard genoeg en op de snelweg 140km/u ?

    Login om te reageren
  41. Shaw zegt

    20 mei 2020 om 18:54

    6-19h weer gewoon 130
    19-6h naar 160?
    Kan prima, veilig, defensief.
    Snel waar het kan (snel-weg) rustig aan waar het moet (beb.kom)

    Wil je ook meehelpen RuttesRotmaatregel terug te draaien? Deel, volg en like hét verzet tegen tergend traag 100.
    Facebook.com/Overal130

    Login om te reageren
  42. tttijn zegt

    20 mei 2020 om 19:13

    150 na 19h00. Blijf je tenminste beetje scherp bij en het heeft nog niet ook.

    Login om te reageren
  43. tttijn zegt

    20 mei 2020 om 19:13

    nut

    Login om te reageren
  44. 571ay zegt

    20 mei 2020 om 19:30

    130, rijdt lekker en is nog enigszins voldoende veilig. Dat maximum van 100 van nu is levensgevaarlijk. Men rijdt constant bumperklevend, zit op z’n smartphone en snelheidsverschil met vrachtwagens is te klein waardoor het gevaarlijke situaties oplevert. 130 is oke.

    Login om te reageren
  45. jorden zegt

    20 mei 2020 om 19:41

    Linker baan verbieden voor vrachtwagens, busjes en aanverwante. 140 km/h vind ik een mooie snelheid.
    Over 3 maanden staan we trouwens toch weer dagelijks in de file.

    Login om te reageren
  46. tenaci zegt

    20 mei 2020 om 19:47

    Ik vind na een paar maanden die 100 wel prima. Voor een keertje flink gas geven ben ik dan wel even burgerlijk ongehoorzaam, maar ik vind wel een plekje waar dat ongestoord veilig kan.

    Login om te reageren
  47. snowgasm zegt

    20 mei 2020 om 19:54

    130km/u op snelwegen, na 19u onbeperkt wanneer de drukte het toelaat.

    Oh, en een inhaalverbod voor vrachtwagens, auto’s met caravan etc. Permanent, overal en op elk moment.

    Login om te reageren
  48. steventure zegt

    20 mei 2020 om 20:10

    Trucks met 85 op de rechterbaan, auto’s en auto’s met aanhanger met 100 op de linkerbaan. Klinkt misschien wat suf maar zo zit men elkaar misschien minder in de weg

    Login om te reageren
  49. tjorque zegt

    20 mei 2020 om 20:14

    Variabele snelheid is leuk, maar als het aan mij lag werd de Max snelheid Bepaald afhankelijk van we afstand die je kan houden…

    Login om te reageren
  50. willemveenstra zegt

    20 mei 2020 om 20:23

    100 is echt te traag. Op sommige snelwegen overdag 140km. Na 19.00 uur tot 06.00 uur onbeperkt op aantal snelwegen.

    Login om te reageren
  51. vorlox zegt

    20 mei 2020 om 21:05

    130 of 140 is een prima snelheid op sommige wegen. Als we het voor elkaar krijgen om de uitstoot bij autos op 0 te krijgen dan he

    Login om te reageren
  52. Homer55 zegt

    20 mei 2020 om 21:37

    130 is prima.

    Login om te reageren
  53. wimbers zegt

    20 mei 2020 om 22:07

    De enige oplossing is dynamisch, gestuurd op doorstroming.

    Login om te reageren
  54. Rob zegt

    20 mei 2020 om 22:17

    Ik vind 100 wel prima. 120 mag ook. 110 als compromis ook wel.
    Als het maar in heel Nederland gelijk is. Dat geouwehoer met verschillende (“dynamische”) snelheden is gewoon irritant.

    Login om te reageren
  55. ericd zegt

    20 mei 2020 om 23:09

    110-120 km/u

    Login om te reageren
  56. j05b zegt

    21 mei 2020 om 00:14

    Het is een feit dat constante snelheid heel gunstig is voor je verbruik. Maak de snelheid dynamisch en laat slimme systemen de op dat moment ideale maar ook hoogst mogelijken snelheid bepalen voor perfecte doorstroming. Uiteraard wel met een bepaald maximum. Het is toch raar dat op zondagmiddag dezelfde snelheden gehanteerd worden als op maandag ochtend…

    Zo zijn wij allemaal blij want altijd de snelst mogelijke rit en besparen we het mileu.

    Login om te reageren
  57. gilettelubbers zegt

    21 mei 2020 om 00:19

    Bekijk het ook gewoon vooral per regio en de drukte daar. Ik snap dat filerijden in de randstad niet vraagt om vaak 130 te kunnen rijden. Maar hoe meer je naar het oosten gaat, hoe kapot je je verveeld op de veel rustigere wegen wanneer je 100 rijdt.

    Login om te reageren
  58. dapeldoorn zegt

    21 mei 2020 om 00:23

    22:00 – 06:00: onbeperkt
    06:00 – 10:00: 120
    10:00 – 16:00: 140
    16:00 – 19:00: 120
    19:00 – 22:00: 140
    Algeheel verbod op inhalend vrachtverkeer.
    Tevens hoger bestraffen onnodig linksrijden, bumperkleven en te hard rijden…

    Login om te reageren
  59. RiKe zegt

    21 mei 2020 om 00:58

    Het zal niet zo veel uitmaken hier in Nederland. Je hebt ongeacht welke snelheid je rijdt altijd van die idioten die met 80 achter een vrachtwagen vandaan komen of rechtstreeks vanaf een oprit 4 banen kruisen naar de linkerbaan. Beide zonder te kijken. Het enige verschil is hoe diep je de neus van jouw auto in die van de idioot vouwt. In mijn ogen zijn die mensen dan schuldig, niet de gene die achterop knalt. Net als bij een brake check.

    Login om te reageren
  60. ozzytrk zegt

    21 mei 2020 om 02:38

    Grote steden ring 100
    De rest van NL 130

    Simpel zat. Ophouden met die autistische tijden.

    Login om te reageren
  61. alfafan zegt

    21 mei 2020 om 13:16

    Vanochtend vroeg van rotterdam naar Holwerd (Ameland boot) gereden en me wederom zwaar geërgerd dat je op een zeer rustige snelweg niet harder dan 100 mag. Dat deed ik dus ook niet. Ik stel voor dat we op de snelwegen Max 160 mogen en als het drukker wordt haal je dat niet. Kortom dat regelt zich dus vanzelf. Iedereen moet dan weer opletten en zit dan niet ondertussen op zijn mobiel te klooien. En het belangrijkste: auto rijden wordt weer leuk ipv een slaapverwekkende bezigheid. Laat vrachtwagens 100 en aanhangers 130 rijden.

    Login om te reageren
  62. cossiekiller zegt

    21 mei 2020 om 17:45

    140. Dat houdt de vaart er lekker in.

    100 is ook ok, maar dan neem ik ook wel mijn gsm op als ze me opbellen.

    Login om te reageren
  63. schuimbekje3 zegt

    22 mei 2020 om 13:22

    Op een 3 baans of meer weg onbeperkt op de meest linker rijstrook. Ook handig voor AT, ambu en politie. Rijdt een beetje door… ook mag je alleen op die rijstrook komen met abs en noodrem inrichting en een auto die op dat moment door de apk komt en die minstens 165kmh haalt.

    Op alle andere wegen 130kmh want 95% rijdt toch niet sneller dan 110…. anders krijg je zoals nu met corona convooi dat iedereen 100kmh rijdt met 5m afstand en dat je niet meer in of uit kunt voegen.

    Doorgaande wegen altijd 70kmh minstens. Die 30kmh zones op autowegen door een dorp heen is echt onzin

    Login om te reageren
  64. Bart_V zegt

    22 mei 2020 om 23:34

    130 waar het ook al was en tussen 19:00 en 6:00 onbeperkt

    Login om te reageren
  65. boblafrance zegt

    26 mei 2020 om 14:56

    130 km/h was prima voor de rustige gebieden
    (Zoals sommige delen van Brabant, Noord Nederland )
    120 km/h iets drukkere gebieden.
    ( wegen tussen midden grote steden )
    100 km/h rond grote steden Utrecht, Den Haag, Amsterdam, Rotterdam .
    80Km/h buiten wegen of slechte snelwegen.
    50 km/h binnen de bebouwde kom.
    30Km/h daar waar veel mensen opstraat zijn zoals winkelcentra en/of scholen.
    Stapvoets op woon erven.

    Zoals het was voor de landelijke 100 km/h invoering.

    Login om te reageren
  66. stefanlangeveldbaluw-nl zegt

    27 mei 2020 om 12:14

    Limieten zijn onjuist.
    Er zijn twee soorten overschrijding:

    1 Harder rijden dan de situatie en jouw rijvaardigheid toestaan,
    2 Harder rijden dan de limiet.

    Voor de verkeersveiligheid is alleen type 1 van belang, maar alle autoriteiten doen alsof alleen type 2 geldt, en bijna iedereen gelooft dat.

    Type 1 stelt de veilige snelheid centraal: in elke situatie zijn snelheden tussen x en y veilig. Zoals iedereen weet: te langzaam rijden is even gevaarlijk als te snel; type 2 negeert dit feit.
    Zie https://ibop.nl/rotmaatregel-100-ipv-130/#Het_gaat_om_de_veilige_snelheid

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North