Lezersvraag: hoeveel geef jij per maand uit aan je auto?

Auteur: , 358 Reacties

Tientjes, honderdjes of misschien wel duizend euro?

Lezersvraag: hoeveel geef jij per maand uit aan je auto?

De auto. Je kunt het financieel zo gek (of juist niet) maken als je wil. De ene situatie is de andere niet en dat gaat zeker op voor automobilisten. Autoblog-lezer @ghost vroeg zich in DIT artikel af wat de gemiddelde autoblogger kwijt is per maand aan zijn/haar auto(‘s).

Een interessante lezersvraag natuurlijk. De één heeft een leasebak van de zaak met een tankpas, terwijl de ander een student is met een Toyota Starlet en weer een ander is succesvol ondernemer met een luxe auto. Uiteindelijk zijn we Nederlanders (of Belgen) en willen we aan het einde van de streep geld besparen.

Bij het bezitten van een voertuig komt een hoop kijken qua maandelijkse kosten. Niet zo vreemd dat een concept als Private Lease dan ook booming is in een land als Nederland, waar kleine gebakjes als warme broodjes over de toonbank gaan.

Als laatste speelt de persoonlijkheid van de autobezitter een rol bij de kosten. Een gevoelige rechtervoet, of een pietje precies die graag een schone auto heeft zijn ook factoren die invloed hebben op het kostenplaatje.

Uw auteur leeft momenteel El cheapo als het gaat om het wagenpark. Op dit moment alleen nog m’n 106’je voor de deur waar ik exclusief brandstof minder dan 100 ekkermanen per maand aan kwijt ben. Héérlijk die youngtimer regeling. Een leuke hobbyauto komt wel weer als de temperaturen enigszins acceptabel worden buiten.



358 reacties

1000 euro haal ik wel ja.
@gebruikersnaam3: Wow! Hier wil ik meer van weten.
@kle500: twee oldtimers, een sportauto en een leaseauto.
@gebruikersnaam3: flink rotte oldtimers als ze zoveel kosten zeker?
@aquila2003: nee hoor eentje rijdt gewoon andere is zo goed als klaar. De oldtimers zijn niet de kosten. De daily en de sportwagen vreten geld. (Bijtelling en eigen bijdrage voor de daily is al de helft van die 1000.
@gebruikersnaam3: hmmm srry man, ik was wat te zuur geloof ik. Als ik mijn jaarlijkse kosten door 12 deel zit ik ook makkelijk aan die 1000, en dan mis ik nog een leaseauto.
@aquila2003: precies het gaat snel met de kosten. Maar ik werk er graag voor. Hobby mag best wat kosten ;)
@aquila2003: Tel je dan de achterbanden van de Beier ook mee? Dan doe je het nog zeeeer netjes ;)
@renegade: zijn wij bekenden? :)
@aquila2003: nou, een flinke auto in de lease kan aardig oplopen in de bijtelling hoor. Dus 1000 euro per maand voor meerdere auto’s vind ik geen schrikbarend bedrag. Wel een hoop geld uiteraard, maar da’s ieder zijn keuze. 😉
@aquila2003: Jij hebt zeker nog geen auto. Anders wist je wel wat een auto kost.
@rickthestig: ik heb er maar 6, en een motor.
@gebruikersnaam3: goed bezig! ;)
@gebruikersnaam3:

Hier ook een krappe € 1000,- per maand.
Passat B8 netto € 400,-
Mercedes-Benz 190E € 75,-
Volvo V70n D5 € 550,-

Alle 3 zijn exclusief afschrijving. Volvo en Mercedes inclusief brandstof, MRB, verzekering, onderhoud en banden.
@jack_abarth: ruime duizend*
@mats106rallye:

Typefoutje, moest een knappe zijn.
@gebruikersnaam3: ik reageer even hier, omdat ik wat meer bovenaan wil staan.

Maar goed. Ik geef exact 56 euro per maand uit aan mijn auto. Cash afgetikt en verder de financiële geneugten van elektrisch rijden. Gratis parkeren op werk en thuis en dat is het eigenlijk wel.

Vind het wel even prima na jarenlang maandelijks minimaal 1000 euro uitgegeven te hebben aan mijn liefhebberij. Is mooi geweest!
@nicolasr: wat doe je met de ruim 900 die je overhoud per maand?
@nicolasr: Je hebt een nieuwe i3 die die geen afschrijving heeft? Knap hoor…
@nicolasr: de geneugten van elektrisch rijden hahaha, scheer je weg hier van autoblog.
Heiligschennis!!
@herbert: En wat nou als persoon in kwestie een range extender erin heeft zitten? Is toch echt een verbrandingsmotor.😉
@dailydriver: Nee!!!! ;)
Te weinig voor al het plezier dat ik er voor terugkrijg.
@Rick-dos: Te veel voor al het plezier dat ik er voor terug krijg.
@lotuselises2: Snap ik als je een Lotus Elise rijdt… ;)
@rick-dos: Je zou eens van BMW af moeten stappen dan denk ik.
@RobUSA: lees m nog eens
Moet even rekenen met de kosten van vorig jaar. Maar een goede €250,- p.m aan brandstof. Een €100,- p.m aan onderhoud.
Dat hoge bedrag komt omdat ik vorig jaar 2 setjes banden nodig had (winter en zomer set) en mijn remmen rondom moest vervangen. Normaal ben ik 2 keer per jaar een goede €70 euro kwijt aan onderhoud. Afschrijving durf ik niet te zeggen. Veel schrijft mijn auto niet meer af.
@arjontje: oeps de belasting en verzekering nog vergeten. Dat is ook een 100 euro per maand.
Wil het niet eens weten haha, zolang ik het maar kan betalen.
Afgelopen maand mijn velgen opnieuw laten spuiten/nieuwe interlijstjes / poetsmiddelen etc etc etc
3/4000 euro op jaar basis haal ik vrij snel.
@herbert: mag ik vragen waar je je velgen hebt laten doen? Ik moet mijn lichtmetaal laten zandstralen en spuiten vanwege wat corrosie, maar het gemiddelde bedrijf dat dit doet heeft een website uit 1997, dus dan zet ik mijn vraagtekens er al een beetje bij :-D
@galant: Dat is in deze juist positief. Een goede velgen reparateur heeft zelf geen kennis van websites en marketing (uitzonderingen bevestigen de regel), dus een flashy website betekend te duur ;)
@galant: Elk schade bedrijf zou het in principe wel kunnen.
Hier een paar goede adressen die gespecialiseerd zijn in velgen.
http://wheeltrim.nl/
https://www.velgenreparatie.nl/
https://www.velgenschade.nl/velgenreparatie/
https://develgendokter.nl/
280 netto bijtelling voor een BMW 118iA M-sport leasert
@thomaz: bizar eigenlijk.
Daily Drive is een ‘99 Corolla Wagon. 33mrb 40 verz 150 brandstof en 25 onderhoud maakt 250 per maand. Afschrijving heeft die niet.

Rijd jij dus een heel andere auto voor. Nice!

Daarbij kost mijn ‘86 316 per jaar zo’n 2000 euro aan onderhoud, verbruik etc. 1500km per jaar
@neleev: Nu nog even de leaseprijs bij de bijtelling optellen en hij heeft het complete bedrag te pakken.
@karhengst: haha precies dat vergeten mensen vaak. Ze denken dat leasebudget iets is dat de baas betaalt, maar in feite is het gewoon bruto salaris.
@ghost: Nee de bijtelling is bruto salaris. De leaseprijs staat daar los van, en wordt betaald door de werkgever…
@ghost: Yup, die 280€ aan bijtelling haal ik voor m’n auto namelijk ook wel. Maar dat bedrag kan nog makkelijk verdubbeld worden door misgelopen inkomsten en hoe zich dat doorwerkt in bijvoorbeeld de bonus
regeling.

En dan heb ik zaken zoals het mislopen van alternatieve perks (OV kaart die ook privé gebruikt kan worden, welke niét uit een cafetaria budget of van het salaris wordt gereduceerd) nog niet meegerekend.

Maar goed, ik heb wat zitten lezen maar ook voor 600€/maand wordt het lastig een betrouwbare, vlotte privé wagen aan te schaffen inclusief alle kosten. In mijn geval zou daarvan al zo’n 200 a 250€ aan brandstof opgaan. M’n ziel blijft dus voorlopig nog in bruikleen bij m’n werkgever.
@karhengst: Afhankelijk van je eisen en kilometers kan je vaak een heel groot gedeelte van je kosten al terug verdienen met je kilometervergoeding. Als je tweeduizend km per maand voor je werkgever rijdt is dat al vierhonderd euro per maand. Dan kan je in een hoop gevallen een gedeelte van de lease kosten nog bij je bruto loon op krijgen en heb je geen bijtelling.

Met name als liefhebber die graag in iets speciaals rijdt kan het geschikt zijn om geen lease auto te rijden. Dan kan je voor gelijk geld een leuke moderne tweedehands wagen rijden, of juist een heel klein goedkoop koekblik en een oude auto erbij. Lease je een polo diesel en zou je privé weer een polo diesel willen rijden dan kan je beter leasen.
@karhengst: @ghost: fijn dat jullie mij als medewerker van een leasemaatschappij even uitleggen hoe het zit. Ik heb mijn auto primair omdat ik een commerciële functie heb en daarvoor mijn auto nodig heb om mijn klanten te bezoeken. Ik heb dus ook niet de keuze vanuit mijn werkgever om het leasebudget bruto uit te laten keren en daarmee kost die auto mij 280 euro netto per maand omdat ik er secundair ook Prive mee mag rijden. Iets waar ik overigens in het weekend vaak weinig zin meer in heb als ik doordeweeks ‘voor de baas’ weer eens 1000km heb afgelegd. Ben het met jullie eens als je een mobiliteitsvergoeding krijgt en de keuze hebt of je hier een leaseauto voor kiest, laat uitkeren of andere mobiliteitsvormen ervoor kan kiezen, maar die vlieger gaat voor mij dus niet op.
@thomaz: Nette prijs. Ik zit op 350 euro netto bijtelling voor een 218i coupe M-sport. Vind ik ook nog wel schappelijk. Zo ken ik ook nog junior adviseurs die in een C klasse rijden voor 430 euro p/maand.
@bmw2coupeeigenaar: thanks, dan heb je een mooi apparaat! Welke kleur heb je?
@thomaz: Grijze kleur. Niet te opvallend :-).
Laat vriendinlief het niet horen, we zijn in 2018 niet op vakantie geweest, maar heb ik 2018 (na flink sparen) €20.000 gespendeerd om mijn oude volvo te tunen/circuit klaar te maken. Dus dat is een dikke €1500 per maand.
@v70t6r: f^ck! Dat zou ik inderdaad maar lekker voor me houden!
@pomoek: zeker met een Volvo. Voor €20K koop je een Elise die rondjes rijdt om elke Volvo op het circuit.
@stephane8200:

Het idee is dan ook dat ik die Elise helemaal zoek rijd straks op de Nürburgring, een nieuwe 911 opeten is de target (geen GT3/GT2 RS spul maar toch…), moet lukken vermits is mijns skills ook op niveau krijg. 450pk/1350kg. Maar een groot deel van het budget was voor remmen en onderstel, rijden met semi slicks en het heeft een wegligging waar ik op dit moment gewoon bang van wordt als ik de grens opzoek.
@v70t6r: volgens mij heeft V70 een McPherson ophanging voor en een torsiegeveerde achteras. Ik weet niet of dat voor een R anders is, maar dat weet ik niet. Lijkt me al een slecht startpunt.

De motor ligt ver voorin dus dat krijg je ook nooit goed.

Gewicht lijkt me aardig goed maar als je het vermogen niet kwijt kan op alleen de voorwielen heb je er weinig aan.

De Porsches die je voorbij gaat rijden ligt het aan de bestuurder. Niet aan de auto. Ik heb met een smart 4/2 Porsches ingehaald op de Ring, dus ik wil maar zeggen.
@stephane8200:

De deltalink achteras is een fijne ophaning, de 4 scharnierpunten met rubber bussen vervang je door uniballs en met een flinke stabilisatorstang ertussen gaat de wagen 100% neutraal de bocht door, overstuur loert zelfs al om de hoek.

De motor ligt inderdaad ver voorin, dat is jammer. Echter kan er aan de voorkant ook een hoop gewicht uit, airco, accu, plaatwerk/motorkap in fiberglas. Interieur en isolatie eruit + twee kuipstoelen en de verhouding is voor een FWD zeer goed.

400-450 pk kan je prima kwijt op de voorwielen zonder wielspin (semi-slicks en een Quaife differentieel in de bak), op de Nürburgring kom je toch niet onder de 100km/h (op een scherpe caroussel en Adenau na).

Daarbij is een 911 inhalen iets wat natuurlijk eenvoudig is als ze de baan niet kennen of gewoon een plezier rondje rijden zonder skills te hebben. Ik vergelijk mijn tijden an ook met de records van fabrieksrijders, BTG tijden onder de 8:00 rijden mijn maten al met 100pk minder op de baan (ook in een volvo 850), dus ik heb goede hoop aangezien ik in onderstel remmen en vermogen nog een paar flinke stappen verder ben gegaan dan hun dit jaar.

Ik kan niet wachten tot het seizoen begonnen is!
@v70t6r: OK. Succes dan. Ik snap dat je wat anders kiest maar een M3, Mégane RS en Porsches zie je niet voor niets zo veel.

Ik hoop dat je er plezier mee beleeft. Genoeg nieuw asfalt en ik ben benieuwd naar nieuwe Schwedenkreuz zonder/met minder hobbel.
@stephane8200:

Bedankt! Tja, de bouw is al meer dan de helft van het plezier en los daarvan, de andere wagens zitten simpelweg niet in mijn budget.

Die bump is daar toch al zeker een jaar of 3 weg, daarvoor kwam je echt met de wielen los, daarna was het hooguit een beetje opwaarts momentum maar geen echt gevaarlijke situaties meer.
Maar dit jaar is het dus nog minder? Ik zal eens gaan kijken wat er deze winter allemaal weer aangepast is, doet allemaal stiekem wel afbreuk aan de faam van “groene hell”.
@v70t6r: Schwedenkreuz wordt pas voor het eerst in 20 jaar aangepakt. Je weet toch wel welke bocht dat is?

Jij hebt het over de heuvel voor Flugplatz na Hocheichen. Die is inderdaad al een tijdje weg.

Ik kom sinds 2000 op de Ring trouwens.
@stephane8200:

Helemaal gelijk, my bad! ik had dat stukje over geslagen, waar jij bedoeld is voor mij persoonlijk altijd het dilemma geweest of ik nou wel of niet nog even moet remmen, voordat je weer met onderstuur aan de buitenkant van de baan eindigt…
Ik heb nog een hoop rondjes te maken eer ik de bochten allemaal juist aan kom zetten, ben dan ook pas sinds 5 jaar ring verslaafd, met 10-15 rondes per jaar nog niet heel ervaren ook, komend jaar is de planning meer te rijden dan alle 5 de jaren voorheen.
Maargoed, in 2000 mocht ik nog nieteens op de brommah, dus nog alle tijd om ervaring op te doen!
@v70t6r: zo lang je jezelf niet gek laat maken moet het wel goed komen. Er is altijd iemand sneller en er is niks te winnen, tenzij je VLN gaat rijden of zoiets.

Ik ben er tegenwoordig zelden meer maar misschien komend jaar maar weer eens een paar keer die kant op gaan. Komen we elkaar daar vast nog wel eens tegen.
@v70t6r: super vet z’n Volvo maar de meeste op Ring gaan vooral heel hard rechtdoor. Volvo Theo (bekende naam op de Ring) kan met zijn 550pk niet wegrijden van mijn 31 jaar oude e30 met M52 en intrax.
Er rijdt ook vaker een Nederlander met een rode 850 rond. (Nurburgringfan op YouTube) Die rijdt dezelfde rondjes (8:15) als mij. Heeft volgens mij ook een Intrax onderstel. Veel sneller gaat denk ik niet echt lukken met een 850/V70 zonder absurde bedragen uit te geven. Blijft wel vet.
@schnor:

Gemert de gekste! (is bij lange na geen 550pk overigens, Motor/turbo is nog een setup van JCViggen geweest, die kwam met de volvo 850 vroeger met die setup als een van de eerste onder de 8:00 BTG).

Emiel met de Rode 850R rijd inderdaad ook fantastische tijden, en dat met “slechts” 310pk.

Jij ook veel plezier komend jaar met de Beamer gewenst!
@v70t6r: Bimmer*
@v70t6r: leuke richttijden. Met mijn Swift sport rijdt ik net onder de 9 min. En zelfs daarmee haal je verschillende Porsches in. De echte jongens natuurlijk niet. Veel plezier!
@stephane8200:
Gesprek dat @v70t6r met zijn vriendin heeft over de aanstaande bruiloft:
Schat?
Ja lieverd?
De receptie he?
Ja?
Ik zat toch te denken aan een andere locatie…
Euh, welke dan?
Ik dacht aan Frituur “het stoepje” tegenover het circuit?
@pomoek:

Ik ben bang dat dat niet eens als een verassing zal komen.

trouwfoto’s zullen ongeveer zo gaan:
https://loldamn.com/wp-content/uploads/2018/06/car-guy-priorities.jpg
@v70t6r: cool! Watvoor oude Volvo?
@aquila2003:

v70 classic, 1997, zo anoniem mogelijk, maar toch een sterke koets als basis. De donor was gratis (€1000 en het originele spul wat er op zat voor €1000 verkocht aan onderdelen)
@v70t6r: ik lees t nu, gaaf man! Heb zelf een 850 T-5R gehad en nu een Amazon combi in de garage.
@v70t6r: zit je toevallig ook op het volvo850forum? Zo ver ik weet is er nog maar 1 “T-6R”, right?
@teun_broeren:

Klopt, die V70R met T-6 heb ik begin 2018 verkocht. Ik zit op het forum, hou ook een blogje bij over de huidige track-build. (Sloeber heb ik de wagen genoemd, ik was van plan 10k te spenderen maar het motto was al snel “to hell with the budget” en we zijn nog lang niet klaar!)
@v70t6r: held! Ligt er ook een beetje aan wat je verdient natuurlijk maar aangenomen dat dat niet ontiegelijk veel is waardoor die 20K peanuts is —> recsept.
@jaapiyo:

De investering staat ongeveer gelijk aan mijn netto jaarsalaris… Taxatie en all-risk verzekering is het eerste wat nu gaat gebeuren als ik de laatste upgrades deze winter heb afgerond.
Ik heb 4 jaar terug m’n 330d direct betaald. Dus geen lening. Jaarlijks 2.000 euro aan wegenbelasting en verzekering (omnium), dan 500 euro gemiddeld aan onderhoud. Ik tank maar 1 keer v power diesel per maand. Hoeveel hij kost aan afschrijving… Dat maakt me ziek :)
@hollow: Blijven mee rijden, na twintig jaar denk je er niet meer aan, EN, mits goed onderhoud blijft hij rijden zoals de eerste dag.
Je moet niet altijd om de 5-6 jaar een nieuwe willen, dan kost het geld.
@hollow: Met slechts een keer tanken per maand rij je anders ook niet bijster veel om die toch wel bizar hoge MRB te compenseren tov een benzine versie?

De 6 cilinders waren té verleidelijk destijds?
@karhengst: toen ik die kocht deed ik veel km’s. Daarna verhuisd en minder. Ook vaak de benzine van de vriendin voor kortere afstanden. De wegenbelasting is slechts 780 euro per jaar. Wat wel meevalt. Hij is gechipt en heeft een grotere intercooler. 310 pk en 670 Nm in een diesel is gewoon te lekker om weg te doen.
85 per maand om de slechtste metro van Nederland te ondersteunen, totdat ie in Maart de spuit krijgt. De 85 wordt overigens 90.
@toyotafortuner: lekker on topic ook die klaagzang over Metro 51…
Zo’n €300 per maand rijkosten en gok €1000 jaar onderhoudt. Peugeot 306 cabrio die ik rijdend houdt bij gebrek aan een interessante vervanger. Al staat de mx5 in de schuur voor grondige opknapbeurt. Heeft nu €50 gekost om m te rijden en €1300 aan achterstallig onderhoud 😆
@tmon: Toch niet die groene he :P. Allaaf collega!

Zelf redelijk treurig in de jaarlijkse kosten. Vaak koop ik een auto om vervolgens te denken hem 5 jaar te rijden, onderhoud op orde te hebben, problemen te fixen om vervolgens hem na een jaar de deur uit te doen.

Dieptepunt was wel de Focus ST.
Tuning om te helpen naar 310PK ; €5K
Vervolgens motorblok door afgebroken klepsteel in de soep; €6K
Met verlies verkocht na een jaar = €13K

Nu een A4-huilkindje = €700 p/m
@jajeroenja:
heheey. Ja die “tijdelijke barrels” van jou. :p Maar nee, de mx5 is nog maar 1 dag op ’t werk geweest. denk ook niet dat ik er de parkeergarage mee in kom… veelste laag door vorige eigenaar.
1750 per maand – geen bijtelling
@panam1:

Zit hem dat in de afschrijving? Brandstof verbruik, of ben je helemaal loco en koop je elke maand nieuwe velgen alsof het een paar sokken zijn?
@v70t6r: rij 4500 km per maand – auto drinkt 1 op 12,5 gemiddeld (benzine) – rest is leasefee per maand (eigen zaak).
@panam1: Gelukkig kan je al die km’s declareren.
@panam1: waarom rijd je niet op LPG?
@janjansen: omdat ik iedere 6 tot 9 maanden wissel van auto
@panam1: das we hee snel…. Waarom? Omdat het kan zeker…..😜
@mark997gt3: yes – en omdat ik zoveel rij vind ik t leuk om te wisselen – verder geen vrouw / kinderen dus besteed graag wat euro’s extra aan leuk vervoer.
Ik ga vanaf eind deze maand rijden dus heb nog geen vaste lasten uitgegeven, maar de begroting die ik heb gemaakt is best fors, 400 per maand
€580,- in de maand aan private lease. Valt mee.
@cooper96: voor welke wagen is dat dan als in mag vragen? En BE of NL?

On-topic: wij voor onze 120i €400/maand aan hypotheek, wegenbelasting en omnium. Dan nog eens €800/jaar taks + verzekering voor onze Z4 en €650 taks & verzekering voor mijn motor, maar die trek ik dan weer fiscaal af voor woon-werkverkeer :-)
@cedric_neyt: mazda cx5 ts+
@cooper96: nederland
@cooper96: elke euro in de private lease is er één te veel.
@miata93: want?
@cooper96: terug naar de basisschool. Gezakt voor rekenen.
Overigens @RubenPriest: krijgen we later weer een bloemlezing?
@toyotafortuner: ik denk het niet. Die bloemlees-artikelen waren niet populair, behalve voor een selectief (klein) groepje AB-die hards :). Voor diegenen zeg ik: kom na een dag of 2 terug in dit artikel en lees de (nieuwe) comments rustig door.
@rubenpriest: Jammer. Ik miste het wel, nadat de konig van de lezersvragen ABHQ verliet. Maar ja het zij zo
@RubenPriest: Geen like voor jou in dit geval
@karhengst: don’t shoot the messenger;)
Rond de 250 per maand, exclusief afschrijving, accessoires, wasbeurten en bezoekjes aan de McDrek.
per maand 115 aan belasting, 115 aan verzekering 15 tot 20 euro aan poetsmiddelen 160 euro aan brandstof en omgerekend ongeveer 25 tot 30 euro per maand aan onderhoud. (das exclusief leuke extra’s als nieuwe velgen ed.)
Geen idee en ik wil het niet weten ook. Ik sla ook deze over.
@pomoek: precies. Gewoon rijden. Niet zeiken.
Ongeveer € 70 per jaar voor de auto en € 60 voor de motor exclusief afschrijving inclusief verzekering + wegenbelasting.
@2theredline: elk jaar een nieuwe Hotwheels?
@dizono: Daar heb ik (helaas) niet genoeg ruimte voor. Auto nu ruim 4 jaar in mijn bezit en het geluk gehad om deze te kopen richting het einde van de crisis, waardoor auto’s minder snel naar de sloop zijn gegaan. Het garagebedrijf heeft alles wat mis was gerepareerd. Op een kapotte kabel voor het derde remlicht en een nieuwe accu na geen onverwachte reparaties gehad. Motor is 2 jaar oud en krijgt onderhoud volgens het boekje. Dat het prijzen zijn voor Hotwheels speelgoed houdt het voor mij leuk.
Goh… Ik betaal voor mijn 325d een slordige € 1200/jaar aan wegentaks (België), verzekering nog eens een slordige € 800. Tel daar dan nog verbruik en onderhoud bij… Zo’n € 300/350 per maand?

Worth every penny though! 😍
Zo min mogelijk. Verzekering, belasting, 1x per 6 weken een tankie peut en als ie geluk heeft een wasbeurtje.
@jaso013: en hoeveel rijd jij op jaarbasis? Ik tank gemiddeld 1x per 8-10dagen.. en gewoon benzine
@rutger97: 8000km ongeveer. Kom ik iets hoger uit dus zal het max 1x per maand tanken zijn.
Ik ga de 300 wel voorbij. 2x tanken per maand a € 100 per beurt. Verzekering. Wegenbelasting… en Italiaans 😊 dus gebreken horen erbij
Leasert van de zaak (Mazda3 2.2D Skylease-GT) met tankpas, in totaal €350,- in de maand waarvan €250,- aan bijtelling en €100,- eigenbijdrage.

Wassen en vloeistoffen gaan allemaal op de tankpas.
@Novo: je vergeet je leasebudget netto erbij op te tellen..leasebudget is bruto salaris.
@ghost: Nogmaals, dat is onzin… Bijtelling bruto salaris. Daarom heet het ook bijtelling: je moet dat bedrag bij je bruto salaris optellen…
@henrie: Dat geld voor een leasewagen komt meestal niet uit de lucht vallen. Het hangt van de regeling af maar veelal komt het leasetarief of direct uit het bruto salaris, dan wel een mobiliteitsbudget. Of had je meer salaris kunnen bedingen indien je een privé auto mee had genomen en de werkgever geen paar honderd euro neer mag leggen bij Alfabet of concullega’s.
Meer dan mijn vriendin weet in ieder geval. En dat hou ik graag zo.
@viezefreddyw: vind ik niet gek met dat ras paard van je
@rob5nismo: doel je nu op…..
@neleev: Dan had ‘ie wel zeug gezegd i.p.v. raspaard.
@viezefreddyw: damn son😂
75 wegenbelasting, 75 verzekering, 500 benzine, 250 onderhoud, 400 afschrijving. Totaal 1300. Audi TT-RS – 25-30K/jaar
Zo’n €400 per maand aan vaste kosten denk ik. Rij niet super veel maar gaat best hard met 1:5 1:100 met olie. Onderhoud is heel wisselend een maand niks en dan andere maand een flink bedrag bij de garage. Probeer nu ook steeds vaker zelf dingen te doen zoals uitlaat of nieuwe deuren.
@tombarry: 1:100 olie, klinkt als een audi.
@aarsgewei: Niet alleen audi’s staan bekend om olie verbruik. Het is iets engelser en ouder
@aarsgewei: Mijn Audi motor verbruikt 1 liter olie (507.00) per 30.000km.
D’as echt wel veel hé.
@wimof: mijn peugeot verbruikt 1 liter per weet ik veel, ik hoef hem niet bij te vullen voor ik moet wisselen…
Subaru Outback; verzekering 65, wegenbelasting 75, benzine 150, afschrijving 375, onderhoud 75 maakt totaal 740
Geen auto meer in bezit. Af en toe huur ik wat. Gemiddeld 150 euro per maand aan Snappcar, Greenwheels en Europcar inclusief aftanken.
Yaris nieuw gekocht voor 14 k afschrijven met 1200 euro / jaar. Ik doe dat dus lineair. 200 euro / maand aan benzine. Verz en wegenbel valt mee ongeveer 60 / mnd. Onderhoud 40 / mnd bij elkaar 400 euro / maand. Mijns inziens is dit redelijk dicht bij het minimum als je wel onderhoud laat doen en netjes afschrijving meeneemt
Lastige vraag, weet het dan ook niet precies. Gok zo’n €400/500 euro per maand. Verzekering kost alleen al een kleine €100,- Pm als “jonge” bestuurder.
Circa €75,- verzekering, circa €75,- wegenbelasting en dan ongeveer €180,- aan brandstof. Onderhoud en reparatie doe ik zelf dus die reken ik er niet bij. totaal dus ongeveer €230,- aan vaste kosten per maand.
De daily kost €220 aan belasting en verzekering bij elkaar per maand. 320d f30.Gok €1000-€1500 aan onderhoud per jaar.
€200-300 diesel per maand.

De hobby €105 per maand bij elkaar. (Boxster s) over de bijna 4 jaar dat die in bezit is €1500-2000 aan onderhoud per jaar. Dit is wel incl het preventief vervangen van het IMS lager
Ongeveer €2600 per maand exclusief brandstof & afschrijving
@alligator: lekker man, om wat voor auto(‘s) gaat dit als ik vragen mag?
@rikus: Betreft een Q7 E-Tron €1308 36mnd financial lease + nog 15% bijtelling. Privé nog een A3 aanwezig
@alligator: duidelijk. Mooie wagen!
@alligator: wat rij je? Dat moet vast iets moois zijn
Zonder de afschrijving ben ik gemiddeld kwijt per maand:

Subaru Impreza Premium 2018 – prive gekocht.

– Verzekering € 156,- (All risk >10 schadevrije jaren)
– Benzine € 275,-
– Onderhoud potje € 75,- (regulier onderhoud etc.)
– € 10,- banden opslag (winter/zomer)

Totaal ongv. € 516.- per maand…
@aalt: 156 euro per maand aan verzekering ja? Zelfs met 10 schadevrije jaren? Lijkt mij sterk.
@viezefreddyw: helaas is hier in Belgie de all risk een stukje duurder dan in NL… daar betaalde ik voor vergelijkbare auto een stuk minder… maar ja we weten met zn allen hoe sommige Belgen rijden… wat invloed heeft op premies
@aalt: dat ben ik niet met je eens. Ik woon sinds vorig jaar in BE en ben echt minder gaan betalen voor mijn autoverzekering.

Dat kan aan mijn situatie liggen door weinig schadevrije jaren.

Ik heb een 435Xd meegenomen naar BE en ik ging van €180 naar €85 per maand aan verzekering voor dezelfde dekking.
@imarinos: Dat is zeker nooi meegenomen! Via Touring misschien? Die is het 1e jaar wel stuk voordeliger ;)

Het kan wellicht liggen aan het feit dat ik 1. In Brussel stad woon en 2. Dat ik nog onder de 30 ben….

In NL zou ik voor mijn wagen en dezelfde dekking 95€ allrisk betalen.
@aalt: Brussel en leeftijd zullen zeker invloed hebben!
@aalt: wegenbelasting?
@cloverleaf: ah ja,

€ 280 per jaar, dus kleine 25 euro per maand erbij ;)

Nog onder de €550,-
@aalt: waar woon je!?
@cloverleaf: laat maar BE. Zie het al. Vat het niet verkeerd op maar ik begrijp best dat verzekering er wat duurder is ;)
@cloverleaf: ja dat was het eerste wat mij opviel toen ik hier kwam wonen… in vergelijk met NL zijn alle verzekeringen (behalve zorg) duurder
@aalt: zit verstopt in de sociale premies. Die dan wel weer hoger zijn. Viel me ook op toen ik in BE werkte.
@cloverleaf: Helemaal waar… heb in diverse landen gewerkt maar Belgie staat boven aan als het gaat om sociale premie afdragen en belastingen…. belastingstelsel in Nederland is nog niet zo slecht ;)
@cloverleaf: Brussel, met de 153 CO2/pKM & EU6 motor valt de Impreza in een ‘gunstig’ tarief voor de wegenbelasting
Ik reken het maar nooit uit.
Ongeveer 250 verzekering en benzine en dan nog 60euro per maand apart zetten voor onderhoud. Krijg wel wat kilometergeld van de baas dus zal einde van de maand om en nabij de 260 totaal zitten
Een dikke 250 euro per maand aan bijtelling voor een nieuwe Polo.
425 per maand all-in met 25.000 km per jaar.
ca 800 euro per maand voor een Mini Cooper S (vrouw) en Mercedes A klasse. Beide zijn (zakelijke) leaseauto’s.
Goeie vraag…

Zonder de rekenmachine erbij dacht ik aan zo’n vierhonderd Euro…

Maar toen ik net de rekenmachine er voor de verandering bij pakte kwam ik al heel gauw op minimaal 500 Euro, en dan ben ik links en rechts wat vergeten op te tellen.

Maar het plezier wat ik ervoor terugkrijg, dat is onbetaalbaar.
Wegenbelasting: 130
Verzekering: 60
Onderhoud: denk zo’n 70
Tanken: 110
Afschrijving: gok. 110
Totaal: veel te veel dus😳
Heb 2 jaar een 206 1.4HDi gehad, bijna 100.000km mee gereden, elke cent bijgehouden met een app (behalve de wasstraat incidenteel). Komen toch leuke statistieken uit. Zat vgm all-in tegen de 550 per maand aan. 15 cent per km waarvan 6ct per km aan brandstof.
600 euro afgeschreven. Volgens mij is dat niet gek.

Nu bijna een jaar een Volvo S60 2.5T met G3 installatie, veel kosten aan gehad inmiddels maar moet zeggen dat het niet veel scheelt met de 206.. gemiddeld 600 de maand ongeveer, maar krijg er veel meer auto voor terug!
Afgelopen maand 2600 aan onderhoud 91 aan wegenbelasting 400 brandstof en verzekering 0 (eerste maand in bezit)
Pfoe, ik durf het nooit precies te berekenen. Afgelopen jaar (/eind vorig jaar) natuurlijk de 944 geïmporteerd en dat was wel een rug of 2,5 los van de aanschafprijs. Daarna natuurlijk vooral peut maar zelfs hoeveel ik daar écht aan kwijt ben reken ik nooit uit, evenmin als het verbruik van de auto’s. Ik tank wel altijd 98 (en dan valt het je soms op dat in sommige regio’s het toch nog knap lastig is daar aan te komen), maar rol slechts een kleine 10K km per jaar en de waggies slurpen naar schatting 1 liter per 10 (bmw, precies de fabrieksopgave!) resp 1 liter per 9-ish km (hele globale schatting want alles in mijlen en can’t be bothered om te rekenen).

Onderhoud viel mee, maar dat komt vooral omdat ik toch ietwat onverwacht geplaatst werd voor mijn huidige studie en zodoende mijn oorspronkelijke plannen niet doorgevoerd heb om beide waggies tiptop te maken. Ze motten het dus doen met de basics en staan nu samen in een opslag (kost ook wel wat, maar valt mee). De 44er zal in de zomer weer sporadisch gebruikt worden. De Bimmer zou ik rationeel gezien moeten verkopen, maar dat kan ik niet aan. Ach ja, als Adrian designbaas blijft bij BMW wordt ‘ie vanzelf meer waard…toch?
@jaapiyo: Als antwoord op je laatste vraag. Ja!!
Wegenbelasting: € 110 per maand
Verzekering: € 73 (all risk) per maand
Onderhoud : € 50 per maand
Tanken: € 150 per maand
Zelfs Siri weet het niet en het weet vrijwel alles in onze familie. Wat het bedrag ook is ze zijn allemaal elke gulden aan uitgaven waard.
Dat wil ik helemaal niet weten! Heb een handjevol auto’s in de APK en verzekering, allemaal houderschapsbelastingplichtig, niks lichter dan 1100-en-een-beetje kilo, dus dat loopt al in de papieren. Dan nog benzine er in (overwegend V6-en op Euro98), onderhoud (doe ik zelf op laswerk/spuitwerk na, maar de hobbyschuur huurt zichzelf ook niet), af en toe een set Toyo’s op de trackday-auto, af en toe een trackday dus, als het niet te druk is op de baan een rondje ‘Ring of anders gewoon doelloos door de Eifel blaffen, nog maar eens wat banden, af en toe een upgrade links en rechts… Een bedrag kan ik er niet aan hangen maar het is vast significant.
@vaakbenjetebang: Vergeet ik nog dat ik net weer 4,5K heb stukgeslagen op een auto om af en toe een driftdagje te doen. Goed, die gaat niet op kenteken (trackday-auto ook niet, want die mag toch niet op de Norsdschleife ivm hoodpins en zo), maar toch, weer 4,5K in het mandje. En ook die auto zal ik weer een en ander aan gaan versleutelen. Ja, zo gaat het hard.
@vaakbenjetebang: je eerste zin van je eerste bericht en je nickname, ze sluiten naadloos op elkaar aan!
BMW 318D 2006: belasting €130 verzekering €90 brandstof €250 = €470 vaste lasten €30 euro onderhouden afschrijving. Rond de €500 p.m. kwijt .
Hyundai Getz: € 30 verzekering, € 33 wegenbelasting, 1x tanken: € 45, onderhoudspotje: € 12,50, afschrijving: wat is da? Per maand: € 120,50.

Ik zie hier trouwens wel flinke bedragen voorbij komen. Vraag me dan af of diegenen relatief veel uitgeven of gewoon fors verdienen.
@saffie89: Jij geeft heel weinig uit. Je rijdt weinig in weinig auto. Het is zo’n beetje de goedkoopste manier van “auto”rijden wat je doet.

Zelfs als je een tien jaar oude auto van 6k koopt ben je jou bedrag al kwijt aan afschrijving als je pech hebt. Rij je wat meer dan ben je jou bedrag kwijt aan brandstof. Rij je een diesel dan ben je dat bedrag kwijt aan belasting.
@lekbak: klopt, je zit zo op een paar honderd euro. Toch vind ik dat best veel als je bedenkt wat voor percentage van een modaal inkomen dat is.

Ik maak overigens zeer weinig km’s (~6.000 per jaar) dus vandaar dit goedkope autootje;)
133 belasting, 165 verzekering (all risk, jonge bestuurder en eerste auto dus nog geen schade vrije jaren), 180 diesel, 25 banden, 80? afschrijving… al met al te veel maar ben erg blij met m’n 2.0 tdi passat uit 2009
65,- per maand wegenbelasting
115,- per maand verzekering
4/500,- per maand aan brandstof (afhankelijk van de rechtervoet).
Onderhoud komt er nu voor t eerst aan. Sowieso nwe banden nodig en een beurt. Dus dat komt er dan nog bij. Verder tot op heden 0 problemen gehad dus dat scheelt al weer.
Alles bijelkaar opgeteld van alle 3 de auto’s ± 2000 euro per maand.
Voorlopig al 500 per maand aan aanschaf. Verder relatief weinig, ik houd het blij kleine dingetjes. Ander radiootje, misschien betere remblokken, betere banden… Ach, en soms ook eens wat onderhoud. Ik gok zo’n 800 per maand.
Ik heb er ongeveer een beeld bij (iets onder de €450,- volgens mij) maar veel maakt het mij eigenlijk niet uit. Ik kan het betalen en ik heb er plezier van en daar gaat het om.
Voor de Suburban:

€100,- bijtelling (youngtimer) €180,- mrb €60,- verzekering (all risk) €600,- benzine €200,- onderhoud. Ik laat hem ongeveer 1x p.mnd van binnen en buiten schoonmaken kost €30,-

Dat zal het ongeveer zijn denk ik.

Dat maakt dus €1070,- p.mnd.
@phevtreb: uhm. €1170,- dus..
@phevtreb: oeh een Suburban als youngtimer! Nou heb je me wel nieuwsgierig gemaakt. Bouwjaar, uitvoering, foto’s?
@toyotafortuner: C2500 met een 7.4 Big Block bouwjaar 1999. Heerlijke auto! Alleen dat verbruik… 😭
Die duizend ga ik ook wel voorbij. De meeste mensen hier vergeten afschrijving denk ik. Tweede setje velgen, niet zo zuinig rijden, wassen, poetsen, ach ja, t is hobby. Heb er wel veel lol van. Zou niet weten waar ik het liever aan uit zo geven zo veel lol, Haha!
@macchina: afschrijving zijn geen kosten, die betaal je niet elke maand en dat is de vraag hier.
@imarinos: [zet boekhoudpetje op] meer mensen maken die fout. Het is geen uitgave, maar wel degelijk (voorziening van) kosten. Je krijgt immers de uitgave (in geval van de meeste auto’s) bij aanschaf niet meer terug als je wilt gaan verkopen tzt. En de uitgave wordt vaak ook al gedaan: Je bent immers al aan het sparen of aflossen
Het grootste gedeelte ben ik kwijt aan benzine
Wegentaks: 25 per maand, verzekering 42 euro per maand, onderhoud: 15 euro per maand (heb de wagen nu 8 maanden/14000km).
Voor de Suburban:

€100,- bijtelling (youngtimer) €180,- mrb €60,- verzekering (all risk) €600,- benzine €200,- onderhoud. Ik laat hem ongeveer 1x p.mnd van binnen en buiten schoonmaken kost €30,-

Dat zal het ongeveer zijn denk ik.

Dat maakt dus €1170,- p.mnd.
Net een 159 gekocht. Zal mijn dieet erop aan moeten passen en de hypotheker informeren. Soort rijdende bermudadriehoek van het huishoudboekje, die Alfa.
@willeme: aankoop is rond?
@dutchdriftking: Jazeker! Hij staat al te shinen voor de deur!
@willeme: toemaar ik dacht dat je nog op zoek was. Welke is het geworden?
@dutchdriftking: ik ben er meer tegenaan gelopen, dan dat ik ben gaan zoeken. Het is een 159 Sportwagon 1.9 JTD 8v Distinctive geworden, saai zilvergrijs. Gaat nog een hele hoop aan veranderen!
@willeme: Aha, klinkt goed. De 19 inch wielen waar je het over had gecombineerd met een TI pakket maakt een hoop goed. Een mooi pindakaas lederen interieur op de kop tikken, moet jij eens kijken hoe mooi die Alfa dan is!
@dutchdriftking: Ti-pakket stelt eigenlijk niet zoveel voor. Je krijgt een iets aangepast onderstel, remmen, velgen en zwart lederen sportstoelen en sportstoelen. Oh, en die gave skirts. Onderstel ga ik zelf beter doen (Bilstein is altijd beter dan fabrieksspul) en de velgen ga ik zelf beter doen (Prodrive!). Die skirts kunnen achteraf nog altijd erop. Zwart leer is mij iets te saai, dus daar komt iets chiquers in, bruin of rood.

Alleen die remmen, die moet ik dan ontberen. Mijn tactiek is om de auto allerlei upgrades te geven die ik kan meenemen naar de Alfa 159 Sportwagon (de volgende wordt sowieso weer een 159) en zo voor peanuts rond te rijden in een heuse AB-legende ;-).
@willeme: Klinkt als een goed plan! Persoonlijk vond ik altijd het TI half lederen interieur met rode stiksels en zwart stof/nep alcantara het mooiste, tot dat ik deze bij Sam van Dalen kon vergelijken met het bruine pindakaas sport-lederen interieur welke ook in de TI leverbaar was. Dit laatste is in het echt eigenlijk veel mooier, en nog een stuk slijtvaster ook! Kan ik dus zeker aanbevelen. Zeker met de rood geborduurde Alfa Romeo logo’s in de hoofdsteunen. Wat remmen betreft, er is aftermarket bij bijvoorbeeld een Brembo veel mogelijk. De vraag is alleen of je dit al op je huidige dieseltje wilt, of dat je deze dure upgrade uitstelt tot je volgende 159.
@willeme: meer dan 5k zal die niet afschrijven ;)
@cloverleaf: Dat klopt. Afschrijving is het probleem niet (ik heb er véél te weinig voor betaald). Alleen de auto naar wens krijgen kost geld. Plus onderhoud ;-)
@willeme: Toevallig, heb er ook eentje gekocht die ik morgen mag ophalen bij een bekende zaak in Opmeer.
@viezefreddyw: Serieus? Zijn we 159-buddy’s? Nice! Wat voor een heb jij?
@willeme: Jazeker! Het is een witte 1750 TBI sedan geworden. Volledig TI pakket. En jij?
@viezefreddyw: Hee gaaf! Proficiat!
@viezefreddyw: een 159 Sportwagon 1.9 JTD 8v, Grigio Stromboli. Beetje een projectje geworden. Liep er toevallig tegenaan. Ik kon ‘m echt voor pisgeld overnemen. Mijn vriendin maakt telkens meer kilometers, heel veel snelweg, dus die achtklepper is perfect voor het hypermilen.

@willeme: Ah, super. De 1.9 diesel is onverwoestbaar bijna. Veel plezier en succes er mee!
@viezefreddyw: De 166 ingeruild bij Sam? Ik zat laatst die witte op de website te bekijken. Gaaf exemplaar!
@dutchdriftking: Ik heb geen 166 maar een 164. Die heb ik nog steeds maar denk dat ik hem weg ga doen. Het begint een beetje te veel van het goede te worden haha.

Dat is hem inderdaad geworden en mag ik straks ophalen. Ben echt zo blij als een klein kind gewoon.
@viezefreddyw: ah, had ik het bijna goed! Kan het zijn dat hij al offline gehaald is? Ik wilde nog even gluren, maar niet meer te vinden…..
@dutchdriftking: Offline inderdaad want ik heb hem 4 uurtjes terug opgehaald! Zo blij als een kind.
@viezefreddyw: Kijk, snel op Autojunk?
@dutchdriftking: Ja, zal wanneer het mooi weer is eens wat foto’s maken.
@viezefreddyw: Had jij de zwarte dashboard inleg en de zwart leder met alcantara interieur?
@viezefreddyw: Heel mooi interieur is dat! Lang gedacht dat dit mijn favoriet was voor de 159, echter vind ik deze sportstoelen in bruin leder nog mooier. Maar desondanks heel erg gaaf. Zuinig op zijn.
@viezefreddyw: reed er vanmiddag nog langs opweg naar Schagen. Had helaas teweinig tijd anders had ik die rode tbi sw even willen bekijken die Vd langs kwam op fb.. pareltje
@willeme: die staat als opvolger van de Corolla gepland, maar ben huiverig door de vele verhalen. Wilde gaam voor 1.7tbi motor gezien die de minste kuren zou hebben en wel van de plaats komt tov 1.8mpi
@neleev: Welke vele verhalen? De 159 is gewoon een keurige en betrouwbare wagen. De diesels zijn goed en de 1750 evenmin.
@viezefreddyw: evenmin?
@alassad: Niet het beste woord dat ik kon gebruiken whaha!
@neleev: De TBI is de fijnste motor. Prima prestaties, redelijk verbruik en behoorlijk betrouwbaar. Er zijn wel wat aandachtspunten. Check even het subframe, dat roest als een malle. Op zich niet erg, zo lang het niet rot is. Gereviseerd subframe is 400 euro. Draagarmen is altijd een issue. Qua benzinemotoren ben ik absoluut geen fan van de JTS viercilinders. De 1.8 MPI is prima als je niet zo veel haast hebt, ik heb zelf een basis-dieseltje (door Squadra gechipt naar 160 pk en 340 Nm). Ik vind zelf diesel het fijnste, die 1.8 mist echt wat koppel om lekker in te voegen en in te halen, maar de JTS’en zijn niet eens zoveel beter. 2.2 heeft wel de dubbele uitlaat.
@willeme: dankje
@willeme: foto’s?!?!
@ghost: Ik ga ‘m eerst even mooi maken. De motorkap zit scheef, de wielen zijn te klein, de auto staat te hoog op zijn wielen, er zit nog stoffen bekleding in, radio moet vervangen worden met iets met Apple Car Play en er moeten nog een paar kleine schadeplekjes worden aangepakt. Plus wat kleurverschil ;-).
@willeme: klinkt als een leuk projectje Willem! Succes ermee!
Voor de 535i uit 2010: 2000 aan wegenbelasting en verzekering. Dan denk ik nog zo’n 1500 aan onderhoud, dus €300/maand. Tanken hou ik niet bij maar zeg 650 km per tank a €100, wordt met 15.000 km per jaar ongeveer €2300 dus nog €200 per maand. Afschrijving zo’n €5000 per jaar dus €400 per maand, samen €900, meer dan ik dacht eigenlijk.

Voor mijn DS uit ‘67 ziet het er rooskleuriger uit: minder dan €1000 aan onderhoud per jaar, geen wegenbelasting, geen afschrijving en met 5000 km per jaar iets van €400 aan LPG, dus €110 per maand.
Afschrijving, verzekering, onderhoud, brandstof, wegenbelasting, schoonmaak. En dan 2x. Nu ik het uitreken ga ik die van mijn vrouw maar verkopen.
@dakloos1981: of je vrouw verkopen…
@cloverleaf: dan gaan de kosten van juridische bijstand weer omhoog 🙄
Ik betaal alleen nog 60 euro bijtelling voor de elektrische Mercedes b van de zaak en heb mijn Mondeo station net verkocht omdat ik er niet meer mee reed en al maanden stil stond
In de winter 120-180 per maand (verzekering, wegenbelasting en hooguit 1 tank)
In de zomer 300-400 per maand (verzekering, wegenbelasting en 3-4 keer volle tank)
Zeker 80% zijn plezierkilometers. Mijn fiets is mijn dagelijks vervoer, auto is voor de hobby.
Ik ben gestopt met het uitrekenen van mijn hobby.
Tesla Model S75D: Full operational lease (35k km /jr) 1700 incl btw + 200 electriciteit. Netto 1170 per maand. Bijtelling à 130 maakt het total netto 1300 euro per maand.

Peugeot 308 diesel: MRB + verzekering 180. Diesel ongeveer 230 per maand. onderhoud schat ik in op 100 per maand –> 510 euro netto per maand.

Totale autokosten per maand dus 1810 euro.. (meer dan mijn hypotheek!) Krijg wel 6000 euro per jaar reiskosten, dus uiteindelijk kosten de auto’s mij dus 1310 euro per maand.
@alassad: afschrijving 308?
@cloverleaf: tis maar net hoe je het bekijkt. Afschrijving vind ik belangrijk bij lease-auto’s omdat het je maandbedrag bepaalt. Bij prive gekochte auto’s vind ik het niet zo belangrijk; de uitgave is immers al gedaan (mits je het in een keer neerlegt). Maar als ik er een bedrag aan moet hangen.. 150 e per maand ofzo?
Pfff lastige……102 verzekering, 75 belasting, 200 benzine, in twee jaar 6 banden, ruitenwissers en binnenkort eerste beurt a 1500 schat ik. Om de week wassen a 14 euro per keer. 2jaar geleden 2e hands gekocht voor 30.000. Geen idee hoe ik de afschrijving bereken. Maar ik denk een 400 per maand. Misschien hier en daar nog iets kleins laten doen als blinderen keertje nieuwe velgen en tuning dus ik ga wel over de 1000 per maand heen voor een 335i f30 uit 2013 met 15k km per jaar. Hmm. Toch best aardig wat als ik het zo neerzet… maar elke euro waard.
Krijgen volgende week de sleutels van onze Volvo S90 T5 uit 12/2017 met circa 20.000km per jaar en een planning van 8 jaar bezit verwacht ik circa 750 tot 850 euro per maand kwijt te zijn voor alles, dus incl afschrijving.
Huh kost, ik krijg toch geld van iedereen omdat ik een PHEV rijd.
ik wil het niet weten
Ongeveer 130 euro inclusief brandstof. Lang leve de 14% bijtellingschraper V40. Ongeveer 175 euro aan bijtelling maar wat over op het leasebudget. Als er een auto langs komt met een lekker geluid doe ik mijn raampje open en geniet gratis mee. Heerlijk Nederlands.
Tja ik ga de 1000 euro per maand denk ik wel halen… ik rij 20k per jaar met een 23 jaar oude VR6. Dit is puur genieten, maar wel elke week 80 euro BP ultimate. De auto roest onder m’n kont vandaan want deze staat helaas niet binnen, dus elk jaar zo’n 2000 euro carrosseriewerk. De techniek is top, maar niet nieuw. Alles gaat een keer kapot dus over onderhoud is ook nog zo’n 3000 euro per jaar minimaal. Dit is wel inclusief banden en beurtjes. Dan nog wegenbelasting en verzekering. Als ik het zo op tel toch best veel. Gelukkig rijdt de Suzuki van mijn vrouw bijna gratis.
Over de afgelopen 3 jaar heeft mijn auto me zo’n 300 euro per maand gekost. Dat zijn alle vaste kosten, onderhoud, brandstof (1 op 9), exclusief afschrijving.
Als je je auto zakelijk rijdt dan kan je zelf bepalen hoe snel je je auto afschrijft en dus wat de auto je “kost” per maand. Dat zorgt ervoor dat deze lezersvraag best wel weinig toegevoegde waarde heeft. Wel grappig om te lezen natuurlijk, dat dan weer wel.
Via de BV per maand €1024 aan huur excl btw en ca €250 brandstof. Daarnaast privé nog €463 netto bijtelling. Betreft alfa giulia 2.2d automaat. Heerlijke auto overigens!
afschrijving (niets meer) T4 2.5 423.000km
verzekering en wegenbelasting keuring 100€
brandstof 300€
onderhoud/ herstelling 120 €
banden 1 stel per 3 jaar.
Heb nog een Citroën DS, maar die verkoop ik, staat nu op Catawiki.
€ 45 wegenbelasting en verzekering. €120 vloeibare energie. Auto twee jaar geleden voor €489 gekocht. Geen onderhoud. Twee keer algemene periodieke keuring €70 euro.
FF kijken:
Financial Lease: CAN$ 450.00 pm.
Full Insurance: CAN$ 400.00 pj. = 33.40 pm.
Road Tax: CAN$ 54.00 pj. = 4.50 pm.
Fuel: CAN$ 300.00 pm.

Total: CAN$ 787.90 = Ongeveer 520 Euro per maand.
@slowland: mag ik vragen wat voor auto je rijdt?
Dat gaat ruim boven de €1000,- zitten, denk ik… Ik betaal het eigenlijk maar gewoon. :-) Maar het is het waard!
1400 per maand, de bijtelling durf ik niet uit te rekenen..
@kareljansen: Dat is wel een beetje kaal: afschrijving 750, verz. 190, wb 90, brandstof 400, onderhoud ongeveer 100 ex banden.
Sinds 2 jaar Kia Rio 2011 woon-werk.
Nog geen kosten, volgende maand apk. Moet geen probleem zijn. Kan veel zelf.
25€ per maand belasting.
20-30€ per maand verzekering (schadevrije jaren!)
100€ benzine per maand.
Gekocht met 32k km nu 50k km.

Fiero GT 1987: geschorst 22€ per jaar, staat lekker warm binnen. Project van 15+ jaar, van onder tot boven onderhanden genomen, eigengebouwde bodykit (geen neppert!) interieur, getunede 3.8L supercharged/intercooled, Porsche 911 Brembo’s etc etc etc. En nog niet af…Typisch zo’n uit de hand gelopen project. De tijd die er ingestopt is is intussen onbetaalbaar. Moet ook zeggen dat ik er de laatste jaren weinig aan gedaan heb..vanwege “een eigen huis”, maar het is wel een drive-in woning; 50m2 aan garage/hobby/werkplaats/mancave. Kan daar zoveel rommelen als ik wil.
Ik weet het niet precies, maar ongeveer € 275(inclusief wasstraat en alles) netto per maand, voor ongeveer 40.000 zakelijke en 20.000 privé kilometers per jaar..

En nog eens ongeveer € 100 per maand voor 9.000 kilometers per jaar op de tweewieler.
Mag ik voor koning el cheapo gaan? Colt gekocht voor 700eu. In de overgangsregeling, dat is ongeveer 7eu in de maand, parkeervergunning voor 7,50eu in de maand, oldtimerverzekering 5eu in de maand, in t begin voor 40eu onderhoud gehad (ff motorolie filter). Ik denk iets meer dan een tank per maand voor €50. Dus incl onderhoud en brandstof ben ik vooralsnog zo’n 73eu in de maand kwijt. Tot nu toe elke van de 3500kms waard geweest! Hopelijk dit jaar m’n master afronden en dan mag die (helaas) wel weg.
Nu de 3e de deur uit is nog ca. 1.000 per maand (excl. onderhoud, banden, afschrijving) met een 435i en Cayman S!
478,- netto bijtelling en rest is declarabel.
@vetnek: … Alfa Romeo Giulia dus elke euro waard :-)
@vetnek: eens!
Hoe is jullie mening over private lease?
Ongeveer €70 benzine op een maand en verder geen kosten. Volgende maand wel groot onderhoud maar verder niets
@trolle: oei nog mijn verzekering vergeten das €62 per maand
– RS2: 250,- per kwartaal MRB
– E46 330Ci: 202,- per kwartaal MRB
– R129 320: 274,- per kwartaal MRB
– Subaru Vivio 4×4: 47,- per kwartaal MRB

Verzekering voor alle vier de wagens: 221,- per maand. De RS2, 330 en 320 zijn nu geschorst, wel verzekerd.

447,- per maand kwijt voor de auto hobby, Vivio niet meegerekend. De gebruiken we alleen in de wintermaanden. Deze is iets meer dan 3 tientjes in de maand aan vaste lasten op dit moment.

Over mijn bedrijfswagens (vrachtwagens) gaan we het maar niet hebben…
@maxidyne: geen idee wat de brandstofkosten en onderhoudskosten zijn. Geen zin omdat nu uit te pluizen. Hou wel alles keurig bij, en bewaar alle rekeningen. We kunnen het betalen, het is een luxe, en omdat het kan, en je leeft maar 1 keer.
Belg hier met een elektrische auto.
Jaarlijkse verkeersbelasting: 0 euro
Verzekering: 12OO euro/12 maand = 100 euro/maand
Stroom: tsja, hoe bereken je dat als je zonnepanelen je verbruik dekken?
VAA (de Belgische versie van Bijtelling): 326 euro/maand.

Dus totaal: 426 euro/maand + moeilijk in te schatten waardeverlies – ik zie het dan wel wanneer het zo ver is.
Te veel
Wegenbelasting (2018): 35,33
Verzekering: 24
Onderhoud: 45 a 50
Benzine: 120
Afschrijving: een schamele 25
————————–
Totaal: +/- 250 p/m

De auto in kwestie: een VW Polo 1.2 3-cylinder, bouwjaar 2004, kilometerstand van 219.000. Geen centje pijn. Ons boodschappenwagentje. Ik rijd per jaar zo’n 15.000 km, veel snelwegboemelen. Achter vrachtwagens hangen enzo. Voor de langere afstanden hebben we een Grande Punto 1.3 diesel. Hoewel Italiaans toch aardig onverwoestbaar. Vorige exemplaar zonder noemenswaardig onderhoud lachend naar de 300.000 gereden. De “nieuwe” Punto diesel staat nu ongeveer op de 160.000.
Jaguar S-Type 2.7D, ca. 3500km per maand, 42.000km per jaar.
Wegenbelasting € 151
Verzekering € 70
Brandstof reken ik € 0,10 per km, dus €350/mnd
Afschrijving € 250
Reparatie / onderhoud / banden € 250

Totaal € 1071/mnd

Km-vergoeding maandelijks op basis van 34.000km zakelijk: € 700
Kost mij dus ca. € 370 per maand.
@sabrerator: Zo’n S Type met diesel en dergelijke km stand is toch al goeddeels afgeschreven?
Schat in tussen de 350 en 400 euro p. Maand afhankelijk van het onderhoud. Momenteel 208.000km op de teller en dan kan het wel eens voorkomen dat er iets extra’s bijkomt naast het reguliere onderhoud.
Samenvatting: je schrikt van wat je zelf uitgeeft, maar gelukkig is er iemand anders die nog meer kwijt is. :)
Voor de Z3 op het moment alleen €23 verzekering want hij staat ’s winters geschorst, anders ook nog €59 wegenbelasting. Kosten voor onderhoud en brandstof wisselen erg sterk. Over de 10 jaar die ik hem heb waarschijnlijk zo’n €10-15K aan onderhoud en upgrades uitgegeven op 70.000km, voor alleen het noodzakelijke onderhoud was ik met veel minder al wel klaar geweest.
@madmarky: De afschrijving is trouwens positief (Z3 Coupe), dus dat scheelt al weer op de rekening ;-)
@madmarky: Heb ik idd ook met mijn BMW.. Je kunt het noodzakelijke doen en heel weinig uitgeven, want zijn best degelijk gebouwd, wil je er echter meerijden zoals bedoeld is wordt t een heel ander verhaal. Gaat om een E46 325Ci uit 2001
Te weinig om me er druk over te maken, laat staan het uit te gaan rekenen.
Private lease: €654 en tussen de €250-300 aan brandstof en €10 schoonmaakkosten. Veel geld, maar hiervoor een 7 jaar oude ‘eigen’ auto gehad en was daar gemiddeld €740,11 p/m aan kwijt (wegenbelasting, verzekering, brandstof, onderhoud, reparatie, pechhulp en schoonmaak). Ja ik had helaas veel pech met die auto. Nu rij ik onbezorgd een nieuwe en veel luxere auto voor €200 meer.
@nathanael: oh €740,11 das wel inclusief afschrijving ;-)
@nathanael: Jee nog steeds een smak geld voor een privat lease. Wat voor type auto is het?
@bmw2coupeeigenaar: een Volvo S60 polar+ Dynamic T3 met 25.000km pj. Winterbandenregeling en de nodige optiepakketten (Scandinavian Line, luxury line)… Het had veel goedkoper gekund, maar nu we deze auto rijden zou ik hem eigenlijk niet meer willen inruilen
Oei, door deze vraag even ruwweg schatting gedaan en dat is toch wel schrikken met drie oude bimmers. Ik kom zo aan minimaal €1200 per maand… hmmm maar we veel lol voor dat geld!
Zelf rij ik een motor als student maar toevallig dit voor mijn ouders in kaart gebracht:

Posts Seat Alhambra Audi A2
Annual km 28.000 28.000
KM/L 8 20
Fuel price/L €0,65 €1,42
Fuel monthly €189,58 €165,67
Tax monthly €122,00 €78,00
Insurance per month €34,00 €28,00
Maintenance per month €120,45 €149,14
Depreciation €222,22 €159,62
Total per month €688,25 €580,43
@passatb3isunderrated: Is dit nou het gevolg van al die engels talige colleges, dat je niet meer in het nederlands kunt denken?
Een krappe €1.000 voor 2 units; bijtelling voor de leasebak en de boodschapper (incl afschrijving, MRB, verz, onderhoud en peut).
Niet meegerekend zijn de brandstofkosten buitenland van de leasert. Zeg €600 netto per jaar.

Ik verbaas me ernstig hoe weinig mensen hier de afschrijving niet meerekenen. Cash betaald of niet, het drukt áltijd op de maandlasten.
@bischero: afschrijving (vooral prive) is lastig in te schatten: hoe lang hoeveel wil je afschrijven? Hoeveel kilometers maak je? Wat is de verwachte restwaarde? Veel variabelen. Mijn vorige auto heb ik helemaal opgereden. Huidige gekocht met lage km stand, ga ik ‘m verkopen met een nog redelijke stand of rijd ik deze ook op? Hoeveel rijd je per jaar? Wat is de restwaarde? Zijn afwegingen die je niet altijd van tevoren kunt maken. Lease is natuurlijk anders ingericht.
@fiero: toch zul je op een gegeven moment liquide middelen moeten hebben om een andere te kunnen kopen. Verstandig is om een aanname te doen dat je de auto bijv. 5 jaar gaat rijden en dan een investering van X moet doen. Dan kun je afschrijving gewoon berekenen, want zo’n rocketscience is dat ook niet voor een ‘normale’ auto, zat betrouwbare rekenmodellen voor of je fixt er zelf een. Anders wordt het wanneer je met mogelijke klassiekers rijdt en relatief weinig kilometers draait.
@bischero: niet helemaal eens. Mijn benadering is meer ‘ik geef dan wel uit wat ik tegen die tijd heb liggen’.. of dat nou 3k of 15k is…
@alassad: idd, ik ook. Auto’s die ik cash koop schrijf ik de dag erna bij wijze van af. Alles wat ze in de toekomst nog opleveren is mooi meegenomen. Grootste kostenpost steevast doen van onderhoud en verbeteren van de auto..
@maarten_zoutendijk: dure eerste maand 😋
@bischero: Valt mij ook op ja. Al hebben oude stallen eigenlijk geen afschrijving. Auto van mijn vrouw heeft vrijwel zeker bijschrijving, dat was een regelrecht koopje.
Mijn schattingen:
$500 financiering kia sportage 2.0T SX AWD
$450 financiering kia niro EX
$130 verzekering voor beide (all risk met 2 bestuurders)
$100 brandstof voor beide
$100 personal property tax + registratie voor beide
$100 verplicht regelmatig onderhoud voor Kia 10jr garantie voor beide
Totaal $1380 per maand voor 2 autos
De Sportage is uit 2015, 60k mijl op teller, rijdt 1op8 gok ik zo
De Niro is 2019 model, rijdt ongeveer 1op20
Voor de BMW: wegenbelasting € 140,–, vezekering € 90,– all risk, onderhoud zo’n € 75,–, brandstof tussen de € 150,– en € 200,– per maand. Afschrijving niet paraat, zelf uit Duitsland gehaald en daar wel mee bespaard. Zeg dan eens € 95,– per maand om daarmee op € 550,– á € 600,– te komen. Kilometervergoeding gemiddeld € 150,– per maand.
Zo’n €1000 per maand. Verzekering en wegenbelasting is al een aardige kostenpost, en een 335d is gewoon geen goedkope auto als je hem goed bij wilt houden. 35-40k per jaar rijden met een loden rechtervoet helpt dan ook niet echt mee met brandstof en bandenverbruik..
Ca. 350 euro netto per maand voor de 406 Coupe inclusief alles. Bij 25k per jaar komt dat neer op 17 cent per kilometer. Mij hoor je niet klagen.
@dizono: oh, en onder aan de streep wordt dat bedrag voor een groot deel door m’n klanten betaald, dus hoe netto is netto dan… :))
@Dizono: afschrijving?
@bischero: zit nu op 2,8 cent per kilometer (al meegerekend) en dat is tot 0 euro en dat wordt met elke kilometer die ik rijdt dus minder.
Leaseauto: ca 400 per maand bijtelling. Auto van mijn vrouw: ca 200 per maand. Ferrari: 170 vaste lasten. 500 per maand reservering voor onderhoud en reparatie. Geen afschrijving.
Voor het golfje denk 250 pm, €175 tanken en omgerekend ongeveer €25 onderhoud,, rest wegenbelasting en verzekering.

Met nummer 2 ga ik winnen denk. Tank voor denk ik 20 euro per maand met de baleno, en 30 euro wegbelasting en verzekering.. onderhoud isnie nodig, komt al 3 jaar zonder gebreken door de apk, alleen de afmeldkosten dus. Maar t is dan ook een walgelijk betrouwbare auto..
@1audi1: die baleno heeft nooit nieuwe banden, olie, vloeistoffen, remmen, ruitenwissers, filters, etc nodig? Zo kan je idd wel winnen!
@ouwedibbes83: Nodig wel denk ik wel. Zou levensgevaarlijk zijn met dat ding veel kilometers te maken. 1.6mm profiel precies idd. Ruitenwinners laten meer strepen achter dan dat ze regen weghalen. Vloeistoffen zo dik als stoop denk. Remmen doet t ook niet meer echt. Maar blijft rije..
@ouwedibbes83: Die baleno laat me btw wel zien wat voor grap die apk eigenlijk is
@1audi1: Ik heb al een aantal keren een levensgevaarlijke auto door de apk gekregen. Opknappers voor de handel. Apk is net zo duur als schorsen, en dan ben ik vrij om een proefrondje te maken. Ik verkoop ze niet met die gebreken trouwens. Heb wel eens een auto met nieuwe apk in onderdelen verkocht omdat hij te rot was om economisch te maken. Kale carrosserie verkocht aan een pool, omdat daar nog 10 maanden apk op zat!
Ik ben student en heb toen ik 18 werd besloten om mijn geld uit te geven aan een auto in de plaats van op kamers te gaan. Nu ben ik bijna 21 en rij ik een 6 jaar oude spaardiesel. Hiermee rij ik ongeveer 25.000 km per jaar, al weet ik niet hoe dat komt.

Deze auto kost mij per maand:
€130 aan brandstof
€80 aan onderhoud (2 nieuwe sets banden)
€98,66 aan verzekering
€76,67 aan belasting
€83,33 aan afschrijving (€1000 per jaar want sjoemeldiesel)
Dit komt neer op €468,66 per maand.

Hiervoor ook een Ford Focus mk1 en daarvoor een Peugeot 205 gehad, deze kostte €500 en €380 respectievelijk.
Met verzekering (€200), wegenbelasting (€135/3), Afschrijving (€680) en brandstof/ electriciteit (€160) kom ik op €1085 per maand. Ik rijd een C350e prive.
@healey: afschrijving van zo’n wagen is toch niet zo groot? (Even van uitgaande dat je die c350e niet nieuw hebt gekocht als privé rijder, tis immers een leasetopper)
Mazda 6 ongeveer 100 per maand excl onderhoud, mini Cooper 6 het dubbele en de BMW staat in de stalling voor 50 in de maand. Btw gister nog 600 reparatie afgetikt voor de mini..
€400 bijtelling voor een fiscaal hergewaardeerde Skoda Kodiaq (thx Dennis!).

Prima auto en met de nieuwe belastingregels gaan we er voorlopig niet uit….
@dunhozzie: fiscaal hergewaardeerd… je maakt me benieuwd!
Thanks voor het artikel Autoblog. Ik ben zelf ook maar 2019 goed begonnen en Premium gegaan als donateur!

Mijn maandelijkse kosten liggen rond de €500-€700 voor 2 auto’s, 1 diesel (die ik zakelijk rijd) en 1 benzine die ik privé/hobbymatig rijd. Grote verschil zit hem vooral in de brandstofkosten van die laatste en hoe vaak ik die gebruik, wat verschilt van soms een maand niet, naar soms 3 tandjes op 1 dag😂
@ghost: thanks, je steun wordt gewaardeerd!

En bedankt voor je idee voor deze lezersvraag, gaat lekker met 300+ reacties:)
@autoblogger: ja bizar, over de 300 heen! We trappen 2019 meteen goed af😁
Wat een berekeningen man….
Mijne kosten weinig.
En mijn salaris is heel hoog.. wil je weten hoeveel?
@homer55: nee.
@imarinos: inderdaad. Gaat ook niemand aan.
Ca 180€ voor de 14% bijteller… En 50 a 70 voor de Kawa.
Per maand:
332€ afbetaling (en dus pauper volgens Herbert)
45 a 50€ benzine
17€ wegentaks
85€ verzekering
@rubenpriest: je hebt voorlopig ook de reactietopper van 2019 te pakken😁
En motorfiets:
+-60€ benzine
+-5€ wegentaks
+-40€ verzekering

Onderhoud en slijtagedelen moet ik nog eens becijferen. Ik gok iets van een 35€ per maand.
Verzekering: 41,75
Wegenbelasting: 79
LPG: 120
Benzine: 10
Reparaties & onderhoud: 90

Totaal: 100 euro meer dan ik dacht. Fuck.
Mijn Galant…. MRB omgerekend €12.50 p/m. Verzekering €25 p/m. Bezine /- €75 p/m Afschrijving NVT. Onderhoud.. ik aai haar af en toe en vraag haar zich taai te houden tot ze me definitief laat staan (een shotje motorolie in het weekend daargelaten, die neem ik voor mijn rekening).. Een kleine €125 ,- om mij te vervoeren op het eiland.. de schat
€194,- bijtelling, 208je automaat.. vriendinlief is schat ik elke maand €300,- kwijt voor haar Abarth :)
Verbaas mij eigenlijk wel dat er zoveel zijn die het zo goed weten en/of nauwkeurig bijhouden.
Om en nabij €125,- p/m.. scheelt dat de huidige benzineprijs hier weer op een schappelijke 85 eurocent staat omgerekend
Oei. Ik hoop dat ik het red onder de 1500 euro in de maand. E93 320d cabrio en E39 525i Touring. Tel ik de kosten van de andere youngtimers verder niet mee, want die schrijven niet meer af. En als ik daarmee rijd, hoef ik met de andere 2 niet te tanken… ;-) Overigens verbaast het me wel hoeveel mensen denken heel goedkoop uit te zijn en niets vermelden over afschrijving. Zelfs een oudere gebruikte auto schrijft al snel 100 euro per maand af en als het wat nieuwer wordt kan dat oplopen naar 250 tot 500 euro per maand. Dus reken je vooral niet rijk als je een nieuwe onderhoudsvrije auto rijdt.
@1000bochten: ja velen ‘vergeten’ de afschrijving en ook de kost voor hun werkgever bij een lease. Een sportieve premiumauto kan nog véél meer afschrijven, een mooie nieuwe M5 verliest enorm veel de eerste jaren…
Na een jaar of 2 een Toyota Starlet als eerste auto, nu een jaartje mn Fiat Bravo 150pk benzine.

– 90 euro wegenbelasting + verzekering.
– 75 euro aan brandstof (onlangs verhuisd, rijd een stuk minder)
– onderhoud… Moet nog blijken. Tis wel Italiaans :) de grote beurt heeft ie net gehad bij aanschaf dus moet meevallen.
– afschrijving: weer je pas als je m verkoopt.
Met €300 kom ik een heel eind inclusief alles.
Lease + privébezit:

ik: Lease, BMW 430d Gran Coupe, bijtelling € 800 p.m., verder geen kosten
vrouw: privé, Mini Cooper Cabrio (2016): benzine + mrb + verzekering + onderhoud: € 500 – € 600 p.m. schat ik
@thearchitect: de € 800 is bruto of netto?
@koen23: Dat is netto
Hoeveel? Teveel, eigenlijk :P Heb afgelopen maanden niks gespaard door alle grappen rond het wagenpark. Is maar goed dat sparen toch niks oplevert momenteel ;)

1) Mazda MX5 1.5 GT-M (2018) > lease EUR 430 pm ex brandstof
2) BMW 325Ci E46 (2001) > privébezit EUR 300 pm ex brandstof (vooral onderhoud en upgrades)

Rijd in totaal met deze 2 iets minder dan 20,000 per jaar. Met de BMW tank ik enkel 98. Al met al zit wel tegen de 1000 per maand dus :)
XC90T8: lease (net de deur uit) €1000 Pm netto al in

E61 525i (2004): €45 all risk, €77 mrb, €100 onderhoud, €100 benzine, €100 afschrijving = €422 Pm

Seat Leon 1.6 (2006): €35 all risk, €54 mrb, €50 onderhoud, €100 benzine, €0 afschrijving~ = 239

Kadett C2 City (1978): €6,25 oldtimerverz, €6,25 mrb, €50 onderhoud, €10 benzine, €0 afschrijving = €77,50

Totaal 4 auto’s = €1738,50 Pm

Met de Volvo net de deur uit blijft daar €738,50 van over. Valt me mee, hoewel er vast meer benzine doorheen gaat dan nu meegenomen
Wgb 25, verz (all risk want wagentje is echt in topvorm) 45, onderhoud reserveer ik 50 de maand en dat gaat redelijk (incl slijtagedelen en wat handigheid), wat waardedaling die ik niet meeneem. €120/mnd rij ik dus in een wagen doe ik echt leuk vind. Lease is zo voordelig; 200/maand krijg je de kaalste troep en dan nog is ie nooit van jou. Volgens mij tuinen mensen massaal in de private lease dankzij de vele oplichtpraktijken die men ervaart bij garages.
Ik betaal € 137,62 per maand all-in voor mijn lease Volvo V40 D4 (uit 2014 = 14% bijtelling)

Motor (gsxr-600 K4) kost (ex afschrijving) zo’n 25 à 35 per maand.
Bmw 550d wegenbel. 200 verzk. 200 brandstof 500. Totaal 900 dan 1 serie die 450 kost met brandstof en een mini dochter 375.bijna 1700 euro… niet meegerekend onderhoud
@elemento: en afschrijving.
€100 pm voor mijn Aygo, en €500 pm voor de BRZ
Ik woon in Duitsland en dat heeft natuurlijk zijn voordelen op autogebied.

Ik betaal 300€ per maand aan verzekering+belasting voor 3 auto’s.
Daar komt nog makkelijk 500€ per maand bij aan onderhoud, maar die post kan per jaar gigantisch verschillen.

On top komen natuurlijk nog de brandstofkosten. Afschrijvingskosten denk ik nauwelijks te hebben omdat ik altijd zoek naar auto’s die al heel ver zijn (economisch) zijn afgeschreven danwel hun waarde behouden omdat ze zeldzaam zijn.

Audi RS6 Plus 2005
Audi A8 4.2 TDI 2006 (400.000+ km :-))
Peugeot 508 SW 2.0 hdi 2012
@t5power: Die 508 schrijft nog flink af hoor. Maar wel een leuk rijtje met relatief lage kosten, gezien de twee dikke bakken die je hebt.
Voor een Aygo (2013, 18-20.000km/jaar) betalen we 20 euro wegenbelasting, 20 euro verzekering, 80 euro benzine en afgelopen jaar 40 euro onderhoud. Daar komt nog zo’n 100 euro afschrijving per maand bij. Ongeveer 260 euro per maand dus, zo’n 16 cent per kilometer. Goedkoper kan wel, maar dan lever je (serieus) in op betrouwbaarheid.

Luxe auto’s (ik heb ze gehad) zijn net boten: je bent bij als je hem koopt, en als je hem verkoopt. Auto’s zijn een typisch voorbeeld van de focusing illusion: niets is belangrijker in het leven dan datgene waar je op dat moment over nadenkt. Deze site heeft wat dat betreft ook een slechte invloed. ;) I’ve learnt this the hard way.
@krisp: intressant dat met focusing illusion. Dat zal zeker waar zijn als je denkt gelukkiger te zijn met een ‘mooiere’, ‘luxere’ en ‘duurdere’ auto.
Ik denk dat ik verschil van de doorsnee, mijn eigenlijke hobby is autorijden. En ik wordt ongelukkig als de auto als werktuig mijn hobby begrensd in rijbeleving. Zo heb ik hardleers geleerd dat ik niet te hard mijn hoofd moet volgen, maar ook mijn hart bij het kiezen van mijn auto…
25 euro wegenbelasting per maand, 40 in de verzekering en dan 50-100 aan benzine afhankelijk van de afstanden. Daarnaast vrij weinig; 1x per jaar onderhoud kost niet zoveel gelukkig, en er hoeft nog niet zoveel vervangen te worden bij een 208 uit 2012 :)
103 euro netto aan lease inc brandstof. De rest aan de vrouw > VW GTI verkocht = janken
Ehm… ik durf het eigenlijk niet uit te rekenen.

De afgelopen 3 jaar hebben geld gekost omdat ik onrustig ben en altijd iets anders wilt rijden.

Ik heb een 2016 330e als leaseauto gehad, was €820 lease en €394 bijtelling. Daarnaast een 2014 Z4 gehad. Z4 ingeruild voor een 2014 435Xd coupé, deze weer ingeruild voor een 2013 M550d touring.

Alle kosten van tuning, winterbanden/velgen, verzekering, verlies bij inruil en brandstof bij ongeveer 950 km per week omgerekend kom ik zeker aan €1500 per maand. Maar wel een hoop plezier van!
Voor mijn clio RS (2001) ben ik rond de 300 euro per maand kwijt
Ik rijd meer dan 70K km per jaar, met onderhoud en banden maar exclusief brandstof; zeker zo’n 500 euro per maand aan onderhoud (gaat snel met bandjes van 275 euro per stuk) en m’n weekend/circuit R53 Cooper S met zo’n 30K per jaar minstens net zoveel (onbetrouwbaar hok, maarja, liefde he). Eerst genoemde zorgt voor inkomen, laatst genoemde dat er weinig overblijft ….
mazda 323 aangeschaft voor 200 euro, 50 euro aan verf besteed om hem in 1 kleur te krijgen, verder 30 euro belasting en 40 euro verzekering. 1 tank per maand a 60 euro. dus 130 euro per maand en de aanschaf verdelen over het aantal maanden dat ik hem rijd dus zeg maar 200 per maand.
Dan heb ik ook nog een Mazda MX-5 die kost 21 euro belasting en 40 euro verzekering, in de winter rijd ik er niet mee dus verder kost hij niets. Ik koop wel veel leuke goodies voor de MX-5 (ong. 150 euro per maand) Dus daarmee kom ik op 400 per maand voor 2 auto’s. Afschrijven doen ze beiden niet meer dus dat heb ik niet meegeteld.
€1450 per maand voor een GLK (2012) en een Audi TT (2004). Dat is inclusief afschrijving, verzekering, wegenbelasting, onderhoud en brandstof. Boete’s en eventuele tegenvallers qua onderhoud niet meegerekend.

De Audi is de hobbyauto voor erbij en rijd dus niet heel veel.
Goede oefening. Woon in Zweden, 25% BTW maar weinig belasting

V-power 98 is de grootste maandelijkse gebruikskost, 9l/100km reëel en 25’000km/j = 300€
Verzekering en belasting = 100€
Onderhoud en bandjes = 80€
Parkering = 110€

Afschrijving is het grootste vraagteken, hangt ervan af hoe lang ik hem houd en hoe entusiast de koper is. Die krijgt een manuele (zeldzaam) gefinetunede Leon ST Cupra PP die dageliks bruikbaar is met een familie, erg goed stuurt en lekker snel is (~4kg/pk). Geschat (gezien mijn autohistoriek) op 400€/maand incl. aankoop nieuw en modificaties voor ca. 8k€.
———————
Kleine 1000€/maand. Misschien 400€ extra/maand vergeleken met een Leon ST 1.0 tsi, dat is het me wel waard en heb geen andere dure hobbies.
Ik ben dus die student met een Toyota Starlet. Ik ben voor verzekering en wegenbelasting 50 euro per maand kwijt. Onderhoud kost me ongeveer 30€ per maand gemiddeld denk ik. En dan nog tanken. Aardig te overzien
BMW 318D LCI Touring 2009, vaste lasten €190 ,-per maand, brandstof circa €225,- per maand. Onderhoud nog niet gehad maar ik houd rekening met ongeveer €60,- euro per maand maakt dus samen +/- €475 per maand.
Volvo V60 D6 7% bijtelling, < €200,- p/mnd. Voorlopig .
Uhmm Polo 1.2 tdi bluemotion

Verzekering €180
Tanken p.m €200
Wegenbelasting €76
Totaal €450

Onderhoud €1000

Rij de auto overigens pas 4 maanden..
@carspotter073: verzekering €180 per maand?
@groninger: allrisk bij voogd+voogd met 1 schadevrij jaar
Alleen de afschrijving op de daily was al 1000 Euri per maand over de afgelopen jaren. Kortom : dure grap.
Goedkoopste wat ik heb gereden, Subaru Vivio; Gekocht voor €250, inruil na 2 jaar €225,- belasting: €12,- per maand. Verzekering €16,- per maand. Brandstof €30,- per maand. Onderhoud in totaal €360,-
@rickthestig: En dat terwijl ik eigenlijk op zoek was naar een fiets.
Ik win hier denkik.

Zo’n 100€ per maand eigen bijdrage voor een Opel Insignia van 1 jaar oud, full option. Inclusief tanken en onderhoud.

Lang leve Belgische bedrijfswagens
@nemus: en dan verbaasd dat jullie allemaal samen in de file staan ;)
Vaste lasten per maand:
Loods: 150
Verzekering en wegenbelasting Mercedes 260E: 65
Verzekering en wegenbelasting BMW e30: 60
Verzekering en wegenbelasting VW Jetta: 45
Verzekering en wegenbelasting Honda NSX: 35 (gedeelde auto)
Dus 255 vaste lasten

Variabele kosten per maand:
Benzine: 200 – 250
Onderdelen en gereedschap: 250 – 300
Totaal zo’n 500 – 550 per maand aan variabele kosten

Totaal dus zo’n 750 – 800 per maand voor 4 auto’s inclusief loods en onderdelen. Dure hobby, maar het is het waard!
Tellen slapeloze nachten ook mee, trouwens?
Zoals zoveel mensen hier schrijven: wat heb je er zelf voor over? Ik reed een Renault Clio Estate Dynamique (diesel). Helemaal geen hoge vaste kosten per maand:
– Verzekering: 107,05
– Belasting: 91,33
– Onderhoud: 46 (indicatief).

Variabel:
– Brandstof: 310 – 192 (reiskostenvergoeding) = 118.

Totaal dus 362,38 euro.

Tja, toen kreeg ik de kans om een proefrit te maken in een Citroën DS5 2.0 Hybrid4. Was gelijk verkocht, maar uiteraard duurder aan alles. Dan komen juist de subjectieve overwegingen om de hoek kijken. Kosten per maand voor deze auto komen op:

Vast:
– Verzekering: 92 (overgestapt naar andere verzekeraar, vandaar het lagere bedrag)
– Belasting: 154,33
– Onderhoud: 61.

Variabel:
– Brandstof: 382 – 192 = 190.

Totaal van 497,33 euro. Dus met de voorgaande een verschil van ongeveer 134,95 euro.

Het grappige is dat ik, ondanks dat ik meteen verkocht was van de auto, heel lang heb moeten nadenken of ik de auto wel zou moeten kopen. Juist vanwege die hogere kosten. Als ik dat vergelijk met wat sommige mensen per maand aan kosten hebben, dan is wat ik besteed bijna peanuts volgens mij. Ik vond en vind die 497,33 euro per maand nog steeds best veel. Maar wat een plezier beleef ik aan die auto!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).