Nu willen we het voor eens en altijd weten middels deze lezersvraag. Koop jij een auto niet vanwege zijn imago? Of boeit dat jou niets?
Auto’s en hun imago, je kunt er hele boeken over volschrijven. Oh wacht, dat is ook daadwerkelijk gedaan. Nou ja, dat bewijst mijn punt alleen maar toch? Het is een interessant onderwerp. Want sommige auto’s hebben een goed imago en bij anderen is dat juist heel slecht. Afhankelijk van welke kant je het bekijkt.
Collega @willeme en ik kwamen op het idee voor deze lezersvraag na een comment onder het bericht over de nieuwe Mercedes-AMG C63. Gewaardeerd lezer en reaguurder @sportabgasanlage zei er het volgende over:
En dat zette ons aan het denken. Want waarom zou je een auto wel of niet laten staan vanwege het imago?
Zou jij een auto met fout imago kopen?
Persoonlijk snap ik het wel hoor, want veel mensen halen toch wel iets van hun identiteit uit de auto waar ze in rijden. Of andersom natuurlijk. Voor mijzelf geldt en gold dat ook. Vroeger bijvoorbeeld kocht je in de kringen waarin ik verkeerde absoluut geen Opel. Dat moest een Alfa zijn en als dat niet ging mocht het ook een Renault zijn, of een Mini of Golfje. Maar géén Opel.
Onzin natuurlijk, want Opels waren en zijn prima auto’s. Niks mis mee. Alleen kleefde er 30 jaar geleden nog een beetje een ‘spruitjes imago’ aan. En daar wilde je niet in gezien worden. Hetzelfde gold voor de huisarts en notaris met hun eeuwige Saab. Die wilden vast ook liever een Benz, maar hun beroep liet dat niet toe. Dat schreef ‘degelijk’ voor.
En zo kun je alle kanten op. BMW-rijders vinden Mercedes een auto voor kermisklanten, Golfrijders halen hun neus op voor de man in de Peugeot 308 en de eigenaar van een Rolls-Royce vindt een Bentley maar een minderwaardig VAG-product.
Lezersvraag, wat zou jij doen?
Daarom dus de lezersvraag, lieve Autobloglezers- en lezerinnetjes, zou jij je autokeuze laten afhangen van het imago dat er kleeft aan een bepaald merk of model, of zal dat je aan je achterste oxideren?
En als je een auto laat staan vanwege het imago, waarom? En als het je niet uitmaakt, ook waarom? Laat het ons weten in de comments, we zijn hartstikke benieuwd!
karhengst zegt
Audi heb ik structureel vermeden vanwege de doorsnee Audi-rijder. Los van het feit dat de VW lucht die er aan kleeft me niet aanspreekt.
Nu Audi wat uit de gratie geraakt lijkt te zijn ten faveure voor Mercedes, staan ze niet per sé meer op de zwarte lijst.
Enige andere auto die er nooit komt is een Golf GTI of Seat derivaten hiervan.
Met Frans of Opel nooit een probleem gehad. Heb het gevoel dat kritiek richting die merken vooral van mensen kwam die de aanschaf van hun duurdere Golf recht pogen te praten.
LoutervanPlezier zegt
Er werd vroeger bij de Fransen echt te veel met de ‘franse slag’ gewerkt, waardoor Franse auto’s heden ten dage, nog steeds als niet heel betrouwbaar te boek staan. Bij mijn Peugeot 406 liep de motor zonder vooraf melding plotseling vast, motor onder coulanse gerepareerd, prima dealer aktie. Want ik had de auto nog geen jaar en netjes het oliepijl in de gaten gehouden, maar toch liep de motor vast. Toen een nieuwe Peugeot 206 bestelt, gaf het merk de voorkeur van de twijfel, maar die viel mij persoonlijk tegen, binnen het jaar afscheid van genomen. Dat waren mijn fransozen, middelmatig gevoel erbij, maar ook nooit meer.
Van Opel ken ik ook verschillende verhalen, van heel erg goed en betrouwbaar, tot vrijdagmiddag auto’s, maandagmorgen auto’s waar van alles mee mis was. Maar ook dat is alleen maar vanuit het verleden.
OT: Ik kies alleen een auto, omdat ik denk, dat het bij mij en mijn situatie past. Er zijn geen andere referentiekaders nodig. Maar dat kader heeft ook invloed op kleur en aankleding. Liefst een mooie blauwe, donker rode, donker groene, violet, oranje, of donker gele kleur. Liefst geen leder, maar stoffenbekleding, automaat en electrisch opendak staan op de lijst van aankleding, net als een niet schitterend dashboard afwerking, dus geen alustrips, of iets dergelijks. Maakt het zoeken wel uitdagender, maar ook leuker en het lukt altijd.
smoked zegt
Ja. Ik zou nooit snel een Civic, GTI of A45 AMG kopen omdat er bepaalde doelgroepen in rondrijden waarmee ik geassocieerd zou willen worden.
DIG-T 190 GT zegt
Grappig. De meesten zouden dat juist NIET willen 😜
smoked zegt
Dat woordje ontbrak inderdaad nog 😉
rwdftw zegt
Een Mercedes… tja. Nooit overwogen om te leasen. Het imago van bejaarden, taxi chauffeurs en nachtapothekers poets je er niet af. Net als Audi rijders die het liefst door je achterbumper rijden om je aan de kant te krijgen. BMW is dan wel weer het overwegen waard.
Mijn meest geslaagde combi was een Alfa Romeo Giulia in donkerblauw met tabaco leer en een 1985 Porsche 944 NA. De Alfa is inmiddels ingewisseld voor een Tesla Model 3 maar de Porker blijft gewoon.
Richmond zegt
Maar waarom dan? Waarom laat je het staan vanwege dat imago?
rwdftw zegt
@benja01 : de reden is de associatie. Ik wil niet geassocieerd worden met het volk wat er in rijdt. Daarnaast vind ik de huidige Mercedessen niet mooi, wat het makkelijker maakt.
Ik lease en reed voor corona 50.000 km per jaar. Dus ik heb heel wat auto’s versleten. Golfjes (2), Mazda 3, Ford Focus etc. De meest positieve aandacht ging uit naar die Alfa. Toen men erachter kwam dat die Giulia op de parkeerplaats van mij was moest er toch even gekeken, gevoeld en gepraat worden. Het deed wat met mensen.
De 944 net zo, die heeft een enorme aantrekkingskracht op alles wat jong en man is. Neuzen tegen autoramen, smartphones die gepakt worden, alles. Het model is niet erg bekend maar wel elegant en mooi vorm gegeven.
Zou ik nu iets voor mezelf moeten kopen als daily dan werd het eigenlijk zonder nadenken weer een Giulia. Wat een fijn ding was dat!
Richmond zegt
Ik snap de associatie reden, maar wat maakt die assistent uit? Wordt jr dan minder serieus Genomen? Probleem met werk?
Dutchdriftking zegt
@rwdftw: Snap ik helemaal! Zelf net vers eigenaar van een 159, maar ik kijk natuurlijk al naar de opvolger. Doodzonde dat er geen station is gebouwd.
Richmond zegt
Het is niet alleen imago wat mensen drijft, ook vooroordelen van ‘Franse meuk’, ‘Italiaanse meuk’ etc dat ze zoveel roesten en zo onbetrouwbaar zijn. Daar moet je met de grootst mogelijke boog omheen lopen. Terwijl het zo model en motor specifiek is de betrouwbaarheid en niet merk of land specifiek.
freddydevadder zegt
Gelukkig zijn het zij die het niet kunnen betalen die afkomen met deze smoes. De ondertoon in de post waarop dit artikel is gebaseerd stoort me meer dan de types die met een amg / rs / M of dergelijke rijden.
Groeten een blanke 38j blanke amg eigenaar.
sportabgasanlage zegt
Onzin. Als aanstichter van dit artikel kan ik oprecht zeggen dat ik een AMG wel kan betalen (heb zelf een Porsche. Die heeft uiteraard ook een imago waar sommigen niet mee geassocieerd willen worden).
polpol33 zegt
Onzin.
Ik ben een petrolhead maar imago speelt toch mee in mijn aankopen. Je kiest toch een stijl die bij je past. Dat geldt ook voor je huis, inrichting en kledingkeuze.
Ik rijdt een Range Rover sport als dagelijkse auto. Daarnaast 2 oude Porsches omdat ik ze cool vindt en ze geweldig rijden. Plus een Aston Martin vantage.
Rijden in een Opel Astra, een Renault Kadjar of een Lamborghini Aventador zou me ongelukkig maken. Dat past gewoon niet bij me.
Zoveel mensen, zoveel smaken. Gelukkig maar want anders zou iedereen in exact dezelfde auto rijden en kan je autoblog dus opdoeken.
viezefreddyw zegt
Het leven maak je voor jezelf zoveel makkelijker als je je niets aantrekt van andere mensen. Koop gewoon wat je mooi vindt, lekker vindt rijden en wat voor jou goed voelt. Lekker boeien wat de buurman er van zou vinden.
DIG-T 190 GT zegt
Precies dat! Chapeau!
racerx zegt
Exact, imago heb ik me nog nooit wat van aangetrokken. Daarentegen… een witte auto met zwarte velgen, ongeacht het model, zou ik dan weer niet snel kiezen.
petroldrinker zegt
Dus trek je je er wel wat van aan, anders zou je ook wit op zwart nemen…
Dutchdriftking zegt
@viezefreddyw: Haha, met een F430 hebben mensen zéker een mening over je.
viezefreddyw zegt
@dutchdriftking: Het zal wel. Dat interesseert me dus echt geen hol.
royaledeluxe zegt
En gelukkig maar. Als je een auto wil kopen ga je toch eerst nadenken wat je wilt…
Veel pk’s, ruimte, 2 of 4 zitter, kleur enz… en dan komt de belangrijkste wat is het budget? Dan ga je selecteren en verwijderen en kom je automatisch op een shortlist van modellen.
Dan gaat er wat huiselijk geneuzel over en hopsa beslissing en veel blijheid wanneer de wagen er is.
Alleszins zo is het toch bij mij gelopen de laatste 3 keren.
Wat de buurman, familie en alle anderen er van denken kan me ook gestolen worden.
gregorius zegt
Soms bevestigen de details een imago.
En zijn het nou net het imago dat is veranderd doordat andere mensen door die details de auto willen hebben.
Eerst had je MB;s met AMG. Misschien een labeltje.
Toen wilde de AMG eigenaren aan verschillende mensen laten zien waar ze veel geld aan uitgeven.
En nu is het een beetje un-done om met veel AMG labels op je auto te rijden.
Resultaat: die auto kan nog best cool zijn, maar je hoeft m niet te bestellen met extra carbon. Je kan alle labels er vanaf halen en je hoeft er ook geen foute aftermarket wielen opzetten. Dan is zo’n MB AMG opeens een geweldige auto! (o ja, en je kan m ook prima rijden in een modus zonder scheetjes).
Dus nee, een fout imago doet mij een auto niet niet kopen.
okdoei zegt
Nee en ja, dus ja?
Nee want, eerste auto was een zwarte Honda Civic coupé met kabaaluitlaat en Fast & Furious achtervleugel. Lekker fout. Ik liet wel zeer bewust mensen voor bij zebrapaden en was zeer (mijn mening) galant in het verkeer, puur om dat foute imago voor sommigen wat te verzachten. De hoopvolle glimlach zodra je stopte, wat ze niet verwachtte, was goud waard. Dus ik gaf wel om het imago?
Daarnaast heb ik een Mazda MX-5 wat, schijnbaar, een kappersauto is.
Verder boeit het me niet echt behalve, komt de ja, een Golf (GTI). Ik vind echt een petjesauto, lekker hypocriet – klopt. Sowieso ben ik niet van de VAG (niet imago gerelateerd) dus daar zal t ook aan liggen.
Overigens zal ik nooit een grijze of zilveren auto kopen (behalve bepaalde Mercs) want dan heb je bij mij het imago van een saaie drol. Maar ik sta vrij alleen in die mening en dit baseer ik weer op de hoeveelheden saaie grijze auto’s die rondrijden.
Dus uiteindelijk ja, ik koop een auto niet vanwege zijn/haar imago.
Dutchdriftking zegt
Tja, een Prius (tegenwoordig niet meer echt relevant) zal ik niet snel kopen, het imago is wat mij betreft toch vaker model dan merk afhankelijk. Een tien jaar oude BMW X5 vind ik nogal een fout hok. Een tien jaar oude 3-serie is in de juiste spec juist een erg knappe wagen.
Loek zegt
Ja en nee. Zoals Freddy zegt zou ik niet perse iets laten staan omdat ik het volk dat het normaliter koopt niks vind. Laat ik het zo zeggen: als je een ietwat sportieve stationwagon van net na 2000 wil, kom je toch vrij snel uit bij BMW en dan zou ik dat ook gewoon doen, ook al merk ik dat BMW-rijders (onder andere) vaak doen alsof ze de koning van de weg zijn.
Maar het ligt er ook aan hoe je imago interpreteert. Ik vind dure reparatiekosten bij de Duitse drie ook een soort imago en dat is wel waarom ik een beetje van mijn E46 of E39 Touring-obsessie af ben.
Ik vind juist de underdog wel leuk. Dat het imago juist niet bestaat of het imago is ‘saai merk dus vergeten’. Dat maakt een auto wel leuk vind ik.
6speed zegt
Heb me vroeger nooit een BMW-typ gevoeld, maar als ik zie wat er de laatste jaren in Mercedessen en Audi’s voorbij komt gescheurd denk ik dat ik het toch maar bij BMW houd. Bovendien ook het fijnst rijdend van de 3.
frank2b zegt
Ik heb 12 jaar in een Prius gereden.
Dus wat denk je zelf …. ;)
faalhaas zegt
Ik rij ook een Prius, en voor 200 eypo tanken trap ik hem weer voor 3000 km vooruit in de maand. Het geld wat ik bespaar gaat zo naar de leuke dingen pot. :-)
Banpei zegt
Jammer als je leuke dingen pot voor een auto is… 😆
992 zegt
Prius jaren rijden en dan een account aanmaken en letterlijk reageren op een liefhebbers autoforum. Draag mij maar weg…..
redneckarie zegt
Koop nooit een Franse auto zeiden ze vroeger tegen me … had ik maar geluisterd ..nu een Opel mokka en ben zeer tevreden met die bejaardenbak 😜😂😂
rutgerg zegt
Opel is tegenwoordig ook Frans dus echt geluisterd heb je nog steeds niet ;-)
redneckarie zegt
De mijne is nog van 2016 dus net niet Frans
petroldrinker zegt
Ja,
1. EV’s, ben geen boomknuffelaar
2. AMG’s, hele straat denkt meteen dat ik drugsdealer ben ofzo in nederland (in buitenland minder issues met AMG imago)
3. Franse merken, vind geen mooie autos, vind vaak niet fijn rijden, en als ik kijk wat er ooit stilstaat langs wegen, zijn het veelal franse merken (of die vallen meer op dan de rest, kan ook nog)
Pascal zegt
1. Maak je maar geen zorgen dat je in een Taycan zou overkomen als bomenknuffelaar. In de gemiddelde Tesla doe je dat trouwens ook niet, daarin kom je hooguit over als bijtellingsgevoelige zakelijke rijder. Bomenknuffelaars zie je er precies nooit in (die kunnen ze niet betalen).
petroldrinker zegt
En toch zijn de meesten die zo een ding rijden omdat het ze een groen imago geven als ondernemer of wat dan ook, dus voor mij boomknuffelaar imago, iets waar ik alles behalve bij wil horen (sta juist recht tegenover de kant van het boomknuffelspectrum)
Homer55 zegt
Nee.
Mike zegt
Vooral ook het waarom in deze reactie is top geformuleerd!
frank2b zegt
Lekker kort vooral. Ook wel weer eens fijn.
Homer55 zegt
Heb twee Turkenbakken Benzen. Beide met AMG velgen wat ze tevens kamperbakken maken. Boeiend.
Ik cruise lekker onderuit door de straten als apotheker.
Dus nee, imago boeit me niet.
Who_carez zegt
Heb een dik jaar geleden zitten twijfelen tussen een golf 5 gti edition 30 (zou leuk staan naast mijn civic type r 30th anniversary) maar zag toen zoveel gti’s rijden met de “typische” bestuurder dat ik toch maar voor een Leon cupra ben gegaan (die zie je bijna nooit, wel als fr met dan ook weer de “typische” bestuurder :-D ). Een beetje baal ik hier wel van want de golf is zowizo de beter auto. Ik snap ook waarom hier zoveel mensen met rond rijden. Denk dat als ik nu de keuze zou hebben, ik alsnog voor de golf zou gaan :-) Maarja, vind maar is een deftige edition 30 als handbak voor een normale prijs.
saxoke zegt
Waarom zou de Golf GTI de betere zijn tov een Leon Cupra? Ik heb de overweging gemaakt, voor mij is uiteindelijk de Leon Cupra de betere.
maferick74 zegt
Ik zou nooit n batman auto kopen… dat trekt alleen maar slecht volk aan. Ik woon in n nette buurt.
RobTWo zegt
Vroeger was het bij voorkeur Alfa Romeo. Toen ik een baas had, die dat niet goed vond, werd het een Lancia. Daarna gewoon weer Alfa. Helaas paste dat op een gegeven moment niet meer. En dan ga je kijken wat wel. Na een korte kennismaking met een (sl)Opel, zal ik daar nooooit meer in rijden. Een Renooit heeft het ook in zijn naam. Tegenwoordig een auto met veel ruimte (want rolstoel) heeft sowieso een matig imago. De S-Max kon nog net, en daarna dan maar een ouwelullenbak: een XC90.
rutgerg zegt
Neen, sterker nog, tot een half jaar geleden reed ik een BMW 220i gran tourer… door velen verguisd maar wat een fijne auto voor een gezin met 3 kleine kinderen!
bernoulli zegt
Ik zoek altijd naar auto’s die ik wel wil hebben. Ik ben nog nooit in een situatie gekomen waarin ik een auto moest kopen die ik niet wilde.
dree16v zegt
Premiummerken, tot heden voelt het te patserig/poenerig voor me. Liever een wat betaalbaarder merk in de dikste uitvoering.
maxidyne zegt
Ik heb drie Duitse auto’s (Audi, BMW en Mercedes) en een Subaru. De Duitsers hebben bij een bepaalde groep een enorme positieve status en bij de rest van de bevolking zijn het gewoon foute auto’s. De Subaru heeft een hele neutrale status. Maar heb mij nog nooit iets aangetrokken wat een ander vindt van mijn auto, koop ze omdat ik ze mooi vind.
mc96 zegt
Persoonlijk zou ik niet snel een Toyota kopen. Laatste 10 jaar beetje zouteloos merk met degelijke maar saaie auto’s. De recente GR producten geven hoop voor de toekomst.
tenaci zegt
Ach, ik rij een Daf 66 als hobby auto. Daar kleefde (en kleeft voor de oudere generaties) ook wel een imago aan.
Hoewel die van mij verlaagd en wel en met Volvo motor en wit gepoedercoate velgen dat imago wel van zich af schudt. Had ik al verteld dat het door de gewichtsverdeling prima drifters zijn….. ;-)
pomoek zegt
Een auto kopen is een emotioneel besluit. Ik ken genoeg mensen die, als het op een borrel over auto’s gaat, keihard beginnen te kraaien dat het ze geen zak uitmaakt in wat voor auto ze rijden. Dat blijkt dan na de vraag: O, u rijdt dus een Lada, meteen onzin te zijn. Want in een Lada willen ze niet gezien worden.
Iemand anders, die ook weinig met auto’s heeft, zei laatst tegen mij: ik rij gewoon een Volvo, dan hoef ik mijn collega’s verder niets uit te leggen.
Ik heb iemand in de geweldige Skoda Superb proberen te lullen. Zonder succes. Liever minder luxe en ruimte voor meer geld. het werd een Passat.
Ik denk, en hoop, dat ik met het ouder worden me wat minder druk ben gaan maken over wat mensen van mij vinden. Ik rij nu onder andere een BMW 3 serie E46. Gewoon omdat ik het een prachtige auto vind. Ondanks het imago wat aan een dergelijke auto kleeft.
densk zegt
Mooie voorbeelden die je geeft. Zo zie maar dat de keuze toch wel heel vaak bepaald wordt door het imago van een auto of zelfs een heel merk.
Wat betreft de E46 heb ik nog wel een leuke toevoeging op je verhaal. Ik denk niet dat het perse de E46 is waar een bepaald imago aan kleeft. Ik heb een coupe, compleet origineel en met M-pakket in een (zeker voor de leeftijd) nette staat. Wat ik merk is dat ik juist daardoor veel positieve reacties krijg. Ik denk niet dat het het merk of type auto is waar een bepaald imago kleeft. Ik denk dat het ook nog een groot verschil kan maken hoe de desbetreffende auto eruit ziet. Een sjonnie of originele (nette) uitvoering (ongeacht welke auto) doet kennelijk ook nog een hoop met het imago.
Henkie zegt
Nee het zou mij worst wezen.
Rijd dus ook gewoon een (sl)Opel.
De enige reden waarom ik een bepaald merk niet rij is in de jaren dat ik automonteur was merkte dat ze zo erg kut te repareren zijn dat ik zulke merken nooit koop.
rutgerg zegt
Renault?
redneckarie zegt
Zou ook heel goed peuzooi kunnen zijn
Henkie zegt
Nee voornamelijk alles van de Volkswagen groep.
Gevolgd door Peugeot.
Renault valt nog wel mee.
sportabgasanlage zegt
Nou, mijn antwoord is dus al bekend
polpol33 zegt
Ja. Klopt.
Er zijn heel wat merken waar ik niet in gezien wil worden. Japanse, Koreaanse, Franse, Amerikaanse en Spaanse merken zal ik niet kopen. Enkele modellen uitgezonderd natuurlijk.
Inderdaad zal je me nooit zien in een AMG.
Raar maar waar. Het zelfde geldt voor kleding. Ik zou me doodschamen als ik moest uitstappen uit een AMG in een Philipe Plein shirtje en Gucci tasje.
AC zegt
Er zijn – waarschijnlijk voor velen – altijd merken of bepaalde modellen van merken die ik niet zou kopen.
Maar het is een vloeibare lijn; wat je nu niet te pruimen vindt of waarmee je geassocieerd wil worden kan jaren later ineens veranderen. Neem praktischer ingestelde auto’s, ga je meer waarderen met jong grut :).
Ook hangt een bepaald imago wel af van welk land. In het buitenland en zeker Duitsland of de States kan men ‘duurdere of dikke’ auto’s nog wel waarderen, bij ons in NL is bij wijze van alles boven een Golf of Passat al boven het maaiveld met de nadelen daarvan. Een gemiddelde grotere Mercedes heeft hier ook een ander imago dan dezelfde wagen bij de oosterburen.
Rij zelf nu een BMW 330d GT en ook Volvo en Peugeot gereden. Volgende auto kan ook weer van alles zijn op papier en rationeel, maar meestal neig ik toch wel naar de Duitse drie, uiteraard mede een emotionele keuze.
bierbuik zegt
Jazeker!
Ik wil niet dat mensen denken dat ik een ouwe lul ben, dus heb ik op mn 26e een Saab gekocht.
racerx zegt
Dan denken mensen toch juist dat je een ouwe lul bent..?
bierbuik zegt
Joh, zou dat de grap zijn :)?
Het maakt mij in dit geval niet uit, ik vind het een hele fijne auto, en ik hoef geen gucci pet op om er bij te horen!
sabrerator zegt
Niet kopen vanwege imago of niet kopen vanwege andere voorkeuren, daar zit wat verschil in. Maar komt wel op hetzelfde neer.
Echt vanwege imago is denk ik bij mij Mercedes. Zeker de AMG versies, maar eigenlijk gewoon alles. En ik ken toch echt heel aardige mensen met een Mercedes.
Tot nu toe heb ik altijd zelf mijn auto’s kunnen kiezen, dus nooit een werkgever gehad waar je verplicht een bepaald merk moest rijden. En mijn keuze is altijd Frans (7x), Brits (6x) en Zweeds (1x) geweest. Momenteel twee Britten op de oprit en 2x Britse tweewieler in de garage. Engeland is voor mij hét autoland die producten zullen mijn voorkeur blijven houden.
Kijk, als het zou moeten, rij ik alles. Besluit mijn werkgever alleen nog Toyota en VW toe te staan, dan doe ik dat. En hou er privé wat leuks bij.
Maar van mijn eigen geld worden géén Duitsers, aanverwante Duitsers (Seat/Skoda) en Aziaten gekocht.
En ja, ik ben hypocriet. Er staat ook een Honda motorfiets in de garage. Sinds 2004 al. Met motoren ben ik iets minder strikt in de leer.
wza1979 zegt
Imago doet mij helemaal niets.
Wat ik wel vind zelf is dat mensen eens auto’s moeten kopen buiten hun eigen comfort zone.
Ik was vroeger van de hot hatches en bmw’s. Ik vond Franse wagens shit en ik reed overdwars over de weg.
Ik heb wat auto’s gekozen die ik normaal nooit zou kopen / leasen en er ging een wereld voor mij open.
Ik zou nu eerder kiezen voor een grote oude fransoos dan welke bmw dan ook. Om maar als voorbeeld te geven.
Oordeel niet te snel , en praat vooral geen anderen na. Ga er zelf gewoon mee rijden en bekijk wat je van de auto vind.
Amen
rijnounsdoor zegt
Ik koop geen Porsche vanwege het imago. Heb serieus een 997 gt3 rs overwogen. Waarom niet? Heeft inderdaad met imago te maken. Dat mensen afgunst krijgen of je dan een rijke patser vinden. Voelt voor mij niet goed.
rutgerg zegt
Dus nu rijd je in een Toyota Yaris?
petroldrinker zegt
Dus je hebt een 5e hands aygo gekocht zodat je daar geen last van hebt?
occasiefapper zegt
Tuurlijk vind ik imago belangrijk, daarom rijd ik een jaggg
frank2b zegt
… Jaaaaaag …
dijan zegt
Ik koop een auto die ik mooi vind en prettig rijdt ,daarom nu een Audi A5 sportback.Weet niet of er een vloek op deze kleeft ?
TR6 zegt
Wij rijden Renault. Onze dochter is 1.5 jaar oud en wat doen kleine kinderen? Juist. Smeren. En in een Renault maakt dat geen zak uit! Als dochterlief oud genoeg is, koop ik wel weer een mooie auto!
Banpei zegt
Jazeker… Toen ik mijn eerste auto ging zoeken heb ik een grijsgroene Opel Astra proef gereden omdat mijn beste vriend die te koop had zien staan. Ik schaamde mij kapot! Daarna nooit meer in een foute auto proefgereden!
Ik heb nog wel af en toe dat ik een foute huurauto krijg, maar daar kan ik dan niets aan doen
kooss zegt
Tja, dit blijft lastig. Meestal bekijk ik welke eigenschappen van een auto bij mij passen. Dat kan leuk en goedkoop rijden zijn (Peugeot 205 diesel), of comfort (Citroën C3), of ruimte en betrouwbaarheid i.v.m. een gezin met jonge kinderen (Toyota Verso). Toch is imago ook een eigenschap. Ik heb ook een Saab 9-3 gereden juist om het neutrale imago waarbij je niemand voor het hoofd stoot en ook niet snel “discussies” in het verkeer veroorzaakt. Dat is me heel goed bevallen.
ArnoldH zegt
Nee, als ik een auto koop, koop ik die omdat ik die auto wil. De mening of het beeld van een ander zal mij worst wezen.
Volvo_440_turbo zegt
Imago boeit me niet, graag anoniem en het mag van zijn plek komen, dat is het…
In mijn leven heeft uiterlijk vertoon me nooit echt geboeid, ik ken wel wat mensen die denken dat ze gefaald hebben in het leven en daarom imago wel belangrijk vinden waarbij een dikke BMW of Mercedes het gevolg is.
lithiumion zegt
Heb nu 5 jaar in een fiat 500 gereden, de nuova. En het imago van mn auto en mij werd vooral bepaald door mensen die het niet rijden. Althans die poging werd en wordt veelvuldig genomen. Het bijzondere is dat het juist diegene waren met duidelijk imago en profiel, namelijk mensen die het belangrijk vinden in hoeverre hun auto hun mannelijkheid moeten uitstralen of accentueren. En dat waren echt niet alleen mannen. Dus de dynamiek van imago-vorming is niet persé éénrichtingsverkeer.
e36thuglife zegt
Ik boek altijd E36. Vroeger vonden mensen dat drerrie maar nu zeggen ze high class.
kniesoor zegt
Imago van een merk/model speelt ergens op de achtergrond soms wel iets van een rol, denk ik. Maar niet in die mate, dat die doorslaggevend is. Heb van allerlei oto’s gereden waar de goegemeente met afgrijzen naar kijkt (DAF, Lada, you name it). Simpelweg omdat ik ze leuk vond. Veel genoegen aan beleefd. Maar ook allerlei producten, die wel ‘streetcred’ hebben (Alfa’s, AMGs, BMW Ms, een Porsche). In alle gevallen was het Leitmotiv : vind IK het een leuke oto.
Heb nu o.a. een oude Astra, waar ik erg graag in rij. Boeit me geen fluit wat een ander daarvan vindt.
Pordon zegt
Ik wil nooit een Franse auto. Helaas ben ik nu ‘gedwongen’ in een 5008 terechtgekomen en heb ik ooit tijdelijk een Clio gereden en alles wat je hoort over Franse auto’s klopt. In eerste instantie denk je nog dat het best een prima auto is maar er zitten zoveel gekke en domme eigenaardigheden in zo’n auto dat ik echt nooit meer Frans wil. Voorbeeld: Achterklep van de 5008 kan je alleen onderstaan als je niet langer dan 1.75m bent, hoger gaat de klep niet vanwege de constructie. Boordcomputer rekent met grote regelmaat een verkeerd gemiddeld verbruik wat invloed heeft op je actieradius. Dat kan op een dag soms 300km lager worden om vervolgens weer 300km meer te worden terwijl ik 100km op de cruisecontrol heb gereden. Tergend traag multimedia. ‘automatische’ regensensor die je aan moet zetten (uh dan is het toch eigenlijk niet automatisch???) Climate control die soms denkt dat 20 graden standje vrieskist is en een dag later standje Sahara. Twijfelachtige dodehoeksensor. De knopjes voor de interieurverlichting die niet verlicht zijn in het donker. Voice command systeem dat amper iets begrijpt en dan ook amper uit te krijgen is. Slecht sluitende interieurdelen. Extra nog de elektronische parkeerrem knop in moeten duwen als ik de pook al, met knop op de pook ingedrukt, in de D zet….. Ik denk dat ik over een maand deze lijst wel verder kan aanvullen.
Mini Joe zegt
Tuurlijk, ik Koop altijd 2e hands en dan wil je toch geen pkw. Daar zitten altijd van die gasten in die met hun petje net boven het stuur uitkomen.
Mercedes uitgezonderd
degrotemuis zegt
Nee, ik maak me niet zo druk om imago, belangrijk is wat ik ervan vind. Nadeel is wel dat anderen wel op imago letten. In het verleden de nodige aandacht van politie gehad door het imago van m’n auto keuzes, met name bij de wat duurdere auto’s toen ik jong was. En ook best lullig als een vrouw niet met je uit wil omdat ze door je typische gezinswagen denkt dat je vast minimaal 2 kinderen moet hebben. Ik merk ook dat ik alleen rijdend in de Z4 eerder negatieve reacties krijg dan in de daily, maar bij mijn vriendin is dat precies andersom.
watchhok zegt
Ja ik denk wel na over een imago.. maar heb er meer lak aan omdat het vaak wel rijdersautos zijn. Dus de drang om een keer nu het nog kan zoiets te rijden is groter.
En wat de een foute wagen vind is voor een ander het niet.
In mijn buurt staan meerdere RS6 en die vind ik heel opzichtig. Maar ja als je en familie hebt en je wil hard gaan prima toch?
Hier staan de Porsche Panamera tourings ook in de buurt, maar begreep dat er in Amsterdam weer veel fout volk in rijdt.
Conclusie: ik rijd een BMW G01 M40i zonder labels en in carrosseriegespoten spiegelkappen. En een C63s estate zonder labels. En nee ik draag geen opzichtige merkkleding.
Beide uit 2018 dus zonder OPF.
Wat een genot om erin te rijden en ja ze maken een beetje lawaai.. met 2 kleine kids was de 996 turbo toch iets te onpraktische geworden. En die 996 turbo had ook niet het goede imago.. hahaha
Flatsix zegt
Heel de autobranche bestaat toch grotendeels bij de gratie van imago? We zijn allemaal kuddedieren die ergens bij willen horen. Dit is de natuur. Zelfs de mensen die zeggen dit niet te willen, rijden allemaal in datzelfde type auto die dit dan weer uitstraald.
Een overlevingsmechanisme van mensen is daarnaast zo snel mogelijk iemand in een hokje stampen, waarbij visuele waarneming de basis is.
Als ik in een verlaagde AMG met matte wrap en chromen spinners voor kom rijden, heb ik overal wat uit te leggen en nieuwe opdrachten kan ik in de zakelijke dienstverlening wel vergeten.
Dit is hoe het werkt.
snelheidisrelatief zegt
Nee. Nooit. Imago en wat anderen van mij en mijn auto(s) vinden boeide me toen al niet en nu nog steeds niet. Wat me wel boeit is de juiste combinatie van techniek, het idee achter het ontwerp en of de ‘vorm de functie volgt’. En daarmee of het doel en het idee waarvoor het ding ontworpen is voor mij bereikt wordt in mijn levensfase en de manier waarop ik ‘m wil gebruiken. Ik koop een auto voor mijzelf en niet voor (de ogen van) anderen.
Mijn huidige auto’s: een Tesla en een bmw i3. Met name de i3 is briljant in bijna alle opzichten. Daarvoor een bmw 125i cabrio (en een 530i touring) en een Fiat 500 abarth uit 1970. Allemaal zwart. Omdat ik dat mooi vind. Daarvoor (en nu komt ‘ie) een rode Fiat Multipla JTD ELX. De fijnste en in mijn ogen meest bijzondere auto die ik ooit gekocht heb. Wat een ruim, strak rijdend intelligent en goed ontworpen ding was dat. Ik vond haar mooi en mis haar nog steeds. Daarvoor een Audi A2 (ook een geweldig ontwerp) en Mercedes A-Klasse. Mijn ‘slim ontworpen compacte auto fase’. En daarvoor een hele trits Fiats. Waaronder een niet roestende (want gegalvaniseerde) Tipo die het overigens vaker niet dan wel deed. En ooit ben ik gestart in een rode Fiat 126; mijn allereerste zelf gekochte auto.
SimonMc zegt
Om die reden komt er bij mij geen Audi in. Dat en het hele RS3 remmen-fiasco, nieuwe auto’s die 1 liter olie per 1000 km verbruikten, V6 motoren met scheurende cilinderkoppen,… En de schandalig hoge onderhoudskosten en de prijs van sommige opties. Eigenlijk is met Audi alles mis.
dikkereinier zegt
Stiekem vind ik het wel leuk om een auto te rijden die controversieel is. Een BMW IX of iets dergelijks. Het signaal is dat ik maling heb wat andere ervan vinden; ik sta boven de partijen. Iets wat arrogant natuurlijk, maar toch.
Jagris zegt
Nee, daar houd ik eigenlijk geen rekening mee. Ik zou alleen geen bejaardenbak kopen, maar dit hangt vaakt gewoon van het design van de auto af waarom ik het een bejaardenauto vind.
julez zegt
Toevallig ben ik me op dit moment aan het orienteren naar een vervanger voor mijn huidige daily. Het moet een sportieve, maar comfortabele en luxe auto zijn met een niet te slecht verbruik. Persoonlijk heb ik stiekem altijd al een Golf GTI willen hebben; sportief en luxe, maar toch comfortabel en dagelijks inzetbaar. En het verbruik is ook best oke. Echter juist vanwege het imago (of het beeld dat ik ervan heb) heb ik er nog niet serieus naar gekeken. Hier in Utrecht rijdt elk petje, bontkraagje en nektasje in een GTI of S3 met een veel te luide uitlaat. Daar wil ik gewoon niet bij horen..
dikkereinier zegt
Tot dat gezelschap behoor je toch ook niet automatisch als je in desbetreffende auto rijdt?
rgee zegt
Iedere Opel, Japanner en bus.
wessel94 zegt
Ik doe waar ik me zelf prettig bij voel (waarbij ik poog andere individuen niet of beperkt te benadelen) en heb verder geen enkele boodschap aan de rest van de wereld. Lekker doen waar je zelf gelukkig van wordt.
elchapo zegt
Ik ben 23 en rij een 22 jaar oude LS400. Oude lul status unlocked
bierbuik zegt
Gave keuze, lekker doen wat je zelf wilt en je niet in een golf of 3 serie laten lullen.
Hier 28 jaar oud en een 20 jaar oude Saab.
vpowert zegt
Mneh, de auto’s die ik rij zijn niet stoer ik vind ze gewoon leuk. Maar een AMG moet wel héél leuk zijn wil ik die kopen om het imago te compenseren. Bovendien heb je 86% meer kans om neergeschoten te worden in een AMG vanwege vergismoord.
sparks zegt
Ik rij al een auto die qua imago totaal niet bij me past maar welke ik kocht vanwege de goede zit en rijeigenschappen. Wat anderen ervan denken doet me nog wat minder.
Diesel Rocks zegt
Ik vind eigenlijk alleen Tesla’s een fout imago hebben.
wernerv8 zegt
Imago boeit me niets. Vind het eigenlijk een beetje sneu als je je leven laat leiden door wat anderen daar wel niet van denken. Mijn keuzes zijn wat rationeler. Heb bv niets met duitse auto’s. Vag heb ik persoonlijk slechte eevaringen mee en bij bmw en mercedes vind ik de prijzen niet de echte kwaliteit eer aan doen. En dan bedoel ik niet een mooier kunstofje of mooiere snufjes maar dat al die technieken het ook blijven doen. Heb jaren lang probleemloos japans gereden maar vind de modellen niet zo mooi meer en rijd tegenwoordig koreaans.
stuko zegt
Gelukkig trek ik me er niet veel aan wat anderen denken, anders stond er sinds kort geen CLA 45 AMG Shooting Brake (X117) op de stoep ;-) Geen bontkraagje of nachtapotheker, gewoon een normale Friese knaap met een it baantje. De doorsnee bestuurder in de randstad zal vast een ander profiel hebben.. maar die kom ik hier zelden tegen. De andere auto die weggaat binnenkort valt in dezelfde categorie: Golf 7 GTI Performance ;-)