• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lezersvraag: Moet een aanvullende rijopleiding verplicht worden?

Auteur: nicolasr, gepost 1 augustus 2023 om 17:00 – 56 Reacties

En daarmee bedoelen we niet zomaar een aanvullende rijopleiding, maar eentje als je een supercar wil besturen…

Deze lezersvraag is niet zomaar bedacht, maar heeft alles te maken met een bericht van eerder op de dag. Het tragische ongeval waarbij een BMW M8 crashte en waarbij een dode en zwaargewonde vielen te betreuren.

In de comments onder dat bericht wordt al veel gesproken over hoe raar het eigenlijk is dat je zonder aanvullende rijopleiding in een snelle auto mag stappen. Even daargelaten of dat in bovenstaand geval ook is gebeurd, daar weten we uiteraard niets van.

Aanvullende rijopleiding verplichten?

Feit is dat de auto’s de laatste jaren steeds sneller zijn geworden. En dat komt heus niet alleen door de pk-wedloop die de Duitse Drie hebben geïnitieerd een aantal jaar geleden, maar vooral ook door de elektrische auto’s.

Een beetje Tesla zit in 3 seconden op de 100 en de tussenacceleratie is zo mogelijk nog indrukwekkender. Maar daar mag je gewoon in gaan rijden als je je B-rijbewijs hebt gehaald. Zonder aanvullende rijopleiding.

Maar ook een simpele Volkswagen Golf kun je tegenwoordig krijgen met 300 PK of meer, en met wat tuning fok je zo’n ding op tot ver boven de 400 pk. En nogmaals, daar mag je als 18-jarige gewoon instappen als je net je rijbewijs hebt gehaald.

Bij motoren is het al geruime tijd anders, daar zijn 3 categorieën in het rijbewijs, van licht naar heel zwaar en extreem snel. En dus kun je eigenlijk al spreken van een aanvullende rijopleiding.

Kortom, eigenlijk is het van de zotte dat je zonder enige extra training gewoon een Lamborghini, Ferrari of BMW M8 kunt huren. Want het gaat gewoon té vaak mis. Daarom dus de lezersvraag; moet een aanvullende rijopleiding verplicht worden als je een snelle auto wil rijden?

Wij neigen stiekem naar ja. Benieuwd wat jij hierop te zeggen hebt!

Ook interessant!

  • Lezersvraag: Is BMW de weg kwijt?
  • BMW i4 eDrive40 rijtest
    Buiten parkeren BMW i4 en iX verplicht?
  • Lezersvraag, hoe vervoer jij je kerstboom?
    Lezersvraag, hoe vervoer jij je kerstboom?
  • designelement
    Lezersvraag: Aan welk designelement erger jij je kapot?

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

lezersvraag, rijbewijs

Vorig bericht: « Het is begonnen: Volvo schrapt sedans en stationwagons
Volgend bericht: Yes! Occasions zijn eindelijk weer spotgoedkoop! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    1 augustus 2023 om 17:31

    Ding is, door de turbo’s heb je al een enorm koppel bij laag toerental. Dat maakt dit soort auto’s zeer verraderlijk voor onervaren mensen. Rotonde af en even vol op het gas. En daar ga je. Reguleren wordt echter wel nogal moeilijk. Want dan kan je straks niet meer in de lease EV van je ouders stappen om daadwerkelijk kilometers te maken en te leren autorijden.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      2 augustus 2023 om 10:44

      Met name het turbogat / turbolag maken het verraderlijk. Eerst gebeurt er niks, ondanks dat het pedaal op de bodem ligt, en sneller dan dat je gas los kunt laten is er ineens een berg aan vermogen.

      Daar lijkt me dat de directe respons van een EV het juist beter beheersbaar maakt dan wat je nu bijvoorbeeld met een turbodiesel ziet, of dergelijke 400PK+ sportwagens natuurlijk.

      Login om te reageren
  2. alcantara zegt

    1 augustus 2023 om 17:32

    Welke onderdelen moeten ze dan opnemen in die rijopleiding? Hoe je ideale lijnen rijdt op de openbare weg, hoe je het beste in kunt halen, misschien nog een driftcursus oid?

    Of is het vooral een preek, dat je altijd alle rij-assistent opties aan moet laten staan, voorzichtig op moet trekken en nergens harder moet rijden dan de maximaal toegestane snelheid? Want veel meer kunnen ze niet bijbrengen lijkt me als het allemaal legaal moet blijven.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      1 augustus 2023 om 17:49

      Een verplichte slipcursus lijkt me wel het minste, want wagenbeheersing leer je simpelweg niet bij reguliere rijlessen. In feite leer je daar alleen maar hoe je een auto moet ‘bedienen’ en daar is dan ook alles mee gezegd. Maar vervolgens mag je wel een dikke supercar huren (met alle mogelijke gevolgen vandien..).

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        1 augustus 2023 om 18:33

        Is een slipcursus nog wel zinvol? Of wordt de taak “de auto weer onder controle krijgen als deze in een slip geraakt is” tegenwoordig beter uitgevoerd door een ESP systeem?

        Login om te reageren
        • rollingstoned zegt

          1 augustus 2023 om 19:18

          Zeker wel. Alleen al om het simpele feit dat wanneer je een boardcomputer storing o.i.d. krijgt waardoor je al driveraids uitvallen.

          Blind vertrouwen op electronica is nooit een goed idee, want ook dat is niet onfeilbaar ;-)

          Login om te reageren
          • V8Vantage zegt

            1 augustus 2023 om 21:39

            Helemaal eens. Heb zelf rijvaardigheid (slipcursus)1&2 gedaan. En dat gaat veel verder dan alleen slippen. Super leuk om te doen en geeft veel inzicht in een auto. Zo kwam ik er achter dat een 106 GTI sneller en vaker ronddraait bij een Uitwijk manoeuvre dan de draaimolen op de kermis. Opvangen lukt je niet als je er niet van te voren op bedacht bent. Je krijgt respect voor de ‘wet’ massa is traagheid en dat ontbreekt te veel.

            Overigens wordt het weer tijd eens een opfriscursus te doen. Zou eigenlijk iedere vijf jaar moeten met een “vanaf pk grens”.

            Login om te reageren
          • mashell zegt

            2 augustus 2023 om 06:12

            Boardcomputer? Dat is die verbruiks- en rijafstand calculator in je instrumenten cluster. Een moderne auto bestaat uit heel veel gedistribueerde ECU’s, het ESP heeft een eigen ECU. Net als de motor, het ABS, de airbags etc. Als die allemaal tegelijk uitvallen dan is je accu leeg en doet de startmotor het ook niet meer.
            Als je al een cursus zou moeten doen voor het geval systemen in de auto uitvallen, dan lijkt me een reparatie cursus handiger. En je vertrouwd elke kilometer al op elektronica, dat het motormanagement de bougies blijft aansturen, de rembekrachtiger blijft werken, de stuurbekrachtiging blijft werken.

            Login om te reageren
        • alcantara zegt

          1 augustus 2023 om 20:41

          Sowieso heeft een eenmalige slipcursus weinig effect, die skills doe je niet op in een middagje. Om ze vervolgens na een paar jaar als een reflex toe te passen, dat gaat nooit gebeuren. Je zou dan vaker de grenzen van je auto bewust moeten opzoeken zodat het een automatisme wordt, en het daarna wel in een reflex wordt toegepast in een noodsituatie. Al vangt ESP al heel veel op, en als ESP het niet meer op kan vangen dan gaat het je als onervaren coureur het ook niet meer lukken.

          Login om te reageren
          • mashell zegt

            2 augustus 2023 om 06:16

            Zowel met de Volvo, de BMW en met de Audi al eens in een slip situatie geraakt en elke als dat gebeurt denk ik “whoooaaa” en nog bij de o’s grijpt het ESP in heb je de controle terug. Heb zo’n 20 jaar geleden wel een slipcursus gedaan, de gouden les daaruit is “gas terug”. Een achterwiel slip ga je gewoon niet vangen als je daar niet op verdacht bent en een voorwielslip vang je vanzelf op als je gas terug neemt.

            Login om te reageren
          • bunnylebowski zegt

            2 augustus 2023 om 06:58

            @alcantara slipcursus lijkt mij sowieso een hele goede, maar echte rijvaardigheidstraining not so sure. Zeker de groep die je echt wilt pakken -jonge gasten met grootheidswaanzin te weinig aanspraak van de dames om hun testosteron kwijt te kunnen- ziet het wellicht alleen maar als extra veiligheidsnet.

            We zijn gevoelsmatig al onaantastbaar in de auto, cursusje erbij wat kan er nu nog mis gaan?

            Mijn oplossing ? Gewoon lik op stuk beleid indien bewezen fors te hoge snelheid als oorzaak van ongeluk, idem gepakt bij fors te hoge snelheid bebouwde kom. 60 waar je 30 mag, 80 waar je 50 mag.

            Gevolg: rijbewijs kwijt, opnieuw halen met cursus en op de zwarte lijst bij auto dealers / verzekeringsmaatschappijen als je auto wilt aanschaffen met meer dan 150 pk.

            Login om te reageren
  3. ArnoldH zegt

    1 augustus 2023 om 18:22

    Dan mogen ze voor de Tesla rijders hetzelfde doen. Die hebben supercar performance

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      1 augustus 2023 om 18:31

      Inderdaad, of dat vermogen nu uit een BEV of ICE komt is niet zo relevant.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        1 augustus 2023 om 18:35

        Hmmm, weet niet of dat klopt. Een EV heeft geen versnellingsbak die voor onderbrekingen in de aandrijving en plotselinge lastwisselingen kan zorgen. Kon wel eens zijn dat een EV veel gemakkelijker te rijden is en je daarom ook niet elke dag een Model 3 naast de snelweg ziet liggen. EV’s zijn zwaar, hebben daarom brede banden en dankzij het gewicht ook een goede wegligging. Een Model 3 performance is een stuk gemakkelijker te rijden dan een Donkervoort.

        Login om te reageren
      • levoi zegt

        1 augustus 2023 om 19:03

        Naast de vraag of zoiets nodig is, meteen ook de vraag stellen wanneer? Is het 100pk, of 200? Of tot een maximum gewicht zodat iemand anders aanrijden waarschijnlijk minder schade aanricht?

        Persoonlijk heb ik in de jaren na het halen van mn rijbewijs alleen in auto’s van mijn ouders of die van vrienden gereden. Met zn vieren op vakantie in een oude 106 ofzo is ook niet ideaal dus die 100 pk wordt al snel krap.

        Edit, geen idee waarom ab dit als jouw reactie post

        Login om te reageren
  4. roideshollandais zegt

    1 augustus 2023 om 18:26

    NEEN, Er zijn al genoeg regels en regeltjes. De vrije markt doet dat sneller en beter. Ik denk bv aan het verzekeringswezen, die misschien wel een bijkomende opleiding kan eisen. Ik het VK, is dit trouwens bijna het geval: een jongere kan bijna niet aan een verzekering geraken voor een snelle auto…

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      1 augustus 2023 om 18:34

      Tot je eigen kind wordt platgereden door zo’n klapjosti in z’n gehuurde supercar…

      Ben het geheel met je eens dat er veel te veel (onzinnige) regeltjes zijn, maar dit gaat om verkeersveiligheid en mensenlevens.

      Login om te reageren
      • Rob zegt

        1 augustus 2023 om 20:29

        @rollingstoned
        En wat als mijn kind dan plat gereden wordt door zo’n klapjosti in een gekochte FIAT Panda?

        Login om te reageren
        • rollingstoned zegt

          1 augustus 2023 om 20:55

          Tja, 100% uitsluiten van ongelukken is helaas een utopie. Maar het risico op ongevallen bewust verhogen, wat ook gestaafd wordt door de vele incidenten, is nogal onzinnig.

          Login om te reageren
          • Rob zegt

            1 augustus 2023 om 21:14

            Bewust het risico verhogen? Wie of wat verhoogd er een risico hoe precies?
            En waarmee wordt dit dan gestaafd? Noteert er dan iemand bij ieder ongeluk hoeveel pk de betrokken auto had?

            Login om te reageren
    • mashell zegt

      1 augustus 2023 om 18:36

      De vrije markt doet over het algemeen maar één ding: winstmaximalisatie. Problemen oplossen of voorkomen doet de vrije markt helemaal nooit.

      Login om te reageren
      • rollingstoned zegt

        1 augustus 2023 om 18:41

        Mee eens. Heb niets tegen marktwerking an sich, maar bepaalde zaken kun je daar beter niet aan overlaten.

        Login om te reageren
      • kareljansen zegt

        1 augustus 2023 om 21:28

        In dit specifieke voorbeeld ben ik het niet helemaal met je eens. Toen ik net mijn rijbewijs had, had ik supergraag een golf gti willen kopen (ja ik weet het..), maar die kreeg ik niet verzekerd voor een normaal bedrag. Daarom een 1.6je aangeschaft een daarin ervaring opgedaan. Tuurlijk zijn er manieren om dit te omzeilen middels fraude, maar het grootste deel van de mensen doet dat gelukkig echt niet.
        Het probleem van de snelle huurauto’s kan je volgens mij prima oplossen aangezien dit een hele specifieke kleine groep is.

        Login om te reageren
  5. sanderkomnogeensergens zegt

    1 augustus 2023 om 18:31

    Opfriscursus om de 10 jaar kan ook geen kwaad denk ik.

    Login om te reageren
  6. lekkerlinksrijden zegt

    1 augustus 2023 om 18:41

    Alle auto’s maximaal 150pk, racen doe je maar op het circuit in speciale auto’s die daarvoor zijn gemaakt en waarvoor je een licentie nodig hebt. Dat zal ze leren

    Login om te reageren
  7. thjvanvlerken zegt

    1 augustus 2023 om 18:49

    Nee, niets aanvullends nodig. Dan krijg je discussies wat in welke categorie valt etc. Een auto is gewoon een potentieel gevaarlijk object. Lijkt me handiger te zorgen dat de gewone rijopleiding dekkend is voor het rijden van snelle voertuigen. Dus niveau en moeilijkheidsgraad omhoog.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      1 augustus 2023 om 19:08

      Dat is ook een prima idee. 👍

      De criteria voor rijbewijs B zijn nog steeds gebaseerd op een tijdperk waar je met 100pk al helemaal het mannetje was. Er is alleen onzin zoals ‘het kunnen rijden op navigatie’ bijgekomen. Geen wonder dat sommige mensen blind hun navigatie volgen om vervolgens in een sloot o.i.d. te belanden… oh ja oeps, de kaart was nog niet helemaal up to date.

      Het besturen van auto’s wordt, mijns inziens, alleen maar onveiliger door al die afleidende hulpsystemen en driveraids, omdat mensen er blind op gaan vertrouwen en er afhankelijk van worden, en daardoor ook minder te leren om zélf te rijden.

      Login om te reageren
      • Flutterbear zegt

        1 augustus 2023 om 20:22

        Klopt en vroeger kreeg je met een “groot” rijbewijs alles cadeau. Zelf kreeg ik alleen de tractor cadeau maar toch zou ik mijzelf niet met z’n ding vertrouwen op de openbare weg. Tenminste, net zo min als een vrachtwagen of bus.

        Een rijbewijs voor gevorderde is ook weer een cadeautje voor 99% en voor de jongere enkel een extra kostpost. Toch jammer als je de Tesla van papa niet mee mag nemen omdat 600 pk levensgevaarlijk is.

        Login om te reageren
        • rollingstoned zegt

          1 augustus 2023 om 20:36

          Ik weet niet hoe oud je bent, ik kreeg alleen maar E cadeau bij m’n B rijbewijs. Maar goed. Verder is je kostenpost argumentatie een mooi stukje drogredenatie, dus heel vervelend ja ;-)

          Login om te reageren
  8. SpiderIV zegt

    1 augustus 2023 om 18:58

    Noem me een oude man (50+) maar de automobilist is gewoon qua basis slecht opgeleid. En omdat de moderne auto’s veel compenseren valt slecht rijgedrag niet op.
    Bijvoorbeeld in bochten over witte lijnen, die zijn gladder maar hooguit een tractiecontrol lampje wat opflikkert. De gemiddelde automobilist heeft helemaal niet in de gaten dat hij/zij een fout heeft gemaakt.
    Neen bewuster leren rijden lijkt me belangrijk en ook eens een uurtje met een vrachtwagen meerijden. Erg leerzaam.

    Login om te reageren
    • hondafiel zegt

      2 augustus 2023 om 06:02

      Of motor. Dan besef je wel je kwetsbaarheid. Ook nog eens door het vermogen op 1 wiel.

      Login om te reageren
      • bunnylebowski zegt

        2 augustus 2023 om 07:15

        @hondafiel zo gedraagt de moderne motorrijder zich nochtans niet. Het valt mij echt op dat er een explosie aan nieuwe motorrijders is op kleine CC motors die als een varken over de weg rijdt. Veel te hard door files heen, irritant in de dode hoek blijven hangen, rechts inhalen, bij stoplichten last minute er tussen kruipen.

        Typische automobilist die op de motorfiets is gestapt vanwege de files en niet de doorsnee motorrijder die op de machine is gestapt vanwege het motorrijden zelf.

        Login om te reageren
  9. E34M5Touring zegt

    1 augustus 2023 om 19:01

    Beetje extra ervaring/training is nooit weg. Aan de andere kant, als je met slecht weer en regen kiest om de snelheid flink op te voeren heb je een enorme kans op aquaplaning, om maar eens wat te noemen. Daar gaat een extra training niet bij helpen. Als je em dan kwijt bent is t gewoon te laat. Je verstand gebruiken kun je moeilijk in cursusvorm doen…
    We hebben binnen de fam meerdere auto’s met 600+pk’s gehad en nog steeds. Dat zijn geen auto’s waar je op nat/slecht wegdek een beetje mee moet gaan stuiven. Das vragen om problemen. Weet je kunnen/limieten.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      1 augustus 2023 om 19:13

      “Daar gaat een extra training niet bij helpen. Als je em dan kwijt bent is t gewoon te laat.”

      Uh, dat leer je juist wel. Bijvoorbeeld dat je dan niet plankgas moet gaan, maar juist je snelheid moet aanpassen naar waarden die meer realistisch zijn voor dat scenario ;-)

      Login om te reageren
  10. seatleon zegt

    1 augustus 2023 om 19:24

    Een rijbewijs gekoppeld aan het vermogen vd auto vind ik een slecht idee. Waar ik meer in zie is dat men elementen uit de motoropleiding overneemt. Defensief rijden, kijkgedrag en voertuigbeheersing. Daar wordt de opleiding wel duurder van, maar dat betaalt zich ook uit in beter en veiliger verkeer. Autorijden is niet voor iedereen vind ik.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      1 augustus 2023 om 19:40

      “Een rijbewijs gekoppeld aan het vermogen vd auto vind ik een slecht idee. Waar ik meer in zie is dat men elementen uit de motoropleiding overneemt.”

      Vandaar dat motorrijbewijzen wel aan het vermogen van de motor zijn gekoppeld? ;-)

      Zonder gekheid. Meer nadruk leggen op rijvaardigheid is een prima idee. 👍

      Login om te reageren
  11. thijsdeg zegt

    1 augustus 2023 om 20:25

    Ik heb het altijd best vreemd gevonden dat je als beroepschauffeur aan allerlei eisen en cursussen moet voldoen om je rijpapieren te kunnen behouden maar dat een automobilist op z’n 18e z’n rijbewijs haalt en na 50 jaar er pas wordt gekeken of het nog allemaal wel gaat. Waarom niet net zoals de beroepschauffeurs om de zoveel tijd een theoretische en praktische herhaal cursus? Er veranderd zo ontzettend veel in 5 jaar tijd laat staan in die 50 jaar.

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      1 augustus 2023 om 20:41

      @thijseg; je begrijpt als beroepschauffeur toch wel het verschil tussen het besturen van auto en het besturen van een vrachtwagen?

      Ja, in de ideale wereld zijn we allemaal een kruising tussen Max Verstappen en Koos Spee, maar laten we het vooral niet allemaal moeilijker maken dan dat het is.

      Login om te reageren
  12. Rob zegt

    1 augustus 2023 om 20:27

    Mijn oma zonder rijbewijs kan in een moderne supercar rijden. Zonder brokken te maken. De enige vaardigheid die je nodig hebt is een beetje zelfbeheersing. Daar is geen training of opleiding voor nodig. Overigens kun je in een Suzuki Alto ook prima iemand de dood in jagen, of jezelf.

    Laten we niet doen alsof autorijden een hogere wiskunde is. En nee, ook het besturen van een supercar is geen hogere wiskunde. Het stelt niks voor.

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      1 augustus 2023 om 20:42

      “Mijn oma zonder rijbewijs kan in een moderne supercar rijden. Zonder brokken te maken. De enige vaardigheid die je nodig hebt is een beetje zelfbeheersing. Daar is geen training of opleiding voor nodig.”

      Ik vrees dat je hier de hoeveelheid mensen die zich dat niet beseffen, of simpelweg niet vaardig genoeg zijn om wat voor reden dan ook, schromelijk onderschat.

      Login om te reageren
      • Rob zegt

        1 augustus 2023 om 21:08

        Dat onderschatten valt reuze mee. In 2021 waren er 8,6 miljoen personenauto’s in Nederland. Er zijn zo’n 11 a 12 miljoen mensen met een rijbewijs in Nederland. In 2021 waren er 582 verkeersdoden te betreuren en dan hebben we het over elke type verkeersdeelnemer.

        Hoeveel % daarvan reed in een supercar?

        In ieder geval; het gaat volgens mij best vaak wel goed. Ondanks die ogenschijnlijk grote hoeveelheid mensen die je niet niet vaardig genoeg vindt…

        Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    1 augustus 2023 om 20:33

    Waaf leg je dan de grens? 300pk, 400pk, 500pk?

    Login om te reageren
    • V8Vantage zegt

      1 augustus 2023 om 21:48

      <= 10 kg/pk is minimaal 5 jaar ervaring en/of extra rijvaardigheid.

      Login om te reageren
    • Andreivierfunf zegt

      1 augustus 2023 om 23:39

      Ik stel voor: vermogen niet absoluut maar relatief rekenen. Een auto met 420 pk kan een heel degelijk en voorspelbaar rijgedrag hebben terwijl een andere auto met 250 pk al een uitdaging wordt.

      Snel voorbeeld: m’n pa rijdt een Volvo S90 T8 met 408 pk. Beschaafde auto, ook qua besturing. Een maatje van mij heeft een Saab met 230 pk en bij planken ben je aan het stoeien met de auto.

      Login om te reageren
  14. Stefje zegt

    1 augustus 2023 om 20:44

    Eerste 3 jaar max 100kW, en daarna vrij. Eerst even rijervaring opbouwen in kleine langzame bakjes en los gehts. Vrij simpel te regelen toch?

    Login om te reageren
  15. Andreivierfunf zegt

    1 augustus 2023 om 23:36

    Ja. Vandaag vanaf de Brennerpas (zonder vlam in de pijp) Italië ingereden en het regende pijpenstelen. Heb op een traject van 20 kilometer iets van vier keer moeten ingrijpen vanwege aquaplaning. Meerdere keren stond het water dusdanig hoog dat je letterlijk een golf over je heen krijgt. Gelukkig is het goed gegaan maar spannend was het wel even. Zeker omdat m’n vrouw en twee maanden oude dochtertje in de auto zaten.
    Als ik terug ben in Nederland ga ik me onder andere aanmelden voor een slipcursus. Het is toch wel een essentiële vaardigheid om te kunnen dealen met dit soort omstandigheden.

    Login om te reageren
  16. VerArie zegt

    1 augustus 2023 om 23:57

    https://youtu.be/2bmqdnx5R1U

    Login om te reageren
  17. 560pk zegt

    2 augustus 2023 om 00:17

    In Frankrijk krijg je als beginnend bestuurder een “B” achterop. Dan mag je minder. Misschien een idee; 5 jaar B achterop, maximaal 90 km/u, maximaal 100 pk. Aanvullende eisen voor beginnende bestuurders op het gebied van alcoholgebruik in het verkeer zijn er toch ook? En met goede reden. Over het huren van supercars door 18 jarigen; bij bonafide verhuurders lukt dat toch so wie so niet? Overal minimum leeftijd van 25 jaar toch? En over die M8 gisteren; gespint op een rechte weg en achterwaarts op een boom geklapt, daarna gaan rollen. Kan me er niets bij voorstellen als je “normaal” rijdt met een vierwiel aangedreven M8 met alle rijhulp systemen aan. (Ik rij zelf een 2 wiel aangedreven M6, en die is al bijna niet uit het spoor te krijgen).

    Login om te reageren
    • Andreivierfunf zegt

      2 augustus 2023 om 06:50

      Ik heb zelf pas 4,5 jaar mijn rijbewijs maar heb tussendoor als chauffeur dik 200.000 gereden in een jaar. Daarnaast privé ook zo’n afstand gereden in 4,5 jaar.
      Met deze logica zou ik mijn huidige auto niet eens mogen bezitten want 231 pk. Terwijl ik 30 ben, een kind heb en een hypotheek mag betalen.

      Login om te reageren
      • V8Vantage zegt

        2 augustus 2023 om 07:52

        Dat klopt. Nog even wachten dus of een baksteen onder je gaspedaal 😉

        Login om te reageren
  18. petroldrinker zegt

    2 augustus 2023 om 08:05

    Nee, gewoon je verdtand gebruiken, verder natuurlijke selectie, moeten niet kostte wat kost al dit soort idioten proberen te redden, als ze zelf niet het gevaar in kunnen schatten, lekker laten gaan.

    In mijn ogen Is dit weer puur een manier voor de overheid om nog meer lullige regeltjes te implementeren en NOG meer aan ons te verdienen

    Los daarvan kan je dan als supercar eigenaar nooit meer een vriend of kennis ofzo in je auto laten rijden…

    Login om te reageren
  19. arta zegt

    2 augustus 2023 om 08:30

    Wat mij betreft laten we het zoals het nu is voor beginnende bestuurders, maar moet je na 15 jaar opnieuw examen doen.

    Dat zou een hoop dwazen schelen.

    Er gebeuren veel ongelukken met supercars, maar ook met motorfietsen en in de wintersport en bij de laatste traptrede.

    Als de auto’s niet snel mogen optrekken, begrenst worden op de maximale actuele snelheid en hulpsystemen niet meer uit kunnen dan mag wat mij betreft de zelfrijdende auto zo snel mogelijk komen.

    Login om te reageren
  20. MarcoM zegt

    2 augustus 2023 om 10:39

    Voertuigbeheersing zou op z’n plaats zijn maar ook leren omgaan met een EV.

    Login om te reageren
  21. supertjeduc zegt

    2 augustus 2023 om 14:48

    Bij motorfietsen is het heel normaal dat ze die zomaken dat allerlei veiligheids systemen ingrijpen als ze grip verliezen
    Een Ducati streetfighter met 208 pk kun je zo redelijk veilig op de weg gebruiken met antiwheely en slidecontrol en een kaping waarbij in de eerste versnellingen het koppel wordt beperkt
    Lijkt me een stuk moeilijker dan bij een auto

    Login om te reageren
    • Jurgen zegt

      2 augustus 2023 om 17:21

      Wie koopt er nou een motor met 208 pk, dan ben je compleet gestoord, ook vreemd dat dit straat legaal is.

      Login om te reageren
  22. grandmasterb zegt

    8 augustus 2023 om 17:24

    Er gebeuren ook heel wat ongelukken met “normale”auto’s door onhandigheid of onervarenheid van de bestuurder/bestuurster, dat levert minstens zoveel gevaar op als een supersportwagen waarvan de bestuurder zijn grenzen niet kent.
    Ik denk dat iemand die zo’n auto koopt er toch eerst een behoorlijke proefrit mee maakt om te zien hoe die rijdt en dan al gauw weet of hij/zij ermee om kan gaan. Ze hebben trouwens tegenwoordig vrijwel altijd een automaat (m.u.v. sommige opgevoerde platgeslagen kevers) en zijn daardoor veel gemakkelijker te rijden dan vroeger toen ze nog geen automaat hadden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North