
Misschien wel het simpelste auto-onderdeel waar het meest vanaf hangt. Maar welke is de beste?
Het concept sleutel is eigenlijk al grotendeels achterhaald. Vroeger was het de standaard: je liep op je auto af, pakte een klein metaaltje dat soms verdacht veel leek op je huissleutel, en je opende je autodeur. Tegenwoordig zijn sleutels van alles en nog wat. Gecompliceerd, ware technische hoogstandjes, kunstwerken, maar in de meeste auto’s lang niet meer zo’n simpel stukje metaal als vroegâh.
Want is zo’n gecompliceerd sensording nou echt handig? Het is veel makkelijker voor de dieven van de digitale wereld om je gegevens te kopiëren en zo geruisloos met je auto weg te rijden. Het is makkelijk, dat hele keyless-systeem, maar ook makkelijk voor boosdoeners. Sowieso, de eerder gelinkte BMW-sleutel is al nauwelijks meer een sleutel te noemen. Meer een soort smartphone, een extra scherm in je zak. Je moet hem zelfs opladen!
Daarom zweren sommigen bij hun oude, trouwe ‘huissleutel’-sleutel. In een oud artikel waarin wij gave sleutels op een rijtje zetten, ging de nummer één plek naar de Volkswagen-logovormige Keversleutel. Zo simpel kan het zijn. En als je hem bewaakt met je leven, penetreert niemand je RFID/NFC/elektro/magische firewall. Nee, Kevers kun je niet hacken. Superveilig, alleen moet je hem niet kwijtraken. Hoe jullie dat hebben gedaan, vroegen we al eens.
Dat brengt ons bij de nieuwe vraag: welke van jouw (ex-)auto’s heeft/had een sleutel waar je blij van wordt? Was dat zo’n simpel metaaltje als de Kever, of ben jij enorm content met je supersonische afstandsbediening? Ondergetekende trapt af: omdat Peugeot tot en met 2015 geen supersonische sleutels leverde, is de uitklapsleutel (waar het metaal van de sleutel 180 graden draait met een knopje) het tofste. Nou was ook dat mechaniek na een paar weken kapot, maar het idee is leuk.
De losse unit als afstandbediening voor de portieren van m’n Saab 9-5 uit 2000 die ik gereden heb zo rond 2004/2005
@grandvitara: of de simpele sleutel van mn astra met een soort stick waarmee is de startvergrendeling moest uitzetten. De stick ging dan op een soort ontvanger op het dashboard.
@grandvitara: die bananen sleutel toch??
@coenwelsum: ja die!! En bij het sluiten ging de toeter een keertje. Geweldig
Voor mij is ook de klapsleutel de mooiste sleutel. Mijn kameraad zijn XM van ’93 had dat ook al. Hele dikke lompe sleutel, maar wel met klapfunctie!
Tot nu toe drie eigen auto’s gehad:
De “sleutel” van m’n scenic (bj 2006) was het handigst: volledig keyless go
De sleutel van m’n evasion was het “betrouwbaarst” (gewoon een sleutel nadat ik de afstandsbediening er afgesloopt had omdat ze toch niet werkte)
De Skoda heeft een VAG sleutel en behalve dat ding altijd openklapt in m’n broekzak, functioneert het wel.
Van de firmawagens die ik gehad heb, was de bmw 116d tweede generatie het leukst. Mooie sleutel en keyless go.
Maar een echt bijzondere sleutel, meh, die heb ik nog niet gehad.
@tjorque: Vind je keyless echt zo fijn? Ik vind t maar kut. Alsof die sleutelbos in mijn broek zo prima zit. Ik hang hem liever in t dashboard
@duckmefaddy: ja, gemakzucht ik weet het…
Maar als je ‘s ochtends gehaast bent, 10kg erg actieve baby of 14kg maxicosi op een arm hebt, en in de andere hand een zak of whatever de kids nodig hebben is het leuk dat je niet nog in je broekzakken moet gaan zoeken naar een sleutel om de auto open te krijgen.
Met een sleutelkaart in je portefeuille vergeet je bovendien ook zelden je portefeuille en dus je papieren/laagvliegbrevet.
Allemaal dingen die voor een chaoot zoals ik best veel moeite vergen ?
@tjorque: Ja ok… Een baby in je broekzak zit nog lastiger natuurlijk.
Ik heb tijdje bij een poetsbedrijf gewerkt en moest vaak van en naar de dealer rijden. Die sleutel ging dus niet snel mijn broekzak of tas in. Iedere keer bij het weg rijden vroeg ik me af waar ik dat kut ding moest laten. Sterker nog. Ooit meegemaakt dat de sleutel in de buurt was waardoor hij wel wou starten en weg kon rijden, maar bij de dealer kon ik de sleutel niet vinden en niet meer terug rijden want toen startte hij niet meer.
@duckmefaddy: Mijn sleutel zit in m’n tas. Period. En die tas heb ik doordeweeks altijd bij me, ideaal. Weekend gebruik ik reserve sleutel en dan gewoon in jaszak.
Ergo ik ben wel blij met keyless go, heb er nooit omkijken naar
Klap sleutels van mn beide 147. Ik voelde me echt stoer toen.
@kimhung: Ik heb vermoedelijk dezelfde sleutel voor m’n GT. Het is niet zozeer de sleutel zelf, maar vooral het gevoel van de auto waar ‘ie bij hoort. De sleutel van m’n Charade GTti is echt heel simpel, maar als ik ‘m uit de la vis, dan weet ik dat er lol bij hoort.
De mooiste autosleutel die ik had was de sleutel van mijn eerste auto. Net 18, rijbewijs gehaald en een auto gekocht. Dat het een Daewoo Nubira was van een paar honderd euro deed er niet toe. Ik had een auto en in mijn broekzak zat de sleutel. Wat was dat een plezierig gevoel.
@viezefreddyw: het gevoel inderdaad!
@viezefreddyw: juist! Daarom voor mij: de sleutel van mijn kadett!
@mat1980: hetzelfde hier kadett uit 1987 met 4 bak en hand choke
@rob5nismo: ook hiero, een ‘84 GSi 8v
@jochen: mooi man
@viezefreddyw: zelfde gevoel met de sleutel van m’n eerste auto. Golf II 1300 met 4 versnellingen. Maar wel de koning van het schoolplein en ruzie met de leraren over parkeerplaatsen. Mooie tijd!
@viezefreddyw: Ik heb net de sleutel van mijn eerste auto weer in mijn handen gehad. De auto staat momenteel geschorst ivm roest. Maar de sleutel, die gewoon in het sleutelbakje ligt, moet ik soms toch weer eventjes bekijken. Ik ben al lang geen 18 meer, maar het gevoel blijft nog steeds!
De ronde sleutel van mijn ex-MINI van 2010 vond ik wel het leukst uitzien en handigste met keyless-go
De crypto sleutel van mijn VPN verbinding… Zodat ik Autoblog kan stalken met mijn onnodige opmerkingen.
Zo’n koenigsegg sleutel van de foto hierboven is meer een sieraad dan funtionele sleutel maar wel leuk gedaan. En ik heb er nog geen in m’n bezit haha, maar de coolste sleutel met startprocedure is die van aston martin.
@jwcroy82: helemaal mee eens! Wat zien die er tof uit zeg met dat glas waarin je het Aston logo ziet, prachtig!
@jwcroy82: ik vind die van de mercedes slr ook niet verkeerd, met die rode startknop op de pook onder een klepje.
BMW display key. Groot leuk ding waarmee je je auto kan laten rijden, benzinetank kan checken en voorventilatie aan kan zetten.
Leuk ding maar enorme sleutel in je broekzak en erg snel leeg. Al met al ligt de sleutel alleen maar in mijn kastje thuis; onhandig en onbetrouwbaar (leeg= deur niet te ontgrendelen). Alles wat de sleutel kan is eigenlijk al verwekt in de BMW app.
Wel echt een gaaf ding om te hebben maar als de sleutel niet al bij de auto zat, had ik de optie niet aangestreept!
@888natan: precies dit. Heb hem 1 keer meegenomen en sindsdien ligt die al bijna 12 maanden leeg in de kast. Het is een cool ding, maar zoals je al zegt je hebt er nix aan en ik zou hem nooit apart als optie nemen.
@tsteg: hier ook. 1x als demo gebruikt en sindsdien in de lade. Te groot en weinig toegevoegde waarde tov de app. Ik zou het wel fijn vinden als ie de auto kon blijven liggen, voor als ik een keer krap geparkeerd sta…
@haroldv: je hebt daarvoor een draadloze oplader bij de bekerhouders. Daar kwn je ‘m laten liggen. Weet niet of jij die ook hebt?
@888natan: ja, maar ik bedoel dat ik hem daar altijd kan laten liggen. Zodat ik hem kan pakken indien nodig. Maar om die sleutel in de auto tr laten liggen terwijl hij ergens geparkeerd staat, lijkt me niet slim?
@haroldv: woops, mijn hersenen lieten mij daar even in de steek.. ja conclusie: gewoon een crap ding!
@888natan: Je hebt alleen een probleem als je ergens parkeert waar de telefoon geen bereik heeft! Ja die spots zijn er nog! Ik ken een aantal garages waarbinnen de telefoon nul signaal meer heeft.
@mat1980: technologische vooruitgang is dus niet altijd een verbetering.
Sleutel van Tesla. Ziet er leuk uit en is eens iets anders.
Huidige Porsche
@porschepdk: oude Porsche sleutel ook. Je kunt er op afstand de voor en achterklep mee openen. Best hip voor een 20 jaar oude auto.
Een schroevendraaier. En als die kwijt was kon je zo een nieuwe halen
@shalomleon: heb ooit een wrak geprobeerd met een schroevendraaier het stuur te ontgrendelen, maar dat viel toch vies tegen…
Ben dan maar op het rechte pad gebleven.
@tjorque: op school met praktijk les de auto van de leraar eens geopend met een schroevendraaier?
vervolgens zijn lampen aangezet en de auto weer afgesloten..
Daar hebben we wel goed om kunnen lachen toen.
Tegenwoordig kan ik mijn Feroza starten met een schroevendraaier. Die is altijd wel binnen handbereik en het is ook nog eens handig als je de auto aan iemand meegeeft, ideaal.
Die van mij Mustang is wel tof, het ziet er een gewoon sleuteltje uit. Niemand denkt dat het een auto sleutel is tot ze het Ford embleem op de achterzijde zien. http://image.mustangandfords.com/f/69596578+w650+h650+cr1+st0/ford-mustang-keys-running-horse.jpg
Die van mijn VW T3 is ook wel tof, een VW embleem uitgefreeds met een sleutel aan. Al is de sleutel van de T1 mooier zonder de rubberen rand. https://www.volkswagen-classic-parts.de/en/media/catalog/product/cache/5/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/4/0/40-251837219a.jpg
@shiva: die vw sleutel had ik ook bij mijn Golf II
Golf 3 sleutels zijn niet echt bijzonder he? Wel met apart Texalarm kastje!
@dutchdriftking: gelukkig niet 3 golf sleutels: eentje voor de deur, eentje voor de koffer en eentje om te starten ?
@tjorque: Haha, nee ik heb een hele late golf 3, dus gewoon centrale vergrendeling welke aangesloten zit op de tankklep. Gewoon 1 sleutel dus.
De telefoon. In het filmpje wat Wouter laatst geüpload had over de bmw 3 serie.
Sleutel van mijn oude Ford Sierra. De buurman had deze namelijk ook voor zijn DB7????
De handigste was de Renault card van de lease-Megane. Keyless, dus erg handig. Ding zat altijd in mijn zak en had er dus geen omkijken naar.
Klapsleutels heb ik van diverse auto’s gehad, de Xantia’s en C5’s hadden die allemaal.
De sleutelbosjes van mijn Mini-tjes en de Volvo Amazon waren ergens gewoon aandoenlijk.
Maar de mooiste klapsleutel is de huidige. Oké, gewoon een tamelijk generiek ding met zo’n typische Ford-baard, maar ik open er wél mijn Jaguar mee.
De sleutel van de Volvo 340 DL die ik had in 1989. Zoals @viezefreddyw zegt: eerste auto en ik had de sleutel in m’n zak.
@vonklausenburg:
Fijn sleuteltje, heb dezelfde in mijn broekzak zitten.
Alfa 159.
Vroeger, toen papa nog een donkergroene Golf 2 GTi had, was ik altijd verliefd op de reservesleutel. Dat type waar het logo van VW inzat als het ware.
http://www.classic-store.com/product_info.php?products_id=84957
@ghost: zo eentje had ik er ook ooit. Was idd een plaatje!
Bij mij startte de Golf 1 cabrio er mee.
@ghost: Die heb ik ook nog gehad, dat was op zich best een gave sleutel met dat logo er zo uitgespaard.
De RODE Alfa 156 sleutel, simpel en prachtig mooi tegelijkertijd! (Zowel de sleutel als de auto zelf)
Sleutel van de Mini van mn vriendin is ook geinig. Rond, maar echt een ‘sleutel’ kunnen we dat bijna niet meer noemen…
@ukbob: was ook de eerste sleutel waar ik aan dacht mooi rood en aan de zijkant een knopje voor de vergrendeling. En dan draaien in het contact en dan sloeg de Busso V6 aan. Zo worden ze niet meer gemaakt.
Mijn 330d F31 sleutel was ook mooi, keyless en je kon er de ramen en dak mee openen en sluiten. Als 20 jarige stagiair bij BMW vroeger een USB stick met dezelfde vormgeving gehad, aardig wat mensen mee gefopt.
@ukbob: die rode sleutel had mijn 146 ook. De Mito heeft overigens ook een prachtige (rode) (klap) sleutel.
Liefst vanaf zou ik nooit sleutels nodig hebben. (Uitgezonderd sleutels onder de categorie gereedschap, daar hou ik heem veel van)
In de ideale wereld blijft iedereen met z’n fikken van je spullen af…
De goud vergulde sleutel van mijn Cadillac van vroeger. Iedereen was altijd erg benieuwd waar deze sleutel voor was als ze hem zagen.
De Volvo 854 sleutel vind ik de leukste die ik tot nu toe gehad heb. Deze is in combinatie met de Guard 1 afstandsbediening in goede conditie vrij zeldzaam. Brekende oogjes en die functionerende knopjes blijven jammer. Maar hee, de VW uitgefreesde sleutel van me polo ’84 is ook leuk. Alleen staat deze altijd gewoon in t contact. Staat gewoon binnen en word alleen mee op zondag of circuit mee gereden?
Niet verwacht dat ik ooit iets positiefs ging zeggen over een tesla, maar de sleutel is dan het enige leuke. Wel erg onhandig als je er iets aan wil hangen…
Ik vond de sleutel van mijn Landcruiser uit 1983 wel goed. Want ik kon er ook mijn MR2 (’85) mee openen :D
De blikken Renault sleutels die je bij een fles Dreft kreeg begin jaren ’80. Kon je mee naar de Renaultdealer en als de auto in de showroom ermee starte had je die auto gewonnen.
Dus iedere keer als mijn broertje en ik mee gingen naar de Vivo zeurden we moeders de oren van de kop zodat ze een fles Dreft kocht. Om vervolgens op het fietsje naar de Renault dealer te gaan, waar de verkoper het op een gegeven moment wel zat geweest moet zijn om iedere keer van die snotapen over de vloer te hebben… Mijn broer en ik waren niet de enigen, de halve klas was in de ban van Renault.
@moveyourmind: was een actie voor de 19 toch? Kan het me nog net herinneren, maar niet meer welk model
Ik denk toch de sleutel van mijn Saab uit 2011. Weinig bijzonders aan, maar als mensen hem zien liggen beginnen ze er wel regelmatig over. Misschien heeft dat ook te maken met het feit dat hij vrij lomp is. Ik leg hem daarom sneller op tafel of mijn bureau i.p.v. in de broekzak.
De meest nutteloze sleutel is die van mijn vroegere Volvo uit 2001. Die had een ‘normale’ sleutel zonder functies, maar was wel erg groot. Aan de sleutel bos hing dan nog een losse extra afstandsbediening (orgineel Volvo, geen aftermarket).
Wat dat betreft waren de sleutels van Honda het best; simpel en doeltreffend.
@yupyup: Probleem met die sleutels is dat het zachte rubber op termijn afbrokkelt. Of begint te kleven. Ik heb beide problemen aan de hand gehand.
@bara: Ik bedoelde die sleutels van de Saab.
@BaRa: ik heb dezelfde sleutels. Nieuwe behuizing via aliexpress en dan heb je voortaan hard kunstof. Probeer eens de sleutel in je vuist te doen en dan je duim in het slot en verdraaien. Als je dat goed doet kun je hem starten. Doet het altijd goed bij anderen hahaha
Ik ben wel fan van de keyless-go mercedes sleutel. Dit is dezelfde als de gewone sleutel (maar dan extra hardware binnenin?), blijft nergens aan hangen, maakt geen gaten in je broek,… Ideaal dus. “Sleutel” vd standkachel is ook wel een mooi ding.
@unknown32: Je kan dat zelfs als optie ook met je telefoon. Nog veel beter!
Coupe Fiat sleutel, mn eerste auto en een stoere sleutel
@620henk: Ik wilde deze ook noemen. Mooie sleutel was dat! Dik zwaar aluminium.
Die knalrode sleutel van een Alfa 156
Volvo On Call, kan zelfs de auto starten met de app voor Max 15 min
@volvaudi: alleen voor korte ritjes dus?
De sleutels van mijn E34 5-serie, één voor de vergrendeling en een andere voor het contact.
Niet perse mooi of lijp, maar die bmw sleutel die je zo in het dashboard steekt en dan de startknop indrukken. Dat was de handigste sleutel ooit. Nu een discovery 4 maar dat keyless is waardeloos. Je weet nooit waar je sleutel is.
De mooiste sleutel is diegene die geen plaats inneemt. Ik wacht nog steeds op het merk dat het mogelijk maakt om je auto met je duimafdruk te ontgrendelen – en te starten. Al dat gedoe met die sleutels… ze maken enkel maar gaten in je zakken.
@BaRa: tesla model 3. Die open je met je telefoon en keyless starten daarna
@BaRa: Bij de Amerikaanse Ford/Lincoln/Mercury modellen zit een touchpad met pincode, zodat je je sleutel gewoon in je auto kan laten liggen en het dus ook geen ruimte inneemt in je broekzak.
@sjoerd95: *touchpad met pincode op de deur^
@bara: Mercedes kun je gewoon openen met de NFC van je telefoon.
De sleutel van mn FD rx7 toendertijd, omdat de sleutel van mn rx7 was.
De sleutels van mijn Cadillac. Gewoon Saab sleutels, maar dan met een miniscuul Cadillac logootje in één (aluminium) kleur. Staat zo aandoenlijk.
Vw das auto
Sleutel van m’n enige auto vooralsnog, metsubsidie colt uit ’87.weinig bijzonders, maar ’t originele typische jaren ’80 bruinlederen sleuteletui zit er nog bij.
De sleutel naar mijn hart
@maferick74: Ik heb net binnensmonds een beetje overgegeven.
Renault sleutel card.
Compact, past in mijn portemonnaie of in dat kleine zakje van de (spijker-)broek.
Standaard krijg je er twee bij een nieuwe Renault, ze kunnen apart diverse settings onthouden (afhankelijk van de uitvoering), zodat jouw partner direct haar/zijn favoriete instellingen van radio, stoelen, spiegels e.d. heeft als zij/hij instapt en jijzelf jouw eigen instellingen.
Eventueel ook met handsfreefunctie: supermakkelijk!
De dropsleutel van mijn MX5 nb. Geen afstandsbediening, licht, past normaal aan een sleutelring. Past perfect bij het analoge karakter van de auto.
De sleutel van mijn 2010 MINI
De sleutel van mijn eerste auto! een Volkswagen Golf MK1 cabrio van 30 jaar oud! het mooiste was dat ik met deze sleutel bijna elke oude VW op de parkeerplek van school kon openen! ooit eens de sleutel in de auto laten liggen, een maat van mij had de T3 van zn ouders mee en heeft toen even voor mij het portier geopend! mooie tijden! het mooiste moment was wel toen die mooie sleutel brak, op een zondag, ver van huis, reservesleutel ook al gebroken… heb de gebroken sleutel in het slot gedrukt en kon de auto starten met een schroevendraaier! Gewoon omdat het kon ben ik toen maar eens, MET DIE SCHROEVENDRAAIER, door de MAC-drive gereden en voor het raampje de auto gestart met die schroevendraaier! je had het gezicht van de mevrouw achter het raampje moeten zien! goud waard! (verhaal koste mij echter wel een nieuw slot met een nieuwe sleutel…
De Alfa 145 sleutel van “hout” en mn 166 sleutel.
De sleutel van mijn vorige MX-5, daar had de vorige eigenaar een Eunos sleutel bij laten maken. Zo heet de MX-5 in Japan. Dat was eigenlijk gewoon een standaard sleutel alleen stond er het Eunos logo in. Was wel grappig en toen nog redelijk uniek. Tegenwoordig kun je die sleutels gewoon op Aliexpress bestellen..
Sleutels van mijn GTV6. Aparte sleutels voor de deuren, tankdop en contact slot. Vooral de sleutel voor het contact slot is leuk, lijkt net eem fiets sleutel.
De sleutels van mijn ex Trabanten en Wartburg 312, parelmoer ornamenten met daarin het logo in een 3D projectie.
Ik heb er ooit eens een voor Land Rover ontworpen, die is helaas nooit in productie genomen en ligt daar nog ergens in een la denk ik.
Zelf heb ik eigenlijk nooit echt mooie sleutels gehad, zelfs die van de Alfa Romeo is maar matig. Ik speel wel met het idee om een mooie te maken voor mijn oude Discovery II. Moet te doen zijn met mijn bestaande klapsleutel en een 3d printer. Ik hou dit topic eens in de gaten voor inspiratie.
Dat ding in mijn nachtkastje.. gaat alles mee open..
De sleutel van mijn toenmalige auto, Citroën Saxo 1.6 VTR. Wat een fijne eerste wagen was dat!
Die van m’n eerste auto, de ‘diamond-shape’ sleutel van de E39 5 serie!
Wellicht niet de meest bijzonder sleutel wel de tofste manier hoe je deze gebruikt is toch echt van mijn Saab 9-3 uit 2001. Niet emotieloos achter het stuur weggekwakt maar echt een handeling door hem in je middenconsole te steken, om te draaien en je hele auto voelen trillen. Heerlijk.
Sleutel? Lekker met draadjes klooien om te starten. Zo was ik een keer lekker aan het pielen met de bedrading en uit het niets in een keer een fel licht in m’n bakkes. Wat zijn wij aan het doen meneer? Toen zat ik zomaar op het politiebureau…
Die in de vorm van de auto. Al is-ie van minder mooie kwaliteit dan die van z’n voorganger.
Geen toffe sleutels gehad. Die van m’n Subaru WRX was wel het meest triestige exemplaar!
1972 Mercedes 280SE, lijkt meer op een huissleutel.
Voor mij mijn golf 3 omdat het contact slot stuk was moest ik hem starten met een zekering onder de motorkap!! Werd elke dag aangekeken of ik de auto aan het stelen was. Goede oude tijd!
https://www.actuning.nl/uploads/images/product_fotos/_hoofdfoto/Transpondersleutelbehuizing_wit_leer.jpg
Huidige V60 sleutel
Maybach g 650 by far!