Deze hippe, premium crossover is een complete faal

Auteur: , 50 Reacties

Eigenlijk is dat heel erg knap.

Infiniti QX30S '16

Tegenwoordig ziet het landschap qua automobielen er heel anders uit, dan pak ‘m beet 20 jaar geleden. In een relatief korte tijd hebben we grotendeels afscheid genomen van de driedeurs hatchback, grote non-premium sedan, compacte sportcoupé en midi-MPV. Daarvoor terug hebben we voornamelijk gekregen: crossovers! Met name in het budgetsegment (Kia, Hyundai, Dacia) zien we veel verkoopstijgingen en ook in het premiumsegment zijn de auto’s populair. Verder valt op dat compacte crossovers telkens belangrijker worden. Audi bouwt de Q2 en Q3 echt niet voor het merk-imago. Nee, dat is gewoon keihard aantallen maken.

Infiniti QX30 '16

Wat dat betreft is het opmerkelijk dat de Infiniti QX30 een compleet fiasco lijkt te worden. In de Verenigde Staten is dat eigenlijk al het geval. Daar zakten de verkopen in met 42,5%. In heel 2018 werden er maar 8.101 van verkocht. De technisch identieke Mercedes GLA deed het in vergelijking veel beter. Die had aan het begin van de lente al dergelijke cijfers gehaald.

Infiniti QX30 '16

Volgens de nieuwe president van Infiniti is de QX30 gewoon geen succesvol product. Joh. Net nu Carlos Ghosn in de nor zit te brommen, besluit de rest van het personeel eerlijk te zijn. Aan Motor Authority laat Christian Meunier (de president van Infiniti in de VS) weten dat er wel een opvolger gepland staat, maar dat dat 100% een NissanInfiniti zal worden, geen Mercedes. Het nadeel is dat dat model nog wel even op zich laat wachten. Men moet dus nog een paar jaar aanmodderen met het huidige model. Dat is eigenlijk heel erg vreemd, want de QX30 is hip, opvallend, een crossover, niet al te duur, zeker niet te groot en redelijk uitgerust. Dit zou iedereen moeten willen, toch?

Infiniti QX30 '18

Wat de Infiniti QX30 in Nederland heeft gedaan is niet duidelijk. In 2018 werden er in totaal 40 (veertig (!)) Infiniti’s op kenteken gezet.



50 reacties

Zonde dat de QX30 faalt. Vind m iig mooier dan de GLA
En @toyotafortuner: .
Hoe heeft de Alfa Giulia gedaan in 2018 ??
@toyotafortuner: de Qx heb je straks voor lekker weinig geld voor de deur staan als tweedehands.
Ik zie het probleem niet zo.
@awesome: Wat nieuw niet verkocht wordt kun je 2ehands ook niet kopen.
@e34m5touring: nee, maar wat nieuw matig verkoopt, komt in kleine aantallen voor weinig (want amper vraag) op de tweedehandsmarkt.
Ik vind het eigenlijk wel een mooie auto.
Tsja… Ik vind het een beetje een SUV voor 60-jarige vers gescheiden dames die zich inschrijven bij een golfclub.
@jochempie: Damn, overwoog ik, hippe 30er, net om eentje aan te schaffen. Maar dat wordt em dus niet meer.
@vingers: een beetje fatsoenlijke hipster trekt zich helemaal niets aan van Jochempie.
@rikus: of van leeftijd
@vingers: statusresistetie
@trust: nog ergens een n tussen en dan klopt het wel
@vingers: Trek je er niets van aan. Als frisse dertiger rijd ik in de auto die hun ex-mannen kunnen betalen nadat ze de alimentatie afgedragen hebben.
@Jochempie: dat zijn dus precies die 40 infiniti’s die in Nederland zijn verkocht!
@jochempie:
Dat is toch elke SUV?
Vanaf prijs in de VS is 30k, daar heb je veel grotere crossovers/SUV’s voor and size matters in de VS.
@b00g1e: koopprijs boeit vrij weinig in de US daar word dit soort spul geleased dus de leaseprijs telt, ja er is een relatie met de verkoopprijs maar niet een op een.
@dakarbemo: wat een onzin zeg. De auto’s worden gekocht op credits, de stickerprice heeft hier echt alles mee te maken. Wat wil je nou eigenlijk zeggen met “er is een relatie”?
@2wheeler: Als er 2 verschillende auto’s beide 50K zijn gaan er toch echt twee verschillende leasebedragen op staan. Oftewel er is een verschil in leaseprijs die niet een op een samenhangt met de verkoopprijs.
@2wheeler: stickerprijs heeft alleen te maken met de lening (het lease percentage).
Daarnaast: afgezien van een limited edition Mustang, wordt geeneen auto ‘verkocht’ voor de sticker prijs in de US (MSRP noemen ze dat volgens mij daaro).
Bij leasing, is de afschrijving zeer belangrijk. Die low-luxury midsize en full size SUV zijn goedkoop in de aanschaf en schrijven relatief weinig af.
Dit soort kleine gebakjes met een premium prijs (voor de klasse) schrijft een stuk harder af.
Kortom: ik kan me voorstellen dat een Kia Sportage of Ford Escape een stuk goedkoper is in de lease dan dit ding.
Ik kende hem nauwelijks joh
Ik denk dat het komt doordat Infiniti totaal geen herkenbaar merkimago heeft. Waar staat Infiniti voor? Sportief? Luxe? Chique?
@autodidact: Inderdaad, maar dan in een andere volgorde ofzo.
@autodidact: Voor mij beetje van alle drie. Houd ik wel van.
@autodidact: veel meer betalen voor dezelfde shit, in dit geval Nissan.
@raoufff: *Mercedes
@autodidact: exclusief, daar staat het voor. Met maar twee dealers, geen merk reputatie en dure wagens is het een kansloze missie.
@autodidact: staat voor full-option premium versies van auto’s. Lexus, Acura, Lincoln, Cadillac; en dat is belangrijk in de US.
Daarom is het helemaal niet zo’n gek idee om een MB om te katten. Probleem is dat waar ze mee begonnen waren al niet geweldig was qua concept voor Amerika en in EU gaat men geen Infiniti over een MB kiezen (voor dezelfde prijs).
Van buiten heeft hij mooie lijnen maar het dashboard lijkt wel aan elkaar geplakte zooi.
In de center console lijkt het wel alsof er 4 verschillende stukken op elkaar gezet zijn elk met een ander design.

Het lijkt wel alsof het ontworpen is voor een scherm dat een stuk breder is.
Het was een betere oplossing geweest om er nog een stuk glas op te zetten welke wel het hele gat vult en dan de zijkanten te gebruiken voor leds die bepaalde info weergeven zoals airco temp etc.
Toch wel gek inderdaad, een Mazda CX-3 met ongeveer dezelfde designtaal doet het namelijk prima.
@gandini: is de Mazda niet goedkoper?
@fouadski: de mazda is in de skycruise versie(150pk)ongeveer 10k goedkoper dan de basisversie van de infiniti
@trolle: De CX3 was toch dat model wat op de Mazda 2 was gebaseerd maar omwille van de marge een 3 kreeg toegekend, zodat iedereen zou denken dat het een C-segmenter id?
@karhengst: De voortrein en motoren zijn van de 3. Interieur is inderdaad wel gebaseerd op de 2. Maar binnenruimte zit tussen de 2 en 3 in. Heerlijke auto trouwens.
@trolle: Ah dan begrijp ik het wel.
In NL ook een dikke 10tal modellen die 50% minder verkochten dan in 2017 ..

Allemaal complete falen ..
Ik heb me hier de afgelopen dagen op georiënteerd, vind het een gave auto. Vooral als 2.0 awd voldoet ie prima aan mijn eisen, denk alleen dat de achterbank wat te krap is. Ik ga binnenkort eens een proefritje maken
@henk123456: excuseer… ik heb het over de q30 zonder de x ervoor. Maar praktisch dezelfde auto
@henk123456: mijn review iets hieronder. Is ook een q30 overigens. Maar ga zeker rijden. Heeft veel plussen maar ook veel minnen. Tis maar net waar je voor gaat.
Tsja als je de marketingmachine niet aan zet… gebeurt er ook niets. De Qashqai zie je daarintegen in elk reclameblok, op social etc. Ja die verkoopt wel lekker.
Complete design faal. Auto kan prima zijn maar hij is gewoon lelijk. Typisch Japans design met veel wilde lijnen, spleetooglampen etc. maar dan nog eens een factor of wat overdreven. Dat is niet hip. Wel opvallend maar dan in negatieve zin. Dit wil gewoon geen mens. Die kopen de Mercedes versie. Heb je ook nog eens die ster in je gril.
Komt omdat het fugazi premium is.
Typisch geval die iedereen mooi vindt maar niet koopt. Beetje een Alfa Giulia verhaal.
@mwti: met dat verschil dat de Infinity in een booming marktsegment opereert en het zelfs dan niet lekker doet.
@mwti:
Met dat verschil dat ik hem spuuglelijk vind…
Die ster op de voorkant is voor veel mensen toch wel erg interessant. Jammer want best een mooie auto
Ik begin een beetje te wennen aan die van mij. Is eigenlijk toch best een prima bak.

Al zou ik hem nooit zelf kopen.

Het is het allemaal net niet ook al zit er alles op.

Kan hem niet afraden maar ook niet aanbevelen.

Exact waar de schoen wringt.

Het is geen koffie en geen thee maar een oplosthee cappuccino van premium thee bladeren.

Groot, breed maar van binnen echt klein. Onoverzichtelijke neus. Fijne automaat, bagger infotainment, rijd heerlijk als je rustig rijd, maar ga niet sportief doen. Langer dan 180 zit je met je kruin tegen het dak. Dan wel weer stil, zuinig en van voren best mooi. Achterkant is dan weer lelijk. En zo kan ik wel even doorgaan.

Haat liefde verhouding, en het zelfde geld voor de service van de dealer.



Tja ik die ook liever een G30.
De QX30 kost in NL minimaal 57k… Gek hè dat hetet een flop is?
Nou daar stonden ze dan, twee edities van de IAA terug (laatste ben ik niet geweest 😒), een stuk of drie modellen hadden ze meegenomen. Deuren stijf op slot zodat mensen er vooral NIET in gingen zitten, verstopt in een hoekje zodat mensen er ook liever NIET in de buurt kwamen. Eigenlijk straalt het hele merk onwil uit, ze willen niet verkopen. Ze maken de auto’s zo lelijk mogelijk, openen zo min mogelijk dealers, maken geen reclame, zijn niet gastvrij op een grote autobeurs. Tja, zo ga je wel ten onder ja. Ze doen er in elk geval alles aan om niet serieus genomen te worden en dat lukt ze goed.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).